eitaa logo
ابوقاسم
45هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
211 ویدیو
5 فایل
ارتباط @aboghasem
مشاهده در ایتا
دانلود
بخاطر کسالتی که برای بنده بوجود آمده در دوسه روز آینده یک مقداری فعالیت کم تر خواهد شد 🙏
نمی دونم این دوست عزیزی که دیشب درباره بحث مدير آبفا خوزستان نکاتی رو گفتند راضي هستند که این مطلب رو میگم یانه اما حس شرمندگی نسبت به این تراژدی تلخ نزاشت آروم بگیرم، گفتم بگم تا یکم تسکین بشه قاضی پرونده آقای کرمی نژاد مدیر آبفا خوزستان باجناق دوست ده پانزده ساله بنده است گفته آقای کرمی نژاد با کمال پرویی میگه مقصر من نبودم. مقصر پدر و مادر کودک هستند که دست بچه رو رها کردند و ازش مراقبت نکردند این مسئولي که سه هفته پیش هم بخاطر یه حادثه مشابه و غرق شدن یه کودک دیگه توی چاه فاضلاب دستگیر و به قرار وثیقه و البته فشار بی امان شبکه آقای مخبر آزاد شده بود مسئولی که از سال 94 تا الآن نتونسته اعتبار خط لوله 8 کیلومتری برای یک شهر در شمال خوزستان(لالی) تامین کنه الان هم دوستان مرتبط با این موضوع در اهواز تاکید کردند که آقای کرمی نژاد در بازداشت بسر میبره و تاکنون دادستان اهواز دربرابر فشارها و دلالان قدرت ایستادند. آقای مخبر تلاش میکنه قبل از سفر آقای رییسی به اهواز که ظاهرا در روزهای آینده انجام خواهد شد کرمی نژاد رو از بازداشت آزاد کنه. و به شدت داره فشار میاره، بدون اینکه کاری با کودکان تلف شده و بی عرضگی مقام آبفا داشته باشه یعنی اصلا براش مهم نیست مهم نگهبانی از نیروهای گمارده شده خودشان در بخش های پایین دستی است من قبلا هم گفتم زیاد نمیخوام توی تحولات داخلی کشور بنویسم چون اگه بخوام بنویسم باتوجه به دیتاهایی که وجود داره به کسی رحم نمی کنم و طبیعتا آن ها هم به ما رحم نمیکنن خدا ختم بخیر کنه ابوقاسم
در جنگ روایت ها دشمن جوری بازی میکنه و به شکلی قواعد بازی رو تنظیم میکنه که تصور نکنی دقیقا در کدام نقطه از درگیری قرار داری. در جنگ روایت ها، دشمن اجازه نمیده تحلیل و محاسبه درستی از اوضاع پیرامون داشته باشی، یا بهتره بگم در جنگ روایت ها دشمن خودش اوضاع رو تحلیل میکنه به عبارت دیگه، در جنگ روایت ها دشمن منافع خودش رو توی انتخاب ها و گزینه های پیش روی شما پیش بینی و تنظیم کرده و برای هر یک از انتخاب های شما برنامه داره و نهایتا به این نقطه می‌رسیم که اصلا مساله جنگ روایت ها نیست بلکه تغییر ذهنیت ها و تصورات است و چالش اساسی استعمار فکری است نه جنگ روایت ها. در جایی که تصمیمات از جانب افکار استعماری ساخته میشه و شکل میگیره و کلمات و واژگان رو بدون اینکه از بازی ذهنی ایجاد شده آگاه باشه اختیار کنه نیازی به جنگ روایت ها نیست ابوقاسم
هدایت شده از ابوقاسم
فکر می کنم در بستر این رسانه بتوانیم خیلی راحت و شفاف درباره فرهنگ صحبت کنیم. ملامت دوستان را هم به دیده خود می گذاریم اما این حق را داریم که بگوییم حضرت زهرا سلام الله علیها دقیقا برای چه مساله ای به شهادت رسید این صحبت ها حاصل تحقیق و پژوهش و کار مطالعاتی است که مسیر متقن و مشخصی برای تدوین و پیاده سازی آن تعریف کردیم. اما خب کار مطالعاتی و تحقیقاتی اگر از بند پ برخوردار نباشد به درد جرز لای دیوار هم نمی خورد. همیشه با دوستان مجموعه که گفت وگو می کردیم به این می اندیشیدیم که دقیقا از چه نقطه ای باید بنای ساخت کشور را آغاز کرد؟ با کدام عنصر باید پیشرفت و توسعه علمی، تربیتی و آموزشی را برنامه ریزی کرد؟و آن را برآن بنا نهاد؟؟ آن نقطه فرهنگ است. برای پیشرفت و توسعه و عدالت اجتماعی در جامعه به چند عنصر مهم و بایسته نیاز است، بدون این عناصر نه پیشرفت و نه عدالت هیچ کدام محقق نخواهد شد. بهترین نقطه برای آغاز پیشرفت و توسعه فرهنگ است. فرهنگ زیربنای ترقی و تکامل جامعه است. فرهنگ عنصر جدایی ناپذیر از محیط زندگی انسان است که نقش بسیار مهمی در شبکه سازی میان مردم جامعه باهم و ساختارهای سیاسی با مردم و سایر بخش های جامعه دارد این مساله به فرهنگ پذیری انسان ها برای زندگی شخصی و اجتماعی شان برمی گردد. در جوامع بشری ،فرهنگ ،ضرورت ها و باید ها ونباید ها و ارزش ها و رفتارها را همه گیر و دایره شمولیت آن را در همه بخش های جامعه می گستراند و زمینه افزایش فهم و توسعه اخلاق و دانش و هرآنچه که سیاست مداران انتظار شمولیت آن در جامعه دارند را فراهم می کند. هرچند فرهنگ ماهیت مستقلی از تمدن دارد اما فرهنگ غنی و پویا مقدمه بایسته قرارگیری در مسیرتمدن سازی است،تمدن سازی تنها از دریچه فرهنگ حیات بخش خارج خواهد شد البته این زمانی است که اصول حاکم بر روح فرهنگ، پویا ،حیات بخش و دانش محور باشد. ابوقاسم
هدایت شده از ابوقاسم
مساله فرهنگ سازی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و تحقق بنیادین وریشه ای آن در جامعه نقش بسیار مهمی در پیشرفت در بخش های تربیت، آموزش،علمی،اقتصادی و سیاسی وحرکت به سمت تمدن... دارد چراکه فرهنگ قدرت جریان سازی بی نظیری در متن جامعه دارد و جهت دهی محتوایی این عنصر فرصت های زیادی برای بستر سازی جهت حرکت همگانی جامعه به سمت تربیت،اخلاق و دانش را ایجاد می کند. بشر برای قوی شدن به برنامه سالم و حیات بخش نیاز دارد این برنامه باید از یک مسیر اصولی و صحیح وارد چرخه زندگی شود تا باورها،رفتارها،ارزش ها و توانایی ها در شاکله و شخصیت رسوخ کند. دوران کودکی بهترین زمان برای آغاز پروسه تربیت و آموزش است و تربیت و اموزش ریشه اصلی شکل گیری فرهنگ و بعد از آن تمدن در یک جامعه است. این مسیر آن هم با محوریت تربیت و آموزش می تواند الهام بخش شکل گیری جامعه سالم در نسل های آینده باشد،جامعه ای که سرشار از امید،پیشرفت ،رفتارها و خلقیات سالم،باور های عمیق،شکل گیری خانواده سالم،مقدمه سازی برای نیروسازی و...است و می تواند ازهویت و باورهایی که پیشرفت خود را مرهون آن می داند حمایت و دفاع کند،این باورها و رفتارها که ریشه مذهبی و ملی دارند را فرهنگ می گویند. سرمایه گذاری بر رشد و تربیت کودک بدون تردید نتیجه ای جز حرکت به سمت سالم سازی جامعه در نسل های آینده نخواهد داشت،تحقق این مساله در گرو بازنگری در روش های سنتی و غیر اصولی و تصمیم گیری های جزیره ای در نظام اموزشی و کارگروه های تصمیم گیر وتصمیم ساز کشور است. بدون تحول در نظام آموزشی وتغییر یا اصلاح قوانین وبرخی رویکردها و برنامه های فاقد مبنای سالم و کارشناسی شده نمی توانیم شاهد فرهنگ پویا و سالم در جامعه باشیم. پرورش در جامعه یک ضرورت انکار ناپذیر برای خلق مهارت و تکامل استعدادهای کودک و نوجوان است این یک اصل بایسته درهمگانی سازی عناصر مشترک در فرهنگ یک جامعه است. ابوقاسم
هدایت شده از ابوقاسم
