هدایت شده از مهدی عبداللهی
به گزارش خبرگزاری حوزه، پنجمین گعده علمی فقه سیاسی، دوشنبه ۱۹ آبان، با حضور طلابِ دانش آموخته و فعال در حوزه فقه سیاسی با موضوع «کارآمدی؛ چیستی، معیارها، ابعاد»برگزار گردید.
در این جلسه حجج اسلام و آقایان عبداللهی، رجبی، شهامت، داودی، صالح منش، ملااحمدی، تقوی، قدک و صادقی حاضر بودند وگفت گویی چالشی و دوستانه را ترتیب دادند که در ادامه می خوانید :
https://www.hawzahnews.com/news/928968/
گفته میشود حلقه دور آقای روحانی، واقعیتهای جامعه را وارونه به ایشان گزارش میدهند، از اینروست که گاهی حرفهای عجیب و غریب میزند مثلاً اخیراً گفته مردم راضی هستند یا بگذارید مردم شادمان باشند ...
میگویند روزی امیرڪبیر ڪه از حیف و میل شدن سفرههای دربار به تنگ آمده بود. به ناصرالدین شاه پیشنهاد ڪرد ڪه برای یک روز آنچه رعیت میخورند میل ڪند !! شاه پرسید مگر رعیت ما چه میخورند؟! امیرکبیر گفت: ماست و خیار !!
ناصرالدین شاه سرآشپز را صدا زد گفت:ڪه برای ناهار فردایمان ماست و خیار درست ڪنید ! سر آشپز دستور تهیه مواد زیر را به تدارکچی برای ماست خیار شاهی داد :
✦ ماست پر چرب اعلا
✦ خیار قلمی ورامین
✦ گردوی مغز سفید بانه
✦ پیاز اعلای همدان
✦ ڪشمش بدون هسته
✦ نان دو آتیشۀ خاشخاش
✦ سبزیهای بهاری اعلا و ... .
ناصرالدین شاه بعد از اینڪه یک شڪم سیر ماست و خیار خورد به امیرڪبیر گفت:رعایای پدرسوخته چه غذاهایی میخورند ما بیخبریم. اگر ڪسی از این همه نعمت رضایت نداشت فلڪش ڪنید !!
@abdollahimahdi
🔸چند پرسش و پاسخ !
🔹لطفاً جهت انجام یک پژوهش، به سئوالات زیر پاسخ دهید:
1- آیا در زندگی خود برای ارائه تصویر بهتر از خود در میان اطرافیان تان تلاش کردهاید؟
2- به نظر شما جامعه امروزین ما چقدر نمایشی شده است؟ (ارائه تصویر خوب از خود به دغدغه عمومی تبدیل گشته)
3- فضای مجازی و به صورت ویژه شبکههای اجتماعی چقدر در نمایشی شدن مردم موثرند؟
4- به نظر شما در آینده زندگی ما نمایشیتر خواهد شد؟ چگونه؟ لطفا تصویر ذهنی خود را شرح دهید.
🔹پاسخ ها در ادامه 👇
@abdollahimahdi
1- آیا در زندگی خود برای ارائه تصویر بهتر از خود در میان اطرافیان تان تلاش کردهاید؟
پاسخ: در رابطه با ارائه تصویر بهتر از خود؛ بله ممکن است این کار را کرده باشم اما همواره سعی می کنم بر اساس اعتقاداتم به چنین مسئله ای نپردازم، در واقع معتقدم ارائه تصویر بهتر و برتر از واقعیت وجودی آسیب ها و عوارضی دارد از جمله اینکه:
- همواره می بایست تلاش کنیم که واقعیت امر آشکار نشود و موجب اضطراب دائمی است،
- همچنین با ارائه تصویر برتر، انتظارات اطرافیان بیشتر می شود و هنگامی که نمی توانیم انتظارات آنان را برآورده نماییم خود دردسر دیگری است!
- از لحاظ ارزشی هم قضاوت دیگران نباید برای ما اهمیت داشته باشد، اگر انسان رابطه خود را با خداوند اصلاح کند، خداوند اصلاح رابطه اش را با دیگران به عهده گرفته و آنرا اصلاح می کند پس لازم نیست زحمت بیهوده ای در موجه نشان دادن و برتر نشان دادن خود بکشیم!
