eitaa logo
کانال آرشیو آموزش حفظ ترتیبی قرآن کریم
642 دنبال‌کننده
128 عکس
52 ویدیو
240 فایل
ارتباط با ادمین کانال @meftah68
مشاهده در ایتا
دانلود
فَإِنْ تَوَلَّوْا فَإِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ بِالْمُفْسِدِينَ ﴿٦٣﴾ چنانچه [با این همه دلایل روشن از اعتراف به توحید و پذیرفتن اسلام] روی گرداندند، [بدانند که] یقیناً خدا به [وضع و حال] مفسدان آگاه است. (۶۳) فَإِنْ تَوَلَّوْا = پس اگر رو گردان شدند ، پشت کردند فَإِنَّ اللهَ = پس همانا خدا عَلِيمٌ = داناست بِالْمُفْسِدِينَ = به فسادکاران 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
(آيه ٦٣) -در اين آيه كسانى را كه از پذيرش اين حقايق سر باز مى‌زنند مورد تهديد قرار داده مى‌فرمايد: «اگر (با اين همه دلايل و شواهد روشن باز هم) روى بگردانند (بدان كه در جستجوى حق نيستند و فاسد و مفسدند) زيرا خداوند از مفسدان آگاه است» (فَإِنْ تَوَلَّوْا فَإِنَّ اللّهَ عَلِيمٌ بِالْمُفْسِدِينَ) . برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 291 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌹 🌹 🌸 إِنَّ هَذَا لَهُوَ الْقَصَصُ الْحَقُّ وَمَا مِنْ إِلَهٍ إِلَّا اللَّهُ وَإِنَّ اللَّهَ لَهُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ (62) فَإِنْ تَوَلَّوْاْ فَإِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ بِالْمُفْسِدِينَ(63) 🍀 ترجمه:به راستى، قصه ى درستِ همین است و هیچ معبودى جز خداوند نیست و همانا خداوند توانای حكیم است (62) پس اگر از حقّ روى گردان شدند، پس همانا خداوند به مفسدین آگاه است. (63) 🌷 : قصه - القصص مفرد است 🌷 : حق، حقیقت ، درست 🌷 : معبود 🌷 : روی گردان شدند 🌷 : آگاه ، با خبر 🌸 إن هذا لهو القصص الحق: به راستى ، قصه درست همين است. منظور از هذا لهو القصص الحق همان قصه زندگی است که در آیات قبلی و توسط پیامبر بیان شد قصه واقعی و درست همین است که در قرآن گفته می شود. ولی قصه های دیگر و به غیر از قرآن که بیان شده آلوده به خرافات و شرک است زیرا عده ای حضرت عیسی علیه السلام را فرزند خدا یا خود خدا می دانند که همه این ها است. برای تأكيد بيشتر می فرمايد: و ما من إله إلا الله و إن الله لهو العزيز الحكيم:و هیچ معبودی جز خداوند نیست و همانا خداوند توانای شکست ناپذیر است. فقط معبود است و فقط خداوند بايد پرستش شود و حضرت عیسی و سایر پیامبران همگی مخلوق و بنده ی خدا هستند. 🌸 فإن تولوا فإن الله عليم بالمفسدين: پس اگر از حق روی گردان شدند، پس همانا خداوند به مفسدین آگاه است. كسانى كه از پذیرش این حقایق و روی گردان می شوند و مخالفت می کنند در جستجوی حق نیستند و فاسد هستند. جمعیتی که پس از آن همه دلایل منطقی درباره حضرت مسیح علیه السلام و همچنین بعد از ماجرای مباهله که در آیه 61سوره آل عمران بیان شد حق را نپذیرند و باز هم به گفتگوهای لجوجانه خود ادامه دهند هدف آنها تخریب عقاید صحیح مردم است و به خوبی از نیت های آنها با خبر است و به موقع آنان را کیفر خواهد داد. 🔴 كه بر سر زبان هاست، بر سه نوع هستند: 1⃣ : رمان ها، افسانه ها و اساطیرى كه غیر واقعى هستند و نویسنده بر پایه خیال آنها را می نویسد. 