eitaa logo
ابوقاسم
31.7هزار دنبال‌کننده
826 عکس
151 ویدیو
1 فایل
ارتباط @aboghasem
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌تحلیل عمیق و مهم حوادث اخیر کشور توسط آقای ابوقاسم سردبیر خبرگزاری وستانیوز
🔴جریان شناسی انصار الله / قسمت دوم ✏اندیشه های جنبش انصار الله یمن جنبش شباب المومن از ابتدای پیدایش خود تحت تاثیر اندیشه های بدر الدین الحوثی قرار گرفت به شکلی که مراکز مختلف این جنبش روابط فکری خود با بدر الدین الحوثی را آشکار کردند ، هرچند این موضوع موجب شکاف و اختلافات زیادی میان شاخه های مختلف زیدیه شد اما بسیاری از زیدی مسلک ها در شمال یمن اعتماد زیادی به بدر الدین پیدا کردند و بر اساس مبانی فکری وی قدم بر می داشتند. 🔶 یکی از ویژگی های فکری شباب المومن ( انصار الله ) که آبشخور از افکار بدرالدین الحوثی بود تقارب فکری زیدیه با شیعه ی اثنی عشری است ، این تئوری زیدیه را مجاب به مقابله با وهابیت و تبلیغات گسترده ی آن ها در مناطق مختلف یمن کرد و در صدد مبارزات فکری با جریان انحرافی نو پدید وهابیت در یمن که قبل از آن به عنوان یک تهدید فکری مطرح نبود بر آمدند. 🔶 اشتراکات فقهی و کلامی شیعه ی اثنی عشری و زیدیه در نظریه ی تشکیل حکومت اسلامی و مبارزه با کفر و دفاع از اسلام خود را بیش از پیش به منصه ظهور آورد . برای همین بسیاری از زیدی مسلک ها که به اشتراکات فقهی و اعتقادی مذهب شیعه و زیدیه واقف بودند ، با کسانی که بدر الدین الحوثی را به دلیل افکار وی مذمت می کردند به مقابله بر آمدند و آن ها را انسان های کم فهم قلمداد می کردند . زیدیه همانند شیعیان امامت را یکی از اصول پنجگانه ی مذهب زیدی و اطاعت از وی را واجب شرعی می دانند. محمد عبد العظیم الحوثی از جمله علمای زیدیه بود که به مخالفت با بدر الدین الحوثی پرداخت ، به شکلی که بدر الدین الحوثی را متهم به ارتداد و خروج از زیدیه کرد ، کار به این جا ختم نشده بود و محمد عبد العظیم الحوثی بدر الدین و حامیان وی را خبیث تر از اسراِئیل نامید و جنگ با آنان را از نماز واجب برتر برشمرد. اما زیدیه امروز عبد الملک بدر الدین الحوثی را امام خود می دانند و دفاع از وی را واجب شرعی اعلام کردند ، در سال های کنونی تقارب فکری میان مذهب شیعه و زیدیه به اوج خود رسید و وحدت فکری بسیار هوشمندانه ای میان زیدی مسلک ها در یمن شکل گرفته است ، این رفتار مهر تاییدی بر افکار صحیح علامه بدر الدین الحوثی است که در فضای خفقان یمن از اشتراکات مبانی فکری جریان های اسلامی دفاع می کرد و در صدد مقابله ی فراگیر با وهابیت بر آمده بود. 🔶️ به برکت مجاهدت های بدر الدین الحوثی و دیگر علمای زیدیه ، امروزه اندیشه های زیدیه از صورت فرضیه خارج و به یک نظریه ی تثبیت شده رسید و در مدارس استان های مختلف از جمله صنعاء پایتخت یمن تدریس می شود ابوقاسم
🔴جریان شناسی انصار الله یمن //قسمت اول ✏تاریخ پیدایش جنبش انصار الله یمن شباب المومن نام اولین تشکیلات جوانان زیدی یمن بود که در سال ۱۹۹۰ برای فعالیت های اجتماعی سیاسی و عقیدتی در شهر صعده ی یمن تشکیل شد. مقر اصلی شباب المومن شهر شمالی صعده بود ، این گروه کوچک توسعه نیافته حکومت وقت یمن را وابسته به غرب می دانستند ، نخست دبیر این تشکیلات محمد یحیی عزان بود . صلاح احمد فلیته از تئوریسین های این جنبش به حساب می آمد. بعد از مدتی از گذشت ریاست محمد یحیی عزان ، حسین الحوثی به عنوان دبیر این مجموعه منصوب شد . حکومت یمن برای سرکوب گروه شباب المومن بارها به شهر صعده حمله کرد و بسیاری از جوانان زیدی را دستگیر و در زندان ها شکنجه می کردند. جنبش انصار الله یمن همان جریان توسعه یافته ی شباب المومن است که با شکل گیری بیداری اسلامی در کشورهای عربی جان تازه ای گرفت و پایگاه های اجتماعی گسترده ای را در استان های شمالی ایجاد کردند شباب المومن مبانی اعتقادی خود را به صورت تلفیقی از مبانی اعتقادی زیدی و اعتقادات اثنی عشری شکل دادند ، این مبانی تحت تاثیر اعتقادات بدرالدین الحوثی شکل گرفت . بدرالدین الحوثی مبانی انقلاب اسلامی و امام خمینی ره را به عنوان الگوی اجتماعی سیاسی جریان خود در صعده ی یمن قرار داده بود. ابوقاسم
