eitaa logo
کانال آرشیو آموزش حفظ ترتیبی قرآن کریم
664 دنبال‌کننده
129 عکس
53 ویدیو
240 فایل
ارتباط با ادمین کانال @meftah68
مشاهده در ایتا
دانلود
آیه ی 196 🔶اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
002196.mp3
1.2M
وَأَتِمُّوا الْحَجَّ وَالْعُمْرَةَ لِلَّهِ ۚ فَإِنْ أُحْصِرْتُمْ فَمَا اسْتَيْسَرَ مِنَ الْهَدْيِ ۖ وَلَا تَحْلِقُوا رُءُوسَكُمْ حَتَّىٰ يَبْلُغَ الْهَدْيُ مَحِلَّهُ ۚ فَمَنْ كَانَ مِنْكُمْ مَرِيضًا أَوْ بِهِ أَذًى مِنْ رَأْسِهِ فَفِدْيَةٌ مِنْ صِيَامٍ أَوْ صَدَقَةٍ أَوْ نُسُكٍ ۚ فَإِذَا أَمِنْتُمْ فَمَنْ تَمَتَّعَ بِالْعُمْرَةِ إِلَى الْحَجِّ فَمَا اسْتَيْسَرَ مِنَ الْهَدْيِ ۚ فَمَنْ لَمْ يَجِدْ فَصِيَامُ ثَلَاثَةِ أَيَّامٍ فِي الْحَجِّ وَسَبْعَةٍ إِذَا رَجَعْتُمْ ۗ تِلْكَ عَشَرَةٌ كَامِلَةٌ ۗ ذَٰلِكَ لِمَنْ لَمْ يَكُنْ أَهْلُهُ حَاضِرِي الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ ۚ وَاتَّقُوا اللَّهَ وَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ شَدِيدُ الْعِقَابِ ﴿١٩٦﴾ 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
وَأَتِمُّوا الْحَجَّ وَالْعُمْرَةَ لِلَّهِ ۚ فَإِنْ أُحْصِرْتُمْ فَمَا اسْتَيْسَرَ مِنَ الْهَدْيِ ۖ وَلَا تَحْلِقُوا رُءُوسَكُمْ حَتَّىٰ يَبْلُغَ الْهَدْيُ مَحِلَّهُ ۚ فَمَنْ كَانَ مِنْكُمْ مَرِيضًا أَوْ بِهِ أَذًى مِنْ رَأْسِهِ فَفِدْيَةٌ مِنْ صِيَامٍ أَوْ صَدَقَةٍ أَوْ نُسُكٍ ۚ فَإِذَا أَمِنْتُمْ فَمَنْ تَمَتَّعَ بِالْعُمْرَةِ إِلَى الْحَجِّ فَمَا اسْتَيْسَرَ مِنَ الْهَدْيِ ۚ فَمَنْ لَمْ يَجِدْ فَصِيَامُ ثَلَاثَةِ أَيَّامٍ فِي الْحَجِّ وَسَبْعَةٍ إِذَا رَجَعْتُمْ ۗ تِلْكَ عَشَرَةٌ كَامِلَةٌ ۗ ذَٰلِكَ لِمَنْ لَمْ يَكُنْ أَهْلُهُ حَاضِرِي الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ ۚ وَاتَّقُوا اللَّهَ وَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ شَدِيدُ الْعِقَابِ ﴿١٩٦﴾ حج وعمره را برای خدا به پایان برید، و اگر [به علتی] از انجام آن ممنوع شدید، آنچه را از قربانی برای شما میسر است [قربانی کنید و از احرام در آیید]؛ و سر خود را نتراشید تا قربانی به محلش برسد؛ و از شما اگر کسی بیمار بود یا در سرش ناراحتی و آسیب داشت [و ناچار بود سر بتراشد، جایز است سر بتراشد و] کفّاره ای چون روزه، یا صدقه یا قربانی ه اوست. و هنگامی که [از علل ممنوعیّت] در امان بودید، پس هر که با پایان بردن عمره تمتّع به سوی حج تمتّع رود، آنچه از قربانی میسر است [قربانی کند]. و کسی که قربانی نیابد، سه روز روزه، در همان سفر حج و هفت روزْ روزه، هنگامی که بازگشتید بر عهده اوست؛ این ده روز کامل است [و قابل کم و زیاد شدن نیست]. این وظیفه کسی است که [خود و] خانواده اش ساکن و مقیم [منطقه] مسجد الحرام نباشد. و از خدا پروا کنید و بدانید که خدا سخت کیفر است. ﴿۱۹۶﴾ وَأَتِمُّوا الْحَجَّ = و تمام كنيد حج وَالْعُمْرَةَ لِله = وعمره را براى خدا فَإِنْ أُحْصِرْتُمْ = پس اگر محاصره یا ممنوع شدید فَمَا اسْتَيْسَرَ = پس انچه میسر شد مِنَ الْهَدْيِ = از قربانی وَلَا تَحْلِقُوا = و‌ نتراشید رُءُوسَكُمْ = سر هایتان حَتَّىٰ يَبْلُغَ = تا اینکه برسد الْهَدْيُ مَحِلَّهُ = قربانی به محلش فَمَنْ كَانَ مِنْكُمْ = پس کسی که باشد از شما مَرِيضًا = بیمار أَوْ بِهِ أَذًى = یا او ناراحتی مِنْ رَأْسِهِ = از سرش فَفِدْيَةٌ = پس کفاره مِنْ صِيَامٍ = از روزه أَوْ صَدَقَةٍ = یا صدقه أَوْ نُسُكٍ = یا قربانی فَإِذَا أَمِنْتُمْ = پس زمانی که ایمن شدید فَمَنْ = پس کسی که تَمَتَّعَ بِالْعُمْرَةِ إِلَى الْحَجِّ = بعد از عمره به حج تمتع پرداخت فَمَا اسْتَيْسَرَ = پس انچه میسر است مِنَ الْهَدْيِ = از قربانی فَمَنْ لَمْ يَجِدْ = پس کسی که نیافت فَصِيَامُ = پس روزه ثَلَاثَةِ أَيَّامٍ = سه روز فِي الْحَجِّ = در حج وَسَبْعَةٍ = و هفت روز إِذَا رَجَعْتُمْ = زمانی که باز گشتید تِلْكَ عَشَرَةٌ كَامِلَةٌ = این ده روز تمام است ذَٰلِكَ لِمَنْ = آن برای کسی است که لَمْ يَكُنْ = نبوده باشد أَهْلُهُ حَاضِرِي = خانواده اش حاضر الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ = مسجد الحرام وَاتَّقُوا اللهَ = و پرهیز کار باشید وَاعْلَمُوا = و بدانید أَنَّ اللهَ = همانا خدا شَدِيدُ الْعِقَابِ = سخت کیفر 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
