💠 فلسفه و اهداف قيام عاشورا از ديدگاه امام حسين علیه السلام (۷)
✍ پيشواي سوّم در مسیر کربلا، منزل «ذوحُسَم» در توجيه حركت خويش چنين فرمودند:
🌷به راستى اين دنيا ديگرگونه و ناشناس شده و معروفش پشت كرده، و از آن جز نمى كه بر كاسه نشيند و زندگانى پست، همچون چراگاه تباه، چيزى باقى نمانده است. آيا نمی بينيد كه به حقّ عمل نمی شود و از باطل نهى نمی گردد؟ در چنين وضعى مؤمن به لقاى خدا سزاوار است. و من مرگ را جز سعادت، و زندگى با ظالمان را جز هلاكت نمی بينم.
به راستى كه مردم بنده دنيا هستند و دين بر سر زبان آنهاست و مادام كه براى معيشت آنها باشد پيرامون آنند، و وقتى به بلا آزموده شوند دينداران اندكند.
🌹 إِنَّ هذِهِ الدُّنْيا قد تَغَيَّرَتْ وَ تَنَكَّرَتْ وَ أَدْبَرَ مَعْرُوفُها، فَلَمْ يَبْقَ مِنْها إِلاّ صُبابَةٌ كَصُبابَةِ الاِْناءِ وَ خَسيسُ عَيْش كَالْمَرْعَى الْوَبيل، أَلا تَرَوْنَ أَنَّ الْحَقَّ لا يُعْمَلُ بِهِ وَ أَنَّ الْباطِلَ لا يُتَناهى عَنْهُ، لِيَرْغَبَ الْمُؤْمِنُ فى لِقاءِاللّهِ مُحِقًّا، فَإِنّى لا أَرَى الْمَوْتَ إِلاّ سَعادَةً وَ لاَ الْحَياةَ مَعَ الظّالِمينَ إِلاّ بَرَمًا، إِنَّ النّاسَ عَبيدُ الدُّنيا وَ الدّينُ لَعْقٌ عَلى أَلْسِنَتِهِمْ يَحُوطُونَهُ مادَرَّتْ مَعائِشُهُمْ فَإِذا مُحِّصُوا بِالْبَلاءِ قَلَّ الدَّيّانُونَ.
📚تحف العقول، ج 1، ص 245
#کانال_استاد_عباسے_خراسانے
@abbasi_khorasani
💠 مقامات معنوی در زیارت عاشورا:
۴- مقام شهادت
🌷«اللَّهُمَّ اجْعَلْ مَحْیای مَحْیا مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ مَمَاتِی مَمَاتَ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ»
✍ در این فراز از زیارت عاشورا عظیمترین تقاضا را بر زبان جاری می کنیم. بالاترین تقاضایی که ممکن است هر انسانی از خدای خود داشته باشد. که خدایا! حیات و مرگ مرا همچون حیات و مرگ محمّد و آل او قرار بده.
🔹 تمام زیارت عاشورا برای رساندن زائر امام حسین به چنین مقامی است. کدام تقاضا و آرمان بالاتر از این میتواند باشد که زندگی و مرگ انسان، در فضای زندگی و مرگ بزرگترین انسانهای هستی قرار گیرد؟
🔸 ما در زیارت عاشورا از خدا زندگی و مرگی همانند زندگی و مرگ معصومین را میخواهیم. از آنجایی که حضرات معصومین (علیهم السلام) بهترین نوع مرگ، یعنی شهادت را داشتند ما نیز میخواهیم برترین مرگ یعنی شهادت را تجربه کنیم.
🔹 آنقدر افق این فراز از زیارت بلند است که هیچ تقاضایی را نمیتوان همطراز آن دانست فقط میتوان گفت: خدایا خودت جرعهای از مزه زندگی معصومین را بر جان ما بچشان تا از خاک برآییم و به افلاک در آییم.
#کانال_استاد_عباسے_خراسانے
@abbasi_khorasani
💠وقایع روز هشتم محرم الحرام💠
✍ از مشهورترین وقایع روز هشتم محرم الحرام سال 61 هجری قمری، دیدار امام حسین (علیهالسّلام) با عمربن سعد و ارشاد او بود. اما طمع حکومت ری وی را فریفته بود.
