eitaa logo
سیاست‌و‌دیانت | مهدی ‌ابوطالبی
2هزار دنبال‌کننده
247 عکس
65 ویدیو
26 فایل
مدرس سطوح عالی حوزه علمیه دکترای علوم سیاسی عضو هیئت علمی موسسه امام خمینی (ره) ادمین @mim_he_alef1378
مشاهده در ایتا
دانلود
سیاست‌و‌دیانت | مهدی ‌ابوطالبی
💠#آثار_دیپلماتیک_حکم_ولایی_میرزای_شیرازی (۱) 💠 🌹شکسته شدن #ابهت‌ـ‌انگليسي‌ها در اثر #حکم‌ـ‌ولايي مي
💠 (۲) 💠 ✅عبرت از تاريخ 🌹برخورد قاطعانه ميرزا و اظهار و تواضع و .🌹 🔸بعد از میرزای شیرازی و ، تواضع و خشوع خود نسبت به مرحوم ميرزا را در نامه‌اي مؤدبانه و با خطاب به ميرزا نشان مي‌دهد و مي‌نويسد: من را در ممالک روسيه نسبت به مسلمانان اجرا مي‌کنم و حاضرم براي در مملکت ايران هر اقدامي بنمايم. 🔸البته ميرزاي شيرازي که از فراست و کياست بالايي برخوردار است، مي‌داند که سلام گرگ بي‌طمع نيست و روس‌ها در هر صورت به دنبال منافع کشور خودشان هستند و هيچ‌گاه خيرخواه ملت مسلمان و ايرانيان نيستند. به همين جهت، با زيرکي تمام به رغم اين که سرکنسول روس دو سه روز در کشتي توقف کرده تا اذن ملاقات با ميرزا را بگيرد، از پذيرفتن و ملاقات با او عذر مي‌خواهد و به بهانة اين که آداب نامه‌نگاري با امپراطور را نمي‌داند، از دادن جواب امتناع مي‌کندو صرفا پيغام مي‌دهد که شما از طرف من به امپراطور اظهار امتنان بنويسيد. 🔸 نيز در رقابت با روس‌ها به همين مضامين نامه‌اي از طرف براي ميرزا فرستادند و به وسيله کنسول خود پيغام دادند که و فقط ممنون مي‌شوند که ميرزاي شيرازي نامه را قبول کند. (ابراهيم تيموري، تحريم تنباکو اولين مقاومت منفي در ايران،ص 205 ـ 204) اين برخوردها بايد درسي باشد براي ديپلماتها و مذاکره کنندگان امروز کشورمان که با مستکبران و استعمارگران بايد قاطعانه و از موضع قدرت برخورد کرد نه از موضع ضعف و تواضع. هرگاه با اقتدار و از موضع قدرت برخورد کرديم با تواضع و خضوع آنها مواجه شديم و بالعکس. @aboutalebi57
سیاست‌و‌دیانت | مهدی ‌ابوطالبی
💠#آثار_دیپلماتیک_حکم_ولایی_میرزای_شیرازی (۲) 💠 ✅عبرت از تاريخ 🌹برخورد قاطعانه ميرزا و اظهار #ذلت و
💠 (۳) 🌹ترس و از 🌹 🔹 شيرازي به عنوان اصلي‌ترين عامل پيروزي نهضت تحریم تنباکو موجب ترس و و عمال آنها در ايران شد. ترس از در همان زمان صدور حکم تحريم توسط ميرزا و قبل از لغو قرارداد در ميان اين افراد ايجاد شد. اين ترس را مي‌توان در سخنان در يک مهماني که سفراي کشورهاي ديگر را دعوت کرده است، به وضوح مشاهده نمود. 