02.Baqara.215.mp3
2.13M
215» يَسْئَلُونَكَ ما ذا يُنْفِقُونَ قُلْ ما أَنْفَقْتُمْ مِنْ خَيْرٍ فَلِلْوالِدَيْنِ وَ الْأَقْرَبِينَ وَ الْيَتامى وَ الْمَساكِينِ وَ ابْنِ السَّبِيلِ وَ ما تَفْعَلُوا مِنْ خَيْرٍ فَإِنَّ اللَّهَ بِهِ عَلِيمٌ
از تو مىپرسند چه چيز انفاق كنند؟ بگو: هر مالى كه (مىخواهيد) انفاق كنيد، براى پدر و مادر و نزديكان و يتيمان و مستمندان و در راه ماندگان باشد. و (بدانيد) هر كار خيرى كه انجام دهيد، همانا خداوند به آن آگاه است
#تفسیر_گویا
#استاد_قرائتی
#سوره_بقره
#آیه215
.................................................
🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran👈
#صفحه_33
................................................
🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تخصصی تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzqura👈
Page033.mp3
769.3K
#صوت_صفحه_33
................................................
🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تخصصی تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzqura👈
#آموزش_حفظ
#سوره_مبارکه_بقرة
آیه ی 216
#نغمه_رست
🔶اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
002216.mp3
417.3K
كُتِبَ عَلَيْكُمُ الْقِتَالُ وَهُوَ كُرْهٌ لَكُمْ ۖ وَعَسَىٰ أَنْ تَكْرَهُوا شَيْئًا وَهُوَ خَيْرٌ لَكُمْ ۖ وَعَسَىٰ أَنْ تُحِبُّوا شَيْئًا وَهُوَ شَرٌّ لَكُمْ ۗ وَاللَّهُ يَعْلَمُ وَأَنْتُمْ لَا تَعْلَمُونَ ﴿٢١٦﴾
جنگ [با دشمن] بر شما مقرّر و لازم شده، و حال آنکه برایتان ناخوشایند است. و بسا چیزی را خوش ندارید و آن برای شما خیر است، وبسا چیزی را دوست دارید و آن برای شما بد است؛ وخدا [مصلحت شما را در همه امور] می داند و شما نمی دانید. (۲۱۶)
🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
كُتِبَ عَلَيْكُمُ الْقِتَالُ وَهُوَ كُرْهٌ لَكُمْ ۖ وَعَسَىٰ أَنْ تَكْرَهُوا شَيْئًا وَهُوَ خَيْرٌ لَكُمْ ۖ وَعَسَىٰ أَنْ تُحِبُّوا شَيْئًا وَهُوَ شَرٌّ لَكُمْ ۗ وَاللَّهُ يَعْلَمُ وَأَنْتُمْ لَا تَعْلَمُونَ ﴿٢١٦﴾
جنگ [با دشمن] بر شما مقرّر و لازم شده، و حال آنکه برایتان ناخوشایند است. و بسا چیزی را خوش ندارید و آن برای شما خیر است، وبسا چیزی را دوست دارید و آن برای شما بد است؛ وخدا [مصلحت شما را در همه امور] می داند و شما نمی دانید. (۲۱۶)
كُتِبَ عَلَيْكُمُ = نوشته شده بر شما ( واجب شده )
الْقِتَالُ = جنگ
وَهُوَ = در حالی که آن
كُرْهٌ لَكُمْ = ناخوشايند است برای شما
وَعَسَىٰ = وچه بسا
أَنْ تَكْرَهُوا = اینکه ناخوش دارید
شَيْئًا = چیزی
وَهُوَ = در حالی که آن
خَيْرٌ لَكُمْ = بهتر است برای شما
وَعَسَىٰ = و چه بسا
أَنْ تُحِبُّوا = اینکه دوست بدارید
شَيْئًا = چیزی
وَهُوَ = در حالی که آن
شَرٌّ لَكُمْ = بد است برای شما
وَاللَّهُ يَعْلَمُ = وخدا می داند
وَأَنْتُمْ = و شما
لَا تَعْلَمُونَ = نمی دانید
🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
(آيه ٢١٦) -آيۀ گذشته عمدتا در مورد انفاق اموال بود و در اين آيه سخن از انفاق جانها در راه خدا است و اين هر دو در ميدان فداكارى دوش به دوش يكديگر قرار دارند. مىفرمايد: «جنگ (با دشمن) بر شما مقرر شده است در حالى كه از آن اكراه داريد» (كُتِبَ عَلَيْكُمُ الْقِتالُ وَ هُوَ كُرْهٌ لَكُمْ) . تعبير به «كُتِبَ» (نوشته شده) اشاره به حتمى بودن و قطعى بودن اين فرمان الهى است. براى انسانهاى معمولى يك امر طبيعى است كه جنگ و لو با دشمن و در راه خدا خوشايند نيست زيرا در جنگ هم تلف اموال و هم