002182.mp3
337.4K
فَمَنْ خَافَ مِنْ مُوصٍ جَنَفًا أَوْ إِثْمًا فَأَصْلَحَ بَيْنَهُمْ فَلَا إِثْمَ عَلَيْهِ ۚ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ ﴿١٨٢﴾
پس کسی که از انحراف وصیت کننده [در مورد حقوق ورثه] یا از گناه او [که به کار نامشروع و ناحقّی وصیت کند] بترسد، و میان ورثه [با تغییر دادن وصیت بر اساس احکام دین] اصلاح دهد، گناهی بر او نیست؛ یقیناً خدا بسیار آمرزنده و مهربان است. (۱۸۲)
🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
فَمَنْ خَافَ مِنْ مُوصٍ جَنَفًا أَوْ إِثْمًا فَأَصْلَحَ بَيْنَهُمْ فَلَا إِثْمَ عَلَيْهِ ۚ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ ﴿١٨٢﴾
پس کسی که از انحراف وصیت کننده [در مورد حقوق ورثه] یا از گناه او [که به کار نامشروع و ناحقّی وصیت کند] بترسد، و میان ورثه [با تغییر دادن وصیت بر اساس احکام دین] اصلاح دهد، گناهی بر او نیست؛ یقیناً خدا بسیار آمرزنده و مهربان است. (۱۸۲)
فَمَنْ خَافَ = پس کسی که ترسید
مِنْ مُوصٍ = از وصیت کننده
جَنَفًا = خطا و انحراف غیر عمدی
أَوْ إِثْمًا = یا گناه
فَأَصْلَحَ = پس اصلاح داد
بَيْنَهُمْ = میان ایشان
فَلَا إِثْمَ عَلَيْهِ = پس نیست گناهی بر او
إِنَّ اللهَ = همانا خداوند
غَفُورٌ = بخشنده
رَحِيمٌ = مهربان
🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
(آيه ١٨٢) -تا به اينجا اين حكم اسلامى كاملا روشن شد كه هر گونه تغيير و تبديل در وصيتها به هر صورت و به هر مقدار باشد گناه است، اما از آنجا كه هر قانونى استثنايى دارد، در اين آيه مىگويد: «هر گاه وصى بيم انحرافى در وصيت كننده داشته باشد-خواه اين انحراف ناآگاهانه باشد يا عمدى و آگاهانه- و آن را اصلاح كند گناهى بر او نيست (و مشمول قانون تبديل وصيت نمىباشد) خداوند آمرزنده و مهربان است» (فَمَنْ خافَ مِنْ مُوصٍ جَنَفاً أَوْ إِثْماً فَأَصْلَحَ بَيْنَهُمْ فَلا إِثْمَ عَلَيْهِ إِنَّ اللّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ) .
برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 159
🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
بسم الله الرحمن الرحيم
#تفسیر_قرآن #جلسه_199
🌷 #آیه_182 #سوره_بقره
🌸 فَمَنْ خَافَ مِنْ مُّوصٍ جَنَفاً أَوْ إِثْماً فَأَصْلَحَ بَيْنَهُمْ فَلَا إِثْمَ عَلَيْهِ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَّحِيمٌ
🍀 ترجمه:پس كسى كه از انحراف وصیّت كننده یا از گناه او بترسد پس میان آنها را اصلاح دهد، پس گناهى بر او نیست همانا خداوند آمرزنده و مهربان است.
🌷 #خاف:از خوف به معنای ترس
🌷 #موص:وصیت کننده
🌷 #جنف: صاحب تفسیر مجمع البیان كلمه ى «جنف» را به معناى تمایل به انحرافِ ناآگاهانه
🌷 #اثم:به معناى گناه آگاهانه
آنچه در اسلام ممنوع شده، تغییر وتبدیل وصیّتهاى صحیح است، ولى اگر وصیّت سبب فتنه مى شود و یا خلاف موازین شرع بود، تغییر آن اشكال ندارد. چنانكه اگر وصیّت كننده بیش از یك سوم اموالش را وصیّت كند، مى توان آن مقدار را كم نمود، اگر سفارش به گناه كرد، مى توان وصیّت را تغییر داد، یا اگر عمل به وصیّت ایجاد فتنه وفساد مى كند، مى توان زیر نظر حاكم اسلامى در وصیّت تغییراتى داد. به هر حال در اسلام بن بست وجود ندارد وچون مسیر تمام اعمال رسیدن به تقواست، مىتوان براساس تقوا تمام موارد ضد تقوا را اصلاح كرد.
