مهدی میرزائی
در کانال های مختلفی کلیپی در مورد منشا پیدایش وضو اهل سنت از جانب یک کارشناس برنامه منتشر شده است
در اين وضو ، صورت و دست ها و پاها شسته مى شود و فقط سر ، مسح مى گردد و وضو ، تركيبى از سه شستن و يك مسح است.
بخارى و مسلم ، هر دو در كتاب هاى خود ، اين وضو را از عثمان گزارش كرده اند .[ صحيح البخارى : ج ۱ ص ۴۸ ، صحيح مسلم : ج ۱ ص ۱۴۲ . ]در يك گزارش، عثمان ، هر يك از اعضا را سه بار مى شويد و پاها را نيز تا كعبَين مى شويد ؛ امّا سر را يك بار مسح مى كند و در پايان ، اين وضو را وضوى پيامبر صلى الله عليه و آله مى خواند .
هر چند گزارش ها متعدّد و متفاوت اند ،[۳]امّا بيشتر آنها نشان دهنده تأكيد عثمان بر اين وضوى خاص و اختلاف آن با عمل برخى ديگر از صحابيان است .
در نقل ديگرى كه نشان دهنده پيدايى تفاوت در نحوه وضو گرفتن است ، عثمان مى گويد :
كسانى احاديثى را از پيامبر صلى الله عليه و آله روايت مى كنند كه من نمى دانم آنها چيستند ؛ امّا من ديدم كه پيامبر صلى الله عليه و آله مثل اين وضوى من ، وضو مى گرفت .[صحيح مسلم : ج ۱ ص ۲۰۷ ح ۸ . ]
افزون بر اين ، متّقى هندى در كنز العمّال ، به نقل از ابو مالك دمشقى گزارش مى دهد كه :
ديدگاه عثمان بن عفّان، در دوران خلافتش، درباره وضو ، چند گونه بود.[ كنز العمّال : ج ۹ ص ۴۴۳ ح ۲۶۸۹۰ . ]سپس وضويى شبيه قبلى را به عثمان نسبت مى دهد .
قرينه ديگر بر بروز اختلاف در روزگار عثمان ، جدولى است كه نشان مى دهد هيچ يك از صحابيان به اندازه عثمان ، درباره وضو سخن نگفته اند . در اين جدول كه به بررسى روايات سى صحابى پُر حديث پرداخته شده ، تنها دو ، سه صحابى درباره وضو حديث دارند كه احاديث دو تن از آنان ، يعنى عبد اللّه بن عبّاس و على بن ابى طالب عليه السلام ، انگشت شمار است ؛ امّا عثمان ، به تنهايى بيش از بيست حديث در اين باره دارد .
برخى گزارش ها ، وضوى شمارى از صحابيان و تابعيان را مانند وضوى عثمان و يا مؤيّد وضوى او دانسته اند ؛ امّا ما تنها دو تن از آنها (عبد اللّه بن زيد بن عاصم و عبد اللّه بن عمرو بن عاص) را يافتيم و بقيه، سند يا متن مقبولى ندارند
۹ شهریور ۱۴۰۳
دورگنبدحرم امام رضاع چه نوشته شده؟
قسمت سوم
در سال ۱۳۵۳ شمسی هنگام نیابت تولیت "عبدالعظیم ولیان"، خشتهای طلائی را که در اثر مرور زمان شفافیت خود را از دست داده بودند، از جای خود برداشتند و بار دیگر با آب طلا از نو رنگ آمیزی نمودند و در جای خود نصب کردند، یکی از معماران آستان قدس برای نگارنده نقل کرد که ولیان دستور دادند هر خشتی را که بر می دارند روی آن شماره بگذارند و بار دیگر آن را سر جای خود که از اول آن جا قرار داشته بگذارند تا وضع اول محفوظ بماند.
