#لباس_روحانیت
#تحلیل_جامعه_شناختی
#نماد
#فرهنگ_تجسم_یافته
📍#پرونده_ویژه_لباس_روحانیت
📌فرهنگ تجسم یافته
در میان برخی از فضلا مباحثه ای پیرامون لباس روحانیت وجایگاه آن مطرح شده بود که قسمتی از تحلیل جامعه شناختی حجت الاسلام قاسم میرزایی زید عزه(پژوهشگر تخصصی حوزه ادیان ومذاهب)را به سبب اتقان در تحلیل وبررسی در مباحث زیر منعکس ساخته ایم:
1️⃣در جامعه شناسی یک اصطلاحی است به نام فرهنگ تجسم یافته، در آنجا بحث بر این است که تمدن ها و فرهنگ ها تنها می توانند با خرده فرهنگ های تجسم یافته استمرار و بقاء یابند. یکی از پردامنه ترین نماد فرهنگ تجسم یافته را می توان در احکام فقهی و و ابسته های آن مشاهده کرد. مثلا نماز، روزه، شکیات نماز، کیفیت طواف خانه خدا، مسجد، مناره، کتیبه های مساجد...
2️⃣آموزه های دینی سوار بر همین نمادها به آیندگان منتقل می گردد. یکی از دلائل بقاء تمدن اسلامی مدیون همین خرده فرهنگ های تجسم یافته ای است که از طریق اسلام یا عرف مسلمین منتقل شده است. مثل نماز یا ساخت منبر که اولی مبتنی بر آموزه های دین است و دومی مبتنی بر عرف مسلمین.
3️⃣بسیاری معتقدند دلیل اصلی از بین رفتن فرقه عقل گرای معتزله که در خردورزی پیشرو اندیشه های اهل سنت بودند، فقدان فقه در مذهب معتزله بوده است. و فقدان فقه یا به تعبیر جامعه شناسان فقدان خرده فرهنگ های تجسم یافته باعث شد با تمام عقلانی بودن گرایش معتزله، آنان به سرعت به تاریخ بپیوندد.
ادامه مطلب⏪⏪
@abhas313
3️⃣دقیقا انگلیسی ها وقتی وهابیت را توسط «مصدر همفر» ایجاد کردند دیدیم تمام همت وهابیت از میان بردن نمادها و مصادیق همین فرهنگ تجسم یافته بود به خاطر همین هم تمام آثار را ویران کردند.
نمونه هایی از فرهنگ تجسم یافته که وهابیت از بین برده به شرح ذیل است:
فرهنگ تجسم یافته معنوی: حرمت سفر برای زیارت، حرمت و بدعی خواند توسل بمعن الاخص، برگزاری جشن میلاد نبی مکرم اسلام...
فرهنگ تجسم یافته مادی: ویران کردن قبه و بارگاه حضرات چهار معصوم ع، ویران کردن منازل منتسب به امام علی و حضرت زهرا و کوچه بنی هاشم، آثار تفکر آنان همچنان در فکر طیف های وابسته همچون داعش و ...ادامه داشت . بسیار دیده ایم که داعش که زائیده فکر وهابیت است چطور نمادهای فرهنگی اسلامی را از گنبد و بارگاه و قبور اولیاء ویران ساخت.
4️⃣دشمن می داند اگر نماد یا فرهنگ تجسم یافته یک تمدن را که امر ظاهری است معدوم سازد رفته رفته پیوند آیندگان با گذشتگان قطع شده و به تدریج به اضمحلال فرهنگی دچار می شوند.
5️⃣البته ما منکر فضائل و خدمات شخصیت های غیرروحانی همچون رحیم پور و .... نیستیم. شخصیت های غیر روحانی جایگاه شان محترم است و هیچ کس منکر جایگاه تبلیغی آنان نیست و خدمات آنان به طور قطع از ما بالاتر است.در عین حال همه آنها شاگردان مکتب امام خمینی هستند که اگر حتی خرده فرهنگ «تلبس» در طول زمان در حلقه تمدنی ما وجود نداشت اساسا در منظومه تمدنی ما دیگر پیوندی نبود که بخواهد شخصیت هایی همچون رحیم پور شکل بگیرد. با این وجود هزاران شخصیتی همچون رحیم پور به اندازه یک نفس امام نیستند.
