تعداد ازدواج و طلاق بیست سال اخیر (1380 تا 1400) استان گیلان به تفکیک شهر و روستا
نکات:
1. تعداد ازدواج و طلاق در طول سالها در نقاط شهری بیش از نقاط روستایی است.
2. شیب ازدواج رو به نزول و شیب طلاق رو به صعود است و البته شیب ازدواج، افت شدیدتری دارد و با توجه به کاهش جمعیت پیش بینی می شود در کمتر از 3 سال آینده طلاق از ازدواج پیشی بگیرد.
3. نسبت طلاق به ازدواج هم در بیست ساله اخیر به شدت بالا رفته است. در سال 1380، نسبت طلاق به ازدواج، 6.3 درصد بوده است و در سال 1395، 32.2 درصد بوده و در سال 1400 به 43 درصد رسیده است. یعنی به اندازه حدود نیمی از ازدواج ها در یک سال در استان گیلان، طلاق اتفاق می افتد. (به عبارت دقیقتر، به ازای هر 100 ازدواج ثبت شده، 43 طلاق ثبت شده است.)
#مرتضی_عبداللهی
https://eitaa.com/joinchat/2202861587C0d81a23bad
نمودار روند کلی بیست ساله طلاق در استان گیلان
در این نمودار، شیب زیاد صعودی آمار را مشاهده می کنید
در #سبک_زندگی دچار اختلال شده ایم و باید در حوزه نگرش و رفتار، به فکر اصلاح رویه ها باشیم و البته این نیاز به درایت و زمان دارد
#مرتضی_عبداللهی
https://eitaa.com/joinchat/2202861587C0d81a23bad
تبلیغ جهادی
حضرت آقا با بیان ابراز نگرانی خود در ملا عام از وضعیت #تبلیغ_دینی و کم کاری های موجود و نگاه درجه دو به #تبلیغ در #حوزه_علمیه
عملا گناه قبح زدایی از گناهان بزرگ و کبائر ، #استحاله_فرهنگی جامعه ، مبتلا شدن جامعه به عوارض جبران ناپذیر آن و سیلی خوردن #اسلام را متوجه جامعه حوزویان نمود.
آقا دستور به #تبلیغ_جهادی دادند و نمی دانم چرا الان دوباره برخی دنبال تحلیلهای فضایی از آن برآمده اند و برخی نیز تبلیغ جهادی را مفهومی منطبق بر عملکرد خود معرفی می کنند
تبلیغ جهادی یعنی به میدان آمدن
وقتی آقا به اعضای #مجلس_خبرگان فرمود که به #دانشگاه ها بروید و با جوانها صحبت کنید
پس ما طلاب و فضلای حوزه هم باید به کوی و برزن برویم و با مردم صحبت کنیم . دین خدا را ترویج کنیم.
خیلی تحلیل نمی خواهد.
باید به دین خدا عمل کنیم، بنویسیم و بگوییم. ساخته شویم و بسازیم. دیگران هم می بینند و می فهمند و عمل خواهند کرد و انشااله به سوی طلوع خورشید ولای عظمای امام زمان روحی فداه پیش خواهیم رفت.
#مرتضی_عبداللهی
https://eitaa.com/joinchat/2202861587C0d81a23bad
خلاصه نکات مهم از بیانات آقا در جمع حوزویان
✅واقعاً با اطّلاعاتی که به من میرسد از جهات مختلف، نسبت به #تبلیغ نگرانم! ... اینقدر ظرفیّت تبلیغ در این کشور انبوه و متراکم و گسترده است که اگر ما چندین برابر آن مقداری هم که کار میکنیم، کار کنیم، به نظرم این ظرفیّت پُر نمیشود.
❇️هم به تبلیغ احتیاج داریم، هم به #موعظه احتیاج داریم، هم به #تحقیق احتیاج داریم؛ اگر تبلیغ ما متّکی به تحقیق نباشد، خنثیٰ و ابتر خواهد شد.
