تفسير:
خائنان و امينان-جمعى از يهود عقيده داشتند كه مسؤول حفظ امانتهاى ديگران نيستند، منطق آنها اين بود كه مىگفتند ما اهل كتابيم! و پيامبر الهى و كتاب آسمانى او در ميان ما بوده است، ولى در مقابل اينها گروهى از آنان خود را موظف به پرداخت حقوق ديگران مىدانستند. در اين آيه قرآن به هر دو گروه اشاره كرده حق هر كدام را ادا مىكند، مىفرمايد: «در ميان اهل كتاب كسانى هستند كه اگر ثروت زيادى به رسم امانت به آنها بسپارى به تو باز مىگردانند (و به عكس) كسانى هستند كه اگر يك دينار به عنوان امانت به آنها بسپارى به تو باز نمىگردانند مگر تا زمانى كه بالاى سر آنها ايستاده (و بر آنها مسلط) باشى» (وَ مِنْ أَهْلِ الْكِتابِ مَنْ إِنْ تَأْمَنْهُ بِقِنْطارٍ يُؤَدِّهِ إِلَيْكَ وَ مِنْهُمْ مَنْ إِنْ تَأْمَنْهُ بِدِينارٍ لا يُؤَدِّهِ إِلَيْكَ إِلاّ ما دُمْتَ عَلَيْهِ قائِماً) . به اين ترتيب قرآن مجيد به خاطر غلط كارى گروهى از آنها، همۀ آنها را محكوم نمىكند و اين يك درس مهم اخلاقى به همۀ مسلمين است. ضمنا نشان مىدهد آن گروهى كه خود را در تصرف و غصب اموال ديگران مجاز و مأذون مىدانستند هيچ منطقى جز منطق زور و سلطه را پذيرا نيستند و نمونۀ آن را بطور گسترده در دنياى امروز در صهيونيستها مشاهده مىكنيم و اين در حقيقت از مسائل جالبى است كه در قرآن مجيد در آيۀ فوق پيشگويى شده، و به همين دليل مسلمانان براى استيفاى حقوق خود از آنان هيچ راهى جز كسب قدرت ندارند. سپس در ادامۀ آيه منطق اين گروه را در مورد غصب اموال ديگران بيان مىكند، مىفرمايد: «اين به خاطر آن است كه آنها مىگويند ما در برابر «امّيّين» (غير اهل كتاب) مسؤول نيستيم» (ذلِكَ بِأَنَّهُمْ قالُوا لَيْسَ عَلَيْنا فِي الْأُمِّيِّينَ سَبِيلٌ) . آرى! آنها با اين خود برتربينى و امتياز دروغين به خود حق مىدادند كه اموال ديگران را به هر اسم و عنوان تملك كنند، و اين منطق از اصل خيانت آنها در امانت، به مراتب بدتر و خطرناكتر بود. قرآن مجيد در پاسخ آنها در پايان همين آيه با صراحت مىگويد: «آنها به خدا دروغ مىبندند در حالى كه مىدانند» (وَ يَقُولُونَ عَلَى اللّهِ الْكَذِبَ وَ هُمْ يَعْلَمُونَ) . آنها به خوبى مىدانستند كه در كتب آسمانيشان به هيچ وجه اجازۀ خيانت در امانتهاى ديگران به آنان داده نشده، در حالى كه آنها براى توجيه اعمال ننگين خويش چنين دروغهايى را مىساختند و به خدا نسبت مىدادند.
برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 298
🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
بسم الله الرحمن الرحيم
🌹 #تفسیر_قرآن #جلسه_369
🌹 #آیه_75 #سوره_آل_عمران
🌸 وَمِنْ أَهْلِ الْكِتَابِ مَنْ إِنْ تَأْمَنْهُ بِقِنْطَارٍ يُؤَدِّهِ إِلَيْكَ وَمِنْهُمْ مَّنْ إِنْ تَأْمَنْهُ بِدِينَارٍ لَّا يُؤَدِّهِ إِلَيْكَ إِلَّا مَادُمْتَ عَلَيْهِ قَآئِماً ذَلِكَ بِأَنَّهُمْ قَالُواْ لَيْسَ عَلَيْنَا فِى الْأُمِّيِّينَ سَبِيلٌ وَيَقُولُونَ عَلَى اللَّهِ الْكَذِبَ وَهُمْ يَعْلَمُونَ
🍀 ترجمه: و از اهل كتاب كسانى هستند كه اگر او را بر اموال بسیارى امین گردانى، به تو باز مى گرداند و بعضى از آنان اگر او را بر دینارى امین گردانى، آن را به تو برنمى گرداند، مگر آنكه دائماً بالاى سر او بایستى، این به خاطر آن است كه گفتند: درباره ى امّیّین (غیر اهل كتاب) هرچه انجام دهیم بر ما گناهى نیست و بر خدا دروغ می بندند در حالى كه آنها می دانند.
🌷 #تأمنه: او را امين گردانی یعنی چیزی به امانت به او بسپاری
🌷 #قنطار: اموال زیاد
🌷 #يؤده: باز مى گرداند
🌷 #اليك: به تو
🌷 #منهم: بعضی از آنها
🌷 #ما_دمت: دائم
🌷 #قائما: ايستاده
🌷 #ليس_سبيل: در این آیه یعنی گناهی نیست.
🌷 #الأميين: جمع امی یعنی درس ناخوانده ها: يهود به افراد غير يهود اميين مى گفتند.
🌷 #الكذب: دروغ
🌷 #يعلمون: مى دانند
🌸 #شأن_نزول: دو نفر از #يهود درستکار و دیگری خائن بود نفر اول عبدالله بن سلام که مرد ثروتمندی بود 1200 اوقیه به او امانت گذاشته شد و همه آن را به موقع به صاحبش برگرداند. هر 1اوقیه برابر با 7مثقال طلاست در مجموع 84000 مثقال طلا به او سپرده شده بود که بخاطر این امانت داریش مورد ستایش قرار گرفته شد. نفر دوم فردی به نام فنحاص است که فقط یک دینار به او #امانت گذاشته شد ولی در آن خیانت کرد و آن را بر نگرداند که سبب نزول این آیه شد.
🌸 جمعی از #یهود عقیده داشتند که مسئول حفظ امانت های دیگران نیستند، منطق آنها این بود که می گفتند: ما اهل کتاب هستیم و کتاب آسمانی تورات در میان ما بوده ولی در مقابل این ها گروهی از آنان بودند که این عقیده را نداشتند و خود را موظف به پرداخت حقوق دیگران می دانستند. در این آیه #قرآن به هر دو گروه اشاره کرده، حق هر کدام را ادا می کند و می فرماید: و من أهل الكتاب من إن تأمنه بقنطار يؤده إليك و منهم من إن تأمنه بدينار لا يؤده إليك إلا ما دمت عليه قائما: و از اهل کتاب کسانی هستند که اگر او را بر اموال بسیاری امین گردانی، به تو باز می گرداند و بعضی از آنان اگر او را بر دیناری امین گردانی، آن را به تو بر نمی گرداند، مگر آنکه دائما بالای سر او بایستی.
🌸 به این ترتیب دین #اسلام به خاطر گناه گروهی، همه آنها را محکوم نمی کند و این یک درس مهم اخلاقی به همین مسلمین است. نه تنها محکوم نمی کند بلکه از تعدادی هم ستایش می کند. اما تعدادی که خود را در تصرف و غصب #اموال دیگران مجاز می دانستند هیچ منطقی جز منطق زور و سلطه را پذیرا نیستند. سپس در ادامه آیه منطق این گروه را در مورد غصب اموال دیگران بیان می کند، می فرماید: ذلك بأنهم قالوا ليس علينا فى الأميين سبيل: اين به خاطر آن است که گفتند: درباره ی امیین (غیر اهل کتاب) هر چه انجام دهیم بر ما گناهی نیست.
🌸 آنها با این خود برتربینی و امتیاز دروغین به خود حق می دادند که اموال دیگران را به هر اسم و عنوان تملک کنند و این منطق از اصل #خیانت آنها در امانت، به مراتب بدتر و خطرناکتر بود. قرآن در پاسخ آنها در پایان همین آیه می فرماید: و یقولون علی الله الكذب و هم یعلمون: و بر خدا دروغ می بندند در حالی که آنها می دانند.
