بسم الله الرحمن الرحيم
🌹 #تفسير_قرآن #جلسه_584
🌹 #آیه_114 #سوره_نساء
🌸 لَا خَيْرَ فِي كَثِيرٍ مِنْ نَجْوَاهُمْ إلَّا مَنْ أَمَرَ بِصَدَقَةٍ أَوْ مَعْرُوفٍ أَوْ إِصْلَاحٍ بَيْنَ النَّاسِ وَمَنْ يَفْعَلْ ذَلِكَ ابْتِغَاء مَرْضَاتِ اللَّهِ فَسَوفَ نُؤْتِيهِ أَجْرَاً عَظِيما
ً
🍀 ترجمه: در بسیارى از (رازگویی ها) سخنان درگوشى آنان، خیرى نیست، مگر (سخن) كسى كه به صدقه یا كار نیک یا اصلاح و آشتى میان مردم فرمان دهد و هر كسی براى طلب رضاى خدا چنین كند پس به زودى او را پاداشى بزرگ خواهیم داد.
🌷 #کثیر: بسیار
🌷 #نجوا: آهسته سخن گفتن
🌷 #معروف: کار پسندیده
🌷 #الناس: مردم
🌷 #ابتغاء: طلب شديد
🌷 #مرضات_الله: خشنودى خداوند
🌷 #فسوف: پس به زودی
🌷 #نؤتيه: به او می دهيم
🌷 #أجر: پاداش
🌷 #عظيم: بزرگ
🌸 اين آیه همانند سایر آیات سوره نساء در مدينه نازل شده است. در آيات گذشته به جلسات مخفيانه شبانه و شيطنت آميز بعضى از خیانتکاران و منافقان يا مانند آنها اشاره شده بود، در اين آيه از آن تحت عنوان #نجوا بحث مى شود. نجوا تنها به معنى سخنان در گوشى نيست، بلكه هر گونه جلسات سرّى و #مخفيانه را نيز شامل مىشود. اين آیه می فرماید: {لا خَيْرَ فِي كَثِيرٍ مِنْ نَجْواهُمْ: در بسیاری از رازگویی ها و سخنان در گوشی آنان ، خیری نیست.} در جلسات محرمانه و مخفیانه خیانتکاران و منافقان که بر اساس نقشه های شیطنت آمیز بنا شده خیر و سودی نیست.
🌸 سپس براى اين كه گمان نشود هر گونه نجوا و سخن در گوشى يا جلسات سرّى ناپسند و ممنوع است، چند مورد را به صورت استثنا ذكر كرده و مى فرمايد: إِلاّ مَنْ أَمَرَ بِصَدَقَةٍ أَوْ مَعْرُوفٍ أَوْ إِصْلاحٍ بَيْنَ النّاسِ: مگر کسی که به صدقه یا کار نیک یا اصلاح و آشتی میان مردم فرمان می دهد. امام صادق علیه السلام فرمودند: منظور از #معروف در این آیه قرض الحسنه دادن است. و اين گونه نجواها اگر به خاطر تظاهر و رياكارى نباشد بلكه منظور از آن طلب رضاى پروردگار بوده باشد، #خداوند پاداش بزرگى براى آن قرار داده است که می فرماید: وَ مَنْ يَفْعَلْ ذلِكَ ابْتِغاءَ مَرْضاتِ اللّهِ فَسَوْفَ نُؤْتِيهِ أَجْراً عَظِيماً: و هر کسی برای رضای خدا چنین کند پس به زودی او را پاداشی بزرگ خواهیم داد.
🌸 پس اصولاً #نجوا و سخنان در گوشى و تشكيل جلسات سرّى در قرآن به عنوان يک عمل شيطانى معرّفى شده است. در آيه ١٠ سوره مجادله مى فرمايد: إِنَّمَا النَّجْوا مِنَ الشَّيْطانِ ؛ نجوا از شيطان است. اساساً #نجوا اگر در حضور جمعيت انجام پذيرد سوءظنّ افراد را بر مى انگيزد، و گاهى حتّى در ميان دوستان ايجاد بدبينى مىكند، به همين دليل بهتر است كه جز در موارد ضرورت از اين موضوع استفاده نشود.
🔹 پيام های آیه 114 سوره نساء 🔹
✅ سخنان در گوشی، جز در موارد استثنایى، ناپسند است، چون سبب سوء ظنّ میان #مؤمنان مى شود.
