🌤 چاشتنگار 🌤
هاشمی رفسنجانی:
ما نمیخواهیم به جانشینان امام خمینی «امام» بگوییم!
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
متن اظهارات هاشمی رفسنجانی در بخشی از خطبهی دوم نماز جمعهی ۹ تیر ۱۳۶۸ عینا، کاملا و به نقل از «پایگاه رسمی نشر آثار» وی در پی میآید: ⬇️
🗣 «یک سؤالی که از ما میکردند و ما را شرمنده کردند که ما باید حل کنیم، این است که میگویند: شما بعد از امام اسم رهبری را رهبری نظام جمهوری اسلامی ایران گذاشتهاید و ما این را قبول نداریم، این را خارجیها میگویند. میگویند ما چه بکنیم؟ یعنی ما بدون رهبر باشیم؟ بعضیها این را دلیل عدول از راه امام تلّقی میکنند و میگویند امام انقلابش را برای ایران نمیخواست، برای خارج از ایران میخواست؛ چرا رهبر، رهبر ایران باشد و چرا رهبر ما نباشد؟
این حرف حسابی است. البتّه ما یک مشکل در اینجا داریم و برای آنها توضیح میدهیم و راهی را هم باید انتخاب کنیم. ⬅️یک سری لقبهاست که باید آنها را برای امام حفظ کنیم. امام در این انقلاب و آینده و همیشه باید القاب خاصّ خودشان را داشته باشند که یکی از آنها کلمه «امام» است. امام امّت را بنا نداریم برای رهبران امروز و آیندهمان استفاده کنیم➡️.
بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران از القاب خاصّ حضرت امام است. ایشان این انقلاب را بنیان گذاشتند و مخصوص امام است. بحثی که هست، در کلمه رهبر است که آیا رهبر انقلاب هم مختصّ حضرت امام باشد و یا میتوانیم به رهبر امروز و آیندهمان هم بگوئیم؟ اینجاست که ما با مسلمانان خارج از کشور اختلاف پیدا کردهایم. ما از اوّل نخواستیم این کلمه را بگوئیم، ولی آنها از ما گله دارند و به ما میگویند: این اسم را بگوئید. اینجا باید ادبای ما به ما کمک کنند. ما نمیتوانیم به خارج از کشور - مسلمانهائی که این جور دارند با این انقلاب همراهی میکنند و این انقلاب اسلامی مال همه است - یک عنوانی ندهیم که آنها هم احساس کنند با این انقلاب و رهبری انقلاب مربوطند.
لذا فکر میکنم حالا ادبا و اهل ذوق انتخاب کنند: یا باید اینجا مثلاً به حضرت امام بگوئیم «رهبر کبیر انقلاب» یا بگوئیم «پدر انقلاب» که ما بتوانیم کلمه رهبر انقلاب را برای رهبری جدیدمان حضرت آیت اللّه خامنهای هم به کار ببریم. و اگر راه دیگری هم به فکر میرسد - برای اینکه مسلمانهای خارج از کشور را بتوانیم راضی بکنیم - آن راه را ارائه دهند که به نظر ما راه همین خواهد بود، مگر اینکه راه بهتری را بتوانیم پیدا کنیم.»
✍️ ابَرشاگرد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⛅️ پسیننگار ⛅️
حساس باشیم!
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🎥 برشی از «برنامهی راهبردی دیپلماسی» آقای قالیباف که در سال ۹۲ در مناظرهی انتخاباتی مطرح شد:
🔴🔴 «اگر ما به دنبال نظمی هستیم برای جهان، نباید به گونهای باشد که تصویر خارجی آن، چالش قدرت هژمون باشد.» 😔
✍ ابَرشاگرد
🌤 چاشتنگار 🌤
🔴 قضیهی بازی همستر کامبت، حدیثی از رسول خاتم را در ذهنم پررنگ کرد.
پیغمبر اکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم:
⬅️ «مَنْ عَمِلَ عَلى غَيرِ عِلمٍ، ما يُفسِدُ أكثَرُ مِمّا يُصلِحُ.»
⬅️ هر کس كارى را بدون شناخت انجام دهد، تباهكارىِ او بيشتر است از آنچه سامان مىدهد.
