eitaa logo
کانال آرشیو آموزش حفظ ترتیبی قرآن کریم
661 دنبال‌کننده
129 عکس
53 ویدیو
240 فایل
ارتباط با ادمین کانال @meftah68
مشاهده در ایتا
دانلود
002283.mp3
739.5K
وَإِنْ كُنْتُمْ عَلَىٰ سَفَرٍ وَلَمْ تَجِدُوا كَاتِبًا فَرِهَانٌ مَقْبُوضَةٌ ۖ فَإِنْ أَمِنَ بَعْضُكُمْ بَعْضًا فَلْيُؤَدِّ الَّذِي اؤْتُمِنَ أَمَانَتَهُ وَلْيَتَّقِ اللَّهَ رَبَّهُ ۗ وَلَا تَكْتُمُوا الشَّهَادَةَ ۚ وَمَنْ يَكْتُمْهَا فَإِنَّهُ آثِمٌ قَلْبُهُ ۗ وَاللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ عَلِيمٌ ﴿٢٨٣﴾ و اگر در سفر بودید و نویسنده ای [برای ثبت سند] نیافتید، وثیقه های دریافت شده [جایگزین سند و شاهد] است. و اگر یکدیگر را امین دانستید [وثیقه لازم نیست] پس باید کسی که امینش دانسته اند، امانتش را ادا کند. و از خدا پروردگار خود، پروا نماید و [شما ای شاهدان!] شهادت را پنهان نکنید و هر که آن را پنهان کند، یقیناً دلش گناهکار است؛ و خدا به آنچه انجام می دهید داناست. (۲۸۳) 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
➖تلاوت قرآن رو چند بار با دقت گوش کنید ➖بعد میریم به سراغ ترجمه کلمه به کلمه و تفسیر این آیه 🔶اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
وَإِنْ كُنْتُمْ عَلَىٰ سَفَرٍ وَلَمْ تَجِدُوا كَاتِبًا فَرِهَانٌ مَقْبُوضَةٌ ۖ فَإِنْ أَمِنَ بَعْضُكُمْ بَعْضًا فَلْيُؤَدِّ الَّذِي اؤْتُمِنَ أَمَانَتَهُ وَلْيَتَّقِ اللَّهَ رَبَّهُ ۗ وَلَا تَكْتُمُوا الشَّهَادَةَ ۚ وَمَنْ يَكْتُمْهَا فَإِنَّهُ آثِمٌ قَلْبُهُ ۗ وَاللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ عَلِيمٌ ﴿٢٨٣﴾ و اگر در سفر بودید و نویسنده ای [برای ثبت سند] نیافتید، وثیقه های دریافت شده [جایگزین سند و شاهد] است. و اگر یکدیگر را امین دانستید [وثیقه لازم نیست] پس باید کسی که امینش دانسته اند، امانتش را ادا کند. و از خدا پروردگار خود، پروا نماید و [شما ای شاهدان!] شهادت را پنهان نکنید و هر که آن را پنهان کند، یقیناً دلش گناهکار است؛ و خدا به آنچه انجام می دهید داناست. (۲۸۳) وَإِنْ كُنْتُمْ = و اگر بودید ( باشید ) عَلَىٰ سَفَرٍ = در سفر وَلَمْ تَجِدُوا = و نیافتید كَاتِبًا = نویسنده فَرِهَانٌ = پس وثیقه ، گرو مَقْبُوضَةٌ = گرفته شده فَإِنْ أَمِنَ = پس اگر امین دانست بَعْضُكُمْ بَعْضًا = بعضی از شما بعضی را فَلْيُؤَدِّ = پس باید ادا کند ، برگرداند الَّذِي اؤْتُمِنَ =کسی که مورد اعتماد قرار گرفته أَمَانَتَهُ = امانتش را وَلْيَتَّقِ اللهَ = و بايد بترسد خدا را رَبَّهُ = پروردگارش وَلَا تَكْتُمُوا = و پنهان نکنید الشَّهَادَةَ = شهادت دادن را وَمَنْ يَكْتُمْهَا = و‌ کسی که پنهان کند ان را فَإِنَّهُ = پس همانا او آثِمٌ قَلْبُهُ = گناهکار است قلبش وَاللهُ = و خدا بِمَا تَعْمَلُونَ = به آنچه می کنید عَلِيمٌ = دانا 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