🔹پيام های آیه 182 سوره بقره 🔹
✅ احترام به وصیّت مهمّ است، ولى رفع فتنه و اصلاح امور مسلمین مهمّتر است. «فمن خاف... فاصلح بینهم فلا اثم علیه»
✅ تغییر وصیّت باید براساس فتنه زدایى واصلاح باشد. «فمن خاف... فاصلح»
🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
182» فَمَنْ خافَ مِنْ مُوصٍ جَنَفاً أَوْ إِثْماً فَأَصْلَحَ بَيْنَهُمْ فَلا إِثْمَ عَلَيْهِ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ
پس كسى كه از انحراف وصيّت كننده (و تمايل بىجاى او به بعض ورثه) يا از گناه او (به اينكه به كار خلافى وصيّت كند،) بترسد و ميان آنها را اصلاح دهد، گناهى بر او نيست (و مشمول قانون مجازات تبديل وصيّت نمىشود،) همانا خداوند آمرزنده و مهربان است.
#تفسیر_گویا
#استاد_قرائتی
#سوره_بقره
#آیه182
.................................................
🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran👈
#آموزش_حفظ
#سوره_مبارکه_بقرة
آیه ی 183
#نغمه_رست
🔶اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
002183.mp3
281.4K
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيَامُ كَمَا كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ ﴿١٨٣﴾
ای اهل ایمان! روزه بر شما مقرّر و لازم شده، همان گونه که بر پیشینیان شما مقرّر و لازم شد، تا پرهیزکار شوید. (۱۸۳)
🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيَامُ كَمَا كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ ﴿١٨٣﴾
ای اهل ایمان! روزه بر شما مقرّر و لازم شده، همان گونه که بر پیشینیان شما مقرّر و لازم شد، تا پرهیزکار شوید. (۱۸۳)
يَا أَيُّهَا = ای
الَّذِينَ آمَنُوا = کسانی که ایمان آورده اید
كُتِبَ عَلَيْكُمُ = نوشته شد بر شما
الصِّيَامُ = روزه
كَمَا كُتِبَ = همچنانکه نوشته شد
عَلَى الَّذِينَ = بر کسانی
مِنْ قَبْلِكُمْ = از قبل شما
لَعَلَّكُمْ = شاید شما
تَتَّقُونَ = پرهیز کار می شوید
🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
(آيه ١٨٣) -روزه سر چشمۀ تقوا-به دنبال چند حكم مهم اسلامى در اينجا به بيان يكى ديگر از اين احكام كه از مهمترين عبادات محسوب مىشود مىپردازد و آن روزه است، و با همان لحن تأكيد آميز گذشته مىگويد: «اى كسانى كه ايمان آوردهايد روزه بر شما نوشته شده است آن گونه كه بر امتهايى كه قبل از شما بودند، نوشته شده بود» (يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيامُ كَما كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ) . و بلافاصله فلسفه اين عبادت انسان ساز و تربيت آفرين را در يك جملۀ كوتاه اما بسيار پرمحتوا چنين بيان مىكند: «شايد پرهيزكار شويد» (لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ) .
برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 161
🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
بسم الله الرحمن الرحيم
🌷 #تفسیر_قرآن #جلسه_200
🌷 #آیه183 #سوره بقره
🌸 يَأَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُواْ كُتِبَ عَلَيْكُمْ الْصِّيَامُ كَمَا كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ
🍀 ترجمه:اى كسانى كه ایمان آورده اید! روزه بر شما نوشته شده است ، همانگونه كه بر كسانى كه پیش از شما بودند نوشته شده بود، باشد كه پرهیزگار شوید.
🌷 #کتب:نوشته شده
🌷 #علیکم:بر شما
🌷 #الصیام:روزه
🌷 #تتقون:تقوا پیشه کنید تقوا به معناى حفظ از گناهان است.
🌺 قرآن به مؤمنان واجب شدن روزه را اعلام می کند《یا أيها الذين ءامنوا كتب عليكم الصيام》البته اين روزه فقط مربوط به ما #مسلمانان نيست بلکه قبل از اسلام در اديان ديگر هم بوده است به این خاطر می گوید 《کما کتب علی الذین من قبلکم:همانگونه که بر کسانی که قبل از شما بودند نوشته شده بود》بیشتر گناهان، از دو ریشه غضب و شهوت سرچشمه مى گیرند. و روزه، جلوى تندى هاى این دو غریزه را مى گیرد و لذا سبب كاهش فساد و افزایش تقواست《لعلکم تتقون:باشد که پرهیزکار شوید یعنی باشد تا از انجام دادن گناهان پرهیز کنید》روزه ى مردمان عادّى، همان خوددارى از نان و آب و همسر است، امّا در روزه خواص علاوه بر اجتناب از مفطرات، اجتناب از گناهان نیز لازم است، و روزه ى خاصّالخاص علاوه بر اجتناب از مفطرات و پرهیز از #گناهان، خالى بودن دل از غیر خداست.
