eitaa logo
کانال آرشیو آموزش حفظ ترتیبی قرآن کریم
662 دنبال‌کننده
129 عکس
53 ویدیو
240 فایل
ارتباط با ادمین کانال @meftah68
مشاهده در ایتا
دانلود
وَمَا أَرْسَلْنَا مِنْ رَسُولٍ إِلَّا لِيُطَاعَ بِإِذْنِ اللَّهِ ۚ وَلَوْ أَنَّهُمْ إِذْ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ جَاءُوكَ فَاسْتَغْفَرُوا اللَّهَ وَاسْتَغْفَرَ لَهُمُ الرَّسُولُ لَوَجَدُوا اللَّهَ تَوَّابًا رَحِيمًا ﴿٦٤﴾ و هیچ پیامبری را نفرستادیم مگر آنکه به توفیق خدا از او اطاعت شود. و اگر آنان هنگامی که [با ارتکاب گناه] به خود ستم کردند، نزد تو می آمدند و از خدا آمرزش می خواستند، و پیامبر هم برای آنان طلب آمرزش می کرد، یقیناً خدا را بسیار توبه پذیر و مهربان می یافتند. (۶۴) وَمَا أَرْسَلْنَا = و نفرستادیم مِنْ رَسُولٍ = هیچ‌ پیامبری إِلَّا لِيُطَاعَ = مگر فرمان ببرد (‌اطاعت كند ) بِإِذْنِ اللهِ = به فرمان خدا وَلَوْ أَنَّهُمْ = و اگر همانا ایشان إِذْ ظَلَمُوا = هرگاه ستم‌ کردند أَنْفُسَهُمْ = خودشان جَاءُوكَ = آمدند تو را (‌نزد تو ) فَاسْتَغْفَرُوا اللهَ = پس طلب استغفار کردند خدا را وَاسْتَغْفَرَ = و طلب استغفار کرد لَهُمُ الرَّسُولُ = برای ایشان رسول لَوَجَدُوا اللهَ = هر آینه یافتند خدا را تَوَّابًا رَحِيمًا = بسیار توبه پذیر مهربان 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
(آيه ٦٤) -قرآن در آيات گذشته مراجعه به داوران جور را شديدا محكوم نمود، در اين آيه به عنوان تأكيد مى‌گويد. «ما هيچ پيامبرى را نفرستاديم مگر براى اين منظور كه به فرمان خدا از وى اطاعت شود» و هيچ گونه مخالفتى نسبت به آنها انجام نگردد (وَ ما أَرْسَلْنا مِنْ رَسُولٍ إِلاّ لِيُطاعَ بِإِذْنِ اللّهِ) . زيرا آنها هم رسول و فرستادۀ خدا بوده‌اند و هم رئيس حكومت الهى، بنابراين، مردم موظف بوده‌اند هم از نظر بيان احكام خداوند و هم از نظر چگونگى اجراى آن از آنها پيروى كنند، و تنها به ادعاى ايمان قناعت نكنند. سپس در دنبالۀ آيه راه بازگشت را به روى گناهكاران و آنها كه به طاغوت مراجعه كردند، و يا به نحوى از انحاء مرتكب گناهى شدند، گشوده و مى‌فرمايد: «اگر آنها هنگامى كه به خويش ستم كردند، به سوى تو مى‌آمدند و از خدا طلب آمرزش مى‌نمودند و پيامبر هم براى آنها طلب آمرزش مى‌نمود، خدا را توبه‌پذير و مهربان مى‌يافتند» (وَ لَوْ أَنَّهُمْ إِذْ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ جاؤُكَ فَاسْتَغْفَرُوا اللّهَ وَ اسْتَغْفَرَ لَهُمُ الرَّسُولُ لَوَجَدُوا اللّهَ تَوّاباً رَحِيماً) . اشاره به اين كه فايدۀ اطاعت فرمان خدا و پيامبر صلّى اللّه عليه و آله متوجه خود شما مى‌شود و مخالفت با آن يك نوع ستم به خويشتن است زيرا زندگى مادى شما را به هم مى‌ريزد و از نظر معنوى مايۀ عقب‌گرد شماست. از اين آيه ضمنا پاسخ كسانى كه توسل جستن به پيامبر و يا امام را يك نوع شرك مى‌پندارند روشن مى‌شود، زيرا اين آيه صريحا مى‌گويد كه آمدن به سراغ پيامبر صلّى اللّه عليه و آله و او را بر درگاه خدا شفيع قرار دادن، و وساطت و استغفار او براى گنهكاران مؤثر است، و موجب پذيرش توبه، و رحمت الهى است. برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 417 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