(آيه ٢٨٣) -تكميلى بر بحث گذشته. اين آيه در حقيقت با ذكر چند حكم ديگر در رابطه با مسألۀ تنظيم اسناد تجارى مكمل آيۀ قبل است، و آنها عبارتند از:١- «هر گاه در سفر بوديد و نويسنده‌اى نيافتيد (تا اسناد معامله را براى شما تنظيم كند و قرار داد را بنويسد) گروگان بگيريد» (وَ إِنْ كُنْتُمْ عَلى سَفَرٍ وَ لَمْ تَجِدُوا كاتِباً فَرِهانٌ مَقْبُوضَةٌ) . البته در وطن نيز اگر دسترسى به تنظيم‌كنندۀ سند نباشد اكتفا كردن به گروگان مانعى ندارد. ٢-گروگان حتما بايد قبض شود و در اختيار طلبكار قرار گيرد تا اثر اطمينان‌بخشى را داشته باشد، لذا مى‌فرمايد: فَرِهانٌ مَقْبُوضَةٌ ؛ گروگان گرفته شده. ٣-سپس به عنوان يك استثناء در احكام فوق مى‌فرمايد: «اگر بعضى از شما نسبت به بعضى ديگر اطمينان داشته باشد (مى‌تواند بدون نوشتن سند و رهن با او معامله كند و امانت خويش را به او بسپارد) در اين صورت كسى كه امين شمرده شده است بايد امانت (و بدهى خود را به موقع) بپردازد و از خدايى كه پروردگار اوست بپرهيزد» (فَإِنْ أَمِنَ بَعْضُكُمْ بَعْضاً فَلْيُؤَدِّ الَّذِي اؤْتُمِنَ أَمانَتَهُ وَ لْيَتَّقِ اللّهَ رَبَّهُ) . قابل توجه اين كه در اينجا طلب طلبكار به عنوان يك امانت، ذكر شده كه خيانت در آن، گناه بزرگى است. ٤-سپس همۀ مردم را مخاطب ساخته و يك دستور جامع در زمينۀ شهادت بيان مى‌كند و مى‌فرمايد: «شهادت را كتمان نكنيد و هر كس آن را كتمان كند قلبش گناهكار است» (وَ لا تَكْتُمُوا الشَّهادَةَ وَ مَنْ يَكْتُمْها فَإِنَّهُ آثِمٌ قَلْبُهُ) . بنابراين كسانى كه از حقوق ديگران آگاهند موظفند به هنگام دعوت براى اداى شهادت آن را كتمان نكنند. و از آنجا كه كتمان شهادت و خوددارى از اظهار آن، به وسيلۀ دل و روح انجام مى‌شود آن را به عنوان يك گناه قلبى معرفى كرده و مى‌گويد: «كسى كه چنين كند قلب او گناهكار است» و باز در پايان آيه براى تأكيد و توجه بيشتر نسبت به حفظ امانت و اداى حقوق يكديگر و عدم كتمان شهادت هشدار داده مى‌فرمايد: «خداوند نسبت به آنچه انجام مى‌دهيد داناست» (وَ اللّهُ بِما تَعْمَلُونَ عَلِيمٌ) . ممكن است مردم ندانند چه كسى قادر به اداى شهادت است و چه كسى نيست، و نيز ممكن است مردم ندانند در آن جا كه اسناد و گروگانى وجود ندارد، چه كسى طلبكار و چه كسى بدهكار است، ولى خداوند همۀ اينها را مى‌داند و هر كس را طبق اعمالش جزا مى‌دهد. برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 256 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌷 🌷 آیه 283 سوره بقره 🌸 وإِنْ كُنْتُمْ عَلَى سَفَرٍ وَلَمْ تَجِدُواْ كَاتِباً فَرِهَانٌ مَقْبُوضَةٌ فَإِنْ أَمِنَ بَعْضُكُمْ بَعْضاً فَلْيُؤَدِّ الَّذِى اؤْتُمِنَ أَماَنَتَهُ وَلْيَتَّقِ اللَّهَ رَبَّهُ وَ لَاتَكْتُمُواْ الْشَّهاَدَةَ وَمَنْ يَكْتُمْهَا فَإِنَّهُ ءَاثِمٌ قَلْبُهُ وَاللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ عَلِيمٌ 🍀 ترجمه: و اگر در سفر بودید و نویسنده اى نیافتید، وثیقه اى بگیرید و اگر به یكدیگر اطمینان داشتید (وثیقه لازم نیست.) پس كسى كه امین شمرده شده، امانت (و بدهى خود را به موقع) بپردازد و از خدایى كه پروردگار اوست تقوا كند. و شهادت را كتمان نكنید و هر كسی آن را كتمان كند، پس بى‌شک قلبش گناهكار است و خداوند به آنچه انجام مى‌دهید داناست. 