eitaa logo
کانال آرشیو آموزش حفظ ترتیبی قرآن کریم
667 دنبال‌کننده
129 عکس
53 ویدیو
240 فایل
ارتباط با ادمین کانال @meftah68
مشاهده در ایتا
دانلود
وَقَالَتِ الْيَهُودُ لَيْسَتِ النَّصَارَىٰ عَلَىٰ شَيْءٍ وَقَالَتِ النَّصَارَىٰ لَيْسَتِ الْيَهُودُ عَلَىٰ شَيْءٍ وَهُمْ يَتْلُونَ الْكِتَابَ ۗ كَذَٰلِكَ قَالَ الَّذِينَ لَا يَعْلَمُونَ مِثْلَ قَوْلِهِمْ ۚ فَاللَّهُ يَحْكُمُ بَيْنَهُمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ فِيمَا كَانُوا فِيهِ يَخْتَلِفُونَ ﴿١١٣﴾ ویهودیان گفتند: نصرانی ها بر آیین و روش درستی نیستند و نصرانی ها گفتند: یهودیان بر آیین و روش درستی نیستند، در حالی که همه آنان کتاب [آسمانی] را می خوانند [که هر دو آیین در زمان مخصوص به خود درست و بر حق بوده] کسانی که نادانند [هم چون مشرکان] سخنی مانند سخن آنان [درباره آیین مسلمانان] گفتند؛ پس خدا روز قیامت در میان آنان درباره آنچه با هم اختلاف می کردند، داوری می کند. (۱۱۳) وَقَالَتِ = و‌گفت الْيَهُودُ = یهود لَيْسَتِ = نیست ،‌نمی باشد النَّصَارَىٰ = نصارا عَلَىٰ شَيْءٍ = بر چیزی وَقَالَتِ = و‌گفت النَّصَارَىٰ = نصارا لَيْسَتِ = نیست الْيَهُودُ = یهود عَلَىٰ شَيْءٍ = بر چیزی وَهُمْ = در حالی که ایشان يَتْلُونَ = می خوانند الْكِتَابَ = کتاب را كَذَٰلِكَ = اینچنین قَالَ = گفتار الَّذِينَ= کسانی که لَا يَعْلَمُونَ = نمیدانند ،‌نادانان مِثْلَ = مانند قَوْلِهِمْ = گفتار ایشان فَاللهُ = پس خدا يَحْكُمُ = داوری می کند بَيْنَهُمْ = میان ایشان يَوْمَ الْقِيَامَةِ = روز قیامت فِيمَا = در آنچه كَانُوا = بودند فِيهِ = در ان يَخْتَلِفُونَ  = اختلاف می کنند 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌺 دنیا مانند مزرعه است هر عملی که انجام می دهیم مانند دانه است دقیقا دانه هر میوه ای را بکاریم همان میوه را به ما می دهد. اگر می خواهیم حرف های خوب گوش کنیم باید حرف های خوب هم به دیگران بزنیم. اگر می خواهیم آرامش در زندگی ما باشد نباید آرامش زندگی دیگران را به هم زد ، اگر می خواهیم کسی غیبت ما نکند نباید غیبت دیگران کنیم اگر در زندگی زن و شوهری، خانم نخواهد که شوهرش به او دروغ بگوید پس زن هم نباید به شوهرش دروغ بگوید و بر عکس . 🌺 چنین مثالی را قرآن در ماجرای یهودی ها و نصرانی ها بیان می کند. در واقع داستانی را درباره قومی بیان می کند ولی در واقع با خود ما هم هست ✅ هر عملی درباره دیگران انجام بدهیم همان برای ما پیش می آید. ✅ تعصّب بى جا ممنوع است. تحقیر و نادیده گرفتن دیگران، نشانه ى استبداد و خودمحورى است. ✅ اگر تعصّب و خودخواهى باشد، هم نمى تواند هدایت كند. اهل كتاب قادر به تلاوت آن بودند ولى به خاطر داشتن روحیّه ى انحصارطلبى تلاوتها كارساز نبود. ✅ در فضاى آمیخته به تعصّب، عالم و جاهل همانند هم فكر مى كنند. مشركان جاهل همان حرفى را مى زدند كه تلاوت كنندگان تورات و انجیل مى گفتند.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
آیه ی 114 🔶اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
002114.mp3
528.8K
وَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّنْ مَنَعَ مَسَاجِدَ اللَّهِ أَنْ يُذْكَرَ فِيهَا اسْمُهُ وَسَعَىٰ فِي خَرَابِهَا ۚ أُولَٰئِكَ مَا كَانَ لَهُمْ أَنْ يَدْخُلُوهَا إِلَّا خَائِفِينَ ۚ لَهُمْ فِي الدُّنْيَا خِزْيٌ وَلَهُمْ فِي الْآخِرَةِ عَذَابٌ عَظِيمٌ ﴿١١٤﴾ و چه کسانی ستمکارتر از کسانی می باشند که از بردن نام خدا در مساجد خدا جلوگیری کردند، و در خرابی آنها کوشیدند؟ آنان را شایسته نیست که در آن [مراکز عبادت] درآیند، جز در حال ترس [از عدالت و انتقام خدا]. برای آنان در دنیا خواری و زبونی است و در آخرت عذابی بزرگ است. (۱۱۴) 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
وَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّنْ مَنَعَ مَسَاجِدَ اللَّهِ أَنْ يُذْكَرَ فِيهَا اسْمُهُ وَسَعَىٰ فِي خَرَابِهَا ۚ أُولَٰئِكَ مَا كَانَ لَهُمْ أَنْ يَدْخُلُوهَا إِلَّا خَائِفِينَ ۚ لَهُمْ فِي الدُّنْيَا خِزْيٌ وَلَهُمْ فِي الْآخِرَةِ عَذَابٌ عَظِيمٌ ﴿١١٤﴾ و چه کسانی ستمکارتر از کسانی می باشند که از بردن نام خدا در مساجد خدا جلوگیری کردند، و در خرابی آنها کوشیدند؟ آنان را شایسته نیست که در آن [مراکز عبادت] درآیند، جز در حال ترس [از عدالت و انتقام خدا]. برای آنان در دنیا خواری و زبونی است و در آخرت عذابی بزرگ است. (۱۱۴) وَمَنْ = و‌کیست أَظْلَمُ = ستمکارتر مِمَّنْ = از کسی که مَنَعَ = منع کرد مَسَاجِدَ اللهِ = مسجدهای خدا أَنْ يُذْكَرَ = اینکه یاد شود فِيهَا = در ان اسْمُهُ = نام او وَسَعَىٰ = و تلاش کرد فِي خَرَابِهَا‌ = در خرابی آن أُولَٰئِكَ = انان مَا كَان = نباشد لَهُمْ = برای ایشان أَنْ يَدْخُلُوهَا = این‌که داخل آن شوند إِلَّا خَائِفِينَ = مگر ترسویان لَهُمْ = برای ایشان فِي الدُّنْيَا = در دنیا خِزْيٌ = خواری وَلَهُمْ = و برای ایشان فِي الْآخِرَةِ = در آخرت عَذَابٌ عَظِيمٌ = عذاب بزرگ 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 بنابر آنچه از شأن نزولها و برخى روایات به دست مى آید، آیه درباره ى كسانى نازل شده است كه درصدد تخریب مساجد برآمده بودند. در طول تاریخ، تخریب مساجد ویا جلوگیرى از رونق آنان بارها به دست افراد منحرف و طاغوتها صورت گرفته است.از تخریب بیت المقدّس و آتش زدن تورات به دست نصرانی ها به رهبرى شخصى به نام «فطلوس» گرفته، تا ممانعت قریش از ورود مسلمانان به مسجدالحرام، نشانه اى از همین تلاشها است. ✅ خرابى مسجد تنها خراب کردن سنگ و آجر مسجد نیست، بلكه هر برنامه اى كه از رونق مسجد بكاهد، تلاش در خرابى آن است. «منع مساجد اللَّه» ✅ مساجدى مورد قبول هستند كه در آنها یاد خدا زنده شود. مطالب خداپسند و احكام خدا بازگو شود. «یذكر فیه اسمه» ✅ دشمن از در و دیوار مسجد نمى ترسد، ترس او از زنده شدن نام خدا و بیدارى مسلمانان است. «ان یذكر فیها اسمه» ✅ مساجد سنگر مبارزه اند،لذا دشمن سعى در خرابى آنها دارد. «سعى فى خرابها» ✅ مسجد باید پر رونق و پر محتوى وهمانند سنگر فرماندهى نظامى باشد. همچنان كه جاسوس از رخنه به مراكز نظامى در وحشت و اضطراب است، باید مخالفان و دشمنان نیز از نفوذ و ورود به مساجد، در ترس ونگرانى باشند. «ما كان لهم ان یدخلوها الاّ خائفین» ✅ كسانى كه با مقدّسات دینى به مبارزه برمى خیزند، علاوه بر قهرالهى در قیامت، گرفتار ذلّت وخوارى دنیا نیز مى شوند. «سعى فى خرابها... لهم فى الدنیا خزى»
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
آیه ی 115 🔶اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
002115.mp3
268.5K
وَلِلَّهِ الْمَشْرِقُ وَالْمَغْرِبُ ۚ فَأَيْنَمَا تُوَلُّوا فَثَمَّ وَجْهُ اللَّهِ ۚ إِنَّ اللَّهَ وَاسِعٌ عَلِيمٌ ﴿١١٥﴾ مالکیّتِ مشرق و مغرب فقط ویژه خداست؛ پس به هر کجا رو کنید آنجا روی خداست. یقیناً خدا بسیار عطا کننده و داناست. ( ۱۱۵) 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