بسم الله الرحمن الرحیم 🌹 🌹 🌸 وَمَآ أَرْسَلْنَا مِنْ رَّسُولٍ إِلَّا لِيُطَاعَ بِإِذْنِ اللَّهِ وَلَوْ أَنَّهُمْ إِذ ظَّلَمُواْ أَنْفُسَهُمْ جَآءُوكَ فَاسْتَغْفَرَوُاْ اللَّهَ وَاسْتَغْفَرَ لَهُمُ الرَّسُولُ لَوَجَدُواْ اللَّهَ تَوَّاباً رَّحِيما ً 🍀 ترجمه: و ما هیچ پیامبرى را نفرستادیم مگر براى آنكه با اذن خداوند اطاعت شود و اگر آنان وقتى كه به خود ستم كردند نزد تو مى آمدند و از خداوند مغفرت مى خواستند و پیامبر هم براى آنان استغفار مى كرد قطعاً خداوند را توبه پذیر و مهربان مى یافتند. 🌷 : فرستاديم 🌷 : خودشان 🌷 : می آمدند 🌷 : می یافتند 🌷 : توبه پذیر 🌷 : مهربان 🌸 اگر ما با انبیا و اولیای همراه و همدل باشیم حقیقتا از برکات آنها بهره مند می شویم و زندگی ما عطر دل انگیزتری پیدا خواهد کرد. علاوه بر ارتباط عاطفی در عمل هم باید از آنها پیروی کرد و این اطاعت هم خواسته ی خود خداوند است. در آیات گذشته مراجعه به داوران طاغوت را محکوم نمود و در این آیه می فرماید: و ما أرسلنا من رسول ليطاع بإذن الله: و ما هيچ پیامبری را نفرستادیم مگر برای آنکه با اذن خداوند اطاعت شود. زیرا انبیا فرستاده خداوند هستند بنابراین موظف هستند هم از نظر بیان احکام خداوند و هم از نظر چگونگی اجرای آن از آنها پیروی کنند و تنها به ادعای ایمان قناعت نکنند. 🌸 سپس در ادامه آیه راه بازگشت را به روی گناهکاران و آنهایی که به طاغوت مراجعه کردند باز می کند و می فرماید: و لو أنهم اذ ظلموا أنفسهم جآءوك: و اگر آنان وقتی که به خود ستم کردند نزد تو می آمدند. با توجه به اين جمله یعنی به خود ظلم و ستم کردن است. سپس می فرماید: فاستغفروا الله و استغفر لهم الرسول لوجدوا الله توابا رحيما: و از خداوند مغفرت می خواستند و پیامبر هم برای آنان استغفار می کرد قطعا را توبه پذیر و مهربان می یافتند. 🌸 از این آیه پاسخ بعضی افراد که از روی بهانه جویی می گویند به پیامبر و یا امام شرک است را می دهد زیرا این آیه به روشنی و کاملا واضح می گوید که آمدن به سراغ پیامبر و او را بر درگاه شفیع قرار دادن و وساطت و او برای گناهکاران مؤثر است و موجب پذیرش توبه و رحمت الهی است و به هیچ وجه شرک نیست. توابا رحیما است یعنی کسی که با زیبایی تمام و با مهربانی توبه را می پذیرد. 