🔸امروز نگاه رایج در حوزههای علمیّه این است که تبلیغ در مرتبهی دوّم قرار دارد. مرتبهی اوّل چیزهای دیگر است [مانند] مقامات علمی و امثال اینها؛ «تبلیغ» در مرتبهی دوّم است. ما از این نگاه باید عبور کنیم. تبلیغ، مرتبهی اوّل است؛
🔰شماها هم که ورثهی انبیا هستید، اُسّ و اساس وظیفهی شما عبارت است از تبلیغ؛ باید تبلیغ کنید؛ باید پیام دین را، پیام خدا را به دلها و گوشها برسانید؛ دل و گوش چه کسی؟ همهی بشر. البتّه اولویّتهایی وجود دارد؛
♦️سنّت تبلیغ، حالا چه به شکل نگارش، چه به شکل منبر رفتن، چه به شکل شعر گفتن، در حوزههای علمیّه وجود داشته
🔹اگر امروز حوزهی علمیّه از اهمّیّت تبلیغ و حسّاسیّت تبلیغ و مضاعف بودن وظیفهی تبلیغ غفلت بکند، دچار عارضهای میشویم که جبرانش بهآسانی ممکن نیست؛ نمیگویم محال است امّا بهآسانی ممکن [نیست] و دچار #استحالهی_فرهنگی میشویم. اگر لاسمحالله استحالهی فرهنگی پیش بیاید، درست کردنش، جبران کردنش دیگر کار یک ذرّه و دو ذرّه نیست. امام در یک مواردی مکرّر میفرمودند که اگر چنین اتّفاقی بیفتد، #اسلام یک سیلیای خواهد خورد که تا سالهای متمادی اثرش بر روی او باقی خواهد ماند؛
⛔️اگر غفلت بکنیم، از گناهان بزرگ قبحزدایی میشود، از کبائر قبحزدایی میشود، عادی میشود. میبینید که در غرب شده؛ در غرب همینطور قدم به قدم دارند پیش میروند. ... اگر تبلیغ را دستِکم بگیریم، اینها دامن جامعهی ما را خواهد گرفت.
🌷اولویّت حوزهها تبلیغ است. در همهی دورهها اینجور بوده امّا در دورهی ما بالخصوص این اهمّیّت مضاعف است؛ برای اینکه در دورهی ما یک اتّفاقی افتاده است که در طول بیش از هزار سال از صدر اسلام چنین اتّفاقی نیفتاده بود؛ و آن حاکمیّت اسلام بود. تشکیل سازمانِ سیاسیِ مدیریّتِ کشور در شکل محتوای اسلامی سابقه ندارد. وقتی که یک چنین وضعی هست، طبعاً دشمنیهای با اسلام شدّت پیدا میکند
🔴یک آفتی هم وجود دارد و آن اینکه در این آشفتهبازار صداهای مختلفِ فضای مجازی و تکثّر رسانهای که وجود دارد، در این صداهای گوناگون، یک صدا در انزوا قرار گرفته و آن، صدای انتقال معارفِ نسلی و خانوادگی است. پدرها، مادرها خیلی چیزها را به بچّههایشان یاد میدادند؛ خیلی از این مردم ما، یعنی شاید بشود گفت اکثر [آنها]، معلومات دینیشان، دانستههای دینیشان، از زبان و رفتار پدر و مادر به اینها منتقل شده بود؛ این صدا امروز ضعیف شده؛ در این غوغای تکثّر رسانهای این صدا ضعیف شده؛
#مرتضی_عبداللهی
https://eitaa.com/joinchat/2202861587C0d81a23bad
بیش از دو ماه است که برنامه ریزی تبلیغی برای گروهی از فضلا و طلاب در شهرستان داشتیم
ولی
امان از کاغذبازی های اداری
امان از مدیران یقه سفید ترسو
امان از وعده های توخالی
امان از خلف وعده های دقیقه نودی