(آيه ١٩٦) -قسمتى از احكام مهم حجّ! در اين آيه، احكام زيادى بيان شده است. ١-در ابتدا يك دستور كلى براى انجام فريضۀ حجّ و عمره بطور كامل و براى اطاعت فرمان خدا داده، مى‌فرمايد: «حجّ و عمره را براى خدا به اتمام برسانيد» (وَ أَتِمُّوا الْحَجَّ وَ الْعُمْرَةَ لِلّهِ) . در واقع قبل از هر چيز به سراغ انگيزه‌هاى اين دو عبادت رفته و توصيه مى‌كند كه جز انگيزۀ الهى و قصد تقرب به ذات پاك او، چيز ديگرى در كار نبايد باشد. ٢-سپس به سراغ كسانى مى‌رود كه بعد از بستن احرام بخاطر وجود مانعى مانند بيمارى شديد و ترس از دشمن، موفق به انجام حجّ عمره نمى‌شوند، مى‌فرمايد: «اگر محصور شديد (و موانعى به شما اجازه نداد كه پس از احرام بستن وارد مكه شويد) آنچه از قربانى فراهم شود» ذبح كنيد و از احرام خارج شويد (فَإِنْ أُحْصِرْتُمْ فَمَا اسْتَيْسَرَ مِنَ الْهَدْيِ) . ٣-سپس به دستور ديگرى اشاره كرده مى‌فرمايد: «سرهاى خود را نتراشيد تا قربانى به محلش برسد» و در قربانگاه ذبح شود (وَ لا تَحْلِقُوا رُؤُسَكُمْ حَتّى يَبْلُغَ الْهَدْيُ مَحِلَّهُ) . ٤-سپس مى‌فرمايد: «اگر كسى از شما بيمار بود و يا ناراحتى در سر داشت (و به هر حال ناچار بود سر خود را قبل از آن موقع بتراشد) بايد فديه (كفاره‌اى) از قبيل روزه يا صدقه يا گوسفندى بدهد» (فَمَنْ كانَ مِنْكُمْ مَرِيضاً) أَوْ بِهِ أَذىً مِنْ رَأْسِهِ فَفِدْيَةٌ مِنْ صِيامٍ أَوْ صَدَقَةٍ أَوْ نُسُكٍ) . در واقع شخص مخير در ميان اين سه كفاره (روزه-صدقه-ذبح گوسفند) مى‌باشد. ٥-سپس مى‌افزايد: «و هنگامى كه (از بيمارى و دشمن در امان بوديد) از كسانى كه عمره را تمام كرده و حجّ را آغاز مى‌كنند، آنچه ميسر از قربانى است» ذبح كنند. (فَإِذا أَمِنْتُمْ فَمَنْ تَمَتَّعَ بِالْعُمْرَةِ إِلَى الْحَجِّ فَمَا اسْتَيْسَرَ مِنَ الْهَدْيِ) . اشاره به اين كه در حجّ تمتع، قربانى كردن لازم است و فرق نمى‌كند اين قربانى شتر باشد يا گاو و يا گوسفند، و بدون آن از احرام خارج نمى‌شود. ٦-سپس به بيان حكم كسانى مى‌پردازد كه در حال حجّ تمتع قادر به قربانى نيستند، مى‌فرمايد: «كسى كه (قربانى) ندارد، بايد سه روز در ايام حجّ، و هفت روز به هنگام بازگشت، روزه بدارد، اين ده روز كامل است» (فَمَنْ لَمْ يَجِدْ فَصِيامُ ثَلاثَةِ أَيّامٍ فِي الْحَجِّ وَ سَبْعَةٍ إِذا رَجَعْتُمْ تِلْكَ عَشَرَةٌ كامِلَةٌ) . بنابراين اگر قربانى پيدا نشود، يا وضع مالى انسان اجازه ندهد، جبران آن ده روز روزه است. ٧-بعد به بيان حكم ديگرى پرداخته، مى‌گويد: «اين برنامۀ حجّ تمتع براى كسى است كه خانوادۀ او نزد مسجد الحرام نباشد» (ذلِكَ لِمَنْ لَمْ يَكُنْ أَهْلُهُ حاضِرِي الْمَسْجِدِ الْحَرامِ) . بنابراين كسانى كه اهل مكه يا اطراف مكه باشند، حجّ تمتع ندارند و وظيفۀ آنها حجّ قران يا افراد است-كه شرح اين موضوع در كتب فقهى آمده است. بعد از بيان اين احكام هفتگانه در پايان آيه دستور به تقوا مى‌دهد و مى‌فرمايد: «از خدا بپرهيزيد و تقوا پيشه كنيد و بدانيد خداوند عقاب و كيفرش شديد است» . (وَ اتَّقُوا اللّهَ وَ اعْلَمُوا أَنَّ اللّهَ شَدِيدُ الْعِقابِ) . اين تأكيد شايد به اين جهت است كه مسلمانان در هيچ يك از جزئيات اين عبادت مهم اسلامى كوتاهى نكنند چرا كه كوتاهى در آن گاهى سبب فساد حجّ و از بين رفتن بركات مهم آن مى‌شود. برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 179 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
