وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ الْكِتَابِ آمَنُوا وَاتَّقَوْا لَكَفَّرْنَا عَنْهُمْ سَيِّئَاتِهِمْ وَلَأَدْخَلْنَاهُمْ جَنَّاتِ النَّعِيمِ ﴿٦٥﴾
و اگر اهل کتاب [به آیین اسلام] ایمان می آوردند و پرهیزکاری میکردند، یقیناً گناهانشان را محو می کردیم، و آنان را در بهشت های پر نعمت در می آوردیم. (۶۵)
وَلَوْ أَنَّ = و اگر همانا
أَهْلَ الْكِتَابِ = اهل کتاب
آمَنُوا وَاتَّقَوْا = ایمان آوردند و تقوا پیشه کردند
لَكَفَّرْنَا عَنْهُمْ = هر آینه می پوشانیم از ایشان
سَيِّئَاتِهِمْ = گناهانشان
وَلَأَدْخَلْنَاهُمْ = و هر آینه داخل می کنیم ایشان را
جَنَّاتِ النَّعِيمِ = باغ های پر نعمت
🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
(آيه ٦٥) -به دنبال انتقادات گذشته از برنامه و روش اهل كتاب، در اين آيه و آيۀ بعد آنچنان كه اصول تربيتى اقتضا مىكند، قرآن براى بازگرداندن منحرفان اهل كتاب به راه راست، و تقدير از اقليتى كه با اعمال خلاف آنها همگام نبود، نخست چنين مىگويد: «اگر اهل كتاب ايمان بياورند و پرهيزكارى پيشه كنند، گناهان گذشتۀ آنها را مىپوشانيم و از آن صرف نظر مىكنيم» (وَ لَوْ أَنَّ أَهْلَ الْكِتابِ آمَنُوا وَ اتَّقَوْا لَكَفَّرْنا عَنْهُمْ سَيِّئاتِهِمْ) . نه تنها گناهان آنها را مىبخشيم «بلكه در باغهاى بهشت كه كانون انواع نعمتها است آنها را وارد مىكنيم» (وَ لَأَدْخَلْناهُمْ جَنّاتِ النَّعِيمِ) . اين در زمينۀ نعمتهاى معنوى و اخروى است.
برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 534
🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
بسم الله الرحمن الرحیم
🌹 #تفسیر_قران #جلسه_694
🌹 #آیه_۶۵ #سوره_مائده
🌸 وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ الْكِتَابِ ءامَنُوا وَاتَّقَوْا لَكَفَّرْنَا عَنْهُمْ سَيِّئَاتِهِمْ وَلَأَدْخَلْنَاهُمْ جَنَّاتِ النَّعِيمِ
🍀 ترجمه: و اگر اهل كتاب ایمان می آوردند و تقوا پیشه می كردند، یقیناً گناهانشان را می پوشاندیم، و آنان را در بهشت های پر نعمت در می آوردیم.
🌷 #كَفَّرْنَا: می پوشاندیم
🌷 #سَيِّئَاتِهِمْ: بدی هایشان
🌷 #جَنَّات: باغ های بهشت
🌷 #النَّعِيم: پر نعمت
🌸 این آیه همانند سایر آیات سوره مائده در مدینه نازل شده است و در ادامه موضوع آیات قبلی است #قرآن براى بازگرداندن منحرفان اهل كتاب به راه راست، و تقدير از اقليّتى كه با اعمال خلاف آنها همگام نبود، می فرماید: « وَ لَوْ أَنَّ أَهْلَ الْكِتابِ ءامَنُوا وَ اتَّقَوْا لَكَفَّرْنا عَنْهُمْ سَيِّئاتِهِمْ و لأدخلناهم جنات النعیم: و اگر اهل کتاب ایمان می آوردند و تقوا پیشه می کردند، به طور یقین ، گناهانشان را می پوشاندیم و آنان را در باغ های بهشت پر نعمت در می آوردیم» تقوا یعنی خود را از گناه حفظ کردن. #خداوند علاوه بر اینکه گناهان را عفو می کند لطف هم دارد که اگر کسانی ایمان آورند و تقوا پیشه کنند آنها را وارد باغ های بهشت می کند.
🔹 پیام های آیه ۶۵ سوره مائده 🔹
✅ جمعی از اهل کتاب در زمان پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم مردمی بی ایمان و بی تقوا بودند.
✅ #ایمان و #تقوا سبب از بین رفتن گناهان می شود.
✅ #ایمان بدون تقوا کارساز نیست.
🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
صدا ۰۱۳-۱.m4a
27.24M
#تفسیر_گویا
#استاد_قرائتی
#سوره_مائده
#آیه_65_66
.................................................
🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran👈
#آموزش_حفظ
#سوره_مبارکه_مائده
آیه ی 66
#نغمه_بیات
🔶اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
005066.mp3
540.5K
وَلَوْ أَنَّهُمْ أَقَامُوا التَّوْرَاةَ وَالْإِنْجِيلَ وَمَا أُنْزِلَ إِلَيْهِمْ مِنْ رَبِّهِمْ لَأَكَلُوا مِنْ فَوْقِهِمْ وَمِنْ تَحْتِ أَرْجُلِهِمْ ۚ مِنْهُمْ أُمَّةٌ مُقْتَصِدَةٌ ۖ وَكَثِيرٌ مِنْهُمْ سَاءَ مَا يَعْمَلُونَ ﴿٦٦﴾
و اگر آنان تورات و انجیل [واقعی] و آنچه را که از سوی پروردگارشان به آنان نازل شده برپا می داشتند، بی تردید از برکات آسمان و زمین بهره مند می شدند. از آنان گروهی میانه رو و معتدل اند، و بسیاری از آنان بد است آنچه را انجام می دهند. (۶۶)
🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
➖تلاوت قرآن رو چند بار با دقت گوش کنید
➖بعد میریم به سراغ ترجمه کلمه به کلمه
و تفسیر این آیه
🔶اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
وَلَوْ أَنَّهُمْ أَقَامُوا التَّوْرَاةَ وَالْإِنْجِيلَ وَمَا أُنْزِلَ إِلَيْهِمْ مِنْ رَبِّهِمْ لَأَكَلُوا مِنْ فَوْقِهِمْ وَمِنْ تَحْتِ أَرْجُلِهِمْ ۚ مِنْهُمْ أُمَّةٌ مُقْتَصِدَةٌ ۖ وَكَثِيرٌ مِنْهُمْ سَاءَ مَا يَعْمَلُونَ ﴿٦٦﴾
و اگر آنان تورات و انجیل [واقعی] و آنچه را که از سوی پروردگارشان به آنان نازل شده برپا می داشتند، بی تردید از برکات آسمان و زمین بهره مند می شدند. از آنان گروهی میانه رو و معتدل اند، و بسیاری از آنان بد است آنچه را انجام می دهند. (۶۶)
وَلَوْ أَنَّهُمْ أَقَامُوا = و اگر همانا ایشان اقامه کردند
التَّوْرَاةَ وَالْإِنْجِيلَ = تورات و انجیل را
وَمَا أُنْزِلَ إِلَيْهِمْ = و آنچه نازل شد بسویشان
مِنْ رَبِّهِمْ = از طرف پروردگارشان
لَأَكَلُوا = هر آینه می خوردند
مِنْ فَوْقِهِمْ = ازبالای سرشان
وَمِنْ تَحْتِ أَرْجُلِهِمْ = و از زیر پاهایشان
مِنْهُمْ أُمَّةٌ = از ( بعضی) ایشان گروهی
مُقْتَصِدَةٌ = میانه رو و معتدل
وَكَثِيرٌ مِنْهُمْ = و بسیاری از ایشان
سَاءَ مَا يَعْمَلُونَ = بد است آنچه می کنند
🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
(آيه ٦٦) -سپس به اثر عميق ايمان و تقوا حتى در زندگى مادى انسانها، اشاره كرده مىگويد: «اگر آنها تورات و انجيل را برپا دارند (و آن را به عنوان يك دستور العمل زندگى در برابر چشم خود قرار دهند) و بطور كلى به همۀ آنچه از طرف پروردگارشان بر آنها نازل شده اعم از كتب آسمانى پيشين و قرآن بدون هيچ گونه تبعيض و تعصب عمل كنند، از آسمان و زمين، نعمتهاى الهى آنها را فرا خواهد گرفت» (وَ لَوْ أَنَّهُمْ أَقامُوا التَّوْراةَ وَ الْإِنْجِيلَ وَ ما أُنْزِلَ إِلَيْهِمْ مِنْ رَبِّهِمْ لَأَكَلُوا مِنْ فَوْقِهِمْ وَ مِنْ تَحْتِ أَرْجُلِهِمْ) . شك نيست كه منظور از برپاداشتن تورات و انجيل، آن قسمت از تورات و انجيل واقعى است كه در آن زمان در دست آنها بود. در حقيقت آيۀ فوق يكبار ديگر، اين اصل اساسى را مورد تأكيد قرار مىدهد كه پيروى از تعليمات آسمانى انبياء تنها براى سر و سامان