بعضی از مدیران، اولویت برخی از مسائل را هم نمیفهمند یا خودشان را زده اند به نفهمیدن
مسئولین مربوطه اگر خواستند میتوانم با رسم شکل برایشان توضیح دهم
البته کار برای خدا و سیدالشهدا علیه السلام تعطیلی ندارد، انشااله
#مرتضی_عبداللهی
https://eitaa.com/joinchat/2202861587C0d81a23bad
هدایت شده از حوزه هنری گیلان
✅ پیادهراه شهرداری؛ منازعه محلی یا تقابل تمدنی؟
📎 گفتوگو و تأمل درباره پیادهراه شهرداری رشت
👈 با ارائه: دکتر مجید رحمانی | حجتالاسلام مرتضی عبداللهی
⏰ چهارشنبه ۲۸ تیرماه - ۱۰ صبح
📍 رشت - جنب پارک قدس - حوزه هنری
📌حوزه هنری انقلاب اسلامی گیلان
🆔 @artguilanews
🌐 artguilan.ir
🛒bazarmaj.com
ایران در سوگ طفل رباب
شهید والامقام کربلا
باب حوائج اهل ایمان
امامزاده حضرت علی الاصغر سلام الله علیه
این روزها با تعدادی از دوستان طلبه و روحانی در میدان شهدای ذهاب (میدان شهرداری) رشت مشغول گفت و گو با مردم هستیم
موضوع گفتگو هم آسیبهای مربوط به سبک زندگی در استان گیلان است
برخی #تجربیات_مبلغین و مخاطبین و نظر دیگران را مینویسم که قابل استفاده برای عموم است👇👇
https://eitaa.com/joinchat/2202861587C0d81a23bad
ما یک مجموعه مردم نهاد با خواستگاه حوزوی هستیم
میخوایم چالشهای خانواده رو با مردم به اشتراک بذاریم، تا با تجربهنگاری و راهکاریابیِ آسیبها به اعتلای جامعه کمک کنیم
#پژوهشگر_خانواده
#من_طلبهام
#تجربه_تبلیغی
#سیدسجاد_شوقی
https://eitaa.com/joinchat/2202861587C0d81a23bad
#مشاهدات این چند روز از #میدان_شهرداری و #پیاده_راه_فرهنگی_رشت
از دومین روز #محرم در معیت جمعی از فضلای جوان #حوزه_علمیه_قم در قالب اجرای طرح "خانواده پیش رو" با موضوعات #ازدواج #طلاق #جمعیت #اعتیاد در میان مردم فهیم و فرهنگ دوست رشت حضور پیدا کردم. فارغ از فضای فرهنگی و سرهنگی حاکم در جغرافیایی #میدان_شهرداری و #پیاده_راه_فرهنگی_رشت ساعتی را که با مردم گفتگو می کنم از جوان گرفته تا میان سال و پیر، مرد و زن، مسافر و مقیم ، مجرد و متاهل برایم بسیار جذاب و سراسر کسب تجربه است، تجربه ای جدید از گفتگو با مردمی که وقتی با ایشان د رمورد موضوعات #ازدواج #طلاق #جمعیت #اعتیاد صحبت می کنی،بسیار حرف دارند و دنبال گوش شنوا هستند و تصور می کنند که مبلغین مستقر و فعال در این طرح نماینده حاکمیت هستند و از هر دری با مبلغین باب گفتگو را باز می کنند تا شاید صدای نهفته درونشان به گوش مسئولان برسد.
این روزها از اول صبح تا پاسی از شب مشغول این طرح هستیم و روزی دو تا سه ساعت قبل از شروع فعالیت روزانه عصرگاهی حضور در میدان شهرداری با دوستان مبلغ نشست هم اندیشی داریم و روز گذشته و موراد گفتگو با مردم عزیز را مرور و تحلیل می کنیم.