◽️ ابعاد گنبد به قرار ذیل است:
ارتفاع از کف حرم تا انتهای زیر سقف ۸ / ۱۸ متر
ارتفاع از کف حرم تا انتهای گنبد طلا ۲۰ / ۳۱ متر
دور گنبد از سطح خارج ۱ / ۴۲ متر
ارتفاع از اول طلاکاری تا تیزه گنبد ۴۰ / ۱۶ متر
ارتفاع سر طوق گنبد مطهر ۵۰ / ۳ متر
📚 منبع سه یادداشت قبلی: سایت کتابخانه تخصصی علوم و قرآن واحادیث/ تاریخ آستان قدس رضوی ،ج۱، ص۹
@abhas313
۹ شهریور ۱۴۰۳
دورگنبدحرم امام رضاع چه نوشته شده؟
قسمت چهارم
✅آیا می دانستید این نوشته های روی گنبد حتی در مفاتیح الجنان شیخ عباس قمی هم آمده است!؟
🔺️در بخش زیارات مفاتیح الجنان در بخش زیارت امام رضا ع فصلی وجود دارد با عنوان:
متن کتیبه قبّه مطهّر حرم امام رضا(ع)
در ادامه شیخ عباس قمی ره اینگونه نوشته است:
و در سال هزار و نه بنا به نذری که شاه عباس کرده بود که پیاده به مشهد برود، پیاده به مشهد مشرّف شد و آن مسافت دور را در بیستوهشت روز طی کرد. صاحب تاریخ «عالمآرا» این اشعار را به همین مناسبت نگاشته است:
غلام شاه مردان شاه عبّاس
شه والا گُهر خاقان امجَد
به طوف مرقد شاه خراسان
پیاده رفت با اخلاص بیحدّ
تا آنجا که گفته است:
پیاده رفت شد تاریخ رفتن
ز اصفاهان پیاده تا به مشهد
📌چون به مشهد مقدّس رسید، صحن مبارک را وسعت داد و ایوان علی شیر که درگاه روضه متبرکه از آنجا بوده و در یک گوشه صحن قرار داشت و بدنما بود، در وسط قرار داد و ایوانی برابر آن در طرف دیگر ساخت و خیابانی از دروازه غربی شهر تا شرقی طرح کرد که از هر طرف به صحن رسیده، از میان ایوانها گذشت و چشمهها و قناتها احداث کرد و به شهر آورد و نهری از میان خیابان و حوضی بزرگ در وسط ایجاد کرد که آب از حوض گذشته به خیابان شرقی جاری گردد و در بناهای مذکور کتیبهها به خط میرزا محمّد رضا صدر الکتّاب و علیرضا عبّاسی و محمّدرضا امامی رسم شد و بارگاه مطهّر را به طلا تذهیب کرد، چنانکه در کتیبه بارگاه مطهر به آن اشاره شده و نوشته آن کتیبه چنین است:
در ادامه متن کتیبه را همانطور که گذشت نقل کرده اند.
۹ شهریور ۱۴۰۳
۱۰ شهریور ۱۴۰۳
کانال خارج پلاس دست شمارو در مورد اطلاعات میدانی از کشورهای مهم جهان پر میکنه و اطلاعاتتون رو در مورد کشورهای مختلف از فقر،فلاکت،هزینه انرژی ، درمان،بیمه،حمل و نقل،اجاره خونه،مالیات،پزشکی،نژاد پرستی بالا ببرید
https://eitaa.com/kharej_plus
۱۰ شهریور ۱۴۰۳
#تاریخ
#جعل_حدیث
⚠️چطور حضور یهودیان بعد از پیامبر در مدینه عادی شد و مرجعیت علمی را به دست گرفتند؟
🔴در آیه ۴۳ سوره نحل خداوند دستور می دهد سراغ اهل ذکر برویم تا از آنان دین خود را بپرسیم و دریافت کنیم:
⛔درکتب اهل سنت اهل ذکر که بایدطبق آیه سراغ آنها برویم دین خدا را ازآنها فرا بگیریم یهودیان معرفی شده!:
⁕حدثنا ابن وكيع،قال: ثنا المحاربي،عن ليث، عن مجاهد﴿فَاسْأَلُوا أَهْل الذِّكْرِ﴾قال: 👈أهل التوراة.
⁕حدثنا ابن وكيع قال:ثناالمحاربي،عن سفيان،قال:سألت الأعمش،عن قوله﴿فَاسْأَلُوا أَهْلَ الذِّكْرِ﴾قال:👈سمعنا أنه من أسلم من أهل التوراة والإنجيل.
حدثنا القاسم،قال: ثنا الحسين،قال:ثني حجاج،عن ابن جريج،عن مجاهد،قوله ﴿...فَاسْأَلُوا أَهْلَ الذِّكْرِ إِنْ كُنْتُمْ لا تَعْلَمُونَ﴾ قال:👈هم أهل الكتاب.