✅ در اظهار نظر، باید #منصفانه رفتار كرد. همه ى سخنان در گوشی را زیر سؤال نبریم.
✅ گاهى آشتى دادن میان #مردم، ایجاب مى كند كه با هر یک از طرفین، مخفیانه گفتگو كنیم.
✅ گاهى امر به معروف یا صدقه ى آشكار، سبب شرمندگى و لجاجت طرف مى شود، باید با #نجوا و پنهانى عمل كرد.
✅ ارزش كارها به #اخلاص است.
✅ انجام هر كار خیر پنهانى و محرمانه، نشان #اخلاص نیست.
✅ خدمت به جامعه، دعوت به نیكوكارى و همزیستى مسالمت آمیز سبب دریافت پاداش بزرگ است.
🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
4_441354524418902718.mp3
2.92M
#تفسیر_گویا
#استاد_قرائتی
#سوره_نساء
#آیه_114
.................................................
🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran👈
1747157_562.mp3
2.96M
#صوت_قرآن
#سوره_نساء
#صفحه_97
🔶اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
#ترتیل_استاد_منشاوی
#سوره_نساء
#صفحه_97
🔶اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
#آموزش_حفظ
#سوره_مبارکه_نساء
آیه ی 115
#نغمه_رست
🔶اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
004115.mp3
507.5K
وَمَنْ يُشَاقِقِ الرَّسُولَ مِنْ بَعْدِ مَا تَبَيَّنَ لَهُ الْهُدَىٰ وَيَتَّبِعْ غَيْرَ سَبِيلِ الْمُؤْمِنِينَ نُوَلِّهِ مَا تَوَلَّىٰ وَنُصْلِهِ جَهَنَّمَ ۖ وَسَاءَتْ مَصِيرًا ﴿١١٥﴾
و هر کس بعد از آنکه [راه] هدایت برایش روشن و آشکار شد، با پیامبر مخالفت و دشمنی کند و از راهی جز راه مؤمنان پیروی نماید، او را به همان سو که رو کرده واگذاریم، و به دوزخ درآوریم؛ و آن بد بازگشت گاهی است. (۱۱۵)
🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
وَمَنْ يُشَاقِقِ الرَّسُولَ مِنْ بَعْدِ مَا تَبَيَّنَ لَهُ الْهُدَىٰ وَيَتَّبِعْ غَيْرَ سَبِيلِ الْمُؤْمِنِينَ نُوَلِّهِ مَا تَوَلَّىٰ وَنُصْلِهِ جَهَنَّمَ ۖ وَسَاءَتْ مَصِيرًا ﴿١١٥﴾
و هر کس بعد از آنکه [راه] هدایت برایش روشن و آشکار شد، با پیامبر مخالفت و دشمنی کند و از راهی جز راه مؤمنان پیروی نماید، او را به همان سو که رو کرده واگذاریم، و به دوزخ درآوریم؛ و آن بد بازگشت گاهی است. (۱۱۵)
وَمَنْ = و کسی که
يُشَاقِقِ الرَّسُولَ = مخالفت می کند فرستاده را
مِنْ بَعْدِ = از بعد
مَا تَبَيَّنَ = آنچه ( آنکه ) روشن شد
لَهُ الْهُدَىٰ = برای او راه هدایت
وَيَتَّبِعْ = و پیروی می کند
غَيْرَ سَبِيلِ الْمُؤْمِنِينَ = غیر راه مؤمنان
نُوَلِّهِ = بر مى گردانیم او را
مَا تَوَلَّىٰ = آنچه که پشت کرد
وَنُصْلِهِ جَهَنَّمَ = و داخل آتش جهنم می کنیم او را
وَسَاءَتْ مَصِيرًا = و بد سرنوشتی است
🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
(آيه ١١٥)
شأن نزول:
در شأن نزول آيات سابق گفتيم كه بشير بن ابيرق، پس از سرقت از مسلمانى، شخص بيگناهى را متهم ساخت و با صحنهسازى در حضور پيغمبر صلّى اللّه عليه و آله خود را تبرئه كرد ولى با نزول آيات گذشته رسوا شد، و به دنبال آن رسوايى به جاى اين كه توبه كند، راه كفر را پيش گرفت و رسما از زمرۀ مسلمانان خارج گرديد، آيه نازل شد و ضمن اشاره به اين موضوع، يك حكم كلى و عمومى را بيان ساخت.
برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 452
🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