مطمئن باشید اگر امام خمینی یک شخص غیر ملبس بود هر چند توفیقی هم برای انقلاب بدست می آورد ولی بی شک نمی توانست رهبری جامعه ایران را بدست آورد.چرا؟ به خاطر همان پیوندهایی که مرهون حفظ خرده فرهنگ ها بوده است. این پیوند را می توان در نحوه برخورد ارتکازی کسانی که مشغول منکرات هستند و نا گاه با یک روحانی روبرو می شوند مشاهده کرد. چرا که نماد تلبس به خرده فرهنگ ثابتی تبدیل شده که نمی توان آن را از حافظه تاریخی مردم سلب کرد.
6️⃣دستندرکاران ما نیز به خوبی فقدان چنین امری را درک کرده اند و ملاحظات آن را مد نظر می گرفتند. مثلا دوستانی که در قم بودند مشاهده کردند که صداو سیمای قم سال ها قرائت بخش« اقامه» نماز حرم حضرت معصومه به امامت آیه الله شبیری را به دلیل عدم اعتقاد ایشان به جزئیت شهادت ثالثه «اشهد ان علیا ولی الله» تقطیع می کرد. در عین حال و با وجود عدم اعتقاد سایر مراجع به جزئیت شهادت ثلاثه، هیچ مرجعی نخواهد پذیرفت که آن، به طور رسمی حذف شود. چرا که نماد تشیع گشته است.برای تقریب به ذهن شهادت ثالثه را نیز می توان به لباس روحانیت تشبیه کرد.
هرچند ما قبول داریم تلبس فی نفسه جدای از تبلیغ است ولی حافظه تاریخی تمدنی اسلامی شیعی مردم با نمادهایی موجود به عالی ترین وجه گره خورده است.
✳️ پس اگر در نوشته ها ناخواسته یا ضمنی برخی نمادهای خرده فرهنگی «همچون لباس روحانیت» تضعیف و کم اهمیت انگاری شود به تضعیف جایگاه سایر خرده فرهنگ های تمدنی می انجامد که در یک نظام واره کهن یکپارچه تعریف شده است و گسستگی یکی از اضلاع به تضعیف سایر اضلاع منجر می شود
@abhas313
مهدی میرزائی
#لباس_روحانیت #تحلیل_جامعه_شناختی #نماد #فرهنگ_تجسم_یافته 📍#پرونده_ویژه_لباس_روحانیت 📌فرهنگ تجسم یاف
♨️جایگاه روحانیت پس ازآشوبهای اخیر از نظر ضدانقلاب
🔻اعلام برائت مورخان و نظریه پردازان مطرح دنیا از شورش هرزهها برای حفظ آبروی علمی خود
🔻دیروز گلدستون، امروز آبراهامیان، فردا؟
چند روز بعد از مصاحبه تاریخی جک گلدستون علیه "شورش زن، زندگی، آزادی" که پرسشهای جدی را نسبت به وقوع انقلاب در ایران مطرح کرد
و گفت: "اگر کسی فکر کند همینکه اعتراض کند و خشمش را نشان بدهد اوضاع دگرگون میشود خوشباوری است" این بار پرفسور آبراهامیان استاد تاریخ دانشگاههای آکسفورد، پرینستون و باروک که کتابهایش جزو کتب مورد علاقه جریان روشنفکری در ایران است آب پاکی را روی دست اپوزیسیون ریخته و ضمن تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی پابرجا خواهد ماند، حتی حاضر نشده نام انقلاب را برای ناآرامی های اخیر به کار ببرد و آن را "شورش" توصیف کرده.
وی این تحولات را صرفا چندپارگیهای اجتماعی دانسته و حتی وارد میدان شدن فردی مثل رضاپهلوی را هم به ضرر جریان اپوزیسیون تحلیل کرده
ظاهرا با گذشت ۶ماه از ناآرامیهای اخیر که بیشتر از آنکه ریشه در داخل داشته باشد حاصل یک جریان مهندسی شده تحمیلی از خارج از کشور بود، حالا یکی یکی اندیشمندان علوم سیاسی مختلف که هیچکدام شان هم سمپات جمهوری اسلامی نیستند با اعلام برائت از این شورش، درصدد حفظ آبروی علمی خود هستند زیرا به خوبی میدانند که مواضع آنها درباره این اتفاقات در تاریخ ثبت خواهد شد و هر نوع سخن هیجانی و غیرواقع بینانه، اعتبار علمی و تئوریک آنها را به شدت مخدوش خواهد کرد.