🔹 در اين مهماني با اشاره به مردم از تحريم ميرزا، نسبت به اين قدرت عظيم اجتماعي هشدار داده و مي‌کند. سفير روس به اين نکته اشاره مي‌کند که اگر چنين فتاوايي در مورد برخي ديگر داده شود و يا حتي به طور کلي کالاهاي خارجي شود، منافع اقتصادي همه ما به خطر مي‌افتد و بالاتر از اين اگر فتوايي در مورد در ايران صادر شود، بلوايي عظيم به راه خواهد افتاد که از دست ما هيچ کاري بر نخواهد آمد. (شيخ حسن کربلايي، تاريخ دخانيه،‌ص 164) البته اين پيش بيني سفير روس در مورد کالاهاي خارجي به وقوع پيوست که ان شاء‌الله در پستهاي بعدي به آن اشاره خواهيم کرد. @aboutalebi57
💠 ✅ در زیارت حضرت ابی الفضل العباس که از امام صادق (ع) نقل شده است، ايشان به عنوان مصداق تام ولایت پذیری و اطاعت از خدا و رسول و ائمه ع معرفی شده است: السلام علیک ایها العبد الصالح المطیع لله و لرسوله و لامیرالمومنین و الحسن و الحسین علیهم السلام. 🔸نکته مهم در اين عبارت اين است که حضرت ابي الفضل ع هم مطيع خدابود هم مطيع رسول ص و هم مطيع امام علي وامام حسن و امام حسين عليهم السلام. يعني در هر زماني مطيع ولي زمان خود بود. 🔸در تاريخ اسلام خيلي‌ها نتوانستند همه اطاعت‌هاي فوق را داشته باشند: 🔹برخي مطيع خدا نبودند: مشرکيني مثل عموهاي پيامبر ابوجهل و ابولهب 🔸برخي مطيع خدا بودند ولي مطيع رسول ص نشدند: مثل اهل کتاب 🔹برخي مطيع خدا و رسول ص بودند ولي مطيع علي ع نشدند: طلحه و زبير 🔸برخي ميطع خدا و رسول ص و علي ع بودند ولي مطيع حسنين ع نشدند: مثل سيلمان بن صرد، احنف بن قيس، شمر، شبث بن ربعي و ... 🔹 برخي مطيع خدا و رسول و ائمه ع هستند ولي مطيع فقه و فقها نيستند. ✅ البته روشن است کسي که مطيع رسول ص نباشد مطيع حقيقي خدا نيست و کسي که مطيع ائمه ع نباشد هم مطيع حقيقي خدا و رسول ص نيست. کسي هم که مطيع فقه و فقها نباشد،‌مطيع خدا و معصومين ع نيست. ع @aboutalebi57
💠 (ع) 💠(۱) 🔻قيام امام حسين (ع) در ماه محرم و بيانات آن حضرت در علت قيام، نمونه‌اي است از ضرورت دخالت دين در سياست و مقابله و قيام عليه حاکمان ظالم و غاصب، و سياسي بودن قيام حضرت. 🔳 حضرت در منزلگاه بيضه خطاب به سپاهيان حر فرمودند: 🔻 من رأی سلطانا جائرا مستحلا لحرام الله، ناکثا لعهدالله، مستأثرا لفیئ الله ، فلم یغیّر علیه بقول و لا فعل کان حقا علی الله ان یدخله مدخله؛ 🔻 هر کس سلطان را ببیند که حرام خدا را حلال می کند، پیمان خدا را زیرپا می گذارد، مسلمین را تلف و حیف و میل می کند، ولی بر او تغیّر و نکند، شایسته است که خداوند او را به همان جایگاهی داخل کند که آن سلطان ستمگر را داخل خواهد کرد. (طبري، ج7، ص 300، الکامل، ج 3، ص280) @aboutalebi57
سیاست‌و‌دیانت | مهدی ‌ابوطالبی
#پيشنيه‌ـتاريخي‌ـولايت‌ـ‌فقيه(3) #بداهت‌ـ‌ولايت‌ـ‌فقيه در ميان ايرانيان شاردن جهانگرد فرانسوی دوره
