eitaa logo
مدرسه علمیه عباسقلی خان
781 دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
238 ویدیو
11 فایل
📜 اطلاع‌رسانی اخبار و فعالیت‌های مدرسه علمیه تخصصی علوم عقلی عباسقلی‌خان 📌مشهد، ابتدای خ شهید نواب صفوى 📲 @pr_hekmat2 📞 05133658284 سایرپایگاه‌‌ها: @Abbasgholikhanpajohesh @Farhangiabbasgholikhan @Paziresh_abasgholikhan @Amozesh_hekmat
مشاهده در ایتا
دانلود
•🔴گرامیداشت عیدالله الاکبر، عید سعید غدیر🔴• ⏪ به مناسبت عید سعید غدیر مراسم بزرگداشتی در مدرسه علمیه عباسقلی خان برگزار گردید. ⏪ در این مراسم حجت‌الاسلام حاجی پور از اساتید مدرسه علمیه ی عباسقلی خان به یکی از مهمترین شبهات در مورد واقعه غدیر پرداخت. ⏪ ایشان با اشاره به شبهات مساله غدیر و عدم مصلحت در پرداختن به این موضوع در اجتماعات تلفیقی بدون درنظرگرفتن حواشی و بازخوردهای آن، به شرح مختصر آیات و خطبه غدیر پرداخت. ⏪ ایشان در ادامه سخنان خود با توجه به آیه ۶۷ سوره مائده که به آیه تبلیغ مشهور گردیده، به دلایل اثبات شان نزول این آیه در مورد واقعه غدیر خم اشاره کرد: 🔴 حصر عقلی در مورد علت توازن «ماانزل» در مقابل «رسالت» که اگر غیر از موضع شیعه ( مراد از ما انزل، ولایت و امامت امیرالمومنین علیه السلام و مراد از رسالت، کل رسالت ایشان) باشد باید طرف مقابل پاسخگو باشد. 🔴 روایات بی شمار در منابع اهل سنت که دلالت بر شان نزول این آیه در واقعه غدیر خم دارد. 🔴 خود روایت خطبه غدیر که بیانی برای شان نزول این آیه در واقعه غدیر خم می باشد. ⏪ در ادمه ایشان به احتمالات بیان شده در مورد شان نزول این آیه توسط فخر رازی پرداخت و بعضی از این احتمالات که از اهمیت بالاتری برخوردار بودند را نقل و نقد نمود. 👈 👈 👈 👈  👈 🔸️چهارشنبه ۶ مرداد ماه ۱۴۰۰🔸️ 【کانال رسمی مدرسه علمیه عباسقلی خان】: →@abasgholikhan_ir
•🔴 نشست صمیمی با استاد برجسته ی علوم عقلی جناب آقای حشمت پور( زید عزه)🔴• ⏪ با حضور استاد حشمت پور از اساتید مبرز علوم عقلی، نشستی صمیمی در مدرسه ی علمیه ی عباسقلی خان برگزار گردید. ⏪ ایشان در ابتدای بیانات خود گفتند: گاهی تبلیغ می شود که فلسفه علم سختی است، در حالی که اصلا اینگونه نیست.بلکه فلسفه علم بسیار آسانی است؛ چرا که علمی به هم پیوسته و منطقی و منظم است که موجب می شود ذهن با مطالب همراه شود. ⏪ لکن آنچه فلسفه را سخت کرده است، مطالب این علم نیست بلکه نوع نوشتار گذشتگان است که البته این سخت نویسی نیز بی دلیل نبوده است. ⏪ ایشان در توضیح این مطلب فرمودند: ابن سینا در کتاب اشارات به اساتید کتابش تذکر می دهد که راضی نیستم کتاب هایم را به دو دسته آموزش دهید: 🔴 اولا کسانی که استعداد ندارند؛ 🔴 ثانیا کسانی که استعداد دارند، لکن به دنبال جذب مرید و کلاشی کردن هستند. من سخت نوشتم تا این دو دسته به سمت فلسفه نیایند! (شما هم حق ندارید که این مطالب را برای این دو دسته واضح و روشن کنید.) ⏪ ایشان در ادامه افزودند: اما بالعکس، فلسفه ملاصدرا که مطالبش سخت است مشاهده می کنیم که نوع نوشتارش آسان است . ⏪ حتی در بعضی از مواضع ملاصدرا متن را از خودش نیاورده بلکه از دیگران وام گرفته است! والبته به آن متذکر هم شده است. ⏪ در ادامه ی این نشست، استاد حشمت پور به تعدادی از سوالات طلاب مدرسه پاسخ دادند؛ ⏪ ایشان در پاسخ به سوال «فلسفه را با چه کتابی شروع کنیم؟» فرمودند: 🔴 منظومه بسیار کتاب خوبی است.لکن اگر بدایه را اول بخوانید، منظومه خوانی برایتان ساده تر خواهد شد.اما همین بدایه در دو جا فهمش بسیار مشکل است: 🔴 بخشی از وجود ذهنی که متن عین متن منظومه است؛ 🔴 بحث برگشت علم حصولی به علم حضوری است که فهمش آسان نیست. ⏪ اما آنچه مهم است آن است که در بدایه و نهایه بحثی از معاد و طبیعیات نشده است چراکه علامه طبیعیات را مهم نمی داند و معاد هم چون مطلب سختی است بیان نفرموده اند. معاد جسمانی را ملاصدرا بواسطه اصول قطعی که در مکتب حکمت متعالیه بنا نهاد، توانست اثبات کند و آیات مربوطه را هم توجیه و مطابق سازی نمود؛ مگر یک آیه که در سوره یس است. به همین دلیل علمای بعد ملاصدرا معاد جسمانی را نپذیرفتند مگر حاجی سبزواری. ⏪ ایشان در پاسخ به سوال « برای منطق چه کتابی بخوانیم و چطور بخوانیم؟» فرمودند: 🔴 یک کتاب برای خواندن کافی است که البته باید به صورت کاربردی خوانده شود و آن کتاب «منطق منظومه» است؛ چرا که هم عرفان می آموزد، هم فلسفه تعلیم می دهد و هم منطق را بیان می کند. 👈 👈 👈 👈 🔸️سه شنبه ۵ مرداد ماه ۱۴۰۰🔸️ 【کانال رسمی مدرسه علمیه عباسقلی خان】: →@abasgholikhan_ir