دادن به زندگى پس از مرگ نيست، بلكه بازتاب گستردهاى در سرتاسر زندگى مادى انسانها نيز دارد، جمعيتها را قوى، و صفوف را فشرده، و نيروها را متراكم، و نعمتها را پربركت، و امكانات را وسيع، و زندگى را مرفه، و امن و امان مىسازد. نظرى به ثروتهاى عظيم مادى و نيروهاى فراوان انسانى كه امروز در دنياى بشريت بر اثر انحراف از اين تعليمات نابود مىگردد، دليل زندۀ اين حقيقت است. امروز مغزهاى متفكرى كه براى تكميل و توسعه و توليد سلاحهاى مرگبار و كشمكشهاى استعمارى كار مىكند، قسمت مهمى از نيروهاى ارزندۀ انسانى را تشكيل مىدهد، و چقدر نوع بشر، به اين نوع سرمايهها و اين مغزهايى كه بيهوده از بين مىرود، براى رفع نيازمنديهايش محتاج است، و چقدر چهرۀ دنيا زيبا و خواستنى و جالب بود اگر همۀ اينها در راه آبادى به كار گرفته مىشدند! در پايان آيه، اشاره به اقليت صالح اين جمعيت كرده، مىگويد: «با اين كه بسيارى از آنها بدكارند ولى جمعيتى معتدل و ميانهرو در ميان آنها وجود دارد» كه حسابشان با حساب ديگران در پيشگاه خدا و در نظر خلق خدا جداست (مِنْهُمْ أُمَّةٌ مُقْتَصِدَةٌ وَ كَثِيرٌ مِنْهُمْ ساءَ ما يَعْمَلُونَ) . نظير اين تعبير در بارۀ اقليت صالح اهل كتاب، در آيۀ ١٥٩ سورۀ اعراف و آيۀ ٧٥ آل عمران نيز ديده مىشود.
برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 535
🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
بسم الله الرحمن الرحیم
🌹 #تفسیر_قران #جلسه_695
🌹 #آیه_۶۶ #سوره_مائده
🌸 وَلَوْ أَنَّهُمْ أَقَامُوا التَّوْرَاةَ وَالْإِنْجِيلَ وَمَآ أُنْزِلَ إِلَيْهِمْ مِنْ رَبِّهِمْ لَأَكَلُوا مِنْ فَوْقِهِمْ وَمِنْ تَحْتِ أَرْجُلِهِمْ ۚ مِنْهُمْ أُمَّةٌ مُقْتَصِدَةٌ ۖ وَكَثِيرٌ مِنْهُمْ سَآءَ مَا يَعْمَلُونَ
🍀 ترجمه: و اگر آنان تورات و انجیل [واقعی] و آنچه را كه از سوی پروردگارشان بر آنان نازل شده برپا می داشتند، بیتردید از بركات آسمان و زمین بهره مند می شدند. بعضی از آنان گروهی میانه رو هستند، و بسیاری از آنان آنچه را انجام می دهند، بد است.
🌷 #لوْ_أَنَّهُمْ_أَقَامُوا: اگر آنان بر پا می داشتند
🌷 #مِنْ_فَوْقِهِمْ: از بالای سرشان، در اینجا کنایه از آسمان است
🌷 #منْ_تَحْتِ_أَرْجُلِهِمْ: از زیر پاهایشان- کنایه از زمین است
🌷 #أُمَّةٌ_مُقْتَصِدَة: گروهی معتدل
🌷 #سَآءَ: بد است
🌸 این آیه همانند سایر آیات سوره مائده در مدینه نازل شده است و در ادامه آیه قبلی است و به اثر عميق #ايمان و #تقوا در زندگى مادّى انسان ها، اشاره كرده و می فرماید: «وَ لَوْ أَنَّهُمْ أَقامُوا التَّوْراةَ وَ الْإِنْجِيلَ وَ ما أُنْزِلَ إِلَيْهِمْ مِنْ رَبِّهِمْ لَأَكَلُوا مِنْ فَوْقِهِمْ وَ مِنْ تَحْتِ أَرْجُلِهِمْ: و اگر آنان تورات و انجیل و آنچه را که از سوی پروردگارشان بر آنان نازل شده برپا می داشتند، بی تردید از برکات آسمان وزمین بهره مند می شدند.» منظور از آنان در اینجا اهل کتاب است که شامل یهود و نصارا است شک نيست كه منظور از برپاداشتن تورات و انجيل، آن قسمت از تورات و انجيل واقعى است كه در آن زمان در دست آنها بود.
