eitaa logo
مهدی میرزائی
580 دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
466 ویدیو
580 فایل
كانال رسمى حجت الاسلام مهدی میرزائی در زمينه نشر درسگفتارها، مواضع و سخنراني هاى ايشان و ارائه ومعرفی محتویات راهبردی در تربیت انسان تراز در تحقق تمدن مهدوی برای كاربران مي باشد. ▶️https://t.me/alab : ارتباط با ادمین📮 ⇨ @Mahdimir255
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰دیدگاه سوم: جمع بین حدیث امام جواد با روایات متواتر: برای جمع بین این روایت از امام جواد مبنی بر امکان تغییر و بداء در نشانه‌های حتمی ظهور، با روایات متعدد و مستفیض دیگر که نشانه‌های حتمی ظهور را حتمی و غیرموقوفه و غیر قابل تغییر می‌دانند، چند وجه و احتمال مطرح شده است: الف. دیدگاه علامه کورانی الف. دیدگاهی مطرح شده است که ماحصل آن چنین است: برای واژه محتوم، دو معنا، می باشد: "محتوم من الله" (از طرف خدا حتمی است) و "محتوم علی الله" (بر خدا حتمی شده است و امکان تغییر ندارد). و در این روایت امام جواد، منظور از "محتوم"، معنای اول آن، یعنی محتوم من الله مراد است. اعتقاد یهود درآفرینش جهان توضیح بیشتر اینکه: طبق گزارش قرآن، یهودیان، توهم و اعتقاد داشتند که دستان خدا، بسته است. بهودیان معتقد بودند، خدا بعد از اینکه جهان را آفرید و برخی از امور را متحقق ساخت، دیگر از تغییر آن، عاجر و ناتوان می‌شود (وَ قالَتِ الْيَهُودُ يَدُ اللَّهِ مَغْلُولَةٌ) قرآن با رد این قول، فرمود که دستان آن ها بسته است و دست خدا باز است: (غُلَّتْ أَيْديهِمْ وَ لُعِنُوا بِما قالُوا بَلْ يَداهُ مَبْسُوطَتان). و این تفکر یهود، در میان برخی از مسلمانان نیز نفوذ کرده بود. بنابراین گاهی تصور می‌شد که وقتی امر حتمی باشد، یعنی بر خدا هم حتمی است (محتوم علی الله)، و دیگر قابل تغییر نخواهد بود، خیر اینگونه نیست بلکه، "محتوم من الله" است، یعنی از طرف خدا حتمی است اما طبق آیه قرآن، اینگونه نیست وقتی امری از طرف خدا، حتمی شد، دیگر دست خدا بسته باشد (همانطور که یهودیان تصور میکردند) بلکه دست خدا، باز است. بنابراین این روایت امام جواد، که میفرماید امکان بداء و تغییر در سفیانی نیز می باشد، اشاره به همین ماجرا، دارد. یعنی با اینکه سفیانی، از طرف خدا، حتمی می باشد (محتوم من الله)، البته تصور نکنید که بر خدا حتمی شده است (محتوم علی الله)، خیر، اینگونه نخواهد بود و دستان خدواند باز است (يَداهُ مَبْسُوطَتان)و این قول علامه کورانی، صحیح، بنظر می‌رسد. ب. دیدگاه علامه مجلسی ب. البته میتوان بین این روایت از امام جواد علیه السلام و روایات متعدد دیگر، جور دیگری نیز جمع کرد. همانطور که علامه مجلسی می‌فرمایند: امکان دارد، مقصود از بداء در نشانه های حتمی در این روایت، به معنای بداء در خصوصیات و ویژگی‌های نشانه های حتمی، است، نه بداء در اصل وجود نشانه‌های حتمی.زیرا همانطور که گفته شد، از تقابل میان علایم موقوف و حتمی که در برخی از روایات آمده، برمي‌آيد که سفیانی و دیگر نشانه های حتمی ظهور از دایره علایم موقوف و غیر حتمی خارج است. بنابراین، حمل این نشانه های محتوم بر آنچه که احتمال بداء در آن راه دارد به نوعی وارد کردن علائم محتوم به دایره علائم موقوف و غیر حتمی است كه بر خلاف ظاهر روایات سفیانی و دیگر نشانه‌های حتمی می‌باشد، بلکه نتیجه این سخن، به نوعی موجب لغو بودن تقسیم‌بندی علائم