(4) (2) ✅ نيکي کدي استاد دانشگاه کاليفرنيا که آثار زيادي درباره ايران نوشته است، در مورد اعتقاد ايرانيان و علما به فراهم شدن زمينه‌هاي اجرايي شدن در اواخر دوره قاجار مي‌نويسد:‌ 🔸اعتقاد شيعه به اين مسأله که « تا زمان رجعت امام دوازدهم (عج) توسط آن دسته از پيشوايان علما که صلاحيت تفسير و تعبير خواست‌هاي امام را دارند، قابل اجراست، در قرن نوزدهم آشکار شده بود» و «علما که خود از دخالت روز افزون کفار در امر تجارت و دولت خشمگين بودند و بيم آن داشتند که مبادا قدرت‌هاي اروپايي بر همة شئون کشور حاکم گردد، نارضايتي تودة مردم را منعکس مي‌نمودند.» (نيکي کدي،‌ تحريم تنباکو در ايران،‌ص 14) @aboutalebi57
🔳 کارگاه ۴ ساعته «جریان شناسی سیاسی تحلیلی ایران معاصر تا انقلاب اسلامی» ➕اعطاء گواهی نامه رسمی 🗓امروز، دانشگاه باقرالعلوم ✅ثبت نام با ارسال نام به ۰۹۱۹۹۸۲۶۰۶۹ 💢رایگان! @aboutalebi57
سیاست‌و‌دیانت | مهدی ‌ابوطالبی
💠 #دين‌ـ‌و‌ـ‌سياست‌ـ‌درـ‌سيره‌ـ‌اهل‌ـ‌بيت (ع) 💠(۱) 🔻قيام امام حسين (ع) در ماه محرم و بيانات آن حضرت
💠 (ع) 💠(۲) 🔴 قيام امام حسين ع يک بود. چون: 🔻اولا اعتراض امام ع به حاکميت يزيد بود. در جواب مروان مي‌نويسد: علي الاسلام السلام اذ بليت الامه براع مثل يزيد. بايد فاتحه اسلام را خواند وقتي مثل يزيد حاکم امت اسلامي ميشود. 🔻ثانيا حضرت در موارد متعدد به اين که حاکميت و امامت جامعه حق ايشان است تصريح دارد: 🔹1. خطاب به وليد بن عتبه که از ايشان خواست با يزيد بيعت کند: مثلي لايبايع مثله و لکن ... ننظر و تنظرون اينا احق بالخلافه و البيعه. مثل من با يزيد بيعت نميکند و خواهيد ديد که که کدام يک از ما به خلافت و بيعت شايسته‌تر است. 🔹2. خطاب به ياران حر بعد از اشاره به ضرورت قيام عليه سلطان جائر و فساد بني اميه: و انا احق ممن غيّر و قد اتتني کتبکم و قدمت عليّ رسلکم ببيعتکم من شايسته‌تر هستم به خلافت نسبت به کساني که احکام الهي را تغيير دادند و پيام بيعت شما به من رسيده است. (طبري ج 7 ص 216 و 300، لهوف، ص 20) @aboutalebi57
سیاست‌و‌دیانت | مهدی ‌ابوطالبی
#پيشنيه‌ـتاريخي‌ـولايت‌ـ‌فقيه (4) #بداهت‌ـ‌ولايت‌ـ‌فقيه (2) ✅ نيکي کدي استاد دانشگاه کاليفرنيا که آ
(5) 🔸عباس اقبال آشتیانی در مورد جایگاه سیاسی اجتماعی علما در دوره قاجار می‌نویسد: ✅ علماي اماميه دوره قاجاريه بر اثر تشويقي که از ايشان مي‌شد و شهرتي که در نتيجه تأليفات و علم و فضل و کثرت شاگردان و مقلدين پيدا کردند، به تدريج چنان نفوذ يافتند که پاية قدرت خود را برابر يا بالاتر از قدرت سلاطين و اولياي امور گذاشتند و به نام ترويج احکام و دين و اجراي حدود و [عج] در بسياري از موارد سلاطين و حکام را مطيع اوامر و احکام خود کردند. (اقبال آشتياني، حجت الاسلام حاج سيدمحمدباقر شفتي، ص30) @aboutalebi57