2⃣ : داستان هاى تاریخى كه گاهى درست و مستند و گاهى آمیخته با دروغ وامور نادرست هستند. 3⃣ : رویدادهایى كه از زبان وحى به ما رسیده اند، براساس حقّ هستند. داستان هاى قرآنى، همه از این نوع هستند و در آنها وهم، خیال، دروغ و نادرستى راه ندارد. 🔹 پيام های آیات62و63سوره آل عمران ✅ اگر نبود، چهره ى واقعى حضرت مسیح، آلوده با خرافات باقى مى ماند. «انّ هذا لهو القصص الحق» ✅ تكرار شعار و پایدارى در برابر خرافات، لازم است. «ما من اله الاّ اللَّه» ✅ هر داستانى درباره پیامبران، كه با منافات داشته باشد، ساختگى و باطل است. «لهو القصص الحق و ما من اله الا اللّه» ✅ سرپیچی از ، نمونه اى از فساد است، و اعراض كننده مفسد مى باشد. «تولّوا... مفسدین» ✅ علم به كارهاى مفسدان، بزرگترین هشدار است. «علیم بالمفسدین» 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
03.Ale.imran.062-63.mp3
2.37M
🌺إنَّ هَٰذَا لَهُوَ الْقَصَصُ الْحَقُّ ۚ وَمَا مِنْ إِلَٰهٍ إِلَّا اللَّهُ ۚ وَإِنَّ اللَّهَ لَهُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ ﴿٦٢﴾ یقیناً این [واقعیاتی که بیان شد،] همان داستان راست و درست [مسیح] است؛ [و الوهیّت او یا فرزند خدا بودنش از پندارهای واهی و ادعاهای باطل نصاری است] و هیچ معبودی جز خدا نیست؛ و یقیناً خداست که توانای شکست ناپذیر و حکیم است. (۶۲) 🌺فإِنْ تَوَلَّوْا فَإِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ بِالْمُفْسِدِينَ ﴿٦٣﴾ چنانچه [با این همه دلایل روشن از اعتراف به توحید و پذیرفتن اسلام] روی گرداندند، [بدانند که] یقیناً خدا به [وضع و حال] مفسدان آگاه است. (۶۳) ................................................. 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran👈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔶اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
1_1389011682.mp3
667.6K
قُلْ يَا أَهْلَ الْكِتَابِ تَعَالَوْا إِلَىٰ كَلِمَةٍ سَوَاءٍ بَيْنَنَا وَبَيْنَكُمْ أَلَّا نَعْبُدَ إِلَّا اللَّهَ وَلَا نُشْرِكَ بِهِ شَيْئًا وَلَا يَتَّخِذَ بَعْضُنَا بَعْضًا أَرْبَابًا مِنْ دُونِ اللَّهِ ۚ فَإِنْ تَوَلَّوْا فَقُولُوا اشْهَدُوا بِأَنَّا مُسْلِمُونَ ﴿٦٤﴾ بگو: ای اهل کتاب! بیایید به سوی سخنی که میان ما و شما یکسان است [و همه کتاب های آسمانی و پیامبران آن را ابلاغ کردند] که جز خدای یگانه را نپرستیم، و چیزی را شریک او قرار ندهیم، و بعضی از ما بعضی را اربابانی به جای خدا نگیرد. پس اگر [از دعوتت به این حقایق] روی گرداندند [تو و پیروانت] بگویید: گواه باشید که ما [در برابر خدا و فرمان ها و احکام او] تسلیم هستیم. (۶۴) 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
➖تلاوت قرآن رو چند بار با دقت گوش کنید ➖بعد میریم به سراغ ترجمه کلمه به کلمه و تفسیر این آیه 🔶اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