اهميت حجّ در ميان وظايف اسلامى! حجّ از مهمترين عباداتى است كه در اسلام تشريع شده و داراى آثار و بركات فراوان و بيشمارى است، حجّ مراسمى است كه پشت دشمنان را مى‌لرزاند و هر سال خون تازه‌اى در عروق مسلمانان جارى مى‌سازد. حجّ عبادتى است كه امير مؤمنان آن را «پرچم» و «شعار مهم» اسلام ناميده و در وصيت خويش در آخرين ساعت عمرش فرموده: «خدا را خدا را! در مورد خانۀ پروردگارتان تا آن هنگام كه هستيد آن را خالى نگذاريد كه اگر خالى گذارده شود مهلت داده نمى‌شويد» . (و بلاى الهى شما را فرا خواهد گرفت) . اقسام حجّ: فقهاى بزرگ ما با ابهام از آيات قرآن و سنت پيامبر صلّى اللّه عليه و آله و ائمۀ اهل بيت عليهم السّلام حجّ را به سه قسم تقسيم كرده‌اند: حجّ تمتع، حجّ قران و افراد. حجّ تمتع مخصوص كسانى است كه فاصلۀ آنها از مكه ٤٨ ميل يا بيشتر باشد (حدود ٨٦ كيلومتر) و حجّ قران و افراد، مربوط به كسانى است كه در كمتر از اين فاصله زندگى مى‌كنند. در حجّ تمتع، نخست عمره را بجا مى‌آورند، سپس از احرام بيرون مى‌آيند، بعدا مراسم حجّ را در ايام مخصوصش انجام مى‌دهند، ولى در حجّ قران و افراد، اول مراسم حجّ بجا مى‌آورده مى‌شود، و بعد از پايان آن مراسم عمره، با اين تفاوت كه در حجّ قران، قربانى به همراه مى‌آورند و در حجّ افراد اين قربانى نيست. برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 180 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌷 🌸 وَأَتِمُّواْ الْحَجَّ وَالْعُمْرَةَ لِلَّهِ فَإِنْ أُحْصِرْتُمْ فَمَا اسْتَيْسَرَ مِنَ الْهَدْىِ وَلاَ تَحْلِقُواْ رُءُوسَكُمْ حَتَّى يَبْلُغَ الْهَدْىُ مَحِلَّهُ فَمَنْ كَانَ مِنْكُمْ مَّرِيضاً أَوْ بِهِ أَذًى مِّنْ رَّأْسِهِ فَفِدْيَةٌ مِّنْ صِيَامٍ أَوْ صَدَقَةٍ أَوْ نُسُكٍ فَإِذَآ أَمِنْتُمْ فَمَنْ تَمَتَّعَ بِالْعُمْرَةِ إِلَى الْحَجِّ فَمَا اسْتَيْسَرَ مِنَ الْهَدْىِ فَمَنْ لَّمْ يَجِدْ فَصِيَامُ ثَلَاثَةِ أَيَّامٍ فِى الْحَجِّ وَسَبْعَةٍ إِذَا رَجَعْتُمْ تِلْكَ عَشَرَةٌ كَامِلَةٌ ذَلِكَ لِمَنْ لَّمْ يَكُنْ أَهْلَهُ حَاضِرِى الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ وَاتَّقُواْ اللَّهَ وَاعْلَمُواْ أَنَّ اللَّهَ شَدِيدُ الْعِقَاب ِ 🍀 ترجمه:و حج وعمره را براى خدا به اتمام رسانید پس اگر محصور شدید (و موانعى مانند ترس از دشمن یا بیمارى اجازه نداد كه پس از احرام بستن، حج را كامل كنید) آنچه از قربانى فراهم است (ذبح كنید واز احرام خارج شوید.) وسرهاى خود را نتراشید تا قربانى به قربانگاه برسد و اگر كسى بیمار بود و یا ناراحتى در سر داشت باید كفّاره اى از قبیل روزه یا صدقه یا قربانى به جا آورد وچون (از بیمارى ویا دشمن) در امان شدید، پس هر كسی به دنبال عمره تمتّع، حج را آغاز كرده آنچه را از قربانى كه میسّر است (ذبح كند.) و هركسی كه قربانى نیافت، سه روز در ایام حج روزه بدارد و هفت روز به هنگامى كه بازگشتید، این ده روزِ كامل است. این براى كسى است كه خاندانش ساكن مسجد الحرام نباشند. و تقوای خداوند را پیشه کنید و بدانید كه او سخت كیفر است. 🌷 :به اتمام رسانید 🌷 :محصور شديد 🌷 :فراهم است 🌷 :تراشيدن سر 🌷 :نتراشيد 🌷 :سرهايتان 🌷 :كفاره 🌷 :عبادت در اينجا منظور قربانى است 🌷 :كيفر 🌺 در این آیه، كلیّات وگوشه اى از احكام حج و عمره آمده است، ولى تفصیل آن در روایات و فتاواى علما مى باشد. «حج» مناسكى است كه بنیانگذار آن حضرت ابراهیم علیه السلام بوده و در میان عرب از زمان آن حضرت متداول بوده و به فرمان خداوند این برنامه در اسلام نیز امضا شد و تا روز قیامت نیز خواهد بود. «عمره» به معناى زیارت است و هركس وارد مكّه شود باید با لباس احرام به زیارت كعبه و طواف آن برود. حج و عمره مثل اذان و اقامه، دو عمل مشابه هستند كه اندكى تفاوت دارند. «هَدى»، نام قربانى حج است. این آیه، عمره ى تمتّع را در كنار حج تمتّع آورده است؛ «فمن تمتّع بالعمرة الى الحج» حكم مسائل اضطرارى، محدود به زمان ضرورت است. ولذا بر خلاف موارد عادّى كه در سفر روزه جایز نیست، در این سفر در صورت عدم ذبح قربانى، روزه واجب است و آن هم باید در سه روز هفتم، هشتم و نهم ماه باشد، چرا كه روز دهم عید قربان است كه روزه ی آن حرام مى باشد. امامان معصوم در تفسیر جمله ى «اتمّوا الحج» فرمودند: حجِ تمام، حجى است كه در آن كلام زشت، گناه و نزاع نباشد و از محرّمات پرهیز شود. و انسان توفیق یابد امام زمان خود را ملاقات كند. 