✅ بخشی از #تجارب این روزها را به اشتراک می گذارم تا کمی از حال و هوایی این حرکت میدانی را به شما منقل کنم:
🔹والدینی که فرزندانشان بخاطر عدم امید به آینده ای روشن به خارج از کشور مهاجرت کردن و والدین نگران از تنهایی آینده خویش هستند و دوری از فرزندانی که باید با حضورشان گرمی بخش خانه اشان می بودند و ماحصل ازدواجشان نوه های شیرین زبان برایشان می بود(پدر می گفت: راضی به ماجرت فرزندان نبودم اما دیدیدم با تحصیلاتی که دارند و موفق به پیدا کردن شغلی نمی شوند چاره ای جز به موافقت مهاجرت نداشتم)
🔹بانوی میان سال عصا به دست قد خمیده ای که با بیماری سرطان همسرش دسته پنچه نرم می کند و مجبور شده خانه اش را بفروشد برای خرج درمان همسر و دو دختر 34 و 30 ساله مجرد در خانه دارد که قصه آن ها غصه دیگری است که حدیث مفصل دارد و بانو نگران از ارتباط عاشقانه 10 ساله دختر 34 ساله اش با جوانی از استان دیگر است که هنوز بعد از ده سال منجر به ازواج نشده است و همه اینها چهره او محزون و مملو از غم کرده بود
🔹جوان 24 ساله ای با بدنی مملو از تتو که وقتی از او پرسیدم دوست داری ازدواج کنی؟ سریع و بی وفقه گفت هرگز! اصلا بهش فکر هم نمی کنمو از 12 سالگی دارم کار می کنم در بازار و کمک خرج والدینم هستم. به نظر شما با این مخارج سنگین زندگی و مسکن و ... می شود دست دختر مردم را گرفت آورد زیر یک سقف
🔹جوانی 32 ساله موقر و متین و آرام مایل به ازدواج اما نگران از هزینه های سنگین زندگی و از همه مهمتر توقعات بالای برخی از دختران و آینده ای مبهم و دلهره ناشی از ازدواج های ناموفق و منجر به طلاق دوستان و اطرافیان
🔹 زوجی جوان و تحصیل کرده و دانشجوی PHD مهندسی شهرسازی و آماده مهاجرت (اما بدلیل علقه ای خانوادگی مردد در تصمیم به مهاجرت) چند ماهی است عقد کردن و عروسی نگرفته بودند تا با پولش بتوانند سرپناهی برای خود تهیه کنند تا زندگی عاشقانه خود را آغاز نمایند اما پس اندازشان کفاف نمی دهد
🔹 پدری که دلش لک زده است برای یک نوه ناز و خوش گل، اما گلایه دارد از این پسرش که می گوید از ازدواج پشیمان است! بچه می خواهد چه کار ؟
🔹 دختر 36 ساله ای که می خواهد ازواج کند اما اعتماد به پسر ها ندارد! چرا ؟ چون خواهر دهه 70 ایش را می بنید که با یک فرزند با همسرش به اختلاف برخورده و در شرف جدایی است و می گوید من اگر ازدواج کنم و با همسرم با مشکل مواجه شوم راه برگشتی ندارم و باید تا اخر بروم راهی را که ....
#پژوهشگر_خانواده
#من_طلبهام
#تجربه_تبلیغی
#امیدتوتچی
https://eitaa.com/joinchat/2202861587C0d81a23bad
🔹معلمیکه در 29 سالگی ازدواج کرده و با حقوق ماهی 7 میلیون یک فرزند و یک توراهی راضی است به زندگی اما گلایه دارد که سخت می گذرد و وقتی یک سوم حقوق ش را می ده اجاره منزل و برای تتمه روزهای ماه باید با برنامه دقیق برود جلو تا کم و کسر نیاورد و با غصه می گوید اگر این بچه دلش یک بستنی بخواهد شرمنده اش می شوم
🔹پیرمرد 70 ساله ای که فقط یک پسر 35 ساله دارد و آن هم به دلیل وسواس در انتخاب همسر و عدم اعتماد به گزینه های انتخابی پیش رو تن به ازدوا نمیدهد.
