eitaa logo
کانال آرشیو آموزش حفظ ترتیبی قرآن کریم
661 دنبال‌کننده
129 عکس
53 ویدیو
240 فایل
ارتباط با ادمین کانال @meftah68
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم 🌹 🌹 🌸 وَأَنْذِرْ بِهِ الَّذِينَ يَخَافُونَ أَنْ يُحْشَرُوٓا إِلَىٰ رَبِّهِمْ ۙ لَيْسَ لَهُمْ مِنْ دُونِهِ وَلِيٌّ وَلَا شَفِيعٌ لَعَلَّهُمْ يَتَّقُونَ 🍀 ترجمه: و به وسیله آن [قرآن] كسانی كه از محشور شدن به سوی پروردگارشان می ‌ترسند، هشدار ده كه آنان را به غیر از خدا یاور و شفیعی نخواهد بود؛ شاید که تقوا پیشه کنند. 🌷 : هشدار ده 🌷 : می ترسند 🌷 : جمع می شوند 🌷 : پروردگارشان 🌷 : برای آنها نیست 🌷 : به غیر از او 🌷 : یاور 🌷 : شفاعت کننده 🌷 : شاید که تقوا پیشه کنند 🔴 این آیه همانند سایر آیات سوره أنعام در نازل شده است. این آیه در شأن موالی و فقرای عرب امثال عمار یاسر و ابوذر غفاری و مقداد اسود و صهیب و بلال و خباب و سالم و مهجع و نمرة بن قاسط و عامر بن فهیرة و ابن مسعود نازل گردیده است که به پیامبر خود می فرماید اینان را به قرآن و وحی که به تو فرستادیم هشدار ده و آگاه ساز. 🌸 در اين آيه به «صلّى اللّه عليه و آله و سلم» دستور مى ‌دهد «وَ أَنْذِرْ بِهِ الَّذِينَ يَخافُونَ أَنْ يُحْشَرُوا إِلى رَبِّهِمْ: و به وسیله آن [قرآن] کسانی که از محشور شدن به سوی پروردگارشان می ترسند، هشدار ده» يعنى كسانى كه تا اين اندازه چشم قلب آنها گشوده است كه احتمال مى ‌دهند حساب و كتابى در كار باشد، در پرتو اين احتمال، و ترس از مسئوليّت، آمادگى براى پذيرش حقّ يافته ‌اند. 🌸 اين گونه افراد بيدار دل از آن روز قیامت مى ‌ترسند كه غیر از پناهگاه و شفاعت كننده‌ اى وجود ندارد «لَيْسَ لَهُمْ مِنْ دُونِهِ وَلِيٌّ وَ لا شَفِيعٌ: آنان را به غیر از خدا یاور و شفیعی نخواهد بود» «لَعَلَّهُمْ يَتَّقُونَ: شاید که تقوا پیشه کنند» یعنی با پرهیز از گناهان و پرهیز از مخالفت با خدا ، خدا را برای خود حفظ کنید. 🔹 پیام های آیه ۵۱ سوره أنعام 🔹 ✅ آمادگی افراد، شرط تأثیر گذاری هدایت پیامبران است. ✅ اعتقاد به معاد، کلید تقواست. 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
صدا ۰۰۲-۱۰-۲--۱-۲-۲-۱.m4a
13.54M
................................................. 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran👈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
آیه ی 52 🔶اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
006052.mp3
574.4K
وَلَا تَطْرُدِ الَّذِينَ يَدْعُونَ رَبَّهُمْ بِالْغَدَاةِ وَالْعَشِيِّ يُرِيدُونَ وَجْهَهُ ۖ مَا عَلَيْكَ مِنْ حِسَابِهِمْ مِنْ شَيْءٍ وَمَا مِنْ حِسَابِكَ عَلَيْهِمْ مِنْ شَيْءٍ فَتَطْرُدَهُمْ فَتَكُونَ مِنَ الظَّالِمِينَ ﴿٥٢﴾ و آنان که بامدادان و شامگاهان پروردگارشان را می خوانند [و با این خواندن] خشنودی او را می خواهند، از خود مران. نه چیزی از حساب [عمل] آنان بر عهده توست، و نه چیزی از حساب [کار] تو بر عهده آنان است تا آنان را برانی و [به سبب راندنشان] از ستمکاران باشی. (۵۲) 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