شاید حتی اگر امروز سید جواد طباطبایی نیز در قید حیات بود از اظهار نظر عجولانه قبلی اش که این شورش های کور را انقلاب ملی!توصیف کرده بود برائت می جست چون هر فرد آگاه و واقع بینی از همان ابتدا میفهمید نام انقلاب برای این شورش کور که ریشه اش نیز توطئه خارجی بود، چقدر مضحک و خیال پردازانه است
🔻اهم سخنان آبراهامیان با یورونیوز
در مورد اعتراضات در ایران یا آنطور که من آنها را شورش مینامم، انتظارات اغراقآمیز یا خوشبینانهای ایجاد شد که این شورشها به انقلاب منجر میشود.
انقلاب به فرآیندی گفته میشود که یک قیام عمومی از پایین صورت گرفته و رژیم را سرنگون میکند. با این توصیفها آنچه در سال ۱۹۷۹ در ایران رخ داد یک انقلاب واقعی بود.
مردمی که در خیابانهای ایران حضور داشتند امیدوار بودند که همان اتفاقات سال ۱۹۷۹ بار دیگر رخ دهد اما مسئله این است که حکومت شاه هیچ مشروعیتی نداشت و این مشکل اصلی رژیم او بود ... هنوز جمهوری اسلامی مشروعیت دارد.
🔻ما هیچ نشانهای مبنی بر اینکه رژیم به سمت فروپاشی برود، نداریم
من فکر میکنم حضور شاهزاده جوان یا هر چیز دیگری که میتوان اسمش را گذاشت به عنوان رهبر، باعث تضعیف اعتراضات و تقویت رژیم خواهد شد. چرا که مردم خواهند پرسید اعتبار دموکراتیک و سکولار او از کجا آمده؟
خبرنگار که ظاهرا از پاسخهای آبراهامیان تعجب کرده میپرسد: "گروهی از مخالفان جمهوری اسلامی معتقدند که آرام شدن نسبی اعتراضات در یک روند انقلابی عادی است. ممکن است مردم خشمگین دوباره پس از مدتی به خیابانها بازگردند و روند سقوط جمهوری اسلامی را تسریع بخشند. آیا میتوان شرایط امروز را با مقطعی پیش از انقلاب ۵۷ مقایسه کرد؟"
اما پاسخ جالب آبراهامیان:
"خیر چون همچنان مسئله مشروعیت است. شاه در ۲۸مرداد مجبور شد از نیروهای خارجی برای ادامه حکومت خود استفاده کند در نتیجه دیگر نمیتوانست از مشروعیت سخن بگوید. اما در مورد جمهوری اسلامی هنوز بخشی از مردم مشروعیت رژیم را قبول دارند ضمن اینکه هیچ نشانهای مبنی بر ریزش در سپاه پاسداران وجود ندارد."
🔻خبرنگار با سماجت بیشتری از آبراهامیان میپرسد: "شما به مشروعیت مذهبی در ایران اشاره کردید اما در جنبش اخیر ما شاهد بودیم که اتفاقا حملاتی به روحانیون صورت گرفت. از عمامه پراکنی گرفته تا حملات لفظی وفیزیکی. آیا این به معنی پایان تقدس روحانیت در ایران مدرن نیست؟"
🔻اما بازهم پاسخ جالب آبراهامیان:
"خیر. اینطور فکرنمیکنم. این قبلا هم بوده. ۲۰سال قبل هم مثلا بعضی تاکسیها در خیابان روحانیون را سوار نمیکردند همواره شاخصهایی در تاریخ بوده که این نگاه نسبت به روحانیون وجود داشته. از صادق هدایت نمیتوانید کسی را ضد روحانیتتر پیدا کنید یا مثلا کسروی.