🔹 پيام های آیه 64 سوره نساء 🔹 ✅ هدف از فرستادن ، هدایت مردم از طریق اطاعت از آنان است. ✅ مخصوص خداست. حتّى اطاعت از پیامبران باید با اذن خدا باشد. ✅ رها كردن و رجوع به ، ظلم به مقام انسانى خود است. ✅ پیوند همه مردم با رسول اللّه باید محكم باشد. چه مؤمن چه فاسق. براى كسب فیض و براى درک شفاعت. ✅ راه بازگشت و براى خطاكاران و حتّى منافقان باز است. ✅ رهبران آسمانى و استمداد و توسل از طریق آن عزیزان، مورد تأیید قرآن است. ✅ بخشنده ى گناه نیست، پیامبر واسطه ى عفو الهى است. ✅ خطاكار، ابتدا باید شود و به سوى حقّ برگردد، سپس براى استحكام رابطه با خدا، از مقام رسالت كمک بگیرد. ✅ گناهكاران نباید مأیوس شوند، ، توبه و زیارت اولیاى خدا، وسیله اى براى بازسازى روحى آنان است. ✅ در زیارت رسول خدا و اقرار به لغزش و استغفار خود احساس سبک شدن از گناه به دست مى ‌دهد. ✅ اگر خطاكاران را بخشیدید به آنان نیز بكنید. 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
AUD-20220508-WA0004.
3.19M
................................................. 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran👈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
آیه ی 65 🔶اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
004065.mp3
500.8K
فَلَا وَرَبِّكَ لَا يُؤْمِنُونَ حَتَّىٰ يُحَكِّمُوكَ فِيمَا شَجَرَ بَيْنَهُمْ ثُمَّ لَا يَجِدُوا فِي أَنْفُسِهِمْ حَرَجًا مِمَّا قَضَيْتَ وَيُسَلِّمُوا تَسْلِيمًا ﴿٦٥﴾ به پروردگارت سوگند که آنان مؤمن حقیقی نخواهند بود، مگر آنکه تو را در آنچه میان خود نزاع واختلاف دارند به داوری بپذیرند؛ سپس از حکمی که کرده ای دروجودشان هیچ دل تنگی و ناخشنودی احساس نکنند، وبه طور کامل تسلیم شوند. (۶۵) 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
فَلَا وَرَبِّكَ لَا يُؤْمِنُونَ حَتَّىٰ يُحَكِّمُوكَ فِيمَا شَجَرَ بَيْنَهُمْ ثُمَّ لَا يَجِدُوا فِي أَنْفُسِهِمْ حَرَجًا مِمَّا قَضَيْتَ وَيُسَلِّمُوا تَسْلِيمًا ﴿٦٥﴾ به پروردگارت سوگند که آنان مؤمن حقیقی نخواهند بود، مگر آنکه تو را در آنچه میان خود نزاع واختلاف دارند به داوری بپذیرند؛ سپس از حکمی که کرده ای دروجودشان هیچ دل تنگی و ناخشنودی احساس نکنند، وبه طور کامل تسلیم شوند. (۶۵) فَلَا وَرَبِّكَ = پس نه سوگند به پروردگارت لَا يُؤْمِنُونَ = ایمان نمی آورند حَتَّىٰ يُحَكِّمُوكَ = تا اینکه به داوری بپذیرند تو را فِيمَا شَجَرَ = در آنچه اختلاف افتاد بَيْنَهُمْ = میان ایشان ثُمَّ لَا يَجِدُوا = سپس نمی یابند فِي أَنْفُسِهِمْ = در خودشان حَرَجًا = تنگی و ملال مِمَّا قَضَيْتَ = از آنچه که حکم‌ کردی وَيُسَلِّمُوا = و تسلیم می شوند تَسْلِيمًا = تسلیم شدنی 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