پایان آتش بس در یمن در این مرحله پیام واضحی برای ائتلاف سعودی اماراتی دارد و این یعنی خط و نشان واضح برای تجار جنگ و خون ریزی در یمن است یمنی ها در ایام آتش بس شاهد نقض مکرر این توافقنامه از سوی ائتلاف بودند به گونه ای که به غیر از قطع حملات هوایی به شهرها هیچ یک از بندهای این آتش بس از جمله آزادسازی تجارت بین المللی یمن با سایر کشورها، بازگشایی فرودگاه ها و بنادر و... را عملیاتی نکردند. مقاومت یمن دلیلی برای ادامه دادن این آتش بس یک طرفه ندید چون منافع آن ها تامین نشد. موضوع مهم رسانه ای شدن قدرت و توان نظامی انصارالله یمن است که انواع و اقسام موشک های بالستیک و پهپاد ها و... را به نمایش در آورد و باعث قوت قلب ودلگرمی مردم این کشور برای مقابله با اشغالگران شد. یمنی ها این بار می خواهند با شناسایی اهداف حياتي و استفاده از دقت تسلیحات خود و همچنین شدت ویرانی آن ها عربستان و امارات را تنبیه کنند تا آن ها را متوجه اراده حتمی و پولادین ستاد مشترک نیروهای مسلح یمن و نیروهای مردمی این کشور به رهبری سید عبدالملک بدرالدین الحوثی برای تسلط بر همه اراضی یمن کنند. ابوقاسم
🔴پشت پرده سفر مثلث شوم اسرائیل، ترکیه و عربستان به باکو حمایت نظامی و سیاسی رژیم صهیونیستی،عربستان و ترکیه به آذربایجان نشان می دهد تحولات در قفقاز جنوبی به سمت شفاف شدن بازیگران و شکل گیری آرایش امنیتی، نظامی و سیاسی برای مقابله با ایران می رود. این رفت و شد ها میان مقامات عربستان و اسرائیل وترکیه با آذربایجان برای مقابله با ایران است چراکه کنترل کردن ارمنستانِ ضعیف نیازی به شکل گیری چنین ائتلافی ندارد و همان طور که سابقا عرض شد تنش های ساختگی آذربایجان و ارمنستان بر سر خطوط مرزی و تصویر سازی جریان های پان ترکسیم در ذهن مردم ایران برای تلقی جنگ اسلام و کفر در اتفاقات قفقاز در حال فروکش کردن است و با نشست غبار فریبنده و توهمات احساسی، توطئه اصلی در حال نقش بر آب شدن است مثلث اسرائیل، ترکیه و عربستان+پاکستان از حامیان اصلی جمهوری آذربایجان برای جنگ قره باغ بودند. این حمایت ها همگی برای رسیدن به اتفاقات امروز بود تا همه این کشورها و رژیم صهیونیستی مانع شکل گیری نظم جدیدی در خطوط تجاری و ترانزیت (شمال_جنوب به جای کانال سوئز) آن هم با محوریت ایران شوند. چون این اتفاق هژمونی بلوک غرب را تضعیف خواهد کرد. تغییر مسیر کریدور شمال جنوب به سمت ترکیه(آن هم از طریق تصرف منطقه زنگزور يعني سیونیک و اتصال به نخجوان و ترکیه و سواحل مدیترانه) و همچنین انتقال انرژی از دریای خزر، ترکمنستان و قزاقزستان به اروپا از دیگر پروژه های ذی نفع برای بلوک غرب است که این کشورها دنبال می کنند. پاکستان نیز می تواند با استفاده از ظرفیت بندر گوادر و بدون نیاز به ایران از طریق افغانستان و ترکمنستان و دریای خزر وارد ترانزیت طراحی شده ترکیه و اسرائیل شود و همچنین کشورهای حاشیه دریای سیاه و قفقاز را به سواحل مکران متصل کند. این یک جنگ ترکیبی است که قدرت‌های منطقه ای و جهانی در آن مشارکت دارند و طبیعتا هرکشوری که بیش تر از دیگران سرمایه گذاری کند و بتواند محوریت این ترانزیت را به خود اختصاص دهد گوی سبقت را از دیگران ربوده است ابوقاسم وستانیوز
🔸تفاوت زبان ایدئولوژی و نگاه تمدنی مشخصا نظام جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر یک سری از باورها و احکام مذهب شیعه شکل گرفته یا اینکه به سمت و سوی تحقق آرمان های مذهب شیعه در حال حرکت است این موضوع این تصور را ایجاد می کند که بنابراین همه رفتارها و کنش های ایران در سطح منطقه و بين الملل باید از همین دریچه دنبال شود و ایران تنها از لنز باورها باید به ارتباطات خود با منطقه و جهان بنگرد. پذیرش تفاوت های فرهنگی، تاریخی و فکری در جوامع بشری یک ضرورت انکار ناپذیر است. هرکشوری متناسب با الگوها و آیین نیاکان و اسطوره‌ های تاریخی خود به نقطه ای رسیده که برای ابعاد مختلف جامعه سازوکارهای مشخصی را در قالب اندیشه، فرهنگ و تربیت طراحی می کند و آن را نقطه عطفِ حیات بخش برای پیشرفت و توسعه جامعه خود می داند. ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست و برای رشد مردمان خود از باورهای وحیانی بهره می گیرد. نکته اساسی این است که ایران چگونه باید با کشورهایی که با آیین اسلامی سروکار ندارند ارتباط فکری وفرهنگی برقرار کند؟ این همان نقطه ای است که باید مورد توجه قرار گیرد که ایران برای ارتباط با بسیاری از کشورهای آسیای مرکزی باید به ارتباطات فکری و فرهنگی خارج از باورهای دینی روی آورد، کشورهایی نظیر افغانستان، تاجیکستان، ازبکستان، ترکمنستان، قزاقستان و قزقیزستان که از زبان وفرهنگ و ادبیات مشترک با ایران برخوردار اند، این یعنی زبان فرهنگ و مشترکات تمدنی ایران با این کشور ها می تواند جوامع پارسی را به گرد هنر و ادبیات جمع کند و همین مساله می تواند منجر به قرابت فکری و مذهبی میان این کشورها شود. جای تاسف دارد که هرگز نتوانستیم نسبت به فرهنگ های متنوع جوامع رویکرد ها وسیاست های متناسب با آن را طراحی کنیم. جامعه مذهبی عراق یقینا با فرهنگ و مردم تاجیکستان متفاوت است این تفاوت های فرهنگی و ملی گزینش رفتارهای متناسب با اقتضائات این جوامع را می طلبد. وقتی ما نتوانستیم با کشورهای هم تمدن خود دیالوگ برقرار کنیم و از ارزش های زبان فارسی و الگوهای ادبیات و هنر که سرمایه فرهنگی مشترک فارسی زبان ها محسوب می شوند فاصله گرفتیم این یعنی گزینش سیاست ما نسبت به کشورهای فارسی زبان موفق نبوده و همین امر منجر به کاهش ضریب نفوذ فرهنگی ایران در این کشورها شده و میدان به رقیب دیگری به نام ترکیه داده شد که بازار سرقت اسطوره های فرهنگ و ادب را به راه انداخته است. یقینا راه ورود آموزه های اسلامی به کشورهای آسیای مرکزی بازگشت به مشترکات تمدنی فارسی زبان ها در این کشورها است و به این درک برسیم که تمدن فارسی نقطه مقابل ارزش های دینی نیست. ابوقاسم
🔴مجموعه قرارگاه سازندگی زیر نظر خبرگزاری وستانیوز این قرارگاه چند سالی است که در موضوعات زیر فعالیت می کند 📌شناسایی بیماران خاص و صعب العلاج و معرفی آن ها به مراکز مختلف تصمیم گیر. 📌شناسایی نیازمندان و فقرای واقعی و انتشار آگهی برای آن ها و همچنین معرفی به مراکز جهادی و خیرین استان ها 📌دریافت عبادات استیجاری از عموم مردم و صرف آن برای بیماران خاص 📌دریافت نذورات، ذبح و کمک های مردمی برای توزیع میان نیازمندان و مستمندان این رسانه را از حمایت های خود بی بهره نکنید 👇👇👇 @heydaarii https://eitaa.com/joinchat/3562274852Cfc6c2ea036
🔴رسانه، ابزار قدرت ها امروزه رسانه نیاز های جدیدی را برای زندگی بشر تعریف کرده است به عبارت دیگر رسانه برای بقاء خود باید موقعیت خود را در سطح اول زندگی بشر حفظ کند، این دور باطل تا زمانی که بشر به این موضوع نیاندیشد که رسانه همزمان با خلق فرصت ها در حال پمپاژ فقر و نیاز در انسان ها است ادامه خواهد داشت. بنابراین رسانه یک فرهنگ جدیدی در زندگی بشر خلق کرد این فرهنگ با تمام عيب ها و کم و کاستی ها بخش اعظمی از زندگی جوامع بشری را در اختیار خود گرفت اینکه می گویم در اختیار گرفت سخن گزافی نیست، امروزه رسانه در کنار فرصت سازی های بی نظیر برای انسان ها در مشکل آفرینی وچالش سازی نیز فعال بوده است. رسانه قدرتمند ترین ابزار تهاجم برای جنگ قدرتمند هاست چراکه این ابزار هوش مصنوعی طراحی شده قدرت ها را جایگزین هوش طبیعی انسان می کند و اورا از خود بی خود می کند یعنی او را از فرهنگ، تاریخ و پیشینه و ارزش های ملی و مذهبی خود دور می کند. دقیقا همان کاری که نتوانستند با حمله نظامی محقق کنند با یک جنگ آرام و بی سر و صدا بخوبی انجام دادند و یک شبیخون فرهنگی زدند ابوقاسم
🔴✅جایگاه استکبار ستیزی در اندیشه ی تمدن اسلامی لازم نیست برای تبیین تمدن اسلامی اسیر نوشته ی های سنگین و واژگان فلسفی شویم، ایران برای تحقق حیات سالمِ جامع و همه شمول مبتنی بر ارزش های توحیدی اسلام باید فاصله ی میان ارزش های آرمانی نوشته شده با کنش ها و اقدامات عملی خود را کاهش دهد، این برای توسعه و پیشرفت و رسیدن به اهداف آرمانی یک اصل اجتناب ناپذیر است و اختصاص به جوامع دینی هم ندارد. جوامع بشری سعی می کنند از امکانات فرهنگی، آداب و رسوم، خلاقیت ها، منابع طبیعی، ارزشهای معنوی و اخلاقی و دریک کلام از عنصرهای مفید و امتیازات خود برای توسعه ی فراگیر در جامعه بهره گیری کنند. ممکن است مفهوم توسعه در میان جوامع بشری معنای مشترکی نداشته باشد اما اصل مشترک انسان ها پیشرفت گرایی و عدم توقف در داشته های فعلی خود است جای دوری نرویم ایران یکی از آن دسته کشورهایی است که برای توسعه و پیشرفت و حیات سالم از برنامه ی کامل و جامعی برخوردار است، برنامه ای نه مبتنی بر خواسته های ناقص بشری بلکه بر اساس ارزش های واقعی و فطری که انسان را به ارزش های خداپسندانه نزدیک می کند. اما این ها همگی آرمان های نوشته شده ای است که تا محقق شدنشان راه بسیار طولانی در پیش داریم استکبار ستیزی یکی از شاخص های اساسی در تمدن اسلامی است اما همه ی تقابل تمدنی ما با غرب استکبار ستیزی نیست نارضایتی افراد جامعه ی ما ناخودآگاه درحال فریاد زدن فاصله ی حاکمیت با ارزش های تمدنی ایران اسلامی خود و تقلیل دادن آن به استکبار ستیزی هستند، تمدن خواه واقعی می تواند به راحتی صدای جامعه را بشنود و آن را نه به عنوان تنش و خشونت به حساب آورد تا سرکوب کند بلکه آن را به عنوان ورق و صورت دیگری از جامعه ی تمدن خواه و به نفع و مصلحت جامعه به حساب آورد. تقابل اگر تمدنی باشد باید در تفاوت های ارزشی و اخلاقی، آداب و سنت ها، گرایش های اجتماعی و فرهنگ اسلامی ایرانی خودش را نشان دهد و مردم در کنار استکبار ستیزی موفق، به کارآمدی تمدو خواهان و آرمان گرایان در دیگر ساحت های زندگی باور پیدا کنند. نویسنده ی این متن قبل از اینکه صرفا استکبار ستیز باشد یک تمدن گرای استکبار ستیز است. ✏️ وستانیوز
