eitaa logo
مهدی میرزائی
574 دنبال‌کننده
3.3هزار عکس
440 ویدیو
575 فایل
كانال رسمى حجت الاسلام مهدی میرزائی در زمينه نشر درسگفتارها، مواضع و سخنراني هاى ايشان و ارائه ومعرفی محتویات راهبردی در تربیت انسان تراز در تحقق تمدن مهدوی برای كاربران مي باشد. ▶️https://t.me/alab : ارتباط با ادمین📮 ⇨ @Mahdimir255
مشاهده در ایتا
دانلود
🛑 انتخاب 🛑 🔍قسمت اول امروزه با توجه به حجم عظیم موضوعات ومسائل مختلف نمی توانیم مانند سابق دست به تخصص در رشته های مختلف بزنیم .از همین رو باید وارد رشته های تخصصی شده ومسائلی را که در موضوعات مختلف وجود دارد به صورت تخصصی مورد بررسی قرار دهیم تا با کیفیت بیش تر وزمانی محدود تر نیازهای مختلف ومتعدد را تامین کنیم . یکی از مسائل بسیار مهم که طلاب سطح یک باید به آن توجه داشته باشند تا با سرعت بیش تری در عرصه رشته های تخصصی علوم اسلامی گام بر دارند ، مساله انتخاب رشته تمحضی است ؛یعنی طلبه با توجه به معیارهایی مشخص رشته ای از علوم اسلامی را برای خود انتخاب کرده ودر آن به مطالعه تمحضی روی می آورد . مطالعات تمحضی برای طلاب سطح یک موجب می شود تا آنها پس از پایان دادن سطح یک ، اطلاعات فراوانی را برای رشته ای که انتخاب کرده اند به دست آورند ودر ادامه تحصیلات حوزوی در عرصه های تخصصی کار کنند ونیازهایی که در زمینه های مختلف وجود دارد را تامین کنند . در نوشتاری که پیش روی شماست به معیارهای انتخاب رشته تمحضی ومباحثی که پیرامون آن مطرح است به صورت موجز اشاره کرده ایم . امیدواریم مورد استفاده دوستان عزیز کانال المنظومه قرار بگیرد . معیارهای انتخاب رشته تمحضی : 1- علاقه :در ادامه توضیح داده شده است . 2- استعداد 3- نیاز آینده 4- ظرفیت محیطی :مورد چهارم بدین معنی است که ظرفیت های لازم برای کسب آن تخصص در محیط مورد نظر وجود داشته باشد؛ یعنی استاد حاذق آن علم ودیگر شرائط موجود برای فراگیری آن علم موجود باشد . 5- مشاوره با اساتید *چگونه علاقه مندی خود را در یکی از رشته های علوم اسلامی متوجه شویم ؟ پاسخ :یکی از بهترین راهکار های برای شناخت علاقه مندی خود پیرامون علوم اسلامی ، مطالعه کتاب های شهید مطهری است . شهید مطهری در زمینه های مختلف علوم اسلامی به تحقیق وتفحص پرداخته است وکتاب های ایشان دریچه بسیار خوبی برای شناخت کلیاتی از علوم اسلامی است. کتاب های شهید مطهری در یک دسته بندی کلی به کتاب های عمومی وتخصصی تقسیم می گردند . کسانی که در ابتدای راه هستند وبرای اولین بار می خواهند به مطالعه کتب شهید مطهری بپردازند باید از کتاب های عمومی شهید مطهری مطالعات خود را آغاز نمایند . کتاب های عمومی شهید مطهری موضوعات متعددی را در برمی گیرد ویکی از نکات اساسی در مطالعه کتب عمومی شهید مطهری آشناشدن با موضوعات مختلف پیرامون مباحث اسلامی از قبیل تاریخ اسلام ،کلام ،فلسفه،تفسیر ،فقه و... می باشد . هنگامی که به مطالعه کتاب های شهید مطهری می پردازیم می بینیم به برخی از موضوعاتی که ایشان مورد بحث قرار داده است علاقه مندی نشان می دهیم .مثلا هنگامی که دو کتاب حماسه حسینی وسیری در سیره ائمه اطهار را مورد مطالعه قرار می دهیم احساس می کنیم به مطالب تاریخی که از سوی شهید مطهری مطرح می گردد علاقه مندیم ومیل زیادی داریم تا در عرصه تاریخ به مطالعه بیش تر بپردازیم .