💠بررسی" اعتبار پایان صفر را مژده دهید بهشت برشما واجب میشود"
متن عربی حدیث: «عَنْ سَعِیدِ بْنِ جُبَیْرٍ عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ قَالَ: کَانَ النَّبِیُّ ص ذَاتَ یَوْمٍ فِی مَسْجِدِ قُبَا وَ عِنْدَهُ نَفَرٌ مِنْ أَصْحَابِهِ فَقَالَ أَوَّلُ مَنْ یَدْخُلُ عَلَیْکُمُ السَّاعَةَ رَجُلٌ مِنْ أَهْلِ الْجَنَّةِ فَلَمَّا سَمِعُوا ذَلِکَ قَامَ نَفَرٌ مِنْهُمْ فَخَرَجُوا وَ کُلُّ وَاحِدٍ مِنْهُمْ یُحِبُّ أَنْ یَعُودَ لِیَکُونَ أَوَّلَ دَاخِلٍ فَیَسْتَوْجِبَ الْجَنَّةَ فَعَلِمَ النَّبِیُّ ص ذَلِکَ مِنْهُمْ فَقَالَ لِمَنْ بَقِیَ عِنْدَهُ مِنْ أَصْحَابِهِ إِنَّهُ سَیَدْخُلُ عَلَیْکُمْ جَمَاعَةٌ یَسْتَبِقُونَ فَمَنْ بَشَّرَنِی بِخُرُوجِ آذَارَ فَلَهُ الْجَنَّةُ فَعَادَ الْقَوْمُ وَ دَخَلُوا وَ مَعَهُمْ أَبُو ذَرٍّ رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُ فَقَالَ لَهُمْ فِی أَیِّ شَهْرٍ نَحْنُ مِنَ الشُّهُورِ الرُّومِیَّةِ فَقَالَ أَبُو ذَرٍّ قَدْ خَرَجَ آذَارُ یَا رَسُولَ اللَّهِ فَقَالَ ص قَدْ عَلِمْتُ ذَلِکَ یَا أَبَا ذَرٍّ وَ لَکِنِّی أَحْبَبْتُ أَنْ یَعْلَمَ قُومِی أَنَّکَ رَجُلٌ مِنْ أَهْلِ الْجَنَّةِ وَ کَیْفَ لَا یَکُونُ ذَلِکَ وَ أَنْتَ الْمَطْرُودُ عَنْ حَرَمِی بَعْدِی لِمَحَبَّتِکَ لِأَهْلِ بَیْتِی فَتَعِیشُ وَحْدَکَ وَ تَمُوتُ وَحْدَکَ وَ یَسْعَدُ بِکَ قَوْمٌ یَتَوَلَّوْنَ تَجْهِیزَکَ وَ دَفْنَکَ أُولَئِکَ رُفَقَائِی فِی الْجَنَّةِ الْخُلْدِ الَّتِی وُعِدَ الْمُتَّقُونَ.علل الشرائع – الشیخ الصدوق – ج ۱ ص ۱۷۶/معانی الأخبار – الشیخ الصدوق – ص ۲۰۴ .
ترجمه:
خ
ابن عبّاس گوید: روزی پیغمبر صلی اللَّه علیه و آله به چند تن از اصحابشان که در مسجد قبا در خدمت وی بودند فرمود: نخستین شخصی که اکنون بر شما وارد شود مردی از اهل بهشت است، چون این سخن را از آن بزرگوار شنیدند، گروهی از ایشان برخاسته و بیرون رفتند، و هر یک از آنان قصد داشت که سریعتر مراجعت نماید تا خود نخستین واردشونده باشد و در نتیجه بهشتی گردد،پیغمبر صلی اللَّه علیه و آله به نیّت آنان پی برد، و به باقی مانده اصحابش که نزد وی بودند فرمود؛ بزودی چند تن بر شما وارد میشوند که از جهت زودتر رسیدن در حال سبقت از یک دیگرند، پس هر کدام از آنان که مرا به خروج «آذر» مژده دهد اهل بهشتت است. سپس آنان که بیرون رفته بودند بازگشتند و أبو ذر نیز همراهشان بود، آنگاه پیغمبر صلی اللَّه علیه و آله به ایشان فرمود: ما اکنون در کدام یک از ماههای رومی بسر میبریم؟
ابوذر گفت: یا رسول اللَّه آذر بپایان رسیده است.