🔴حضور دکتر احمد کاظمی کارشناس ارشد مسایل قفقاز در لایو زنده خبرگزاری وستانیوز (غرب آسیا) در ایتا 🔺با توجه به اهمیت تحولات ژئوپلیتیکی در قفقاز جنوبی، برنامه لایو زنده برای بررسی تحولات قفقاز برگزار می شود 🕙زمان:جمعه ساعت22 شب کانال غرب آسیا در ایتا میهمان :دکتر احمد کاظمی کارشناس ارشد مسایل قفقاز خبرگزاری وستانیوز
🔴سوریه سازی ایران حوادث این روز های ایران تداعی کننده سناریوی اجرا شده در سوریه است. 🔺نقش پر رنگ جریان های تجزیه طلب در اتفاقات اخیر، 🔺هدایت رسانه ای و سایبری از سوی کشورهای غربی و رقبای منطقه ای 🔺فعال شدن توده های منافقین به شکل شبکه ای در کشور 🔺فرسایشی کردن اعتراضات و اختلال در کسب و کار مردم برای ادامه دار کردن آن 🔺اجرای عملیات های مسلحانه و عادی سازی ترور نیروهای بسیجی و انتظامی در اعتراضات این موارد در سوریه بخوبی پیاده سازی شد و دشمن این کشور را وارد یک جنگ شهری خانمان سوز کرد امنیت نباید بازیچه منافقین داخل قرار گیرد حامیان منطقه ای اتفاقات اخیر صرفا اقلیم شمالی عراق نبوده، اگر قرار بر تنبیه باشد باید عقبه تروریست ها و تجزیه طلب ها یعنی ترکیه، جمهوری بی ریشه باکو، عربستان سعودی(که خب قرار است در روز های آینده توسط یمن تنبیه شود) و پاکستان که ملجائی برای ترویست های سیستان و بلوچستان شده باید تنبیه شوند. مسئولین قرار بود بر سر امنیت این مردم با کسی شوخی نداشته باشند اما ما شاهد اتفاقات دیگری هستیم ابوقاسم
🔸خلاء رویکرد های فرهنگی و رسانه ای در محور مقاومت قسمت اول در اینکه محور مقاومت دستاوردهای امنیتی و نظامی خوبی در کشورهای هدف(سوریه، عراق، یمن، لبنان و فلسطین) به دست آورد قابل تردید نیست اما توجه به چند نکته، بسیار ضروری است 1_ضرورت برنامه بلند مدت برای حفظ منافع: بالاخره در منطقه ای قرار داریم که تضارب منافع بیداد می کنه و تا دلتون بخواد رقبای قَدَر بین المللی و منطقه ای داریم، ایران و جریان های همراه اگه بخوان نفوذ امنیتی و سیاسی خودشان را در منطقه حفظ کنند باید در سیاست ورزی ها و برخی رویکردهای خود در کشورهای هدف بازنگری کنند. متاسفانه رابطه ایران با کشورهایی نظیر عراق و سوریه به احزاب سیاسی و شاخه های نظامی اختصاص پیدا کرده و باتوده های مختلف جامعه روابط عمیقی ندارند، البته احزاب و جریان های سیاسی این دوکشور نیز ارتباط چندان موفقی با مردمانشان ندارند. این موضوع منجر به کاهش نفوذی اجتماعی ایران در این کشورهای میشه (البته الان هم شده) متاسفانه خطرات این موضوع و ابعاد آن برای دوستان مورد توجه قرار نمیگیره این موضوع تاثیرات مخربی برای آینده سیاسی ایران در این کشورها به همراه دارد
🔸خلاء رویکرد های فرهنگی و رسانه ای در محور مقاومت قسمت دوم 2_اهتمام به رویکردهای فرهنگی و اقتصادی: حفظ موقعیت سیاسی و امنیتی محور مقاومت در کشورهای منطقه به میزان نقش و جایگاه آن ها در مناسبات فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و حتی رسانه ای بستگی دارد، هرچند سهم ایران در بازسازی امنیتی عراق وسورية از همگان بیشتر بود اما درحوزه تجاری و بازسازی عراق وسوریه کشورهای رقیب بیش از ما مشغول شدند، برای مثال حجم مبادلات تجاری میان عراق و ترکیه بیش از 20 میلیارد دلار است این درحالی است که حجم مبادلات تجاری میان ایران و عراق تاکنون به 10 میلیارد در سال رسیده است. رسانه به عنوان رایج ترین ابزار ارتباطی که بهترین و آسان ترین گزینه برای تاثیرگذاری تربیتی و فرهنگی است و در بلند مدت می تواند به فرهنگ سازی مورد انتظار شما کمک شایانی بکند متاسفانه از جایگاه با اصالتی در رفتار و رویکردهای فرهنگی گروه های وابسته به مقاومت در منطقه برخوردار نیست و همین امر درکنار سایر خلاء های فکری، تربیتی و عدم تخصص در رفتار شناسی و رویکردهای صحیح منجر به انفعال آن ها در کشورهای خود شده است یا اینکه خواهد شد. باید اعتراف کرد که سیاست زدگی احزاب و جریان های نظامی متعلق به مقاومت منجر به فاصله گرفتن آن ها با توده های مختلف مردم و جامعه هدف خودشان شده، مساله ای که خود ما در ایران شاهد آن هستیم به نظر می رسد دیپلماسی فرهنگی و رسانه در بانک اهداف دست اندرکاران حوزه فرهنگی مقاومت نیست یا اینکه از تخصص لازم برخوردار نیستند، نمونه اش را می توان به شبکه العالم پرداخت که ما هنوز درگیر این موضوع هستیم که آیا مجری کراوات بزند یانه یا مجری خانوم حجاب با چادرد داشته باشد یا حجاب بدون چادر هم کافی است و برخی از رویکرد های امنیتی که عملا رسانه را اسیر خودش کرده و به خاطر فرسایشی شدن محتواها و اخبار عملا از سایر رقبای رسانه ای خودش مثل الجزيرة فرسنگ ها عقب افتاده