- عزت و ذلت افراد دست خداست، ممکن است تمام ذهن و فکر و تلاش بنده ای معطوف بر این شود که چهره و تصویری برازنده از خود نشان دهد اما تا وقتی خداوند نخواهد و اراده نکند نتیجه نمی گیرد و برعکس اگر عالَمی تلاش کنند آبروی بنده ای را بریزند اگر خدا نخواهد نتیجه نمی گیرند و قلوب دست خداست و با اراده ای فردی را عزیز ترین شخصیت عالم می گرداند...
- شهرت و معروفیت و احترام دیگران و ... نعمتهایی هستند که اگر خداوند به بندگان خوب خود ندهد، برای آنها ذخیره می کند و در آخرت به نحو أحسن جبران می کند، لذا فرموده اند طوبی لمن ... خوشا بحال کسی که غیر از خدا کسی او را نشناسد...
- مراتبی از زهد این است که قضاوت مردم برای انسان مهم نباشد اگر انسان وظیفه اش را انجام دهد چه دیگران تحسین و مدح کنند یا تقبیح و مذمت، نباید برای انسان مؤمن مهم باشد و احساساتش متغیر شود...
با توجه به نکات فوق تلاش من این است که در این مسئله کمترین دغدغه و اهتمامی نداشته باشم ...
@abdollahimahdi
2- به نظر شما جامعه امروزین ما چقدر نمایشی شده است؟ (ارائه تصویر خوب از خود به دغدغه عمومی تبدیل گشته)
پاسخ: در رابطه با نمایشی شدن جامعه؛ وقتی انسان ها دنبال منافع مادی و ظاهری باشند، حفظ ظاهر برای خوشایند دیگران و کسب منفعت از این طریق بزرگترین دغدغه و مشغولیت می شود، اشخاصی برای دلربایی از جنس مخالف، افرادی برای کسب رضایت مدیران خود، سیاست مدارانی برای کسب رای مردم، فروشندگانی برای جلب مشتریان و رضایت آنها و... همه به دنبال نمایش جلوه های جذاب از خود هستند ...
3- فضای مجازی و به صورت ویژه شبکههای اجتماعی چقدر در نمایشی شدن مردم موثرند؟
پاسخ: در رابطه با نقش و سهم فضای مجازی و شبکه های اجتماعی در نمایشی شدن جامعه؛ باید گفت اساساً روح تکنولوژی و پیشرفت های تمدنی و دستاوردهای بشری در مسیر منحط تمدن غرب، جلوه نمایی، تبرّج، حفظ ظاهر، حیله و فریب و غرور، تزیین (زینت دادن حب شهوات، حب نساء، حب دنیا و ...) تحبیب دنیا در قلوب، غفلت از حقایق و پوشیده ماندن واقعیت هاست ، این ویژگی ها که در معارف دین ما به نوعی منتسب به آثار و افعال شیطان است در آثار و افعال شیطانی طاغوت و جریان باطل و تمدن غرب نیز جاری و ساری است، دوری از حقیقت عینی و گام گذاشتن در مجازهای غیرواقعی سیری شیطانی است که با توجه به غلبه تمدن غرب بر عالم، چنین فضای غیر واقعی و مجازی روز به روز گسترش خواهد یافت، از جمله این فضاهای غیرواقعی، فضای مجازی و شبکه های اجتماعی است که این امکان را فراهم آورده اند تا انسان به راحتی آنطور که فضای مجازی، فضا را جهت دهی و هدایت می کند، دیگران همراه شوند و آنطور که حکمرانان فضای مجازی می خواهند و ارزش ها و ضدارزش ها را تعریف می کنند دیگران منطبق شوند و آنطور که فضای مجازی و اهل آن طالبند و اقتضائات فضای مجازی طالب است، دیگران آنگونه ظاهر شوند و روابط و ظاهر و حضور خود را بر اساس آن تطبیق دهند.
@abdollahimahdi
4- به نظر شما در آینده زندگی ما نمایشیتر خواهد شد؟ چگونه؟ لطفا تصویر ذهنی خود را شرح دهید.
پاسخ: زندگی بشر در عصر جدید و غلبه تمدن غرب در سبک زندگی با همه دستاوردها و پیشرفت های مادی، به سوی پوشیده ماندن بواطن و حقایق و واقعیت های فردی و اجتماعی و برجسته شدن ظواهر مادی و گزینیشی شدن و نمایشی شدن مطابق با معیارهای مادی حاکم بر فرهنگ تمدنی است...
