eitaa logo
کانال آرشیو آموزش حفظ ترتیبی قرآن کریم
661 دنبال‌کننده
129 عکس
53 ویدیو
240 فایل
ارتباط با ادمین کانال @meftah68
مشاهده در ایتا
دانلود
02.Baqara.225.mp3
796K
225» لا يُؤاخِذُكُمُ اللَّهُ بِاللَّغْوِ فِي أَيْمانِكُمْ وَ لكِنْ يُؤاخِذُكُمْ بِما كَسَبَتْ قُلُوبُكُمْ وَ اللَّهُ غَفُورٌ حَلِيمٌ‌ خداوند، شما را به خاطر سوگندهاى لغو (كه بدون قصد ياد كرده‌ايد،) مؤاخذه نمى‌كند، امّا به آنچه دلهاى شما (از روى اراده و آگاهى واختيار) كسب كرده، مؤاخذه مى‌كند وخداوند آمرزنده وحليم (بردبار) است. ................................................. 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran👈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
آیه ی 226 🔶اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
002226.mp3
300.6K
لِلَّذِينَ يُؤْلُونَ مِنْ نِسَائِهِمْ تَرَبُّصُ أَرْبَعَةِ أَشْهُرٍ ۖ فَإِنْ فَاءُوا فَإِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ ﴿٢٢٦﴾ برای کسانی که سوگند یاد می کنند [که از آمیزش] با زنان خود دوری گزینند، [شرعاً] چهار ماه مهلت است، چنانچه [در این مدت به آنچه مقتضای زناشویی است] بازگشتند [گناهی بر آنان نیست]؛ زیرا خدا بسیار آمرزنده ومهربان است. (۲۲۶) 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
➖تلاوت قرآن رو چند بار با دقت گوش کنید ➖بعد میریم به سراغ ترجمه کلمه به کلمه و تفسیر این آیه 🔶اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
لِلَّذِينَ يُؤْلُونَ مِنْ نِسَائِهِمْ تَرَبُّصُ أَرْبَعَةِ أَشْهُرٍ ۖ فَإِنْ فَاءُوا فَإِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ ﴿٢٢٦﴾ برای کسانی که سوگند یاد می کنند [که از آمیزش] با زنان خود دوری گزینند، [شرعاً] چهار ماه مهلت است، چنانچه [در این مدت به آنچه مقتضای زناشویی است] بازگشتند [گناهی بر آنان نیست]؛ زیرا خدا بسیار آمرزنده ومهربان است. (۲۲۶) لِلَّذِينَ = برای کسانی که يُؤْلُونَ = ایلاء مى كنند ( قسم مى خورند براى ترك عمل زناشوئى) مِنْ نِسَائِهِمْ = از زنانشان تَرَبُّصُ = انتظار بردن أَرْبَعَةِ أَشْهُرٍ = چهار ماه فَإِنْ فَاءُوا = پس اگر برگشتند فَإِنَّ اللهَ = پس همانا خدا غَفُورٌ = بسیار آمرزنده رَحِيمٌ = مهربان 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
(آيه ٢٢٦) -در دوران جاهليت زن هيچ گونه ارزش و مقامى در جامعۀ عرب نداشت و به همين جهت براى جدايى از او و يا تحت فشار قرار دادن زن، طرق زشتى وجود داشت كه يكى از آنها «ايلاء» بود به اين ترتيب كه هر زمان مردى از همسر خود متنفر مى‌شد، سوگند ياد مى‌كرد كه با او همبستر نگردد و با اين راه غير انسانى همسر خود را در تنگناى شديدى قرار مى‌داد، نه او را رسما طلاق مى‌داد و نه بعد از اين سوگندها حاضر مى‌شد آشتى كند و زندگى مطلوبى داشته باشد. البته مردان غالبا تحت فشار قرار نمى‌گرفتند، چون همسران متعددى داشتند آيۀ مورد بحث با اين سنت غلط مبارزه كرده، و طريق گشودن اين سوگند را بيان مى‌كند، مى‌فرمايد: «كسانى كه از زنان خود ايلاء مى‌كنند (سوگند براى ترك آميزش جنسى مى‌خورند) حق دارند چهار ماه انتظار كشند» (لِلَّذِينَ يُؤْلُونَ مِنْ نِسائِهِمْ تَرَبُّصُ أَرْبَعَةِ أَشْهُرٍ) . اين چهار ماه مهلت براى اين است كه وضع خويش را با همسر خود روشن كنند و زن را از اين نابسامانى، نجات دهند. سپس مى‌افزايد: «اگر (در اين فرصت) تصميم به بازگشت گرفتند، خداوند آمرزنده و مهربان است» (فَإِنْ فاؤُ فَإِنَّ اللّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ) . آرى! خداوند گذشتۀ او را در اين مسأله و همچنين شكستن سوگند را بر او مى‌بخشد-هر چند كفارۀ آن چنانكه خواهيم گفت به وقت خود باقى است. برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 204 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌷 و227 🌸 لِلَّذِينَ يُؤْلُونَ مِنْ نِسَائِهِمْ تَرَبُّصُ أَرْبَعَةِ أَشْهُرٍ فَإِنْ فَآءُو فَإِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَّحِيمٌ(226) و إن عزموا الطلاق فإن الله سميع عليم (227) ‏ 🍀ترجمه:براى كسانى كه سوگند مى‏‌خورند كه با زنان خویش ترک مباشرت کنند، چهار ماه مهلت است. پس اگر برگشتند،خداوند آمرزنده و مهربان است.(226)و اگر تصمیم به طلاق گرفتند پس همانا خداوند شنوای داناست.(227) 🌷 : از «ایلاء» به معناى قسم خوردن براى ترک مباشرت با همسر است. 🌷 :انتظار کشیدن،مهلت دادن 🌷 : چهار ماه 🌷 : پس اگر برگشتند 🌸 بعضى از مردان در زمان جاهلیّت به قصد آزار و اذیت زنان گاهی تا مدت ها زنان را ترک می کردند در چنین شرایطی زن ها نه شوهر داشتند و نمی توانستند کنند و بلا تکلیف بودند و تحت فشار روحی و آزار و اذیت بودند اما با پیدایش دین اسلام و با دفاع از مظلومیت زن این کار مردان را محکوم می کند این آیه به مردان حداکثر چهار ماه فرصت مى‏‌دهد كه تكلیف همسران خود را روشن كنند، یا از این کار خود برگشته و با خویش زندگى كنند و یا رسماً او را طلاق دهند.{للذین یؤلون من نسائهم تربص أربعة أشهر: براى کسانی که سوگند می خورند که با زنان خویش ترک مباشرت می کنند ، چهار ماه مهلت است} 🌸 پس اگر بازگشتند از تقصیرات آنها می گذرد یعنی برگرد تا خدا هم برگردد رحم کن تا خدا رحم کند.{فإن فآءو فإن الله غفور رحيم:پس اگر برگشتند،خداوند آمرزنده مهربان است} اما اگر راه دوم انتخاب کردند و تصمیم به طلاق گرفتند این هشدار وجود دارد ، که اگر تصمیم بر طلاق گرفتند ، دیگر وعده ی مغفرت و رحمت برای چنین مردانی نیست. و خداوند حرف های آنها را شنید و نسبت به نیت ها و انگیزه های آن ها آگاه است. که آیا هوا پرستی ، شوهر را وادار کرده تا از قانون سوء استفاده کنند و یا به راستی وضعیت خانوادگی چنان اقتضا می کرد که از همدیگر جدا شوند. 🔹 پيام های آیات 226و227سوره بقره ✅ ، حامى مظلومان است. زنان، در طول تاریخ مورد ظلم وتضییع حقوق قرار گرفته‏اند و بارها از آنها حمایت نموده است. «للذین‏یؤلون‏من‏نسائهم» ✅ با سنّت‏هاى خرافى و جاهلى، از اصول وظایف انبیا است. «للذین یؤلون» ✅ توجّه به حقوق ونیازهاى ، یک اصل است. «تربّص اربعة اشهر» ✅ براى بازگشت افراد و اتخاذ تصمیم عاقلانه، فرصتى لازم است. «اربعة اشهر» ✅ به جاى دعوت به ، باید مردم را به ادامه زندگى تشویق كرد. مرد و زن بدانند بازگشت به زندگى، رمز دریافت مغفرت و رحمت خداوندى است. «فان فاءُو فانّ اللّه عفور رحیم» ✅ ، طلاق را با همه تلخى ‏ها و زشتى‏‌هایش مى ‏پذیرد، ولى بلا تكلیف گذاشتن همسر را نمى‏‌پذیرد. «و ان عزموا الطلاق» ✅ از و تصمیمى كه زندگى زن را تباه مى‏كند پرهیز نمایید. «فانّ اللّه سمیع علیم» 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
