002244.mp3
185.7K
وَقَاتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ سَمِيعٌ عَلِيمٌ ﴿٢٤٤﴾
و در راه خدا پیکار کنید و بدانید که یقیناً خدا شنوا و داناست. (۲۴۴)
🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
➖تلاوت قرآن رو چند بار با دقت گوش کنید
➖بعد میریم به سراغ ترجمه کلمه به کلمه
و تفسیر این آیه
🔶اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
وَقَاتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ سَمِيعٌ عَلِيمٌ ﴿٢٤٤﴾
و در راه خدا پیکار کنید و بدانید که یقیناً خدا شنوا و داناست. (۲۴۴)
وَقَاتِلُوا = و جهاد كنيد ، و بجنگید
فِي سَبِيلِ اللهِ = در راه خدا
وَاعْلَمُوا = و بدانيد
أَنَّ اللهَ = همانا خدا
سَمِيعٌ = شنوا
عَلِيمٌ = دانا
🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
بسم الله الرحمن الرحيم
🌷 #تفسیر_قرآن #جلسه_260
🌷 #آیات_243و244 #سوره_بقره
🌸 أَلَمْ تَرَ إِلَى الَّذِينَ خَرَجُوا مِنْ دِیاَرِهِمْ وَهُمْ أُلُوفٌ حَذَرَ الْمَوْتِ فَقَالَ لَهُمُ اللَّهُ مُوتُواْ ثُمَّ أَحْياهُمْ إِنَّ اللَّهَ لَذُو فَضْلٍ عَلَى النَّاسِ وَ لَكِنَّ أَكْثَرَ الْنَّاسِ لَا يَشْكُرُونَ (243) و قاتلوا في سبيل الله و اعلموا أن الله سميع عليم (244)
🍀 ترجمه:آیا ندیدى كسانى را كه از ترس مرگ از خانه هاى خود خارج شدند، در حالى كه هزاران نفر بودند، پس خداوند به آنها گفت:بمیرید ، سپس آنان را زنده كرد همانا خداوند نسبت به مردم فضل و بزرگواری مىكند، ولى بیشتر مردم سپاس نمى گذارند. و در راه خدا بجنگید و بدانید که قطعاً خداوند شنوای داناست.
📚 محمد بن یعقوب کلینی بعد از چهار یا پنج واسطه از امام محمد باقر علیه السلام درباره نزول این آیه چنین روایت نموده است که اینان مردم شهری از شهرهای #شام بودند که در آن شهر هفتاد هزار خانه بوده است و گرفتار مرض طاعون می شوند. توانگران شهر که توانایی خروج را داشتند از شهر بیرون آمدند ولی فقرا و بیچارگان که توانایی خروج را نداشتند ماندند و از اثر این مرض بیشتر آنها به #هلاکت رسیدند. توانگران می گفتند:اگر بیرون نمی آمدیم به هلاکت می رسیدیم و فقرا می گفتند: اگر ما هم توانایی و وسیله خروج از شهر را می داشتیم از نفرات ما کمتر به هلاکت می رسیدند ، سپس تصمیم گرفتند که همه با هم از ترس مرگ ناشی از مرض #طاعون از شهر خارج شوند لذا از شهر بیرون رفتند تا به شهری دیگر رسیدند .
📚 به ناچار در آن شهر فرود آمدند و به فرمان خداوند همه مردند تا این که پیامبری از پیامبران بنی اسرائیل به نام #حزقیل بر آنها گذشت. وقتی که استخوان های پوسیده آنها را دید در عین حال عبرت گرفتن گریست و گفت: خدایا اگر آنها را زنده گردانی به آبادانی شهرهای تو پردازند و فرزندانی بوجود آورند که به عبادت تو مشغول گردند همچنان که خودشان نیز به عبادت تو خواهند پرداخت. خداوند به حزقیل وحی فرستاد و فرمود: آیا دوست داری که آنها زنده شوند؟ گفت:بلی ، سپس #خداوند آنها را زنده گردانید و به آن پیامبر فرمان داد که کلماتی را طبق دستور بر زبان براند. امام صادق علیه السلام فرمایند: کلماتی که آن پیامبر طبق دستور به زبان آورد اسم اعظم بوده است و نیز از امام صادق علیه السلام نقل نمایند که فرمود: این آیه درباره این قوم نازل گردیده است.
