شب هشتم محرم ۱۴۰۳ امامزاده شاه حسین ع ساختارها۴_1.m4a
15.29M
شب هشتم محرم ۱۴۰۳ امامزاده قاسم ع جوان عاشورائی_1.m4a
24.28M
💠 معانی فقاهت
❖ آیت الله محمدتقی شهیدی
● فقاهت سه معنا دارد:
۱. دین شناسی و بصیرت در دین است. اختصاص به علم به فروع ندارد.
در روایت داریم أَلاَ أُخْبِرُکُمْ بِالْفَقِیهِ حَقِّ الْفَقِیهِ؟ مَنْ لَمْ یُقَنِّطِ النَّاسَ مِنْ رَحْمَةِ اللّه ِوَ لَمْ یُوءْمِنْهُمْ مِنْ عَذَابِ اللّه. خب این فقیه یعنی دین شناس.
دین بالمعنی الاعم نه خصوص فقه مصطلح. آیه نفر هم ظاهرا همین است، لیتفقهوا فی الدین فقط تفقه مصطلح نیست. لیتفقهوا فی الدین یعنی دین شناس بشوند، چه در عقائد، چه در تفسیر و چه در فروع دین.
۲. علم به احکام فرعیه است اعم از اجتهاد یا تقلید
اینکه حضرت امیرالمؤمنین علیهالسلام میفرمود: یَا مَعْشَرَ اَلتُّجَّارِ اَلْفِقْهَ ثُمَّ اَلْمَتْجَرَ، این نه یعنی اول بروید مجتهد بشوید. بلکه، علم به احکام فرعیه پیدا کنید ولو تقلیدا.
۳. علم به احکام شرعیه است از روی اجتهاد. که مقصود از تفقه در مصطلح فقهاء همین معنای سوم است.
در تفسیر امام عسکری علیهالسلام هم هست که: فأما من کان من الفقهاء صائنا لنفسه حافظا لدینه مخالفا علی هواه مطیعا لأمر مولاه فللعوام أن یقلدوه. این همان معنای سوم است.
@madras_emb
▪️از همین باب و به مناسبت ایام
📜 دعوت نامه شخصی از یک فقیه
... حیف است شما نباشی
✍ بِسمِ اللهِ الرَّحمَنِ الرَّحِیمّ
مِنَ الحُسَینِ بنِ عَلِیٍّ إلَی الرَّجُلِ الفَقِیهِ حَبِیبِ بنِ مَظَاهِرِ الأسَدِیّ،
امّا بَعْد یا حبیبُ، فَاَنْتَ تَعْلَمُ قَرابَتَنا مِن رَسُولِ اللّه ِ وَ اَنْتَ اَعْرَفُ بِنا مِن غَیْرِکَ وَ اَنْتَ ذُو شَیْمَةٍ وَ غیرَةٍ فلا تَبْخَلْ عَلَیْنا بِنَفْسِکَ، یُجازیکَ رَسُولُ الله یَوْمَ الْقَیامَةِ.
@madras_emb
💠 فقیه که باشی، قیمت سرت هم فرق میکند
● فضيل بن زبير گوید: ميثم تمّار با حبیب بن مظاهر در محلّى كه جمعى از بنى اسد نشسته بودند سوار بر اسب، به هم رسيدند. و با يكدیگر بهطورى نزديك با هم به گفتگو پرداختند كه گردنهاى اسبانشان به هم رسيد.
● در این حال حبيب گفت:
فَكَأنّى بِشَيْخٍ أصْلَعَ ضَخْمِ الْبَطْنِ يبيعُ الْبِطّيخَ عِنْدَ دارِالرِّزْقِ، قَدْ صُلِبَ فى حُبِّ أهْلِ بَيْتِ نَبيِّهِ، وَ يبْقَرُ بَطْنُهُ عَلَى الْخَشَبَةِ.
گويا من دارم مىبينم پيرمردى را كه شكمش بر آمده و جلوى سرش مو ندارد، و كنار دار الرّزق خربزه میفروشد. او را به جرم محبّت اهل بيت پيغمبرش بر دار میزنند و شكمش را پاره میکنند.
● ميثم در پاسخش گفت:
وَ إنّى لأعْرِفُ رَجُلاً أحْمَرَ لَهُ ضَفيرَتانِ، يخْرُجُ لِنُصرَةِ ابْنِ بِنْتِ نَبيِّهِ فَيُقْتَلُ وَ يجالُ بِرَأسِهِ فى الْكوفَةِ.
و من مىشناسم مردى سرخ چهره را كه گيسوانش از دوسو بافته شده است؛ او براى يارى پسر دختر پيغمبرش خروج مىكند و كشته مىشود و سرش را در کوفه مىگردانند.
اين بگفتند و از يكدیگر جدا شدند.
اهل مجلس با هم گفتند: ما دروغگوتر از اين دو مرد كسى را نديدهايم!
● هنوز اهل مجلس از جاى خود برنخاسته بودند كه رُشيد هجرىّ به سراغ آن دو آمد و از اهل مجلس پرسيد: آن دو نفر كجا هستند؟! گفتند: از هم جدا شدند. و ما از آن دو شنيديم كه چنين و چنان مىگفتند.
رشيد گفت:
رَحِمَ اللَهُ مَيْثَمًا؛ أنْسَى: وَ يزادُ فى عَطآءِ الَّذى يجىءُ بِالرَّأسِ مِأةُ دِرْهَمٍ! ثُمَّ أدْبَرَ.
خدا ميثم را رحمت كند؛ فراموش كرد بگويد: و آن اینکه کسی که سر حبیب را میآورد، صد درهم از دیگران بیشتر جایزه میگیرد! اين بگفت و پشت كرد و بازگشت.