نشریه دانشجویی پرسمان را در ایتا دنبال کنید https://eitaa.com/porsemanmag * نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها * معاونت آموزشی و پژوهشی * پژوهشگاه فرهنگ و معارف
سیاست‌و‌دیانت | مهدی ‌ابوطالبی
💠 #دين‌ـ‌و‌ـ‌سياست‌ـ‌درـ‌سيره‌ـ‌اهل‌ـ‌بيت (ع) 💠(۲) 🔴 قيام امام حسين ع يک #قيام‌ـ‌سياسي بود. چون:
💠 (ع)💠(۳) 💢 امام خميني (ره) درباره سياسي بودن حرکت امام حسين (ع)‌مي‌فرمايند: 🔻بايد آن بعد سياسى كربلا را براى مردم بيان كرد. سيد الشهدا ... وقتى كه آمد مكه و از مكه در آن حال بيرون رفت، يك حركت سياسى بزرگى بود كه در يك وقتى كه همه مردم دارند به مكه مىروند، ايشان از مكه خارج بشود. 🔻اين يك بود، تمام حركاتش، حركات سياسى بود؛ اسلامى- سياسى، و اين حركت اسلامى سياسى بود كه بنى اميّه را از بين برد، و اگر اين حركت نبود، اسلام پايمال شده بود. (صحيفه امام، ج18، ص: 177) @aboutalebi57
سیاست‌و‌دیانت | مهدی ‌ابوطالبی
#پيشنيه‌ـتاريخي‌ـولايت‌ـ‌فقيه(5) 🔸عباس اقبال آشتیانی در مورد جایگاه سیاسی اجتماعی علما در دوره قاجا
(6) 🔸مرحوم کاشف الغطا، حدود دویست سال پیش، در فتوای جهاد علیه روسها به چند نکته مهم در باب و شئونات سياسي آنها اشاره می‌کند: ✅ امور سیاسی مثل جهاد از شئونات مخصوص انبیاء، ائمه ع و قائم مقام آنها یعنی فقهاست. ✅ اینکه فقها در دوره قاجار متصدی امور سیاسی نشده‌اند به خاطر وجود موانع بوده است نه به خاطر عدم اعتقاد به شئونات سياسي براي فقها. ✅ دستور داديم به و يگانه اين دوران، که معترف است به بندگي ما و سالک است در دفع دشمنان ما به طريقه شريعت از فراهم کردن لشکر وسپاه براي شکستن شوکت اهل سرکش وانکار . (احکام الجهاد و اسباب الرشاد، ص164) @aboutalebi57
سیاست‌و‌دیانت | مهدی ‌ابوطالبی
💠 #دين‌ـ‌و‌ـ‌سياست‌ـ‌درـ‌سيره‌ـ‌اهل‌ـ‌بيت (ع)💠(۳) 💢 #بيان‌ـ‌ابعادـ‌سياسي‌ـ‌کربلا امام خميني (ره) در
💠(ع)💠(۴) امام سجاد (ع) همانند ساير ائمه (ع) به دنبال تحقق حکومت اسلامي بودند. 🔻 امام سجاد (ع) براي زمينه‌سازي حکومت اسلامي سه هدف را دنبال میکردند: 1️⃣ تدوين انديشه اسلامي صحیح و مقابله با افکار انحرافی 2️⃣ بیان حقانیت اهل بیت ع برای حاکمیت و خلافت و امامت. 3️⃣ ايجاد تشکيلات منسجم براي شيعيان 🔻 اقدامات حضرت در مواجهه با عموم جامعه، خواص جبهه حق و جبهه باطل: ✅ بیان معارف ديني و مباحث مربوط به امامت در قالب مباحث اعتقادی و معارف دینی براي عموم. ✅ بیان مشکلات بنی امیه و حاکمان آنها و صلاحيت و حقانيت اهل بیت ع براي حاکميت براي خواص شيعه و تشويق آنها به داشتن تشکيلات شيعي. ✅ برخوردهای مستقیم و کنایه آمیز و اشاره به ناشایست بودن حاکمان بني اميه و اطرافيان و حاميان‌ آنها برخورد با عبدالملک خليفه وقت و اطرافيانش مثل محمد بن شهاب زهري. (اقتباس از کتاب انسان 250 ساله) (ع) @aboutalebi57