پیغمبر صلی اللَّه علیه و آله فرمود: ای أبا ذرّ آن را می دانستم و لیکن دوست داشتم قوم من بفهمند که تو مردی از اهل بهشت میباشی، و چگونه چنان نباشد، حال آنکه پس از من بدلیل علاقهات به اهل بیتم تو را از حرم من دور گردانند، و تنها زندگی خواهی نمود، و تنها خواهی مرد، و قومی که عهده دار مراسم کفن و دفنت بشوند بسبب تو سعادتمند گردند و در بهشت جاودانی که به پرهیزگاران نوید داده شده همراه من خواهند بود.»(معانی الأخبار ص۲۰۵، علل الشرایع ج۱ ص۱۷۵)
🆔@abhas313
مهدی میرزائی
💠بررسی" اعتبار پایان صفر را مژده دهید بهشت برشما واجب میشود" متن عربی حدیث: «عَنْ سَعِیدِ بْنِ جُبَ
🔰روایات از حیث سندی ضعیف است وافرادی در سند حدیث قرار دارند که مبهم ویا مجهولند .
🔰هیچ حدیث معتبری وجود ندارد که بیان کند «هر کسی مرا بخروج ماه صفر بشارت دهد من او را به بهشت بشارت می دهم»!. و این مطلبی جعلی است.
🔰روزهای سال با هم یکسان هستند، معنا ندارد، بدون علت ماهی بر سایر ماه ها برتری این چنینی پیدا کند که به صرف بیان تمام شدن آن ماه بهشت لازم و بشارت داده شود!.
🔰در روایاتی که اشاره به ماه آذر شده است ، منظور بیان برتری و جایگاه ویژه جناب ابوذر در طی یک حادثه است تا ماندگاری آن بیشتر شود. البته برخی از اهل سنت مانند احمد حنبل این روایت را قبول نکرده اند، شاید چرایی آن این باشد که ابوذر از حامیان اصلی اهل البیت علیهم السلام بوده و اثبات چنین فضیلتی برای آنان گران تمام می شده است.
🔰خبر سایر اصحاب به اتمام ماه آذر سبب بشارت آنان به بهشت نشد! لذا نمی توان برای سایر مسلمانان در نسلهای بعد این حدیث را جاری بدانیم.
🔰برای اینکه کسی به اشتباه نیفتد در حدیث به خوبی آمده است که پیامبر صلی الله و علیه وآله وسلم ماه را می دانستند و ملاک صرف خبر به خروج ماه نبوده است، بلکه مقصود بیان فضیلتی برای ابوذر بوده است.«قَدْ عَلِمْتُ ذَلِکَ یَا أَبَا ذَرٍّ وَ لَکِنِّی أَحْبَبْتُ أَنْ یَعْلَمَ قُومِی أَنَّکَ رَجُلٌ مِنْ أَهْلِ الْجَنَّةِ »
🔰از همه اینها گذشته حضرت فرموده اند: «خروج آذر». آذر از ماه های رومی است و ماه رومی روزهایش با ماه قمری تطابق ندارد. لذا اینگونه نیست که همواره ماه آذر با ماه صفر مطابق باشد. تا بتوان این بشارت ها را برای این ماه دانست.