(آيه ٦٥) شأن نزول: «زبير بن عوام» كه از مهاجران بود با يكى از انصار (مسلمانان مدينه) بر سر آبيارى نخلستانهاى خود كه در كنار هم قرار داشتند، اختلافى پيدا كرده بودند، هر دو براى حل اختلاف خدمت پيامبر صلّى اللّه عليه و آله رسيدند، پيامبر نيز در ميان آنها داورى كرد. اما اين مرد انصارى به ظاهر مسلمان، از داورى عادلانۀ پيامبر صلّى اللّه عليه و آله ناراحت شد و گفت: آيا اين قضاوت به خاطر آن بود كه زبير، عمه زادۀ توست؟ ! پيامبر صلّى اللّه عليه و آله از اين سخن بسيار ناراحت شد به حدى كه رنگ رخسار او دگرگون گرديد، در اين موقع آيه نازل شد و به مسلمانان هشدار داد. برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 417 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم 🌹 🌹 🌸 فَلَا و رَبِّكَ لَا يُؤْمِنُونَ حَتَّى يُحَكِّمُوكَ فِيَما شَجَرَ بَيْنَهُمْ ثُمَّ لَايَجِدُواْ فِى أَنْفُسِهِمْ حَرَجَاً مِّمَّا قَضَيْتَ و َيُسَلِّمُواْ تَسْلِيماً 🍀 ترجمه: نه چنین است؛ قسم به پرودگارت، كه ایمان نمى آورند مگر آنکه تو را در آنچه میان خود نزاع و اختلاف دارند داور قرار دهند؛ سپس از قضاوتی که کرده ای در دل خود هیچگونه احساس ناراحتى نداشته باشند و به طور کامل تسلیم باشند. 🌷 : ايمان نمى آورند 🌷 : تو را داور قرار دهند 🌷 : شجر در اصل درخت است ولی معنای دیگر آن نزاع و اختلاف و مشاجره است. از آنجایی که نزاع میان دو نفر مانند برگ و شاخه درخت مختلط است به نزاع مشاجره می گویند. 🌷 : نمی یابند، نداشته باشند 🌷 : ناراحتی 🌷 : قضاوت کرده ای 🌷 : به طور کامل تسلیم باشند. 🔴 : این آیه همانند سایر آیات سوره نساء در مدينه نازل شده است. زبیربن عوام که از مهاجران بود با یكى از انصار که از مسلمانان مدینه بود بر سر آبیارى نخلستان های خود که در کنار هم قرار داشتند اختلافی پیدا کردند و هر دو برای حل اختلاف خدمت صلی الله علیه و آله و سلم رسیدند ، پیامبر قضاوت كرد كه چون قسمت بالاى باغ، از زبیر است، اوّل او آبیارى كند. مرد انصارى که از مسلمانان مدینه بود از قضاوت عادلانه پیامبر ناراحت شد و گفت: چون زبیر، پسر عمه توست، به نفع او داورى كردى! رنگ پیامبر پرید و این آیه نازل شد و به مسلمانان هشدار داد. 🌸 در این آیه سوگند یاد می کند و به پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم می فرماید: فلا و ربک لا یؤمنون : چنین نیست ، به پروردگارت که ایمان نمی آورند. یعنی قسم به پروردگارت به این سادگی نیست که هر کسی دارد و نشانه هایی دارد که در ادامه آیه به آن می پردازیم. حتى يحكموک فیما شجر بینهم: مگر آنکه تو را در آنچه میان خود نزاع و اختلاف دارند داور قرار دهند سپس می فرماید: ثم لا یجدوا فی أنفسهم حرجا مما قضيت و يسلموا تسليما: سپس از قضاوتی که کرده ای در دل خود هیچگونه احساس ناراحتی نداشته باشند و به طور کامل باشند. یعنی این داوری خواه به سود آنها باشد یا به زیان آنها باشند علاوه بر اینکه اعتراض نکنند نشوند. امام صادق علیه السلام فرمود: اگر كسانى اهل نماز و حج و زكات باشند، ولى نسبت به كارهاى پیامبر صلى الله علیه وآله سوءظن داشته باشند، در حقیقت نیستند. سپس این آیه را تلاوت فرمودند. 