غربی ها بعد از تعریف جدید از انسان و تدوین جهان بینی متناسب با تعریفی که ارائه شد شخصیت مطلوب مورد نظر خود از انسان را برای جوامع بشری تبیین کردند و برای همگانی کردن این جهان بینی و اندیشه قالب های تربیتی ،آموزشی ،تبلیغی و رسانه ای طراحی کردند. در سده های گذشته غربی ها با تکاملی که در فناوری وعلم و تکنولوژی و ارتباطات ایجاد کردند روش های نویینی را برای تنوع سازی حیات مادی جوامع به کار بردند و مردم را از مرحله همراهی به وابستگی و تغییر ذائقه و علایق آن ها تغییر دادند.بنابراین غربی ها با یک فرهنگ سازی پژوهش محور که در سده 14 آغاز شد اندیشه وفکر انسان ها را تسخیر کردند و امروزه میلیاردها انسان ایده آل با برنامه های خود را در اختیار دارند و آموزه های فرهنگی و اجتماعی و حتی سیاسی غرب را دنبال می کنند،و در هر جای دنیا که زیست می کنند مثل غرب می اندیشند،زندگی می کنند ،لباس می پوشند ،غذا می خورند و با محیط اطراف خود ارتباط برقرار می کنند. شکل گیری تمدن غرب ، توسعه علم و فناوری و در یک کلام فرهنگ سازی در حوزه دانش وفلسفه، تکنولوژی ،فناوری،ارتباطات،دانش تجارت و باز تعریف شخصیت انسان و گفتمان سازی رشد و ترقی میان جوامع غربی همگی مرهون پژوهش و مطالعات غربی ها و قبول واقعیت آزمون وخطاء در تدوین نقشه راه برای توسعه جوامع خود بوده است. آن ها با این مکانیزم فرهنگ توسعه و پیشرفت را جایگزین فرهنگ تحجر و وادادگی کلیساها کردند و در این سال ها بود که توانمندی های فردی مردم به کارگاه های تولیدی کوچک و بزرگ تبدیل شد و با ساخت دستگاه های مورد نیاز در حوزه آهن،نساجی،بافندگی و بخار موتور یک صنعت بزرگ در کارخانجات به راه افتاد و فرهنگ تکنولوژی سازی تولیدی ها و کارخانجات و آموزش مهارت های کاربردی به نیروهای کار در بخش های مختلف اجتماعی به راه افتاد. این نکته بسیار اهمیت دارد که بدانیم فرهنگی که پیش نیاز ضروری برای گام برداشتن به سمت تمدن سازی است به تحقیق و پژوهش و مطالعات وسیع نیاز دارد ،کسانی که متولی امر فرهنگ و آموزش در کشوراند باید روشن شود دقیقا از چه سطحی از بینش وفکر و پختگی داده های کلربردی برای تصمیم گیری وتصمیم سازی برخوردار هستند. ابوقاسم
هدایت شده از ابوقاسم
🔴آقایان مسئولین آموزش و پرورش و شورای انقلاب فرهنگی جمهوری اسلامی برای بنای فرهنگ در نسل کودک و نوجوان چه کردی؟ شاید آموزش هوشمند و کاربردی در مدارس 30 سال پیش برای جامعه ،خانواده و مسئولین به یک ضرورت تبدیل نشده بود ،اما امروز همه چیز در قالب هوشمندسازی نوین درحال عرضه است. خلاء آموزش وتربیت،فناوری و مهارت های کاربردی در مدارس یک تهدید بزرگ برای نسل آینده کشور محسوب می شود ،فرهنگ سازی علم کاربردی ،مهارت آموزی،کار در حوزه دیجیتال در مدارس می تواند از بسیاری از مشکلات اجتماعی و بی معنا شدن زندگی برای میلیون ها انسان جلوگیری کند. البته تصور حذف آموزش و تربیت از مدارس اشتباه است بلکه بنا بر تکمیل ،تصحیح و یا اصلاحات در نظام آموزشی کشور است که مسیر صحیحی را برای رشد کودک فراهم می کند. ما معتدقیم که به شکل دیگری هم می توان زیر بنای اساسی و دقیق تری برای مقوله فرهنگ تعریف کرد، این زیربنا با ترسیم مسیر دقیقی از تربیت و آموزش کاربردی، کاراموزی و کارآفرینی در حوزه های مختلف در مدارس است که با این گفتمان سازی و اصلاحات لازم در نظام آموزشی ،بستر لازم برای نخبه پروری، کارآفرین و... فراهم شود تا درآینده ازیک جامعه نخبگانی برخوردار شویم. پذیرش روش های نوین برای فرهنگ سازی بسیار با اهمیت است که باید مورد توجه بخش های مختلف تصمیم گیر در کشور قرار گیرد. متولیان فرهنگی باید این مساله را فهم کنند که فرهنگ سازی آموزش محور به فرهنگی سازی نگرش های آن ها نیاز دارد. باید روشن شود که به چه میزان برای فرایند فرهنگ سازی (از صفر تا صد) به تحقیق و پژوهش و برنامه ریزیو بعد از آن آسسیب شناسی پرداختند .؟از فرهنگ چه می دانند؟،چند درصد از فرهنگ سازی های خود انتظار نیروسازی مفید دارند؟چرا فرهنگ سازی آن ها تا به آلآن نتیجه عکس می دهد؟آسیب شناسی آن ها از این مساله چیست؟ ابوقاسم
هدایت شده از ابوقاسم