● آن جماعت گفتند:
هَذا وَ اللَهِ أكْذَبُهُمْ!
«سوگند به خدا اين دروغگوترين آنهاست!»
سپس گفتند كه:
وَ اللَهِ ما ذَهَبَتِ الأيّامُ وَ اللَيالى حَتَّى رَأيْنا مَيْثَمًا مَصْلوبًا عَلَى بابِ دارِ عَمْرِو بْنِ حُرَيْثٍ، وَ جىءَ بِرَأسِ حَبيبِ بْنِ مَظاهِرٍ وَ قَدْ قُتِلَ.
📚 رجال الکشّی؛ ص۷۸
@madras_emb
💠 فقیه که باشی؛ مرگت هم برای امام فرق میکند
▪️لمّا قُتِلَ حبیب بَانَ الاِنْکِسَار فِی وَجهِ الْحُسَیْن وَقَالَ: لِلّهِ درّک یَا حَبیب لَقَدْ کُنْتَ فَاضِلاً تَخْتِمُ الْقُرآنَ فِی لَیْلَه وَاحِدَة. (۱)
هنگامى که حبیب شهید شد، در چهره امام حسین علیهالسلام شکستگى نمایان گشت و فرمود: حبیب خدا تو را پاداش نیک دهد، تو مرد دانشمند و بافضلى بودى و در یک شب یک ختم قرآن مىکردى!
▪️لَمَّا قُتِلَ حَبِيبُ بْنُ مَظَاهِرٍ، هَدَّ ذَلِكَ حُسَيْنًا.(۲)
شهادت حبیب بن مظاهر، امام حسین علیهالسلام را درهم شکست.
۱.مقتل أبي مخنف، ص۶۶
۲. تاریخ طبری؛ ج۵؛ ص۴۴۰
@madras_emb
💠 فهم دین فقط به دانستن نیست، عمل و باور میخواهد.
▫️قَالَ الإمامُ الباقرُ عليهالسلام: ... إنَّ الفَقيهَ حَقَّ الفَقيهِ: الزاهِدُ في الدنيا، الراغِبُ في الآخِرَةِ، المُتَمسِّكُ بسُنَّةِ النبيِّ صلىاللهعليهوآله.(۱)
فقيه (دین شناس) حقیقی كسى است كه: به دنيا بى اعتنا و به آخرت مشتاق باشد و به سنّت پيامبر صلى الله عليه و آله، چنگ در زند.
▫️قالَ الإمامُ الصّادقُ عليهالسلام: لا يكونُ الرجُلُ فَقيها حتّى لا يُبالِيَ أيَّ ثَوبَيهِ ابتَذَلَ و بما سَدَّ فَورَةَ الجُوعِ.(۲)
امام صادق عليهالسلام: آدمی فقیه نمیشود مگر برایش مهم نباشد کدام یک از دو لباسش کهنه شده است و با چه چيزی شدت گرسنگی را فرو نشاند.
۱. الکافی؛ ج۸؛ ص۷۰
۲. الخصال؛ ج۱؛ ص۲۷
@madras_emb
#شبهات_کربلا
📍با وجود شریعه فرات ورودخانه های اطراف کربلا ابی عبدالله ع چرا چاهی حفر نکردند وچرا شیعیان این قدر بر تشنگی امام واصحاب ایشان تاکید می کنند؟
https://eitaa.com/abhas313/5128
📍بعد از ماجرای عاشورا چرا دیگر خبری از حضرت زینب س در تاریخ نیست؟اصلا ایشان کجا دفن شده اند؟؟
https://eitaa.com/abhas313/5129
📍آیا امام حسن ع وامام حسین ع در فتوحات علیه ایران شرکت کردند؟
https://eitaa.com/abhas313/4205
📍آیا امام حسین ع برای آمرزش گناهان شیعیان به شهادت رسید ؟
https://eitaa.com/abhas313/6020
🆔@abhas313
مهدی میرزائی
مجموعه سخنرانی هاوجلسات معارفی👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇 ❤️"معارفی از اربعین" https://eitaa.com/abhas313/3976 ❤️"سی
گنجینه ای از صدها سخنرانی ودرسگفتار معارفی پیرامون سیره اهل بیت عصمت وطهارت علیهم السلام می باشد.
توصیه می کنیم حتما بهره مند شوید .
برنامۀ «ماجرا» درنگی است بر وقایع تاریخی اسلام و ایران که به مقاطع حساس و مهم در بستر تاریخ میپردازد و با نگاهی تازه، اهمیت و تأثیرگذاری هر واقعه را واکاوی و بازنگری میکند.
در سری جدید این برنامه که پخش خود را همزمان با عید غدیرخم آغار میکند، حجتالاسلام حمید سبحانی صدر میزبان کارشناسان و متخصصان حوزۀ تاریخ اسلام و ایران است تا وقایع تاریخی چون غدیر خم، تاسوعا و عاشورا، واقعۀ گوهرشاد و... را بار دیگر مطرح کرده و به زوایای پنهان و مغفولمانده هرکدام از این موضوعات بپردازد.
ماجرا در سالگرد وقایع مهم تاریخی حوالی ساعت 20:30 به روی آنتن شبکه۴ می رود.
👇👇👇👇
https://tv4.ir/program/311778
معرفی برنامه های معارفی فوق العاده صداوسیما شبکه۴
تاریکخانه
https://tv4.ir/program/376959
وقت اندیشه
https://tv4.ir/category/24609
ماجرا
https://tv4.ir/program/311778
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻امروز عاشوراست، غزه هم کربلاست...
@abhas313