🔴 براساس این آیه از نشانه های اهل ایمان راستین سه مورد است: 1⃣ : در هنگام اختلافات سراغ پیامبر و اهل بیت علیهم السلام می روند. 2⃣ : وقتی مراجعه کردند و اگر نظر پیامبر اسلام و اهل بیت علیهم السلام خلاف نظر آنها بود باید بپذیرند. 3⃣ : مطابق آن قضاوت و داوری که پیامبر و اهل بیت علیهم السلام انجام دادند باید عمل کرد. 🌸 اما اگر کسی خلاف این سه مورد عمل کرد نشان می دهد که ایمانش واقعی نیست و ایمانی در ندارد. امروزه باید به قوانین اسلامی مراجعه کرد که همان سخن پیامبر و اهل بیت علیهم السلام و می باشد و مطابق آنها عمل کرد. 🔹 پيام های آیه 65 سوره نساء 🔹 ✅ به جاى طاغوت، داورى را نزد پیامبر می برند. ✅ نسبت به قضاوت پیامبر، سوءظن ندارند. ✅ فرمان پیامبر را با دلگرمى می پذیرند و تسلیم او هستند. ✅ ، علاوه بر تسلیم ظاهرى، به ابعاد روحى و تسلیم قلبى توجّه كامل دارد. ✅ وجوب تسلیم در برابر قضاوت پیامبر، نشان پیامبر است. 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
AUD-20220509-WA0017.
2.4M
................................................. 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran👈
آیه ی 66 🔶اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
004066.mp3
501.3K
وَلَوْ أَنَّا كَتَبْنَا عَلَيْهِمْ أَنِ اقْتُلُوا أَنْفُسَكُمْ أَوِ اخْرُجُوا مِنْ دِيَارِكُمْ مَا فَعَلُوهُ إِلَّا قَلِيلٌ مِنْهُمْ ۖ وَلَوْ أَنَّهُمْ فَعَلُوا مَا يُوعَظُونَ بِهِ لَكَانَ خَيْرًا لَهُمْ وَأَشَدَّ تَثْبِيتًا ﴿٦٦﴾ و اگر بر آنان مقرّر می کردیم که خودکشی کنید، یا از دیار و کاشانه خود بیرون روید، جز اندکی از آنان انجام نمی دادند. و اگر آنچه را که به آن پند داده می شوند عمل می کردند، مسلماً برای آنان بهتر و در [جهت تثبیت ایمان و] استواری قدم، مؤثرتر و قوی تر بود. (۶۶) 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
وَلَوْ أَنَّا كَتَبْنَا عَلَيْهِمْ أَنِ اقْتُلُوا أَنْفُسَكُمْ أَوِ اخْرُجُوا مِنْ دِيَارِكُمْ مَا فَعَلُوهُ إِلَّا قَلِيلٌ مِنْهُمْ ۖ وَلَوْ أَنَّهُمْ فَعَلُوا مَا يُوعَظُونَ بِهِ لَكَانَ خَيْرًا لَهُمْ وَأَشَدَّ تَثْبِيتًا ﴿٦٦﴾ و اگر بر آنان مقرّر می کردیم که خودکشی کنید، یا از دیار و کاشانه خود بیرون روید، جز اندکی از آنان انجام نمی دادند. و اگر آنچه را که به آن پند داده می شوند عمل می کردند، مسلماً برای آنان بهتر و در [جهت تثبیت ایمان و] استواری قدم، مؤثرتر و قوی تر بود. (۶۶) وَلَوْ أَنَّا = و اگر همانا ما كَتَبْنَا عَلَيْهِمْ = نوشتیم (‌‌مقرر كرديم ) بر ايشان أَنِ اقْتُلُوا = اينكه بكشيد أَنْفُسَكُمْ = خودتان را أَوِ اخْرُجُوا = يا خارج شويد مِنْ دِيَارِكُمْ = از سرزمینتان مَا فَعَلُوهُ = انجام ندادند آن را إِلَّا قَلِيلٌ مِنْهُمْ = مگر عده ای کم از ایشان وَلَوْ أَنَّهُمْ = و اگر همانا ایشان فَعَلُوا = انجام دادند مَا يُوعَظُونَ بِهِ = آنچه پند داده می شوند به آن لَكَانَ خَيْرًا لَهُمْ = هر آینه بودبهتر برایشان وَأَشَدَّ = و سخت تر تَثْبِيتًا = ثبات قدم 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