🔹 پيام های آیه 196 سوره بقره🔹 ✅ وظایف دینى را باید تمام و كمال به انجام رسانید. بعد از شروع اعمال حج، نمى توان آن را ناتمام و ناقص گذارد. «اتمّوا» ✅ در اعمال حج، قصد قربت و عبادت لازم است. به انگیزه ى جهانگردى و سیاحت نمى توان حج به جا آورد. «اتمّوا... للّه» ✅ احكام اسلام، در مقام سخت گیرى بر مردم نیست. تمام نمودن حج وعمره بر كسى كه از درون مریض یا از بیرون ترس دارد، واجب نیست. «فان اُحصرتم فما استیسر من الهدى» ✅ مكان در عبادات سهم دارد. «یبلغ الهدى محلّه» ✅ بیمارى سبب تخفیف در احكام است، نه تعطیل آن. لذا در حج، افراد معذور باید با روزه یا صدقه یا قربانى، وظایف خود را جبران كنند. «فمن كان منكم مریضاً او... ففدیة من صیام او صدقة او نسك» ✅ ملاک وجوب قربانى در حج، آسان و سهل بودن آن است. «فما استیسر من الهدى فمن لم یجد فصیام ثلاثة ایام...» ✅ قانون عمره و حج تمتّع، تنها براى حجاجى است كه ساكن مكّه نباشند، حج ساكنان مكّه نوع دیگرى است. «اتموا الحج و العمرة... ذلك لمن لم یكن اهله حاضرى المسجد الحرام» ✅ توجّه به كیفر الهى، زمینه ساز تقواست و تقوا، زمینه ساز انجام تكالیف. «واتمّوا الحج و العمرة... واتّقوا اللَّه واعلموا انّ اللَّه شدید العقاب» ✅ توّجه به تقوا، در انجام تمام فرمانهاى الهى مطرح است. «اتمّوا الحج... و اتّقوا اللّه» ✅ اعمال حج، قبل از اسلام به نحو دیگرى بوده است. لذا قرآن بر مراعات این تغییرات تأكید نموده است. «انّ اللّه شدید العقاب» ✅ براى كسانى كه در احكام حج تغییرى دهند، كیفر شدیدى است. «شدید العقاب» 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
196» وَ أَتِمُّوا الْحَجَّ وَ الْعُمْرَةَ لِلَّهِ فَإِنْ أُحْصِرْتُمْ فَمَا اسْتَيْسَرَ مِنَ الْهَدْيِ وَ لا تَحْلِقُوا رُؤُسَكُمْ حَتَّى يَبْلُغَ الْهَدْيُ مَحِلَّهُ فَمَنْ كانَ مِنْكُمْ مَرِيضاً أَوْ بِهِ أَذىً مِنْ رَأْسِهِ فَفِدْيَةٌ مِنْ صِيامٍ أَوْ صَدَقَةٍ أَوْ نُسُكٍ فَإِذا أَمِنْتُمْ فَمَنْ تَمَتَّعَ بِالْعُمْرَةِ إِلَى الْحَجِّ فَمَا اسْتَيْسَرَ مِنَ الْهَدْيِ فَمَنْ لَمْ يَجِدْ فَصِيامُ ثَلاثَةِ أَيَّامٍ فِي الْحَجِّ وَ سَبْعَةٍ إِذا رَجَعْتُمْ تِلْكَ عَشَرَةٌ كامِلَةٌ ذلِكَ لِمَنْ لَمْ يَكُنْ أَهْلُهُ حاضِرِي الْمَسْجِدِ الْحَرامِ وَ اتَّقُوا اللَّهَ وَ اعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ شَدِيدُ الْعِقابِ‌ ................................................. 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran👈
................................................... 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تخصصی تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran👈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
آیه ی 197 🔶اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
002197.mp3
495K
الْحَجُّ أَشْهُرٌ مَعْلُومَاتٌ ۚ فَمَنْ فَرَضَ فِيهِنَّ الْحَجَّ فَلَا رَفَثَ وَلَا فُسُوقَ وَلَا جِدَالَ فِي الْحَجِّ ۗ وَمَا تَفْعَلُوا مِنْ خَيْرٍ يَعْلَمْهُ اللَّهُ ۗ وَتَزَوَّدُوا فَإِنَّ خَيْرَ الزَّادِ التَّقْوَىٰ ۚ وَاتَّقُونِ يَا أُولِي الْأَلْبَابِ ﴿١٩٧﴾ حج در ماه های معین و معلومی است [شوال، ذوالقعده، ذوالحجه] پس کسی که در این ماه ها حج را [با احرام بستن و تلبیه] بر خود واجب کرد، [بداند که] در حج، آمیزش با زنان و گناه و جدال [جایز] نیست. و آنچه از کار خیر انجام دهید خدا می داند. و به نفع خود توشه برگیرید که بهترین توشه، پرهیزکاری است و ای صاحبانِ خرد! از من پروا کنید. (۱۹۷) 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