⁕حدثنا أبوكريب،قال:ثنا عثمان بن سعيد، قال:ثنابشر بن عمارة،عن أبي روق،عن الضحاك،عن ابن عباس،قال:لما بعث الله محمدا رسولاأنكرت العرب ذلك... وقال: ﴿....فَاسْأَلُوا أَهْلَ الذِّكْرِ إِنْ كُنْتُمْ لا تَعْلَمُونَ بِالْبَيِّنَاتِ وَالزُّبُرِ﴾فاسألواأهل الذكر:👈يعني أهل الكتب الماضية.
📚تفسير الطبري/ابن جرير الطبري(٣١٠هـ) ذیل آیه
📌اما در روایات شیعه اهل ذکر که باید سراغشان برویم اهل بیت علیهم السلام معرفی می شود و آنهایی که می گویند یهودیان هستند، مذمت شده اند:
عَنِ الْمُعَلَّیبْنِخُنَیْس عَنْ أَبِیعَبْدِ اللَّهِ فِی قَوْلِ اللَّهِ فَسْئَلُوا أَهْلَ الذِّکْرِ إِنْ کُنْتُمْ لاتَعْلَمُونَ قَالَ 👈هُمْ آلُ مُحَمَّدٍ فَذَکَرْنَا لَهُ حَدِیثَ الْکَلْبِیِّ أَنَّهُ قَال 👈هِیَ فِی أَهْلِ الْکِتَابِ قَالَ فَلَعَنَهُ وَکَذَّبَهُ.
💠معلیبنخنیس گوید: امام صادق (ع) درمورد آیه: فَسْئَلُوا أَهْلَ الذِّکْرِ إِنْ کُنْتُمْ لا تَعْلَمُونَ فرمود: «اهل ذکر آل محمّد هستند». [معلی گوید:] ماگفتار کلبی که میگوید:«اهل ذکر،اهل کتاب(یهود و نصاری) هستند» را به عرض امام (ع) رساندیم؛امام (ع) او رالعنت کرده وتکذیبش نمود.
📚 بصائرالدرجات ص۴۱
عَنْ مُحَمَّدِبْنِمُسْلِمٍ عَنْ أَبِیجَعْفَرٍ قَال إِنَّ مَنْ عِنْدَنَا یَزْعُمُونَ أَنَّ قَوْلَ اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ فَسْئَلُوا أَهْلَ الذِّکْرِ إِنْ کُنْتُمْ لاتَعْلَمُونَ 👈أَنَّهُمُ الْیَهُودُ وَ النَّصَارَی قَالَ إِذاً یَدْعُونَکُمْ إِلَی دِینِهِمْ قَالَ قَالَ بِیَدِهِ إِلَی صَدْرِهِ 👈نَحْنُ أَهْلُ الذِّکْرِ وَنَحْنُ الْمَسْئُولُونَ.
💠محمّدبنمسلم گوید: امام باقر(ع) فرمود: «برخی گمان میکنند منظور ازفَاسْأَلُواْ أَهْلَ الذِّکْرِ إِن کُنتُمْ لاَ تَعْلَمُونَ یعنی یهود و نصاری». فرمود:«آنها،شما رابه دین خود فرا میخوانند».سپس بادست به سینهاش اشاره کرد وفرمود: «ما، اهل ذکرهستیم و ازما باید بپرسید».