وَلِلَّهِ الْمَشْرِقُ وَالْمَغْرِبُ ۚ فَأَيْنَمَا تُوَلُّوا فَثَمَّ وَجْهُ اللَّهِ ۚ إِنَّ اللَّهَ وَاسِعٌ عَلِيمٌ ﴿١١٥﴾ مالکیّتِ مشرق و مغرب فقط ویژه خداست؛ پس به هر کجا رو کنید آنجا روی خداست. یقیناً خدا بسیار عطا کننده و داناست. (۱۱۵) وَلِلهِ = و براى خداست الْمَشْرِقُ = مشرق وَالْمَغْرِبُ = و مغرب فَأَيْنَمَا =( فَ + اَينما ) پس هر کجا تُوَلُّوا = رو می کنید فَثَمَّ = پس آنجا وَجْهُ اللهِ = روی خدا إِنَّ اللهَ = همانا خدا وَاسِعٌ = وسعت دهنده ( احاطه و اشراف به همه چیز ) عَلِيمٌ = دانا 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 یهود بعد از تغییر قبله ى مسلمانان از بیت المقدّس به كعبه، ایجاد سؤال و یا القاء شبهه مى كردند كه به چه دلیلى قبله تغییر یافته است.هرچند در آیات قبل سربسته، خداوند پاسخ اینگونه اعتراضات را بیان فرمود، ولى این آیه نیز بر این حقیقت تكیه مى كند كه مشرق و مغرب از آن خداست و به هرسو رو كنید، خدا آنجاست.اگر كعبه نیز به عنوان قبله قرار داده شده است، براى تجلّى وحدت مسلمانان و تجدید خاطرات ایثارگرى و شرک ستیزى ابراهیم علیه السلام است.و به این خاطر داراى قداست و احترام مى باشد. ✅ هركارى كه به فرمان خداوند بوده و رنگ الهى داشته باشد، عبادت است. ✅ خداوند در همه جا حاضر و بر هر چیز ناظر است.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
آیه ی 116 🔶اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
002116.mp3
263.9K
وَقَالُوا اتَّخَذَ اللَّهُ وَلَدًا ۗ سُبْحَانَهُ ۖ بَلْ لَهُ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ ۖ كُلٌّ لَهُ قَانِتُونَ ﴿١١٦﴾ و [یهود و نصاری] گفتند: خدا [برای خود] فرزندی گرفته، منزّه است او [از اوصاف دروغ و باطلی که به حضرتش نسبت می دهند]، بلکه آنچه در آسمان ها و زمین است مخلوق و مملوک اویند [نه فرزند او؛ زیرا فرزند، هم جنس پدر و مادر است و چیزی در جهان هم جنس خدا نیست تا فرزند خدا باشد] و همه در برابر او مطیع و فرمانبردارند. (۱۱۶) 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
وَقَالُوا اتَّخَذَ اللَّهُ وَلَدًا ۗ سُبْحَانَهُ ۖ بَلْ لَهُ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ ۖ كُلٌّ لَهُ قَانِتُونَ ﴿١١٦﴾ و [یهود و نصاری] گفتند: خدا [برای خود] فرزندی گرفته، منزّه است او [از اوصاف دروغ و باطلی که به حضرتش نسبت می دهند]، بلکه آنچه در آسمان ها و زمین است مخلوق و مملوک اویند [نه فرزند او؛ زیرا فرزند، هم جنس پدر و مادر است و چیزی در جهان هم جنس خدا نیست تا فرزند خدا باشد] و همه در برابر او مطیع و فرمانبردارند. (۱۱۶) وَقَالُوا = و گفتند اتَّخَذَ اللهُ = گرفت خدا وَلَدًا = فرزندی سُبْحَانَهُ = پاک و‌ منزه است او بَلْ= بلکه لَهُ = برای او مَا فِي = آنچه در السَّمَاوَاتِ = آسمان ها وَالْأَرْضِ = و زمین كُلٌّ = همه لَهُ = برای او قَانِتُونَ = فروتنان 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌺 بعضی از اهل كتاب(یهود و نصارا) و مشركان، هركدام به نوعى براى خداوند فرزندى مى پنداشتند؛ یهود مى گفت: عُزَیر فرزند خداست. نصارا نیز حضرت عیسى را فرزند خدا معرّفى مى كردند و مشركان، فرشتگان را فرزندان خدا مى دانستند. این آیه ردّى است بر این توهّم غلط ونابجا، وذات خداوند را از چنین نسبتى منزّه مى داند.خدا را با خود مقایسه نكنیم. اگر انسان نیاز به فرزند دارد بخاطر موارد ذیل است: 1⃣ عمرش محدود است و میل به بقاى خویش و نسل خویش دارد. 2⃣ قدرت انسان کم است و نیازمند كمک كننده است. 3⃣ نیازمند محبّت و عاطفه است و لازم است مونسى داشته باشد. 