ارتباط با ابزارهای روز دنیا و استفاده از آن ها در بخش های مختلف بخصوص آموزشی و فرهنگی که حالا بحث ما است یک ضرورت است و رسیدن به این ضرورت برای ما و متولیان فرهنگی بسیار اهمیت دارد. عدم بکار گیری این ظرفیت در بخش های مختلف به معنای پشت کردن به روش های فرهنگی نوین و امروزی است ، در عصر زندگی دیجیتال و فناوری که زندگی همه جوامع بشری متاثر و حتی متولد از آن شده عدم استفاده ازصنعت دیجیتال و فناوری ،ساختارهای سخت افزاری و نرم افزاری فرهنگی کشور و اقدامات آن ها در مقوله فرهنگ را بی فایده کرده است. وقتی از فرهنگ سازی دانش و مهارت های دیجیتالی میان جامعه کودک و نوجوان صحبت می کنیم منظور بکارگیری دانش برای خدمات هوشمند و برطرف سازی نیازهای کشور با آن است،این فرهنگ سازی منجر به ایجاد چرخه ای دانش بنیان در نسل های بعدی کشور می شود و تربیت یافتگان همین فرهنگ نخبگانی خود به بازتولید مهارت اعم از مهارت‌های کاربردی و خدماتی و دیجیتالی و تولید علم و تربیت نیرو خواهند پرداخت و اینگونه یک جامعه نخبه پرور و دانش محور تبدیل می شود. ابوقاسم
اینها گوشه ای از دغدغه های عمیق فرهنگی بنده است که هشت ماه پیش یه اشاره ای به آن کردم مطلب و یافته ها درباره لایه های پنهان فرهنگی سازی جامعه بسیار است که ذکر آن ها ضرورتی ندارد مطلبی که اینجا برایم مهم است و شبانه روز بهش فکر می کنم و داره بنده را اذیت میکنه اینه که من ابوقاسم و (هر شخصی دیگه) بتونم این باور ها رو حتی به اندازه یک اینچ یا بال یه مگس جلو ببرم. مهم اینه بدانیم جامعه به صورت اشتباه داره پالایش میشه قرار نبود جنگ نرم اینقده موثر باشه ابوقاسم
1_4064915958.mp3
5.9M
هرگُل که بیشتر به چمن می دهد صفا گُلچین روزگار امانش نمی دهد خدارحمتتون کنه ذاکر اهل بیت صدای آقای خیری بدون شک برام فراموش نمیشه 🖤
ماهیت رسانه چینش مبادی فکری برای فهم موضوعات مختلف ایجاب کرد که ابتدا درباره ماهیت و چیستی رسانه نکاتی رو عرض کنم ممکن است رسانه تعاریف مختلفی داشته باشد یا هرکسی به دیده و فهم خودش رسانه را برای خود تعریف می کند اما تفاوت نگرش ها نمی تواند عناصر بکار رفته در رسانه را نادیده بگیرد برای تعریف ماهیت رسانه بنظر میرسه به تصور اجمالی درباره رسانه نیاز هست، منظور از کلمه رسانه همین اپلیکیشن ها و پلتفرم هاو.... است که شبانه روز درحال کار با آن هستید با این پیش فرض سراغ ماهیت رسانه می رویم بنظر میاد مواد شکل دهنده ماهیت رسانه، ابزار سمعي بصری ، مخاطب و محتوا است این ها در کنار هم ماهیت رسانه را شکل می دهند، دوربین بدون محتوا و مخاطب تفاوتی با تکه سنگ ندارد محتوای بدون ابزارهای رسانه ای و مخاطب نیز بر آن اطلاق رسانه نمی شود مخاطب بدون ابزار و محتوا نیز رسانه نیست ممکن است کسی بگوید انسان ها همه رسانه اند چون روزانه در حال ارتباط و تولید محتوا هستند، هرچند تلقی رسانه داشتن از انسان را قبول دارم اما باید جور دیگری به آن نگاه کرد رسانه شباهت به انسان دارد نه این که انسان به رسانه شبیه است ، رسانه دقیقا یه انسان هوشمند است که خود انسان آن را ترکیب کرد نکته دیگه اینکه تعریف رسانه باید منطقی باشه، ممکن است یخچال خانه یا ماشین شخصی روی روند زندگی، رفتارها و... تاثیر بگذارد آیا باید گفت یخچال هم یک رسانه است؟ یا ماشین هم یک رسانه است؟؟ بله همه اشیا سیگنال های مختلفی را به انسان منتقل می کنند اما هرچیزی را نمی شود به آن رسانه گفت ابوقاسم