📝 تحف العقول، ص ۴۷
📝 ترجمه از تارنمای «کتابخانهی احادیث شیعه»
✍ ابَرشاگرد
🌙 شبنگار 🌙
روایت استراتژیک و شگفتانگیزی از امام باقر علیه السلام در اهمیت جایگاه حیاتی «ولایت»
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🌻 «امّا! لو أنّ رجلا قام لیله و صام نهاره و تصدق بجمیع ماله و حج جمیع دهره و لم یعرف ولایه ولىّ الله فیوالیه و یکون جمیع اعماله بدلالته الیه ما کان له على الله حق فی ثوابه و لا کان من اهل الایمان». وسائل الشیعه، جلد ۱، صفحه ۹۱
آگاه باشید که اگر فردى همه شب به نماز برخیزد و روزش را روزه بدارد و همه مال خود را در راه خدا انفاق کند و پیوسته به زیارت خانه خدا رود، ولی ⬅️ از ولایت ولىّ خدا آگاه نباشد تا از او پیروى کند و همه اعمالش به راهنمایى او باشد ➡️، چنین کسى را حق پاداشى از خدا به خاطر همه آنچه کرده است نیست و نیز از اهل ایمان به شمار نمیرود.
ابَرشاگرد
⛅️ پسیننگار ⛅️
حمایت آقای قالیباف از توافق جگرسوز ژنو!
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
آقای محمدباقر قالیباف در حالی که فقط چند «ساعت» از حصول «توافق ژنو» گذشته بود، در حمایت از این توافق تأسفبار گفته بود:
😔 دولت گام اول را در مذاکرات محکم برداشت!
(خبرگزاری مهر، ۴ آذر ۹۲، شمارهی خبر: ۲۱۸۲۶۶۱)
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔴 همان توافق ژنوی را میگویم که شاید بتوان گفت که گام نخست گرفتاری ما از همانجا آغاز شد.
🔴 در این توافق پذیرفتیم که ⬅️ قطعنامههای ششگانه و ظالمانهی شورای امنیت علیه ما مشروع بوده و ما مجرم هستیم و باید به گونهی رضایتبخشی! به آنها پرداخته شود (addressing the UN Security Council resolutions) ➡️ و ⬅️ حق غنیسازی مستقل نداریم (a mutualy defined enrichment programme) ➡️.
✍ ابَرشاگرد
⛅️ پسیننگار ⛅️
آقای پزشکیان(در مناظرهی دیشب):
🔺 قبل از انقلاب، وقتی ترکیهایها به ایران میآمدند، حسرت جادههای ایران را میخوردند!
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔴 برای آگاهی ایشان از وضعیت «راههای کشور» در زمان پهلوی، چند توصیف حسرتانگیز! را از زبان تعدادی از رجال پهلوی در معرض مطالعه قرار میدهم:
باقر پیرنیا(استاندار خراسان در ابتدای دههی ۵۰):
⬅️ «در بازگشت و میان راه به یک کامیون واژگونشده برخوردیم، از راهنما پرسش شد چگونه این کامیون را به بجنورد نبردهاند؟ گفت به علت 🔸نبود راه🔸، و افزود هماکنون ده هزار تن غله در انبارهای غلامان وجود دارد که هیچ مؤسسه ترابری آماده حمل آن نیست و اظهار میکرد کرایه حمل غله از غلامان به بجنورد بیشتر از کرایه همان غله، در صورت وجود جاده، به مشهد است.» (گذر عمر، خاطرات سیاسی باقر پیرنیا، ص ۳۶۰)
کاظم ودیعی(وزیر کار در دولت شریفامامی):