یا اینکه وقتی کتاب انسان کامل وعلل گرایش به مادیگری را می خوانیم استدلال ها ودیدگاه های عقلی ایشان ، توجه ما را به خود جلب می کند وبسیار علاقه مندیم تا در مباحث استدلالی وعقلی به کاوش وتحقیق بپردازیم . بنابراین یکی از مهم ترین عواملی که می تواند در کشف علاقه مندی ما به ما کمک کند مطالعه کتاب های عمومی شهید مطهری است .زیرا موضوعات متعددی در کتاب های ایشان مورد بحث قرار گرفته ودر گیر شدن با موضوعات مختلف اسلامی موجب آشنائی با آنها وشناخت علاقه مندی مان می شود . سیر مطالعاتی کتاب های شهید مطهری : 1-داستان راستان جلد اول ودوم 2-سیری در سیره ائمه اطهار 3-سیری در سیره نبوی 4-سیری در نهج البلاغه @abhas313
🔍 دوم 5-فطرت 6-مساله حجاب 7-نظام حقوق زن در اسلام 8-ولاء ها و ولایت ها9- خاتمیت 10-ختم نبوت 11-امامت ورهبری12- ده گفتار13- پانزده گفتار 14-بیست گفتار 15-جاذبه ودافعه علی ع 16-آزادی معنوی17- احیای تفکر اسلامی 18-انسان کامل 19-تعلیم وتربیت در اسلام 20-حماسه حسینی جلد اول 21-حکمت ها واندرزها جلد اول وجلد دوم هنگامی که با توجه به معیارهای پیش گفته رشته تمحضی خود را انتخاب کردیم باید به متخصص آن رشته مراجعه کنیم واز او پیرامون رشته تخصصی منتخبمان سیر مطالعاتی بخواهیم .با گرفتن سیر مطالعاتی پیرامون رشته تخصصی خود باید مطالعه آن را شروع کنیم تا درپایان سطح یک اطلاعات فراوانی را پیرامون رشته مورد نظر خود داشته باشیم .البته صرف داشتن اطلاعات بسیار وآشنائی با موضوعات فراوان موجب آن نمی شود که در آن علم به تولید دست بزنیم ؛یعنی افق های جدیدی را در آن علم بگشائیم وومسائل جدیدی را در آن علم مطرح نمائیم . زیرا تولید علم به زمینه هایی نیاز دارد که در سطح یک این زمینه ها مورد آموزش وتعمیق قرار نمی گیرند وباید در سطوح عالیه زمینه های آن را فراهم سازیم . از همین رو این مرحله مقدماتی را مرحله تمحضی می نامیم تا افراد بتوانند در یکی از رشته های علوم اسلامی متمحض ومتمرکز شوند ودر سطوح بعدی با استوار ساختن پایه های اجتهاد فقهی واصولی به مرحله تخصصی وارد آیند . بنابر این در مرحله تمحضی پایه های تولید علم را در دست نداریم اما به دلیل متمحض شدن در یکی از رشته های علوم اسلامی اطلاعات بسیاری پیرامون آن رشته در دسترس داریم.حال با ورود به سطوح عالیه حوزه پایه های تخصص که همان اجتهاد در مباحث فقهی واصولی است را به دست آورده ومی توانیم در رشته منتخب خود دست به تولید علم وافق گشائی های علمی بزنیم ونیاز های فرهنگی جامعه خود را تامین کنیم . رویکرد های رشته تخصصی : دوره مقدمات وسطح 1:دوران مطالعات تمحضی دوران سطح 2و3:تمحض بر روی مبانی دوره سطح 4:تولید علم وگشایش افق هایی در دانش مهدی میرزائی @abhas313
⬇️مباحث الحاق در صرف
الحاق۱.m4a
19.42M
🔰مباحث شتی 🔰 ♦️موضوع: 🔹 اول 🔸استاد میرزایی @abhas313
الحاق۲.m4a
17.1M
🔰مباحث شتی 🔰 ♦️موضوع: 🔹 دوم 🔸استاد میرزایی @abhas313