🌺 امام حسین (علیهالسّلام) به او فرمود: بدان که تو از گندم ملک ری نخواهی خورد.
عمر سعد با تمسخر گفت: جو ما را بس است.
✅ از دیگر وقایع این، روز تشنگی در خیمهها بود. در این روز سپاه امام حسين (علیهالسّلام) و خاندانش در محاصره شديد قرار داشتند، و عطش بر آنان غلبه کرد. امام(علیهالسّلام) دستور داد، پشت خیمه زمين را حفر کنند؛ به اعجاز آبى پديدار گرديد امام حسين (علیهالسّلام) و اولاد رسول خدا (صلياللهعليهوآلهوسلم) و اصحاب همگى سيراب شدند و مشكها را پر كردند بعد چشمه غائب شد.
🌹حضرت سكينه (سلاماللهعلیها) فرزند اباعبدالله الحسين (علیهالسّلام) ميگويد: شب نهم مهتاب فضاي خيمه امام را روشن كرده بود ديدم پدرم ميان جمعيت ايستاده و خطاب به ياران و همراهان ميفرمايد: اي مردم! هر كدام از شما كه ميتواند بر تيزي شمشير و ضربات نيزهها صبر كند، با ما قيام نمايد وگرنه از ميان ما برود و خود را نجات دهد.
✅ سخنان امام به پايان نرسيده بود كه ياران همگي صدا زدند سوگند به خدا چنين نخواهيم كرد، بلكه جان، مال، زن و فرزندان خود را فداي تو خواهيم كرد.
------------------------------
وقایع الایام، ج5، ص27؛
مقتل الحسین، خوارزمی، ج1، ص244.
#کانال_استاد_عباسے_خراسانے
@abbasi_khorasani
💠 برخی از ويژگىهاى اصحاب سيدالشهدا (علیهالسّلام)
۷- ایثار و از خودگذشتگی
✍ ایثار به معنای فداکاری و گذشتن از مال و جان خود و تقدیم دیگران بر خود است. در کربلا، ایثار و فداکاری، به اوج خود رسید. اصحاب امام تا زنده بودند، به احترام خاندان نبوت، نگذاشتند کسی از بنی هاشم به میدان برود. بنی هاشم نیز تا زنده بودند، نگذاشتند گزندی به امام حسین علیه السلام برسد و امام علیه السلام نیز جان خویش را فدای دین کرد.
✅ شب عاشورا پس از آن که امام، بیعت را از یاران خود برداشت، هر کدام از آنان، به شیوه ای اعلام فداکاری کردند و گفتند: « پس از تو، زندگی را نمی خواهیم و خود را فدای تو می کنیم». (1)
✅ هنگام نماز ظهر، برخی از اصحاب، خود را سپر تیرهای دشمن کردند تا امام، نماز خود را بخواند. عباس علیه السلام، با لب تشنه وارد فرات شد؛ اما به یاد تشنگی امام حسین علیه السلام آب ننوشید. زینب علیها السلام، پس از شهادت امام حسین علیه السلام، جان خویش را سپر بلای امام سجاد علیه السلام، قرار می داد و ... این صحنه ها و ده ها صحنه دیگر که یکی از دیگری، زیباتر و پرافتخارتر است، در طول تاریخ، الفبای ایثار را به آزادگان آموخته است.
📗 (1) فرهنگ عاشورا، ص65.
#کانال_استاد_عباسے_خراسانے
@abbasi_khorasani
💠 فلسفه و اهداف قيام عاشورا از ديدگاه امام حسين علیه السلام (٨)
✍ امام(علیهالسّلام) درباره ذلتناپذيري خود به عنوان هدف ديگر از قيام خويش، بيانات ديگري نيز دارد، از جمله در مقابل پيشنهاد عبيدالله كه حضرت را بين كشته شدن و بين بيعت كردن با يزيد مخيّر كرده بود، ميفرمايد:
🌹آگاه باشيد كه فرومايه، فرزند فرومايه، مرا در بين دو راهىِ شمشير و ذلّت قرار داده است و هيهات كه ما زير بار ذلّت برويم، زيرا خدا و پيامبرش و مؤمنان از اين كه ما ذلّت را بپذيريم دريغ دارند، دامن هاى پاك مادران و مغزهاى با غيرت و نفوس با شرافت پدران، روا نمی دارند كه اطاعت افراد لئيم و پست را بر قتلگاه كريمان و نيك منشان مقدّم بداريم.