🌷 : جمع رهن ، رهن یعنی وثیقه 🌷 : گناهکار 🌺 هرگاه براى تنظیم سند بدهى ، نویسنده اى نبود، مى توان از بدهكار گرو و وثیقه گرفت، خواه در سفر باشیم یا نباشیم. بنابراین جمله ى «ان كنتم على سفر» براى آن است كه معمولاً در سفرها انسان با كمبودها برخورد مى‌كند. فردی به طرف مقابل شیء می دهد در قبال آن وثیقه می گیرد. اگر بعضی به بعضی اعتماد داشتند و از آنها وثیقه گرفته نشد باید بدهی خود را به موقع بپردازند و تقوا پیشه کنند و خدا را برای خودشان حفظ کنند. اگر شخصی به حقوق مردم آگاه و شاهد است نباید حق را کتمان کند. 🔹 پيام های آیه283سوره بقره 🔹 ✅ شرط ، بدست گرفتن و در اختیار بودن است. «مقبوضة» ✅ كار از محكمكارى عیب نمى كند، در برابر طلب، بگیرید.«فرهان مقبوضة» ✅ جایگاه افراد در احكام تفاوت دارد. براى ناشناس رهن وبراى افراد مطمئن بدون رهن. «فرهان مقبوضة فان أمن...» ✅ نگذارید اعتمادها و اطمینان ها در معاملات سلب شود. «فان امن بعضكم بعضاً فلیؤدّ الذى اؤتمن» فلسفه رهن گرفتن، اطمینان است كه اگر بدون آن اطمینان بود، گرفتن ضرورتى ندارد. ✅ افراد آگاه به حقوق ، در برابر مظلومان مسئولند. «ولاتكتموا الشهادة» ✅ آنجا كه بیان حقّ لازم است، سكوت حرام است. «ومن یكتمها فانّه اثمٌ قلبه» ✅ انحراف درونى، سبب انحراف بیرونى مى شود. قلب گناهكار، عامل كتمان گواهى مى شود. «ولم یكتمها فانّه آثم قلبه» ✅ ایمان به اینكه همه كارهاى ما را مى‌داند، سبب پیدایش وبیان حقایق است. «واللّه بما تعملون علیم» 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
002.Baqara\02.Baqara.283.mp3
2.38M
283» وَ إِنْ كُنْتُمْ عَلى‌ سَفَرٍ وَ لَمْ تَجِدُوا كاتِباً فَرِهانٌ مَقْبُوضَةٌ فَإِنْ أَمِنَ بَعْضُكُمْ بَعْضاً فَلْيُؤَدِّ الَّذِي اؤْتُمِنَ أَمانَتَهُ وَ لْيَتَّقِ اللَّهَ رَبَّهُ وَ لا تَكْتُمُوا الشَّهادَةَ وَ مَنْ يَكْتُمْها فَإِنَّهُ آثِمٌ قَلْبُهُ وَ اللَّهُ بِما تَعْمَلُونَ عَلِيمٌ‌ و اگر در سفر بوديد و نويسنده‌اى نيافتيد، وثيقه‌اى بگيريد و اگر به يكديگر اطمينان داشتيد (وثيقه لازم نيست.) پس كسى كه امين شمرده شده، امانت (و بدهى خود را بموقع) بپردازد و از خدايى كه پروردگار اوست پروا كند. و شهادت را كتمان نكنيد و هر كس آنرا كتمان كند، پس بى‌شك قلبش گناهكار است و خداوند به آنچه انجام مى‌دهيد داناست. ................................................. 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran👈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
آیه ی 284 🔶اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
002284.mp3
545.6K
لِلَّهِ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ ۗ وَإِنْ تُبْدُوا مَا فِي أَنْفُسِكُمْ أَوْ تُخْفُوهُ يُحَاسِبْكُمْ بِهِ اللَّهُ ۖ فَيَغْفِرُ لِمَنْ يَشَاءُ وَيُعَذِّبُ مَنْ يَشَاءُ ۗ وَاللَّهُ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ ﴿٢٨٤﴾ آنچه در آسمان ها و آنچه در زمین است، فقط در سیطره مالکیّت و فرمانروایی خداست، و اگر آنچه [از نیّت های فاسد و افکار باطل] در دل دارید آشکار کنید یا پنهان سازید، خدا شما را به آن محاسبه می کند؛ پس هر که را بخواهد می آمرزد، و هر که را بخواهد عذاب می کند؛ و خدا بر هر کاری توان است. (۲۸۴) 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