🆔@abhas313
مهدی میرزائی
💡تحلیل صدوری ودلالی حدیث موسوم به رفع قلم در کتاب بحارالانوار مرحوم مجلسی #نه_ربیع #عید_الزهرا_س 🔸حج
💡تحلیل صدوری ودلالی حدیث موسوم به رفع قلم در کتاب بحارالانوار مرحوم مجلسی
#نه_ربیع
#عید_الزهرا_س
🔸حجت الاسلام مهدی میرزائی
#مشاوره
🆔@abhas313
ثانیه های پایانی ماه صفره
تو فاطمیهات این روزها شروع شده
دلت شبیه دل مادرت پریشان است
همیشه کرب و بلاییم ما ولی امشب
کبوتر دلمان مقصدش خراسان است
الإمامُ الرِّضا عليه السلام :سَبعَةُ أشياءَ بِغَيرِ سَبعةِ أشياءَ مِن الاسْتِهْزاءِ : مَنِ اسْتَغْفَرَ بلِسانِهِ و لَم يَنْدَمْ بقَلبِهِ فَقدِ اسْتَهْزأ بنَفْسِهِ، و مَن سَألَ اللّه َ التَّوفيقَ و لَم يَجْتَهِدْ فَقدِ اسْتَهْزأ بنَفْسِهِ ، و مَنِ اسْتَحْزَمَ و لَم يَحْذَرْ فَقدِ اسْتَهْزأ بنَفْسِهِ، و مَن سألَ اللّه َ الجَنّةَ و لَم يَصْبِرْ على الشَّدائدِ فَقدِ اسْتَهْزأ بنَفْسِهِ ، و مَن تَعَوّذَ باللّه ِ مِن النّارِ و لَم يَتْرُكْ شَهَواتِ الدُّنيا فقدِ اسْتَهْزأ بنَفْسِهِ ، و مَن ذَكَرَ اللّه َ و لَم يَسْتَبِقْ إلى لِقائهِ فَقدِ اسْتَهْزأ بنَفْسِهِ .حديث
امام رضا عليه السلام :هفت چيز است كه بدون هفت چيز ديگر مسخره آميز است: كسى كه به زبان خود استغفار كند اما در دلش [از گناه ]پشيمان نباشد خودش را مسخره كرده است، كسى كه از خدا بهشت بخواهد امّا در برابر سختيها شكيبا نباشد خود را به سخره گرفته است ، كسى كه خواهان موفقيت باشد امّا نكوشد خودش را به باد تمسخر گرفته است، كسى كه جوياى دورانديشى باشد امّا احتياط نورزد خودش را ريشخند كرده است، كسى كه از آتش دوزخ به خدا پناه برد امّا خواهشهاى دنيايى را رها نكند خود را به باد تمسخر گرفته است و كسى كه خدا را ياد كند ولى براى ديدار او نشتابد خود را ريشخند كرده است.
اللّٰهُمَّ صَلِّ عَلَىٰ مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ وَاغْفِرْلِي وَ لِوالِدَيَّ، وَلِإِخْوانِي وَأَخَواتِي، وَأَعْمامِي وَعَمَّاتِي، وَأَخْوالِي وَخالاتِي، وَأَجْدادِي وَجَدَّاتِي، وَأَوْلادِهِمْ وَذَرارِيهِمْ وَأَزْواجِي وَذُرِّيَّاتِي، وَأَقْرِبائِي وَأَصْدِقائِي وَجِيرانِي وَ إِخْوانِي فِيكَ مِنْ أَهْلِ الشَّرْقِ وَالْغَرْبِ، وَ لِجَمِيعِ أَهْلِ مَوَدَّتِي مِنَ الْمُؤْمِنِينَ وَالْمُؤْمِناتِ الْأَحْياءِ مِنْهُمْ وَالْأَمْواتِ، وَ لِجَمِيعِ مَنْ عَلَّمَنِي خَيْراً، أَوْ تَعَلَّمَ مِنِّي عِلْماً
اللّٰهُمَّ أَشْرِكْهُمْ فِي صالِحِ دُعائِي وَزِيارَتِي لِمَشْهَدِ حُجَّتِكَ وَوَلِيِّكَ، وَأَشْرِكْنِي فِي صالِحِ أَدْعِيَتِهِمْ بِرَحْمَتِكَ يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ، وَبَلِّغْ وَلِيَّكَ مِنْهُمُ السَّلامَ
به یاد همه دوستان