🌺 #روزه، انسان را شبیه فرشتگان مى كند، فرشتگانى كه از خوردن و آشامیدن و شهوت دورند. رسول خدا صلى الله علیه وآله فرمودند: هركسی ماه رمضان را براى خدا روزه بدارد، تمام گناهانش بخشیده مى شود. در حدیث قدسى نیز آمده است كه خداوند مى فرماید: «الصوم لى و اَنَا اَجزى به» روزه براى من است و من آن را پاداش مى دهم. اهمیّت #روزه به قدرى است كه در روایات پاداش بسیارى از عبادات را همچون پاداش روزه دانسته اند. هرچند كه روزه بر امّتهاى پیشین نیز واجب بوده، و در امّت اسلامى، در سال دوم هجری قمری روزه رمضان واجب شده است. از رسول خدا صلى الله علیه وآله نقل شده است كه فرمود: براى هر چیز زكاتى است و #زكات بدن ها، روزه است.
🔹پبام های آیه 183 سوره بقره 🔹
✅ خطاب زیبا، گامى براى تأثیر گذارى پیام است. «یا ایّها الّذین آمنوا»در حدیثى از تفسیر مجمع البیان مى خوانیم: لذّت خطاب «یا ایّها الّذین آمنوا» سختى روزه را آسان مى كند. در آیات گذشته خواندیم الذین ءامنوا أشد حبا لله:يعنى #عشق مؤمنان به خدا شديدتر است. انسان هاى عاشق مطابق دستور معشوق پیش می روند.
✅ این آیه مى فرماید: فرمان #روزه مختص شما مسلمانان نیست، در امّتهاى پیشین نیز این قانون بوده است. و عمل به دستورى كه براى همه امّتها بوده، آسانتر از دستورى است كه تنها براى یک گروه باشد. «كما كُتب على الّذین من قبلكم»
✅ #قرآن، فلسفه بعضى احكام همچون روزه را بیان داشته است. نتیجه روزه این است:باشد که تقوا پیشه کنید «لعلّكم تتّقون»
🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
183» يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيامُ كَما كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ
اى كسانى كه ايمان آوردهايد! روزه بر شما مقرّر گرديد، همانگونه كه بر كسانى كه پيش از شما بودند مقرّر شده بود، باشد كه پرهيزگار شويد.
#تفسیر_گویا
#استاد_قرائتی
#سوره_بقره
#آیه183
.................................................
🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran👈
#آموزش_حفظ
#سوره_مبارکه_بقرة
آیه ی 184
#نغمه_رست
🔶اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
002184.mp3
719.9K
أَيَّامًا مَعْدُودَاتٍ ۚ فَمَنْ كَانَ مِنْكُمْ مَرِيضًا أَوْ عَلَىٰ سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِنْ أَيَّامٍ أُخَرَ ۚ وَعَلَى الَّذِينَ يُطِيقُونَهُ فِدْيَةٌ طَعَامُ مِسْكِينٍ ۖ فَمَنْ تَطَوَّعَ خَيْرًا فَهُوَ خَيْرٌ لَهُ ۚ وَأَنْ تَصُومُوا خَيْرٌ لَكُمْ ۖ إِنْ كُنْتُمْ تَعْلَمُونَ ﴿١٨٤﴾
[در] روزهایی چند [روزه بگیرید]؛ پس هر که از شما بیمار یا در سفر باشد [به تعداد روزه های فوت شده] از روزهای دیگر [را روزه بگیرد]؛ و بر آنان که روزه گرفتن طاقت فرساست، طعام دادن به یک نیازمند [به جای هر روز] کفاره آن است. و هر که به خواست خودش افزون بر کفاره واجب، بر طعام نیازمند بیفزاید، برایش بهتر است و روزه گرفتن [هر چند دشوار و سخت باشد] اگر [فضیلت و ثوابش را] بدانید برای شما بهتر است. (۱۸۴)
🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
أَيَّامًا مَعْدُودَاتٍ ۚ فَمَنْ كَانَ مِنْكُمْ مَرِيضًا أَوْ عَلَىٰ سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِنْ أَيَّامٍ أُخَرَ ۚ وَعَلَى الَّذِينَ يُطِيقُونَهُ فِدْيَةٌ طَعَامُ مِسْكِينٍ ۖ فَمَنْ تَطَوَّعَ خَيْرًا فَهُوَ خَيْرٌ لَهُ ۚ وَأَنْ تَصُومُوا خَيْرٌ لَكُمْ ۖ إِنْ كُنْتُمْ تَعْلَمُونَ ﴿١٨٤﴾