الْحَجُّ أَشْهُرٌ مَعْلُومَاتٌ ۚ فَمَنْ فَرَضَ فِيهِنَّ الْحَجَّ فَلَا رَفَثَ وَلَا فُسُوقَ وَلَا جِدَالَ فِي الْحَجِّ ۗ وَمَا تَفْعَلُوا مِنْ خَيْرٍ يَعْلَمْهُ اللَّهُ ۗ وَتَزَوَّدُوا فَإِنَّ خَيْرَ الزَّادِ التَّقْوَىٰ ۚ وَاتَّقُونِ يَا أُولِي الْأَلْبَابِ ﴿١٩٧﴾ حج در ماه های معین و معلومی است [شوال، ذوالقعده، ذوالحجه] پس کسی که در این ماه ها حج را [با احرام بستن و تلبیه] بر خود واجب کرد، [بداند که] در حج، آمیزش با زنان و گناه و جدال [جایز] نیست. و آنچه از کار خیر انجام دهید خدا می داند. و به نفع خود توشه برگیرید که بهترین توشه، پرهیزکاری است و ای صاحبانِ خرد! از من پروا کنید. (۱۹۷) الْحَجُّ = حج أَشْهُرٌ = ماه ها ( جمع شَهر ) مَعْلُومَاتٌ = معين شده ها فَمَنْ فَرَضَ = پس کسی که واجب کرد فِيهِنَّ الْحَجَّ = در آنها ( ماه ها) حج را فَلَا رَفَثَ = پس نه زناشویی وَلَا فُسُوقَ = و نه نافرمانی وَلَا جِدَالَ = و‌نه بگو‌مگو فِي الْحَجِّ =در حج وَمَا تَفْعَلُوا = و انچه انجام می دهید مِنْ خَيْرٍ = از نیکی يَعْلَمْهُ اللهُ = میداند آن را خدا وَتَزَوَّدُوا = و توشه بگیرید فَإِنَّ =پس همانا خَيْرَ الزَّادِ = بهترین توشه التَّقْوَىٰ = تقوا وَاتَّقُونِ = و بترسید از من يَا أُولِي الْأَلْبَابِ = ای صاحبان خرد 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
(آيه ١٩٧) -قرآن در اين آيه احكام حجّ را تعقيب مى‌كند و دستورات جديدى مى‌دهد. ١-نخست مى‌فرمايد: «حجّ در ماههاى معينى است» (الْحَجُّ أَشْهُرٌ مَعْلُوماتٌ) . منظور از اين ماهها، ماههاى شوال، ذى القعده و ذى الحجه است. ٢-سپس به دستور ديگرى، در مورد كسانى كه با احرام بستن شروع به مناسك حجّ مى‌كنند، اشاره كرده مى‌فرمايد: «آنها كه حجّ را بر خود فرض كرده‌اند (و احرام بسته‌اند بايد بدانند) در حجّ آميزش جنسى، و گناه و جدال نيست» (فَمَنْ فَرَضَ فِيهِنَّ الْحَجَّ فَلا رَفَثَ وَ لا فُسُوقَ وَ لا جِدالَ فِي الْحَجِّ) . به اين ترتيب محيط حجّ بايد از تمتعات جنسى و همچنين گناهان و گفتگوهاى بى‌فايده و جر و بحثها و كشمكشهاى بيهوده پاك باشد، زيرا محيطى است كه روح انسان بايد از آن نيرو بگيرد و يكباره از جهان ماده جدا شود، و به عالم ماوراء ماده راه يابد، و در عين حال رشته الفت و اتحاد و اتفاق و برادرى در ميان مسلمانان محكم گردد و هر كارى كه با اين امور منافات دارد ممنوع است. ٣-در مرحلۀ بعد به مسائل معنوى حجّ، و آنچه مربوط به اخلاص است اشاره كرده، مى‌فرمايد: «آنچه را از كارهاى خير انجام مى‌دهيد خدا مى‌داند» (وَ ما تَفْعَلُوا مِنْ خَيْرٍ يَعْلَمْهُ اللّهُ) . و اين بسيار لذتبخش است كه اعمال خير در محضر او انجام مى‌شود. و در ادامۀ همين مطلب مى‌فرمايد: «زاد و توشه تهيه كنيد كه بهترين زاد و توشه‌ها پرهيزكارى است و از من بپرهيزيد اى صاحبان عقل» (وَ تَزَوَّدُوا فَإِنَّ خَيْرَ الزّادِ التَّقْوى وَ اتَّقُونِ يا أُولِي الْأَلْبابِ) . اين جمله ممكن است اشاره لطيفى به اين حقيقت بوده باشد كه در سفر حجّ موارد فراوانى براى تهيۀ زادهاى معنوى وجود دارد كه بايد از آن غفلت نكنيد، در آنجا تاريخ مجسم اسلام است و صحنه‌هاى زندۀ فداكارى ابراهيم (ع) و جلوه‌هاى خاصى از مظاهر قرب پروردگار ديده مى‌شود آنها كه روحى بيدار و انديشه‌اى زنده دارند مى‌توانند براى يك عمر از اين سفر بى‌نظير روحانى توشه معنوى فراهم سازند. برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 180 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