وجوب اجتهاد در عصر حاضر! حضرت آیت الله شبیری زنجانی مدظله: در رساله عملیه مرحوم آسید عبدالهادی شیرازی آمده است: بعید نیست در این زمان، اجتهاد وجوب عینی داشته باشد. این مسأله در آن زمان بود که اعلام نجف بودند، در این زمان که مجتهدین واقعی در حال انقراض اند، به طریق أولی وجوب دارد! اگر کسی استعداد اجتهاد داشته باشد، بر او لازم است که در این راه قدم بگذارد. چون “من به الکفایه” نیست. 📚جرعه ای از دریا، ج۳، ص۵۱۲. @abhas313
این سایت تقریبا کاملترین سایت و پر منبع ترین سایت برای دسترسی به منابع انواع علوم اسلامی است که بصورت رایگان می توانید بارگیری کنید. حتما دقایقی را برای سیر در این سایت وقت بگذارید. @abhas313
المكتبة الوقفية يكي از سايت‌هايي است كه مجموعه‌اي ارزشمند از كتاب‌هاي دورۀ اسلامي را بصورت ديجيتالي و رايگان در دسترس مراجعه‌كنندگان قرار مي‌دهد. بخوانید: المكتبة الوقفية لتحميل الكتب مجانا PDF مئات الكتب 🔺️نبذة عن المكتبة الوقفية للكتب pdf المكتبة الوقفية لتحميل الكتب مجانا PDF مئات الكتب: هي مكتبة باللغة العربية توفر المئات من المؤلفات في مختلف التخصصات العلمية٫ وتعتبر المكتبة الوقفية من اكبر المكتبات الالكترونية العربية على الانترنت وهي تساعد الاف الطلبة العرب على توفير الكتب الالكترونية التي يستخدمونها في بحوثهم العلمية. 🔺️خصايص المكتبة: لغة الكتب: اللغة العربية كل محتوى المكتبة الوقفية باللغة العربية  المحتوى: تحميل مجاني بصيغة بي دي اف مع امكانية الاطلاع على الكتاب ونلاين او تنزيله مباشرة الى جهازك الخاص ويتم تحميل جميع الكتب على سيرفارات نظيفة ومؤمنة ولا تشكل اي خطر على جهاز الكمبيوتر الخاص بك كما انها تمتلك سرعة كبيرة في الرد والاستجابة وبالطبع يبقى الاستفادة من هذه المزايا متوقف على سرعة النت في جهازك. التخصص: جميع تخصصات العلوم الانسانية خاصة كتب الشريعة و الثقافة الاسلامية٫ فالمكتبة الوقفية تحتى على كتب رائعة خاصة في مجال الدين من امهات الكتب لكبار الفقهاء والمفسرين كصحيح البخاري وكتب ابن تيمية وابن باز وغيرهم من علماء الدين٫ كما انها تحتوى على الاف الكتب في بقية التخصصات ككتب علم النفس وعلم الاجتماع وعلم الاقتصاد وكتب الفكر والسياسة. المكتبة الوقفية للكتب المصورة PDF https://waqfeya.com @abhas313
⏪⏪۲۰نکته کاربردی در مطالعه متون حوزوی ❇️بخش اول یا قَوْمِ اتَّبِعُونِ أهْدِكُمْ سَبِيلَ الرَّشَادِ غافر/38 ۱.«نمودار کلّی کتاب» را برای خودتان رسم کرده و در اتاق خود نصب کنید . با به ذهن سپردن این نمودار و مرور آن در اوقات غیر مفید، مثل داخل اتوبوس و ... در ظرف مدّت کوتاهی کلیّات یک کتاب علمی را مرور خواهید کرد! ۲.«نمودار هر بحث» را برای خود رسم کنید . ۳.در مباحث علمی و استدلالی مراحل ذیل را به دقّت پیگیری کنید: الف) در هر بحث مدّعای مؤلّف را کشف کرده و به وضوح و دقّت آن را بنویسید. ب) استدلال ارائه شده توسّط مؤلّف را در متن بیابید. ت) مبادی تصوّریّه و تصدیقة استدلال را روشن کنید. توضیح : مبادی هر علم به دو دسته تقسیم می شوند : مبادی تصوّریّه و مبادی تصدیقیّه . مبادی تصوّریّه در حقیقت تعریف موضوعات و محمولات مسائل هر علم است و به عبارت ساده‏تر، همان اصطلاحاتی است که در مسائل هر علم به کار رفته است و برای فهم مسائل آن علم، دانستن آنها ضروری است . مثلاً در مسألة «الفاعل مرفوع» تعریف اطراف این قضیّه، یعنی تعریف «فاعل» و «مرفوع»، مبادی