مراکز امنیتی با چه توجیهی دست به دستگیری دونفر از نیروهای ارشد حسینیون جمهوری آذربایجان زدند؟؟ بوی تعفن خالی کردن پشت افرادی که برای مقاومت و منافع شما به دولت های خود پشت کردند قابل تحمل نیست. کاری که با حسن العماد شد و او را در زندان های منصورهادی رها کردید. شما فکر می کنید مساله اختلاف های بنیادین با این دستگیری حل و فصل میشه؟معادلات سیاسی رو اینجوری میفهمید که تحت تاثیر لابی پان ترکیسم قرار میگیرید؟؟ هر آنچه شما دنبال می کنید شعاع تاثیر گذاری آن فقط در ایران است و آن هم قدرت بخشی به لابی پان ترکیسم در تهران است و هیچ تاثیری در رویکرد دولت صهیونیستی الهام علی‌اف نخواهد داشت. خدانکند که برنامه تحویل آن ها به الهام علی‌اف را داشته باشید. جوانان انقلابی قم و تهران نسبت به این موضوع مسئولیت مهمی دارند ابوقاسم
هویت نقش مهمی در چیدمان نظام فرهنگی یک جامعه دارد تشخیص هویت بدون تحلیل درست گزارشات تاریخی خروجی دقیقی نخواهد داشت و طبیعتا برای رسیدن به نقطه مطلوب از فهم تاریخی باید مفهوم تحلیل رو بشناسیم. مثلا مکانیزم نیروسازی که یکی از مهم ترین پالایشگاه های ضروری و فوری برای جامعه است اگر بدون نگاه عمیق و کارشناسی به هویت تاریخی بسته شود نتیجه ای جز گسست اجتماعی و دوری از هویت جمعی نخواهد داشت. بزرگ ترین عامل برای اضمحلال هویت و ارزش ها در یک جامعه نبود ارزیابی دقیق از مساله توسط متولیان است، بعد از مدتی متوجه می شوند داستان را از وسط شروع کردند و طبیعتا ساختمان بدون زیربنا لیاقتی جز فروپاشی و سقوط ندارد ابوقاسم
ابوقاسم
هویت نقش مهمی در چیدمان نظام فرهنگی یک جامعه دارد تشخیص هویت بدون تحلیل درست گزارشات تاریخی خروجی د
قفقاز جدای از همه پیامدها و فرصت ها ‌و تهدید هایی که دارد برای ما یک آزمون در نگهداری از هویت ملی و تمدنی است اگه نتونیم سهم خود از قفقاز رو نگه داریم باید به هویت فروشی عادت کنیم. مساله صرفا منافع اقتصادی نیست که با گفت و گو ‌و معامله حل شود مساله تحریف تاریخ جغرافیای سیاسی قفقاز و نادیده گرفتن ایران است که نباید نسبت به آن سکوت کرد. بنابراین رسالت اصلی مجموعه ما نیز انعکاس ‌اخبار ‌‌و تحلیل تحولات قفقاز است که باتوجه به تغییر ارایش سیاسی منطقه به کانون تحولات جدید تبدیل شده است. ابوقاسم
ابوقاسم
مراکز امنیتی با چه توجیهی دست به دستگیری دونفر از نیروهای ارشد حسینیون جمهوری آذربایجان زدند؟؟ بوی
تا دیروز دوستانی که خود را آگاهان حوادث اخیر مرتبط با حسینیون می دانند خبر دستگیری دو عضو این گروه را تکذیب می کردند که خب مشخص شد همچنان در بازداشت بسر می‌برند حالا هم دست به پمپاژ ادعاهای جدید زدند. بدون تردید اگر رسانه ها و کانال های انقلابی ‌و ملی گرا یکمی دقت داشتند باید مساله قفقاز را سرفصل اصلی اخبار خود می کردند نه اینکه به اتهام زنی به بازداشت اعضای حسینیون بپردازند ابوقاسم
جای تاسف دارد که هرگز نتوانستیم نسبت به فرهنگ های متنوع جوامع رویکرد ها وسیاست های متناسب با آن را طراحی کنیم. جامعه مذهبی عراق یقینا با فرهنگ و مردم تاجیکستان متفاوت است این تفاوت های فرهنگی و ملی گزینش رفتارهای متناسب با اقتضائات این جوامع را می طلبد. وقتی ما نتوانستیم با کشورهای هم تمدن خود دیالوگ برقرار کنیم و از ارزش های زبان فارسی و الگوهای ادبیات و هنر که سرمایه فرهنگی مشترک فارسی زبان ها محسوب می شوند فاصله گرفتیم این یعنی گزینش سیاست ما نسبت به کشورهای فارسی زبان موفق نبوده و همین امر منجر به کاهش ضریب نفوذ فرهنگی ایران در این کشورها شده و میدان به رقیب دیگری به نام ترکیه داده شد که بازار سرقت اسطوره های فرهنگ و ادب را به راه انداخته است. یقینا راه ورود آموزه های اسلامی به کشورهای آسیای مرکزی بازگشت به مشترکات تمدنی فارسی زبان ها در این کشورها است و باید به این درک برسیم که تمدن فارسی نقطه مقابل ارزش های دینی نیست. ابوقاسم