«197» الْحَجُّ أَشْهُرٌ مَعْلُوماتٌ فَمَنْ فَرَضَ فِيهِنَّ الْحَجَّ فَلا رَفَثَ وَ لا فُسُوقَ وَ لا جِدالَ فِي الْحَجِّ وَ ما تَفْعَلُوا مِنْ خَيْرٍ يَعْلَمْهُ اللَّهُ وَ تَزَوَّدُوا فَإِنَّ خَيْرَ الزَّادِ التَّقْوى‌ وَ اتَّقُونِ يا أُولِي الْأَلْبابِ‌ (موسم عمره و) حج (در) ماههاى معيّنى است (شوّال، ذى‌القعده، ذى‌الحجة)، پس هر كه در اين ماه‌ها فريضه‌ى حج را ادا كند، (بداند كه) آميزش جنسى و گناه وجدال در حج روا نيست و آنچه از كارهاى خير انجام دهيد خدا مى‌داند. و زاد و توشه تهيه كنيد كه البتّه بهترين زاد و توشه، پرهيزگارى است. اى خردمندان! تنها از من پروا كنيد. ................................................. 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran👈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
آیه ی 198 🔶اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
لَيْسَ عَلَيْكُمْ جُنَاحٌ أَنْ تَبْتَغُوا فَضْلًا مِنْ رَبِّكُمْ ۚ فَإِذَا أَفَضْتُمْ مِنْ عَرَفَاتٍ فَاذْكُرُوا اللَّهَ عِنْدَ الْمَشْعَرِ الْحَرَامِ ۖ وَاذْكُرُوهُ كَمَا هَدَاكُمْ وَإِنْ كُنْتُمْ مِنْ قَبْلِهِ لَمِنَ الضَّالِّينَ ﴿١٩٨﴾ بر شما گناهی نیست که [در ایام حج] از پروردگارتان [به وسیله تجارت و داد و ستد] فضل و روزی و منافع مادی بطلبید. و هنگامی که از عرفات کوچ کردید، خدا را در مشعر الحرام یاد کنید. [آری] او را یاد کنید همان گونه که شما را هدایت کرد. و همانا شما پیش از این از گمراهان بودید. (۱۹۸) لَيْسَ عَلَيْكُمْ = نيست بر شما جُنَاحٌ = گناه أَنْ تَبْتَغُوا = اینکه طلب کنید فَضْلًا = فضل مِنْ رَبِّكُمْ = از پروردگارتان فَإِذَا أَفَضْتُمْ = پس هرگاه کوچ‌کردید مِنْ عَرَفَاتٍ = از عرفات ( بیابانی در چهار فرسخی مکه و محلی برای وقوف حجاج که در روز نهم ذی الحجه از ظهر تا غروب انجام‌ میشود ) فَاذْكُرُوا اللهَ = پس یاد کنید خدا را عِنْدَ = نزد الْمَشْعَرِ الْحَرَامِ = مشعر الحرام ( بیابانی بین منا و عرفات که حجاج شب دهم‌ ذی الحجه در ان وقوف میکنند) وَاذْكُرُوهُ = و یاد کنید او را كَمَا هَدَاكُمْ = همچنانکه هدایت کرد شما را وَإِنْ كُنْتُمْ = و اگر چه بودید مِنْ قَبْلِهِ = از پیش ازآن لَمِنَ الضَّالِّينَ = هر آینه از گمراهان 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
(آيه ١٩٨) -در اين آيه به رفع پاره‌اى از اشتباهات در زمينۀ مسألۀ حجّ پرداخته مى‌فرمايد: «گناهى بر شما نيست كه از فضل پروردگارتان (و منافع اقتصادى در ايام حجّ) بر خوردار شويد» (لَيْسَ عَلَيْكُمْ جُناحٌ أَنْ تَبْتَغُوا فَضْلاً مِنْ رَبِّكُمْ) . در زمان جاهليت هنگام مراسم حجّ هر گونه معامله و تجارت و باركشى و مسافربرى را گناه مى‌دانستند و حجّ كسانى را كه چنين مى‌كردند باطل مى‌شمردند آيۀ فوق اين حكم جاهلى را بى‌ارزش و باطل اعلام كرد و فرمود هيچ مانعى ندارد كه در موسم حجّ از معامله و تجارت حلال كه بخشى از فضل خداوند بر بندگان است بهره گيريد و يا كار كنيد و از دست رنج خود استفاده كنيد، علاوه بر اين، مسافرت مسلمانان از نقاط مختلف به سوى خانۀ خدا مى‌تواند پايه و اساسى براى يك جهش اقتصادى عمومى در جوامع اسلامى گردد. سپس در ادامه همين آيه عطف توجه به مناسك حجّ كرده مى‌فرمايد: «هنگامى كه از عرفات كوچ كرديد خدا را در نزد مشعر الحرام ياد كنيد» (فَإِذا أَفَضْتُمْ مِنْ عَرَفاتٍ فَاذْكُرُوا اللّهَ عِنْدَ الْمَشْعَرِ الْحَرامِ) . «او را ياد كنيد همان گونه كه شما را هدايت كرد هر چند پيش از آن از گمراهان بوديد» (وَ اذْكُرُوهُ كَما هَداكُمْ وَ إِنْ كُنْتُمْ مِنْ قَبْلِهِ لَمِنَ الضّالِّينَ) . برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 181 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌷 🌷 🌸 لَيْسَ عَلَيْكُمْ جُنَاحٌ أَنْ تَبْتَغُواْ فَضْلاً مِنْ رَّبِّكُمْ فَإِذَآ أَفَضْتُمْ مِّنْ عَرَفَاتٍ فَاذْكُرُواْ اللَّهَ عِنْدَ الْمَشْعِرِ الْحَرَامِ وَاذْكُرُوهُ كَمَا هَدَاكُمْ وَ إِنْ كُنْتُمْ مِّنْ قَبْلِهِ لَمِنَ الْضَّآلِّينَ 🍀ترجمه:گناهى بر شما نیست كه به سراغ فضل پروردگارتان بروید. پس چون از عرفات كوچ كردید، خدا را در مشعرالحرام یاد كنید، و او را یاد كنید به خاطر اینکه شما را هدایت کرد در حالی که قبل از آن از گمراهان بودید. 