ظهور به حتمی و غیر حتمی است. که در روایت معتبر از امام باقر، نقل شده است. در حالیکه روایات اسلامی، نشانه‌های ظهور را به دو دسته حتمی و موقوف (غیرحتمی) تقسیم کرده‌اند و حاشا که سخن بیهوده و لغوی از امام معصوم صادر شود. بنابراین میتوان گفت در علائم حتمی، بداء راه ندارد اما علائم غیر حتمی و خصوصیات علائم حتمی، ممکن است، مشمول حکم بداء شوند. البته بنظر می رسد، وجه اول و دیدگاه علامه کورانی نسبت به دیدگاه علامه مجلسی صحیح‌تر بنظر می‌رسد. البته توجه کنید که امکان تحقق بداء در علائم غیر حتمی، نه به این معنا است که اتفاق نخواهد افتاد. بلکه برعکس، به این معنا است که چون در لسان اهل بیت و در احادیث ذکر شده اند. احتمال تحقق علائم غیر حتمی مقدم است بر عدم تحقق‌شان، ولی قطعی‌الوقوع نخواهند بود. جمع‌بندی درصورت فرض پذیرش روایت موجود در کتاب الغیبۀ نعمانی (روایت منقول از امام جواد)، مبنی بر امکان تغییر و بداء در نشانه‌های حتمی ظهور، باید بین این روایت و روایات متعدد، مستفیض و متواتر دیگر -که از وقوع قطعی نشانه های حتمی ظهور گزارش می کنند- جمع کرد و بهترین وجه جمع، همان دیدگاه علامه کورانی می‌باشد 🆔@abhas313
🔰یک پرسش از محضر علامه مجلسی ره👇 قوله اللهم إنا لا نعلم منه إلا خيرا ربما يستشكل هاهنا بأن هذه كيفية للصلاة على المؤمن برا كان أو فاجرا فكيف يجوز لنا هذا القول فيمن نعلم منه الشرور و الفسوق. ▫️ 1) خواندن این جمله در نماز میت استثنای از حرمت کذب باشد (يجوز أن يكون هذا مما استثني من الكذب سوغ لنا رحمة منه على الموتى ليصير سببا لغفرانهم كما جاز في الإصلاح بين الناس). ▪️ 2) نمازگزار نیت کند که مراد از خیر، خیر اعتقادی است که البته ایشان تردید میان محسن یا مسیء بودن میت بعد این جمله را ناسازگار با آن می‌داند (يخصص الخير و الشر بالعقائد لكن الترديد المذكور بعده لا يلائمه). ▫️ 3) به سبب احتمال توبه یا شمول عفو و شفاعت هیچگاه شر افراد برای شخص معلوم نیست: (إن شرهم غير معلوم لاحتمال توبتهم أو شمول عفو الله أو الشفاعة لهم مع معلومية إيمانهم). ▪️ 4) اختصاص این دعا برای افرادی که انسان از آنان گناه سراغ ندارد. 👈 هرچند این وجه در میان فقیهان طرفدارانی دارد اما علامه مجلسی این وجه را بعید شمرده است. بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج‏78، ص: 358 🆔@abhas313
🔰آیا می توان در رکعت دوم نماز جمعه به امام اقتدا کرد؟ آیت الله خامنه ای: اگر در رکوع و یا قبل از رکوع رکعت دوم برسید، می توانید به نیت نماز جمعه اقتدا کنید، و رکعت دوم خود را مانند رکعت دوم نماز جمعه بخوانید یعنی قنوت را بعد از رکوع انجام دهید، و کفایت از نماز ظهر هم می کند. نکته: بنابر احتیاط باید قرائت نماز جمعه با صدای بلند خوانده شود. آیت الله مکارم: اگر در رکعت دوم به جماعت اقتدا کرده اید، رکعت دوم نماز را خودتان بخوانید و بنابر احتياط قنوت بعد از رکوع رکعت دوم را نخوانید. احتیاط واجب این است که حمد و سوره را بلند بخوانید. خواندن نماز ظهر لازم نیست و نماز جمعه کفایت نماز ظهر می کند. آیت الله سیستانی: هرگاه مأموم قبل از رکوع رکعت دوّم نماز جمعه به امام برسد اقتدا کند و یک رکعت دیگر را فرادی بخواند، نماز جمعه‌اش صحیح است، و اگر در رکوع رکعت دوّم امام را درک کند ـ بنا بر احتیاط واجب ـ نمی‌تواند به این نماز جمعه اکتفا کند و باید نماز ظهر را بجا آورد.   [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: 6z55pr2. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 140102230031. [3]. توضیح المسائل آیت الله سیستانی مسئله 719 🆔@abhas313