🔴سوریه سازی ایران حوادث این روز های ایران تداعی کننده سناریوی اجرا شده در سوریه است. 🔺نقش پر رنگ جریان های تجزیه طلب در اتفاقات اخیر، 🔺هدایت رسانه ای و سایبری از سوی کشورهای غربی و رقبای منطقه ای 🔺فعال شدن توده های منافقین به شکل شبکه ای در کشور 🔺فرسایشی کردن اعتراضات و اختلال در کسب و کار مردم برای ادامه دار کردن آن 🔺اجرای عملیات های مسلحانه و عادی سازی ترور نیروهای بسیجی و انتظامی در اعتراضات این موارد در سوریه بخوبی پیاده سازی شد و دشمن این کشور را وارد یک جنگ شهری خانمان سوز کرد امنیت نباید بازیچه منافقین داخل قرار گیرد حامیان منطقه ای اتفاقات اخیر صرفا اقلیم شمالی عراق نبوده، اگر قرار بر تنبیه باشد باید عقبه تروریست ها و تجزیه طلب ها یعنی ترکیه، جمهوری بی ریشه باکو، عربستان سعودی(که خب قرار است در روز های آینده توسط یمن تنبیه شود) و پاکستان که ملجائی برای ترویست های سیستان و بلوچستان شده باید تنبیه شوند. مسئولین قرار بود بر سر امنیت این مردم با کسی شوخی نداشته باشند اما ما شاهد اتفاقات دیگری هستیم ابوقاسم
ما بایک بحران زیست محیطی پیچیده ای در ایران و سوریه و عراق روبه رو هستیم وقتی یه پژوهشگر ناچیزی مثل حقیر توانست در یکسال گذشته این بحران را پیش بینی کند بعید می دانم مقامات کشور و اندیشکده های تخصصی محیط زیست به این مساله نرسیده باشند. دقیقا معلوم نیست چه برنامه ای برای از بین بردن این بحران پیش بینی شده است اما جای سوال این مساله باقی است که دستگاه ها و اندیشکده هایی که متولی مطالعات راهبردی پیرامون چالش هایی از این دست هستند پیش بینی شان درباره این بحران به چه شکل بوده؟ و چقدر توانستند حساسیت های لازم را به مقامات منتقل کنند و مقامات به غیر از دستور به قیر پاشی در صحراها و درخت کاری چه اقداماتی برای مقابله راهبردی و کلان با این مشکل منطقه ای که از جانب ترکیه در حال انجام است انجام داده اند؟ ترکیه در هیچ یک از معاهدات بین المللی پیرامون منع استفاده یک طرفه از رودخانه های مشترک عضو نیست این یعنی ترکیه در عرصه بین الملل نیز حساب شده عمل کرده و البته از لابی صهیونیسم نیز استفاده کرده است. جالبه بدانید که برخی شرکت های صهیونیستی در ساخت سد آتاتورک مشارکت داشتند. خب دستگاه دیپلماسی کشور در سه دهه گذشته چه کار کردند نمی دانم، هرچند در این مملکت کسی پاسخگوی ترک فعل ها نیست. ابوقاسم
هرچند سرچشمه رودخانه های دجله و فرات از ترکیه آغاز می شود اما این رودخانه ها از حوضه آبی مشترک میان کشورهای پایین دست یعنی سوریه و عراق و ایران محسوب می شود براساس معاهده سال 1796 لاهه، معاهده 1804 پاریس، معاهده 1815 وین، معاهده 1912 بارسلون، کنفرانس 1911 مادرید تاکید بر عدم ایجاد هرگونه تغییر در مجرای رود های بین‌المللی شده است و از هرگونه تغییر در مسیر رودخانه ها که منجر به آسیب زدن به کشور های پایین دست می شود منع شده است. اما ترک ها هرگز عضو این معاهدات نشدند و به صورت یکجانبه میلیاردها متر مکعب آب را در پشت سد های تاسیس شده در شرق آتاتورک محصور کرده و بازار فروش آب شیرین راه انداخته اند. ترکیه از صادرکنندگان آب شیرین به اسرائیل است و این کشور مسلمان آب را از برادر مسلم خود در عراق و سوریه دریغ کرده اما به یهودی های صهیونیسم می دهد. ابوقاسم
همان طور که می دانید بحران گرد وغبار بسیاری از نقاط کشور را تحت تاثیر خود قرار داده است چندی پیش درباره پروژه سدسازی ترکیه تحت عنوان گاپ نکاتی عرض شد و تاکید کردیم که ترکیه با سدسازی های گسترده بر رودخانه دجله و فرات که رگ حياتي صنعت کشاورزی صد ها هزار هکتار از اراضی سوریه و عراق محسوب می شوند مطمئنا این دو کشور را با بحران های زیست محیطی بزرگی روبه رو خواهد کرد با تاسیس دوسد بزرگ آتاتورک و ایلیسو بر رودخانه فرات و دجله سطح آب این دو روخانه به شکل بی سابقه ای کاهش پیدا کرده است و دربرخی نقاط توان جریان پیدا کردن هم ندارد. اما پروژه داپ ترکیه رو هم نباید از قلم انداخت، ترکیه یک ابر پروژه دیگری را درحال اجرا بر سر رودخانه ارس است و این سیاست دشت مغان را به صحرایی مشابه هورالعظیم و صحراهای عراق و سوریه تبدیل خواهد کرد پروژه داپ سدهای آرپاچای، کاراکورت و تولوزجاست را شامل می‌ شود و این پروژه در کنار پروژه گاپ امنیت محیط زیست ما را تهدید می کند و رمقی برای کشورهای پایین دست این سه رودخانه برای کشاورزی باقی نمی گذارد. پژوهشگاه های حوزه آبی و محیط زیست و مسئولین سیاسی کشور برای این تهدید زیست محیطی که بعينه تحقق پیدا کرده و وجود دارد چه می کنند معلوم نیست و طرف ترکی با قوت برای توسعه شرق ترکیه درحال نابود کردن محیط زیست و کشاورزی عراق و ایران و سوریه است ابوقاسم