در آینده نیز این سیر شیطانی رو به توسعه و گسترش خواهد بود و ظواهر مادی روز به روز بیش از گذشته زینت خواهند یافت و حقایق معنوی و باطنی پوشیده و مغفول واقع خواهند شد، بواسطه ابزار هنری و رسانه ای و صنعت و تکنولوژی های جدید و فرهنگ حاکم بر آنها، ارزش ها که ضد ارزش و معروف ها که منکر شده اند قدرت جولان یافته و انسان ها برای همراهی و سنخیت با این فضای غالب مجبور به پذیرش آنها می شوند و ضدارزشها که ارزش و منکرات که معروف شده اند، در فضای غالب قدرت غلبه بر فرهنگ و رفتار و ارتباطات و ساختارهای فردی و اجتماعی پیدا می کنند و انسانها مجبورند در این فضای غالب بر سبک زندگی، خود را تطبیق دهند، در همین فضا کسب منافع و رسیدن به قله های مادی و رفاه و تجمل و مال و مقام و موقعیت دنیایی، جز با سوار شدن بر امواج پیشرونده به سوی برجسته شدن ظواهر مادی و پوشیده ماندن حقایق واقعی ممکن نیست. اغلب افراد در مناسبات و روابط و ساختارهای مدرن موجود در صدد نمایش شاخصه های مطلوب مطابق با فضای حاکم هستند و کسب منافع را در همین چارچوب ها تعریف کرده اند و انسانها لاجرم می بایست در همین چارچوب ها و روابط و مناسبات، زندگی خود را تطبیق دهند تا به منافع مورد نظر خود دست یابند. به عبارت دیگر اگر من بتوانم چهره ای سازگار و همگون و هماهنگ با مناسبات و ساختارهای شکل گرفته نشان بدهم، می توانم به راحتی موج سواری نموده و به مقصود خود نائل شوم اما اگر قرار است بر برخی ارزشهای خود و حقایق دینی پافشاری کنم در ظاهر نیز در برابر موج سهمگین مخالف، قدرت تاب آوری ندارم لذا مجبورم همرنگ جماعت شوم تا نشوم رسوا!
@abdollahimahdi
🔸به مناسبت روز جوان
🔹 جوانی و نزاع عقل و شهوت!
به نظر می رسد متناسب با سه بعد وجودی انسان که عبارت است از قلب، عقل و جوارح، سه برهه و مرحله رشد و تکامل می توان در انسان تصور نمود، دوره کودکی و نوجوانی که غالباً برهه نزاع حب و بغض در قلب انسان است، دوره جوانی که غالباً برهه نزاع عقل و شهوت و نیز دوره میانسالی و پیری که غالباً برهه نزاع عمل نیک و بد است! با مروری بر چند روایت به شرح این مسئله می پردازیم،
اول روایتی که به نزاع عقل و شهوت در وجود انسان اشاره دارد و آن روایتی که امام صادق علیه السلام، از امیرالمؤمنین علیهالسلام نقل فرمودند: خداوند عقل را برای فرشتگان قرار داده بدون شهوت و برای حیوانات شهوت را قرار داده بدون عقل، و برای بنیآدم هم عقل را قرار داده و هم شهوت را، پس هرکس از انسانها عقلش بر شهوتش پیروز شود از فرشتگان برتر است، و هرکس شهوتش بر عقلش غلبه کند از حیوانات پستتر است.( شیخ صدوق، علل الشرائع، ج ۱، ص ۴ ۵)
دوم آنکه دوره جوانی که بر اساس مضمون برخی روایات تا سن چهل سالگی است، یک فرصت طلایی و برترین لحظات یک عمر و زندگی است، چرا که مطابق با روایات در این برهه شهوت در اوج خود است و عقل رو به تکامل است، در قرآن سوره احقاف هم اشاره شده که «بلغ اربعین سنه» و علامه طباطبایی در شرح آن اشاره به تکامل عقل داشته و فرموده است: در چهل سالگی شهوت کاهش میابد و عقل کامل میشود لذا گفته اند اغلب انبیاء در چهل سالگی به نبوت مبعوث شده اند! هنر جوان این است که در این دوره بتواند عقل خود را بر شهوت غلبه دهد و عفاف و عبادت و بندگی پیشه کند. سخت ترین دوره عمر همین دوره جوانی است و از باب خیرالأمور احمزها، بخاطر این سختی جوان بسیار نزد خداوند محبوب است، روایات بسیاری بر این مضمون تأکید دارند از جمله پیامبر خدا صلى الله عليه و آله فرمود: إنَّ اللّهَ تَعالى يُباهي بِالشّابِّ العابِدِ المَلائِكَةَ، يَقولُ: اُنظُروا إلى عَبدي تَرَكَ شَهوَتَهُ مِن أجلي و یا در روایتی دیگر آمده است: فضیلت جوان عابد که از آغاز جوانی عبادت می کند، بر پیری که پس از پیری به عبادت می پردازد، همچون فضیلت پیامبران بر دیگر مردم است و نیز فرموده اند : هیچ کس نزد خداوند، محبوب تر از جوان توبه کار نیست.