🔹 پيام های آیه75سوره آل عمران 🔹
✅ در مورد مخالفانِ خود، #انصاف را مراعات كنید و همه را خائن ندانید.
✅ #امانتدارى، ملاكى براى ارزشیابى افراد است.
✅ ارزشهاى اخلاقى، ثبات دارند. حفظ امانت، در نزد همه نیكو، و خیانت در آن، نسبت به هر كسى باشد زشت است.
✅ #قیام و مقاومت، براى گرفتن حقّ لازم است.
✅ #استثمار و نژادپرستى، ممنوع است.
✅ #یهود و #نصارا، خود را اندیشمند، و مسلمانان را بى سواد مى پنداشتند.
✅ بالاتر از #گناه، توجیه گناه است. گروهی از یهود اموال مردم را به ناحق مى خوردند و مى گفتند: خداوند به این كار راضى است.
🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
03.Ale.imran.074-75.mp3
2.12M
🌺يَخْتَصُّ بِرَحْمَتِهِ مَنْ يَشَاءُ ۗ وَاللَّهُ ذُو الْفَضْلِ الْعَظِيمِ ﴿٧٤﴾
هر که را بخواهد، به رحمت خود اختصاص می دهد و خدا دارای فضل بزرگ است. (۷۴)
🌺وَمِنْ أَهْلِ الْكِتَابِ مَنْ إِنْ تَأْمَنْهُ بِقِنْطَارٍ يُؤَدِّهِ إِلَيْكَ وَمِنْهُمْ مَنْ إِنْ تَأْمَنْهُ بِدِينَارٍ لَا يُؤَدِّهِ إِلَيْكَ إِلَّا مَا دُمْتَ عَلَيْهِ قَائِمًا ۗ ذَٰلِكَ بِأَنَّهُمْ قَالُوا لَيْسَ عَلَيْنَا فِي الْأُمِّيِّينَ سَبِيلٌ وَيَقُولُونَ عَلَى اللَّهِ الْكَذِبَ وَهُمْ يَعْلَمُونَ ﴿٧٥﴾
و از اهل کتاب کسی است که اگر او را بر مال فراوانی امین شماری، آن را به تو بازمی گرداند؛ و از آنان کسی است که اگر او را به یک دینار امین شماری، آن را به تو بازنمی گرداند، مگر آنکه همواره بالای سرش بایستی [و مال خود را با سخت گیری از او بستانی]. این به خاطر آن است که آنان گفتند: [چون ما اهل کتابیم] رعایت کردن حقوق غیر اهل کتاب بر عهده ما نیست، [و در ضایع کردن حقوق دیگران گناه و عقوبتی نداریم] و اینان [در حالی که باطل بودن گفتار خود را] می دانند بر خدا دروغ می بندند. (۷۵)
#تفسیر_گویا
#استاد_قرائتی
#سوره_ال_عمران
#آیه74و75
.................................................
🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran👈
#آموزش_حفظ
#سوره_مبارکه_آل_عمران
آیه ی 76
#نغمه_بیات
🔶اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
003076.mp3
205.8K
بَلَىٰ مَنْ أَوْفَىٰ بِعَهْدِهِ وَاتَّقَىٰ فَإِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُتَّقِينَ ﴿٧٦﴾
آری، هر که به پیمان خود [در تعهد به اجرای احکام دین] وفا کرد، و [در همه امور زندگی] تقوا پیشه ساخت، [بداند که] یقیناً خدا تقوا پیشگان را دوست دارد. (۷۶)
🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
091000.mp3
87.1K
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ
به نام خدا که رحمتش بیاندازه است و مهربانیاش همیشگی
🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
➖تلاوت قرآن رو چند بار با دقت گوش کنید
➖بعد میریم به سراغ ترجمه کلمه به کلمه
و تفسیر این آیه
🔶اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
بَلَىٰ مَنْ أَوْفَىٰ بِعَهْدِهِ وَاتَّقَىٰ فَإِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُتَّقِينَ ﴿٧٦﴾
آری، هر که به پیمان خود [در تعهد به اجرای احکام دین] وفا کرد، و [در همه امور زندگی] تقوا پیشه ساخت، [بداند که] یقیناً خدا تقوا پیشگان را دوست دارد. (۷۶)
بَلَىٰ = بله
مَنْ أَوْفَىٰ = کسی که وفا کرد
بِعَهْدِهِ = به عهدش
وَاتَّقَىٰ = و پرهیزکاری کرد
فَإِنَّ اللهَ = پس همانا خدا
يُحِبُّ = دوست می دارد
الْمُتَّقِينَ = پرهیزکاران را
🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
(آيه ٧٦) -اين آيه ضمن نفى كلام اهل كتاب كه مىگفتند: خوردن اموال غير اهل كتاب براى ما حرام نيست! و به همين دليل براى خود آزادى عمل قائل بودند همان آزادى كه امروز هم در اعمال بسيارى از آنها مىبينيم كه هر گونه تعدى و تجاوز به حقوق ديگران را براى خود مجاز مىدانند، مىفرمايد: «آرى، كسى كه به پيمان خود وفا كند و پرهيزكارى پيشه نمايد (خدا او را دوست دارد زيرا) خداوند پرهيزكاران را دوست مىدارد» (بَلى مَنْ أَوْفى بِعَهْدِهِ وَ اتَّقى فَإِنَّ اللّهَ يُحِبُّ الْمُتَّقِينَ) . يعنى معيار برترى انسان و مقياس شخصيت و ارزش آدمى، وفاى به عهد و عدم خيانت در امانت و تقوا و پرهيزكارى به طور عام است.
برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 298
🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃
بسم الله الرحمن الرحيم
🌹 #تفسیر_قرآن #جلسه_370
🌹 #آیه_76 #سوره_آل_عمران
🌷 بَلَى مَنْ أَوْفَى بِعَهْدِهِ وَاتَّقَى فَإِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُتَّقِينَ
🍀 ترجمه: آرى، هر كسی به عهد خودش وفا كند و تقوا داشته باشد، پس قطعا خداوند پرهیزكاران را دوست مى دارد.
🌷 #أوفى: وفا کند
🌷 #اتقی: تقوا داشته باشد
🌷 #یحب: دوست می دارد
🌷 #المتقین: پرهیزكاران
🌸 گروهی از #یهود می گفتند: خوردن اموال غیر اهل کتاب برای ما حرام نیست و به همین دلیل به امانت ها هم خیانت می کردند و به #عهد خود عمل نمی کردند و برای خود آزادی عمل قائل بودند همان آزادی که امروز در اعمال بسیاری از آنها هم مشاهده می شود و تجاوز به حقوق دیگران را مجاز می دانند این آیه معیار برتری #انسان را وفای به عهد و تقوا معرفی می کند.
بلی من أوفى بعهده و اتقى فإن الله يحب المتقين: آری، هر کسی به عهد خودش وفا کند و تقوا داشته باشد، پس قطعا خداوند پرهیزكاران را دوست می دارد. در ابتدای آیه کلمه #بلی آمده است کلمه بلی اغلب در مواردی به کار می رود که تفکر قبلی را رد می کند.
🌸 طبق آیات دیگر قرآن وفاى به عهد در تمام موارد زیر لازم است:
1⃣ عهدى كه #خداوند از طریق فطرت یا انبیا با انسان ها بسته است.
2⃣ عهدى كه انسان با #خدا مى بندد.
3⃣ عهدى كه #انسان با مردم مى بندد.
4⃣ عهد #رهبر با امّت و بالعكس.
🔹 پیام های آیه76سوره آل عمران 🔹
✅ در برابر تفكّرات غلط، موضع بگیرید.
✅ #تقوا، انسان را از دروغ بستن به خدا و ضایع كردن حقّ مردم بیمه مى كند.
✅ شعار، كار ساز نیست، #عمل و #تقوا لازم است.
✅ وفاى به #عهد، از نشانه هاى تقواست.
✅ وفاى به عهد و #تقوا، ملاک محبوبیّت است، اهل کتاب بودن ملاک محبوبیت نیست.
🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
03.Ale.imran.076.mp3
1.75M
بَلَىٰ مَنْ أَوْفَىٰ بِعَهْدِهِ وَاتَّقَىٰ فَإِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُتَّقِينَ ﴿٧٦﴾
آری، هر که به پیمان خود [در تعهد به اجرای احکام دین] وفا کرد، و [در همه امور زندگی] تقوا پیشه ساخت، [بداند که] یقیناً خدا تقوا پیشگان را دوست دارد. (۷۶)
#تفسیر_گویا
#استاد_قرائتی
#سوره_ال_عمران
#آیه76
.................................................
🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran👈
➖تلاوت قرآن رو چند بار با دقت گوش کنید
➖بعد میریم به سراغ ترجمه کلمه به کلمه
و تفسیر این آیه
🔶اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
003077.mp3
742.4K
إِنَّ الَّذِينَ يَشْتَرُونَ بِعَهْدِ اللَّهِ وَأَيْمَانِهِمْ ثَمَنًا قَلِيلًا أُولَٰئِكَ لَا خَلَاقَ لَهُمْ فِي الْآخِرَةِ وَلَا يُكَلِّمُهُمُ اللَّهُ وَلَا يَنْظُرُ إِلَيْهِمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَلَا يُزَكِّيهِمْ وَلَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ ﴿٧٧﴾
قطعاً کسانی که پیمان خدا و سوگندهایشان را [برای رسیدن به مقاصد دنیایی] به بهای اندکی می فروشند، برای آنان در آخرت بهره ای نیست؛ و خدا با آنان سخن نمی گوید، و در قیامت به آنان نظر [لطف و رحمت] نمی نماید، و [از گناه و آلودگی] پاکشان نمیکند؛ و برای آنان عذاب دردناکی خواهد بود. (۷۷)
🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
091000.mp3
87.1K
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ
به نام خدا که رحمتش بیاندازه است و مهربانیاش همیشگی
🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
إِنَّ الَّذِينَ يَشْتَرُونَ بِعَهْدِ اللَّهِ وَأَيْمَانِهِمْ ثَمَنًا قَلِيلًا أُولَٰئِكَ لَا خَلَاقَ لَهُمْ فِي الْآخِرَةِ وَلَا يُكَلِّمُهُمُ اللَّهُ وَلَا يَنْظُرُ إِلَيْهِمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَلَا يُزَكِّيهِمْ وَلَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ ﴿٧٧﴾
قطعاً کسانی که پیمان خدا و سوگندهایشان را [برای رسیدن به مقاصد دنیایی] به بهای اندکی می فروشند، برای آنان در آخرت بهره ای نیست؛ و خدا با آنان سخن نمی گوید، و در قیامت به آنان نظر [لطف و رحمت] نمی نماید، و [از گناه و آلودگی] پاکشان نمیکند؛ و برای آنان عذاب دردناکی خواهد بود. (۷۷)
إِنَّ الَّذِينَ = همانا کسانی که
يَشْتَرُونَ = مى فروشند
بِعَهْدِ اللهِ = عهد خدا را
وَأَيْمَانِهِمْ = و سوگندهایشان ( جمع یَمین )
ثَمَنًا قَلِيلًا = بهای اندک
أُولَٰئِكَ = آنان
لَا خَلَاقَ لَهُمْ = بهره ای نیست برایشان
فِي الْآخِرَةِ = در آخرت
وَلَا يُكَلِّمُهُمُ اللهُ = و سخن نمى گوید ایشان را خدا
وَلَا يَنْظُرُ إِلَيْهِمْ = و نمی نگرد بسوی ایشان
يَوْمَ الْقِيَامَةِ = روز قیامت
وَلَا يُزَكِّيهِمْ = و پاک نمی کند ایشان را
وَلَهُمْ عَذَابٌ = و برای ایشان است عذاب
أَلِيمٌ = دردناک
🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
(آيه ٧٧)
شأن نزول:
جمعى از دانشمندان يهود به هنگامى كه موقعيت اجتماعى خود را در ميان يهود در خطر ديدند كوشش كردند كه نشانههايى كه در تورات در بارۀ آخرين پيامبر وجود داشت و شخصا در نسخى از تورات با دست خود نگاشته بودند تحريف نمايند و حتى سوگند ياد كنند كه آن جملههاى تحريف شده از ناحيۀ خداست! آيه نازل شد و شديدا به آنها اخطار كرد.
برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 298
🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
تفسير:
در اين آيه به بخش ديگرى از خلافكاريهاى يهود و اهل كتاب اشاره شده مىفرمايد: «كسانى كه پيمان الهى و سوگندهاى خود را (به نام مقدس او) با بهاى كمى معامله مىكنند بهرهاى در آخرت نخواهند داشت» (إِنَّ الَّذِينَ يَشْتَرُونَ بِعَهْدِ اللّهِ وَ أَيْمانِهِمْ ثَمَناً قَلِيلاً أُولئِكَ لا خَلاقَ لَهُمْ فِي الْآخِرَةِ) . البته آيه به صورت كلى ذكر شده هر چند شأن نزول آن گروهى از علماى اهل كتاب است و قرآن در اين آيه، پنج مجازات براى آنها ذكر مىكند؛ نخست اين كه آنها از مواهب بىپايان عالم ديگر بهرهاى نخواهند داشت-چنانكه در بالا ذكر شد. ديگر اين كه «خداوند در قيامت با آنها سخن نخواهد گفت» (وَ لا يُكَلِّمُهُمُ اللّهُ) . و نيز «نظر لطف خود را در آن روز از آنها برمىگيرد و نگاهى به آنها نمىكند» (وَ لا يَنْظُرُ إِلَيْهِمْ يَوْمَ الْقِيامَةِ) . روشن است كه منظور از سخن گفتن خداوند سخن گفتن با زبان نيست زيرا خداوند از جسم و جسمانيات پاك و منزه است بلكه منظور سخن گفتن از طريق الهام قلبى و يا ايجاد امواج صوتى در فضا است همانند سخنانى كه موسى (ع) از شجرۀ طور شنيد. و همچنين نظر كردن خداوند به آنان اشاره به توجه و عنايت خاص اوست نه نگاه با چشم جسمانى-آنچنان كه بعضى ناآگاهان پنداشتهاند. و بالاخره مجازات چهارم و پنجم آنان اين است «خداوند آنان را (از گناه) پاك نمىكند و براى آنها عذاب دردناكى است» (وَ لا يُزَكِّيهِمْ وَ لَهُمْ عَذابٌ أَلِيمٌ) . و از اينجا روشن مىشود كه گناه پنهان ساختن آيات الهى و شكستن عهد و پيمان او و استفاده از سوگندهاى دروغين تا چه حد سنگين است كه تهديد به اين همه مجازاتهاى روحانى و جسمانى و محروميت كامل از الطاف و عنايات الهى شده است.
برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 299
🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
بعد از آشنایی با ترجمه و تفسیر این آیه حفظ آن براتون خیلی آسون میشه
بعد از حفظ شدن آن چند بار آن را از حفظ بخونید
و سپس وصل کنید به آیه ی قبل
مراحل وصل آيات را به ترتیب انجام بدین
🔶اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
بسم الله الرحمن الرحيم
🌹 #تفسیر_قرآن #جلسه_371
🌹 #آیه_77 #سوره_آل_عمران
🌸 إِنَّ الَّذِينَ يَشْتَرُونَ بِعَهْدِ اللَّهِ وَأَيْمَانِهِمْ ثَمَناً قَلِيلاً أُوْلَئِكَ لَا خَلَاقَ لَهُمْ فِى الْأَخِرَةِ وَلَا يُكَلِّمُهُمْ اللَّهُ وَلَا يَنْظُرُ إِلَيْهِمْ يَوْمَ الْقِياَمَةِ وَلَا يُزَكِّيهِمْ وَلَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ
🍀 ترجمه: همانا كسانى كه عهد خدا و سوگندهاى خودشان را به بهاى ناچیزى مى فروشند، آنان برایشان نصیبى در آخرت نیست و خداوند در قیامت با آنها سخن نمىگوید و به آنان نیز نظر (لطف) نمى كند، آنها را (از گناه) پاک نمى سازد و براى آنان عذابى دردناک است.