➖تلاوت قرآن رو چند بار با دقت گوش کنید ➖بعد میریم به سراغ ترجمه کلمه به کلمه و تفسیر این آیه 🔶اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
لِلَّهِ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ ۗ وَإِنْ تُبْدُوا مَا فِي أَنْفُسِكُمْ أَوْ تُخْفُوهُ يُحَاسِبْكُمْ بِهِ اللَّهُ ۖ فَيَغْفِرُ لِمَنْ يَشَاءُ وَيُعَذِّبُ مَنْ يَشَاءُ ۗ وَاللَّهُ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ ﴿٢٨٤﴾ آنچه در آسمان ها و آنچه در زمین است، فقط در سیطره مالکیّت و فرمانروایی خداست، و اگر آنچه [از نیّت های فاسد و افکار باطل] در دل دارید آشکار کنید یا پنهان سازید، خدا شما را به آن محاسبه می کند؛ پس هر که را بخواهد می آمرزد، و هر که را بخواهد عذاب می کند؛ و خدا بر هر کاری توان است. (۲۸۴) لِلَّهِ مَا = برای خداست آنچه فِي السَّمَاوَاتِ = در آسمان ها وَمَا فِي الْأَرْضِ = و آنچه در زمین وَإِنْ تُبْدُوا = و اگر آشکار کنید مَا فِي أَنْفُسِكُمْ = آنچه در جانتان أَوْ تُخْفُوهُ = یا مخفی کنید آن را يُحَاسِبْكُمْ = حساب میکند شما را بِهِ اللهُ = به آن خدا فَيَغْفِرُ = پی می آمرزد لِمَنْ يَشَاءُ = برای هر کس بخواهد وَيُعَذِّبُ = و عذاب می کند مَنْ يَشَاءُ = هر کس که بخواهد وَاللَّهُ عَلَىٰ = وخدا بر كُلِّ شَيْءٍ = هر چیز قَدِيرٌ = توانا 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
(آيه ٢٨٤) -همه چيز از آن اوست! اين آيه در حقيقت آنچه را كه در جملۀ آخر آيه قبل آمد تكميل مى‌كند مى‌گويد: «آنچه در آسمانها و زمين است از آن خداست و (به همين دليل) اگر آنچه را در دل داريد آشكار سازيد يا پنهان كنيد خداوند شما را مطابق آن محاسبه مى‌كند» (لِلّهِ ما فِي السَّماواتِ وَ ما فِي الْأَرْضِ وَ إِنْ تُبْدُوا ما فِي أَنْفُسِكُمْ أَوْ تُخْفُوهُ يُحاسِبْكُمْ بِهِ اللّهُ) . «سپس هر كس را كه بخواهد (و شايسته بداند) مى‌بخشد و هر كس را بخواهد (و مستحق ببيند) مجازات مى‌كند» (فَيَغْفِرُ لِمَنْ يَشاءُ وَ يُعَذِّبُ مَنْ يَشاءُ) . يعنى تصور نكنيد اعمالى همچون كتمان شهادت و گناهان قلبى ديگر بر او مخفى مى‌ماند كسى كه حاكم بر جهان هستى و زمين و آسمان است، هيچ چيز بر او مخفى نخواهد بود. و در پايان آيه مى‌فرمايد: «و خداوند بر هر چيز قادر است» (وَ اللّهُ عَلى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ) . هم آگاهى دارد نسبت به همه چيز اين جهان و هم قادر است لياقتها و شايستگيها را مشخص كند و هم متخلفان را كيفر دهد. برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 256 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌷 🌷 🌸 لِلَّهِ مَا فِى الْسَّمَاوَاتِ وَ مَا فِى الْأَرْضِ وَإِنْ تُبْدُواْ مَا فِى أَنْفُسِكُمْ أَوْ تُخْفُوهُ يُحَاسِبْكُمْ بِهِ اللَّهُ فَيَغْفِرُ لِمَنْ يَشَآءُ وَيُعَذِّبُ مَنْ يَشَآءُ وَ اللَّهُ عَلى‏ كُلِّ شَىْ‏ءٍ قَدِير ٌ ترجمه:آنچه در آسمان‏ها و آنچه در زمین است، برای خداوند است. اگر آنچه را در دل دارید آشكار سازید یا پنهان دارید، خداوند شما را طبق آن محاسبه مى‏‌كند. پس هر كه را بخواهد مى ‏بخشد و هر كه را بخواهد( مستحق مجازات باشد) عذاب مى‏‌كند و خداوند بر هرچیزى تواناست. 