🌺 آنها فکر می کردند مرگ در دست طاعون است بلکه #مرگ در دست خداست ، خدا برای اینکه برای آنها و برای آیندگان تفهیم کند که مرگ و زندگی در دست خداست ، جان آنها را گرفت سپس آنها را زنده کرد . البته این الطاف الهى، هشدار و درس عبرتى براى آیندگان تاریخ است كه انسان بفهمد و شكرگزار خداوند باشد. بلافاصله در آیه بعد #خداوند می فرماید: و قاتلوا فی سبیل الله و اعلموا أن الله سميع عليم: و در راه خدا بجنگید و بدانید که همانا خداوند شنوای داناست. یعنی حالا که دانستید مرگ و زندگی به دست خداست پس در راه خدا بجنگید و از مرگ نترسید. و خداوند از انگیزه های شما با خبر است.
🔹 پيام های آیات 243و244سوره بقره
✅ به #تاریخ بنگریم و از آن درس بگیریم. «ألَم تَرَ...»
✅ در بیان تاریخ، آنچه مهم است عوامل #عزّت و سقوط است، نه نام افراد و قبایل و مناطق. «الّذین خَرجوا من دیارهم»
✅ آنجا كه اراده #خداوند باشد، فرار كارساز نیست. «قال لهم اللّه موتوا»
✅ #خداوند در همین دنیا بارها مردگان را زنده كرده است. «ثم احیاهم»
✅ فراز و نشیبها، مرگ و میرها، زاد و ولدها و زنده شدنهاى مجدّد، همه نمونه هایى از الطاف وفضل الهى است. «انّ اللّه لذو فضل»
✅ #جهاد و مبارزه ، زمانی ارزش دارد که برای خدا و در راه خدا باشد.
✅ #جنگ در راه خدا ، شکر نعمت حیات است.
✅ توجه به اینکه مرگ و زندگی به دست خداست و اینکه ما در محضر #خدا هستیم ، قوی ترین عامل و انگیزه برای پیکار در میدان جنگ است.
🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
وَقَاتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ سَمِيعٌ عَلِيمٌ ﴿٢٤٤﴾
و در راه خدا پیکار کنید و بدانید که یقیناً خدا شنوا و داناست. (۲۴۴)
#تفسیر_گویا
#استاد_قرائتی
#سوره_بقره
#آیه244
.................................................
🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran👈
#آموزش_حفظ
#سوره_مبارکه_بقرة
آیه ی 245
#نغمه_رست
🔶اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
002245.mp3
324.9K
مَنْ ذَا الَّذِي يُقْرِضُ اللَّهَ قَرْضًا حَسَنًا فَيُضَاعِفَهُ لَهُ أَضْعَافًا كَثِيرَةً ۚ وَاللَّهُ يَقْبِضُ وَيَبْسُطُ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ ﴿٢٤٥﴾
کیست آنکه به خدا وام نیکو دهد، تا آن را برایش چندین برابر بیفزاید؟ و خداست که [روزی را] تنگ می گیرد و وسعت می دهد؛ و [همه شما برای دریافت پاداش] به سوی او بازگردانده می شوید. (۲۴۵)
🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
➖تلاوت قرآن رو چند بار با دقت گوش کنید
➖بعد میریم به سراغ ترجمه کلمه به کلمه
و تفسیر این آیه
🔶اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
مَنْ ذَا الَّذِي يُقْرِضُ اللَّهَ قَرْضًا حَسَنًا فَيُضَاعِفَهُ لَهُ أَضْعَافًا كَثِيرَةً ۚ وَاللَّهُ يَقْبِضُ وَيَبْسُطُ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ ﴿٢٤٥﴾
کیست آنکه به خدا وام نیکو دهد، تا آن را برایش چندین برابر بیفزاید؟ و خداست که [روزی را] تنگ می گیرد و وسعت می دهد؛ و [همه شما برای دریافت پاداش] به سوی او بازگردانده می شوید. (۲۴۵)
مَنْ ذَا الَّذِي = چهکسی است آنکه
يُقْرِضُ اللهَ = قرض می دهد خدا را
قَرْضًا حَسَنًا = قرض نیکو
فَيُضَاعِفَهُ لَهُ = پس چند برابر می کند آن را برای او
أَضْعَافًا = چند برابر ( جمع ضِعف )
كَثِيرَةً = زیاد
وَاللهُ يَقْبِضُ = و خدا تنگ می کند
وَيَبْسُطُ = و گسترش می دهد
وَإِلَيْهِ = و بسوی او
تُرْجَعُونَ = باز گردانده می شوید
🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
(آيه ٢٤٥)
شأن نزول:
چنين نقل شده كه روزى پيامبر اكرم صلّى اللّه عليه و آله فرمود: هر كس صدقهاى بدهد دو برابر آن در بهشت خواهد داشت، ابو الدحداح انصارى عرض كرد اى رسول خدا من دو باغ دارم اگر يكى از آنها را به عنوان صدقه بدهم دو برابر آن در بهشت خواهم داشت، فرمود: آرى! سپس او باغى را كه بهتر بود به عنوان صدقه به پيامبر صلّى اللّه عليه و آله داد، آيه نازل شد، و صدقۀ او را دو هزار هزار برابر براى او كرد و اين است معنى «أَضْعافاً كَثِيرَةً» .
برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 220
🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
تفسير:
در اين آيه مىفرمايد: «كيست كه به خدا وام نيكويى دهد (و از اموالى كه او بخشيده است در طريق جهاد و در طريق حمايت مستمندان، انفاق كند) تا خداوند آن را براى او، چندين برابر كند» (مَنْ ذَا الَّذِي يُقْرِضُ اللّهَ قَرْضاً حَسَناً فَيُضاعِفَهُ لَهُ أَضْعافاً كَثِيرَةً) . بنابراين وام دادن به خداوند به معنى انفاقهايى است كه در راه جهاد مىشود. و در پايان آيه مىفرمايد: «خداوند (روزى بندگان را) محدود و گسترده مىكند و همۀ شما به سوى او باز مىگرديد» (وَ اللّهُ يَقْبِضُ وَ يَبْصُطُ وَ إِلَيْهِ تُرْجَعُونَ) . اشاره به اين كه تصور نكنيد انفاق و بخشش، اموال شما را كم مىكند زيرا گسترش و محدوديت روزى شما به دست خداست. چرا تعبير به قرض؟ در چندين آيه از قرآن مجيد در مورد انفاق در راه خدا تعبير به قرض و وام دادن به پروردگار آمده است، و اين نهايت لطف خداوند نسبت به بندگان را از يكسو و كمال اهميت مسألۀ انفاق را از سوى ديگر مىرساند، در نهج البلاغه على عليه السّلام مىفرمايد: «خداوند از شما درخواست قرض كرده در حالى كه گنجهاى آسمان و زمين از آن اوست و بىنياز و ستوده (آرى، اينها نه از جهت نياز اوست) بلكه مىخواهد شما را بيازمايد كه كداميك نيكوكارتريد» .
برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 220
🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
بسم الله الرحمن الرحیم
#تفسیر_قرآن #جلسه_261
🌷 #آیه_245 #سوره_بقره
🌸 مَنْ ذَا الَّذِى يُقْرِضُ اللَّهَ قَرْضاً حَسَناً فَيُضاعِفَهُ لَهُ أَضْعَافاً كَثِيرَةً وَاللَّهُ يَقْبِضُ وَيَبْسطُ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ
🍀 ترجمه:چه کسی هست كه به خداوند قرضی نیکو دهد،تا خداوند آن را براى او چندین برابر افزایش دهد و خداوند (روزى بندگان را) محدود و گسترده مىسازد، و به سوى او بر می گردید.
🌷#من:چه کسی؟
🌷 #قرض: در زبان عربی به معنای بریدن و جدا شدن است یعنی انسان بخشی از مال را بریده و جدا کرده و به دیگران می دهد تا دوباره باز پس گرفته شود.
🌷 #حسنا:نیکو و به زیباترین شکل
🌷 #فیضاعفه:آن را می افزاید، چند برابر می دهد
🌷 #کثیرة:بسیار زیاد
🌷 #یقبض:محدود می کند ، می گیرد
🌷 # یبسط: گسترش و وسعت دادن
🌸 #خداوند روزی بندگان را محدود و گسترده می سازد این کار هم براساس حکمت انجام می دهد. انسان هایی که بپذیرند گرفتن و بخشیدن از سوی خداست ، اهل بخشش خواهند بود یکی از این بخشش ها #قرض_الحسنه یعنی قرض نیکو و به شکلی پسندیده و زیبا انجام شود.
✅ اما این #قرض_الحسنه چه شرایطی دارد؟
✏️در تفسیر مجمع البیان شرایطی را برای قرض الحسنه بیان کرده است که به صورت زیر می باشد:
1⃣ از مال حلال باشد.
2⃣ از مال سالم باشد.
3⃣ براى مصرف ضرورى باشد.
4⃣ بى منّت باشد.
5⃣ بى ریا باشد.
6⃣ مخفیانه باشد.
7⃣ با عشق وایثار پرداخت شود.
8⃣ سریع پرداخت شود.
9⃣ قرض دهنده خداوند را بر این توفیق شكرگزار باشد.
🔟 آبروى گیرنده قرض حفظ شود.
🌸 چنین قرض هایی برکات فراوانی به دنبال دارد قرض به #خداوند، نشان دهنده آن است كه پاداش قرض الحسنة بر عهده خداوند است. خداوند نامی از بندگان را به میان نمی کشد یعنی اگر به بنده ی من قرضی نیکو بخشیدی مانند این است که به من بخشیدی پس طرف حسابت خداست. یک دانه #گندم را اگر در خاک بکاری از آن دانه ۷خوشه و هر خوشه صد دانه می دهد که در مجموع ۷۰۰دانه برمی گردد. یک دانه کاشتی ۷۰۰تا به تو برگردانده شد. اگر یک حسنه انجام دهیم خداوند آن را چندین برابر می کند پس نگران نباشیم. حضرت على علیه السلام فرمودند: جنود آسمانها و زمین از آن خداست، پس آیه قرض براى آزمایش شماست. در روایات مىخوانیم: هر كه با #مردم گشاده دست باشد، خداوند به او بسط مىدهد و هر كه با مردم بخل ورزد، خداوند نسبت به او تنگ مىگیرد.
🌸 در روایات آمده،هنگامى كه آیه «من جاء بالحسنة خیر منها:هر كسی که كار خوبى آورد، بهتر از آن را پاداش مىگیرد»نازل شد، پیامبر صلى الله علیه وآله از #خداوند تقاضاى ازدیاد كرد، آیه نازل شد: «فله عشر امثالها» ده برابر داده مىشود. باز درخواست نمود، که این آیه۲۴۵ قرض الحسنه با جمله ى «اضعافاً كثیرة» نازل شد. پاداش خدا به قرض دهندگان، هم در دنیا وهم در #آخرت است. اگر در اوّل آیه خداوند با لحنى عاطفى از مردم قرض مىخواهد، به دنبال آن مىفرماید:«واللّه یقبض و یبسط» تا مبادا گروهى خیال كنند كه خداوند فقیر است و بگویند: «انّ اللّه فقیر و نحن اغنیاء» و همچنین بدانند كه قرض گرفتن خدا، براى رشد انسان است، نه به خاطر نیاز او.