نفوس و هم جراحتها و مشقتها است البته براى عاشقان شهادت در راه حق و كسانى كه در سطح بالايى از معرفت قرار دارند جنگ با دشمنان حق شربت گوارايى است كه همچون تشنه كامان به دنبال آن مىروند و مسلما حساب آنها از حساب تودۀ مردم جدا است. سپس به يك قانون كلى و اصل اساسى كه حاكم بر قوانين تكوينى و تشريعى خداوند است اشاره مىكند، مىفرمايد: «چه بسا شما از چيزى اكراه داشته باشيد در حالى كه براى شما خير است و مايۀ سعادت و خوشبختى» (وَ عَسى أَنْ تَكْرَهُوا شَيْئاً وَ هُوَ خَيْرٌ لَكُمْ) . به عكس كنارهگيرى از جنگ و عافيت طلبى ممكن است خوشايند شما نباشد در حالى كه واقعا چنين نيست «چه بسا چيزى را دوست داشته باشيد و آن براى شما شرّ است» (وَ عَسى أَنْ تُحِبُّوا شَيْئاً وَ هُوَ شَرٌّ لَكُمْ) . و در پايان مىفرمايد: «و خدا مىداند و شما نمىدانيد» (وَ اللّهُ يَعْلَمُ وَ أَنْتُمْ لا تَعْلَمُونَ) . پروردگار جهان با اين لحن قاطع مىگويد كه افراد بشر نبايد تشخيص خودشان را در مسائل مربوط به سرنوشتشان حاكم سازند چرا كه علم آنها از هر نظر محدود و ناچيز است و معلوماتشان در برابر مجهولات همچون قطرهاى در برابر دريا است. آنها با توجه به علم محدود خود نبايد در برابر احكام الهى روى در هم كشند. بايد بطور قطع بدانند كه خداوند اگر جهاد و روزه و حجّ را تشريع كرده همه به سود آنها است، توجه به اين حقيقت روح انضباط و تسليم در برابر قوانين الهى را در انسان پرورش مىدهد، و درك و ديد او را از محيطهاى محدود فراتر مىبرد و به نامحدود يعنى علم بىپايان خدا پيوند مىدهد.
برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 195
🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
بسم الله الرحمن الرحيم
🌷 #تفسیر_قرآن #جلسه_233
🌷 #آیه_216 #سوره_بقره
كُتِبَ عَلَيْكُمُ الْقِتَالُ وَهُوَ كُرْهٌ لَكُمْ وَ عَسَى أَنْ تَكْرَهُوا شَيْئاً وَهُوَ خَيْرٌ لَكُمْ و َعَسَى أَنْ تُحِبُّوا شَيْئاً و َهُوَ شَرٌّ لَكُمْ وَاللَّهُ يَعْلَمُ وَأَنْتُمْ لا تَعْلَمُونَ
🍀 ترجمه:جهاد بر شما نوشته شد، در حالى كه براى شما ناخوشایند است و چه بسا چیزى را ناخوش دارید، در حالى كه خیر شما در آن است و چه بسا چیزى را دوست دارید، در حالى كه ضرر و شرّ شما در آن است. و خداوند (صلاح شما را) مىداند و شما نمى دانید.
🌷 #کتب:نوشته شد
🌷 #القتال:جهاد ، جنگ
🌷 #كُره:به مشقّتى گفته مىشود كه انسان از درون خود احساس كند، مانند ترس از جنگ.
🌷 #كَره:به مشقتى گویند كه از خارج به انسان تحمیل شود، مانند حكم اجبارى در آیه ى «اتینا طَوعاً او كَرهاً قالَتا اَتینا طائعین» به آسمانها و زمین گفتیم: یا با رغبت بیایید یا با اكراه، گفتند: ما با رغبت مىآییم.
🌷 #عسی:چه بسا
🌺 بعضی چیزها خوش هستند اما خوب نیستند بعضی چیزها خوب هستند اما ممکنه در ظاهر خوش نباشند ولی همین خوبی ها بعد از مدتی با خود خوشی می آورند. ما از خداوند خوشی می خواهیم ولی خداوند برای ما خوبی می خواهد زیرا به صلاح ما می باشد. مثل جنگ و جهاد که در این آیه آمده است که برای ما نا خوشایند است ولی خیر در آن است. زیرا خداوند می داند و ما نمی دانیم. اكراه از جنگ، یا به خاطر روحیّه ى رفاهطلبى است ویا به جهت انسان دوستى و رحم به دیگران ویا بخاطر عدم توازن قوا و برترى دشمن است. قرآن مى فرماید: شما آثار و نتایج جهاد را نمى دانید و فقط به زیانهاى مادّى و ظاهرى آن توجّه مىكنید، در حالى كه خداوند از اسرار و آثار امروز وفرداى كارها در ابعاد مختلفش آگاه است.
🔴 #جنگ با همه ى سختى هایى كه دارد، آثار مثبت و فوایدى نیز دارد. از جمله:
🌷 #توان رزمى بالا مى رود.