🌷 #أيمانهم: سوگندهایشان
🌷 #ثمنا_قلیلا: بهای ناچیزی
🌷 #خلاق: نصیب
🌷 #لا_یکلمهم: با آنها سخن نمی گوید
🌷 #لا_ینظر: نظر نمی کند
🌷 #لا_یزکیهم: آنها را پاک نمی سازد
🌷 #أليم: دردناک
🔴 #شأن_نزول_آيه: تعدادی از علمای یهود هنگامی که موقعیت اجتماعی خود را در میان یهود در خطر دیدند تلاش کردند که نشانه هایی که در تورات درباره آخرین #پیامبر وجود داشت را تحریف کنند و حتی سوگند یاد کنند که آن جمله های تحریف شده از طرف خداست که این آیه نازل شد و شدیدا به آنها هشدار داد.
🔴 در این آیه به بخش دیگری از خلافکاری های #یهود و اهل کتاب اشاره شده و می فرماید: إن الذين يشترون بعهد الله و أيمانهم ثمنا قليلا: همانا کسانی که عهد خدا و سوگندهای خودشان را به بهای ناچیزی می فروشند. این آیه، كسانى که عهد الهی را مى شكنند، به پنج نوع #مجازات_الهى هشدار مى دهد:
🔸 #اول: بى بهرگى در آخرت: لا خلاق لهم فی الأخرة
🔸 #دوم: محرومیّت از خطاب الهى: و لا يكلمهم الله
🔸 #سوم: محرومیّت از نظر لطف الهى: و لا ينظر إليهم يوم القيامة
🔸 #چهارم: محرومیّت از پاكى از گناه: و لا يزكيهم
🔸 #پنجم: گرفتارى به عذاب دردناک: و لهم عذاب أليم
🌸 در روایات آمده است كه رسول خدا صلى الله علیه وآله فرمودند: «لا ایمان لِمَن لااَمان له و لا دین لِمَن لاعهد له» كسى كه مراعات #امانت نكند، ایمان ندارد و آن كسى كه به عهد خودش وفادار نباشد بىدین است. در بعضى روایات آمده است كه منظور از «عهد اللّه»، حقایق مربوط به #پیامبر اسلام در تورات است كه به دست عالمان یهود تحریف گشته است. پیامبر اسلام صلى الله علیه و آله فرمودند: هر كسى با سوگند، مال و ثروت برادرش را به ناحق بخورد، مورد غضب الهى است. سپس این آیه را #تلاوت نمودند.
🌸 #حضرت_على علیه السلام فرمودند: منظور از سخن گفتن خداوند، سخن با زبان نیست بلکه از طریق الهام قلبی و یا ایجاد امواج صوتی در فضا است همانند گفتگوی #خداوند با موسی علیه السلام است که خداوند صوتی خلق کرد و از آن طریق با موسی سخن گفت. منظور از نگاه خداوند در #قیامت؛ «لاینظر الیهم» نگاه رحمت است.
🔹 پيام های آیه77سوره آل عمران 🔹
✅ #امانت مردم نزد انسان، عهد الهى است. در آیات قبل خواندیم كه بعضى امانت مردم را بر نمى گردانند، در این آیه به جاى امانت مردم، كلمهى «عهداللّه» به كار رفته است.
✅ #عهد_شكنى، از گناهان كبیره است. این نوع تهدید پى درپى، درباره هیچ گناهى در قرآن مطرح نشده است.
✅ #سوگند_دروغ، سبب محرومیّت در قیامت مىشود.
✅ #دنیاپرستى، ریشهى عهد شكنى است. «ثمناً»
✅ بهاى #عهد_شكنى هرچه باشد، كم است. «ثمناً قلیلاً»
✅ كیفرهاى #قیامت، متناسب با عملكرد خود ماست. بى اعتنایى ما به تعهّدات الهى، سبب بى اعتنایى خدا به ماست.
✅ #عذاب_هاى_اُخروى، هم جسمى است و هم روحى.
🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