🔹والدین فرهنگی ای بازنشسته ا ی که دو فرزند پسر دارند و همه امکانات زندگی را برای فرزندان فراهم کردن از مسکن مستقل و مغازه و ... اما بچه ها تن به ازدواج نمی دهد . چرا ؟ چون راحت طلب شدند و مسئولیت پذیر نیستند و می گویند که رفقایشان که ازدواج کردند محدود شده اند!!!!
🔹 بانوی که 17 سال از 4 فرزندش که پدرشان از دنیا رفته و با خون دل دو دختر و دو پسر را بزرگ است اما بچه ها ازواج نمی کنند چرا؟ چون میل به زندگی انفرادی دارند نمی خواهند زیر بار مسئولیت بروند و برای خود آقا بالا سر داشته باشند.
و ....
این ها بخشی اندکی بود از گفتگوی 5 ساعته هر روزم با جمعی از مردم
ما 12 گروه 2 نفره سیار هستیم که در دهه محرم هر روز از ساعت 17 الی 10 شب در میدان شهرداری رشت پای صحبت مردم می نشینیم
#خانواده_پیش_رو #پژوهشگر_خانواده #من_طلبهام #تجربه_تبلیغی
#امیدتوتچی
https://eitaa.com/joinchat/2202861587C0d81a23bad
اصلا نمیدونم گرازی که برای بیابان است چرا باید دغدغه وضعیت مرکز شهر رشت را داشته باشد ☺️☺️
#خانواده_پیشرو #پژوهشگر_خانواده #من_طلبهام #تجربه_تبلیغی
#نظردیگران
https://eitaa.com/joinchat/2202861587C0d81a23bad
شهرداری رشت پر از آخوندهای واقعی بود
#خانواده_پیشرو #پژوهشگر_خانواده #من_طلبهام #تجربه_تبلیغی
#نظردیگران
https://eitaa.com/joinchat/2202861587C0d81a23bad
هدایت شده از قیام نو
✅ جمعی از طلاب گیلانی حوزه قم، این روزها داوطلبانه در میدان شهرداری رشت با مردم درباره موضوع جمعیت گفتوگو میکنند. روبرو شدن با سربالا با مردم کوچهوبازار، در چنین کسوتی، ستودنی و نشانه فضل علمی آنها و باور درونیشان به انقلاب اسلامی است.
🔹 چهره انقلاب اسلامی در گیلان، همین انگیزهها و حرکتهای واقعی و باورمندانه است نه ساختارهای رسمی فرهنگی.
🔻 قیام نو | سید رسول منفرد
🔺 http://Eitaa.com/qeyameno
ابتدای حضورمان در پیاده راه فرهنگی شهرداری رشت
یک بحث تاریخی هویتی مطرح کردیم که بخشی از موارد آن، ذکر میشود
حجتالاسلام عبداللهی مباحث خود را ارائه کرد. وی با اشاره به پوستر اعلان این نشست گفت: عنوان «پیادهراه شهرداری رشت» عنوان درستی نیست، رسمی هم نیست. شهر رشت در گذشته متشکل از محلات ناپیوسته بود و در حوالی صفویه پیوستگی پیدا کرد. تا قبل از ساخت ساختمان شهرداری رشت و حتی 7، 8 سال بعد از آن، مرکزیت شهر رشت این نقطه جغرافیایی نبود. مرکزیت شهر رشت با همان پیوستگی نامتراکمی که داشت در منطقه سبزهمیدان بود.
حجت الاسلام عبداللهی با اشاره به وجود مقبره استاد ابوجعفر در محوطه ساختمان شهرداری افزود: طبق متون مختلف استاد سید ابوجعفر جزو یاران ناصر کبیر، ناصر اطروش است که وارد گیلان شدند. ناصر کبیر جد مادری سید رضی و سید مرتضی و از یاران ائمه (ع) بود و در آمل حکومت شیعی تشکیل میدهد. مردم این سامان پذیرای فرزندان و اصحاب ائمه (ع) بودند و مرحوم سید مرتضی تصریح دارد که ناصر کبیر شیعه است.