سوم آنکه به نظر می رسد انسان در دوره جوانی، برای خود شاکله ای می سازد که حرکت و اعمال و رفتار او در آینده، خصوصا دوران میانسالی و پیری بر اساس آن شاکله خواهد بود، «کل یعمل علی شاکلته»، و اگر بنای این شاکله، دچار انحراف و کجی و نقص اساسی باشد، اعمال و رفتار او در آینده متناسب با آن خواهد بود و شاید در آینده کمتر توفیق و توان و فرصت اصلاح و جبران و رفع نواقص پیدا نماید. روایاتی به این حقیقت اشاره دارند از جمله رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: هر فردی که چهل ساله شود و خیرش بر شرش غالب نگردد شیطان بین دو چشمش را می بوسد و می گوید: این چهره دیگر رستگار نمى شود (هَذَا وَجْهٌ لَا یُفْلِح). و در روایتی دیگر آمده است : إن الشيطان يجر يده علي وجه من زاد علي الاربعين و لم يتب، و يقول بابي وجه لايفلح و نیز در روایتی دیگر فرموده اند : من اتي عليه الاربعون سنه فلم يغلب خيره شره فليتجهز الي النار همچنین خصال صدوق از امام صادق علیه السلام نقل کرده است: إنّ العَبدَ لَفي فُسْحَةٍ (رحمت و مغفرت) مِن أمرِه ما بَينَهُ و بينَ أربعينَ سَنةً؛ فإذا بَلَغ أربعينَ سَنةً أوحَي اللهُ عزَّوجلَّ إلَي مَلَئكَتِه: إنّي قد عَمَّرتُ عَبدي عُمرًا، فَغَلِّظا و شَدِّدا و تَحَفَّظا و اكتُبا عَليهِ قَليلَ عَمَلِه و كَثيرَهُ و صَغيرَهُ و كَبيرَه، در روایتی دیگر امام باقر علیه السلام فرمود: هر گاه مردى وارد چهلمین سال شد ، منادى فریاد مى زند وقت سفر نزدیک است براى خود زاد و توشه تهیه كن!
@abdollahimahdi
هدایت شده از فقه جامع نظام ولایی
برخی مباحث در رابطه با «فقه جامع نظام ولایی» بصورت تفصیلی تر در این وبلاگ مطرح شده است:
http://mahdiabdollahi.blog.ir/
🔸به اندازه الاغ مرحوم غلامرضا یزدی از گذشته مذاکرات و رأی به اصلاح طلبان عبرت بگیریم!
نقل است یکی ازعرفای بزرگ معاصر بنام شیخ غلامرضا یزدی به مجالس زیادی برای روضه خوانی دعوت میشد! ایشون هم اون زمان تنها مرکبش الاغی بود که باهاش به مجالس مختلف میرفت!
یک روز که ایشون به یه مجلس روضه خوانی تویه یک خونه درانتهای یه کوچه دعوت شده بود؛ سوار بر مرکب وارد کوچه شد، درمیانه کوچه پای الاغ به چاله ای فرو رفت و مقدار کمی پایش آسیب دید، شیخ از الاغ پیاده شد و الاغ راتیمار کرد، به انتهای کوچه برد وافسارش راجلوی درب مجلس روضه بست و داخل شد، منبر وعظ و روضه را به اتمام رسوند و سوار برمرکب برگشت؛
یکسال گذشت؛ مجددا" شیخ به همون مجلس روضه دعوت شد،
شیخ بزرگوار سوار بر مرکب به طرف مجلس روضه به راه افتاد!
دربین راه الاغ با شور و نشاطی وصف ناشدنی حرکت میکرد تا پس از رسیدن به مقصد با پیمانه ای جو پذیرایی شود! مرحوم شیخ الاغ را به مسیر منتهی به کوچه چاله دار هدایت کرد! همینکه الاغ به سر کوچه سال قبل رسید ایستاد داخل کوچه نرفت؛ هرچقدر شیخ افسار الاغ راکشید هیچ افاقه ای نکرد! الاغ چون کوهی برجای خودایستاد!
دراین هنگام شیخ در کنار کوچه زانو زد و شروع به گریه کرد!