فرازی از دعای عالیه المضامین
وَعادَتُكُمُ الْإِحْسانُ وَسَجِيَّتُكُمُ الْكَرَمُ، وَشَأْنُكُمُ الْحَقُّ وَالصِّدْقُ وَالرِّفْقُ
#امام_رئوف
💠پرونده اول#دهه_محسنیه
🔰در هیچ روایتی از معصومین ع دهه ای به نام محسنیه نداریم وتنها دهه منصوص که امام موسی بن جعفر ع به آن اشاره داشته اند دهه اول محرم است
🔰در نگاه به تاریخ شیعه نیز می بینیم که جز در دهه اول محرم، در هیچ موسم دیگر، شور عزا در سراسر شهرهای شیعی شکل نمی گرفته است. در عزای امام حسین علیه السلام نیز بسیاری از اهل تسنن ایران در کنار شیعیان به عزاداری می پرداخته اند.در تاریخ هیچ گزاره ای مبنی بر دهه محسنیه نداریم
🔰ذکر مصیبت برای اهل بیت ع به خصوص حضرت سیدالشهدا در هر روز وساعتی از سال موجب گشایش امور وبسیار مبارک وپسندیده است هرچند در روایتی از امام رضا ع ایشان می فرمایند با شادی اهل بیت ع شاد باشید وبا حزن آن ها محزون باشید
🔰حضرت فاطمه زهرا بعد از غصب مقام خلافت امیرالمومنین ع وتصرف زمین های فدک برای اعتراض وتبیین حقایق ودفاع از امیرالمومنین ع به مسجد پیامبر ص آمده ودر برابر مخالفین خطبه می خواند وهیچ گزارش تاریخی مبنی بر حالات جراحت در این ماجرا از ایشان نقل نشده است در حالیکه نحوه راه رفتن وچگونگی حضور حضرت صدیقه س در منابع تاریخی در این ماجرا گزارش شده است .با توجه به این تعبیر که: «ما تخرم من مشیه رسولالله؛ راه رفتنش هیچ۷ تفاوتی با راه رفتن رسول خدا(ص) نداشت.» میتوان چنین نتیجه گرفت که تا هنگام ایراد خطبه، هنوز هجمهای به خانه حضرت فاطمه(س) صورت نگرفته بود، زیرا در صورت مضروب شدنِ آن حضرت، نوعِ حرکت او نمیتواند معمولی باشد تا راوی آن را به راه رفتنِ رسول خدا(ص) تشبیه کند.[ابن ابی الحدید، شرح نهج البلاغة، ج۱۶، ص۲۶۳]
بنابراین هجوم وضربت دیدن حضرت بلافاصله بعد از شهادت پیامبر ص صورت نگرفته است
💠پرونده دوم#دهه_محسنیه
🔰در منابع تاریخی شیعه واهل تسنن آمده است که امام علی وحضرت صدیقه س بر مرکبی می نشستند وچهل شب به خانه انصار می رفتند وواقعه غدیر را برای مردم یادآوری می کردند.
اگر جراحاتی بر بدن حضرت بود علاوه بر اینکه مانع رفت وآمد ایشان میشد در منابع تاریخی نیز که جزئیات را ذکر کرده اند مطرح می گشت .
از آنجا که بنا بر روایت سلمان، پس از حمله مهاجمان به خانه حضرت فاطمه و واقعه سقط جنین، آن حضرت به طور مداوم و پیوسته بستری بود تا به شهادت رسید، میتوان چنین نتیجه گرفت که تا زمان ملاقاتهای شبانه آن حضرت با مهاجر و انصار، هنوز حملهای به خانه او صورت نگرفته بود؛[کتاب سلیم بن قیس هلالی، ص۱۵۳] زیرا در صورتِ وقوع حمله، آن حضرت دیگر توان رفتن به در خانه تعداد زیادِ مهاجران و انصار(حتی فقط اهل بدر)[همان، ص۱۴۶و ۱۴۸] را نداشت.