[در] روزهایی چند [روزه بگیرید]؛ پس هر که از شما بیمار یا در سفر باشد [به تعداد روزه های فوت شده] از روزهای دیگر [را روزه بگیرد]؛ و بر آنان که روزه گرفتن طاقت فرساست، طعام دادن به یک نیازمند [به جای هر روز] کفاره آن است. و هر که به خواست خودش افزون بر کفاره واجب، بر طعام نیازمند بیفزاید، برایش بهتر است و روزه گرفتن [هر چند دشوار و سخت باشد] اگر [فضیلت و ثوابش را] بدانید برای شما بهتر است. (۱۸۴)
أَيَّامًا = روزهای
مَعْدُودَاتٍ = شمرده شده
فَمَنْ = پس کسی که
كَانَ مِنْكُمْ = بود ( باشد ) از شما
مَرِيضًا = مریض
أَوْ عَلَىٰ سَفَرٍ = یا در سفر
فَعِدَّةٌ = پس تعداد
مِنْ أَيَّامٍ أُخَرَ = از روزهای دیگر
وَعَلَى الَّذِينَ = و بر کسانی که
يُطِيقُونَهُ = به حد طاقت می رسند
فِدْيَةٌ = عوض ، فدیه
طَعَامُ مِسْكِينٍ = غذای مسکین
فَمَنْ = پس کسی که
تَطَوَّعَ = میل و رغبت می کند
خَيْرًا = کار خیری را
فَهُوَ = پس آن
خَيْرٌ لَهُ = بهتر است برای او
وَأَنْ تَصُومُوا = و اینکه روزه بگیرید
خَيْرٌ لَكُمْ = بهتر است برای شما
إِنْ كُنْتُمْ = اگر بودید ( هستید )
تَعْلَمُونَ = می دانید
🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
(آيه ١٨٤) -در اين آيه براى اين كه باز از سنگينى روزه كاسته شود چند دستور ديگر را در اين زمينه بيان مىفرمايد، نخست مىگويد: «چند روز معدودى را بايد روزه بداريد» (أَيّاماً مَعْدُوداتٍ) . ديگر اين كه: «كسانى كه از شما بيمار يا مسافر باشند و روزه گرفتن براى آنها مشقت داشته باشد از اين حكم معافند و بايد روزهاى ديگر را بجاى آن روزه بگيرند» (فَمَنْ كانَ مِنْكُمْ مَرِيضاً أَوْ عَلى سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِنْ أَيّامٍ أُخَرَ) . سوم: «كسانى كه با نهايت زحمت بايد روزه بگيرند (مانند پيرمردان و پيرزنان و بيماران مزمن كه بهبودى براى آنها نيست) لازم نيست مطلقا روزه بگيرند، بلكه بايد بجاى آن كفاره بدهند، مسكينى را اطعام كنند» (وَ عَلَى الَّذِينَ يُطِيقُونَهُ فِدْيَةٌ طَعامُ مِسْكِينٍ) . «و آن كس كه مايل باشد بيش از اين در راه خدا اطعام كند براى او بهتر است» (فَمَنْ تَطَوَّعَ خَيْراً فَهُوَ خَيْرٌ لَهُ) . و بالاخره در پايان آيه اين واقعيت را بازگو مىكند كه: «روزه گرفتن براى شما بهتر است اگر بدانيد» (وَ أَنْ تَصُومُوا خَيْرٌ لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ تَعْلَمُونَ) . و اين جمله تأكيد ديگرى بر فلسفۀ روزه است.
برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 161
🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
بسم الله الرحمن الرحيم
#تفسیر_قرآن #جلسه_201
🌷 #آیه_184 #سوره_بقره
🌸 أَيَّاماً مَعْدُودَاتٍ فَمَنْ كَانَ مِنْكُمْ مَّرِيْضاً أَوْ عَلَى سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِنْ أَيَّامٍ أُخَرَ وَ عَلَى الَّذِينَ يُطِيقُونَهُ فِدْيَةٌ طَعَامُ مِسْكِينٍ فَمَنْ تَطَوَّعَ خَيْراً فَهُوَ خَيْرٌ لَهُ وَأَنْ تَصُومُواْ خَيْرٌ لَّكُمْ إِنْ كُنْتُمْ تَعْلَمُون
َ
🍀 ترجمه:چند روزى معدود ، ولى هر كسی از شما بیمار یا در سفر باشد، پس تعدادی از روزهاى دیگر را روزه بگیرد و بر كسانى كه طاقت روزه ندارند لازم است كفّاره اى بدهند، مسكینى را اطعام كنند. و هر كس به میل خود بیشتر نیكى كند براى او بهتر است، و اگر روزه بگیرید برای شما بهتر است اگر می دانستید.