زیارتگاه اول رشت قدیم
این محقق تاریخ گیلان به اشاره به تقسیم گیلان قدیم به دو منطقه به واسطه سپیدرود گفت: ابوجعفر در اینطرف سپیدرود یعنی غرب گیلان و در اسلام مردم این خطه خیلی مؤثر بوده است. محل اتفاق همه منابع تاریخی این است که تا دهه پنجاه شمسی، یعنی حتی از ۱۳۰۴ که ساختمان شهرداری رشت بنا شد تا قبل از انقلاب اسلامی، مردمان متعددی برای زیارت ایشان میآمدند و حتی بعد از تخریب مقبره و ساخت کامل ساختمان شهرداری رشت این رویه ادامه داشت. در منابع تاریخی آمده که این بقعه محل برآورده شدن حاجات مردم بوده است.
#خانواده_پیشرو #پژوهشگر_خانواده #من_طلبهام #تجربه_تبلیغی
https://eitaa.com/joinchat/2202861587C0d81a23bad
ادامه بالا☝️☝️
حجت الاسلام عبداللهی در ادامه سخنان خود به مشخصات ظاهری محدوده ساختمان فعلی شهرداری پیش از تخریب اشاره کرد و گفت: اینجا آرامستان بود، مقبره سید ابوجعفر سنگ قبر داشت، صندوق و ضریح چوبی داشت، از عصر صفوی به بعد گنبد داشت، گلدسته داشت، آبخوری عمومی داشت، حمام داشت، دوتا برج داشت یکی نقارهخانه بود که افرادی که حاجت میگرفتند یک ریال میدادند و نقاره میزدند. اینجا مسجد داشت، یک سری درختان قدیمی که نشانههای سازهای هویت دینی منطقه گیلان است که الان متاسفانه خیلی از اینها از بین رفته است.
وی خاطرنشان کرد: اینجا حتی یکشنبه بازار اصلی شهر رشت برگزار میشد، محل بستنشینی و تجمع اعتراضی بود، خواهر امام هم همینطور محل بستنشینی بود. در برخی منابع آمده که مقبره اولی که مردم شهر به آن مراجعه میکردند اول بقعه سید ابوجعفر بوده و بعد خواهر امام رشت. تاریخنگاران مختلف هم این منطقه را توصیف کردهاند و حتی سفیر آمریکا در سال 1260 شمسی اینجا را توصیف کرده است.
آیرم دستور تخریب داد
حجتالاسلام عبداللهی با اشاره به ورود رضاخان برای سرکوب میرزا کوچک جنگلی گفت: رضاخان برای مبارزه با میرزا کوچک و فکر مستقل میرزا درباره مقابله با بیگانگان وارد منطقه گیلان شد. اینها به ذهنشان میرسد که هر طوری شده این فکر را خاموش کنند. کسانی که منتسب به نهضت جنگل بودند یا متواری میشدند یا وارد زندان. سال ۱۳۰۰ میرزا شهید میشود و سال ۱۳۰۳ و ۱۳۰۴ رضاخان سلطنت پهلوی را تشکیل میدهد. بهار ۱۳۰۴ رضاخان سردار سپه و وزیر جنگ است، هنوز پادشاه نیست. آقای آیرم سرتیپ رضاخان ولی همهکاره است و دستور تخریب بقعه ابوجعفر را میدهد. بعد از میرزا کوچک تا ۵ ،۶ سال هر کسی که در گیلان حکومت کرد فرماندار نظامی بود. یعنی گیلان یک حالت اشغالگری، کودتا و دیکتاتوری به خودش میبیند. آیرم با زور و پول خانههای مردم را خراب میکند.
https://eitaa.com/joinchat/2202861587C0d81a23bad