🌷«أَلا إِنَّ الدَّعِىَّ بْنَ الدَّعِىَّ قَدْ رَكَزَ بَيْنَ اثْنَتَيْنِ بَيْنَ السِّلَّةِ وَ الذِّلَّةِ وَ هَيْهاتَ مِنَّا الذِّلَّةُ يَأْبَى اللّهُ لَنا ذلِكَ وَ رَسُولُهُ وَ الْمُؤمِنُونَ وَ حُجُورٌ طابَتْ وَ طَهُرَتْ وَ أُنـُوفٌ حَمِيَّةٌ وَ نُفُوسٌ آبِيَـةٌ مِنْ أَنْ نُؤْثِرَ طاعَةَ اللِّئامِ عَلى مَصارِعِ الْكِرامِ(1).»
✅ نكته شايان توجّه در اين فراز آن كه امام حسين(ع) عدم ذلتپذيري خود را مستند به امر خدا و سيره رسولخدا (ص) و مؤمنان ميداند، چرا كه مؤمن واقعي با پيروي از فرمان خدا و تأسّي به سيره رسولخدا، به هيچ رو به ذلّت تن در نميدهد.
و نيز در جاي ديگر فرمودند:
🌷نه به خدا سوگند، من دستم را (به نشانه بيعت) همانند شخص خوار به آنان نميدهم و همانند فرار بردگان، فرار نميكنم. .
🌹«لا وَاللّهِ لاأَعْطيهِمْ بِيَدى إِعْطاءَالذَّليلِ وَ لا أَفِرُّ مِنْهُمْ فِرارَ الْعَبيدِ»(2)
(1) تحف العقول، ج1، ص240
(2) الارشاد، ج2، ص98
#کانال_استاد_عباسے_خراسانے
@abbasi_khorasani
💠 مقامات معنوی در زیارت عاشورا:
۵- رسیدن به مقام محمود
«وَ اَسَئلهُ اَن يبَلغَني المَقامَ الَمحمودَ لَکُمُ عِنْدَ الله».
✍ وجود مقدس رسول الله (صلّیاللهعلیهوآلهوسلم) صاحب مقام محمود هستند. اگر کسي مجراي نعمت هاي الهي شد و رحمت هاي او، به خصوص رحمت رحيميه از طريق او به خلايق رسيد، او مستحق حمد مي شود و مقام محمود پيدا مي کند. مقام محمود مطلق آن مقامي است که همه فيوضاتي که به همه عوالم مي رسد، از طريق اين مقام مي رسد. اگر کسي به اين مقام رسيد و کائنات را به او سپردند، هر فيضي که به هر کسي مي رسد، از طريق اوست.
☀️در آیه 79 سوره اسراء میخوانیم: «وَ مِنَ اللَّیْلِ فَتَهَجَّدْ بِهِ نافِلَةً لَکَ عَسى أَنْ یَبْعَثَکَ رَبُّکَ مَقاماً مَحْمُوداً»
خداوند به پیامبر ص میفرماید: «نماز شب بخوان تا به مقام محمود برسی».
🔹انسان در سير با عاشورا مي تواند به اين مقام محمود متصل شود و اگر چنين شود، آن مقام، در انسان تجلي مي کند و انسان خودش هم مي تواند شفاعت کند. يعني وقتي دستش را گرفتند خودش هم مي تواند دست گيري کند و به يک معنا، مقام محمود در او نازل مي شود (نه آن که خودش به آن مقام برسد). اگر کسي سالک با زيارت عاشورا بود مي تواند به جايي برسد که دست خودش را به دست ولي خدا برساند و پس از آن، دست ديگران را هم بگيرد و به ولي خدا برساند.
🔸مقام محمود از نگاه بیشتر مفسران، یعنی مقام شفاعت. خود شفاعت شدن، یک مقامی است که به هر کسی نمیرسد: «لا یَمْلِکُونَ الشَّفاعَةَ إِلاَّ مَنِ اتَّخَذَ عِنْدَ الرَّحْمنِ عَهْداً... آنان مالک شفاعت نیستند (شفاعت نمی شوند)، مگر کسى که با خداى رحمان پیمانى بسته باشد». (مریم/87).