🌸 همانطور که برای امنیت جامعه نیاز به جهاد و تلاش مخلصانه است تأمین وسایل جهاد نیاز به کمک های مادی است تأمین این وسایل هم همراه تأمین نیازهای محرومان جزو قرض الحسنه است. زیرا آیه قبلی درباره جهاد در راه خداست و این آیه درباره #قرض_الحسنة آمده است. و یادمان باشه در نهایت همه به سوی خدا بر می گردیم.
🔹 پیام های آیه 245سوره بقره 🔹
✅ كمک به خلق #خدا، كمک به خداست. «یقرض اللّه» بجاى «یقرض الناس»
✅ براى ترغیب مردم به كارهاى خیر، #تشویق لازم است. «فیضاعفه اضعافاً كثیرة»
✅ اگر ما گشایش و تنگ دستى را به دست خدا بدانیم، راحت انفاق مىكنیم. «واللّه یقبض و یبسط»
🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مَنْ ذَا الَّذِي يُقْرِضُ اللَّهَ قَرْضًا حَسَنًا فَيُضَاعِفَهُ لَهُ أَضْعَافًا كَثِيرَةً ۚ وَاللَّهُ يَقْبِضُ وَيَبْسُطُ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ ﴿٢٤٥﴾
کیست آنکه به خدا وام نیکو دهد، تا آن را برایش چندین برابر بیفزاید؟ و خداست که [روزی را] تنگ می گیرد و وسعت می دهد؛ و [همه شما برای دریافت پاداش] به سوی او بازگردانده می شوید. (۲۴۵)
#تفسیر_گویا
#استاد_قرائتی
#سوره_بقره
#آیه245
.................................................
🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran👈
#آموزش_حفظ
#سوره_مبارکه_بقرة
آیه ی 246
#نغمه_رست
🔶اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
002246.mp3
1.06M
أَلَمْ تَرَ إِلَى الْمَلَإِ مِنْ بَنِي إِسْرَائِيلَ مِنْ بَعْدِ مُوسَىٰ إِذْ قَالُوا لِنَبِيٍّ لَهُمُ ابْعَثْ لَنَا مَلِكًا نُقَاتِلْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ ۖ قَالَ هَلْ عَسَيْتُمْ إِنْ كُتِبَ عَلَيْكُمُ الْقِتَالُ أَلَّا تُقَاتِلُوا ۖ قَالُوا وَمَا لَنَا أَلَّا نُقَاتِلَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَقَدْ أُخْرِجْنَا مِنْ دِيَارِنَا وَأَبْنَائِنَا ۖ فَلَمَّا كُتِبَ عَلَيْهِمُ الْقِتَالُ تَوَلَّوْا إِلَّا قَلِيلًا مِنْهُمْ ۗ وَاللَّهُ عَلِيمٌ بِالظَّالِمِينَ ﴿٢٤٦﴾
آیا [با دیده عبرت] آن گروه از سران و اشراف بنی اسرائیل را پس از موسی ندیدی که به پیامبرشان گفتند: برای ما زمامدار و فرمانروایی برانگیز تا در راه خدا جنگ کنیم؟ گفت: آیا احتمال نمی دهید، اگر جنگ بر شما مقرّر و لازم شود، جنگ نکنید [و سر به نافرمانی بزنید؟] گفتند: ما را چه هدف و مرادی است که در راه خدا جنگ نکنیم، در حالی که از میان خانه ها و فرزندانمان بیرون رانده شده ایم؟! پس چون جنگ بر آنان مقرّر و لازم شد، همه جز اندکی از آنان روی گرداندند؛ و خدا به ستمکاران داناست. (۲۴۶)
🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
➖تلاوت قرآن رو چند بار با دقت گوش کنید
➖بعد میریم به سراغ ترجمه کلمه به کلمه
و تفسیر این آیه
🔶اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
أَلَمْ تَرَ إِلَى الْمَلَإِ مِنْ بَنِي إِسْرَائِيلَ مِنْ بَعْدِ مُوسَىٰ إِذْ قَالُوا لِنَبِيٍّ لَهُمُ ابْعَثْ لَنَا مَلِكًا نُقَاتِلْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ ۖ قَالَ هَلْ عَسَيْتُمْ إِنْ كُتِبَ عَلَيْكُمُ الْقِتَالُ أَلَّا تُقَاتِلُوا ۖ قَالُوا وَمَا لَنَا أَلَّا نُقَاتِلَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَقَدْ أُخْرِجْنَا مِنْ دِيَارِنَا وَأَبْنَائِنَا ۖ فَلَمَّا كُتِبَ عَلَيْهِمُ الْقِتَالُ تَوَلَّوْا إِلَّا قَلِيلًا مِنْهُمْ ۗ وَاللَّهُ عَلِيمٌ بِالظَّالِمِينَ ﴿٢٤٦﴾
آیا [با دیده عبرت] آن گروه از سران و اشراف بنی اسرائیل را پس از موسی ندیدی که به پیامبرشان گفتند: برای ما زمامدار و فرمانروایی برانگیز تا در راه خدا جنگ کنیم؟ گفت: آیا احتمال نمی دهید، اگر جنگ بر شما مقرّر و لازم شود، جنگ نکنید [و سر به نافرمانی بزنید؟] گفتند: ما را چه هدف و مرادی است که در راه خدا جنگ نکنیم، در حالی که از میان خانه ها و فرزندانمان بیرون رانده شده ایم؟! پس چون جنگ بر آنان مقرّر و لازم شد، همه جز اندکی از آنان روی گرداندند؛ و خدا به ستمکاران داناست. (۲۴۶)
أَلَمْ تَرَ = آیا ندیدی
إِلَى الْمَلَإِ = بسوی بزرگان قوم
مِنْ بَنِي إِسْرَائِيلَ = از بنی اسرائیل
مِنْ بَعْدِ مُوسَىٰ = از بعد موسی
إِذْ قَالُوا = زمانی که گفتند
لِنَبِيٍّ لَهُمُ = برای پیامبر برای ایشان
ابْعَثْ لَنَا = برانگیز ( بگمار برای ما )
مَلِكًا = فرمانروا
نُقَاتِلْ = جنگ کنیم
فِي سَبِيلِ اللهِ = درراه خدا
قَالَ هَلْ = گفت آیا
عَسَيْتُمْ = ممکن است شما
إِنْ كُتِبَ عَلَيْكُمُ = اگر واجب شد بر شما
الْقِتَالُ = جنگ
أَلَّا تُقَاتِلُوا = اینکه جنگ نکنید
قَالُوا وَمَا لَنَا = گفتند و چه شده است ما را
أَلَّا نُقَاتِلَ = اینکه جنگ نکنیم
فِي سَبِيلِ اللهِ = درراه خدا
وَقَدْ أُخْرِجْنَا = و به تحقیق بیرون رانده شدیم
مِنْ دِيَارِنَا = از خانه هایمان
وَأَبْنَائِنَا = و فرزندانمان
فَلَمَّا = پس چون
كُتِبَ عَلَيْهِمُ = نوشته شد بر ایشان
الْقِتَالُ = جنگ
تَوَلَّوْا = رو گرداندند
إِلَّا قَلِيلًا = مگر کمی
مِنْهُمْ = از ایشان
وَاللَّهُ عَلِيمٌ = و خدا دانا
بِالظَّالِمِينَ = به ستمگران
🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