02.Baqara.226-227.mp3
1.52M
226» لِلَّذِينَ يُؤْلُونَ مِنْ نِسائِهِمْ تَرَبُّصُ أَرْبَعَةِ أَشْهُرٍ فَإِنْ فاؤُ فَإِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ‌ براى كسانى كه (به قصد آزار همسر،) سوگند مى‌خورند كه با زنان خويش نياميزند، چهار ماه مهلت است. پس اگر (از سوگند خود دست برداشته و به آشتى) برگشتند، (چيزى بر آنها نيست و) خداوند آمرزنده و مهربان است. ................................................. 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran👈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
آیه ی 227 🔶اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
002227.mp3
119.7K
وَإِنْ عَزَمُوا الطَّلَاقَ فَإِنَّ اللَّهَ سَمِيعٌ عَلِيمٌ ﴿٢٢٧﴾ و اگر [برای پایان یافتن مشکلات] تصمیم به طلاق گرفتند، [در صورت رعایت شرایط مانعی ندارد] مسلماً خدا [به گفتار و کردارشان] شنوا و داناست. (۲۲۷) 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
➖تلاوت قرآن رو چند بار با دقت گوش کنید ➖بعد میریم به سراغ ترجمه کلمه به کلمه و تفسیر این آیه 🔶اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
وَإِنْ عَزَمُوا الطَّلَاقَ فَإِنَّ اللَّهَ سَمِيعٌ عَلِيمٌ ﴿٢٢٧﴾ و اگر [برای پایان یافتن مشکلات] تصمیم به طلاق گرفتند، [در صورت رعایت شرایط مانعی ندارد] مسلماً خدا [به گفتار و کردارشان] شنوا و داناست. (۲۲۷) وَإِنْ عَزَمُوا = و اگر عزم‌ کردند الطَّلَاقَ = طلاق را فَإِنَّ اللهَ = پس همانا خدا سَمِيعٌ = شنوا عَلِيمٌ = دانا 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
(آيه ٢٢٧) - «و اگر تصميم به جدايى گرفتند (آن هم با شرايطش مانعى ندارد) خداوند شنوا و دانا است» (وَ إِنْ عَزَمُوا الطَّلاقَ فَإِنَّ اللّهَ سَمِيعٌ عَلِيمٌ) . و هر گاه مرد هيچ يك از اين دو راه را انتخاب نكند، نه به زندگى سالم زناشويى باز گردد، و نه او را با طلاق رها سازد، در اينجا حاكم شرع دخالت مى‌كند و مرد را به زندان مى‌اندازد و بر او سخت مى‌گيرد كه بعد از گذشتن چهار ماه مجبور شود يكى از دو راه را انتخاب كند و زن را از حال بلاتكليفى در آورد. برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 204 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌷 و227 🌸 لِلَّذِينَ يُؤْلُونَ مِنْ نِسَائِهِمْ تَرَبُّصُ أَرْبَعَةِ أَشْهُرٍ فَإِنْ فَآءُو فَإِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَّحِيمٌ(226) و إن عزموا الطلاق فإن الله سميع عليم (227) ‏ 🍀ترجمه:براى كسانى كه سوگند مى‏‌خورند كه با زنان خویش ترک مباشرت کنند، چهار ماه مهلت است. پس اگر برگشتند،خداوند آمرزنده و مهربان است.(226)و اگر تصمیم به طلاق گرفتند پس همانا خداوند شنوای داناست.(227) 🌷 : از «ایلاء» به معناى قسم خوردن براى ترک مباشرت با همسر است. 