(آيه ٦٦) -در اينجا براى تكميل بحث گذشته در بارۀ كسانى كه از داوريهاى عادلانۀ پيامبر صلّى اللّه عليه و آله گاهى احساس ناراحتى مى‌كردند اشاره به پاره‌اى از تكاليف طاقت فرساى امم پيشين كرده و مى‌گويد: ما تكليف شاق و مشكلى بر دوش اينها نگذاشتيم، اگر همانند بعضى از امم پيشين (مانند يهود كه پس از بت پرستى و گوساله پرستى به آنها دستور داده شد كه يكديگر را به كفارۀ اين گناه بزرگ به قتل برسانند و يا از وطن مورد علاقۀ خود بيرون روند) به اينها نيز چنين دستور سنگين و سختى را مى‌داديم، چگونه در برابر انجام آن طاقت مى‌آورند، اينها كه در بارۀ آبيارى كردن يك نخلستان و داورى پيامبر صلّى اللّه عليه و آله نسبت به آن، تسليم نيستند، چگونه مى‌توانند از عهدۀ آزمايشهاى ديگر در آيند «مسلما اگر به آنان دستور مى‌داديم كه يكديگر را بكشيد و يا از وطن و خانۀ خود خارج شويد، تنها عدۀ كمى از آنها آن را انجام مى‌دادند» (وَ لَوْ أَنّا كَتَبْنا عَلَيْهِمْ أَنِ اقْتُلُوا أَنْفُسَكُمْ أَوِ اخْرُجُوا مِنْ دِيارِكُمْ ما فَعَلُوهُ إِلاّ قَلِيلٌ مِنْهُمْ) . سپس به دو فايدۀ انجام دستورات الهى اشاره كرده، مى‌فرمايد: «اگر آنها اندرزهاى خدا و پيامبر صلّى اللّه عليه و آله را بپذيرند هم به سودشان است، و هم باعث تقويت ايمان آنهاست» (وَ لَوْ أَنَّهُمْ فَعَلُوا ما يُوعَظُونَ بِهِ لَكانَ خَيْراً لَهُمْ وَ أَشَدَّ تَثْبِيتاً) . از فرمانها و احكام الهى تعبير به موعظه و اندرز شده، اشاره به اين كه اين احكام چيزى نيست كه به سود فرمان‌دهنده (خدا) بوده باشد، بلكه اندرزهايى است كه به سود خود شماست. جالب اين كه مى‌گويد: «هر قدر انسان در مسير اطاعت فرمان خدا گام بردارد ثبات و استقامت او بيشتر مى‌شود» در واقع اطاعت فرمان خدا يك نوع ورزش روحى براى انسان است. برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 418 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
تفسير: تسليم در برابر حق-اين آيه مكمل بحث آيات قبل است و در آن خداوند سوگند ياد كرده كه: «به پروردگارت سوگند كه آنها مؤمن نخواهند بود مگر اين كه تو را در اختلافات خود به داورى بطلبند» و به بيگانگان مراجعه ننمايند (فَلا وَ رَبِّكَ لا يُؤْمِنُونَ حَتّى يُحَكِّمُوكَ فِيما شَجَرَ بَيْنَهُمْ) . سپس مى‌فرمايد: نه فقط داورى را به نزد تو آورند بلكه هنگامى كه تو در ميان آنها حكمى كردى، خواه به سود آنها باشد يا به زيان آنها، علاوه بر اين كه اعتراض نكنند «در دل خود از داورى تو احساس ناراحتى ننمايند و كاملا تسليم باشند» (ثُمَّ لا يَجِدُوا فِي أَنْفُسِهِمْ حَرَجاً مِمّا قَضَيْتَ وَ يُسَلِّمُوا تَسْلِيماً) . از آيۀ فوق در ضمن دو مطلب مهم استفاده مى‌شود: ١-پيامبر صلّى اللّه عليه و آله معصوم است، زيرا در آن دستور به تسليم مطلق از نظر گفتار و كردار در برابر همۀ فرمانهاى پيامبر صلّى اللّه عليه و آله داده شده. ٢-هر گونه اجتهاد در مقابل نصّ پيامبر صلّى اللّه عليه و آله و اظهار عقيده در مواردى كه حكم صريح از طرف خدا و پيامبر صلّى اللّه عليه و آله در بارۀ آن رسيده باشد ممنوع است. برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 418 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