➖تلاوت قرآن رو چند بار با دقت گوش کنید ➖بعد میریم به سراغ ترجمه کلمه به کلمه و تفسیر این آیه 🔶اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
وَلَا تَطْرُدِ الَّذِينَ يَدْعُونَ رَبَّهُمْ بِالْغَدَاةِ وَالْعَشِيِّ يُرِيدُونَ وَجْهَهُ ۖ مَا عَلَيْكَ مِنْ حِسَابِهِمْ مِنْ شَيْءٍ وَمَا مِنْ حِسَابِكَ عَلَيْهِمْ مِنْ شَيْءٍ فَتَطْرُدَهُمْ فَتَكُونَ مِنَ الظَّالِمِينَ ﴿٥٢﴾ و آنان که بامدادان و شامگاهان پروردگارشان را می خوانند [و با این خواندن] خشنودی او را می خواهند، از خود مران. نه چیزی از حساب [عمل] آنان بر عهده توست، و نه چیزی از حساب [کار] تو بر عهده آنان است تا آنان را برانی و [به سبب راندنشان] از ستمکاران باشی. (۵۲) وَلَا تَطْرُدِ = و طرد نکن الَّذِينَ يَدْعُونَ رَبَّهُمْ = کسانی که میخوانند پروردگارشان را بِالْغَدَاةِ = صبحگاه وَالْعَشِيِّ = و شامگاه يُرِيدُونَ وَجْهَهُ = میخواهند ذات او را مَا عَلَيْكَ = نیست بر تو مِنْ حِسَابِهِمْ = از حساب ایشان مِنْ شَيْءٍ = هیچ چیزی وَمَا مِنْ حِسَابِكَ = و نیست از حساب تو عَلَيْهِمْ مِنْ شَيْءٍ = بر ایشان هیچ‌چیزی فَتَطْرُدَهُمْ = پس (‌تا ) طرد كنى ايشان را فَتَكُونَ = پس باشی مِنَ الظَّالِمِينَ = از ستمکاران 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
(آيه ٥٢) شأن نزول: در مورد نزول اين آيه و آيۀ بعد نقل شده: جمعى از قريش از كنار مجلس پيامبر صلّى اللّه عليه و آله گذشتند در حالى كه «صهيب» و «عمّار» ، «بلال» و «خباب» و امثال آنها از مسلمانان كم‌بضاعت و كارگر، در خدمت پيامبر صلّى اللّه عليه و آله بودند. آنها از مشاهدۀ اين صحنه تعجب كردند. گفتند: اى محمد! آيا به همين افراد از جمعيت قناعت كرده‌اى؟ اينها هستند كه خداوند از ميان ما انتخاب كرده! ما پيرو اينها بوده باشيم؟ هر چه زودتر آنها را از اطراف خود دور كن، شايد ما به تو نزديك شويم و از تو پيروى كنيم. آيه نازل شد و اين پيشنهاد را به شدت رد كرد. بعضى از مفسران اهل تسنن مانند نويسندۀ «المنار» حديثى شبيه به اين شأن نزول نقل كرده و سپس اضافه مى‌كند: «عمر بن خطاب» در آنجا حاضر بود، و به پيامبر پيشنهاد كرد چه مانعى دارد كه پيشنهاد آنها را بپذيريم؟ و ما ببينيم اينها چه مى‌كنند. آيات فوق پيشنهاد او را نيز رد كرد. برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 598 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
تفسير: مبارزه با فكر طبقاتى-در اين آيه به يكى ديگر از بهانه‌جوييهاى مشركان اشاره شده و آن اين كه آنها انتظار داشتند پيامبر صلّى اللّه عليه و آله امتيازاتى براى ثروتمندان نسبت به طبقۀ فقير قائل شود، بى‌خبر از اين كه اسلام آمده تا به اين گونه امتيازات پوچ و بى‌اساس پايان دهد، لذا آنها روى اين پيشنهاد اصرار داشتند كه پيامبر صلّى اللّه عليه و آله اين دسته را از خود براند، اما قرآن صريحا و با ذكر دلايل زنده پيشنهاد آنها را نفى مى‌كند، نخست مى‌گويد: «كسانى را كه صبح و شام پروردگار خود را مى‌خوانند و جز ذات پاك او نظرى ندارند، هرگز از خود دور مكن» (وَ لا تَطْرُدِ الَّذِينَ يَدْعُونَ رَبَّهُمْ بِالْغَداةِ وَ الْعَشِيِّ يُرِيدُونَ وَجْهَهُ) . در حقيقت آنها روى يك سنت ديرين غلط امتياز افراد را به ثروت آنها مى‌دانستند، و معتقد بودند بايد طبقات اجتماع كه بر اساس ثروت به وجود آمده همواره محفوظ بماند، و هر آيين و دعوتى بخواهد زندگى طبقاتى را بر هم زند، و اين امتياز را ناديده بگيرد، در نظر آنها مطرود و غير قابل قبول است. در جملۀ بعد مى‌فرمايد: «دليلى ندارد كه اين گونه اشخاص با ايمان را از خود دور سازى، براى اين كه نه حساب آنها بر توست و نه حساب تو بر آنها» (ما عَلَيْكَ مِنْ حِسابِهِمْ مِنْ شَيْءٍ وَ ما مِنْ حِسابِكَ عَلَيْهِمْ مِنْ شَيْءٍ) . «با اين حال اگر آنها را از خود برانى از ستمگران خواهى بود» (فَتَطْرُدَهُمْ فَتَكُونَ مِنَ الظّالِمِينَ) . قرآن پاسخ مى‌دهد به فرض اين كه آنها چنين بوده باشند، ولى حسابشان با خداست، همين اندازه كه ايمان آورده‌اند و در صف مسلمين قرار گرفته‌اند، به هيچ قيمتى نبايد رانده شود، و به اين ترتيب جلو بهانه‌جوييهاى اشراف قريش را مى‌گيرد. يك امتياز بزرگ اسلام- مى‌دانيم در مسيحيت كنونى دايرۀ اختيارات رؤساى مذهبى به طرز مضحكى توسعه يافته تا آنجا كه آنها براى خود حق بخشيدن گناه قائل هستند، و به همين جهت مى‌توانند كسانى را با كوچكترين چيزى طرد و تكفير كنند، و يا بپذيرند. قرآن در آيۀ فوق و آيات ديگر صريحا يادآور مى‌شود كه نه تنها علماى مذهبى، بلكه شخص پيامبر صلّى اللّه عليه و آله نيز حق طرد كسى را كه اظهار ايمان مى‌كند، و كارى كه موجب خروج از اسلام بشود، انجام نداده، ندارد. آمرزش گناه و حساب و كتاب بندگان تنها به دست خداست، و هيچ كس جز او حق دخالت در چنين كارى ندارد. برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 599 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
بعد از آشنایی با ترجمه و تفسیر این آیه حفظ آن براتون خیلی آسون میشه بعد از حفظ شدن آن چند بار آن را از حفظ بخونید و سپس وصل کنید به آیه ی قبل مراحل وصل آيات را به ترتیب انجام بدین 🔶اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم 🌹 🌹 🌸 وَلَا تَطْرُدِ الَّذِينَ يَدْعُونَ رَبَّهُمْ بِالْغَدَاةِ وَالْعَشِيِّ يُرِيدُونَ وَجْهَهُ ۖ مَا عَلَيْكَ مِنْ حِسَابِهِمْ مِنْ شَيْءٍ وَمَا مِنْ حِسَابِكَ عَلَيْهِمْ مِنْ شَيْءٍ فَتَطْرُدَهُمْ فَتَكُونَ مِنَ الظَّالِمِينَ 🍀 ترجمه: و کسانی كه بامداد و شامگاه پروردگارشان را می‌ خوانند، در حالی که خشنودی او را می ‌خواهند، از نزد خود مران.‌چیزی از حساب آنان بر عهده تو نیست، و از حساب تو نیز چیزی بر عهده آنان نیست پس اگر آنان را برانی از ستمكاران می شوی. 🌷 : مران - از طرد به معنای راندن از روی بی اعتنایی می آید. 🌷 : می خوانند 🌷 : پروردگارشان 🌷 : بامداد از اول صبح تا طلوع آفتاب 🌷 : از اول ظهر تا غروب آفتاب 🌷 : می خواهند 🌷 : صورت روی هر چیز، به معنی ذات هم می آید به معنای توجه کردن هم آمده است. 🌷 : بر تو 🌷 : بر آنها 🔴 : این آیه همانند سایر آیات سوره أنعام در مکه نازل شده است. جمعى از قريش از كنار مجلس پيامبر «صلّى اللّه عليه و آله» گذشتند در حالى كه «صهيب» و «عمّار» ، «بلال» و «خباب» و امثال آنها از مسلمانان فقیر و كارگر دور پیامبر را گرفته اند آنها از مشاهده اين صحنه تعجّب كردند. گفتند: اى محمّد! آيا به همين افراد از جمعيّت قناعت كرده ‌اى؟ اين ها هستند كه خداوند از ميان ما انتخاب كرده! ما پيرو اينها بوده باشيم؟ هر چه زودتر آنها را از اطراف خود دور كن، شايد ما به تو نزديک شويم و از تو پيروى كنيم‌که این آيه نازل شد. پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم پس از نزول این آیه، از مجلس فقیران بر نمی‌ خاست تا آنکه اول آنها برخیزند. 🌸‌ در اين آيه به يكى ديگر از بهانه‌ جويی هاى مشركان اشاره شده و از اين كه آنها انتظار داشتند «صلّى اللّه عليه و آله» امتيازاتى براى ثروتمندان نسبت به طبقه فقير قائل شود، بى ‌خبر از اين كه آمده تا به اين گونه امتيازات پوچ و بى ‌اساس پايان دهد، لذا آنها روى اين پيشنهاد اصرار داشتند كه «صلّى اللّه عليه و آله» اين دسته را از خود براند، امّا صريحاً و با ذكر دلايل زنده پيشنهاد آنها را نفى مى‌ كند. 🌸 نخست به صلی الله علیه و آله و سلم مى ‌فرمايد: «وَ لا تَطْرُدِ الَّذِينَ يَدْعُونَ رَبَّهُمْ بِالْغَداةِ وَ الْعَشِيِّ يُرِيدُونَ وَجْهَهُ: و کسانی که بامداد و شامگاه پروردگارشان را می خوانند ، در حالی که خشنودی او را می خواهند، از نزد خود مران» در حقيقت آنها روى يک سنّت ديرين غلط امتياز افراد را به ثروت آنها مى ‌دانستند، و معتقد بودند بايد طبقات اجتماع كه بر اساس به وجود آمده همواره محفوظ بماند، و هر آيين و دعوتى بخواهد زندگى طبقاتى را بر هم زند، و اين امتياز را ناديده بگيرد، در نظر آنها مطرود و غير قابل قبول است. 🌸‌ در جمله بعد مى ‌فرمايد: دليلى ندارد كه اين گونه اشخاص با ايمان را از خود دور سازى «ما عَلَيْكَ مِنْ حِسابِهِمْ مِنْ شَيْءٍ وَ ما مِنْ حِسابِكَ عَلَيْهِمْ مِنْ شَيْءٍ: چیزی از حساب آنان بر عهده تو نیست، و از حساب تو نیز چیزی بر عهده آنان نیست» «فَتَطْرُدَهُمْ فَتَكُونَ مِنَ الظّالِمِينَ: پس اگر آنان را برانی از ستمکاران می شوی» پاسخ مى‌دهد به فرض اين كه آنها چنين بوده باشند، ولى حسابشان با خداست، همين اندازه كه ايمان آورده ‌اند و در صف مسلمين قرار گرفته ‌اند، به هيچ قيمتى نبايد رانده شود، و به اين ترتيب جلو بهانه ‌جويی هاى ثروتمندان قريش را مى‌گيرد. 🔹 پیام های آیه ۵۲ سوره أنعام 🔹 ✅ حفظ نیروهای مخلص و فقیر و مجاهد مهم تر از جذب سرمایه داران کافر است. ✅ ‌برای جذب سرمایه داران کفر، نباید به مسلمانانی که فقیرند اهانت کرد. ✅ ، مکتب مبارزه با تبعیض و مبارزه با نژاد پرستی است. ✅ میزان، حال فعلی اشخاص است. اگر مؤمنان فقیر، خلاف قبلی داشته باشند، حسابشان با خداست. ✅ همه با خداست، پیامبر مسئول انتخاب و عمل دیگران نیست. ✅ طرد پابرهنگان و محرومان با ایمان، ظلم است. 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
صدا ۰۰۲-۱۰-۲--۱-۲-۲-۲.m4a
18.59M
................................................. 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran👈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
آیه ی 53 🔶اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
006053.mp3
403.5K