🌷 : در اینجا یعنی گناه 🌷 :كوچ کردید یعنی تعداد زیادی در یک مکان جمع می شوند و سپس به صورت دسته جمعی حرکت می کنند 🌷 :گمراهان 🌺 در دوران قبل از ، مشرکین کار و تجارت را در روزهای حج ممنوع می دانستند و آن را گناه می دانستند ولی قرآن می فرماید: لیس علیکم جناح أن تبتغوا فضلا من ربكم:گناهی بر شما نیست که به سراغ فضل پروردگارتان بروید. منظور از فضل در اين آیه روزی و کار و منفعت های مالی است. این یعنی دین اسلام در کنار اعمال عبادی مثل حج ، به زندگی مادی و کسب در آمد نیز توجه دارد. فإذا أفضتم من عرفات فاذكروا الله عند المشعر الحرام : پس هنگامی که از عرفات کوچ کردید خدا را در مشعر الحرام یاد کنید. 🌺 نام سرزمینى است در بیست كیلومترى مكّه كه بر زائران خانه خدا واجب است از ظهر روز نهم ذى الحجة تا غروب در آنجا بمانند و اگر قبل از غروب از آنجا خارج شوند باید یک شتر کفاره دهند. واژه ى «عرفات» از «معرفت» به معناى محلّ شناخت است. در آنجا آدم و حوا علیهما السلام به اشتباه خود که خوردن میوه از درخت بود اعتراف و توبه كردند. به فرموده امام صادق و امام باقر علیهما السلام جبرئیل در این مكان به حضرت ابراهیم گفت: وظایف خود را بشناس و فراگیر. در حدیث مى خوانیم: حضرت مهدى علیه السلام هر سال در عرفات حضور دارند. زمین عرفات خاطراتى از ناله ها و اشك هاى اولیاى خدا دارد. در روایات مى خوانیم: غروب عرفه، خداوند تمام گناهان زائران خانه خود را مى بخشد. وبراى روز عرفه دعاهاى خاصّى از امام حسین و امام سجاد علیهما السلام نقل شده است. 🌺 :مسلمانان بعد از سرزمین عرفات به صورت دسته جمعی به طرف سرزمین مشعر الحرام حرکت می کنند. یعنی سرزمینی که در آنجا انسان به شعور و آگاهی می رسد. هم یعنی این سرزمین دارای حرمت و احترام است. و أذكروه کم هداكم و إن كنتم من قبله لمن الضآلین: و او را یاد کنید به خاطر اینکه شما را هدایت کرد در حالی که قبل از آن از گمراهان بودید. 🔹پيام های آیه 198 سوره بقره 🔹 ✅ گروهى فكر مى كردند دین امرى یك بُعدى و یک عبادت خشک است، اسلام این تفكّر را ردّ مى كند. در اسلام در کنار عبادت کار و تجارت هم اهمیت دارد. «لیس علیكم جناح» ✅ ، فضل الهى است. قرآن به جاى واژه «كسب»، كلمه ى «فضل» را به كار برده تا بگوید: درآمد حلال فضل الهى است. «فضلا من ربّكم» ✅ اگرچه تلاش وطلب از شماست؛ «تبتغوا»امّا رزق، فضل خداوند است. «فضلاً من ربّكم» ✅ ، از شئون ربوبیّت الهى است. «فضلاً من ربّكم» ✅ انجام باید طبق دستور باشد. «واذكروه كما هداكم» ✅ توجّه به توفیق الهى از یک سو و خطاها و گناهان گذشته ى خود از طرف دیگر، و انسان را به الطاف خداوند زیاد مى‌كند. «هداكم و ان كنتم من قبله لمن الضالین» ✅ سابقه خودتان را فراموش نكنید، او بود كه شما را كرد. «ان كنتم من قبله لمن الضّالین» ‌ 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
198» لَيْسَ عَلَيْكُمْ جُناحٌ أَنْ تَبْتَغُوا فَضْلًا مِنْ رَبِّكُمْ فَإِذا أَفَضْتُمْ مِنْ عَرَفاتٍ فَاذْكُرُوا اللَّهَ عِنْدَ الْمَشْعَرِ الْحَرامِ وَ اذْكُرُوهُ كَما هَداكُمْ وَ إِنْ كُنْتُمْ مِنْ قَبْلِهِ لَمِنَ الضَّالِّينَ‌ گناهى بر شما نيست كه (به‌هنگام حج) به سراغ فضل پروردگارتان (وكسب و تجارت) برويد. پس چون از عرفات كوچ كرديد، خدا را در مشعرالحرام ياد كنيد، و او را ياد كنيد از آن روى كه شما را با آنكه پيش از آن از گمراهان بوديد، هدايت كرد. ................................................. 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran👈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
آیه ی 199 🔶اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
002199.mp3
210.4K
ثُمَّ أَفِيضُوا مِنْ حَيْثُ أَفَاضَ النَّاسُ وَاسْتَغْفِرُوا اللَّهَ ۚ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ ﴿١٩٩﴾ سپس از همان جایی که مردم روانه می شوند [به سوی منی،] روانه شوید، و از خدا آمرزش بخواهید؛ زیرا خدا بسیار آمرزنده و مهربان است. (۱۹۹) 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