🌸 این آیه در حقیقت آنچه را که در جمله آخر آیه قبل آمد تکمیل می کند. طبق این آیه اعمالی همچون کتمان شهادت و گناهان قلبی دیگر بر خداوند مخفی نمی ماند کسی که حاکم بر جهان هستی و زمین و آسمان است ، هیچ چیز بر او مخفی نخواهد بود. و خداوند هم آگاهی دارد نسبت به همه چیز این جهان و هم قادر است لیاقت ها و شایستگی ها را مشخص کند و هم متخلفان را کیفر دهد. 🔹 پيام های آیه284سوره بقره 🔹 ✅ خداوند، هم مالک مطلق است؛ «للّه ما فى السموات و ما فى الارض» و هم عالم مطلق؛ «ان تبدوا...اوتخفوه» و هم قادر مطلق. «واللّه على كلّ شى‏ء قدیر» ✅ اعمال انسان‏ها نشانگر طرز تفكّر و اعتقادات درونى آنهاست. «تبدوا ما فى انفسكم» ✅ مربّى باید مردم را میان هشدار و امید نگه دارد. «یغفر، یعذّب» 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
بعد از آشنایی با ترجمه و تفسیر این آیه حفظ آن براتون خیلی آسون میشه بعد از حفظ شدن آن چند بار آن را از حفظ بخونید و سپس وصل کنید به آیه ی قبل مراحل وصل آيات را به ترتیب انجام بدین 🔶اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
002.Baqara\02.Baqara.284.mp3
1.52M
284» لِلَّهِ ما فِي السَّماواتِ وَ ما فِي الْأَرْضِ وَ إِنْ تُبْدُوا ما فِي أَنْفُسِكُمْ أَوْ تُخْفُوهُ يُحاسِبْكُمْ بِهِ اللَّهُ فَيَغْفِرُ لِمَنْ يَشاءُ وَ يُعَذِّبُ مَنْ يَشاءُ وَ اللَّهُ عَلى‌ كُلِّ شَيْ‌ءٍ قَدِيرٌ آنچه در آسمان‌ها و آنچه در زمين است، تنها از آنِ خداست. (بنابراين) اگر آنچه را در دل داريد آشكار سازيد يا پنهان داريد، خداوند شما را طبق آن محاسبه مى‌كند. پس هر كه را بخواهد (وشايستگى داشته باشد) مى‌بخشد و هر كه را بخواهد (ومستحقّ باشد) مجازات مى‌كند و خداوند بر هرچيزى تواناست. ................................................. 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran👈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
آیه ی 285 🔶اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
002285.mp3
612K
آمَنَ الرَّسُولُ بِمَا أُنْزِلَ إِلَيْهِ مِنْ رَبِّهِ وَالْمُؤْمِنُونَ ۚ كُلٌّ آمَنَ بِاللَّهِ وَمَلَائِكَتِهِ وَكُتُبِهِ وَرُسُلِهِ لَا نُفَرِّقُ بَيْنَ أَحَدٍ مِنْ رُسُلِهِ ۚ وَقَالُوا سَمِعْنَا وَأَطَعْنَا ۖ غُفْرَانَكَ رَبَّنَا وَإِلَيْكَ الْمَصِيرُ ﴿٢٨٥﴾ پیامبر به آنچه از پروردگارش به او نازل شده، ایمان آورده، و مؤمنان همگی به خدا و فرشتگان و کتاب ها و پیامبرانش، ایمان آورده اند [و بر اساس ایمان استوارشان گفتند:] ما میان هیچ یک از پیامبران او فرق نمی گذاریم. و گفتند: شنیدیم و اطاعت کردیم، پروردگارا! آمرزشت را خواهانیم و بازگشت [همه] به سوی توست. (۲۸۵) 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