هیچ چیز تلخ تر از عرق شرم در مقابل شهید نیست نمی دونم چه دردیه که هیچی نمیتونه آرومش کنه هرچی جلوتر می رم و به گمونم می خوام بهتر اثر بخش باشم شرمندگی بیشتری نسبت به شهدا احساس می کنم. شاید این شرمندگی همون شکسته بودن مقابل شهید باشه، نمی دونم شایدم این شرمندگیه تلنگریه که باید نگهش داریم ای کاش این شرمندگیه منجر به شهادتمون بشه که بفهمیم درست فکر می کردیم 😔 شکسته شدن بغضی که هرچقدرم تکرار بشه اما همش فقط یه نشانه است نه مقصد اطمینان بخش اما خب دل منو امثال من عمریه به همین نشونه ها خوشه این بغض کجا و دل شکسته مادر شهید کجا میشه با این بغض ها که گاهی ترس از دست دادنش آزار دهنده است بیدار موند. شهید گمنام جنس غربتش با همه شهدا فرق می کنه، غربتی از جنس غریب مدینه، پهلوی شکسته و آه خانمان سوز مادر... 😭 7/16 ابوقاسم
🔴✅جایگاه وحدت توحیدی در اندیشه تمدنی اسلام مفهوم وحدت اسلامی از جایگاه مهمی در اندیشه اسلامی برخوردار است این گزاره که ریشه ی دینی و عقلی دارد و مانع فلسفی هم ندارد به یک فرهنگ و ادبیات سیاسی و دینی میان کشورهای اسلامی تبدیل شده است. وحدت اسلامی منشاء مدیریت و کنترل بسیاری از چالش های امنیتی و بروز رویکرد های افراطی گرایانه و تروریسم در کشورهای منطقه شده است و این موضوع با استقبال بسیاری از بزرگان کشورهای اسلامی و عربی روبه رو شده است. وحدت اسلامی به معنای این است که باتوجه به جایگاه حساسی که اسلام و مسلمین در عصر کنونی دارند و همچنین اینکه دشمنی صهیونیسم و آمریکا در دنیای اسلام بیش از پیش ادامه دارد، مسلمین باید نوک پیکان تقابل با دشمن را با یکپارچه کردن صفوف خود و تاکید بر مشترکات دینی قوی کنند و اجازه تفرقه انگیزی را به کسی ندهند. وحدت اسلامی علاوه بر اینکه چشم پوشی از واقعیت اصیل اسلامی نیست بلکه تبلوری از حقایقی است که از آل الله عليهم السلام برای مؤمنين به یادگار مانده است و نشان از خرد و حکمت اولیای الهی و درک مصلحت واقعی جامعه ی مسلمين و دلسوزی فراگیر برای آن ها دارد. وحدت معنای عمیق تر دیگری نیز دارد انصافا اگر جهان اسلام و فراتر از آن جهان توحیدی (جوامع خدا پرست) به بینش و فکر اصیل مقام معظم رهبری احترام بگذارند و آن را سرلوحه خود قرار دهند در تقابل تمدن توحیدی (اسلام، مسیحیت، یهودیت، زرتشت و خداپرستان دیگر) با تمدن شرک آمیز غرب، خداپرستان به تشکیل مدینه فاضله نزدیک خواهند شد. درواقع در تقابل شرک و توحید، مسیحیت، یهودیت، زرتشتیت و... درکنار اسلام قرار دارند و با شرک و اومانیسم جهانی در مصاف هستند. اما در این دریای بزرگ از باید ها و نبایدهای آرمانی، ما کجای معرکه و درکدام مرحله قرار داریم؟ مشخصا ما درحال خنثی سازی چالش های دشمن درجهان اسلام هستیم، دشمن انصافا به خوبی توانست با نفوذ گسترده در سیستم های مدیریتی، احزاب و جریان های سیاسی و خانواده های برخی بزرگان اسلام در کشورهای عربی و اسلامی، ضربه بزرگی به وحدت اسلامی وارد کنند و در جهان اسلام انشقاق های بزرگی را پدید بیاورند گروهک های تروریستی متعدد را در کشورهای اسلامی به راه انداختند و اسلام هراسی را در جهان دنبال کردند. این تهاجم تمدن غرب موفق عمل کرد، آن ها موفق شدند با تفرقه انگیزی در جهان اسلام و راه اندازی اسلام هراسی در شرق فاصله ی کشورهای اسلامی با وحدت حقیقی اسلامی و فراتر از آن وحدت توحیدی مکاتب الهی که خواسته های آرمانی ها بود را دوچندان کنند. ما در این معرکه درحال تقابل با کرم های خارج شده ای به نام داعش، وهابیت، القاعده و طالبان در جهان اسلام هستیم. موقعیت ما فعلا در این مرحله است. خود درگیری فراگیر در جهان اسلام که نشان از این مساله دارد که بخشی از بزرگان جهان اسلام به مفهوم وحدت اسلامی باورندارند. وستانیوز http://westanews.com/?p=1224