سیاست‌و‌دیانت | مهدی ‌ابوطالبی
#پيشنيه‌ـتاريخي‌ـولايت‌ـ‌فقيه (6) 🔸مرحوم کاشف الغطا، حدود دویست سال پیش، در فتوای جهاد علیه روسها
(7) مخالفت با مخالفت با (عج) است. 🔸در نوشته‌ يکي از علما در مورد عدم مشروعيت قرارداد تنباکو با استناد به حديث امام صادق عليه السلام آمده است: ✅ جناب حجت الاسلام آقا ميرزا ـ دام ظله العالي ـ ‌ـ‌عصر عج است بر خلق؛ نقض حکم ايشان (ع) است و وسوسه در بودن حکم از جناب ايشان مثل وسوسه در قرآن است که آيا کلام خلق است يا فرمايش خالق. 🔸مرحوم مرجع تهران در دوران به نايب السلطنه مي‌گويد: ‌ ✅اين حکم از حضرت حجت الاسلام صادر شده و مخالفت اين حکم، بالقطع و اليقين با – عليه الصلاه و السلام ـ است. (شيخ حسن کربلايي،‌تاريخ دخانيه،‌ص 128 و 131) @aboutalebi57
💢 💢(۱) وقتی دربار ناصرالدین شاه از علمای تهران خواست که در مورد تغییر ‌شیرازی، فکری نمایند، علما به حکومتي و ولايي بودن حکم ميرزا و لزوم تبعيت همه مردم حتي مجتهدين از حکم ميرزا تأکید کردند: ✅ غرض دولت از عقد اين مجلس، هرگاه تدبيري براي برداشتن منع و متارکه دخانيات است،‌شما، خود مي‌دانيد که در اين منع، ما را از هيچ رو مدخليتي نبوده و نيست. از جانب رفيع الجوانب حضرت حجت الاسلام که (ع) و حکم جنابشان درباره نافذ و واجب الاتباع است، در سرّمن رأي حکمي به منع استعمال دخانيات به تفصيلي که مي‌دانيد شرف صدور يافته و... ما نيز در اين خصوص اطاعت نموديم.(شيخ حسن کربلايي،‌تاريخ دخانيه، ص136)‌ @aboutalebi57
سیاست‌و‌دیانت | مهدی ‌ابوطالبی
💢 #لزوم‌ـ‌تبعیت‌ـ‌فقها‌ـ‌از‌ـ‌‌حکم‌ـ‌‌ولایی‌ـ‌فقیه 💢(۱) وقتی دربار ناصرالدین شاه از علمای تهران خوا
💢💢 (2) دربار قاجار برای مقابله با حکم تحریم میرزای شیرازی به دنبال اخذ با فتواي ميرزا از مراجع دیگر بود. ولي خود را موظف به دانستند. ✅ مرحوم شيخ زين العابدين مازندراني از بود که از طرف دربار به ايشان مراجعه کرده و ميگويند ميرزاي شيرازي حکم به تحريم تنباکو داده، «وظيفه ما که مقلد شما هستيم، چيست؟» مرحوم مازندراني با اخلاصي که خاص علماي با تقواي شيعه است، اظهار مي‌دارد: «هرچه ميرزاي شيرازي امر فرموده، ما است.» (موسي نجفي و موسي حقاني، تارخ تحولات سياسي، ص 211) @aboutalebi57
