eitaa logo
آیت الله هادی عباسی خراسانی
1.8هزار دنبال‌کننده
650 عکس
105 ویدیو
42 فایل
✒️پایگاه حفظ و نشر اندیشه و آثار📚 🔷حضرت آیت الله هادی عباسی خراسانی🔷 🔸دامت برکاته🔸 🟢فقیه عارف و سالک توحیدی🟢 شاگرد برجسته علامه حسن زاده آملی قدس سره الشريفة 📍 ارتباط با مدیر: @hoval_hadi 📬 ارسال نظرات: @aghavi
مشاهده در ایتا
دانلود
💎 دلیل نامگذاری ماه شعبان 🔻پيامبر صلي‌الله‌عليه‌وآله: إنَّما سُمِّيَ شَعبانُ لأِنَّهُ يَتَشَعَّبُ فيهِ أرزاقُ المُؤمِنينَ 🌒 ماه ، «شعبان» ناميده شد؛ زيرا روزی‌هاى مؤمنان در اين ماه قسمت می‌شود. 📚 ثواب الأعمال، ص ۶۲ ‌ ‌ @abbasi_khorasani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 واجب شدن روزه‏ ماه مبارک رمضان (2 ق) ✍ حکم وجوب روزه ماه مبارک رمضان، در روز دوم ماه شعبان سال دوم هجری بر مسلمانان نازل شد.(1) فاصله میان تغییر قبله و وجوب روزه ماه رمضان، به گفته برخی از منابع، یک ماه بود و مسلمانان موظف شدند تا ماه رمضان را روزه بگیرند. ✅ در آغاز چنان بود که چون شب فرا می رسید و افطار می کردند و می خوابیدند و یا افطار نکرده به خواب می رفتند تا غروب روز دیگر افطار بر آنان حرام بود؛ چنانکه جماع با زنان نیز در تمام این ماه بر آنها حرام بود. سپس این حکم نسخ شد، و خوردن و آشامیدن و مفطرات دیگر تا طلوع فجر و سپیده صبح بر آنان حلال شد و به دنبال آن زکات فطر نیز واجب شد و رسول خدا (صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) روز اول ماه شوال را عید قرار داد و نماز عید خواند به کیفیتی که در کتاب‌های فقهی مذکور است. ✅ ولی باید دانست که از سخنان جناب جعفر بن ابی‌طالب در حضور نجاشی پادشاه حبشه در داستان هجرت به حبشه، استفاده می شود که روزه، سال‌ها قبل از هجرت در اسلام بوده است؛ اگر چه به صورت غیر فرض( وجوب) و یا در هر ماه، سه روز آمده باشد.(2)  📚 پی نوشت: 1. تاریخ اسلام، آیتی، محمد ابراهیم، ص 298؛ زندگانی حضرت محمد (صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم)، رسولی محلاتی، سید هاشم؛ مروج الذهب، مسعودی، ص 287؛ منتهی الآمال، ج 1، ص 53. 2. تفسیر علی بن ابراهیم، ج 1، ص 65. @abbasi_khorasani
💠 رابطه مرگ و زندگی انسانها، با گناه و اعمال نیک 🌷امام جواد علیه السلام: فرارسیدن مرگ انسان ها، به جهت معصیت و گناه، بیشتر است تا مرگ طبیعی و عادی، همچنین حیات و زندگی ـ لذّت بخش ـ به وسیله نیکی و إحسان به دیگران بیشتر و بهتر است از عمر بی نتیجه. 🌹قالَ الإمام الجواد - علیه السلام -: مَوْتُ الاْنْسانِ بِالذُّنُوبِ أکْثَرُ مِنْ مَوْتِهِ بِالاْجَلِ، وَ حَیاتُهُ بِالْبِرِّ أکْثَرُ مِنْ حَیاتِهِ بِالْعُمْرِ. 📚 کشف الغمّه، ج 2، ص 350. @abbasi_khorasani
💠 آثار و پیامدهای ظلم ۲- آثار اخروی ظلم در حوزه فردی: الف- عقوبت و عذاب آخرت: از آنجا که ظلم جزو گناهان بزرگ محسوب می‌شود لذا در آخرت عذاب‌های بسیار سخت و سنگینی برای فرد ظالم مهیا است. چنان که حضرت علی علیه السلام می‌فرماید: «روز انتقام گرفتن از ظالم سخت‌تر از ستمکاری بر مظلوم است».(۱) ب- لعن خداوند و محروم از بخشایش او: هر کسی ممکن است که نسبت به احوال خود، ظالم شود. خداوند در جاهای مختلفی، ظالمین را مورد لعن خود قرار داده است و در آیات گوناگون به جهت تنبیه ظالمان، عذاب هایی را یادآوری کرده است که شاید درس عبرتی برای آنان باشد.(۲) (۱) نهج البلاغه، ترجمه محمد دشتی، حکمت،‌ ۲۴۱. (۲) سوره نساء/ ۱۰- سوره شعراء/ ۲۲۷- سوره نساء/ ۱۶۸- سوره زخرف/ ۶۵." @abbasi_khorasani
💎 ثمره روزه ماه شعبان 🔻 امام على عليه‌السلام: صَومُ شَعبانَ يَذهَبُ بِوَسواسِ الصَّدرِ وَ بَلابِلِ القَلبِ ✳️ روزه ماه ، وسواس دل و پريشانی‌هاى جان را از بين می‌برد. 📚 الخصال، ص ۶۱۲ ‌ ‌ @abbasi_khorasani