🔻با این حال هنوز رابطهای بین بخشی از جوامع محلی وروحانیت وجود دارد که جایگاه روحانیت را محترم میشمارند وفکر نمیکنم این از بین برود"
✍امیرحسین ثابتی
✍وای به حال حضرات آیاتی که در آشوب اخیر به جمهوری اسلامی بد گفتند و نفهمی سیاسی خود را پای انقلاب نوشتند.
🔻بدا به حال طلابی که در آن وقت از طلبه شدن و معمم شدن خود پشیمان شدند و در راه امام زمان عج الله تعالی فرجه تردید پیدا کردند.
🔻خوشا به حال آنانکه بصیرت داشتند و سعادتمند بودند کسانی که با شهادت رفتند.
منبع خبر:https://parsi.euronews.com/2023/0
🌹صدمبارک به تو آن عیدکه فردا باشد🌹
🌹نـوروز نـوید وصـل دلـها بـاشـد🌹
🌹امـیـد که با فضل خداوند جـلـیّ🌹
🌹سـال فـرج مـهـدی زهـرا باشـد🌹
عید ایرانی اسلامی نوروز را به شما دوستان عزیز تر از جانم تبریک می گویم وسالی پر از عافیت وسلامتی وشادکامی را برای شما وتمام مومنین آرزومندم.
📌ارادتمندتان مهدی میرزائی
جک گلدستون یک جامعهشناس آمریکایی است که تخصص اصلی او در حوزه #جنبشهای_اجتماعی است. یک آمریکاییِ کاملاً مخالف جمهوری اسلامی که با یک نگاه تخصصی و در گفتگو با ایرانیان ضد انقلاب، #اغتشاشات اخیر را تحلیل کرده.
یک گفتگوی خواندنی و حاوی نکات درسآموز برای بسیاری از متوهمین!! متن زیر بخشی از این گفتگوست. بخوانید؛
(هر چند عداوتش با انقلاب اسلامی عیان است، اما متن خواندنی است ...)
👈 انقلاب نادر است. دقیقاً به همین علت است که باید شمار قابلملاحظهای از اصحاب قدرت و ثروت به این نتیجه برسند که وضعشان در یک حکومتِ دیگر بهتر میشود و این موقعیت به این سادگیها پیش نمیآید.
👈 خمینی در هدایت انقلاب رهبر بسیار مؤثری بود. به هرکس هرچه میخواست بشنود میگفت... رهبری یعنی این. یعنی شما همهی کسانی را که پیش از آن حاضر نبودند سر یک میز بنشینند را متحد کنی. فکر نمیکنم ایران در این لحظه چنین چهرهای داشته باشد!
👈 به نظرم خمینی یکی از رهبران انقلابی برجستهی تاریخ است و برانداختن نظامی که ساخته، چنان رهبری میطلبد ... ایران هم اگر بخواهد از جمهوری اسلامی بگذرد، باید کسی بیاید و تصویر و دورنمایی از آینده خلق کند که متفاوت با امروز و مطلوب مردم باشد. قبول، در نظام بعدی حجاب اجباری نیست. اما کشور را چطور قرار است اداره کنیم؟ چهکسی قرار است اداره کند؟ سیاست خارجیمان چگونه خواهد بود؟ نزدیک به غرب؟ جمعیت مذهبی یا محافظهکار یا سنتی چه؟ پول نفت چه میشود؟ این جنبش بدون رهبری به نفسنفس میافتد و فرو میریزد. کافی نیست که فقط بگوییم ما این حکومت را نمیخواهیم، پس باید برود. این #آرزواندیشی است، نه انقلاب.
👈 هیچ قدرت خارجیای اهرم فشار کافی برایاینکه به رژیم فعلی بگوید «باید بروی» ندارد. شاید یک علتش این باشد که این نظام دهههاست با همه سرشاخ است و در تحریم است و ناگزیر به خود متکی است ... این رژیم از روز اول جلوی تهدید آمریکا ایستاده. بهنوعی سرنوشتش دست خودش بوده.
👈 باید از آنچه ایالات متحده از زمان انقلاب با ایران کرده اعلام انزجار کرد. رویهمرفته، معتقدم آمریکا آنطور که شایسته است با ملت و مردم ایران رفتار نکرده! حساب حکومت جداست.