قُلْ يَا أَهْلَ الْكِتَابِ تَعَالَوْا إِلَىٰ كَلِمَةٍ سَوَاءٍ بَيْنَنَا وَبَيْنَكُمْ أَلَّا نَعْبُدَ إِلَّا اللَّهَ وَلَا نُشْرِكَ بِهِ شَيْئًا وَلَا يَتَّخِذَ بَعْضُنَا بَعْضًا أَرْبَابًا مِنْ دُونِ اللَّهِ ۚ فَإِنْ تَوَلَّوْا فَقُولُوا اشْهَدُوا بِأَنَّا مُسْلِمُونَ ﴿٦٤﴾ بگو: ای اهل کتاب! بیایید به سوی سخنی که میان ما و شما یکسان است [و همه کتاب های آسمانی و پیامبران آن را ابلاغ کردند] که جز خدای یگانه را نپرستیم، و چیزی را شریک او قرار ندهیم، و بعضی از ما بعضی را اربابانی به جای خدا نگیرد. پس اگر [از دعوتت به این حقایق] روی گرداندند [تو و پیروانت] بگویید: گواه باشید که ما [در برابر خدا و فرمان ها و احکام او] تسلیم هستیم. (۶۴) قُلْ = بگو يَا أَهْلَ الْكِتَابِ = ای اهل کتاب تَعَالَوْا = بیایید إِلَىٰ كَلِمَةٍ = بسوی کلمه ای سَوَاءٍ = مساوی است ،‌یکسان است بَيْنَنَا = میان ما وَبَيْنَكُمْ = و میان شما أَلَّا نَعْبُدَ =( ان + لا ) اینکه نپرستیم إِلَّا اللهَ = مگر خدا را وَلَا نُشْرِكَ = و شرک نورزیم بِهِ شَيْئًا = برای او چیزی را وَلَا يَتَّخِذَ = و نگیرد بَعْضُنَا بَعْضًا = بعضی از ما بعضی دیگر را أَرْبَابًا = پروردگار ( جمع رَبّ ) مِنْ دُونِ اللهِ = از غیر خدا فَإِنْ تَوَلَّوْا = پس اگر پشت کردند فَقُولُوا = پس بگویید اشْهَدُوا = گواه باشید بِأَنَّا = به اینکه همانا ما مُسْلِمُونَ = تسلیم شدگان 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
(آيه ٦٤) -دعوت به سوى وحدت! در آيات گذشته دعوت به سوى اسلام با تمام خصوصيات بود ولى در اين آيه دعوت به نقطه‌هاى مشترك ميان اسلام و آيينهاى اهل كتاب است روى سخن را به پيامبر كرده مى‌فرمايد: «بگو: اى اهل كتاب! بياييد به سوى سخنى كه ميان ما و شما مشترك است كه جز خداوند يگانه را نپرستيم و چيزى را شريك او قرار ندهيم و بعضى از ما بعضى ديگر را غير از خداوند يگانه به خدايى نپذيرد» (قُلْ يا أَهْلَ الْكِتابِ تَعالَوْا إِلى كَلِمَةٍ سَواءٍ بَيْنَنا وَ بَيْنَكُمْ أَلاّ نَعْبُدَ إِلاَّ اللّهَ وَ لا نُشْرِكَ بِهِ شَيْئاً وَ لا يَتَّخِذَ بَعْضُنا بَعْضاً أَرْباباً مِنْ دُونِ اللّهِ) . با اين طرز استدلال به ما مى‌آموزد اگر كسانى حاضر نبودند در تمام اهداف مقدس با شما همكارى كنند بكوشيد لا اقل در اهداف مهم مشترك همكارى آنها را جلب كنيد و آن را پايه‌اى براى پيشبرد اهداف مقدستان قرار دهيد. سپس در پايان آيه مى‌فرمايد: «اگر آنها (بعد از اين دعوت منطقى به سوى نقطۀ مشترك توحيد باز) سر تابند و روى‌گردان شوند بگوييد گواه باشيد كه ما مسلمانيم» و تسليم حق هستيم و شما نيستيد (فَإِنْ تَوَلَّوْا فَقُولُوا اشْهَدُوا بِأَنّا مُسْلِمُونَ) . بنابراين دورى شما از حق در روح ما كمترين اثرى نمى‌گذارد و ما همچون به راه خود يعنى راه اسلام ادامه خواهيم داد تنها خدا را مى‌پرستيم و تنها قوانين او را به رسميت مى‌شناسيم و بشرپرستى به هر شكل و صورت در ميان ما نخواهد بود. برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 292 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌹 🌹 بخش اول 📚 : دعوت به پرستش خدای یکتا دعوت به وحدت 🌸 قُلْ یاَأَهْلَ الْكِتاَبِ تَعَالَوْا إِلى كَلِمَةٍ سَوَآءٍ بَيْنَنَا وَبَيْنَكُمْ أَلَّا نَعْبُدَ إِلَّا اللَّهَ وَلَا نُشْرِكَ بِهِ شَيْئاً وَلَا يَتَّخِذَ بَعْضُنَا بَعْضاً أَرْبَاباً مِّنْ دُونِ اللَّهِ فَإِنْ تَوَلَّوْاْ فَقُولُواْ اشْهَدُواْ بِأَنَّا مُسْلِمُونَ 🍀 ترجمه: بگو: اى اهل كتاب! به سوى سخنى بیایید كه میان ما و شما مشترک است؛ که جز خداوند یگانه را نپرستیم و چیزى را شریک او قرار ندهیم و بعضى از ما بعضى دیگر را به جاى خدا ارباب نگیرد. پس اگر روی گردان شدند، بگویید: گواه باشید كه ما مسلمانیم. 