تفسير: دوستان بهشتى-در آيات قبل امتيازات مطيعان فرمان خدا را مى‌شمرد اين آيه آن را تكميل كرده، مى‌فرمايد: «و كسى كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، (در روز رستاخيز) همنشين كسانى خواهد بود كه خداوند نعمت خود را بر آنها تمام كرده» (وَ مَنْ يُطِعِ اللّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذِينَ أَنْعَمَ اللّهُ عَلَيْهِمْ) . و همان‌طور كه در سورۀ حمد، بيان شده است كسانى كه مشمول اين نعمتند، همواره در جادۀ مستقيم گام برمى‌دارند و كوچكترين انحراف و گمراهى ندارند. سپس در توضيح اين جمله اشاره به چهار طايفه كرده، مى‌فرمايد: «از پيامبران و صديقان و شهداء و صالحان» (مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقِينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصّالِحِينَ) . ١- «انبياء» و فرستادگان مخصوص پروردگار كه نخستين گام را براى هدايت و رهبرى مردم و دعوت به صراط مستقيم برمى‌دارند. ٢- «راستگويان» كسانى كه هم در سخن راست مى‌گويند و هم با عمل و كردار صدق گفتار خود را اثبات مى‌كنند و نشان مى‌دهند كه مدعى ايمان نيستند بلكه به راستى به فرمانهاى الهى ايمان دارند. ٣- «شهدا» و كشته شدگان در راه هدف و عقيدۀ پاك الهى، و يا افراد برجسته‌اى كه روز قيامت شاهد و گواه اعمال انسانها هستند. ٤- «صالحان» و افراد شايسته و برجسته‌اى كه با انجام كارهاى مثبت و سازنده و مفيد و پيروى از اوامر انبياء به مقامات برجسته‌اى نائل شده‌اند. در پايان مى‌فرمايد: «آنها رفيقهاى خوبى هستند» (وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفِيقاً) . از آيۀ فوق اين حقيقت به روشنى استفاده مى‌شود كه موضوع معاشران خوب و همنشينهاى با ارزش به قدرى اهميت دارد كه حتى در عالم آخرت براى تكميل نعمتهاى بهشتى اين نعمت بزرگ به «مطيعان» ارزانى مى‌گردد. برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 420 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
بسم الله الرحمن الرحيم 🌹 🌹 🌸 وَلَوْ أَنَّا كَتَبْنَا عَلَيْهِمْ أَنِ اقْتُلُواْ أَنْفُسَكُمْ أَوِ اخْرُجُواْ مِنْ دِيَارِكُم مَّافَعَلُوهُ إِلَّا قَلِيلٌ مِّنْهُمْ وَلَوْ أَنَّهُمْ فَعَلُواْ مَا يُوْعَظُونَ بِهِ لَكَانَ خَيْراً لَّهُمْ وَأَشَدَّ تَثْبِيتا (66) و إذا لأتيناهم من لدنا اجرا عظيما (67) و لهديناهم صراطا مستقيما (68) ً 🍀 ترجمه: و اگر به آنان دستور مى داديم كه یكدیگر را بكشید و یا از سرزمین خود بیرون روید، جز