🌹 فقها در بین مردم (1)🌹 ✅ اعتقاد مردم به از امام زمان (عج) واستفاده از تعبير « (عج) » تأثیر زیادی در تبعیت مردم ا زحکم میرزا داشت. شيخ حسن کربلايي در اين زمينه مي‌نويسد: 🔻«مردم اوباش بلد و به اصطلاح وقت، مشتي‌ها که از هيچ رو باکي از هيچگونه مناهي و معاصي ندارند، به غيرت اسلاميّت، چپق‌ها را يکسره شکستند و شکسته چپق‌ها را بر تختگاه اداره کمپاني امتياز انداختند. از اين جماعت مشتي‌ها اين کلمه به فزوني شنيده مي‌شد: ... من را به اميد شفاعت صاحب زمان (عج) مي‌خورم، ولي چپق را به چه اميد بکشم؟ چرا که ميرزا گفته است استعمال تنباکو در حکم محاربه با امام زمان (عج)‌است.» (شيخ حسن کربلايي، تاريخ دخانيه، ص 119) @aboutalebi57
سیاست‌و‌دیانت | مهدی ‌ابوطالبی
💢#لزوم‌ـ‌تبعیت‌ـ‌فقها‌ـ‌از‌ـ‌‌حکم‌ـ‌‌ولایی‌ـ‌فقیه💢 (2) دربار قاجار برای مقابله با حکم تحریم میرزای
💢 💢 (۳) وقتی دربار ناصرالدین شاه از علمای تهران خواست که در مورد تغییر ‌شیرازی، فکری نمایند، علما بر لزوم تبعيت همه مردم حتي مجتهدين از حکم ميرزا تأکید کردند: ✅ غرض دولت از عقد اين مجلس، هرگاه تدبيري براي برداشتن منع و متارکه دخانيات است،‌شما، خود مي‌دانيد که در اين منع، ما را از هيچ رو مدخليتي نبوده و نيست. از جانب رفيع الجوانب حضرت حجت الاسلام که (ع) و حکم جنابشان درباره نافذ و واجب الاتباع است، در سرّمن رأي حکمي به منع استعمال دخانيات به تفصيلي که مي‌دانيد شرف صدور يافته و... ما نيز در اين خصوص اطاعت نموديم.(شيخ حسن کربلايي،‌تاريخ دخانيه، ص136)‌ ✅ مرحوم شيخ زين العابدين مازندراني از بود که از طرف دربار به ايشان مراجعه کرده و ميگويند ميرزاي شيرازي حکم به تحريم تنباکو داده، «وظيفه ما که مقلد شما هستيم، چيست؟» مرحوم مازندراني با اخلاصي که خاص علماي با تقواي شيعه است، اظهار مي‌دارد: هرچه ميرزاي شيرازي امر فرموده، ما است.» (موسي نجفي و موسي حقاني، تارخ تحولات سياسي، ص 211) @aboutalebi57
سیاست‌و‌دیانت | مهدی ‌ابوطالبی
#پيشنيه‌ـتاريخي‌ـولايت‌ـ‌فقيه (7) مخالفت با #حکم‌ـ‌فقها مخالفت با #امام‌ـ‌زمان (عج) است. 🔸در نوشت
☘️ ☘️(۱) 🔸ولايت فقيه همان ولايت رسول الله (ص) است🔸 🔺در پست های قبلی به پیشینه اصل ولایت فقیه پرداخته شد. اما در ادامه، پست هایی درباره «ولایت فقیه» خواهد آمد. 🔴 آيا ولايت مطلقه فقيه که توسط امام خميني مطرح شد در بين فقهاي گذشته هم سابقه دارد؟ ✅ تعريف امام خميني از ولايت مطلقه اين است که:‌ همين ولايتى كه براى رسول اكرم (ص) و امام در تشكيل حكومت و اجرا و تصدى اداره هسمت، براى فقيه هم هست. (مگر مواردي که دليل خاص دارد مثل جهاد ابتدايي) (کتاب ولايت فقيه ص 52، تحرير الوسيله ج 1 ص 548) 🔻مشابه اين نظر را فقهاي متعددي در گذشته داشته‌اند. به عنوان نمونه : 🔹مرحوم محقق کرکي 🔹مرحوم مقدس اردبيلي 🔹مرحوم محقق نراقي 🔹آيت الله حاج آقا رضا همداني 🔹آيت الله آقانجفي اصفهاني 🔹آيت الله سيد عبدالحسين لاري و .... که در ادامه به هر یک جداگانه پرداخته خواهد شد. @aboutalebi57