🌷 #ایاما_معدودات:چند روزی
🌷 #أيام_أخر:روزهاى دیگر
🌷 #یطیقونه:به معناى سلب طاقت و توان است.
🌷 #فدية:كفاره
🌷#تطوع:كارى را با شوق و علاقه انجام دادن
🌺 در آیه قبل بیان شد ای کسانی که ایمان آورده اید #روزه بر شما نوشته شده است ، همانگونه که بر کسانی که پیش از شما بودند نوشته شده بود ، باشد که #پرهیزکار شوید. تسلیم فرمان خدا بودن، ارزش است. اگر دستور روزه گرفتن داد، باید روزه گرفت و اگر حكم به افطار كرد، باید روزه را شكست. روزه گرفتن فقط چند روزی بیشتر نیست《أياما معدودات:چند روزی معدود》اما #خداوند مهربان برای بیمار و مسافر روزه را برای وقت دیگر گذاشته است《فمن کان منکم مریضا أو على سفر فعدة من أيام أخر》البته سفر اگر کمتر از ده روز باشد روزه نباید بگیرد و در وقت دیگر قضای آنها را به جا آورد یعنی تا قبل از رمضان سال بعد به جا آورد. به هر حال اگر #مسافر یا مریضى روزه گرفت، روزهاش باطل و باید قضاى آن را به جا آورد. همین خداوند که می فرماید روزه بگیر برای #بیمار و #مسافر می گوید روزه نگیر این یک دستور است و اگر بیمار یا مسافر روزه گرفت خود نافرمانی و مرتکب معصیت شده است.
🌺 امام صادق علیه السلام فرمودند: حتّى اگر #مادرى نسبت به شیر #كودک یا #جنین نگرانى داشت، باید روزه خود را افطار نماید و این نشانه ى رأفت خداوند است. خداوند مهربان برای افرادی که طاقت #روزه ندارند مانند پیرمرد یا پیرزنی که برای آنان بسیار دشوار است و هر کسی که به هیچ وجه طاقت روزه را ندارد و اگر بیماری و ضرر همچنان تا ماه رمضان سال بعد ادامه داشت می فرماید به جای آن به مسکین طعامی بدهید که این اطعام مسکین را #کفاره می نامند در رساله های مراجع آمده به ازای هر روز تقریبا 750 گرم گندم یا جو یا برنج مانند آنها بدهد کافی است و بعضی مراجع بیشتر از این مقدار اعلام کردند《 و علی الذین یطیقونه فدیة طعام مسکین: و بر کسانی که طاقت روزه ندارند لازم است کفاره ای بدهند مسکینی را اطعام کنند》
🌺《فمن تطوع خیرا فهو خیر له:پس هر کسی با #میل و #اشتیاق بیشتر نیکی کند برای او بهتر است - در این آیه سیر کردن یک گرسنه به عنوان کفاره واجب است ولی بیشتر از آن مستحب است 》《 و أن تصوموا خير لكم إن كنتم تعلمون:و اگر روزه بگیرید برای شما بهتر است اگر می دانستید 》در پایان آیه به مؤمنان می فرماید که روزه گرفتن برای شما بهتر است زیرا آثار خوبی دارد که به خود انسان بر می گردد و نبايد بدون دليل و عذر شرعى عمدا روزه گرفته نشود زیرا در این صورت نافرمانی خداوند مرتکب شدیم》
🔹پيام های آیه 184 سوره بقره 🔹
✅ #اسلام براى هر فرد در هر شرایطى، قانون مناسب دارد. در این آیه، حكم مسافران، بیماران و سالمندان بیان شده است.