📚 الکافی،ج۱، ص۲۱۱
لَمَّا حَضَرَ عَلِیُّ بْنُ مُوسَی مَجْلِسَ الْمَأْمُون ... قَالَ الرِّضَا 👈وَنَحْنُ أَهْلُ الذِّکْرِ الَّذِینَ قَالَ اللَّهُ عَزَّوَجَلَّ فَسْئَلُوا أَهْلَ الذِّکْرِ إِنْ کُنْتُمْ لا تَعْلَمُونَ فَقَالَتِ الْعُلَمَاءُ إِنَّمَا 👈عَنَی بِذَلِکَ الْیَهُودَ وَ النَّصَارَی فَقَالَ أَبُوالْحَسَنِ سُبْحَانَ اللَّهِ وَ یَجُوزُ ذَلِکَ إِذَنْ یَدْعُونَا إِلَی دِینِهِمْ وَیَقُولُونَ إِنَّهُ أَفْضَلُ مِنْ دِینِ الْإِسْلَامِ فَقَالَ الْمَأْمُونُ فَهَلْ عِنْدَکَ فِی ذَلِکَ شَرْحٌ بِخِلَافِ مَا قَالُوا یَا أَبَاالْحَسَنِ قَالَ نَعَمْ الذِّکْرُ رَسُولُ اللَّهِ وَنَحْنُ أَهْلُهُ وَ ذَلِکَ بَیِّنٌ فِی کِتَابِ اللَّهِ حَیْثُ یَقُولُ فِی سُورَهًِْ الطَّلَاقِ فَاتَّقُوا اللهَ یا أُولِی الْأَلْبابِ الَّذِینَ آمَنُوا قَدْ أَنْزَلَ اللهُ إِلَیْکُمْ ذِکْراً رَسُولًا یَتْلُوا عَلَیْکُمْ آیاتِ اللهِ مُبَیِّناتٍ. 👈فَالذِّکْرُ رَسُولُ اللَّهِ وَنَحْنُ أَهْلُهُ.
💠زمانیکه امام رضا در مجلس هارون حاضر شد ... فرمود: «ما، اهل ذکر هستیم؛ همان کسانی که خدا درکتاب خود فرمود: فَاسْأَلُواْ أَهْلَ الذِّکْرِ إِن کُنتُمْ لاَ تَعْلَمُونَ. ما اهل ذکر هستیم، اگر نمیدانید از مابپرسید». علما گفتند:«منظور خداوند ازآیه، یهود و نصاری بوده است». امام فرمود: «سبحان الله، آیا چنین چیزی جایز است؟! درآن صورت آنها ما را به دین خود دعوت خواهند کرد وخواهند گفت: این دین ما، از اسلام بهتر است». مأمون پرسید:«ای اباالحسن! آیا تو برای آیه شرحی جز آنچه علما گفتند، میدانی»؟ فرمود: «آری.ذکر،رسولخدا (ص) است وما اهل او هستیم وخداوند درسورهی طلاق این مسئله را بیان کرده وفرموده است: پس ای خردمندانی که ایمان آوردهاید، ازخدا بترسید. خدا برشما ذکر و پیامبری فرستاده که آیات روشن خدا را برایتان میخواند تا کسانی راکه ایمان آوردهاند (طلاق/۱۰) پس ذکر، رسولخدا (ص) و ما، اهل اوهستیم».
📚 بشارة المصطفی، ص۲۳/ تحف العقول، ص۴۳۴/ عیون أخبارالرضاج۱ص۲۳۹
#یهود_در_صدر_اسلام
@abhas313
۱۰ شهریور ۱۴۰۳
لا یَتِمُّ عَقْلُ امْرِء مُسْلِم حَتّى تَکُونَ فیهِ عَشْرُ خِصال: أَلْخَیْرُ مِنْهُ مَأمُولٌ. وَ الشَّرُّ مِنْهُ مَأْمُونٌ. یَسْتَکْثِرُ قَلیلَ الْخَیْرِ مِنْ غَیْرِهِ، وَ یَسْتَقِلُّ کَثیرَ الْخَیْرِ مِنْ نَفْسِهِ. لا یَسْأَمُ مِنْ طَلَبِ الْحَوائِجِ إِلَیْهِ، وَ لا یَمَلُّ مِنْ طَلَبِ الْعِلْمِ طُولَ دَهْرِهِ. أَلْفَقْرُ فِى اللّهِ أَحَبُّ إِلَیْهِ مِنَ الْغِنى. وَ الذُّلُّ فىِ اللّهِ أَحَبُّ إِلَیْهِ مِنَ الْعِزِّ فى عَدُوِّهِ. وَ الْخُمُولُ أَشْهى إِلَیْهِ مِنَ الشُّهْرَةِ. ثُمَّ قالَ(علیه السلام): أَلْعاشِرَةُ وَ مَا الْعاشِرَةُ؟ قیلَ لَهُ: ما هِىَ؟ قالَ(علیه السلام): لا یَرى أَحَدًا إِلاّ قالَ: هُوَ خَیْرٌ مِنّى وَ أَتْقى ». (تحف العقول، ص 161)
#کلام_رضوی
۱۱ شهریور ۱۴۰۳
من مواعظ الامام علی بن موسی الرضا(علیهماالسلام): و سُئل عن خیار العِباد؟ فقال(علیه السلام): الذین إذا أحسنوا استَبشَروا، و إذا أساءوا استَغفروا، و إذا اُعطوا شَکَروا، و إذا ابتُلوا صَبروا، و إذا غَضِبوا عَفَوا.