🌷 :انتظار کشیدن،مهلت دادن 🌷 : چهار ماه 🌷 : پس اگر برگشتند 🌸 بعضى از مردان در زمان جاهلیّت به قصد آزار و اذیت زنان گاهی تا مدت ها زنان را ترک می کردند در چنین شرایطی زن ها نه شوهر داشتند و نمی توانستند کنند و بلا تکلیف بودند و تحت فشار روحی و آزار و اذیت بودند اما با پیدایش دین اسلام و با دفاع از مظلومیت زن این کار مردان را محکوم می کند این آیه به مردان حداکثر چهار ماه فرصت مى‏‌دهد كه تكلیف همسران خود را روشن كنند، یا از این کار خود برگشته و با خویش زندگى كنند و یا رسماً او را طلاق دهند.{للذین یؤلون من نسائهم تربص أربعة أشهر: براى کسانی که سوگند می خورند که با زنان خویش ترک مباشرت می کنند ، چهار ماه مهلت است} 🌸 پس اگر بازگشتند از تقصیرات آنها می گذرد یعنی برگرد تا خدا هم برگردد رحم کن تا خدا رحم کند.{فإن فآءو فإن الله غفور رحيم:پس اگر برگشتند،خداوند آمرزنده مهربان است} اما اگر راه دوم انتخاب کردند و تصمیم به طلاق گرفتند این هشدار وجود دارد ، که اگر تصمیم بر طلاق گرفتند ، دیگر وعده ی مغفرت و رحمت برای چنین مردانی نیست. و خداوند حرف های آنها را شنید و نسبت به نیت ها و انگیزه های آن ها آگاه است. که آیا هوا پرستی ، شوهر را وادار کرده تا از قانون سوء استفاده کنند و یا به راستی وضعیت خانوادگی چنان اقتضا می کرد که از همدیگر جدا شوند. 🔹 پيام های آیات 226و227سوره بقره ✅ ، حامى مظلومان است. زنان، در طول تاریخ مورد ظلم وتضییع حقوق قرار گرفته‏اند و بارها از آنها حمایت نموده است. «للذین‏یؤلون‏من‏نسائهم» ✅ با سنّت‏هاى خرافى و جاهلى، از اصول وظایف انبیا است. «للذین یؤلون» ✅ توجّه به حقوق ونیازهاى ، یک اصل است. «تربّص اربعة اشهر» ✅ براى بازگشت افراد و اتخاذ تصمیم عاقلانه، فرصتى لازم است. «اربعة اشهر» ✅ به جاى دعوت به ، باید مردم را به ادامه زندگى تشویق كرد. مرد و زن بدانند بازگشت به زندگى، رمز دریافت مغفرت و رحمت خداوندى است. «فان فاءُو فانّ اللّه عفور رحیم» ✅ ، طلاق را با همه تلخى ‏ها و زشتى‏‌هایش مى ‏پذیرد، ولى بلا تكلیف گذاشتن همسر را نمى‏‌پذیرد. «و ان عزموا الطلاق» ✅ از و تصمیمى كه زندگى زن را تباه مى‏كند پرهیز نمایید. «فانّ اللّه سمیع علیم» 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
02.Baqara.226-227.mp3
1.52M
227» وَ إِنْ عَزَمُوا الطَّلاقَ فَإِنَّ اللَّهَ سَمِيعٌ عَلِيمٌ‌ و اگر تصميم به طلاق گرفتند (آن هم با شرائطش، مانعى ندارد.) همانا خداوند شنوا و داناست. ................................................. 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran👈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
آیه ی 228 🔶اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
002228.mp3
916.3K
وَالْمُطَلَّقَاتُ يَتَرَبَّصْنَ بِأَنْفُسِهِنَّ ثَلَاثَةَ قُرُوءٍ ۚ وَلَا يَحِلُّ لَهُنَّ أَنْ يَكْتُمْنَ مَا خَلَقَ اللَّهُ فِي أَرْحَامِهِنَّ إِنْ كُنَّ يُؤْمِنَّ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ ۚ وَبُعُولَتُهُنَّ أَحَقُّ بِرَدِّهِنَّ فِي ذَٰلِكَ إِنْ أَرَادُوا إِصْلَاحًا ۚ وَلَهُنَّ مِثْلُ الَّذِي عَلَيْهِنَّ بِالْمَعْرُوفِ ۚ وَلِلرِّجَالِ عَلَيْهِنَّ دَرَجَةٌ ۗ وَاللَّهُ عَزِيزٌ حَكِيمٌ ﴿٢٢٨﴾ زنان طلاق داده شده باید به سر آمدن سه پاکی [از حیض را] انتظار برند [و پیش از به سر رسیدن آن، از شوهر کردن خودداری