🌺 ولى خداوند از همه ى این كمبودها و نیازها منزّه است، بلكه هرچه در آسمانها و زمین است، همه در برابر او متواضعند. ✅ خدایى كه همه آسمان ها و زمین در برابر او تسلیم هستند، چه كمبودى دارد تا از طریق فرزند گرفتن آن را جبران كند؟! «بل له ما فى السموات» ✅ خشوع وتواضع، در برابر كسى سزاوار است كه تمام هستى از آن اوست، نه بت ها و طاغوت هایى كه از آفریدن حتّى یك مگس نیز عاجزند و قدرت نفع و ضررى ندارند.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
آیه ی 117 🔶اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
002117.mp3
252.6K
بَدِيعُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ ۖ وَإِذَا قَضَىٰ أَمْرًا فَإِنَّمَا يَقُولُ لَهُ كُنْ فَيَكُونُ ﴿١١٧﴾ [بی سابقه ماده، مدت و نقشه] پدیدآورنده آسمان ها و زمین است. وهنگامی که فرمان به وجود آمدن چیزی را صادر کند فقط به آن می‌گوید: «باش». پس بی درنگ می باشد. (۱۱۷) 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
بَدِيعُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ ۖ وَإِذَا قَضَىٰ أَمْرًا فَإِنَّمَا يَقُولُ لَهُ كُنْ فَيَكُونُ ﴿١١٧﴾ [بی سابقه ماده، مدت و نقشه] پدیدآورنده آسمان ها و زمین است. وهنگامی که فرمان به وجود آمدن چیزی را صادر کند فقط به آن می‌گوید: «باش». پس بی درنگ می باشد. (۱۱۷) بَدِيعُ = پدید آورنده بدون نقشه قبلی السَّمَاوَاتِ = آسمان ها وَالْأَرْضِ = و زمین وَإِذَا = و هر گاه قَضَىٰ = اراده کند ، حکم‌ کند أَمْرًا = امری را فَإِنَّمَا = پس این است و جز این نیست يَقُولُ = می گوید لَهُ = برای او كُنْ = باش فَيَكُونُ = پس می شود 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌷 بدیع:یعنی نو پدید آورنده یعنی بدون نقشه و بدون طرح قبلی،هر شئ را پدید می آورد. 🌷 کن:یعنی اراده کردن 🌺 خداوند نه تنها مالک همه ى موجودات است، بلكه خالق آنهاست،آن هم بطور بدیع و بدون نقشه قبلى.هرگاه وجود چیزى را اراده كند، به او مى گوید: باش! وفوراً خلق مى شود. 🌺 در این چند آیه اخیر با قدرت الهى آشنا شدیم: «للّه المشرق والمغرب» مشرق و مغرب براى اوست. «له مافى السّموات والارض» آسمانها وزمین براى اوست. «كلٌ له قانتون» همه براى او متواضع وفرمان بردار هستند. «بدیع السموات والارض» پدید آورنده آسمانها وزمین اوست. «كن فیكون» به فرمان او هر چیز موجود مى شود. ✅ آفرینش خداوند، همواره بدیع وابتكارى است. «بدیع» ✅ خداوند مى تواند در یك لحظه همه هستى را بیافریند؛ «كن فیكون»
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
آیه ی 118 صبا 🔶اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
002118.mp3
504.2K
وَقَالَ الَّذِينَ لَا يَعْلَمُونَ لَوْلَا يُكَلِّمُنَا اللَّهُ أَوْ تَأْتِينَا آيَةٌ ۗ كَذَٰلِكَ قَالَ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ مِثْلَ قَوْلِهِمْ ۘ تَشَابَهَتْ قُلُوبُهُمْ ۗ قَدْ بَيَّنَّا الْآيَاتِ لِقَوْمٍ يُوقِنُونَ ﴿١١٨﴾ و کسانی که نادان و ناآگاهند، گفتند: چرا خدا با ما سخن نمی‌گوید یا نشانه و معجزه ای برای ما نمی آید؟ گذشتگان آنان نیز مانند گفته ایشان را گفتند؛ دل هایشان [در تعصّب، لجاجت، عناد و نادانی] شبیه هم است. تحقیقاً ما [به اندازه لازم] نشانه ها را برای اهل باور بیان کرده ایم. (۱۱۸) 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