✅ اگر انسان #مریض یا #مسافر در شرایطى نمى تواند روزه بگیرد، باید در ایام دیگرى قضا كند تا از منافع روزه برخوردار شود. «فعدة من ایّام اُخر»
✅ قصد #سفر، به تنهایى مانع روزه نیست، در سفر بودن لازم است وقتی از مسافت شرعی شهر خارج شد روزه اش را می شکند نه اینکه هنوز سفر نکرده
✅ #توانایى، شرط تكلیف است. «على الّذین یطیقونه»
✅ #عباداتى سبب رشد و قرب است كه با علاقه و رغبت باشد. «فمن تطوّع»
✅ #انجام_دستورات_خداوند، آثار خوبى دارد كه به خود انسان باز مى گردد (ان تصوموا خیر لکم )
🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
«184» أَيَّاماً مَعْدُوداتٍ فَمَنْ كانَ مِنْكُمْ مَرِيضاً أَوْ عَلى سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِنْ أَيَّامٍ أُخَرَ وَ عَلَى الَّذِينَ يُطِيقُونَهُ فِدْيَةٌ طَعامُ مِسْكِينٍ فَمَنْ تَطَوَّعَ خَيْراً فَهُوَ خَيْرٌ لَهُ وَ أَنْ تَصُومُوا خَيْرٌ لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ تَعْلَمُونَ
چند روزى معدود (روزه بر شما مقرّر شده است)، ولى هر كس از شما بيمار يا در سفر باشد، پس (به همان) تعداد از روزهاى ديگر (را روزه بگيرد) و بر كسانى كه طاقت روزه ندارند (همچون بيماران مزمن و پيرمردان و پيرزنان)، لازم است كفّارهاى بدهند، مسكينى را اطعام كنند. و هر كس به ميل خود بيشتر نيكى كند (وبيش از مقدار واجب، طعام بدهد)، براى او بهتر است، ولى اگر (آثار روزه را) بدانيد، (مىفهميد كه) روزه گرفتن، برايتان بهتر است. (و هرگز به روزهخوارى معذوران، غبطه نمىخورديد.)
#تفسیر_گویا
#استاد_قرائتی
#سوره_بقره
#آیه184
.................................................
🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran👈
#آموزش_حفظ
#سوره_مبارکه_بقرة
آیه ی 185
#نغمه_رست
🔶اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
002185.mp3
927.6K
شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِي أُنْزِلَ فِيهِ الْقُرْآنُ هُدًى لِلنَّاسِ وَبَيِّنَاتٍ مِنَ الْهُدَىٰ وَالْفُرْقَانِ ۚ فَمَنْ شَهِدَ مِنْكُمُ الشَّهْرَ فَلْيَصُمْهُ ۖ وَمَنْ كَانَ مَرِيضًا أَوْ عَلَىٰ سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِنْ أَيَّامٍ أُخَرَ ۗ يُرِيدُ اللَّهُ بِكُمُ الْيُسْرَ وَلَا يُرِيدُ بِكُمُ الْعُسْرَ وَلِتُكْمِلُوا الْعِدَّةَ وَلِتُكَبِّرُوا اللَّهَ عَلَىٰ مَا هَدَاكُمْ وَلَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ ﴿١٨٥﴾
[این است] ماه رمضان که قرآن در آن نازل شده، قرآنی که سراسرش هدایتگر مردم است و دارای دلایلی روشن و آشکار از هدایت میباشد، و مایه جدایی [حق از باطل] است. پس کسی که در این ماه [در وطنش] حاضر باشد باید آن را روزه بدارد، و آنکه بیمار یا در سفر است، تعدادی از روزهای غیر ماه رمضان را [به تعداد روزه های فوت شده، روزه بدارد]. خدا آسانی و راحت شما را می خواهد نه دشواری و مشقت شما را. و [قضای روزه] برای این است: شما روزه هایی را [که به خاطر عذر شرعی افطار کرده اید] کامل کنید، و خدا را بر اینکه شما را هدایت فرموده بزرگ شمارید، و نیز برای این که سپاس گزاری کنید. (۱۸۵)
🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِي أُنْزِلَ فِيهِ الْقُرْآنُ هُدًى لِلنَّاسِ وَبَيِّنَاتٍ مِنَ الْهُدَىٰ وَالْفُرْقَانِ ۚ فَمَنْ شَهِدَ مِنْكُمُ الشَّهْرَ فَلْيَصُمْهُ ۖ وَمَنْ كَانَ مَرِيضًا أَوْ عَلَىٰ سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِنْ أَيَّامٍ أُخَرَ ۗ يُرِيدُ اللَّهُ بِكُمُ الْيُسْرَ وَلَا يُرِيدُ بِكُمُ الْعُسْرَ وَلِتُكْمِلُوا الْعِدَّةَ وَلِتُكَبِّرُوا اللَّهَ عَلَىٰ مَا هَدَاكُمْ وَلَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ ﴿١٨٥﴾