🌷 : بیایید 🌷 : يکسان 🌷 : شریک قرار ندهیم 🌷 : چیزی 🌷 : نگیرد 🌷 : بعضی از ما 🌷 : جمع رب؛ رب در اصل به معنی مربی و تربیت کننده است در این آیه منظور مدبر و قانون گذار است. 🌷 : روی گردان شدند، سرپیچی کردند 🌷 : گواه باشید 🌷 : جمع مسلمان ، مسلمان به کسی گفته می شود که در برابر خدا و فرمان و احکام خداوند تسلیم باشد. دین اسلام هم یعنی دین تسلیم در برابر خدا و فرمان و احکام خداوند. 🌸 در این آیه از اهل کتاب که هم شامل مسیحیان و هم یهودیان است دعوت می کند اما دعوت به نقطه های مشترک میان و اهل کتاب است. که قرآن به پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم می فرماید:قل یا أهل الكتاب تعالوا إلى كلمة سوآء بيننا و بينكم: بگو ای اهل کتاب! به سوی سخنی بیایید که میان ما و شما مشترک است. این آیه دعوت به وحدت میان ادیان الهی است. با اینکه معتقد بود عیسی پسر خداست و این سخن شرک است ولی به خدا اعتقاد داشتند و با اینکه عزير که از پیامبران بود را پسر خدا می دانستند و با اینکه این سخن شرک است ولی به خداوند اعتقاد داشتند همین موضوع را به آنها اعلام می کند که شما به خدا اعتقاد داريد پس ما و شما در اصل توحید مشترک هستیم بیایید دست به دست هم دهیم و از تفسیرهای نا به جا که نتیجه آن شرک است دوری کنیم. در این آیه روی مسأله يگانگی خدا تأكيد شده است: 1⃣ : ألا نعبد إلا الله: جز خداوند را نپرستیم. 2⃣ : و لا نشرک به شیئا: و چیزی را شریک او قرار ندهیم. 3⃣ : و لا یتخذ بعضنا بعضاً أربابا من دون الله: و بعضى از ما بعضى ديگر را به جای خدا ارباب نگیرد. 🌸 عدىّ بن حاتم بعد از آوردن، به پیامبر صلى الله علیه وآله عرض كرد: ما زمانى كه مسیحى بودیم، هرگز یكدیگر را «ربّ» خود قرار نمى دادیم، پس منظور از جمله‌ى «لایتّخذ بَعضُنا بَعضاً ارباباً» چیست؟ پیامبرصلى الله علیه وآله فرمودند: آیا می دانستید علماى شما به میل خود احکام خدا را تغییر می دادند و شما از آنها پیروی می کردید گفت:بلی فرمودند:این همان پرستش و عبودیت است. از آیات قرآن استفاده می شود در میان علمای اهل کتاب جمعی بودند که احکام را طبق منافع خود تحریف می کردند و کتاب تورات و کتاب انجیل را تحریف می کردند و از نظر اسلام کسی که از چنین افرادی دانسته پیروی کند یک نوع عبودیت و پرستش نسبت به آنها انجام داده است و این شرک است. 🌸 فإن تولوا فقولوا اشهدوا بأنا مسلمون: پس اگر روی گردان شدند، بگویید: گواه باشید که ما مسلمانیم. پس اگر اهل کتاب از این سخن روی گردان شدند در روح ما کمترین اثری نمی گذارد و ما همچنان به راه خود یعنی راه ادامه خواهیم داد تنها خدا را می پرستیم و تنها قوانین او را به رسمیت می شناسیم و هرگز هیچ پیامبری را پسر خدا نمی دانیم. و هیچ مخلوقی را پرستش نمی کنیم. ⬅️ پیام های آیه در جلسه بعدی بیان شده است... 