تصوّریّه این مسأله هستند؛ زیرا تا تصوّر درستی از فاعل و مرفوع نداشته باشیم نمی‏توانیم صحّت یا سقم این قضیّه را تعیین کنیم. همچنین در مسأله اصولی «المشتقّ حقیقـة فی المتلبّس بالمبدأ بالفعل» تعریفِ تک تک کلمات موجود در این گزاره، یعنی تعریف «مشتق، حقیقت، متلبّس، مبدأ و بالفعل»، مبادی تصوّریّه این بحث اصولی هستند . مبادی تصدیقیّه، مجموعه گزاره های اثبات شده یا مفروضی هستند که در حلّ مسائل هر علم از آنها استفاده می شود، و به عبارت دیگر مسائلی هستند که تصدیقِ قضایای هر علم متوقّف بر آنهاست. مبادی تصدیقیّه اگر بدیهی باشند، مانند استحالة اجتماع نقیضین، «علوم متعارفه» نامیده می شوند . و اگر نظری باشند خود بر دو نوعند : یا در علمی دیگر اثبات شده و یا در آینده اثبات خواهد شد که «اصول موضوعه» نامیده می شوند و یا بدون اثبات در اثبات قضایای یک علم به کار می روند که در این صورت «مصادرات» نامیده می شوند ؛ زیرا پر واضح است که اثبات یک ادّعا بر پایة ادّعایی دیگر صحیح نبوده و نوعی مصادره بر مطلوب محسوب می شود. ث) مقدّمات استدلال مطرح شده را در قالب قیاس منطقی و به صورت صغری و کبری بنویسید. ج) سعی کنید صغری و کبرای قیاس را اثبات کنید. ح) قواعد انتاج قیاس را بر روی قیاس مزبور پیاده کنید. د) رابطة بین دلیل و مدعی را بسنجید. توضیح: بین دلیل و مدعّی چند حالت متصوّر است: دلیل اعمّ از مدعی باشد، مثل اینکه برای اثبات ذکاوت زید به طلبه بودن او استدلال کنیم؛ پرواضح است که این دلیل اعم از مدعی است زیرا علاوه بر اثبات کاوت زید ذکاوت سایر طلاّب را نیز اثبات می‏کند. دلیل اخص از مدعی باشد، مثل اینکه برای اثبات ذکاوت همه طلاّب به به تُرک بودن آنها استدلال کنیم؛ پر واضح است که این دلیل اخص از مدعی است زیرا همه طلاّب ترک زبان نیستند لذا این دلیل همه مدّعی را اثبات نمی‏کند و برخی افراد بدون دلیل باقی می‏مانند. دلیل مساوی با مدّعی باشد، یعنی دلیل به گونه‏ای باشد که تمام افراد مدّعی را بدون کم و زیاد اثبات کند. دلیل عین مدّعی باشد، مثل اینکه برای اثبات ذکاوت زید به ذکاوت او استدلال کنیم. این قسم استدلال در اصطلاح «مصادره بر مطلوب» نامیده شده و از اقسام مغالطه محسوب می‏شود. دلیل بیگانه از مدّعی باشد، مثل اینکه برای اثبات ذکاوت زید به فرو ریختن برج‏های دو قلو در آمریکا استدلال کنیم. هـ) اگر در متن به استدلال اشکالی وارد شده است روشن کنید که اشکال به صغرای استدلال است و یا کبرای آن و به اصطلاح اشکال صغروی است یا کبروی . در هر بحثی مقام بحث را به درستی تشخیص دهید که مؤلّف در مقام توضیح است و یا در مقام اشکال و یا در مقام تأیید و یا در مقام اظهار نظر و یا ... . و همة این حالات را در لابه‏لای کتاب خود یادداشت کنید. هر وقت در سر کلاس درس حرفی برای گفتن داشتید قدری تأمّل کرده و موضع خود را مشخّص کنید که کدام حالت را دارید: الف) سؤالی نسبت به مطالب مطرح شده دارید. ب) به مطالب مطرح شده اشکال دارید. ج) در صدد تأیید مطالب مطرح شده هستید. د) حرفتان بی ارتباط با درس و فضای کلاس است! 6- هرجا و هر زمان با کلمه ای نامأنوس مواجه شدید یا نسبت به مطلبی «ابهام» داشتید حتماً از اساتید آن فنّ سؤال کرده و ابهام خود را برطرف کنید. 7-هیچگاه از اشکال کردن نهراسید، امّا این را بدانید که «خدشه در مثال» ضعیف ترین مُدلِ اشکال است که به «مناقشه در مثال» معروف است. 8-«اعراب» و «ضبط» کلمات نامأنوس را مشخص کرده و در متن یادداشت کنید. توضیح: «اعراب» مربوط است به حرکت آخرین حرف کلمه و «ضبط» مربوط است به حرکت سایر حروف کلمه؛ اعراب کلمات را از طریق نقش‏های نحوی باید تشخیص داد، @abhas313