ابوقاسم
جای تاسف دارد که هرگز نتوانستیم نسبت به فرهنگ های متنوع جوامع رویکرد ها وسیاست های متناسب با آن را ط
شیخ زکزاکی چگونه عمل کرد و براساس چه مکانیزمی پیش رفت که بدون شلیک حتی یک گلوله بیش از بیست میلیون نفر را در نیجریه شیعه کرد؟ غیر از این است که نگاه فرهنگی و ادبیات تمدنی می تواند بسیاری از خلاء های ما در دور شدن های منطقه ای را جبران کند؟ نگاه های بسته و گزینش سیاست های بی هدف و ناپختگی ها در قبال ظرفیت ها باعث شده اندیشه و نگاه فرهنگی جای خود را به نگاه های سیاسی سطحی و بی محتوا بدهد. ما از پاره های تن خود جدا شده ایم این یعنی فرصت های بیشمار برای رقبای منطقه ای نظیر ترکیه. ابوقاسم
در روزهای اخیر همسایه شرقی ایران یعنی پاکستان واردات گاز ال پی جی از ترکمنستان را رسما آغاز کرد گاز ترکمنستان از طریق افغانستان وارد بلوچستان پاکستان می شود طرح انتقال گاز از ترکمنستان از طریق خط لوله موسوم به “تاپی” (TAPI) به پاکستان قرار است به هند منتهی شود مهم ترین مساله در خط لوله تاپی قرارداد گازی ایران و پاکستان برای تامین گاز پاکستان از طریق خط لوله احداث شده ایران است که طرف ایرانی خط لوله را تا مرز پاکستان احداث کرده است،طرف پاکستانی به بهانه وجود تحریم تحرک خاصی برای اتصال به خط لوله گاز ایران انجام نداده است البته اتحادیه صاحبان مراکز توزیع ال. پی. جی در بلوچستان پاکستان مدعی شد که نرخ ال پی جی وارداتی از ترکمنستان ۲۵ درصد ارزان‌تر از ایران و کیفیت آن نسبتا بهتر می‌باشد ما داریم درباره جایگاه انرژی در افزایش قدرت سیاسی و امنیتی ایران در شبه قاره هند و همچنین در تحولات سیاسی اسیای مرکزی صحبت می کنیم. اینکه سابقا هشدار دادم یگانه بازیگری که با فاصله پیروز جنگ در افغانستان شده پاکستان است سخن گزافی نیست. پروژه انتقال گاز تاپی از طریق افغانستان به پاکستان و شبه قاره یکی از برنامه های آمریکا در بازار انرژی آسیای مرکزی بود،این برنامه برای جلوگیری از افزایش نفوذ ایران در بازار انرژی و همچنین مدیریت برنامه کریدوری چین در پهنای آسیای مرکزی انجام شده است این یعنی علی رغم اینکه آمریکا از ابزار قدرت کم تری در آسیای مرکزی برخوردار است اما همچنان بدنبال برهم زدن نظم چین،روسیه،ایران در آسیای مرکزی و اوراسیا است تا کریدور ابریشم را تحت الشعاع قرار دهد ابوقاسم
در حکمرانی قدرت ها بر دنیا برخورداری از المان های مختلف قدرت و تسلط بر آن ها ضرورت انکار ناپذیری است که قدرت ها بر مدار آن ها درگیر تنش و نزاع هستند یکی از این المان جغرافیا است تاثیر جغرافیا بر چیدمان سیاست های منطقه ای و جهانی همان حکمرانی جغرافیا بر سیاست است که مثل المان انرژی و منابع و... تاثیر زیادی در افزایش هژمونی و نفوذ قدرت ها دارد چند نقطه مهم در دنیا از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. غرب آسیا، آسیای مرکزی، قفقاز، شرق آسيا،آفریقای شمالی و شرقی این مناطق کانون توجهات و تحولات منطقه ای و جهانی است که قدرت ها برای افزایش نفوذ تجاری و اقتصادی خود در این مناطق بسترسازی می کنند. کشوری مانند افغانستان که خب هرچند فاقد منابع وسیع انرژی است اما بخاطر داشتن جغرافیای مهم که آسیای مرکزی را به آسیای جنوبی و غرب آسیا وصل می کند از جایگاه ویژه ای برای قدرت های منطقه ای و جهانی برخوردار است و در صد سال گذشته همواره آبستن تحولات ورقابت های قدرت ها بوده است یا مثلا ترکیه نیز به همین شکل، ذهنیت