🌸 در حقيقت آيه فوق يک بار ديگر، اين اصل اساسى را مورد تأكيد قرار مى دهد كه پيروى از تعليمات آسمانى #انبيا تنها براى سر و سامان دادن به زندگى پس از مرگ نيست، بلكه بازتاب گسترده اى در سرتاسر زندگى دنیوی انسان ها نيز دارد، جمعيّت ها را قوى، و صفوف را فشرده، و نيروها را متراكم، و نعمت ها را پربركت، و امكانات را وسيع، و زندگى را مرفّه، و امن و امان مى سازد. اگر آنها به #تورات و #انجیل و #قرآن بدون هیچ گونه تعصبی عمل می کردند، نعمت های الهی از آسمان و زمین، آنها را فرا می گرفت. سپس ، اشاره به بعضی از افراد با ایمان از یهود و نصارا كرده كه حسابشان با حساب ديگران در پيشگاه خدا و در نظر خلق خدا جداست «مِنْهُمْ أُمَّةٌ مُقْتَصِدَةٌ: و بعضی از آنان گروهی میانه رو اند» «وَ كَثِيرٌ مِنْهُمْ ساءَ ما يَعْمَلُونَ: و بسیاری از آنان آنچه را انجام می دهند بد است»
🔹 پیام های آیه ۶۶ سوره مائده 🔹
✅ #اهل_کتاب، به همه ی کتاب های آسمانی ایمان ندارند
✅ همه ی کتاب های آسمانی، محترم است
✅ #قرآن برای همه ی امت ها می باشد
✅ #اسلام، به رفاه مردم توجه دارد.
✅ توجه به دستورهای دینی، زندگی مادی را هم سر و سامان می دهد
✅ همه را به یک چشم نبینیم.
🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
صدا ۰۱۳-۱.m4a
27.24M
#تفسیر_گویا
#استاد_قرائتی
#سوره_مائده
#آیه_65_66
.................................................
🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran👈
#آموزش_حفظ
#سوره_مبارکه_مائده
آیه ی 67
#نغمه_رست
🔶اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
005067.mp3
497.1K
يَا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ ۖ وَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ ۚ وَاللَّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ ۗ إِنَّ اللَّهَ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الْكَافِرِينَ ﴿٦٧﴾
ای پیامبر! آنچه از سوی پروردگارت [درباره ولایت و رهبری علی بن أبی طالب امیرالمؤمنین (علیه السلام)] بر تو نازل شده ابلاغ کن؛ و اگر انجام ندهی پیام خدا را نرسانده ای. و خدا تو را از [آسیب و گزند] مردم نگه می دارد؛ قطعاً خدا گروه کافران را هدایت نمی کند. (۶۷)
🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
➖تلاوت قرآن رو چند بار با دقت گوش کنید
➖بعد میریم به سراغ ترجمه کلمه به کلمه
و تفسیر این آیه
🔶اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
يَا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ ۖ وَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ ۚ وَاللَّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ ۗ إِنَّ اللَّهَ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الْكَافِرِينَ ﴿٦٧﴾
ای پیامبر! آنچه از سوی پروردگارت [درباره ولایت و رهبری علی بن أبی طالب امیرالمؤمنین (علیه السلام)] بر تو نازل شده ابلاغ کن؛ و اگر انجام ندهی پیام خدا را نرسانده ای. و خدا تو را از [آسیب و گزند] مردم نگه می دارد؛ قطعاً خدا گروه کافران را هدایت نمی کند. (۶۷)
يَا أَيُّهَا الرَّسُولُ = اى رسول
بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ = برسان آنچه نازل شد
إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ = بسوی تو از،طرف پروردگارت
وَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ = و اگر انجام ندهی
فَمَا بَلَّغْتَ = پس نرسانده ای
رِسَالَتَهُ = رسالتش را
وَاللَّهُ يَعْصِمُكَ = و خدا نگه می دارد تو را
مِنَ النَّاسِ = از مردم
إِنَّ اللهَ = همانا خداوند
لَا يَهْدِي = هدایت نمی کند
الْقَوْمَ الْكَافِرِينَ = گروه کافران را
🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
(آيه ٦٧) -انتخاب جانشين نقطۀ پايان رسالت! در اين آيه روى سخن، فقط به پيامبر است، و تنها وظيفۀ او را بيان مىكند، با خطاب «اى پيامبر!» (يا أَيُّهَا الرَّسُولُ) . شروع شده و با صراحت و تأكيد دستور مىدهد، كه «آنچه را از طرف پروردگارت بر تو نازل شده است (به مردم) برسان» (بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ) . سپس براى تأكيد بيشتر به او اخطار مىكند كه: «اگر از اين كار خوددارى كنى (كه هرگز خوددارى نمىكرد) رسالت خدا را تبليغ نكردهاى» ! (وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ) . سپس به پيامبر صلّى اللّه عليه و آله كه گويا از واقعۀ خاصى اضطراب و نگرانى داشته، دلدارى و تأمين مىدهد و به او مىگويد: از مردم در اداى اين رسالت وحشتى نداشته باش» زيرا خداوند تو را از خطرات آنها نگاه خواهد داشت» (وَ اللّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النّاسِ) . و در پايان آيه به عنوان يك تهديد و مجازات، به آنهايى كه اين رسالت مخصوص را انكار كنند و در برابر آن از روى لجاجت كفر بورزند، مىگويد: «خداوند كافران لجوج را هدايت نمىكند» (إِنَّ اللّهَ لا يَهْدِي الْقَوْمَ الْكافِرِينَ) . راستى چه مسألۀ مهمى در اين آخرين ماههاى عمر پيامبر صلّى اللّه عليه و آله مطرح بوده كه در آيۀ فوق عدم تبليغ آن مساوى با عدم تبليغ رسالت شمرده شده است. در كتابهاى مختلف دانشمندان شيعه و اهل تسنن روايات زيادى ديده مىشود كه با صراحت مىگويد آيۀ فوق در بارۀ تعيين جانشين براى پيامبر صلّى اللّه عليه و آله و سرنوشت آيندۀ اسلام و مسلمين در غدير خم نازل شده است.
برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 536
🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
و بدنبال آن سر به سوى آسمان برداشت و عرض كرد: اللّهمّ وال من والاه و عاد من عاداه و احبّ من احبّه و ابغض من ابغضه و انصر من نصره و اخذل من خذله و ادر الحقّ معه حيث دار: «خداوندا! دوستان او را دوست بدار و دشمنان او را دشمن بدار، محبوب بدار آن كس كه او را محبوب دارد، و مبغوض بدار آن كس كه او را مبغوض دارد، يارانش را يارى كن، و آنها را كه ترك ياريش كنند، از يارى خويش محروم ساز، و حق را همراه او بدار و او را از حق جدا مكن» . سپس فرمود: الا فليبلّغ الشّاهد الغائب: «آگاه باشيد، همۀ حاضران وظيفه دارند اين خبر را به غايبان برسانند» . خطبۀ پيامبر صلّى اللّه عليه و آله به پايان رسيد، عرق از سر و روى پيامبر صلّى اللّه عليه و آله و على عليه السّلام و مردم فرو مىريخت، و هنوز صفوف جمعيت از هم متفرق نشده بود كه امين وحى خدا نازل شد و اين آيه را بر پيامبر صلّى اللّه عليه و آله خواند: اَلْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي. . . «امروز آيين شما را كامل و نعمت خود را بر شما تمام كردم، پيامبر صلّى اللّه عليه و آله فرمود: اللّه اكبر، اللّه اكبر على اكمال الدّين و اتمام النّعمة و رضى الرّبّ برسالتى و الولاية لعلىّ من بعدى: «خداوند بزرگ است، خداوند بزرگ است همان خدايى كه آيين خود را كامل و نعمت خود را بر ما تمام كرد، و از نبوت و رسالت من و ولايت على عليه السّلام پس از من راضى و خشنود گشت» . در اين هنگام شور و غوغايى در ميان مردم افتاد و به على عليه السّلام اين موقعيت را تبريك مىگفتند و از افراد سرشناسى كه به او تبريك گفتند، أبو بكر و عمر بودند، كه اين جمله را در حضور جمعيت بر زبان جارى ساختند: بخّ بخّ لك يابن ابى طالب اصبحت و امسيت مولاى و مولا كلّ مؤمن و مؤمنة: «آفرين بر تو باد، آفرين بر تو باد، اى فرزند أبو طالب! تو مولا و رهبر من و تمام مردان و زنان با ايمان شدى» . اين بود خلاصهاى از حديث معروف غدير كه در كتب دانشمندان اهل تسنن و شيعه آمده است.
برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 538
🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
خلاصۀ جريان غدير-
در آخرين سال عمر پيامبر مراسم حجّة الوداع، با شكوه هر چه تمامتر در حضور پيامبر صلّى اللّه عليه و آله به پايان رسيد. نه تنها مردم مدينه در اين سفر پيامبر صلّى اللّه عليه و آله را همراهى مىكردند بلكه، مسلمانان نقاط مختلف جزيرۀ عربستان نيز براى كسب يك افتخار تاريخى بزرگ به همراه پيامبر صلّى اللّه عليه و آله بودند. آفتاب حجاز آتش بر كوهها و درّهها مىپاشيد، اما شيرينى اين سفر روحانى بىنظير، همه چيز را آسان مىكرد، ظهر نزديك شده بود، كمكم سرزمين جحفه و سپس بيابانهاى خشك و سوزان «غدير خم» از دور نمايان مىشد. روز پنج شنبه سال دهم هجرت بود، و درست هشت روز از عيد قربان مىگذشت، ناگهان دستور توقف از طرف پيامبر صلّى اللّه عليه و آله به همراهان داده شد. مؤذن پيامبر صلّى اللّه عليه و آله با صداى اللّه اكبر مردم را به نماز ظهر دعوت كرد، مردم بسرعت آمادۀ نماز مىشدند، اما هوا بقدرى داغ بود كه بعضى مجبور بودند، قسمتى از عباى خود را به زير پا و طرف ديگر آن را به روى سر بيفكنند. نماز ظهر تمام شد، مسلمانان تصميم داشتند فورا به خيمههاى كوچكى كه با خود حمل مىكردند پناهنده شوند، ولى پيامبر صلّى اللّه عليه و آله به آنها اطلاع داد كه همه بايد براى شنيدن يك پيام تازۀ الهى كه در ضمن خطبۀ مفصلى بيان مىشد خود را آماده كنند. كسانى كه از پيامبر صلّى اللّه عليه و آله فاصله داشتند قيافۀ ملكوتى او را در لابلاى جمعيت نمىتوانستند مشاهده كنند. لذا منبرى از جهاز شتران ترتيب داده شد و پيامبر صلّى اللّه عليه و آله بر فراز آن قرار گرفت و نخست حمد و سپاس پروردگار بجا آورد و خود را به خدا سپرد، سپس مردم را مخاطب ساخت و چنين فرمود: «من به همين زودى دعوت خدا را اجابت كرده، از ميان شما مىروم، من مسؤولم، شما هم مسؤوليد، شما در بارۀ من چگونه شهادت مىدهيد» ؟ مردم صدا بلند كردند و گفتند: نشهد انّك قد بلّغت و نصحت و جهدت فجزاك اللّه خيرا: «ما گواهى مىدهيم تو وظيفۀ رسالت را ابلاغ كردى و شرط خيرخواهى را انجام دادى و آخرين تلاش و كوشش را در راه هدايت ما نمودى، خداوند تو را جزاى خير دهد» . سپس فرمود: «آيا شما گواهى به يگانگى خدا و رسالت من و حقانيت روز رستاخيز و برانگيخته شدن مردگان در آن روز نمىدهيد» ؟ ! همه گفتند: «آرى! گواهى مىدهيم» فرمود: خداوندا! گواه باش» ! . . . بار ديگر فرمود: اى مردم! آيا صداى مرا مىشنويد؟ . . . گفتند: آرى، و بدنبال آن، سكوت سراسر بيابان را فرا گرفت و جز صداى زمزمۀ باد چيزى شنيده نمىشد. پيامبر صلّى اللّه عليه و آله فرمود: . . . اكنون بنگريد با اين دو چيز گرانمايه و گرانقدر كه در ميان شما به يادگار مىگذارم چه خواهيد كرد؟ يكى از ميان جمعيت صدا زد، كدام دو چيز گرانمايه يا رسول اللّه؟ ! . پيامبر صلّى اللّه عليه و آله بلافاصله گفت: اول ثقل اكبر، كتاب خداست كه يك سوى آن به دست پروردگار و سوى ديگرش در دست شماست، دست از دامن آن برنداريد تا گمراه نشويد، و اما دومين يادگار گرانقدر من خاندان منند و خداوند لطيف خبير به من خبر داده كه اين دو هرگز از هم جدا نشوند، تا در بهشت به من بپيوندند، از اين دو پيشى نگيريد كه هلاك مىشويد و عقب نيفتيد كه باز هلاك خواهيد شد. ناگهان مردم ديدند پيامبر صلّى اللّه عليه و آله به اطراف خود نگاه كرد گويا كسى را جستجو مىكند و همين كه چشمش به على عليه السّلام افتاد، خم شد و دست او را گرفت و بلند كرد، آنچنان كه سفيدى زير بغل هر دو نمايان شد و همۀ مردم او را ديدند و شناختند كه او همان افسر شكست ناپذير اسلام على عليه السّلام است، در اينجا صداى پيامبر صلّى اللّه عليه و آله رساتر و بلندتر شد و فرمود: ايّها النّاس من اولى النّاس بالمؤمنين من انفسهم: «چه كسى از همۀ مردم نسبت به مسلمانان از خود آنها سزاوارتر است؟ !» . گفتند: خدا و پيامبر صلّى اللّه عليه و آله داناترند، پيامبر صلّى اللّه عليه و آله گفت: خدا، مولى و رهبر من است، و من مولى و رهبر مؤمنانم و نسبت به آنها از خودشان سزاوارترم (و ارادۀ من بر ارادۀ آنها مقدم) سپس فرمود: فمن كنت مولاه فعلىّ مولاه: «هر كس من مولا و رهبر او هستم على مولا و رهبر اوست» و اين سخن را سه بار و به گفتۀ بعضى از راويان حديث، چهار بار تكرار كرد.
برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 538
🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
بسم الله الرحمن الرحیم
🌹 #تفسیر_قران #جلسه_696
🌹 #آیه_۶۷ #سوره_مائده
بخش۱
🌸 يَآ أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَآ أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ ۖ وَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ ۚ وَاللَّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ ۗ إِنَّ اللَّهَ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الْكَافِرِينَ
🍀 ترجمه: ای پیامبر! آنچه از سوی پروردگارت بر تو نازل شده ابلاغ كن؛ و اگر انجام ندهی پس پیام خدا را نرسانده ای و خداوند تو را از آسیب مردم نگه می دارد؛ قطعاً خداوند گروه كافران را هدایت نمی كند.
🌷 #بَلِّغْ: ابلاغ کن، برسان
🌷 #رِسَالَت: پیام
🌷 #يَعْصِمُك: تو را حفظ می کند
🌸 در اين آيه روى سخن، فقط به پيامبر است، و تنها وظيفه او را بيان مى كند، با خطاب «يا أَيُّهَا الرَّسُولُ: ای پیامبر» شروع شده و با صراحت و تأكيد دستور مى دهد، كه «بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ: آنچه از سوی پروردگارت بر تو نازل شده ابلاغ کن» سپس براى تأكيد بيشتر به #پیامر می فرماید كه: «وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ: و اگر انجام ندهی پس پیام خدا را نرسانده ای» سپس به #پيامبر «صلّى اللّه عليه و آله» كه گويا از واقعه خاصّى اضطراب و نگرانى داشته، دلدارى و تأمين مى دهد و به او مى فرماید: «و الله یعصمك من الناس: و خداوند تو را از آسیب مردم حفظ می کند»
🌸 سپس به عنوان يک تهديد، به آنهايى كه اين رسالت مخصوص را انكار كنند و در برابر آن از روى لجاجت #كفر بورزند، مى فرماید: «إِنَّ اللّهَ لا يَهْدِي الْقَوْمَ الْكافِرِينَ: قطعا خداوند گروه کافران را هدایت نمی کند» راستى چه مسأله مهمّى در اين آخرين ماه هاى عمر پيامبر «صلّى اللّه عليه و آله» مطرح بوده كه در آيه فوق عدم تبليغ آن مساوى با عدم تبليغ رسالت شمرده شده است.
🌸 این آیه به دلایلى كه خواهد آمد مربوط به جانشینى حضرت على علیه السلام و نصب او به #ولایت در غدیر خم به هنگام برگشت پیامبر صلى الله علیه وآله از سفر #حج در سال دهم هجرى است. همه ى مفسّران شیعه به اتكاى روایات اهل بیت علیهم السلام و نیز بعضى از مفسّران اهل سنت به عنوان یكى از مصادیق، آیه را مربوط به نصب حضرت على علیه السلام در غدیر خم به #ولایت و #امامت دانسته اند.
🌸 در تمام #قرآن تنها در این آیه است كه به پیامبر اسلام صلى الله علیه وآله نسبت به كتمان پیام، هشدار داده شده كه اگر نگویى، تمام آنچه را كه در 23 سال رسالت گفته اى هدر مى رود. پس باید دید چه پیام مهمى است كه این گونه بیان مى شود؟ پیامبر اسلام صلى الله علیه وآله به #حضرت_على علیه السلام فرمود: اگر آنچه درباره ولایت تو است به مردم نرسانم تمام اعمال من محو مى شود. در این آیه چند نكته است كه جهت گیرى محتوایى آن را روشن مىكند:
1⃣ #سوره_مائده، در اواخر عمر پیامبر نازل شده است.
2⃣ در این آیه، به جاى «یا أیّها النّبى» «یا أیّها الرّسول» آمده است، كه نشانه ى یک #رسالت مهم است.
3⃣ به جاى فرمان «أبلغ»، فرمان «بَلّغ» آمده كه نشانهى ابلاغ قطعى و رسمى ومهم است.
4⃣ #پیامبر نسبت به نرساندن یک پیام مهم تهدید شده كه اگر نگوید، همه ى زحماتش به هدر مى رود.
5⃣ رسول خدا صلى الله علیه و آله از عواقب كارى ترس دارد كه #خداوند او را دلدارى مى دهد كه ما تو را از شر مردم نگه مى داریم.
6⃣ در آیه، پیامى است كه به لحاظ اهمیّت، با همه پیام هاى دوران نبوّت و رسالت، برابر است كه اگر این پیام به مردم نرسد، گویا همه ى پیام ها از بین می رود.
7⃣ محتواى پیام، باید مسأله اى اساسى باشد، وگرنه در مسایل جزئى و فردى، این همه تهدید و دلدارى لازم نیست.
8⃣ پیام آیه، مربوط به توحید و نبوّت و معاد نیست، چون این اصول، در روزهاى اوّل بعثت در مكّه بیان شده و نیازى به این همه سفارش در اواخر عمر آن حضرت ندارد.