🌷 #دشمن جسور نمىشود.
🌷 روح #تعهّد و #ایثار در افراد جامعه بوجود مىآید.
🌷 قدرت و عزت #اسلام و مسلمین در دنیا مطرح مىشود.
🌷 امدادهاى غیبى سرازیر مىگردد.
🌷 روحیّه ى استمداد از #خدا پیدا مىشود.
🌷 اجر و پاداش الهى بدست مى آید.
🌷 روحیّه ى ابداع و اختراع و ابتكار بوجود مى آید.
🔹 پيام های آیه 216سوره بقره 🔹
✅ ملاک #خیر و #شر، آسانى و سختى و یا تمایلات شخصى نیست، بلكه مصالح واقعى ملاک است ونباید به پیش داورى خود تكیه كنیم. «عسى ان تكرهوا شیئاً وهو خیر لكم»
✅ #كراهت و #محبّت نفسانى، نشانه ى خیر و شرّ واقعى نیست. «تكرهوا... و هو خیر لكم... تحبوا... و هو شرّ لكم»
✅ #جنگ و #جهاد در راه دین، مایه ى خیر است. «كُتب علیكم القتال... و هو خیر لكم»
✅ تسلیم فرمان خدایى باشیم كه بر اساس #علم بى نهایت به ما دستور مى دهد، اگر چه ما دلیل آن را ندانیم. «واللّه یعلم و انتم لا تعلمون»
🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
02.Baqara.216.mp3
1.22M
216» كُتِبَ عَلَيْكُمُ الْقِتالُ وَ هُوَ كُرْهٌ لَكُمْ وَ عَسى أَنْ تَكْرَهُوا شَيْئاً وَ هُوَ خَيْرٌ لَكُمْ وَ عَسى أَنْ تُحِبُّوا شَيْئاً وَ هُوَ شَرٌّ لَكُمْ وَ اللَّهُ يَعْلَمُ وَ أَنْتُمْ لا تَعْلَمُونَ
جهاد بر شما مقرّر شد، در حالى كه براى شما ناخوشايند است و چه بسا چيزى را ناخوش داريد، در حالى كه خير شما در آن است و چه بسا چيزى را دوست داريد، در حالى كه ضرر و شرّ شما در آن است. و خداوند (صلاح شما را) مىداند و شما نمىدانيد.
#تفسیر_گویا
#استاد_قرائتی
#سوره_بقره
#آیه216
.................................................
🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran👈
#آموزش_حفظ
#سوره_مبارکه_بقرة
آیه ی 217
#نغمه_رست
🔶اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
002217.mp3
974.8K
يَسْأَلُونَكَ عَنِ الشَّهْرِ الْحَرَامِ قِتَالٍ فِيهِ ۖ قُلْ قِتَالٌ فِيهِ كَبِيرٌ ۖ وَصَدٌّ عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ وَكُفْرٌ بِهِ وَالْمَسْجِدِ الْحَرَامِ وَإِخْرَاجُ أَهْلِهِ مِنْهُ أَكْبَرُ عِنْدَ اللَّهِ ۚ وَالْفِتْنَةُ أَكْبَرُ مِنَ الْقَتْلِ ۗ وَلَا يَزَالُونَ يُقَاتِلُونَكُمْ حَتَّىٰ يَرُدُّوكُمْ عَنْ دِينِكُمْ إِنِ اسْتَطَاعُوا ۚ وَمَنْ يَرْتَدِدْ مِنْكُمْ عَنْ دِينِهِ فَيَمُتْ وَهُوَ كَافِرٌ فَأُولَٰئِكَ حَبِطَتْ أَعْمَالُهُمْ فِي الدُّنْيَا وَالْآخِرَةِ ۖ وَأُولَٰئِكَ أَصْحَابُ النَّارِ ۖ هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ{۲۱۷}
(ای پیغمبر) از تو راجع به جنگ در ماه حرام سؤال کنند، بگو: گناهی است بزرگ، ولی بازداشتن خلق از راه خدا و کفر به خدا و پایمال کردن حرمت حرم خدا و بیرون کردن اهل حرم از آن (که مشرکان مرتکب شدند) نزد خدا بسیار گناه بزرگتری است و فتنهگری، فساد انگیزتر از قتل است. و کافران پیوسته با شما مسلمین کارزار کنند تا آنکه اگر بتوانند شما را از دین خود برگردانند، و هر کس از شما از دین خود برگردد و به حال کفر باشد تا بمیرد چنین اشخاص اعمالشان در دنیا و آخرت ضایع و باطل گردیده، و آنان اهل جهنّمند و در آن همیشه (معذّب) خواهند بود.(۲۱۷)
🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