ورزند]. و اگر به خدا و روز قیامت ایمان دارند [به خاطر رعایت شرایط ایام عدّه] نباید آنچه را خدا در رحم هایشان [از حیض یا جنین] آفریده، پنهان دارند. و شوهرانشان در این مدت چنانچه خواهان صلح و سازش اند، به بازگرداندن آنان [به زندگی دوباره] سزاوارترند. و برای زنان، حقوق شایسته ای بر عهده مردان است، مانند حقوقی که برای مردان بر عهده آنان است، و مردان را بر آنان [به خاطر کارگزاری، و تدبیر امور زندگی در امر میراث و دیه، گواهی در دادگاه و غیر این امور حقوقی] افزون تر است؛ و خدا توانای شکست ناپذیر و حکیم است. (۲۲۸) 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
➖تلاوت قرآن رو چند بار با دقت گوش کنید ➖بعد میریم به سراغ ترجمه کلمه به کلمه و تفسیر این آیه 🔶اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
وَالْمُطَلَّقَاتُ يَتَرَبَّصْنَ بِأَنْفُسِهِنَّ ثَلَاثَةَ قُرُوءٍ ۚ وَلَا يَحِلُّ لَهُنَّ أَنْ يَكْتُمْنَ مَا خَلَقَ اللَّهُ فِي أَرْحَامِهِنَّ إِنْ كُنَّ يُؤْمِنَّ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ ۚ وَبُعُولَتُهُنَّ أَحَقُّ بِرَدِّهِنَّ فِي ذَٰلِكَ إِنْ أَرَادُوا إِصْلَاحًا ۚ وَلَهُنَّ مِثْلُ الَّذِي عَلَيْهِنَّ بِالْمَعْرُوفِ ۚ وَلِلرِّجَالِ عَلَيْهِنَّ دَرَجَةٌ ۗ وَاللَّهُ عَزِيزٌ حَكِيمٌ ﴿٢٢٨﴾ زنان طلاق داده شده باید به سر آمدن سه پاکی [از حیض را] انتظار برند [و پیش از به سر رسیدن آن، از شوهر کردن خودداری ورزند]. و اگر به خدا و روز قیامت ایمان دارند [به خاطر رعایت شرایط ایام عدّه] نباید آنچه را خدا در رحم هایشان [از حیض یا جنین] آفریده، پنهان دارند. و شوهرانشان در این مدت چنانچه خواهان صلح و سازش اند، به بازگرداندن آنان [به زندگی دوباره] سزاوارترند. و برای زنان، حقوق شایسته ای بر عهده مردان است، مانند حقوقی که برای مردان بر عهده آنان است، و مردان را بر آنان [به خاطر کارگزاری، و تدبیر امور زندگی در امر میراث و دیه، گواهی در دادگاه و غیر این امور حقوقی] افزون تر است؛ و خدا توانای شکست ناپذیر و حکیم است. (۲۲۸) وَالْمُطَلَّقَاتُ = و زنان مطلقه( طلاق داده شده ) يَتَرَبَّصْنَ = انتظار مى برند بِأَنْفُسِهِنَّ = به خودشان ثَلَاثَةَ قُرُوءٍ = سه پاکی از عادت ماهیانه وَلَا يَحِلُّ = و حلال نمی شود لَهُنَّ = برای ایشان أَنْ يَكْتُمْنَ = اینکه کتمان کنند مَا خَلَقَ اللهُ = آنچه آفرید خدا فِي أَرْحَامِهِنَّ = در رحم هایشان إِنْ كُنَّ = اگر بودند ( باشند ) يُؤْمِنَّ بِاللهِ = ايمان مى آورند به خدا وَالْيَوْمِ الْآخِرِ = و روز قیامت وَبُعُولَتُهُنَّ = و شوهرانشان ( جمع بَعل ) أَحَقُّ = سزاوارتر بِرَدِّهِنَّ = به بازگرداندن ایشان فِي ذَٰلِكَ = در آن إِنْ أَرَادُوا = اگر بخواهند إِصْلَاحًا = صلح و سازش، وَلَهُنَّ = و برای ایشان مِثْلُ الَّذِي = مانند چیزی که عَلَيْهِنَّ = بر ایشان بِالْمَعْرُوفِ ‌= به شایستگی وَلِلرِّجَالِ = و برای مردان عَلَيْهِنَّ = بر ایشان دَرَجَةٌ = درجه وَاللهُ = و خدا عَزِيزٌ = مقتدر شکست ناپذیر حَكِيمٌ = با حکمت 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