سیاست‌و‌دیانت | مهدی ‌ابوطالبی
🌹#نفوذ‌ـ‌ولایی فقها در بین مردم (1)🌹 ✅ اعتقاد مردم به #نیابت‌ـ‌میرزای‌ـ‌شیرازی از امام زمان (عج) وا
🌹 فقها در بین مردم (2)🌹 💢امين الدوله از درباريان قاجار مي‌گويد: بعد از صدور تنباکو توسط بنّا هايي که در خانه‌ ما کار مي‌کردند به محض ديدن قليان دست از کار کشيدند و گفتند: «در خانه‌اي که بدين وضوح بي‌دين باشند که قليان بکشد، ما کار نمي‌کنيم.» (خاطرات اعتماد السلطنه ص 782) @aboutalebi57
سیاست‌و‌دیانت | مهدی ‌ابوطالبی
☘️ #پيشنيه‌ـتاريخي‌ـولايت‌ـمطلقه‌ ☘️(۱) 🔸ولايت فقيه همان ولايت رسول الله (ص) است🔸 🔺در پست های قبلی
🍀 🍀‌ (2) ✅ ولایت مطلقه فقیه از نظر «آيت الله حاج آقا رضا همداني» : 🔻ايشان در استدلال خود به توقيع شريف امام زمان (عج) می‌‏فرمايند: 💢تدبر در توقیع شریف امام زمان (عج) که دلیل اصلی و عمده نصب فقیه توسط امام معصوم (ع) است نشان می دهد که امام معصوم (ع) فقیهی که بر اساس روایات اهل بیت (ع) نظر می دهد را قائم مقام خود معرفی کرده است و فرموده است که شیعیان در تمام اموری که باید به امام مراجعه کنند در عصر غیبت به فقیه مراجعه کنند تا شیعیان در عصر غیبت متحیر و سرگردان نباشند. (مصباح الفقيه، ص 161) 🔻توقیع امام زمان (عج) به اسحاق بن یعقوب : 💠«و اما الحوادث الواقعه فارجعوا فیها الی رواه حدیثنا فانهم حجتی علیکم و انا حجه الله علیهم» «در حوادثی که برای شما رخ می دهد به راویان حدیث مراجعه کنید چرا که آنها حجت من بر شما هستند و من حجت خدا بر آنها هستم». (بحارالانوار, ج 53, ص 180) @aboutalebi57
سیاست‌و‌دیانت | مهدی ‌ابوطالبی
🌹#نفوذ‌ـ‌ولایی فقها در بین مردم (2)🌹 💢امين الدوله از درباريان قاجار مي‌گويد: بعد از صدور #حکم‌ـ‌ت
🌹 فقها در بین مردم‌(3)🌹 ✅اطاعت عموم مردم از ميرزاي شيرازي، باعث شگفتي خارجي‌ها شد. شيخ حسن کربلايي در اين رابطه مي‌نويسد: 🔸 که مقيم دارالخلافه بودند به تمامي دول اروپ تگلراف‌ها بدين مضمون مخابره کردند که ... چيزي را که عمومي مسلمانان حتي اطفال آنان و اعظم عادات ايشان بوده ... به محض يک دو کلمه نوشتة منعي که به رييس آيين خودشان نسبت داده شده، چنان بالمرّه متارکه نمودند که ارتکاب آن، ‌در انظارشان عار و شنار است. (تاريخ دخانيه،‌ص 121) ✅ فووريه، پزشک فرانسوي ناصرالدين‌شاه، تعجب خود را اين گونه ابراز داشته است: 🔹عجب و در آن موقع که پاي کردن به متنفذ و معروفي در ميان است، مشاهده مي‌شود. اختيار اوضاع در حقيقت در دست ملاهاست. (نيکي کدي، تحريم تنباکو،‌ص 127) @aboutalebi57