بندگان شایستۀ خدا پنج خصلت دارند:
1- هنگامی که کار نیکوئی انجام می دهند، خشنود می شوند.
2- اگر کردار بدی از آنان سر زند، توبه و استغفار می نمایند.
یکی از آفات انسان این است که مراقبت بر رفتار خود نداشته باشد و نسبت به اعمالِ بد خود بی تفاوت باشد. بر عکس، مواظبت بر رفتار و تذکّر هنگام برخورد با بدیها، از صفات متّقین است: «انّ الذین اتقوا إذا مسّهم طائف مِن الشیطان تَذکروا».
3- هنگامی که نعمتی از خدا یا محبّتی از انسانها به او می رسد، تشکّر و سپاسگذاری می نمایند.
4- در هنگام بروز حوادث و بلایا، صابر و مقاوم می باشند، یعنی در مسیری که حرکت می کنند هیچ مانعی آنان را وادار به توقّف یا برگشت نکند.
5- هنگام خشم و غضب، عفو و گذشت دارند. البته غیر از موارد غضب الله و فی الله است، بلکه مراد خشم در زندگی روزمرّه و ارتباط شخصی با دیگران است که عفو می کنند.
پی نوشت:
[1] تحف العقول، صفحۀ 445.
#کلام_رضوی
۱۱ شهریور ۱۴۰۳
الإمامُ الرِّضا عليه السلام :لا يكونُ المؤمنُ مؤمنا حتّى تكونَ فيه ثلاثُ خِصالٍ : سُنّةٌ مِن ربِّهِ ، و سُنّةٌ مِن نبيِّهِ صلى الله عليه و آله ، و سنّةٌ مِن وليِّهِ عليه السلام ؛ فأمّا السُّنَّةٌ مِن ربّهِ فكِتْمانُ السِّرِّ ، و أمّا السُّنَّةُ مِن نبيِّه صلى الله عليه و آله فمُداراةُ النّاسِ ، و أمّا السُّنَّةُ مِن وليِّهِ عليه السلام فالصَّبرُ في البَأْساءِ و الضَّرّاءِ .
[تحف العقول : 442 .]
امام رضا عليه السلام :تا سه خصلت در مؤمن نباشد، مؤمن نيست: خصلتى از پروردگارش، خصلتى از پيامبرش صلى الله عليه و آله و خصلتى از ولىّ خدا . امّا خصلت پروردگارش، نهفتن راز است؛ و خصلت پيامبر خدا صلى الله عليه و آله ، ملايمت با مردم است؛ و خصلت ولىّ خدا، شكيبايى در تنگنا و سختى است
#کلام_رضوی
۱۱ شهریور ۱۴۰۳
❁﷽❁
❤️🔥#یاکریم_أهل_بیت_أدرکنا
🎶 سلسله جلسات:
"نگاهی نو به زندگانی امام حسن مجتبی ع از دریچه قرآن،روایات وتاریخ اسلام"
📿امام حسن مجتبی ع؛قهرمان نبرد کربلا
https://eitaa.com/abhas313/4059
📿امام حسن ع یادآور امر ولایت
https://eitaa.com/abhas313/5017
📿اقیانوس کرامت کریم اهل بیت امام حسن مجتبی ع
https://eitaa.com/abhas313/5021
📿شیوه های سعه وجودی وارتقاء ظرفیت در پرتو زندگانی کریم اهل بیت امام حسن مجتبی ع
https://eitaa.com/abhas313/5025
🎤 حجت الاسلام مهدی میرزائی
#رمضان_۱۴۴۵
🆔@abhas313
۱۱ شهریور ۱۴۰۳
📔امام حسن مجتبی ع؛قهرمان نبرد کربلا
💡بررسی ابعاد تاریخی زمانه امام حسن مجتبی ع وزمینه سازی برای قیام ها وانقلاب های تحول ساز
💡تاسیس تشکیلات پنهان شیعه
🕌مسجد صاحب الزمان عج دولت آباد شهرری
🎙حجت الاسلام مهدی میرزائی
🆔@abhas313
۱۱ شهریور ۱۴۰۳