🔴قرارگاه سازندگی (زیر نظر وستانیوز) بعد از شناسایی سی خانواده نیازمند به وسایل گرمایشی در فصل سرما درحال جمع آوری برای خرید بخاری گازی لازم برای این عزیزان است عزیزانی که تمکن مالی برای شرکت در این امر خیر دارند اطلاع دهند @heydaarii قرارگاه سازندگی https://eitaa.com/joinchat/3562274852Cfc6c2ea036
همه سعی و تلاش ما این است که به این مساله تذکر دهیم که دوستان انقلابی در مواجهه با سوژه های مختلف اجتماعی و سیاسی اسیر نگاه تک بعدی و تک ساحتی به چالش ها نشوند و از روش هایی که تا به الآن آورده ای برای انقلاب اسلامی نداشته صرف نظر کنند. یعنی باید یک حقیقت گرای آزاد اندیشی باشد که می خواهد پذیرای همه نگاه ها و دیگاه ها باشد وبا این روش، منطق گفت وگو و آزاد اندیشی مکتب خود را به منصه ظهور در بیاورد. خروج نیروهای انقلابی از نگاه تک بعدی منجر به تقویت رویکرد متفکرانه در مسائل دینی و فرادینی، شکل گیری فرهنگ گفت وگو و صحبت و درآخر دفاع آگاهانه و اندیشمندانه از باورهای خود می شود یعنی انتخابی از جنس تبیین و تبلیغی که انبیای الهی برای آن مبعوث شدند و در راه آن جان خود را فدا کردند. پیامبر اکرم علی رغم اینکه از قدرت سیاسی خوبی برخوردار بود اما هرگز برای تبیین حقیقت طغیان نکردند یعنی برای حل و فصل مشکل امت از روش قهریه و سوء استفاده از موقعیت حکومت خود استفاده نبردند بلکه مخاطب محیط پیرامون خود را با بهترین لطائف اخلاقی و استدلال های منطقی و گفت وگو با واقعیت آشنا می کردند. می توانست از زور استفاده کند اما نکرد و باتوجه به اینکه پیامبر از قدرت الهی بی نظیری برخوردار بود و می توانست بسیاری از معادلات را به نفع اسلام و نه منافع شخصی تغییر دهد اما نکرد، چرا نکرد؟ این همان جنبه تربیتی است که خیلی اهمیت دارد،پیامبر در حال ارائه الگوی مناسبی برای این مساله است که قرار نیست همه چالش ها با یک روش درست شود. این معیار و میزان خوبی است که تک تک ما بیاندیشیم که در چه سطح از این بینش نبوی هستیم؟ اگر کسی به شما دشنام دهد صبر می کنی یا سریعا از موقعیت سواستفاده می کنی و با بچه های پایگاه با زورگویی به اقناع سازی این جوان مشغول می شوی؟ ابوقاسم
بنظرم بسیاری از عوامل این شکاف های اجتماعی که در جامعه شکل گرفته و باعث شده جامعه انقلابی با خطر ورشکستگی اجتماعی روبه رو شود را باید در رفتارها و رویکردهای جامعه انقلابی بتمامه و بکماله جست و جو کرد. از مقام سیاسی گرفته تا یک بسیجی معمولی به دنبال این هستیم که با غرور، خود برتر بینی و قوه قهریه مشکلات را حل و فصل کنیم، یعنی اگر یک جوان در فلان محله از فرمانده پایگاه منطقه نترسد به معنای این است که پایگاه بسیج رسالت خود را انجام نداده است... این واقعیت جریان یافته در جامعه است که البته استثناء هایی دارد. همه از تهاجم فرهنگی دشمن صحبت می کنند اما بنظر بنده حقیر بزرگ ترین تهاجم فرهنگی دشمن ماندن ما در روش ها و رویکرد های حداقلی و ناقصی است که جامعه انقلابی را به انحطاط و انفعال کشانده است و هم اکنون همان افکار پوسیده در بخش های مختلف کشور ریشه دوانده است. ابوقاسم
نسل امروز کشور مخاطبی نیست که خود را بدهکار کسی بداند یا اجازه طلبکاری و حق به جانب بودن را به شما بدهد. نسل امروز بیش از آن که متن برایش اهمیت دارد به حواشی، روش ها و رفتارهایی که برای تبیین یا تبلیغ متن و محتوا گزینش شدند دقت می کند. نسل امروز علاقه ای به رویکرد جذب سالارانه شما ندارد و احساس می کند به مثابه یک انسان منحرف که دهها کمبود شخصیتی دارد به او نگاه می شود و شما می خواهید او را از باتلاق تصویر سازی شده نجات دهید. این تغییراتی که در نسل های کنونی جامعه شکل گرفته ضرورت بازنگری جبهه انقلاب در روش های ارتباط گیری با تک تک اعضای این نسل را نشان می دهد. نسل امروز جامعه بیشتر با روش گفت وگو و اقناع سازی می تواند با شما ارتباط برقرار کند آن هم موقعی که تو نه به دنبال جذب بلکه برای رفاقت همیشگی دست او را بگیری نسل امروزی (وهمه نسل های گذشته نیز به همین شکل بوده) از اینکه به عنوان طعمه به آن ها پرداخته شود و برای جذب آن ها دست به طراحی یک سناریوی رفاقت نمایشی بزنید آزرده می شوند این ها مشکلات ما است که ریشه اساسی در تربیت و آموزش کشور دارد و همیشه از همه کس و همه چیز مغرورانه طلبکار هستیم و حتی در تبلیغ نیز با همین خلقیات مشغول تبلیغ می شویم ادامه دارد ابوقاسم