افرادى کمی از آنها ، این دستور را انجام نمى دادند و اگر آنان به آنچه پند داده مى شوند عمل مى كردند، برایشان بهتر و در پایدارى مؤثرتر بود. (66) و ما نیز در این صورت به طور یقین از نزد خود پاداشی بزرگ به آنان عطا می کردیم. (67) و قطعا آنان را به راهی راست هدایت می کردیم (68) 🌸 این آیات همانند سایر آیات سوره نساء در مدينه نازل شده است. در آیه 66 سوره نساء براى تکمیل بحث آیه گذشته درباره کسانی که از داوری های عادلانه صلی الله علیه و آله گاهی احساس ناراحتی می کردند مى فرمايد: و لو أنا كتبنا عليهم أن اقتلوا أنفسكم أو اخرجوا من دياركم ما فعلوه إلا قليل منهم: و اگر به آنان دستور می دادیم که یکدیگر را بکشید و یا از سرزمین خود بیرون روید، جز افراد کمی از آنها این دستور را انجام نمی دادند. یعنی می توانستیم تکالیف سنگین و طاقت فرسایی به آنها بدهیم که کفاره بت پرستی و گناهان بزرگ باشد ولی این کار را نکردیم این ها که درباره آبیاری کردن یک نخلستان و قضاوت عادلانه تسلیم نیستند چگونه می توانند از عهده امتحانات دیگر در آیند. 🌸 مثلا اگر به آنان می گفتیم یکدیگر را بکشید و یا از سرزمین خود مهاجرت کنید و بیرون روید چگونه می توانستند در مقابل آن طاقت بیاورند البته ما چنین دستوری به آنها ندادیم اگر هم این دستور را می دادیم فقط عده کمی از آنها بودند و بدون چون و چرا انجام می دادند. سپس در ادامه آیه 66 سوره نساء به دو فايده از انجام دستورات اشاره کرده و می فرماید: و لو أنهم فعلوا ما يوعظون به لكان خيرا لهم و أشد تثبيتا: و اگر آنان به آنچه پند داده می شوند عمل می کردند، برایشان بهتر بود و در پایداری مؤثرتر بود. اگر موعظه های و را بپذیرند هم به سودشان است و هم باعث تقویت آنها می شود. 🌸 سپس در آیه 67 سوره نساء سومين فايده و در برابر خدا را بيان کرده و می فرماید: و إذا لأتيناهم من لدنا اجرا عظيما: و ما نيز در اين صورت به طور يقين از نزد خود پاداش بزرگی به آنان عطا می کردیم. و در آیه 68 سوره نساء چهارمین فایده تسلیم و اطاعت در برابر را بیان کرده و می فرماید: و لهدیناهم صراطا مستقیما: و قطعا آنان را به راهی راست هدایت می کردیم. 🔹 پيام های آیات66تا68سوره نساء 🔹 ✅ باید خود را بسنجند، كه اگر فرمان سختى صادر شد، در برابر آن چگونه خواهند بود؟ ✅ هنگام ، افراد كمترى از عهده ى انجام تكلیف و اثبات ادعا برمى آیند. ✅ فرمان كفر به و رجوع به پیامبر و تسلیم قضاوت هاى او بودن، موعظه و خیرخواهى الهى است. ✅ و در گرو عمل است. ✅ مواعظ خداوند است. ✅ هرچه در راه گام برداریم، ثبات قدم و ایمان بیشتر مى شود. ✅ هرچند به ظاهر ناخوشایند و سخت باشد، ولى به خیر و صلاح انسان است. ✅ رسیدن به ، ثبات قدم، اجر بزرگ و رهیابی مستقیم، در سایه عمل به مواعظ و پشتکار انسان است. ✅ گام نهادن در راه ، سبب رسیدن به خیر بالاتر و بیشتر می شود. 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا