eitaa logo
مدرسه علمیه عباسقلی خان
770 دنبال‌کننده
3.1هزار عکس
196 ویدیو
11 فایل
📜 اطلاع‌رسانی اخبار و فعالیت‌های مدرسه علمیه تخصصی علوم عقلی عباسقلی‌خان 📌مشهد مقدس، ابتدای خ شهید نواب صفوى 🖇 ارتباط با ما: 📲 @pr_hekmat 📞 05133658284 سایرکانال‌ها: @Abbasgholikhanpajohesh @Farhangiabbasgholikhan @Paziresh_abasgholikhan @Amozesh_h
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
:. 📹 🔸 مخاطبان حسینیه حکمت از گفتند ... 🔰 ، خدمت‌رسانی معرفتی طلاب مدرسه علمیه تخصصی عباسقلی‌خان به زائران و مجاوران امام رضا علیه السلام 🕕 سه شنبه هرهفته ساعت ۱۷:۳۰ الی ۲۰:۳۰ 🌹 منتظر قدوم سبزتان هستیم. ♻️ رسانه باشید ... •┈┈••••▪️📚▪️•••┈┈• 📜 مدرسه علمیه عباسقلی خان؛ اولین مدرسه علمیه مختص تعلیم و تعلم علوم و معارف حِکمی در حوزه علمیه خراسان 🆔 @abbasgholikhan_ir
🔰فلسفه یونان❗️ 🔻هر کس رجوع کند به که در ادیان عالم و نزد بزرگ هر دین رایج است، و مقایسه کند در معارف مبدأ و معاد با معارفى که در دین حنیف و نزد بزرگ اسلامى و شامخ این ملت است، درست تصدیق مى‌کند که این معارف از نور معارف قرآن شریف و احادیث نبىّ ختمى و اهل بیت او علیهم‌السلام است که از سرچشمه نور قرآن استفاده و اصطلا نموده‌اند. 🔹 آن وقت مى‌فهمد که و اسلامى از یونان و یونانیّین نیست، بلکه اصلًا شباهت به آن ندارد بلى، بعضى از حكماى اسلام به منوال حكمت يونانى مشى نموده، مثل شيخ الرّئيس، ولى حكمت شيخ در بازار در باب معرفة الرّبوبيّة و مبدأ و معاد رونقى ندارد و در پيشگاه اهل معرفت ارزشى از براى آن نيست. 🔻بالجمله، فلسفه امروز حكماى اسلام را و معارف جليله اهل معرفت را به حكمت نسبت دادن، از بى‌اطلاعى بر كتب قوم است- مثل كتب فيلسوف عظيم الشأن اسلامى، ، و استاد عظيم‌الشأنش محقق داماد، و تلميذ بزرگوار او، فيض كاشانى، و تلميذ عظيم الشّأن فيض، عارف جليل ايمانى، قاضى سعيد قمى و نيز از بى‌اطّلاعى به معارف صحيفه الهيّه و احاديث معصومين (س) است، پس، هر حكمتى را به يونان نسبت داده و حكماى اسلامى را تابع حكمت يونان انگاشته‌اند. 🗒آداب الصلوه ص ۳۰۴ •┈┈••••▪️📚▪️•••┈┈• 📜 مدرسه علمیه عباسقلی خان؛ اولین مدرسه علمیه مختص تعلیم و تعلم علوم و معارف حِکمی در حوزه علمیه خراسان 🆔 @abasgholikhan_ir
🔰 تشرف دسته جمعی طلاب و اساتید مدرسه علمیه تخصصی عباسقلی خان به حرم مطهر عالم آل محمد علیهم السلام در روز مخصوص زیارتی حضرت •┈┈••••▪️📚▪️•••┈┈• 📜 مدرسه علمیه عباسقلی خان؛ اولین مدرسه علمیه مختص تعلیم و تعلم علوم و معارف حِکمی در حوزه علمیه خراسان 🆔 @Farhangiabbasgholikhan
🔰مدیر ارتباطات حوزوی و امورفرهنگی آستان قدس رضوی: آیت الله رئیسی همیشه به دنبال عمل صالح بود. ✍🏼 حجت الاسلام و المسلمین فرازی نیا سخن خود را با ترجمه آیه شریفه: ولَهُمْ دارُ السَّلامِ عِنْدَ رَبِّهِمْ وَ هُوَ وَلِيُّهُمْ بِما كانُوا يَعْمَلُونَ (127 انعام) آغاز کرد و در ادامه آیت الله رئیسی را از جمله افرادی دانست که به شهادت اطرافیان، از ابتدا در پی عمل صالح بوده اند. سپس با استناد به بیانات علامه طباطبایی (ره) در تفسیر شریف المیزان، عمل صالح را دارای دو ویژگی، اتقان و همین طور تکلیف مداری معرفی کرد. 🔸 بیشتر بخوانیم👇 🌐 https://yun.ir/ku0yp3 •┈┈••••▪️📚▪️•••┈┈• 📜 مدرسه علمیه عباسقلی خان؛ اولین مدرسه علمیه مختص تعلیم و تعلم علوم و معارف حِکمی در حوزه علمیه خراسان 🆔 @abasgholikhan_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰ما تا حالا راه نیفتادیم ! 🔻باید راه بیفتیم. چاره‌ای نیست 💠 شما جوانها بهتر میتوانید راه را پیدا کنید. شما به ملکوت نزدیک‌تر هستید هر روز تاخیر بیندازید مشکل‌تر می‌شود. نگذارید برای ایام پیری... 📄امام خمینی ره- تفسیر عرفانی سوره حمد- جلسه دوم •┈┈••••▪️📚▪️•••┈┈• 📜 مدرسه علمیه عباسقلی خان؛ اولین مدرسه علمیه مختص تعلیم و تعلم علوم و معارف حِکمی در حوزه علمیه خراسان 🆔 @abbasgholikhan_ir
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰 امام راحل (ره) یکی از نمایندگان به حق و دقیق مکتب جامع حکمت متعالیه بود. 💠 حجت الاسلام و المسلمین سیدمحمد ،‌ مدیر گروه علمی مدرسه علمیه تخصصی عباسقلی‌خان در گفتگویی با روابط عمومی این مدرسه به مناسبت سالروز ارتحال رهبر عظیم الشأن انقلاب، شخصیت امام راحل (ره) را یک شخصیت جامع الاطراف و دارای جنبه های مختلف معرفی کرد. 💠 استاد سطوح عالی فلسفه اسلامی در حوزه و دانشگاه، در توضیح مطلب با بیان اینکه همان طور که در فقه و اصول فقه، ‌مشرب ها و مکتب های مختلفی وجود دارد در علوم عقلی هم مشرب ها و مکتب های مختلفی هست، به حکمت مشاء،‌ اشراق و متعالیه به عنوان سه مکتب شاخص در بین فیلسوفان مسلمان،‌ اشاره کرد و افزود: طبعاً مرحوم امام (ره) در زمره فیلسوفان مکتب حکمت متعالیه هستند اما در همینجا هم باز مشرب های مختلف وجودی دارد. 🔹 عضو هیأت علمی دانشگاه علوم اسلامی رضوی، در مورد مکتب حکمت متعالیه گفت: غرض مرحوم صدر المتالهین (ره) از تبیین و اظهار و ابداع حکمت متعالیه،‌این بود که بین دین و حقایق دینی و وحی از طرفی و بین عقل و برهان از سوی دیگر و بین داده های کشف و شهود و عرفان،‌ جمع کند و مرحوم امام راحل(ره) یکی از نمایندگان به حق و دقیق این راه جامع و مکتب جامع بود و این جامعیت را در آثار و کتاب‌هایش به خوبی نشان داد. ✅ برای مشاهده فیلم بیانات کامل استاد، به صفحه آپارات مدرسه عباسقلی خان مراجعه فرمایید: 🌐https://aparat.com/v/fnh581z •┈┈••••▪️📚▪️•••┈┈• 📜 مدرسه علمیه عباسقلی خان؛ اولین مدرسه علمیه مختص تعلیم و تعلم علوم و معارف حِکمی در حوزه علمیه خراسان 🆔 @Farhangiabbasgholikhan
📘جلسه دفاعیه 💠 پایان نامه سطح سه رشته فلسفه و کلام اسلامی 🖌تدوینگر: حجة الاسلام ابوذر ذوالفقاری ❇️عنوان پایان نامه : تعیین محل لذات و آلام از نظر روایات و حکمت متعالیه و نقش آن در معاد 📅 ۱۹ خرداد ۱۴۰۳ 🕰 ساعت ۱۲:۱۵ 🕌مکان: مدرسه تخصصی علوم عقلی عباسقلیخان، سالن کنفرانس، اتاق ۴۳۰ •┈┈••••▪️📚▪️•••┈┈• 📜 مدرسه علمیه عباسقلی خان؛ اولین مدرسه علمیه مختص تعلیم و تعلم علوم و معارف حِکمی در حوزه علمیه خراسان 🆔 @Abbasgholikhanpajohesh
🔰فلسفه، فقه اکبر است 🔹فلسفه‌ی اسلامی،فقه اکبر است؛ پایه‌ی دین است؛ مبنای همه‌ی معارف دینی در ذهن و عمل خارجی انسان است؛ لذا این باید گسترش و استحکام پیدا کند و برویَد و این به کار و تلاش احتیاج دارد. 🔹فلسفه برای نزدیک شدن به خدا و پیدا کردن یک معرفتِ درست از حقایق عالم وجود است؛ لذا بهترین فلاسفه‌ی ما - مثل ابن‌سینا و ملاّ صدرا - عارف هم بوده‌اند. اصلاً آمیزش عرفان با فلسفه در فلسفه‌ی جدید - یعنی فلسفه‌ی ملاّ صدرا - به‌خاطر این است که فلسفه وسیله و نردبانی است که انسان را به معرفت الهی و خدا میرساند؛ پالایش میکند و در انسان اخلاق به‌وجود میآورد. 🔻ما نباید بگذاریم فلسفه به یک سلسله ذهنیّات مجرّد از معنویت و خدا و عرفان تبدیل شود. راهش هم تقویت فلسفه‌ی ملاّ صدراست؛ یعنی راهی که ملاّ صدرا آمده، راه درستی است. آن فلسفه است که انسان را وادار میکند هفت سفر پیاده به حج برود و به همه‌ی زخارف دنیوی بی‌اعتنایی کند. راه فلسفه باید راه تدیّن و افزایش ارتباط و اتّصال انسان به خدا باشد؛ این را باید در آموزش فلسفه، در تدوین کتاب فلسفی، در درس فلسفی و در انجمن فلسفه رعایت کرد. 🔻اهل فلسفه‌ای که ما قبلاً دیده بودیم، همه همین‌طور بودند؛ کسانی بودند که از لحاظ معنوی و الهی و ارتباطات قلبی و روحی با خداوند، از بقیه‌ی افرادی که در زمینه‌های علمىِ حوزه کار میکردند، بهتر و زبده‌تر و شفّافتر بودند 🗒بیانات در دیدار جمعی از نخبگان حوزوی ۱۳۸۲/۱۰/۲۹ •┈┈••••▪️📚▪️•••┈┈• 📜 مدرسه علمیه عباسقلی خان؛ اولین مدرسه علمیه مختص تعلیم و تعلم علوم و معارف حِکمی در حوزه علمیه خراسان 🆔 @abasgholikhan_ir
📢 اطلاعیه «مدرسه علمیه تخصصی عباسقلی خان» برای سال تحصیلی ۴۰۴-۱۴۰۳ در مقطع عالی تخصصی رشته طلبه می‌پذیرد. 📆 مهلت ثبت نام: ۱۲ مردادماه ۱۴۰۳ 📝 روش های ثبت نام: ۱. تکمیل فرم ثبت نام در سایت ۲. تماس با واحد پذیرش مدرسه ۳. مراجعه حضوری 📌 نشانی: مشهدمقدس، ابتدای خیابان شهید نواب صفوی، مدرسه علمیه عباسقلی خان ✅ توضیحات، در متن دفترچه پذیرش ذکر خواهد شد. ☎️ کسب اطلاعات بیشتر: ۰۵۱-۳۳۶۵۸۲۸۴ 👈داخلی: ۱۰۲ (ساعت تماس: ۱۰الی ۱۴) 🌐کانال پذیرش👇 https://eitaa.com/paziresh_abasgholikhan ♻️ رسانه باشید... •┈┈••••▪️📚▪️•••┈┈• 📜 مدرسه علمیه عباسقلی خان؛ اولین مدرسه علمیه مختص تعلیم و تعلم علوم و معارف حِکمی در حوزه علمیه خراسان 🆔 @paziresh_abasgholikhan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰اسم اعظم 🔻«اسم اعظم» عبارت از آن اسمی است و آن علامتی است که واجد همه کمالات حق تعالی است به طور ناقص؛ و به طور ناقص، یعنی نقص امکانی؛ و واجد همه کمالات الهی است، نسبت به سایر موجودات، به طور کمال. 🔻این موجوداتی که دنبال آن اسم اعظم می آیند، این ها هم واجد همان کمالات هستند، منتها به اندازه سعه هستی خودشان، به اندازه سعه وجودی خودشان، تا برسد به همین موجودات مادی.‏ 🔻‏‏این موجودات مادی را که ما خیال می کنیم قدرت، علم و هیچ یک از کمالات را ندارند، این طور نیست. ما در حجاب هستیم که نمی توانیم ادراک کنیم. همین موجودات پایین هم که از انسان پایین ترند، و از حیوان پایین ترند، و موجودات ناقص هستند، در آنها هم همه آن کمالات منعکس است، منتها به اندازه وجودی خودشان. حتی ادراک هم دارند؛ همان ادراکی که در انسان هست، در آنها هم هست:‏‏ ان مِن شَی ءٍ الَّا یُسَبِّحُ ‏بِحَمدِهِ وَ لکِن لا تَفقَهُونَ تَسبِیحَهُم ‏‏. 🔹‏‏در روایات تسبیح بعضی از موجودات را هم ذکر کرده اند که چیست.‏‎در قضیه تسبیح آن سنگریزه ای که در دست رسول الله (ص) بوده.‏‎[آنها] شنیدند که چه می گوید. تسبیحی است که گوش من و شما اجنبی از اوست. 💠عالم پرهیاهوست. تمام عالم زنده است، همه هم اسم الله هستند. همه چیز اسم خداست. شما خودتان از اسماء الله هستید، زبانتان هم از اسماء الله است، دستتان هم از اسماء الله است. 🗒تفسیر عرفانی سوره حمد، جلسه اول •┈┈••••▪️📚▪️•••┈┈• 📜 مدرسه علمیه عباسقلی خان؛ اولین مدرسه علمیه مختص تعلیم و تعلم علوم و معارف حِکمی در حوزه علمیه خراسان 🆔 @abasgholikhan_ir
🔰نیاز به تهذیب 🔻مساله‌ دیگر در نظام رفتاری و اخلاقی حوزه‌ها، فیض بردن از و است؛ این خیلی مهم است. جوان امروز حوزه بیش از گذشته به مساله‌ی تهذیب نیازمند است. کسانی که رشته‌های رفتارشناسی عمومی را مطالعه می‌کنند و کار می‌کنند، این را تایید می‌کنند. 🔻امروز در همه‌ی دنیا اینجور است که وضع و فشار مادی و مادیت، جوان‌ها را بی‌حوصله می‌کند؛ جوان‌ها را می‌کند. 🔻در یک چنین وضعی، دستگیر جوان‌ها، توجه به معنویت و اخلاق است. علت اینکه می‌بینید رشد پیدا می‌کند و یک عده‌ای طرفشان می‌روند، همین است؛ نیاز هست. جوان ما در حوزه‌ علمیه جوان طلبه؛ چه دختر، چه پسر، نیازمند تهذیب است. 🗒بیانات در دیدار فضلا و اساتید حوزه علمیه قم - ۱۳۸۹/۰۷/۲۹ •┈┈••••▪️📚▪️•••┈┈• 📜 مدرسه علمیه عباسقلی خان؛ اولین مدرسه علمیه مختص تعلیم و تعلم علوم و معارف حِکمی در حوزه علمیه خراسان 🆔 @abasgholikhan_ir
🔰جلسه دفاع از پایان‌نامه سطح سه رشته فلسفه و کلام اسلامی مدرسه علمیه تخصصی عباسقلی‌خان با موضوع «تعیین محل لذّات و آلام از نظر روایات و حکمت متعالیه و نقش آن در معاد» برگزار گردید. 💠 بیشتر بخوانیم👇 🌐 B2n.ir/h58122 •┈┈••••▪️📚▪️•••┈┈• 📜 مدرسه علمیه عباسقلی خان؛ اولین مدرسه علمیه مختص تعلیم و تعلم علوم و معارف حِکمی در حوزه علمیه خراسان •┈┈••••📝📚📝•••┈┈• 💐 با پژوهش همراه باشید.🌹 🔗لینک کانال رسمی پژوهش👇 eitaa.com/joinchat/1846018082C067d491c5f 🆔@howzehpajohesh 🌐تارنمای اختصاصی پژوهش 👇 🌐http://pajuhesh.hozehkh.com
:. 🔰فلسفه وجودی روحانیت 🔹اعتقاد ما این است که ما امروز نوکر دینیم؛ ما نوکر اسمها که نیستیم. برای چیست؟ روحانیت برای این است که بتواند مردم را تغذیه دینی کند؛ البته عالمانه. 🔹آن روز یک طلبه‌ای می‌آمد نجف درس میخواند، فقه و اصول میخواند، رجال میخواند و بعضی چیزهای دیگر میخواند، ملا میشد، فاضل میشد... یعنی هر کدام از اینها در هر شهری بودند، برای هدایت و تغذیه معنوی و فکری مردم خودشان کافی بودند خودش و شاگردانش میتوانستند مردم را از لحاظ فکری تغذیه کنند. 🔻 آن وقت عوامل گمراه‌کننده و لغزاننده‌ی مردم زیاد نبود؛ همان شهوات شخصی انسانها بود که همیشه انسانها به آن دچار و مبتلایند....آن روز دیگر تلویزیون نبود، اینترنت نبود، این همه کتاب و مجله و افکار جدید نبود، این همه های جدید داخل ذهنهای مردم نبود، شبکه‌ی فیلمهای خانگی نبود، ماهواره نبود، مغریات و مذلاتی که جوان و پیر را تحت تأثیر قرار میدهد - افکار و شبهات گوناگون - نبود. 🔹آن روز وقتی عالم وارد یک شهری میشد از همه‌ی مردم آن شهر فاضل‌تر بود...امروز ما فقه و اصول که میخوانیم، اگر توی یک شهری برویم، اینجور نیست که از همه زورمان بیشتر باشد؛ در رشته‌های مختلف... 🔻امروز فقه و اصول کافی نیست برای اینکه انسان بتواند تبلیغ دین را بکند. بنابراین حوزه‌ها وظیفه‌شان خیلی سنگین است. 🎙بیانات در دیدار جمعی از اساتید و فضلا و طلاب نخبه حوزه علمیه قم - ۱۳۸۹/۰۸/۰۲ •┈┈••••▪️📚▪️•••┈┈• 📜 مدرسه علمیه عباسقلی خان؛ اولین مدرسه علمیه مختص تعلیم و تعلم علوم و معارف حِکمی در حوزه علمیه خراسان 🆔 @abasgholikhan_ir
🔰مهجوریت ثقلین ✍ اینجانب مناسب می‌دانم شمه‌ای کوتاه و قاصر در باب «» تذکر دهم؛ نه از حیث مقامات غیبی ومعنوی و ، که قلم مثل منی عاجز است از جسارت در مرتبه‌ای که عرفان آن برتمام دایره ، از ملک تا ملکوت اعلی و ازآنجا تا و آنچه درفهم من و تو ناید، سنگین و تحمل آن فوق طاقت، اگر نگویم ممتنع است؛ 🔻و نه از آنچه بربشریت گذشته است، از مهجور بودن از حقایق مقام والای «» و «» که از هر چیز اکبر است، جز ثقل اکبر که اکبر مطلق است؛ و نه از آنچه گذشته است بر این دو ثقل- از دشمنان خدا و طاغوتیان بازیگر که شمارش آن برای مثل منی میسر نیست با قصور اطلاع و وقت محدود؛ 🔸 بلکه مناسب دیدم اشاره‌ای گذرا و بسیار کوتاه ازآنچه براین دو ثقل گذشته بنمایم: شاید جمله «لَنْ یفْتَرِقا حتّی یرِدا عَلَی الْحوَض» اشاره باشد بر اینکه بعد از وجود مقدس رسول الله ـصلی الله علیه و آله وسل ـ هر چه بر یکی از این دو گذشته است بردیگری گذشته است و مهجوریت هر یک مهجوریت دیگری است؛ تا آنگاه که این دو مهجور بر رسول خدا در «حوض» وارد شوند. و آیا این «حوض» مقام اتصال به است و اضمحلال قطرات در دریا است، یا چیز دیگر که به و عرفان بشر راهی ندارد؟ 🗒وصیتنامه امام خمینی (قدس) •┈┈••••▪️📚▪️•••┈┈• 📜 مدرسه علمیه عباسقلی خان؛ اولین مدرسه علمیه مختص تعلیم و تعلم علوم و معارف حِکمی در حوزه علمیه خراسان 🆔 @abasgholikhan_ir
🔰دعا راه خروج از ظلمت 🔻عدل را همین انبیایی که همه مصائب برای آنها بود و اهل ذکر و فکر و همه چیز بودند، در دنیا اقامه کردند، به ضد ستمگرها قیام کردند؛ همان حسین بن علی- سلام الله علیه- [قیام ] کرد که دعای یوم العرفه اش را می بینید چیست. 🔸همان دعاها مبدا این طور مسائل می شود، همان توجهات به خدا. این ادعیه انسان را متوجه می کند به مبدا غیبی. اگر انسان درست بخواند، همان توجه به مبدا غیبی موجب این می شود که انسان علایقش به خودش کم بشود؛ و این نه مانع از فعالیت است؛ خیر، این فعالیت هم می آورد، لکن فعالیت برای خودش نیست. می فهمد که باید فعالیت کند برای بندگان خدا؛ خدمت به خداست.‏ 🔹‏‏اینهایی که از کتب ادعیه انتقاد می کنند، برای این است که نمی دانند، جاهلند، بیچاره اند؛ نمی دانند که این کتب ادعیه چطور انسان می سازد.‏ 🔻‏‏این دعاهایی که از ائمه ما وارد شده است، مثل مناجات شعبانیه، مثل کمیل، دعای حضرت سیدالشهدا- سلام الله علیه- سمات، این ها چطور انسان درست می کنند. همان که آن دعای شعبانیه را می خواند، شمشیر‏‎‏[هم ] می کشد.... 🔸این ادعیه انسان را از این ظلمت بیرون می برد؛ وقتی که از این ظلمت بیرون رفت، یک انسانی می شود که برای خدا کار می کند؛ کار می کند اما برای خدا، شمشیر می زند برای خدا، مقاتله می کند برای خدا، قیامش برای خداست. 📖تفسیر عرفانی سوره حمد ص۱۴۵ •┈┈••••▪️📚▪️•••┈┈• 📜 مدرسه علمیه عباسقلی خان؛ اولین مدرسه علمیه مختص تعلیم و تعلم علوم و معارف حِکمی در حوزه علمیه خراسان 🆔 @abasgholikhan_ir
:. 📣 🔶 حجت الاسلام والمسلمین مهدی نعیمی مسئول علمی مدرسه علمیه تخصصی عباسقلی‌خان، از آغاز پذیرش مقطع عالی و مهلت ثبت نام پذیرش این مدرسه خبر داد. 🌐 بیشتر بخوانیم 👈🏼 https://magk.ir/15909-2/ ♻️ رسانه باشید... •┈┈••••▪️📚▪️•••┈┈• 📜 مدرسه علمیه عباسقلی خان؛ اولین مدرسه علمیه مختص تعلیم و تعلم علوم و معارف حِکمی در حوزه علمیه خراسان 🆔 @paziresh_abasgholikhan
:. 🔰بنا عُبِدَاَللَّهُ وَ بِنَا عُرِفَ اَللَّهُ وَ بِنَا وُحِّدَ اَللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى وَ مُحَمَّدٌ حِجَابُ اَللَّهِ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى. ✍🏼 امام باقر علیه‌السلام فرمودند: به وسیله ما خدا بندگی می‌شود؛ و به وسیله ما خدا شناخته می‌شود؛ و به وسیله ما توحید خداوند متعال تحقق می‌یابد؛ و حضرت محمد صلی‌الله‌علیه‌وآله حجاب خدای متعال است. 📚 الکافی؛ ج۱؛ ص۱۴۵ •┈┈••••▪️📚▪️•••┈┈• 📜 مدرسه علمیه عباسقلی خان؛ اولین مدرسه علمیه مختص تعلیم و تعلم علوم و معارف حِکمی در حوزه علمیه خراسان 🆔 @Farhangiabbasgholikhan
📢 سنگین‌ترین جهاد اسلامی در دوران امامت امام باقر (علیه‌السّلام) ✏️ رهبر انقلاب: اگر كسى ادعا كند كه امام باقر يكى از سنگين‌ترين بارهاى جهاد اسلامى را در مدت امامتش بر دوش داشت، ادعاى گزافى نكرده است. امام باقر در دورانى بار مسؤوليت را بر دوش مى‌گرفت كه عالم اسلام در زير بار سنگين حكومت طاغوت يعنى خلفاى جبّار مروانى كمر خم كرده بود. ✏️ لازم بود كه جامعه‌ى اسلام و مخصوصاً مبارزان و كسانى كه دلشان در هواى حكومت اسلامى مى‌تپيد، سازماندهى و تشكيلات‌دهى كنند... ✏️ بدانيد كه امام باقر در طول اين مدت توانست وضع را به جايى برساند كه شيعه‌ى فداكارِ با اخلاص بعد از رحلت امام باقر انتظار آن را داشت كه در طول چند سال كوتاه، حكومت اسلامى و علوى سر كار بيايد. 🗓 هفتم ذی‌الحجه، سالروز شهادت امام محمد باقر(علیه‌السلام) 💻 Farsi.Khamenei.ir
🔰حقیقت تفسیر قرآن 💠‏تقاضا شده بود که من یکی- دو مرتبه راجع به تفسیر بعضی آیات شریفه مطالبی عرض کنم. 🔻تفسیر قرآن، یک مساله ای نیست که امثال ما بتوانند از عهده آن برآیند؛ بلکه علمای طراز اوّل هم که در طول تاریخ اسلام، چه از عامه و چه از خاصه، در این باب کتابهای زیاد نوشته اند- البته مساعی آنها مشکور است- لکن هر کدام روی آن تخصص و فنّی که داشته است، یک پرده ای از پرده های قرآن کریم را تفسیر کرده است، آن هم به طور کامل معلوم نیست بوده [باشد.] 🔻مثلًا که در طول این چندین قرن آمده اند و تفسیر کرده اند، نظیر در بعضی از کتابهایش، در تاویلات، ملا علی در تفسیر، اینهایی که طریقه شان، طریقه بوده است، بعضیشان در آن فنی که داشته اند خوب نوشته اند؛ لکن قرآن عبارت از آن نیست که آنها نوشته اند. 🔹مثل ما، که تفسیر خوبی است و جامع بین اقوال عامه و خاصّه است؛ و سایر تفسیرهایی که نوشته شده است، این ها هم همین طور. قرآن یک کتابی نیست که بتوانیم- ما یا کس دیگری- یک تفسیر جامعی آن طور که [سزاوار است بر آن ] بنویسد. 🔻علوم قرآن، یک علوم دیگری است ماورای آنچه ما می فهمیم. ما یک صورتی، یک پرده ای از پرده های کتاب خدا را می فهمیم، و باقی اش محتاج به تفسیر است، که معلَّم به تعلیمات رسول الله بوده اند. 📝تفسیر عرفانی سوره حمد: ص۹۰ •┈┈••••▪️📚▪️•••┈┈• 📜 مدرسه علمیه عباسقلی خان؛ اولین مدرسه علمیه مختص تعلیم و تعلم علوم و معارف حِکمی در حوزه علمیه خراسان 🆔 @abasgholikhan_ir
🔰ما باید مردم را با آشنا کنیم؛ 🔻‏ما باید مردم را با توحید آشنا کنیم، علمای اعلام باید مردم را با توحید آشنا کنند،‏‎ ‎‏با معارف الهی آشنا کنند. «اَلغیرک مِنَ الظُهُور ما لَیسَ لَک»‏‎؛ دعای ‏‎ ‎‏حضرت سیدالشهدا ـ سلام الله علیه ـ «متی غِبْت حتی تحتاج اِلی»چه. 🔻 هم همین‏‎ ‎‏است، هر کدام یک زبانی دارد. قرآن نازل شده تا اینجا رسیده است و ادعیۀ ائمۀ ما‏‎ ‎‏ـ علیهم السلام ـ به حسب تعبیر بعض مشایخ،‏‎ «قرآن صاعد» است و هر چه مسائل‏‎ ‎‏بخواهید، در ادعیه هست. زبان ادعیه با زبان عادی ای که احکام می خواهند بگویند‏‎ ‎‏دوتاست. زبان ادعیه با زبان فلسفه هم دوتاست، با زبان علمی هم دوتاست، یک‏‎ ‎‏زبان دیگری است مافوق اینها، منتها زبان فهم می خواهد، باید کسانی که آن زبان را‏‎ ‎‏می فهمند توجه کنند. 🔻هنر انبیا این بوده است که مسائل را، مسائل دقیق عرفانی را با یک لفظی‏‎ ‎‏می گفتند که هر کسی یک جوری ازش، خودش می فهمیده، ولی واقعش مال آنهایی‏‎ ‎‏است که بالاتر از این افقشان است، و این هنر در قرآن از همه جا بالاتر است و در ادعیه‏‎ ‎‏هم هست.‏ 📝سخنرانی در جمع اعضای جامعه مدرسین و اساتید دانشگاه. ۵ شهریور ۱۳۶۴ •┈┈••••▪️📚▪️•••┈┈• 📜 مدرسه علمیه عباسقلی خان؛ اولین مدرسه علمیه مختص تعلیم و تعلم علوم و معارف حِکمی در حوزه علمیه خراسان 🆔 @abasgholikhan_ir
🔰عید لقاء الله 🔻مسئله قربانی فرزند یک باب است که به حسب دید نوع بشر، مسئله مهمی است، لکن آن چیزی که مبدأ این عمل می شود...، این یک مسائل قلبی و روحی و معنوی است، فوق این مسائلی که ماها می فهمیم. 🔻ما می گوییم که ایثار کرد، قربانی کرد و واقعاً این طور بوده است، مهم هم هست. لکن آیا در نظر ابراهیم هم ایثار بوده؟ ابراهیم هم در نظرش این بوده است که حالا یک چیزی، تحفه ای می برد پیش خدا؟ اسماعیل هم -سلام الله علیه- در نظرش بوده که یک جانفشانی دارد می کند برای خدا؟ 🔻این مسئله ای است که تا انسان هست، خودیت هست، اسمش هست. من ایثار می کنم در راه خدا فرزندم را، من ایثار می کنم در راه خدا جان خودم را. این، برای ما مهم است و زیاد مهم است، برای ابراهیم نیست مسأله این، ایثار نیست. 🔻 ابراهیم خودی نمی بیند تا ایثاری کرده باشد، اسماعیل خودی نمی بیند تا ایثار کرده باشد. ایثار این است که من هستم و تو هستی و عمل من و برای تو و ایثار. این، در نظر بزرگان اهل معرفت و است، در عین حالی که در نظر ما کمال بزرگی است، ایثار بزرگی است. 🔻عید برای ما یک معنا دارد، برای ابراهیم و برای پیغمبرها یک معنای دیگری دارد، آنهایی که عید می گیرند است، آنها عود می کنند به آن جایی که از آنجا ظاهر شدند و عید می گیرند برای این امر، البته بعد از ارجاع اسمش عید می شود. 📝صحیفه امام، جلد ۱۹، ص۴۹ •┈┈••••▪️📚▪️•••┈┈• 📜 مدرسه علمیه عباسقلی خان؛ اولین مدرسه علمیه مختص تعلیم و تعلم علوم و معارف حِکمی در حوزه علمیه خراسان 🆔 @abasgholikhan_ir
🔰 امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): هرکس به عزت ایران اسلامی علاقه‌مند است در انتخابات شرکت کند. 🔻همزمان با تقارن دهه امامت و ولایت و ایام حساس انتخابات، مدیریت رسانه و ارتباطات حوزه علمیه خراسان در نظر دارد، تمامی نظرات و آراء نامزدهای انتخاباتی را با رعایت قوانین و عدم حمایت از فرد خاصی به‌صورت شفاف و بدون رودربایستی‌های سیاسی، منتشر و در جایگاه نقد قرار دهد، در همین راستا به صورت روزانه «داده‌‌های انتخاباتی در فضای مجازی» در سایت حوزه علمیه خراسان و کانال رسمی این حوزه در پیام‌رسان‌های ایتا، بله، سروش، روبیکا و ویراستی منتشر می‌شود. 🤝 با ما همراه باشید... ✅ خبرگزاری حوزه علمیه خراسان 🆔 @news_howzehkh