⬅️ «سفر ما متأسفانه با دو هلیکوپتر بزرگ نفربر نظامی صورت میگرفت و البته که علتالعلل آن، 🔸راههای بد اصفهان به چهارمحال بختیاری بود🔸... این نیز نگرانیآور بود؛ زیرا در صورت وقوع خطر یا سانحه در آن منطقه کوهستانی هیچ امدادی مؤثر نبود... به شرحی که دیدم برنامههای وسیعی برای ساختن راه و توسعه دامپروری و اتصال راههای خوزستان به چهارمحال و اصفهان و فارس از طریق کهگیلویه وجود داشت. لااقل ده سال کار و سرمایهگذاری در انتظار این سرزمین بود... 🔸استاندار جز طرح چیز مهمی برای نمایش نداشت🔸.» (شاهد زمان، خاطرات دکتر کاظم ودیعی، ۲۰۰۷م، نشر دایره مینا، جلد ۲، ص ۲۶۷)
کاظم ودیعی:
⬅️ «برای هزارمین بار از خودم میپرسیدم 🔸چرا برای رفتن از اهواز به اصفهان مستقیما راه نیست🔸، راهی که رفت و آمد و تجارت و توسعه امور اجتماعی را ضامن است؟ همین مسئله را برای فارس و اهواز مینگریستم که از راه بویراحمدی و کهگیلویه به هم 🔸راه واقعی ندارند🔸.» (همان، ص ۲۷۱)
کاظم ودیعی(در خصوص سفر شاه به منطقهی زلزلهی طبس در سال ۵۶):
⬅️ «به نظر من این دردناکترین سفر شاه بود. او هرگز این همه بدبختی را در یک جا در روستاها ندیده بود. گرفتاری وقتی شروع شد که به سبب 🔸فقدان راه🔸 کمکها نمیرسید.» (همان، ص ۴۲۴)
محمدحسین موسوی(قائممقام حزب رستاخیز):
⬅️ «هشترود از جهت انتخاباتی یکی از بخشهای تبریز بود و مرکز آن «آذران»... که در فاصله صد و بیست کیلومتری تبریز در مسیر جاده تبریز به تهران واقع شده است. هشترود با توجه به کثرت جمعیت آن... تبدیل به شهرستان شد... این شهرستان 🔸فاقد هرگونه راه شوسه بود🔸. در زمستان برف زیاد میبارید و میتوان گفت که تمام روستاها حداقل سه ماه تمام در میان برف محصور میشدند... تازه در فصل بارندگی هم به علت طغیان رودخانهها که حتی یک پل روی آنها ساخته نشده بود، رفت و آمد بین روستاهای هشترود امکانناپذیر میشد. بدین ترتیب ساکنین این منطقه از ابتداییترین وسایل محروم بودند و به طرز اسفناکی زندگی میکردند. روستاییان ساکن روستاهای هشترود با هزار زحمت گاهی خود را برای رفع نیازهای ضروری به «قرهچمن» در راه بین تهران و تبریز و ساکنین روستاهای غربی خود را به مراغه میرساندند. در چنین شرایطی که 🔸نه آبی، نه راهی، نه برقی، نه پزشکی، نه بهداشتی و نه هیچگونه آبادانی🔸 در منطقه بود...» (یاد ماندهها و برباد رفتهها، خاطرات سیاسی و اجتماعی دکتر محمدحسین موسوی، ۲۰۰۳م، نشر مهر، چاپ کلن آلمان، ص ۲۷۰)
ابَرشاگرد
🌤 چاشتنگار 🌤
🌼 این دو مطلب مهم را به خوبی به خاطر بسپارید:
🔻 اگر «برجام» توافق خوب و محکمی برای ایران بود، آمریکا به این سادگی و بدون هیچ هزینهای نمیتوانست آن را بارها نقض کند و در نهایت پاره نماید.
🔺 اگر «برجام» توافق بدی برای آمریکا بود، پس قاعدتا آمریکا باید روزشماری میکرد که هر چه زودتر از شر برجام رها شود، نه آنکه اعلام کند که محدودیتهای برجامی ایران باید «طولانیتر» شود و به حوزههای «موشکی» و «منطقهای» نیز تسری یابد! (اگر برای بچهای بستنی بخرند و به او بگویند که فقط از همین نوع و فقط برای همین یک بار میتوانی بستنی بخوری، و بچه آن بستنی را با ناراحتی شدید به گوشهای پرت کند، این اقدام او به دلیل خوشمزه نبودن بستنی نبوده است، بلکه به آن دلیل بوده است که او را در همان «نوع» بستنی و همان «یک بار» محدود کردهاند.)
✍ ابَرشاگرد