9⃣ پیام آیه، مربوط به نماز، روزه، حج، زكات، خمس وجهاد هم نیست، چون این ها در طول 23 سال دعوت #پیامبر بیان شده و مردم نیز به آن عمل كرده اند و ترسی در كار نبوده است.
🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
بسم الله الرحمن الرحیم
🌹 #تفسیر_قران #جلسه_697
🌹 #آیه_۶۷ #سوره_مائده
بخش۲
🌸 يَآ أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَآ أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ ۖ وَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ ۚ وَاللَّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ ۗ إِنَّ اللَّهَ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الْكَافِرِينَ
🍀 ترجمه: ای پیامبر! آنچه از سوی پروردگارت بر تو نازل شده ابلاغ كن؛ و اگر انجام ندهی پیام خدا را نرسانده ای و خداوند تو را از آسیب مردم نگه می دارد؛ قطعاً خداوند گروه كافران را هدایت نمی كند.
🌸 موضوع این جلسه در ادامه جلسه قبلی است. محتواى این پیام مهم كه در اواخر عمر شریف #پیامبر صلى الله علیه وآله نازل شده چیست؟ روایات مى گوید: آیه مربوط به هجدهم ذیحجه سال دهم هجرى در سفر حجة الوداع پیامبر اسلام است، كه آن حضرت در بازگشت به سوى مدینه، در مكانى به نام « #غدیر_خم » به امر الهى فرمان توقّف داد و همه در این منطقه جمع شدند. در آنجا، پیامبر خدا در میان انبوه یاران، بر فراز منبرى از جهاز شتران قرار گرفت و خطبه اى طولانى خواند. ابتداى خطبه، توحید، نبوّت و معاد بود كه تازگى نداشت. سخن تازه از آنجا بود كه #پیامبر، خبر از رحلت خود داد و نظر مسلمانان را نسبت به خود جویا شد. همه نسبت به كرامت و عظمت و خدمت و رسالت او در حد اعلا اقرار كردند.
🌸 وقتى مطمئن شد كه صدایش به همه ى مردم، در چهار طرف مى رسد، پیام مهم خود را نسبت به آینده بیان كرد. و فرمود: «من كنت مولاه فعلىّ مولاه: هر كه من مولاى اویم، این علىّ مولاى اوست» و به این وسیله جانشینى #حضرت_على علیه السلام را براى پس از خود به صراحت اعلام داشت. امّا پس از وفاتش، وقتى #حضرت_زهرا علیها السلام به در خانه هاى مردم مى رفت و مى گفت: مگر نبودید و نشنیدید كه رسول خدا در غدیر خم چه فرمود؟ مى گفتند: ما در #غدیر_خم، در فاصله دورى بودیم و صداى پیامبر را نمى شنیدیم!!
🌸 اللّه اكبر از كتمان، از ترس، از بى وفایى و از دروغ گفتن به دختر پیامبر خدا. آرى، مردم با دو شاهد، حقّ خود را مى گیرند، ولى حضرت على علیه السلام با وجود ده ها هزار شاهد، نتوانست حقّ خود را بگیرد. امان از حبّ دنیا، حسادت و كینه هاى بدر و خیبر و حنین كه نسبت به #حضرت_علىّ علیه السلام در دل داشتند. امام باقرعلیه السلام فرمودند: «بُنى الاسلام على خمس على الصلاة و الزّكاة و الصوم و الحج و الولایة و لم یناد بشىء كما نودى بالولایة فاخذ النّاس باربع و تركوا هذه: #اسلام بر پنج چیز استوار است: بر نماز، زكات، روزه، زكات و ولایت اهل بیت و چیزى به اندازه ى ولایت مورد توجّه نبود، امّا مردم چهارتاى آن را پذیرفتند و ولایت را ترک کردند.
🔹 پيام های آیه ۶۷ سوره مائده 🔹
✅ نوع خطاب، باید با نوع هدف، هماهنگ باشد. چون هدف، رسالت و پیام رسانى است، خطاب هم «یا أیّها الرّسول» است.
✅ انتخاب #امام_معصوم باید از سوى خداوند باشد.
✅ گاهى ابلاغ پیام #الهى باید در حضور مردم و مراسم عمومى و با بیعت گرفتن باشد، ابلاغ ولایت با سخن كافى نیست، بلكه باید با عمل باشد.
✅ #احكام و پیام هاى الهى، همه در یک سطح نیست. گاهى كتمان یک حقیقت، با كتمان تمام حقایق برابر است.
✅ ركن اصلى #اسلام، امامت و حكومت است.
✅ انكار ولایت، نوعى #كفر است.
🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