➖تلاوت قرآن رو چند بار با دقت گوش کنید ➖بعد میریم به سراغ ترجمه کلمه به کلمه و تفسیر این آیه 🔶اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
آمَنَ الرَّسُولُ بِمَا أُنْزِلَ إِلَيْهِ مِنْ رَبِّهِ وَالْمُؤْمِنُونَ ۚ كُلٌّ آمَنَ بِاللَّهِ وَمَلَائِكَتِهِ وَكُتُبِهِ وَرُسُلِهِ لَا نُفَرِّقُ بَيْنَ أَحَدٍ مِنْ رُسُلِهِ ۚ وَقَالُوا سَمِعْنَا وَأَطَعْنَا ۖ غُفْرَانَكَ رَبَّنَا وَإِلَيْكَ الْمَصِيرُ ﴿٢٨٥﴾ پیامبر به آنچه از پروردگارش به او نازل شده، ایمان آورده، و مؤمنان همگی به خدا و فرشتگان و کتاب ها و پیامبرانش، ایمان آورده اند [و بر اساس ایمان استوارشان گفتند:] ما میان هیچ یک از پیامبران او فرق نمی گذاریم. و گفتند: شنیدیم و اطاعت کردیم، پروردگارا! آمرزشت را خواهانیم و بازگشت [همه] به سوی توست. (۲۸۵) آمَنَ الرَّسُولُ = ایمان اورد فرستاده ( پیامبر ) بِمَا أُنْزِلَ إِلَيْهِ = به آنچه نازل شد بسوی او مِنْ رَبِّهِ = از طرف پروردگارش وَالْمُؤْمِنُونَ = و مؤمنان كُلٌّ آمَنَ بِاللهِ = همه ايمان آوردند به خدا وَمَلَائِكَتِهِ = و فرشتگان او وَكُتُبِهِ = و‌کتابهای او. وَرُسُلِهِ = و پیامبرانش لَا نُفَرِّقُ = فرق نمی گذاریم بَيْنَ أَحَدٍ = بین هیچیک مِنْ رُسُلِهِ = از پیامبرانش وَقَالُوا سَمِعْنَا = و گفتند شنیدیم وَأَطَعْنَا = و اطاعت کردیم غُفْرَانَكَ رَبَّنَا = غفران و آمرزش تو پروردگارا وَإِلَيْكَ الْمَصِيرُ= و بسوی تو بازگشت گاه 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
(آيه ٢٨٥) شأن نزول: هنگامى كه آيۀ سابق نازل شد كه اگر چيزى در دل پنهان داريد يا آشكار كنيد خداوند حساب آن را مى‌رسد، گروهى از اصحاب ترسان شدند (و مى‌گفتند: هيچ كس از ما خالى از وسوسه‌هاى باطنى و خطورات قلبى نيست و همين معنى را خدمت رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله عرض كردند) . آيه نازل شد و راه و رسم ايمان و تضرع به درگاه خداوند و اطاعت و تسليم را به آنان آموخت. برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 256 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
تفسير: راه و رسم ايمان-سورۀ بقره با بيان بخشى از معارف و اعتقادات حق آغاز شد و با همين معنى كه در اين آيه و آيۀ بعد مى‌باشد نيز پايان مى‌يابد و به اين ترتيب آغاز و پايان آن هماهنگ است. به هر حال قرآن مى‌فرمايد: «پيامبر صلّى اللّه عليه و آله به آنچه از طرف پروردگارش نازل شده است ايمان آورده» (آمَنَ الرَّسُولُ بِما أُنْزِلَ إِلَيْهِ مِنْ رَبِّهِ) . و اين امتيازات انبياى الهى است كه عموما به مرام و مكتب خويش ايمان قاطع داشته و هيچ گونه تزلزلى در اعتقاد خود نداشته‌اند، قبل از همه خودشان مؤمن بودند، و بيش از همه استقامت و پايمردى داشتند. سپس مى‌افزايد: «مؤمنان نيز به خدا و فرشتگان او و كتابها و فرستادگان وى همگى ايمان آورده‌اند (و مى‌گويند) ما در ميان پيامبران او هيچ گونه فرقى نمى‌گذاريم» و به همگى ايمان داريم (وَ الْمُؤْمِنُونَ كُلٌّ آمَنَ بِاللّهِ وَ مَلائِكَتِهِ وَ كُتُبِهِ وَ رُسُلِهِ لا