استراتژیک و نبوغ سیاست مداران آن هم با طراحی راهبرد و بازیگری خوب با رقبا می تواند خلأ منابع و انرژی را با ثروت و موقعیت جغرافیا جبران کند. اتفاقی که ما برای ایران شاهد آن نبودیم و نیستیم بهترین موقعیت ژئوپلیتیکی را داریم، محل تلاقی سه قاره بزرگ هستیم، محل اتصال مثلث انرژی دنیا هستیم(خلیج فارس، آسیای مرکزی و قفقاز) و خودمان هم که سرشار از منابع هستیم اما متاسفانه فاقد جایگاه ویژه در ساختار تجاری جهانی هستیم این یعنی صرف داشتن جغرافیای خوب و کم نظیر نمی تواند خلأ ها را بر طرف کند یا اینکه دشمن را اذیت کند بازیگر خوب آن است که المان های قدرت را وارد چرخه تجاری، اقتصادی و بازار های بین المللی کند یا اینکه در نقطه ثقل کریدور های بین المللی قرار گیرد تا به راحتی او را منزوی نکنند یا اینکه به راحتی مورد تحریم قرار نگیرد شاید بتوان قدم جدید ایران در حوزه سیاست های منطقه ای مثل توافق با عربستان و امارات و...را در همین افق و دیدگاه تعریف کرد. ابوقاسم
هدایت شده از غرب آسیا
کانال های مجموعه خبری غرب آسیا در ایتا 👇👇 غرب آسیا https://eitaa.com/joinchat/2796093485C948123bb80 مطالعات امنیت ملی و جنگ ترکیبی https://eitaa.com/joinchat/1661468885C0a936399e2 مطالعات جریان شناسی https://eitaa.com/joinchat/3666477268C611c094c24 قرارگاه سازندگی https://eitaa.com/joinchat/3562274852Cfc6c2ea036 عدالتخانه https://eitaa.com/joinchat/2950365318Cc34a82caf4 ابر گروه صخره نوردان https://eitaa.com/joinchat/3920887920C76533f1f4c کانال شخصی آقای ابوقاسم https://eitaa.com/joinchat/1215824043Cf932654acb غرب آسیا: 🔴لینک مجموعه ی غرب آسیا در روبیکا👇👇 https://rubika.ir/westanews 🔸آدرس صفحه شخصی آقای ابوقاسم در توییتر https://twitter.com/aboghasem14?s=09
وقتی میخواهیم تحولات مختلفی که در اطراف ایران در حال وقوع هست را بررسی کنیم باید به این مولفه توجه کنیم که اولویت اصلی و ملاک سیاست ورزی ما امنیت ملی است. به عنوان مثال تنش های قفقاز در چه مقیاسی قابل ارزیابی است و چگونه امنیت ملی ایران را با چالش روبه رو می کند؟ چالش قفقاز و شکل گیری مسیر کریدور تورانی ناتو در مرزهای شمال غرب ایران همه چیز را در حوزه ژئوپلیتیک منطقه قفقاز جنوبی،شاخص انرژی و متمرکز شدن تعصبات ناسیونالیستی و پان ترکیستی در شمال‌غرب کشور و انتقال آن به آسیای مرکزی برهم می ریزد این مسائل بحث برانگیز که به دیدگاه بنده نتیجه انفعال و بی برنامگی مسئولين امنیتی در حوزه قفقاز است بدون تردید امنیت ملی ایران را با خطر روبه رو کرده و شعاع هریک از این خطرات به میزان تاثیرگذاری آن ها متفاوت است و هرکدام در بخش های امنیتی ،فرهنگی ‌و اقتصادی برای ما چالش های عجیب و غریبی را ایجاد خواهد کرد ابوقاسم
Instrumental-Instagram-ghamgin21.mp3
2.2M
در جنگ احد ،پیامبر اسلام گروهی از تیراندازان را به فرماندهی عبدالله بن جبیر بر کوه عینین در سمت چپ کوه احد گمارد تا سپاه اسلام توسط مشرکین دور زده نشود اما تیراندازان موقعیت خود را ترک کردند و مشرکین از همان نطقه که پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله وسلم نسبت به محافظت از آن هشدار داده بود پیروزی مسلمین را به شکست تبدیل کردند به شکلی که تبعات زیادی به سپاه اسلام وارد شد. این داستان حکایت ما در بحث قفقاز را دارد ،اگر رسانه ها رصد لحظه ای خود نسبت به تحولات قفقاز را ادامه دهند رژیم الهام علی‌اف فرصت طمع ورزی نسبت به استان سیونیک ارمنستان را نخواهد داشت بشرط اینکه توجه رسانه ای استمرار داشته باشد اگر از این کوه غفلت کنیم شکست قطعی است،شاید به قیمت شکسته شدن دندان پیامبر تمام شود. ابوقاسم