(آيه ٢٢٨) -در آيۀ قبل سخن از طلاق بود و در اين آيه بخشى از احكام طلاق و آنچه مربوط به آن است بيان مى‌شود و در مجموع پنج حكم در آن بيان شده، نخست در بارۀ عدّه مى‌فرمايد: «زنان مطلّقه بايد به مدت سه بار پاك شدن را انتظار بكشند» (وَ الْمُطَلَّقاتُ يَتَرَبَّصْنَ بِأَنْفُسِهِنَّ ثَلاثَةَ قُرُوءٍ) . «قُرُوءٍ» در آيۀ فوق به معنى ايام پاكى زن مى‌باشد، و از آنجا كه طلاق بايد در حال پاكى كه با شوهر خود آميزش جنسى نكرده باشد انجام گيرد اين پاكى يك مرتبه محسوب مى‌شود، و هنگامى كه بعد از آن دو بار عادت ببيند و پاك شود، به محض اين كه پاكى سوم به اتمام رسيد و لحظه‌اى عادت شد عدّه تمام شده و ازدواج او در همان حال جايز است. دومين حكم، اين است كه «براى آنها حلال نيست كه آنچه را در رحم آنان آفريده شده كتمان كنند، اگر به خدا و روز رستاخيز ايمان دارند» (وَ لا يَحِلُّ لَهُنَّ أَنْ يَكْتُمْنَ ما خَلَقَ اللّهُ فِي أَرْحامِهِنَّ إِنْ كُنَّ يُؤْمِنَّ بِاللّهِ وَ الْيَوْمِ الْآخِرِ) . قابل توجه اين كه مسألۀ آغاز و پايان ايام عدّه را كه معمولا خود زن مى‌فهمد، نه ديگرى بر عهدۀ او گذارده و گفتار او را سند قرار داده است. سومين حكمى كه از آيه استفاده مى‌شود، اين است كه شوهر در عدّۀ طلاق رجعى، حق رجوع دارد، مى‌فرمايد: «همسران آنها براى رجوع به آنها (و از سر گرفتن زندگى زناشويى) در اين مدت عدّه (از ديگران) سزاوارترند هرگاه خواهان اصلاح باشند» (وَ بُعُولَتُهُنَّ أَحَقُّ بِرَدِّهِنَّ فِي ذلِكَ إِنْ أَرادُوا إِصْلاحاً) . در واقع در موقعى كه زن در عدّۀ طلاق رجعى است، شوهر مى‌تواند بدون هيچ گونه تشريفات، زندگى زناشويى را از سر گيرد، با هر سخن و يا عملى كه به قصد بازگشت باشد اين معنى حاصل مى‌شود. سپس به بيان چهارمين حكم پرداخته مى‌فرمايد: «و براى زنان همانند وظايفى كه بر دوش آنها است حقوق شايسته‌اى قرار داده شده و مردان بر آنها برترى دارند» (وَ لَهُنَّ مِثْلُ الَّذِي عَلَيْهِنَّ بِالْمَعْرُوفِ وَ لِلرِّجالِ عَلَيْهِنَّ دَرَجَةٌ) . بنابراين همانطور كه براى مرد حقوقى بر عهدۀ زنان گذارده شده، همچنين زنان حقوقى بر مردان دارند كه آنها موظف به رعايت آنند. با توجه به اختلاف دامنه دارى كه بين نيروهاى جسمى و روحى زن و مرد وجود دارد مديريت خانواده بر عهدۀ مرد و معاونت آن بر عهدۀ زن گذارده شده است و اين تفاوت مانع از آن نخواهد بود كه از نظر مقامات معنوى و دانش و تقوى گروهى از زنان از بسيارى از مردان پيشرفته‌تر باشند. واژۀ «معروف» كه به معنى كار نيك و معقول و منطقى است، در اين آيات دوازده بار تكرار شده تا هشدارى به مردان و زنان باشد كه هرگز از حق خود سوء استفاده نكنند بلكه با احترام به حقوق متقابل يكديگر در تحكيم پيوند زناشويى و جلب رضاى الهى بكوشند. و بالاخره در پايان آيه مى‌خوانيم: «خداوند توانا و حكيم است» (وَ اللّهُ عَزِيزٌ حَكِيمٌ) . و اين اشاره‌اى است به اين كه حكمت و تدبير الهى، ايجاب مى‌كند كه هر كس در جامعه به وظايفى بپردازد كه قانون آفرينش براى او تعيين كرده است، و با ساختمان جسم و جان او هماهنگ است. حكمت خداوند ايجاب مى‌كند كه در برابر وظايفى كه بر عهدۀ زنان گذارده، حقوق مسلّمى قرار گيرد، تا تعادلى ميان وظيفه حق برقرار شود. برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 206 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