نُفَرِّقُ بَيْنَ أَحَدٍ مِنْ رُسُلِهِ) . سپس مى‌افزايد كه مؤمنان علاوه بر اين ايمان راسخ و جامع، در مقام عمل نيز «گفتند: ما شنيديم (و فهميديم) و اطاعت كرديم پروردگارا! (انتظار) آمرزش تو را (داريم) و بازگشت (همۀ ما) به سوى توست» (وَ قالُوا سَمِعْنا وَ أَطَعْنا غُفْرانَكَ رَبَّنا وَ إِلَيْكَ الْمَصِيرُ) . به اين ترتيب ايمان به مبدء و معاد و رسولان الهى با التزام عملى به تمام دستورات الهى همراه و هماهنگ مى‌گردد. برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 257 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحیم 🌸 🌸 🌸 ءَامَنَ الرَّسُولُ بِمَآ أُنْزِلَ إِلَيْهِ مِنْ رَبِّهِ وَالْمُؤْمِنُونَ كُلٌّ ءَامَنَ بِاللَّهِ وَمَلَائِكَتِهِ وَكُتُبِهِ وَرُسُلِهِ لَا نُفَرِّقُ بَيْنَ أَحَدٍ مِنْ رُسُلِهِ وَ قالُواْ سَمِعْنَا وَأَطَعْنَا غُفْرَانَكَ رَبَّنَا وَإِلَيْكَ الْمَصِير ُ 🍀 ترجمه: پیامبر به آنچه از سوى پروردگارش بر او نازل شده ایمان دارد و همه مؤمنان به خدا و فرشتگان و كتاب‏هاى آسمانى و فرستادگانش ایمان دارند (و مى‏ گویند:) ما میان هیچ یک از فرستادگان او فرق نمى‏ گذاریم (و به همگى ایمان داریم) و گفتند:ما (نداى حقّ را) شنیدیم و اطاعت كردیم،پروردگارا! آمرزش تو را (خواهانیم) و بازگشت به سوى توست. 🌷 : ایمان آورد 🌷 : بازگشت 🌸 در این آیه اصول توحید، نبوّت، معاد بیان شده و در آیه بعد، آمادگى انسان براى انجام تكالیف الهى و درخواست رحمت و مغفرت از خدا مطرح مى‏‌شود. لذا در حدیث آمده است كه این آیه و آیه بعد ارزش خاصّى دارند و تلاوت آن دو همانند است. تكریم پیامبر لازم است و حساب رسول اللّه صلى الله علیه وآله از دیگران جداست. لذا در این آیه ابتدا نام رسول خدا و ایمان او آمد و سپس نام مؤمنان و عقاید آنان. 🌸 هر کدام آثار و برکت خود را دارند. در این آیه می فرماید: ءامن الرسول بمآ أنزل من ربه منظور از الرسول، پیامبر اسلام می باشد که به آنچه از سوی پروردگارش نازل شده ایمان دارد. و المؤمنون كل ءامن بالله و ملائكته و كتبه و رسله همه مؤمنين هم به خدا و فرشتگان و کتاب های آسمانی و فرستادگان خداوند ایمان دارند. هدف از آمدن پیامبران یکی است و همگی برای هدایت انسان های آمدند و هیچ فرقی بین آنها نیست. و قالوا سمعنا و أطعنا غفرانك يا رب مؤمنان گفتند: ما ندای حق را شنیدیم و اطاعت کردیم. پروردگارا آمرزش تو را می خواهیم. در پایان آیه اشاره به و می کند زیرا در نهایت بازگشت همه به سوی خداوند است. و إليك المصير 🔹 پيام های آیه285سوره بقره 🔹 ✅ دینى باید به آنچه دعوت مى‏‌كنند، باور داشته باشند. «آمن‏الرسول...» ✅ نزول كتب آسمانى، براى پرورش وتربیت انسان‏هاست. «من ربّه» ✅ به همه انبیا لازم است، چون تمام انبیا یک هدف دارند. «كتبه ورسله» ✅ زمینه‏ ى دریافت مغفرت الهى، ایمان و عمل است. «سمعنا واطعنا غفرانك ربّنا» ✅ در كنار و ، باز هم باید چشم امید به رحمت و غفران الهى داشت. «سمعنا و اطعنا غفرانك ربّنا» ✅ ، از شئون ربوبیّت وزمینه ‏ى پرورش است. «غفرانك ربّنا» ‌🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