اطرافیان شیخ را دلداری دادند که یاشیخ اتفاقی نیفتاده! ما الاغت را نگه می داریم! برو روضه ات رابخوان!
شیخ فرمود: ازنگهداری الاغم که ناراحت نیستم!
ناراحتی من بخاطر خودم هست که اندازه این الاغ عبرت نمیگیرم!
یکبار سال گذشته پای این الاغ توی این کوچه به چاله رفته دیگه حاضر نیست قدم به این کوچه بگذارد درحالی که ازنظر ما الاغ هست و هیچ نمیفهمد!
اما ما انسانها که عقل داریم یک اشتباه را بارها تکرار میکنیم بازهم عبرت نمیگیریم!
آیا نتیجه مذاکرات برجام درس عبرتی برای مردم ما نیست؟!
انتظاری از مذاکره کنندگان نیست، ممکن است آنها هم از گذشته عبرت گرفته به نتیجه مطلوبی از مذاکرات خوشبین نباشند اما مذاکرات وین شیطتنی از سوی ایشان برای پیروزی در انتخابات پیشرو است، در واقع مذاکرات چه اینکه نتیجه بی ارزشی همچون رفع موقت تحریمها را داشته باشد و چه با مخالفت جریان انقلابی به نتیجه نرسد، برگ برندهای برای جریان اصلاح طلب و تنفس مصنوعی برای احیای حیثیت رو به موت آنان است...
اما در این میان از مردم انتظار میرود هوشیار باشند و از گذشته عبرت بگیرند و از اهداف مذاکره کنندگان باخبر و در رأی دادن به این جماعت محطاط باشند...
@abdollahimahdi
🔸مصداق این فرمایشات کیست؟!
🔹امیرالمومنین علیه السلام در وصف منافقان میفرماید:
...أُحَذِّرُکمْ أَهْلَ النِّفَاقِ...وَصْفُهُمْ دَوَاءٌ وَ قَوْلُهُمْ شِفَاءٌ وَ فِعْلُهُمُ الدَّاءُ الْعَيَاءُ...قَدْ أَعَدُّوا لِکلِّ حَقٍّ بَاطِلًا ...وَ لِکلِّ بَابٍ مِفْتَاحاً ...أُولئِک حِزْبُ الشَّيْطانِ...
برشما باد دوری از اهل نفاق ! بیان و سخنشان وعده دارو و شفاست اما کارشان درد علاج ناپذير است! برای هر حقی، باطلی آماده کردهاند و برای هر دری #کلید! اینان حزب شیطان هستند...
#کلیدساز
@abdollahimahdi
تمدن اسلامی و ارتقاء مختصات زندگی تا «حیات طیبه»
(محل انتشار: اولین کنفرانس بین المللی دین,معنویت و کیفیت زندگی)
چکیده مقاله: انقلاب اسلامی در راه رسیدن به «تمدن اسلامی» در مقابله با «تمدن مادی غرب» مسیری بسوی ظهور و تحقق «حیات طیبه» را طی می کند، مختصات زندگی انسانها در سه برهه زمانی و مکانی که عبارتند از «تمدن اسلامی»، «تمدن غرب» و «حیات طیبه» متفاوت است، با بررسی مختصات این سه پدیده، بهتر می توان ارزش، رفعت و سعادت زندگی را در وزان «حیات طیبه» به عنوان وضعیت مطلوب و مقصود درک نمود. این نوشته در گام اول از حیات طیبه و مختصات آن میگوید، در گام دوم به تحلیل تمدن غرب می پردازد، اگر تحلیلهای موجود در رابطه با تمدن غرب، عبارت باشند از «غرب پذیری»، «غرب گریزی»، «غرب گزینی»؛ شاید بتوان تحلیل این نوشته را «غرب گذری» نامید که بر اساس دو اصل «اضطرار» و «استحاله»، تمدن اسلامی را پدیده ای برای گذر از تمدن غرب و نیل به حیات طیبه میشمرد که اولاً بهره مندی از تمدن غرب را در حد ا ضطرار می داند و ثانیاً می بایست در همان حد، با رویکرد ا ستحاله به شاخصه های حیات طیبه و نهایتاً اضمحلال تمدن غرب نزدیک شد. همچنین درگام سوم به چیستی و چگونگی «تمدن ا سلامی» به عنوان دوران گذار تا حیات طیبه می پردازد.
سند ثبت مقاله در مرجع سیویلیکا و مشاهده مقاله:
https://civilica.com/doc/1131313/
@abdollahimahdi