يَسْأَلُونَكَ عَنِ الشَّهْرِ الْحَرَامِ قِتَالٍ فِيهِ ۖ قُلْ قِتَالٌ فِيهِ كَبِيرٌ ۖ وَصَدٌّ عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ وَكُفْرٌ بِهِ وَالْمَسْجِدِ الْحَرَامِ وَإِخْرَاجُ أَهْلِهِ مِنْهُ أَكْبَرُ عِنْدَ اللَّهِ ۚ وَالْفِتْنَةُ أَكْبَرُ مِنَ الْقَتْلِ ۗ وَلَا يَزَالُونَ يُقَاتِلُونَكُمْ حَتَّىٰ يَرُدُّوكُمْ عَنْ دِينِكُمْ إِنِ اسْتَطَاعُوا ۚ وَمَنْ يَرْتَدِدْ مِنْكُمْ عَنْ دِينِهِ فَيَمُتْ وَهُوَ كَافِرٌ فَأُولَٰئِكَ حَبِطَتْ أَعْمَالُهُمْ فِي الدُّنْيَا وَالْآخِرَةِ ۖ وَأُولَٰئِكَ أَصْحَابُ النَّارِ ۖ هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ{۲۱۷}
(ای پیغمبر) از تو راجع به جنگ در ماه حرام سؤال کنند، بگو: گناهی است بزرگ، ولی بازداشتن خلق از راه خدا و کفر به خدا و پایمال کردن حرمت حرم خدا و بیرون کردن اهل حرم از آن (که مشرکان مرتکب شدند) نزد خدا بسیار گناه بزرگتری است و فتنهگری، فساد انگیزتر از قتل است. و کافران پیوسته با شما مسلمین کارزار کنند تا آنکه اگر بتوانند شما را از دین خود برگردانند، و هر کس از شما از دین خود برگردد و به حال کفر باشد تا بمیرد چنین اشخاص اعمالشان در دنیا و آخرت ضایع و باطل گردیده، و آنان اهل جهنّمند و در آن همیشه (معذّب) خواهند بود.(۲۱۷)
يَسْأَلُونَكَ = می پرسند تو را
عَنِ الشَّهْرِ الْحَرَامِ = از ماه حرام
قِتَالٍ فِيهِ = جنگ در آن
قُلْ = بگو
قِتَالٌ فِيهِ = جنگ در آن
كَبِيرٌ = بزرگ ( گناه بزرگ )
وَصَدٌّ = و جلوگیری ( راه را بستن )
عَنْ سَبِيلِ اللهِ = از راه خدا
وَكُفْرٌ بِهِ = و کفر به آن
وَالْمَسْجِدِ الْحَرَامِ = و مسجد الحرام
وَإِخْرَاجُ = و بیرون کردن
أَهْلِهِ = ساکنانش
مِنْهُ أَكْبَرُ = از آن بزرگتر
عِنْدَ اللهِ = نزد خدا
وَالْفِتْنَةُ = و آشوب( گمراه کردن )
أَكْبَرُ = بزرگتر
مِنَ الْقَتْلِ = از کشتن
وَلَا يَزَالُونَ = و پیوسته ( همیشه )
يُقَاتِلُونَكُمْ = میجنگند با شما
حَتَّىٰ يَرُدُّوكُمْ = تا بازگردانند شما را
عَنْ دِينِكُمْ = از دینتان
إِنِ اسْتَطَاعُوا = اگر قدرت پیدا کردند
وَمَنْ يَرْتَدِدْ = وکسی که برمى گردد
مِنْكُمْ = از شما
عَنْ دِينِهِ = از دینش
فَيَمُتْ = پس بمیرد
وَهُوَ كَافِرٌ = در حالی که کافر بود
فَأُولَٰئِكَ = پس آنان
حَبِطَتْ = نابود شد
أَعْمَالُهُمْ = اعمالشان
فِي الدُّنْيَا وَالْآخِرَةِ = در دنیا و آخرت
وَأُولَٰئِكَ = و آنان
أَصْحَابُ النَّارِ = یاران آتش
هُمْ فِيهَا = ایشان در آن
خَالِدُونَ = جاویدان
🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
آيه ٢١٧-
شأن نزول:
پيش از جنگ «بدر» پيامبر اسلام صلّى اللّه عليه و آله «عبد اللّه بن جحش» را طلبيد و نامهاى به او داد، به او فرمان داد پس از آن كه دو روز راه پيمود، نامه را بگشايد و طبق آن عمل كند، او پس از دو روز طى طريق نامه را گشود و چنين يافت: «پس از آن كه نامه را باز كردى تا «نخله» (زمينى كه بين مكه و طائف است) پيش برو و در آنجا وضع قريش را زير نظر بگير» . هنگامى كه به «نخله» رسيدند به قافلهاى از قريش بر خورد كردند به آنها حمله كردند «عمر و بن حضرمى» را كشتند و قافله را با دو نفر نزد پيامبر صلّى اللّه عليه و آله آوردند، پيغمبر به آنان فرمود: من به شما دستور نداده بودم كه در ماههاى حرام نبرد كنيد، مشركان نيز زبان به طعن گشودند كه محمد صلّى اللّه عليه و آله جنگ و خونريزى را در ماههاى حرام حلال شمرده، آيۀ مورد بحث نازل شد و سپس «عبد اللّه بن جحش» و همراهانش اظهار كردند كه در اين راه براى درك ثواب جهاد كوشش كردهاند و از پيامبر پرسيدند كه آيا اجر مجاهدان را دارند يا نه؟ آيۀ بعد (آيۀ ٢١٨) نازل گرديد.
برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 196
🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
تفسير:
اين آيه در صدد پاسخ گويى به پارهاى از سؤالات در بارۀ جهاد و استثناهاى آن است، نخست مىفرمايد: «از تو در بارۀ جنگ كردن در ماههاى حرام سؤال مىكنند» (يَسْئَلُونَكَ عَنِ الشَّهْرِ الْحَرامِ قِتالٍ فِيهِ) . سپس مىافزايد: «به آنها بگو: جنگ در آن (گناه) بزرگى است» (قُلْ قِتالٌ فِيهِ كَبِيرٌ) . و به اين ترتيب سنتى را كه از زمانهاى قديم و اعصار انبياى پيشين در ميان عرب در مورد تحريم پيكار در ماههاى حرام (رجب، ذى القعده، ذى الحجه و محرم) وجود داشته با قاطعيت امضا مىكند. سپس مىفرمايد: چنين نيست كه اين قانون استثنايى نداشته باشد، نبايد اجازه داد گروهى فاسد و مفسد زير چتر اين قانون هر ظلم و فساد و گناهى را مرتكب شوند درست است كه جهاد در ماه حرام مهم است «ولى جلوگيرى از راه خدا و كفر ورزيدن نسبت به او و هتك احترام مسجد الحرام، و خارج كردن و تبعيد نمودن ساكنان آن، نزد خداوند از آن مهمتر است» (وَ صَدٌّ عَنْ سَبِيلِ اللّهِ وَ كُفْرٌ بِهِ وَ الْمَسْجِدِ الْحَرامِ وَ إِخْراجُ أَهْلِهِ مِنْهُ أَكْبَرُ عِنْدَ اللّهِ) . سپس مىافزايد: «ايجاد فتنه (و منحرف ساختن مردم از دين خدا) از قتل هم بالاتر است» (وَ الْفِتْنَةُ أَكْبَرُ مِنَ الْقَتْلِ) . چرا كه آن جنايتى است بر جسم انسان و اين جنايتى است بر جان و روح و ايمان انسان، و بعد چنين ادامه مىدهد كه مسلمانان نبايد تحت تأثير تبليغات انحرافى مشركان قرار گيرند، زيرا «آنها دائما با شما مىجنگند تا اگر بتوانند شما را از دينتان باز گردانند» و در واقع به كمتر از اين قانع نيستند (وَ لا يَزالُونَ يُقاتِلُونَكُمْ حَتّى يَرُدُّوكُمْ عَنْ دِينِكُمْ إِنِ اسْتَطاعُوا) . بنابراين، محكم در برابر آنها بايستيد، و به وسوسههاى آنها در زمينۀ ماه حرام و غير آن اعتنا نكنيد و بعد به مسلمانان در زمينۀ بازگشت از دين خدا هشدار جدى داده مىگويد: «هر كس از شما مرتد شود و از دينش برگردد، و در حال كفر بميرد، تمام اعمال نيك او در دنيا و آخرت بر باد مىرود و آنها اهل دوزخند و جاودانه در آن مىمانند» (وَ مَنْ يَرْتَدِدْ مِنْكُمْ عَنْ دِينِهِ فَيَمُتْ وَ هُوَ كافِرٌ فَأُولئِكَ حَبِطَتْ أَعْمالُهُمْ فِي الدُّنْيا وَ الْآخِرَةِ وَ أُولئِكَ أَصْحابُ النّارِ هُمْ فِيها خالِدُونَ) . چه مجازاتى از اين سختتر و وحشتناكتر كه تمام اعمال نيك انسان نابود شود.
برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 197
🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
بسم الله الرحمن الرحيم
#تفسیر_قرآن #جلسه_234
🌷 #آیه_217 #سوره_بقره
🌸 يَسْئَلُونَكَ عَنِ الْشَّهْرِ الْحَرَامِ قِتَالٍ فِيهِ قُلْ قِتَالٌ فِيهِ كَبِيرٌ وَ صَدٌّ عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ وَكُفْرٌ بِهِ وَالْمَسْجِدِ الْحَرَامِ وَإِخْرَاجُ أَهْلِهِ مِنْهُ أَكْبَرُ عِنْدَ اللَّهِ وَالْفِتْنَةُ أَكْبَرُ مِنَ الْقَتْلِ وَلَا يَزَالُونَ يُقَاتِلُونَكُمْ حَتَّى يَرُدُّوكُمْ عَنْ دِينِكُمْ إِنِ اسْتَطَاعُواْ وَمَنْ يَرْتَدِدْ مِنْكُمْ عَنْ دِينِهِ فَيَمُتْ وَهُوَ كَافِرٌ فَأُولَئِكَ حَبِطَتْ أَعْمَالُهُمْ فِى الْدُّنْيَا وَ الْأَخِرَةِ وَ أُولَئِكَ أَصْحاَبُ الْنَّارِ هُمْ فِيهَا خاَلِدُونَ
🍀 ترجمه:(اى پیامبر!) از تو دربارهى جنگ در ماه حرام سؤال مى كنند، بگو: جنگ در آن ماهها (ذى القعدة، ذى الحجة، محرم و رجب، گناهى) بزرگ است، ولى بازداشتن (مردم) از راه خدا وكفر ورزیدن به او و (بازداشتن مردم از) مسجدالحرام و اخراج ساكنانش از آنجا، (گناهش) نزد خداوند بزرگتر است. (زیرا ایجاد) فتنه، از قتل بالاتر است. (مشركان) پیوسته با شما مى جنگند، تا اگر بتوانند شما را از دینتان برگردانند، و هر كسی از شما كه از دینش برگردد و در حال كفر بمیرد، اعمال آنان در دنیا و آخرت تباه مىشود و آنان اهل دوزخند و همیشه در آن خواهند بود.
🌺 منظور از كلمه «فتنة» در آیه، شرک، شكنجه و امتحان است. در تفاسیر شیعه وسنى آمده است: رسول اكرم صلى الله علیه وآله شخصى را به نام عبداللّه بن جحش به همراه هشت نفر با نامهاى براى كسب اطلاعات از كفّار و مشركین فرستاد،امّا بعد از ملاقات، درگیرى پیش آمد و در این بین رئیس گروه مقابل كشته شد و دو نفر از آنان به اسارت درآمده و اموالشان مصادره گردید. این حادثه در اوّل ماه رجب كه از ماههاى حرام است واقع شده بود، در حالى كه این گروه گمان كرده بودند كه آخر جمادىالثانى است، نه اوّل رجب. به هر حال این قتال اشتباهاً در اوّل رجب صورت گرفت و كفّار این موضوع را دستاویز قرار داده و شایع كردند كه مسلمانان احترام ماههاى حرام را نگه نمى دارند.
🌺 در برابر این تبلیغات دشمنان، قرآن جواب مىدهد كه گرچه جنگ در ماه حرام واقع شده، ولى این قتال به اشتباه از سوى مسلمانان صورت گرفته است، در حالى كه شما مشركان به عمد مرتكب گناهانى شده اید كه مجازات آنها به مراتب از قتال در ماه حرام بیشتر است. بنابراین شما با داشتن سابقه ى آن همه جنایت ورسوایى وارتكاب گناهان بزرگ، نباید این عمل اشتباه را دستاویز قرار دهید. حبط عمل مرتد در دنیا، به این است كه از فوائد اسلام محروم مى شود. زیرا كیفر او، جدایى از همسر مسلمان، محرومیّت از ارث، قطع رابطه با مسلمانان، خروج از حمایت اسلام و در نهایت قتل است. و حبط عمل او در آخرت، محو تمام كارهاى خیر اوست.
🌺 «حبطت اعمالهم فى الدنیا والاخرة» از سنّتهاى ابراهیمى رایج در میان عرب قبل از اسلام، احترام گذاشتن به چهار ماه رجب، ذى القعده، ذى الحجّه و محرم بود كه در این ماهها، به هیچ جنگ و قتالى نمى پرداختند. اسلام نیز این سنّت را امضا كرد و قتال و درگیرى در این ماهها را تحریم نمود.
🔹پيام های آیه 217 سوره بقره 🔹
✅ به شبهات، پاسخ مناسب بدهید. «یسئلونك... قل»
✅ مسجد الحرام واهل آن، احترام ویژه دارند. «المسجد الحرام واخراج اهله منه اكبر»
✅ تعیین اهمیّت گناهان، بدست خداوند است. «اخراج اهله منه اكبر، الفتنة اكبر...»
✅ سلب امنیّت، مهمّتر از قتل است. «والفتنة اكبر من القتل»
✅ لازم است آرزوها، هدفها و تلاشهاى دشمن خود را بشناسیم. «ولایزالون یقاتلونكم حتّى یردّوكم عن دینكم»
✅ هجوم دشمن، توجیه كنندهى كفر و ارتداد شما نیست. «ولایزالون یقاتلونكم... ومن یرتدد منكم...»