📌امام علي - طبق گفته "ابن قتيبه دينوري" - شبها حضرت فاطمه را سوار بر چارپايي ميكرد و در مجالس انصار ميگردانيد. فاطمه(س) از آنها ميخواست از امام علي پشتيباني كنند، آنان در پاسخ ميگفتند:
اي دختر رسول خدا ! بيعت ما با ابوبكر انجام شده و كار از كار گذشته است. نميتوانيم نقض بيعت كنيم. اگر شوهر تو قبل از ابوبكر به سوي ما ميآمد، به او مراجعه كرده و رهبري او را مي پذيرفتيم. (
پينوشت:
ابن قتيبة الدينوري، ابومحمد عبداللّه بن مسلم، الامامة والسياسة، تحقيق الشيري، چاپ: اول، سال چاپ: 1413 - 1371 ش، انتشارات شريف الرضي، ج1، ص29
💠پرونده سوم#دهه_محسنیه
🔰طبق شواهد تاریخی هجوم به خانه حضرت فاطمه(س) بعد از برگشت سپاه اسامه بن زید صورت گرفته است و سپاه اسامه بیش از یک ماه بعد از رحلت پیامبر(ص) به مدینه باز گشت.[تاریخ الیعقوبی، ج۱،ص۱۲۷] شخصی به نام بریده بن حصیب اسلمی که در جریان حمله به خانه حضرت زهرا(س) و بیعت گرفتن از امام علی(ع) حضور داشته و از ایشان طرفداری میکرده، در سپاه اسامه نیز به عناون پرچمدار حضور داشته است. او پس از بازگشت از جنگ، با اعتراض به خلیفه و طرفدارانش پرچمی در قبیله بنی اسلم نصب کرده و مردم را به بیعت با حضرت علی(ع) فرا خواند. پس از آن بود که طرفداران ابوبکر چارهای جز بیعت گرفتن از حضرت علی(ع) ندیدند.[سید مرتضی، الشافی فی الإمامة، ج۳، ص۲۴۳] این گزارشها گویای آن است که ماجرای حمله به خانه فاطمه زهرا(س) نمیتواند در روزهای اول ماه ربیع الاول افتاده باشد.
💠پرونده چهارم#دهه_محسنیه
🔰اگر بخواهیم برای همه مصیبت های وارد بر اهل بیت دهه بگیریم و عزاداری کنیم، باید تمام سال را مشکی پوشیده و عزاداری کنیم، که این حرکت ضررش بیشتر از نفعش خواهد بود. وقتی بیش از حد جامعه را مجبور به گریه و عزا کنیم، بعد از مدتی جامعه تاب نمی آورد و خواستار تعطیل شدن آن می شود. به همین دلیل حضرت آیت الله شبیری زنجانی این خطر را گوشزد کردند و درباره آن هشدار دادند و فرمودند: «افراط در عزاداریها به تفریط میانجامد. از آنجا که جامعه نمیتواند نسبت به همه عزاداریهای پیاپی مراقبت داشته باشد، سرانجام به انکار مجموع عزاداری روی میآورد.»
هم اکنون دو ماه محرم و صفر و یک ماه فاطمیه به عنوان ایام عزا در جامعه پذیرفته شده است، اگرچه تنها درباره دهه اول محرم روایت وجود دارد. در این سه ماه برای پیامبر اکرم، حضرت زهرا، امام حسن، امام حسین، امام سجاد و امام رضا علیهم السلام اقامه عزا می شود. بنابراین با ایجاد دهه عزا برای بقیه امامان معصوم علیهم السلام یعنی امیر المومنین، امام باقر، امام صادق، امام کاظم، امام جواد، امام هادی و امام عسکری علیهم السلام، کمتر از هفتاد روز دیگر به این ایام اضافه می شود و با برگزاری دهه محسنیه، این عدد به هشتاد روز می رسد. با این حساب، حدود نیمی از سال به عنوان ایام عزا معرفی خواهد شد.
🔰نامگذاری ایام سال و دهه گرفتن برای اهل بیت علیهم السلام گاهی از اوقات در جمع محدودی انجام می شود که آثار منفی چندانی ندارد، اما اگر بنا باشد که این مسأله در قالب جمعی و ساحت اجتماعی برپا شود، علاوه بر منفعت هایی که در مواردی پیدا خواهد کرد، ممکن است آثار منفی ای نیز داشته باشد. از آن جمله این امر برای بسیاری از افراد جامعه که در سطح ایمانی پایین یا متوسط هستند ممکن است ایجاد دافعه نماید. کما اینکه آیت الله شبیری زنجانی نیز چندی قبل به این مطلب اشاره فرمودند.