🔹یک مقامی هم هست که از شفاعتشدن بالاتر است و آن هم مقام شفاعتکردن است و ما در این فراز از دعا، این را از خدا میخواهیم.
#کانال_استاد_عباسے_خراسانے
@abbasi_khorasani
🚩 گریه خونین
🔻امام زمان (عجلالله تعالی فرجه الشریف ):
لَئِنْ أَخَّرَتْنیِ آلدُّهورُ وَ عاقَنی عَنْ نَصرِکَ المَقدور... فَلَأَنْدُبَنَّكَ صَباحاً وَ مَساءً ولَأَبْكِیَنَّ عَلَیكَ بَدَلَ الدُّموُعِ دَماً.
◼️ (ای جد بزرگوار یا اباعبدالله) اگر زمانه مرا (از محضرت) به تأخیر انداخته و مقدرات الهی مرا از نصرت و یاریت بازداشته، به خدا قَسم که صبح و شام برایت ندبه و نوحه میکنم و اگر اشک چشمم خشک شود، به جای آن برایت خون گریه میکنم.
📚 بحارالأنوار، ج ٩٨، ٢٦٩
#کانال_استاد_عباسے_خراسانے
@abbasi_khorasani
💠وقایع روز نهم محرم سال ۶۱ ق💠
✍ در روز نهم محرم سال ۶۱ شمر بن ذی الجوشن با نامه ای كه از عبیداللّه داشت، پیش از ظهر روز پنجشنبه نهم محرم وارد كربلا شد و نامه عبیداللّه را برای عمر بن سعد قرائت كرد.
👹 شمر كه با قصد جنگ وارد كربلا شده بود، از عبیداللّه بن زیاد امان نامه ای برای خواهر زادگان خود و از جمله حضرت عباس (علیهالسّلام) گرفته بود كه در این روز امان نامه را بر آن حضرت عرضه كرد و ایشان نپذیرفت.
👹 شمر نزدیك خیام امام حسین (علیهالسّلام) آمد و عباس، عبداللّه، جعفر و عثمان (فرزندان امام علی (علیهالسّلام)كه مادرشان ام البنین بود) را طلبید. آنها بیرون آمدند، شمر گفت: از عبیداللّه برایتان امان گرفته ام. آنها همگی گفتند: خدا تو را و امان تو را لعنت كند، ما امان داشته باشیم و پسر دختر پیامبر امان نداشته باشد؟
🌕 در این روز اعلان جنگ شد كه حضرت عباس (علیهالسّلام) امام (علیهالسّلام) را باخبر كرد. امام حسین (علیهالسّلام) فرمود: ای عباس! جانم فدای تو باد، بر اسب خود سوار شو و از آنان بپرس كه چه قصدی دارند؟
حضرت عباس(علیهالسّلام) رفت و خبر آورد كه اینان مي گویند: یا حكم امیر را بپذیرید یا آماده جنگ شوید.
🌺 امام حسین (علیهالسّلام) به عباس فرمودند: اگر مي توانی آنها را متقاعد كن كه جنگ را تا فردا به تأخیر بیندازند و امشب را مهلت دهند تا ما با خدای خود راز و نیاز كنیم و به درگاهش نماز بگذاریم. خدای متعال ميداند كه من بخاطر او نماز و تلاوت قرآن را دوست دارم.
🌷 حضرت عباس (علیهالسّلام)نزد سپاهیان دشمن بازگشت و از آنان مهلت خواست. عمر بن سعد در موافقت با این در درخواست تردید داشت. سر انجام فرستاده عمر بن سعد نزد عباس علیه السلام آمد و گفت: ما به شما تا فردا مهلت مي دهیم، اگر تسلیم شدید شما را به عبیداللّه مي سپاریم وگرنه دست از شما برنخواهیم داشت.
------------------------------
پی نوشت:
۱. وقایع الایام، ج5، ص27؛
۲. مقتل الحسین، خوارزمی، ج1، ص244.
#کانال_استاد_عباسے_خراسانے
@abbasi_khorasani