[این است] ماه رمضان که قرآن در آن نازل شده، قرآنی که سراسرش هدایتگر مردم است و دارای دلایلی روشن و آشکار از هدایت میباشد، و مایه جدایی [حق از باطل] است. پس کسی که در این ماه [در وطنش] حاضر باشد باید آن را روزه بدارد، و آنکه بیمار یا در سفر است، تعدادی از روزهای غیر ماه رمضان را [به تعداد روزه های فوت شده، روزه بدارد]. خدا آسانی و راحت شما را می خواهد نه دشواری و مشقت شما را. و [قضای روزه] برای این است: شما روزه هایی را [که به خاطر عذر شرعی افطار کرده اید] کامل کنید، و خدا را بر اینکه شما را هدایت فرموده بزرگ شمارید، و نیز برای این که سپاس گزاری کنید. (۱۸۵)
شَهْرُ رَمَضَانَ = ماه رمضان
الَّذِي = آنکه ( ماهی که )
أُنْزِلَ فِيهِ = نازل شد در ان
الْقُرْآنُ = قرآن
هُدًى = هدایت
لِلنَّاسِ = برای مردم
وَبَيِّنَاتٍ = و حجت های روشن( جمع بیّنه )
مِنَ الْهُدَىٰ = از هدایت
وَالْفُرْقَانِ = وجدا کننده حق از باطل
فَمَنْ شَهِدَ = پس کسی که شاهد شد
مِنْكُمُ الشَّهْرَ = از شما ماه را ( رمضان )
فَلْيَصُمْهُ = پس باید روزه بگیرد
وَمَنْ كَانَ = و کسی که باشد
مَرِيضًا = بیمار
أَوْ عَلَىٰ سَفَرٍ = یا در سفر
فَعِدَّةٌ = پس تعدادی
مِنْ أَيَّامٍ أُخَرَ = از روزهای دیگر
يُرِيدُ اللهُ = میخواهد خدا
بِكُمُ الْيُسْرَ = برای شما آسانی
وَلَا يُرِيدُ = و نمی خواهد
بِكُمُ الْعُسْرَ = برای شما سختی
وَلِتُكْمِلُوا = و تا کامل کنید
الْعِدَّةَ = تعداد
وَلِتُكَبِّرُوا اللهَ = و تا بزرگ بدارید خدا را
عَلَىٰ مَا هَدَاكُمْ = بر انچه هدایت کرد شما را
وَلَعَلَّكُمْ = و شاید شما
تَشْكُرُونَ = سپاسگزاری می کنید
🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
(آيه ١٨٥) -اين آيه زمان روزه و قسمتى از احكام و فلسفههاى آن را شرح مىدهد، نخست مىگويد: «آن چند روز معدود را كه بايد روزه بداريد ماه رمضان است» (شَهْرُ رَمَضانَ) . «همان ماهى كه قرآن در آن نازل شد» (الَّذِي أُنْزِلَ فِيهِ الْقُرْآنُ) . «همان قرآنى كه مايۀ هدايت مردم، و داراى نشانههاى هدايت، و معيارهاى سنجش حق و باطل است» (هُدىً لِلنّاسِ وَ بَيِّناتٍ مِنَ الْهُدى وَ الْفُرْقانِ) . سپس بار ديگر حكم مسافران و بيماران را به عنوان تأكيد بازگو كرده، مىگويد: «كسانى كه در ماه رمضان در حضر باشند بايد روزه بگيرند، اما آنها كه بيمار يا مسافرند روزهاى ديگر را بجاى آن روزه مىگيرند» (فَمَنْ شَهِدَ مِنْكُمُ الشَّهْرَ فَلْيَصُمْهُ وَ مَنْ كانَ مَرِيضاً أَوْ عَلى سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِنْ أَيّامٍ أُخَرَ) . در قسمت آخر آيه بار ديگر به فلسفۀ تشريع روزه پرداخته، مىگويد: «خداوند راحتى شما را مىخواهد و زحمت شما را نمىخواهد» (يُرِيدُ اللّهُ بِكُمُ الْيُسْرَ وَ لا يُرِيدُ بِكُمُ الْعُسْرَ) . سپس اضافه مىكند: «هدف آن است كه شما تعداد اين روزها را كامل كنيد» (وَ لِتُكْمِلُوا الْعِدَّةَ) . و در آخرين جمله مىفرمايد: «تا خدا را بخاطر اين كه شما را هدايت كرده بزرگ بشمريد، و شايد شكر نعمتهاى او را بگذاريد» (وَ لِتُكَبِّرُوا اللّهَ عَلى ما هَداكُمْ وَ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ) .
برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 162
🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
١-اثرات تربيتى، اجتماعى و بهداشتى روزه-
از فوايد مهم روزه اين است كه روح انسان را «تلطيف» ، و ارادۀ انسان را «قوى» ، و غرايز او را «تعديل» مىكند. روزهدار بايد در حال روزه با وجود گرسنگى و تشنگى از غذا و آب و همچنين لذت جنسى چشم بپوشد، و عملا ثابت كند كه او همچون حيوان در بند اصطبل و علف نيست، او مىتواند زمام نفس سركش را به دست گيرد، و بر هوسها و شهوات خود مسلط گردد. در حقيقت بزرگترين فلسفۀ روزه همين اثر روحانى و معنوى آن است. خلاصه روزه انسان را از عالم حيوانيت ترقى داده و به جهان فرشتگان صعود مىدهد، جملۀ «لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ» (باشد كه پرهيزكار شويد) اشاره به همۀ اين حقايق است. و نيز حديث معروف الصّوم جنّة من النّار: «روزه سپرى است در برابر آتش دوزخ» اشاره به همين موضوع است. و نيز در حديث ديگرى از پيامبر صلّى اللّه عليه و آله مىخوانيم: «بهشت درى دارد به نام «ريان» (سيراب شده) كه تنها روزه داران از آن وارد مىشوند.