افغانستان برخی از دوستان درباره بحث افغانستان به سخنان ما اشکال وارد می کنند و معتقدند باید سیاست نظام را مطلقا تصدیق کرد. چند تلنگر نسبت به این دیدگاه عرض می کنم اول اینکه برفرض که شما درست بگویید و باید سیاست نظام را تصدیق کنیم، اما باید چرایی درست بودن این سیاست نظام درباره افغانستان را بفهمیم؟ بدون فهم چرایی این سیاست و تصدیق بی دلیل آن فایده ای جز تولید تعصب ندارد. دوم آنکه چه کسی گفته هرآنچه تصمیم نظام است، درست از آب درآمده؟ حداقل تجربه نشان داده نظام اسلامی ما هم گاهی دچار اشتباه شده است و این مساله مورد تایید بزرگان کشور نیز هست مساله دیگر اینکه چه کسی گفته هرآنچه تصمیم نظام است خواسته ای رهبری هم هست؟ برجام مثال خوبی است که بدون شک از فیلتر شورای عالی امنیت ملی که متشکل از همه شخصیت های نظام بود گذر کرد، اما آیا این توافقنامه تصمیم قلبی رهبری هم بوده؟ یقینا اینگونه نبود در صدر اسلام و در زمان امیرالمؤمنین علیه السلام نیز گاهی به خاطر فقدان انصار و بی بصیرتی خواص، اطرافیان فرصت طلب خواسته های خود را به ایشان تحميل می کردند مثال بارز آن برکناری قیس بن سعد والي مصر توسط امیرالمؤمنین علیه السلام بود که این تصمیم امام خیلی ها را متعجب ساخت اما فرصت طلبان با فشار و جو روانی خواسته خود را به امام تحميل کردند و قیس را برکنار کردند. ما خواسته های قلبي ولی جامعه را نه از محمد جواد ظريف يا امیرعبداللهیان بلکه از شهید قاسم سلیمانی می فهمیم و می شناسیم که در اوج مذاکرات هسته ای دولت سابق همچون عمار در سوریه و عراق و فلسطین خود را در راه اسلام و انقلاب ذوب کرد و این پیام معنادار را از سوریه و عراق و فلسطین دریافت کردیم که خواسته اصلی امام جامعه مقاومت است نه مذاکره. به نظر می آید با مطالعه تاریخ و تورق دقیق حیات اجتماعی و سیاسی الگوهای دینی و نحوه مواجهه آن ها با چالش ها و شخصیت ها این مساله را جا می اندازد که خروجی تصمیم های نظام اسلامی لزوما همان خواسته ی قلبي امام جامعه نيست و همراهی امام جامعه با این تصمیم ها و خرد جمعی دلیل ثانویه دیگری دارد که باید مورد بررسی قرار گیرد بصیرت به معنای قدرت تشخیص خواسته امام جامعه و تفکیک میان خواسته واقعی وی وسایر تصمیم گیری ها است که با انگیزه ها و عوامل مختلفی اتخاذ می شود ابوقاسم
🔴✅کوچه های کابل و تهران می خواهم یک ذهن خوانی کوچکی از افکار عمومی جامعه ی ایرانی و افغانستانی داشته باشم. این روزها هر کس با توانی که در عرصه ی رسانه و قلم زدن در مطبوعات دارد به بیان و بررسی فرصت ها و تهدید های تحولات این روزهای افغانستان می پردازد، کمتر کسی هست که دغدغه های جامعه ی افغانستان را بدون نگاه های مبتنی بر منافع بررسی کند و از درد و آلام میلیون ها هم تبار بنویسد و قلم بزند. طالبان دغدغه ی مردم افغانستان را امنیت می دانند، ایران دغدغه ی محقق شده ی مردم این کشور را اخراج آمریکا از افغانستان معرفی می کند، پاکستان پایان جنگ داخلی و خشونت را خواسته ی مردم این کشور می داند و و و اما اشتباه کار اینجا است که خواسته های یک ملت را از دریچه ی دغدغه های (هرچند ارزشمند) خودمان می نگریم نه واقعیت های کوچه های کابل و مزارشریف و هرات. این روز ها یک صدای حداقلی از افغانستان به جهانیان مخابره می شود، گویابه جای تروریست های ادلب سوریه این مردم کابل بودند که با تجمع میلیونی خود ورود طالبان را جشن گرفتند و پایکوبی کردند. کدام جشن و کدام استقبال این روزها دغدغه ی اصلی مردم افغانستان با مهاجرت ها در فرودگاه کابل، فریاد مقاومت پنجشیر و سکوت کر کننده ی میلیون ها انسان به تصویر کشیده شده است، آن ها از بی توجهی جامعه ی جهانی و کشورهای مختلف و همسایگان برای مهار انحصار گرایی قومی و افزایش قدرت متحجرین که این روزها حرفی از نقش مردم در انتخاب سرنوشت خودشان به میان نمی آورند نا امید شدند. دغدغه ی اصلی مردم افغانستان را باید، از زبان کشاورزان، دانشجویان، جامعه ی دکتری، کارگران، معلمان، زنان، مردان و همه ی ملت افغانستان جویا شد و نباید صدای همه مخالفت ها با امارت اسلامی را با چوب سرسپرده بودن به آمریکا راند. هرچند ممکن است دغدغه ی جامعه ایرانی اخراج آمریکا از افغانستان بوده باشد اما آیا جامعه ی افغانستان هم دغدغه ی ما را(اخراج آمریکا از افغانستان) داشتند و برای آن جشن و پای کوبی می گیرند؟یا این روزها عزای امارت اسلامی را دارند؟ اگر این حق را به ما در ایران نمی دهید که نگران باشیم اما حداقل مردم افغانستان این حق را دارند که انتخاب کنند تحت زعامت چه جریانی و با چه سوابقی می خواهند هم زیستی داشته باشند. اگر این حق را به خودتان می دهید که از طالبان حمایت کنید این حق را هم برای جامعه ی افغانستان قائل با‌شید که از تطهیر این گروه که ابزاری برای حمایتتا شده انتقاد کنند و از آن ناراحت باشند و بگویند چرا برای حمایت، تطهیر می کنید ✏️