👈 اینکه کسی - در ایران یا هرجای دیگر - فکر کند همینکه اعتراض کند و خشمش را نشان بدهد اوضاع دگرگون میشود، خوشباوری است ... کافی نیست که فقط بگویید من از این رژیم بیزارم. آیا اصلاً میتوانید تصویری از آینده در ذهن بسازید که همهی این گروههای رنگارنگ ایرانی با آن همراه شوند؟ بدون چنین دورنما و تصویری از آینده آنچه دارید فقط خشم است.
👈 بعضی ایرانیها میگویند دولتهای غربی سفرا و نمایندگانشان را از ایران خارج کنند و داراییهای خارجی ایران را مصادره کنند چون این رژیم بهخاطر رفتاری که با مردم ایران کرده دیگر مشروعیت ندارد. متأسفم، چنین اتفاقی نمیافتد!! کشورهای دیگر به منافع خودشان فکر میکنند. دقیق حسابوکتاب میکنند. میخواهند همچنان مسیری برای اعمال نفوذ داشته باشند. نمیخواهند همهی پلها را خراب کنند. طرفشان، بههرحال، یک کشور بزرگ و قدرتمند است. نمیشود بگویند ما دیگر با این حکومت حرف نمیزنیم. به جایش با کی حرف میزنید؟ واقعیت این است که در ایران حکومتی سر کار است، در منطقهای حیاتی و استراتژیک. و به نظر میرسد زمام امور را همچنان در دست دارد. تا زمانی که این حکومت برقرار است، طرفحساب بقیه دولتها خواهد بود.
👈 این گزینه را هم آمریکا در ونزوئلا آزمود. دولت ما گفت مادورو در انتخابات تقلب کرده و از نظر ما رئیسجمهور نیست، دیکتاتور است و بد است و خلاصه ما بهجای او رئیس سابق مجلس را، که در تبعید است، به رسمیت میشناسیم. چند سال به همین منوال گذشت. چه شد؟ هیچ. به هیچجا نرسیدیم و حالا دوباره برگشتهایم سر خانهی اول و ارتباط با حکومتِ ونزوئلا. بنابراین، آنچه در عمل در دنیای سیاست رخ میدهد این است که دماغشان را میگیرند و با اِکراه میگویند ما از این دولت بیزاریم، آنها هم از ما بیزارند، ولی بعضی مسائل هست که باید بابتش با هم ارتباط داشته باشیم.
@abhas313
رزقـــی نو
راهحلهای رهایی از مشکلات اقتصادی
ــــــــــــــــــــــــ
محتوای سخنرانی ماه رمضان ۱۴۴۴
ــــــــــــــــــــــــ
«رزقینو» ده جلسه منبر مکتوب با قلمی تبلیغی و مبتنی بر مفاهیم بلند قرآنی است که هدف آن پرداختن به مفاهیم اقتصادی اصیل اسلامی بوده و اُفق جدیدی را پیش روی مخاطب میگشاید.
ــــــــــــــــــــــــ
عناوین جلسات:
مجلس اول: رازق کیست؟
مجلس دوم: نقش من در رزقوروزی چیست؟
مجلس سوم: نقش شُکر در رزقوروزی من
مجلس چهارم: رزق اجتماعی؛ رزقی نو
مجلس پنجم: نقش خانواده در رزق اجتماعی
مجلس ششم: نقش نزدیکان و همسایگان در رزق اجتماعی
مجلس هفتم: نقش نظام اخوت اسلامی در رزق اجتماعی
مجلس هشتم: مؤلفههای قدرت اقتصادی (اقتصاد فرهنگی)
مجلس نهم: تعاون، مهمترین عامل قدرت اقتصادی
مجلس دهم: نقش حکومت در رزقوروزی من
ــــــــــــــــــــــــ
جهت دانلود کتاب، به لینک زیر مراجعه کنید:
https://b2n.ir/s98619
ــــــــــــــــــــــــ
برای دریافت #نسخه_چاپی محصول به آیدی @rahbary_mohtava پیام دهید.
ــــــــــــــــــــــــ
شمع
شبکهٔ مبلغان و عملیاتهای تبلیغی
ShabakeTabligh.ir
eitaa.com/ShabakeTabligh
#جهاد_تبیین_اقتصادی
@abhas313