❇️بخش دوم امّا تعیین ضبطِ کلمات منوط است به مراجعه به کتب لغوی، لذا در مطالعه متون هرگاه به کلمه‏ای برخوردید که ضبط آن را نمی‏دانستید، حتماً به لغتنامه مراجعه کرده و در حاشیه کتاب خود ضبط دقیق آن کلمه را یادداشت کنید. 9-هرجا مطلبی به عنوان مؤیّد ذکر شد، در دو نکته تأمّل کنید: الف) این مطلب چه ضعفی داشت که دلیل نشد و مؤیّد شد؟ ب) نحوة تأیید بر مدّعی چگونه است؟ 10-هرگاه در مسأله‏ای ادعای وجود قرینه شد سه نکته ذیل را دنبال کنید: الف) قرینه را پیدا کنید. ب) نحوة قرینیّت قرینه را تحلیل کنید. ج) قرینیّت قرینه را از دیدگاه خودتان بررسی کنید. 11- کلمة «أیضاً» را در متون و عبارات با دقّت معنی کرده و به صرف معنای «همچنین» اکتفا نکنید. 12- «إلاّ» گاهی ادات استثناست ولی گاهی کلمه‏ای است مرکب از «إن» و«لا» یا حرف نفی‏ای دیگر و به «إلاّ»ی ترکیبیّه معروف است. إلاّ ترکیبیّه را در متون یافته و به دقّت تفسیر کنید. 13- به تشبیه های معکوس دقّت داشته باشید . توضیح: تشبیه معکوس اختصاص به جملات منفی دارد که حکم در مشبّه به مخالف است با حکم در مشبّه، مثل اینکه بگوییم زید آدم خوبی نیست مثل بکر (که آدم خوبی است). 14- هرگاه در متن مثالی ذکر شد، مراحل ذیل را دنبال کنید: الف) محلّ شاهد را در مثال بیابید و زیر آن خط بکشید. ب) نحوة تطبیق قاعدة مطرح شده را بر محلّ شاهد بخواهید. ج) ببینید به نظر خودتان قاعده بر شاهد مثال تطبیق می‏کند یا نه. 15- فرق «مثال» و «نظیر» آن است که مثال و مُمَثّل از جمیع جهات مثل همند ولی نظیر چنین نیست. مثلاً اگر برای بیان ویژگی‏های یک طلبة کوشا به یکی از طلاّب مثال بزنیم از باب مثال است، امّا اگر به یک کارگر کوشا مثال بزنیم از سنخ نظیر است. این تفاوت در اکثر کتب علمیِ دقیق، خصوصاً کتب قدیمی مراعات شده است، لذا وجود این تفاوت را در مثال و نظیرهای موجود در متون درسی خود احراز کنید . 16-در هر جای متن به یک «تقسیم» برخوردید نکات ذیل را روشن کنید: الف) مقسم و ملاک تقسیم را مشخّص کنید. ب) شرایطی که در منطق برای صحّت تقسیم ذکر شده است را در آن احراز کنید . 17- هر جا به کلمة «بناءً» برخوردید بدانید بحث مبنایی است و باید به سؤالات ذیل پاسخ دهید: الف)در این مسأله چند مبنا وجود دارد؟ ب) مبنای مشهور در مسأله چیست؟ ج) مبنای مذکور در متن مبنای چه کسی است؟ 18-در هرجای عبارت به کلمة «بذلک یظهر» یا «بذلک یُعلم» یا «ظهر ممّا تقدّم» برخوردید حتماً مشار إلیه ذلک و ما تقدّم را تعیین کنید . 19-در هرجا به عبارت «تقدّم سابقاً» یا «کما تقدّم» برخوردید صفحات سابق را جستجو کنید و ببینید مؤلّف سابقاً در چه بحثی این مطلب را گفته است . 20-در هر عبارت «مرجع ضمایر و مشارٌ إلیه اسماء اشاره» را با دقّت تعیین کرده و روی آنها بنویسید. محسن زارع پور @abhas313