وَكَذَٰلِكَ فَتَنَّا بَعْضَهُمْ بِبَعْضٍ لِيَقُولُوا أَهَٰؤُلَاءِ مَنَّ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنْ بَيْنِنَا ۗ أَلَيْسَ اللَّهُ بِأَعْلَمَ بِالشَّاكِرِينَ ﴿٥٣﴾ و ما این گونه توانگران را به مؤمنان تهیدستی که در کنار تو هستند آزمودیم، تا [توانگران با تعجب و استهزا] بگویند: آیا اینانند که خدا از میان ما بر آنان منّت نهاده [و نعمت ایمان و عمل صالح داده و بر ما برتری بخشیده؟!] آیا خدا به سپاس گزاران داناتر نیست؟ (۵۳) 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
➖تلاوت قرآن رو چند بار با دقت گوش کنید ➖بعد میریم به سراغ ترجمه کلمه به کلمه و تفسیر این آیه 🔶اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
وَكَذَٰلِكَ فَتَنَّا بَعْضَهُمْ بِبَعْضٍ لِيَقُولُوا أَهَٰؤُلَاءِ مَنَّ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنْ بَيْنِنَا ۗ أَلَيْسَ اللَّهُ بِأَعْلَمَ بِالشَّاكِرِينَ ﴿٥٣﴾ و ما این گونه توانگران را به مؤمنان تهیدستی که در کنار تو هستند آزمودیم، تا [توانگران با تعجب و استهزا] بگویند: آیا اینانند که خدا از میان ما بر آنان منّت نهاده [و نعمت ایمان و عمل صالح داده و بر ما برتری بخشیده؟!] آیا خدا به سپاس گزاران داناتر نیست؟ (۵۳) وَكَذَٰلِكَ فَتَنَّا = و اینچنین آزمودیم بَعْضَهُمْ بِبَعْضٍ = بعضی را به بعضی لِيَقُولُوا أَهَٰؤُلَاءِ = تا بگویند آیا اینها مَنَّ اللهُ عَلَيْهِمْ = منّت نهاد خدا بر ایشان مِنْ بَيْنِنَا = از میان ما أَلَيْسَ اللهُ = آیا نیست خدا بِأَعْلَمَ بِالشَّاكِرِينَ = داناتر نسبت به شکر گزاران 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
(آيه ٥٣) -در اين آيه به ثروتمندان بى‌ايمان هشدار مى‌دهد كه اين جريانات آزمايشهايى است براى آنها، و اگر از كورۀ اين آزمايشها نادرست بيرون آيند، بايد عواقب دردناك آن را تحمل كنند، مى‌گويد: «اين چنين، بعضى از آنها را با بعض ديگر آزموديم» (وَ كَذلِكَ فَتَنّا بَعْضَهُمْ بِبَعْضٍ) . «فتنه» در اينجا به معنى آزمايش است. سپس اضافه مى‌كند: كار اين توانگران به جايى مى‌رسد كه با نگاه تحقيرآميز به مؤمنان راستين نگريسته و مى‌گويند: «آيا اينها هستند كه خداوند از ميان ما برگزيده، و نعمت ايمان و اسلام را به آنها ارزانى داشته است» آيا اينها قابل چنين حرفهايى هستند! (لِيَقُولُوا أَ هؤُلاءِ مَنَّ اللّهُ عَلَيْهِمْ مِنْ بَيْنِنا) . و بعد به آنها پاسخ مى‌گويد كه اين افراد با ايمان مردمى هستند كه شكر نعمت علم و تشخيص را به جا آورده و آن را به كار بسته‌اند، و هم چنين شكر نعمت دعوت پيامبر صلّى اللّه عليه و آله را به جا آورده و از او پذيرا شده‌اند. چه نعمتى از آن بزرگتر و چه شكرى از آن بالاتر و به خاطر همين، خداوند ايمان را در قلوب آنها راسخ گردانيده است «آيا خداوند شاكران را بهتر نمى‌شناسد» ! (أَ لَيْسَ اللّهُ بِأَعْلَمَ بِالشّاكِرِينَ) . برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 600 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
بعد از آشنایی با ترجمه و تفسیر این آیه حفظ آن براتون خیلی آسون میشه بعد از حفظ شدن آن چند بار آن را از حفظ بخونید و سپس وصل کنید به آیه ی قبل مراحل وصل آيات را به ترتیب انجام بدین 🔶اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