اثر اجتماعى روزه-
بر كسى پوشيده نيست روزه يك درس مساوات و برابرى در ميان افراد اجتماع است. در حديث معروفى از امام صادق عليه السّلام نقل شده كه «هشام بن حكم» از علت تشريع روزه پرسيد، امام عليه السّلام فرمود: «روزه به اين دليل واجب شده كه ميان فقير و غنى مساوات برقرار گردد، و اين بخاطر آن است كه غنى طعم گرسنگى را بچشد و نسبت به فقير اداى حق كند، چرا كه اغنياء معمولا هر چه را بخواهند براى آنها فراهم است، خدا مىخواهد ميان بندگان خود مساوات باشد، و طعم گرسنگى و درد و رنج را به اغنياء بچشاند تا به ضعيفان و گرسنگان رحم كنند» .
اثر بهداشتى و درمانى روزه-
در طب امروز و همچنين طب قديم، اثر معجزهآساى «امساك» در درمان انواع بيماريها به ثبوت رسيده، زيرا مىدانيم: عامل بسيارى از بيماريها، زيادهروى در خوردن غذاهاى مختلف است، چون مواد اضافى، جذب نشده به صورت چربيهاى مزاحم در نقاط مختلف بدن، يا چربى و قند اضافى در خون باقى مىماند، اين مواد اضافى در لابلاى عضلات بدن در واقع لجنزارهاى متعفنى براى پرورش انواع ميكروبهاى بيماريهاى عفونى است، و در اين حال بهترين راه براى مبارزه با اين بيماريها نابود كردن اين لجنزارها از طريق امساك و روزه است! روزه زبالهها و مواد اضافى و جذب نشدۀ بدن را مىسوزاند، و در واقع بدن را «خانهتكانى» مىكند. در حديث معروفى پيغمبر صلّى اللّه عليه و آله اسلام مىفرمايد: «صوموا تصحّوا» : «روزه بگيريد تا سالم شويد» . و در حديث معروف ديگر نيز از پيغمبر صلّى اللّه عليه و آله رسيده است (المعدة بيت كلّ داء و الحمية رأس كلّ دواء) : «معده خانۀ تمام دردها است و امساك بالاترين داروها» !
٢-روزه در امّتهاى پيشين-
از تورات و انجيل فعلى نيز بر مىآيد كه روزه در ميان يهود و نصارى بوده و اقوام و ملل ديگر هنگام مواجه شدن با غم و اندوه روزه مىگرفتهاند، و نيز از تورات برمىآيد كه موسى (ع) چهل روز روزه داشته است، و همچنين به هنگام توبه و طلب خشنودى خداوند، يهود روزه مىگرفتند. حضرت مسيح نيز چنانكه از «انجيل» استفاده مىشود، چهل روز، روزه داشته. به اين ترتيب اگر قرآن مىگويد «كَما كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ» (همان گونه كه بر پيشينيان نوشته شد) شواهد تاريخى فراوانى دارد كه در منابع مذاهب ديگر -حتى بعد از تحريف-به چشم مىخورد.
٣-امتياز ماه مبارك رمضان-
اين كه ماه رمضان براى روزه گرفتن انتخاب شده در آيه مورد بحث نكتۀ برترى آن چنين بيان شده كه قرآن در اين ماه نازل گرديده، و در روايات اسلامى نيز چنين آمده است كه همۀ كتابهاى بزرگ آسمانى «تورات» ، «انجيل» ، «زبور» ، «صحف» و «قرآن» همه در اين ماه نازل شدهاند. امام صادق عليه السّلام مىفرمايد: «تورات» در ششم ماه مبارك رمضان، «انجيل» در دوازدهم و «زبور» در هيجدهم و «قرآن مجيد» در شب قدر نازل گرديده است. به اين ترتيب ماه رمضان همواره ماه نزول كتابهاى بزرگ آسمانى و ماه تعليم و تربيت بوده است. برنامۀ تربيتى روزه نيز بايد با آگاهى هر چه بيشتر و عميقتر از تعليمات آسمانى هماهنگ گردد، تا جسم و جان آدمى را از آلودگى گناه شستشو دهد.
برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 164
🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