(آيه ٢٤٦) -يك ماجراى عبرت انگيز! قوم يهود كه در زير سلطۀ فرعونيان ضعيف و ناتوان شده بودند بر اثر رهبريهاى خردمندانۀ موسى (ع) از آن وضع اسف انگيز نجات يافته و به قدرت و عظمت رسيدند خداوند به بركت اين پيامبر نعمتهاى فراوانى به آنها بخشيده كه از جمله صندوق عهد ١بود. ولى همين پيروزيها و نعمتها كم كم باعث غرور آنها شد و تن به قانون شكنى دادند. سر انجام به دست فلسطينيان شكست خورده و قدرت و نفوذ خويش را همراه صندوق عهد از دست دادند اين وضع سالها ادامه داشت تا آن كه خداوند پيامبرى به نام «اشموئيل» را براى نجات و ارشاد آنها برانگيخت آنها گرد او اجتماع كردند و از او خواستند رهبر و اميرى براى آنها انتخاب كند تا همگى تحت فرمان او با دشمن نبرد كنند تا عزت از دست رفته را باز يابند. «اشموئيل» به درگاه خداوند روى آورده و خواستۀ قوم را به پيشگاه وى عرضه داشت به او وحى شد كه «طالوت» را به پادشاهى ايشان برگزيدم. در اين آيه، روى سخن را به پيامبر اكرم صلّى اللّه عليه و آله كرده مىفرمايد: «آيا نديدى جمعى از اشراف بنى اسرائيل را بعد از موسى (ع) كه به پيامبر خود گفتند زمامدارى براى ما انتخاب كن تا (تحت فرماندهى او) در راه خدا پيكار كنيم» (أَ لَمْ تَرَ إِلَى الْمَلَإِ مِنْ بَنِي إِسْرائِيلَ مِنْ بَعْدِ مُوسى إِذْ قالُوا لِنَبِيٍّ لَهُمُ ابْعَثْ لَنا مَلِكاً نُقاتِلْ فِي سَبِيلِ اللّهِ) . قابل توجه اين كه آنها نام اين مبارزه را «فِي سَبِيلِ اللّهِ» (در راه خدا) گذاردند از اين تعبير روشن مىشود كه آنچه به آزادى و نجات انسانها از اسارت و رفع ظلم كمك كند فى سبيل اللّه محسوب مىشود. به هر حال پيامبرشان كه از وضع آنان نگران بود، و آنها را ثابت قدم در عهد و پيمان نمىديد به آنها «گفت: اگر دستور پيكار به شما داده شود شايد (سرپيچى كنيد و) در راه خدا پيكار نكنيد» (قالَ هَلْ عَسَيْتُمْ إِنْ كُتِبَ عَلَيْكُمُ الْقِتالُ أَلاّ تُقاتِلُوا) . آنها در پاسخ گفتند: «چگونه ممكن است در راه خدا پيكار نكنيم در حالى كه از خانه و فرزندانمان رانده شديم» ! و شهرهاى ما به وسيلۀ دشمن اشغال و فرزندانمان اسير شدهاند (قالُوا وَ ما لَنا أَلاّ نُقاتِلَ فِي سَبِيلِ اللّهِ وَ قَدْ أُخْرِجْنا مِنْ دِيارِنا وَ أَبْنائِنا) . اما هيچ يك از اينها نتوانست جلو پيمان شكنى آنها را بگيرد، و لذا در ادامۀ آيه مىخوانيم: «هنگامى كه دستور پيكار به آنها داده شد جز عدۀ كمى همگى سر پيچى كردند و خداوند ستمكاران را مىداند» و مىشناسد و به آنها كيفر مىدهد (فَلَمّا كُتِبَ عَلَيْهِمُ الْقِتالُ تَوَلَّوْا إِلاّ قَلِيلاً مِنْهُمْ وَ اللّهُ عَلِيمٌ بِالظّالِمِينَ) . بعضى عدۀ وفاداران را ٣١٣ نفر نوشتهاند، همانند سربازان وفادار اسلام در جنگ بدر.
برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 222
🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