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌹 بخش_2 🌸 قُلْ یاَأَهْلَ الْكِتاَبِ تَعَالَوْا إِلى كَلِمَةٍ سَوَآءٍ بَيْنَنَا وَبَيْنَكُمْ أَلَّا نَعْبُدَ إِلَّا اللَّهَ وَلَا نُشْرِكَ بِهِ شَيْئاً وَلَا يَتَّخِذَ بَعْضُنَا بَعْضاً أَرْبَاباً مِّنْ دُونِ اللَّهِ فَإِنْ تَوَلَّوْاْ فَقُولُواْ اشْهَدُواْ بِأَنَّا مُسْلِمُونَ 🍀 ترجمه: بگو: اى اهل كتاب! به سوى سخنى بیایید كه میان ما و شما مشترک است؛ که جز خداوند یگانه را نپرستیم و چیزى را شریک او قرار ندهیم و بعضى از ما بعضى دیگر را به جاى خدا ارباب نگیرد. پس اگر روی گردان شدند، بگویید: گواه باشید كه ما مسلمانیم. 🔴 در جلسه قبلی به ترجمه کلمه ها و شرح و توضیح آیه پرداخته شده در این جلسه پیام های آیه بیان می شود 🔹 پيام های آیه64سوره آل عمران 🔹 🌷 باید بر سر مشتركات، با اهل كتاب به توافق برسند. 🌷 باید در دعوت به ، پیش قدم بود. 🌷 اگر به تمام اهدافِ حقّ خود دست نیافتید، از تلاش براى رسیدن به بعضى از آن خوددارى نكنید. 🌷 یكى از مراحل ، دعوت به مشتركات است. «كلمة سواء بیننا و بینكم» قرآن مى تواند محور مشترک خوبى براى دعوت باشد، زیرا هم تاریخ انبیا را دارد و هم از تحریف به دور بوده است. 🌷 در و دیگران، باید به عقاید درست و مقدّسات طرف مقابل، احترام گذاشت. «كلمة سواء بیننا و بینكم» 🌷 پرستى و بیزارى از ، از مشتركات تمام ادیان آسمانى است. «كلمة سواء... الاّ نعبد الاّ اللّه» 🌷 ، سبب تعالى انسان است. «تعالوا» در جایى بكار مى رود كه دعوت به رشد و بالا آمدن باشد. «تعالوا... الاّ نعبد الاّ اللّه» 🌷 اطاعت بى چون و چرا از دیگر انسان ها، نشانه ى پذیرش نوعى براى آنها ویک نوع عبودیّت براى ماست. در حالى كه همه ى انسانها با یكدیگر مساوى هستند. «لایتّخذ بعضنا بعضاً ارباباً» 🌷 اعراض و سرپیچى مخالفان نباید در اراده و مسلمانان اثر بگذارد. «فان تولّوا فقولوا اشهدوا بانّا مسلمون» 🌷 هر تبلیغ کننده ای باید سرپیچى و اعراض را پیش بینى كند تا مأیوس نشود. «فان تولّوا فقولوا اشهدوا...» 🌷 پس از و برهان، مجادله را قطع كنید. «فان تولّوا فقولوا...» 🌷 بندگى ، بیزاری از شرک و رد کردن حاكمیّت غیر خداوند، از ویژگى هاى یک مسلمان واقعى است. «اشهدوا بانّا مسلمون» 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
بعد از آشنایی با ترجمه و تفسیر این آیه حفظ آن براتون خیلی آسون میشه بعد از حفظ شدن آن چند بار آن را از حفظ بخونید و سپس وصل کنید به آیه ی قبل مراحل وصل آيات را به ترتیب انجام بدین 🔶اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
1_1396283402.mp3
3.16M
قُلْ يَا أَهْلَ الْكِتَابِ تَعَالَوْا إِلَىٰ كَلِمَةٍ سَوَاءٍ بَيْنَنَا وَبَيْنَكُمْ أَلَّا نَعْبُدَ إِلَّا اللَّهَ وَلَا نُشْرِكَ بِهِ شَيْئًا وَلَا يَتَّخِذَ بَعْضُنَا بَعْضًا أَرْبَابًا مِنْ دُونِ اللَّهِ ۚ فَإِنْ تَوَلَّوْا فَقُولُوا اشْهَدُوا بِأَنَّا مُسْلِمُونَ ﴿٦٤﴾ بگو: ای اهل کتاب! بیایید به سوی سخنی که میان ما و شما یکسان است [و همه کتاب های آسمانی و پیامبران آن را ابلاغ کردند] که جز خدای یگانه را نپرستیم، و چیزی را شریک او قرار ندهیم، و بعضی از ما بعضی را اربابانی به جای خدا نگیرد. پس اگر [از دعوتت به این حقایق] روی گرداندند [تو و پیروانت] بگویید: گواه باشید که ما [در برابر خدا و فرمان ها و احکام او] تسلیم هستیم. (۶۴) ................................................. 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran👈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