َ عظمت ماه شعبان قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم شَعْبَانُ شَهْرِي وَ شَهْرُ رَمَضَانَ شَهْرُ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فَمَنْ صَامَ يَوْماً مِنْ شَهْرِي كُنْتُ شَفِيعَهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَ مَنْ صَامَ يَوْمَيْنِ مِنْ شَهْرِي غُفِرَ لَهُ مَا تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِهِ وَ... ‏ (امالی صدوق: 19، مجلس سادس) پیامبر (صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) فرمود: شعیبان ماه من و رمضان ماه خدا است، هر کس در ماه من یک روز روزه بگیرد من در روزرستاخیز شفیع او خواهم بود و هرکس دو روز در آن روزه بگیرد گناهان گذشته او را خدا میآمرزد و...». @abbasi_khorasani
Shaban 1444.pdf
322.6K
🌀 جدول مراقبه‌ی شعبانیه 📝 اعمال و اذکار ماه شعبان 📿 اعمال آورده شده در جدول مراقبه، مخصوص کل ماه است که برای آسانی انجام آن و دائم الذکر بودن، به تعداد روزهای ماه تقسیم گردیده است؛ با انجام اعمال و اذکار هر روز، خانه‌ی مربوط را علامت بزنید. ♨️ مطابق توان و ظرفیت خود اذکار را انتخاب کنید و لازم نیست همه‌ی اعمال را انجام دهید. 💯 @abbasi_khorasani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💐 ولادت امام حسين(علیه‌السّلام)(4 ق) ✍ سيد جوانان اهل بهشت، ريحانه ي باغ رسالت، خامس آل عبا، سرور آزادگان جهان، حضرت امام حسين(علیه‌السّلام) در سوم شعبانِ سال چهارم هجري در مدينه ي منوره به دنيا آمد. ابوعبداللَّه، كنيه و سيد شباب اهل الجنه، سبط النبي، مبارك و سيدالشهدا از القاب آن حضرت ميباشند. ✅ اخبار و احاديث گوناگون در فضايل و مناقب آن بزرگوار از شيعه و سني فوق تواتر است. نام آن حضرت، زينت بخشِ تاريخ انسانيت و قيام او سرخط و الگوي قيامها و نهضتهاي جهان است. آموزشگاه فداكاري را او يگانه آموزگار است و دانشگاه شهامت و شهادت را او يكتا استاد. ✅ پيامبر اكرم(صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) درباره ي نواده ي گرامي خويش فرموده است: حسين را در دلهاي مؤمنان، محبتي ژرف و پنهان است و او دري از درهاي بهشت مي باشد. سوگند به آن كه جانم به دست اوست كه حسين در آسمانها، بيش از روي زمين به عظمت ياد مي شود و او زيور آسمان و زمين است. @abbasi_khorasani
💠امام حسین(علیه السلام) باب نجات امت ✍ احادیثی که از اهل بیت در مورد دوران آخر الزمان به ما رسیده است نشان می‌دهد که نگه داشتن دین مانند نگه داشتن آتش در کف دست است. امام حسن عسکری(علیه‌السّلام) فرمودند: در آخر الزمان مردم فکر می‌کنند مومن از دنیا می‌روند در حالی که کافرند. دعای مخصوصی که توصیه شده در دوره ما، یعنی آخرالزمان خوانده شود، دعای «الهی عظم البلا» است. یعنی در دوران بلا و سختی هستیم. 🌺 امام زمان(عجل اللهِ تَعَالَى فرجه الشریف ) فرمودند: که یک راه نجات دارید. حضرت در زیارت ناحیه فرمودند: «السلام علیک یا باب نجات امه» مراد از باب نجات امام حسین(علیه‌السلام) است. لذا اگر می‌خواهیم نجات پیدا کنیم و دین ما حفظ شود یک راه در آخر الزمان وجود دارد و آن حضرت اباعبدالله(علیه‌السلام) است. سید الشهدا «باب نجاة الامة» است. یعنی راه نجات در دنیا و آخرت فقط از طریق امام حسین(علیه‌السلام) است‌. ✅ امام حسین(علیه‌السلام) راه مبارزه را، به مردمی که گرفتار ظلم و ستم افراد ستمگر و زورگو شدند، یاد داد. ایشان به این مردم آموخت که مظلوم واقع نشوید. ننشینید و فقط ظالم را تماشا کنید و سکوت کنید. و نیز راه احیا و حفظ دینِ جدش محمد(صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) را به ما آموخت. از این جهت امام حسین(علیه‌السلام) باب نجات امت است. ------------------------- 📚 بحارالانوار، ج۴۳، ص۲۴۸، ح۲۴ @abbasi_khorasani