رهیافتی اجتهادی به مفهوم شرط؛جلسه سوم.mp3
32M
رهیافتی دقی واجتهادی به مفهوم شرط با عنایت به کتاب الوسیط آیت الله سبحانی (جلسه سوم) 🔸مسلک متاخرین در مفهوم شرط 🔸ادله انحصار شرط 🔹تبادر 📌مناقشه بر دلیل تبادر 👈نگاهی به مفهوم علم ارتکازی وتفاوت علم اجمالی وارتکازی با علم اجمالی موجود در اصول عملیه 🔹انصراف 👈اسباب سه گانه انصراف 👈انصراف کثرت استعمالی در استظهار عرفی 📌مناقشه بر انصراف 🔹اطلاق 📌مناقشه بر اطلاق لفظی 🔸متفاهم عرفی 🆔@abhas313
46.44M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢 خروش میلیونی یمنی‌ها در پاسخ به فراخوان رهبر انصارالله با پیام وفاداری به فرماندهان شهید... همراه با غزه و لبنان تا پیروزی 🆔@abhas313
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ژنرال وزلی کلارک: "قرار بود بعد از ۱۱ سپتامبر ما ۷ کشور را در ۵ سال نابود کنیم. با عراق شروع می‌شد و بعد سوریه، لبنان، لیبی، سومالی، سودان و درنهایت با ایران به اتمام می‌رسید! ⬆️ ویدیوی بالا اشاره به جزئی از برنامه رژیم صهیونیستی آمریکایی برای خاورمیانه جدید (از نیل تا فرات!) داره که البته به لطف الهی، درایت مقام معظم رهبری و مجاهدت‌های محور مقاومت شکست خورد
یکی از دغدغه های فقه آموزان کاربردی سازی اصول وقواعدی است که در مباحث فقهی مطرح گردیده است ‌‌. گاهی برخی به گمان این که مسائل اصولی کاربردی نیست نسبت به آموختن آن ها ممکن است کوتاهی کنند . مجموعه معجم تطبیقی به زبان عربى و حاصل تلاش جمعى از فضلا و فرهيختگان حوزه علميه مشهد است كه پس از سال‌ها تلاش طاقت‌فرسا و تهيه و بررسى ده‌ها هزار فيش از 57 كتاب فقهى به دست آمده است. اهميت اين معجم و فوايد كاربردى آن و جايگاه آن در جست‌وجوها و مطالعات و پژوهش‌هاى فقهى و اصولى بر عالمان و پژوهشگران پوشيده نيست.برای کتاب ۱۵سال زمان صرف شده است .  کتاب معجم تطبیقی، كاربرد قواعد اصول فقه در مسائل فقهى در محدوده زمانى متأخّرين؛ يعنى از زمان علامه حلّى تا صاحب جواهر با روش نمايه‌زنى و به‌صورت جدولى تنظيم شده است. 👈روش کار با کتاب برای استفاده از کتاب ابتدا وارد فهرست کتاب شده وعناوین قواعدی را که مولف کتاب به صورت تطبیقی در آن ها اظهار نظر کرده را پی می گیریم .مثلا در فهرست، عناوین تطبیقی کتاب مهذب را مشاهده کرده وبا انتخاب یکی از عناوین وارد صفحه مورد نظر می شویم ؛برای مثال عنوان هفتم فهرست کتاب مهذب که حجیت خبر واحد است را پی می گیریم بعد وارد صفحه ۳۵۵می شویم وهر مساله تطبیقی ذیل خبر واحد که صاحب مهذب بررسی کرده را مورد واکاوی قرار می دهیم . 🆔@abhas313
رَیاحینُ الشَّریعَه در ترجمه بانوان دانشمند شیعه تألیف ذبیح الله محلاتی(۱۳۱۰-۱۴۰۶ق)، کتابی به زبان فارسی است که بیشتر به معرفی بانوان دانشمند شیعه می‌پردازد. مولف، کتاب را با شرح زندگانی حضرت زهرا(س) آغاز و با مناقبی از او به پایان داده است. وی دو جلد نخست را به زنان نامدار از خاندان اهل بیت(ع) اختصاص داده و در جلدهای بعدی بانوان شیعه را به ترتیب الفبا معرفی کرده است. در جلد پایانی نیز به زنان مشهور و صاحب اثر غیرشیعی، از زمان حضرت آدم تا دوره قاجار پرداخته است. 🆔@abhas313