ثُمَّ أَفِيضُوا مِنْ حَيْثُ أَفَاضَ النَّاسُ وَاسْتَغْفِرُوا اللَّهَ ۚ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ ﴿١٩٩﴾ سپس از همان جایی که مردم روانه می شوند [به سوی منی،] روانه شوید، و از خدا آمرزش بخواهید؛ زیرا خدا بسیار آمرزنده و مهربان است. (۱۹۹) ثُمَّ = سپس أَفِيضُوا = کوچ‌ کنید مِنْ حَيْثُ = از هر کجا که أَفَاضَ النَّاسُ = کوچ‌ کردند مردم وَاسْتَغْفِرُوا اللهَ = و طلب مغفرت کنید خدا را إِنَّ اللهَ = همانا خدا غَفُورٌ = بسیار بخشنده رَحِيمٌ = مهربان 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
(آيه ١٩٩) -باز در ادامه همين معنى مى‌فرمايد: «سپس از آنجا كه مردم كوچ مى‌كنند (از مشعر الحرام به سوى سرزمين منى) كوچ كنيد» (ثُمَّ أَفِيضُوا مِنْ حَيْثُ أَفاضَ النّاسُ) . در روايات آمده است كه قبيلۀ قريش در جاهليت امتيازات نادرستى براى خود قائل بودند از جمله اين كه مى‌گفتند: ما نبايد در مراسم حجّ به عرفات برويم زيرا عرفات از حرم مكه بيرون است. قرآن در آيۀ فوق خط بطلان بر اين اوهام كشيد و به مسلمانان دستور داد همه با هم در عرفات وقوف كنند و از آنجا همگى به سوى مشعر الحرام و از آنجا به سوى منى كوچ كنند. و در پايان دستور به استغفار و توبه مى‌دهد مى‌فرمايد: «از خدا طلب آمرزش كنيد كه خداوند آمرزنده و مهربان است» (وَ اسْتَغْفِرُوا اللّهَ إِنَّ اللّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ) . و طلب آمرزش كنيد از آن افكار و خيالات جاهلى كه مخالف روح مساوات و برابرى حجّ است. در اين بخش از آيات به سه موقف حجّ اشاره شده، عرفات كه محلى در ٢٠ كيلومترى مكه است سپس وقوف در مشعر الحرام-يا مزدلفه-و سوم سرزمين منى كه محل قربانى و رمى جمرات و پايان داده به احرام و انجام مراسم عيد است. برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 182 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
نكته‌ها: ١-نخستين موقف حجّ- زائران خانۀ خدا بعد از انجام مراسم عمره راهى مراسم حجّ مى‌شوند و نخستين مرحله همان وقوف در عرفات است-در نامگذارى سرزمين عرفات به اين نام ممكن است اشاره به اين حقيقت باشد كه اين سرزمين محيط بسيار آماده‌اى براى معرفت پروردگار و شناسايى ذات پاك اوست و به راستى آن جذبۀ معنوى و روحانى كه انسان به هنگام ورود در عرفات پيدا مى‌كند با هيچ بيان و سخنى قابل توصيف نيست تنها بايد رفت و مشاهده كرد- همه يكنواخت، همه بيابان نشين، همه از هياهوى دنياى مادى و زرق و برقش فرار كرده در زير آن آسمان نيلى و در آن هواى پاك از آلودگى گناه، در آنجا كه از لابلاى نسيمش صداى زمزمۀ جبرئيل و آهنگ مردانۀ ابراهيم خليل و طنين حياتبخش صداى پيامبر اسلام صلّى اللّه عليه و آله شنيده مى‌شود در اين سرزمين خاطره‌انگيز كه گويا دريچه‌اى به جهان ماوراى طبيعت در آن گشوده شده انسان نه تنها از نشئۀ عرفان پروردگار سرمست مى‌شود و لحظه‌اى با زمزمۀ تسبيح عمومى خلقت هماهنگ مى‌گردد بلكه در درون وجود خود، خودش را هم كه عمرى است گم كرده و به دنبالش مى‌گردد پيدا مى‌كند و به حال خويشتن نيز عارف مى‌گردد. آرى! اين سرزمين را «عرفات» مى‌نامند چه اسم جالب و مناسبى! ٢-مشعر الحرام: دوّمين موقف حجّ- «مشعر» از مادۀ «شعور» است در آن شب تاريخى (شب دهم ذى الحجه) كه زائران خانۀ خدا پس از طى دوران تربيت خود در عرفات به آنجا كوچ مى‌كنند و شبى را تا به صبح روى ماسه‌هاى نرم در زير آسمان پرستاره در سرزمينى كه نمونۀ كوچكى از محشر كبرى و پرده‌اى از رستاخيز بزرگ قيامت است. آرى! در چنان محيط بى‌آلايش و با صفا و تكان دهنده در درون جامۀ معصومانه احرام و روى آن ماسه‌هاى نرم انسان جوشش چشمه‌هاى تازه‌اى از انديشه و فكر و شعور در درون خود احساس مى‌كند و صداى ريزش آن را در اعماق قلب خود به روشنى مى‌شنود آنجا را «مشعر» مى‌نامند! برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 183 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