یکی از متغیرهای سفر اخیر دکتر ابراهیم رئیسی به سوریه گزینش شکل جدیدی از حضور منطقه ای در کشورهای عراق و سوریه آن هم بر اساس راهبرد بلند مدت است. سیاست انتخاب شده ابتدای آنچیزی است که باید به آن برسیم و آن ترسیم زیربنای فکری و استراتژیک برای ایجاد پیوند های منطقه ای و بین المللی برای ماندن در نقطه اوج رقابت در دنیا است ،ویژگی این پیوند مقاوم بودن این کشورها در مقابل تحریم و فشار است البته بعد از آنکه در پاشنه آشیل امنیت و اقتصاد و انرژی دنیا قرار گرفته باشی و از این المان ها استفاده هوشمندانه داشته باشی به راحتی نمی‌توانند از شما عبور کنند. سوریه به عنوان یک کشور جنگ زده که اخیرا نیز زلزله بزرگ،بسیاری از زیرساخت ها و شهرهای آن را تخریب کرد به مقصدی برای سرمایه گذاری های مختلف خارجی تبدیل شده به ویژه آنکه این مساله با شکل گیری روابط سیاسی سوریه با اعراب خلیج فارس تقارن پیدا کرده که مزید بر علت شده است. اما سوریه برای ایران صرفا یک مقصد تجاری نیست و طبیعتا ایران باید(علاوه بر تجارت) به جنس دیگری از حضور و سرمایه گذاری ها بیاندیشد،مساله ای که نه در سوریه ‌و نه عراق و نه یمن شاهد آن نیستیم و بلکه عکس آن را شاهدیم کشورهای جنگ زده بعد از پایان درگیری ها وارد یک دوره مهمی از تحولات اجتماعی و سیاسی داخلی می شوند.این مرحله به گونه ای است که در عین حال که فرصتی برای اینکه جامعه به اوج برسد هست می‌تواند منشاء سقوط شود گستره این تحولات به شکل گیری آرایش سیاسی و اجتماعی جدید ،ساخت سرمایه های انسانی و نیروسازی ها و جهت گیری های نخبگانی و مردمی و انزوای بدنه ای از نیروهای نظامی و سیاسی و ریزش ها و رویش ها منجر می شود به عبارت دیگر پایان جنگ آغاز ساخت زیربنا برای اداره و پیشرفت آن کشور است مساله ای که متولیان امر باید در سوریه و یمن به آن توجه کافی داشته باشند و اشتباهات بعد از جنگ هشت سال دفاع مقدس را مرتکب نشوند. ده سال آینده مهم ترین زمان برای کار و سرمایه گذاری جمهوری اسلامی در یمن و سوریه است،مساله تجارت ،آموزش، نیروسازی،کادر سازی هدایت نیروی مردمی از مهم ترین شاخص ها برای کار و سرمایه گذاری است ابوقاسم
بنظر من ضروري ترین اصل در مقوله جریان سازی پویا و مفید برای تحول در جامعه بروزرسانی ذهنیت ها برای درک واقعیت ها و حقایق است. شناخت موضوع و شیوه روبه رو شدن و تحلیل آن بخش مهم ماجرا است که باید مورد توجه قرار گیرد. یعنی ابتدا درک کنیم که ما با ماهیت جدیدی از زندگی هوشمند، ارتباط، تکنولوژی و... و گستره آن ها در زندگی انسان روبه رو هستیم. ما نمی توانیم انسان را بدون تعیین نسبت او با تکنولوژی تحلیل کنیم ،انسانی که ابزار تکنولوژی را به یک فرهنگ و سبک زندگی تغییر داد و تکنولوژی موضوعیت پیدا کرد. اینجا بحثی پیش می آید که چه نسبتی میان ارزش ها و زندگی هوشمند وجود دارد؟چگونه باید این مناسبت را تحلیل کرد؟و چگونه باید با بزرگ شدن تکنولوژی رو به رو شد و آن را مهار کرد؟ اینکه ذهنیت ها راجع به عصر هوش مصنوعی و زندگی دیجیتالی باید تغییر کند خیلی نکته بحث برانگیزی است.چراکه تا کجا این تغییر باید به نفع تکنولوژی باشد و قرار است تا کی این دومینو ادامه دار باشد تغییراتی که در سبک زندگی انسان بوجود آمده یا تمایلات جدید یا ابزارهای نوینی که فصل جدیدی از روابط و نیاز ها را برای انسان خلق کرده نشان می دهد همه چیز درحال تغییر است و این اصل تغير در تکامل زندگی انسان مورد سوء استفاده قرار گرفته است. ابوقاسم