آیه ی 65 🔶اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
003065.mp3
398.4K
يَا أَهْلَ الْكِتَابِ لِمَ تُحَاجُّونَ فِي إِبْرَاهِيمَ وَمَا أُنْزِلَتِ التَّوْرَاةُ وَالْإِنْجِيلُ إِلَّا مِنْ بَعْدِهِ ۚ أَفَلَا تَعْقِلُونَ ﴿٦٥﴾ ای اهل کتاب! چرا درباره ابراهیم مجادله و ستیز می کنید [شما قوم یهود، او را یهودی می دانید، و شما گروه نصاری، او را نصرانی می شمارید] در حالی که تورات و انجیل بعد از او نازل شد؛ آیا نمی اندیشید؟! (۶۵) 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
➖تلاوت قرآن رو چند بار با دقت گوش کنید ➖بعد میریم به سراغ ترجمه کلمه به کلمه و تفسیر این آیه 🔶اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
يَا أَهْلَ الْكِتَابِ لِمَ تُحَاجُّونَ فِي إِبْرَاهِيمَ وَمَا أُنْزِلَتِ التَّوْرَاةُ وَالْإِنْجِيلُ إِلَّا مِنْ بَعْدِهِ ۚ أَفَلَا تَعْقِلُونَ ﴿٦٥﴾ ای اهل کتاب! چرا درباره ابراهیم مجادله و ستیز می کنید [شما قوم یهود، او را یهودی می دانید، و شما گروه نصاری، او را نصرانی می شمارید] در حالی که تورات و انجیل بعد از او نازل شد؛ آیا نمی اندیشید؟! (۶۵) يَا أَهْلَ الْكِتَابِ = ای اهل کتاب لِمَ تُحَاجُّونَ = چرا ( برای چه )مجادله می کنید فِي إِبْرَاهِيمَ = در باره ابراهیم وَمَا أُنْزِلَتِ = با انكه نازل نشده بود التَّوْرَاةُ وَالْإِنْجِيلُ = تورات و انجيل إِلَّا مِنْ بَعْدِهِ = مگر از بعد او أَفَلَا تَعْقِلُونَ = آیا پس تعقل نمی کنید 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
تفسير: در ادامۀ بحثهاى مربوط به اهل كتاب در اين آيه روى سخن را به آنها كرده مى‌فرمايد: «اى اهل كتاب چرا در بارۀ ابراهيم به گفتگو و نزاع مى‌پردازيد (و هر كدام او را از خود مى‌دانيد) در حالى كه تورات و انجيل بعد از او نازل شده (و دوران او قبل از موسى و مسيح بود) آيا انديشه نمى‌كنيد؟» (يا أَهْلَ الْكِتابِ لِمَ تُحَاجُّونَ فِي إِبْراهِيمَ وَ ما أُنْزِلَتِ التَّوْراةُ وَ الْإِنْجِيلُ إِلاّ مِنْ بَعْدِهِ أَ فَلا تَعْقِلُونَ) . برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 292 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
(آيه ٦٥) شأن نزول: در اخبار اسلامى آمده است كه دانشمندان يهود و نصاراى نجران نزد پيامبر صلّى اللّه عليه و آله به گفتگو و نزاع در بارۀ حضرت ابراهيم برخاستند، يهود مى‌گفتند: او تنها يهودى بود و نصارى مى‌گفتند: او فقط نصرانى بود (به اين ترتيب هر كدام مدعى بودند كه او از ما است) اين آيه و سه آيۀ بعد از آن نازل شد و آنها را در اين ادعاهاى بى‌اساس تكذيب كرد. برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 292 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