✅ دشمنان، همواره در كمین هستند وارتداد و كفر و پشت كردن به دینتان را مى خواهند وبه غیر آن راضى نمى شوند. آنها دنبال پیروزى موقت نیستند، بلكه مى خواهند فرهنگ ومكتب شما را از بین ببرند. «حتى یردّوكم عن دینكم»
✅ حسن عاقبت، ملاک ارزش است. چه بسا مسلمانانى كه كافر مرده اند. «فیمت و هو كافر»
✅ ارتداد، داراى آثار دنیوى و اخروى است. «مَن یرتدد منكم... حبطت اعمالهم فى الدنیا و الاخرة»
✅ ارتداد، مایه ى حبط كارهاى نیك است. «من یرتدد... حبطت اعمالهم»
✅ ارزش ایمان و عقیده تا جایى است كه اگر ایمان رفت، اعمال صالح نیز حبط مى شود. «مَن یرتدد منكم... حبطت اعمالهم»
🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
«217» يَسْئَلُونَكَ عَنِ الشَّهْرِ الْحَرامِ قِتالٍ فِيهِ قُلْ قِتالٌ فِيهِ كَبِيرٌ وَ صَدٌّ عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ وَ كُفْرٌ بِهِ وَ الْمَسْجِدِ الْحَرامِ وَ إِخْراجُ أَهْلِهِ مِنْهُ أَكْبَرُ عِنْدَ اللَّهِ وَ الْفِتْنَةُ أَكْبَرُ مِنَ الْقَتْلِ وَ لا يَزالُونَ يُقاتِلُونَكُمْ حَتَّى يَرُدُّوكُمْ عَنْ دِينِكُمْ إِنِ اسْتَطاعُوا وَ مَنْ يَرْتَدِدْ مِنْكُمْ عَنْ دِينِهِفَيَمُتْ وَ هُوَ كافِرٌ فَأُولئِكَ حَبِطَتْ أَعْمالُهُمْ فِي الدُّنْيا وَ الْآخِرَةِ وَ أُولئِكَ أَصْحابُ النَّارِ هُمْ فِيها خالِدُونَ
(اى پيامبر!) از تو دربارهى جنگ در ماه حرام سؤال مىكنند، بگو: جنگ در آن ماهها (ذىالقعدة، ذىالحجة، محرم و رجب، گناهى) بزرگ است، ولى بازداشتن (مردم) از راه خدا وكفر ورزيدن به او و (بازداشتن مردم از) مسجدالحرام و اخراج ساكنانش از آنجا، (گناهش) نزد خداوند بزرگتر است. (زيرا ايجاد) فتنه، از قتل بالاتر است. (مشركان) پيوسته با شما مىجنگند، تا اگر بتوانند شما را از دينتان برگردانند، و هر كس از شما كه از دينش برگردد و در حال كفر بميرد، اعمال آنان در دنيا و آخرت تباه مىشود و آنان اهل دوزخند و هميشه در آن خواهند بود.
#تفسیر_گویا
#استاد_قرائتی
#سوره_بقره
#آیه217
.................................................
🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran👈
#آموزش_حفظ
#سوره_مبارکه_بقرة
آیه ی 218
#نغمه_رست
🔶اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
002218.mp3
277.7K
إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَالَّذِينَ هَاجَرُوا وَجَاهَدُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ أُولَٰئِكَ يَرْجُونَ رَحْمَتَ اللَّهِ ۚ وَاللَّهُ غَفُورٌ رَحِيمٌ ﴿٢١٨﴾
یقیناً کسانی که ایمان آورده، و آنان که هجرت کرده و در راه خدا به جهاد برخاستند، به رحمت خدا امید دارند؛ و خدا بسیار آمرزنده و مهربان است. (۲۱۸)
🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَالَّذِينَ هَاجَرُوا وَجَاهَدُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ أُولَٰئِكَ يَرْجُونَ رَحْمَتَ اللَّهِ ۚ وَاللَّهُ غَفُورٌ رَحِيمٌ ﴿٢١٨﴾
یقیناً کسانی که ایمان آورده، و آنان که هجرت کرده و در راه خدا به جهاد برخاستند، به رحمت خدا امید دارند؛ و خدا بسیار آمرزنده و مهربان است. (۲۱۸)
إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا = همانا كسانى كه ايمان اورده اند
وَالَّذِينَ هَاجَرُوا = و كسانى كه هجرت كردند
وَجَاهَدُوا = و جهاد كردند
فِي سَبِيلِ اللهِ = در راه خدا
أُولَٰئِكَ = أنان
يَرْجُونَ = اميد دارند
رَحْمَتَ اللهِ = رحمت خدا
وَاللهُ = وخدا
غَفُورٌ = بسیار آمرزنده
رَحِيمٌ = مهربان
🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
(آيه ٢١٨) -در اين آيه به نقطۀ مقابل اين گروه اشاره كرده و مىفرمايد: «كسانى كه ايمان آوردند و كسانى كه هجرت نمودند و در راه خدا جهاد كردند (و بر ايمان خود استوار ماندند) آنها اميد به رحمت پروردگار دارند و خداوند آمرزنده و مهربان است» (إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَ الَّذِينَ هاجَرُوا وَ جاهَدُوا فِي سَبِيلِ اللّهِ أُولئِكَ يَرْجُونَ رَحْمَتَ اللّهِ وَ اللّهُ غَفُورٌ رَحِيمٌ) . آرى! اين گروه در پرتو اين سه كار بزرگ (ايمان، هجرت و جهاد) اگر مرتكب اشتباهاتى نيز بشوند ممكن است مشمول عنايات و مغفرت الهى گردند.
برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 197
🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
بسم الله الرحمن الرحيم
#تفسیر_قرآن #جلسه_235
🌷 #آیه_218 #سوره_بقره
🌸 إِنَّ الَّذِينَ ءَامَنُواْ وَالَّذِينَ هَاجَرُواْ وَجاَهَدُواْ فِى سَبِيلِ اللَّهِ أُولَئِكَ يَرْجُونَ رَحْمَتَ اللَّهِ وَاللَّهُ غَفُورٌ رَحِيمٌ
🍀 ترجمه: همانا كسانى كه ایمان آورده اند و كسانى كه مهاجرت نموده و در راه خدا جهاد كرده اند، آنها به رحمت پروردگار امیداوار هستند و خداوند آمرزنده و مهربان است.
🌺 در شأن نزول این آیه كه در ادامه آیه قبلی است، آمده است مؤمنانى كه #هجرت و جهاد كردند، ولى هلال ماه رجب را با ماه جمادىالاخرى اشتباه گرفتند و دست به جنگ زدند، با اینکه جنگ در ماه رجب ممنوع است ناراحت نباشند. زیرا اشتباهشان مورد عفو است و آنان قصد انجام #گناه نداشته اند. امید بدون عمل، آرزویى بیش نیست. چنانكه در آخرین آیه سوره ى كهف مى خوانیم: «من كان یرجوا لقاء ربّه فلیعمل عملاً صالحاً و لایُشرك بعبادة ربّه احداً» هركس امید به لقاى پروردگار و رسیدن به مقام قرب را دارد، پس باید عمل خالصانه انجام دهد. آرى، «رجاء»، آن امیدى است كه انسان مقدّمات رسیدن به آن را فراهم كند. براى امیدوار بودن به الطاف الهى، #اسلام زمینه هایى را فراهم كرده است:
1⃣ #یأس و #ناامیدى از گناهان كبیره است.
2⃣ #خداوند مى فرماید: من نزد گمان بنده ى مؤمن هستم، اگر گمان خوب به من ببرد به او خوبى مىرسانم.
3⃣ #انبیا و فرشتگان، به مؤمنین دعا و براى آنان استغفار مىكنند.
4⃣ #پاداش الهى چندین برابر است.
5⃣ راه #توبه باز است.
6⃣ گرفتارى هاى #مؤمن، كفّاره ى گناهان او محسوب مىشود.
7⃣ #خداوند توبه را قبول كرده و سیّئات را به حسنات مبّدل مى سازد.
🔹پيام های آیه218سوره بقره 🔹
✅ رتبه ى #ایمان، مقدّم بر عمل است. «آمنوا... هاجروا وجاهدوا»
✅ امید به لطف #پروردگار، مشروط به ایمان، هجرت و جهاد است. «آمنوا... هاجروا وجاهدوا... اولئك یرجون»
✅ اصول افكار و #اعمال اگر صحیح باشد، اشتباهات جزئى قابل عفو است. «آمنوا... هاجروا... یرجون»
✅ به لطف #خداوند امیدوار باشیم، نه به كارهاى نیك خود. زیرا خطر سوءعاقبت و حبط عمل و عدم قبول اطاعت، تا پایان عمر در كمین است. «یرجون رحمت اللّه»
✅ چون #بنده امیدوار به رحمت خداوند است، خداوند نیز اعلام مىكند: آمرزنده و مهربان است. «یرجون رحمت اللّه و اللّه غفور رحیم»
✅ ارزش #هجرت و #جهاد آن است كه در راه خدا و براى او باشد. «فى سبیل اللّه»
✅ #مؤمنان و #مهاجران مخلص نیز به رحمت و مغفرت او نیاز دارند. «آمنوا، هاجروا... یرجون رحمت اللّه»
✅ از خطاى #مهاجران و #مجاهدان در راه خدا، باید گذشت. «واللّه غفور رحیم»
🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
02.Baqara.218.mp3
982.5K
218» إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَ الَّذِينَ هاجَرُوا وَ جاهَدُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ أُولئِكَ يَرْجُونَ رَحْمَتَ اللَّهِ وَ اللَّهُ غَفُورٌ رَحِيمٌ
همانا كسانى كه ايمان آوردهاند و كسانى كه مهاجرت نموده و در راه خدا جهاد كردهاند، آنها به رحمت پروردگار اميداوار هستند و خدا آمرزنده و مهربان است.
#تفسیر_گویا
#استاد_قرائتی
#سوره_بقره
#آیه218
.................................................
🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran👈