سیاست‌و‌دیانت | مهدی ‌ابوطالبی
🍀 #پيشنيه‌ـتاريخي‌ـولايت‌ـمطلقه🍀‌ (2) ✅ ولایت مطلقه فقیه از نظر «آيت الله حاج آقا رضا همداني» : 🔻ا
🍀 🍀‌(3) 🔸ولايت مطلقه فقيه از نظر مقدس اردبيلي🔸 ✅ مرحوم مقدس اردبیلی می نویسد: 🔹فقیه در زمان غیبت حاکم مستقل و مطلق است و همه اموری که به امام ارجاع داده میشد، در عصر غیبت به فقیه ارجاع داده میشود. این مساله میتواند دلایل مختلفی داشته باشد ازجمه دلایل ذکر شده: 1. اجماع 2. لزوم حفظ نظام و جلوگیری از هرج و مرج و برای به سختی نیافتادن مردم که دلایل عقلی و نقلی بر آن تأکید دارد. (مجمع الفائدة والبرهان، ج 8, ص 160 – 161. ج 12، ص 29 – 28.) @aboutalebi57
سیاست‌و‌دیانت | مهدی ‌ابوطالبی
🌹 #نفوذ‌ـ‌ولایی فقها در بین مردم‌(3)🌹 ✅اطاعت عموم مردم از #حکم‌ـ‌تحريم ميرزاي شيرازي، باعث شگفتي خا
🌹 فقها در بین مردم‌(4)🌹 ✅ در مجلسي که با حضور ساير در ايران و صاحب امتياز تنباکو، تشکيل داد در توجه دادن اين افراد به اهميت اتفاقي که افتاده، به در ذهنيت مردم و تأثير آن در عمل اجتماعي آنها اين گونه اشاره مي‌کند: 🔸رييس اسلاميان که به مراحل از حدود ايران بيرون است، دو کلمه در خصوص از اين عمل نوشت [و] فرستاد و اين نوشته به محض وصول، در اين شهرِ بدين عظمت همه جا منتشر گرديده و به محض اشتهار اين يک دو کلمه نوشته، تمامي مسلمانان را با اين [که] هنوز صحت و صدق اين نوشته بر اکثر و اغلب ايشان محقق نشده بود، تنها به احتمال اين که شايد صحيح باشد، اين چنين را متارکه نمودند. @aboutalebi57
سیاست‌و‌دیانت | مهدی ‌ابوطالبی
🍀 #پيشنيه‌ـتاريخي‌ـولايت‌ـمطلقه🍀‌(3) 🔸ولايت مطلقه فقيه از نظر مقدس اردبيلي🔸 ✅ مرحوم مقدس اردبیلی م
🍀 🍀(۴) ✅ ولايت مطلقه از نظر آيت الله سيد عبدالحسين لاري✅ 🔸ايشان فقيه را داراي همان ولايت پيامبر (ص) يعني «اولي بالمومنين من انفسهم» ميداند: 🔹«ولى فقيه از جانب امام معصوم داراى نيابت و خلافت عامه است كه زندگى بشر را در غيبت معصوم بر اساس وحى تنظيم كند». 🔹«ولايت كليه (اولى بالمؤمنين من انفسهم) حق «حاكم شرع» و «ولى فقيه» است و وى بر همه اقشار جامعه از فرمانروايان و كارگزاران حكومت و دولت گرفته تا خزانه داران و مردم در تمام امور حسبيه و اجراء حدود شرعى و ترجيح و تعيين احكام كلى ومصالح نوعى اعم از عزل و نصب و تعذير و حدود و تغيير و تبديل و تأليف قلوب يا تبليغ احكام يا اتمام حجت رسول و امام «ولايت» دارد و «حاكميت» او محرز و نافذ و جارى است و از نظر شرعى هيچكس حق مخالفت و معارضه با حكم الهى او را ندارد» (تعليقات مکاسب ج 2 ص 278 و 420؛ قانون در اتحاد دولت و ملت ص 4) ع @aboutalebi57
💢 (1) 💢 🌹جامعیت اسلام🌹 در باب قلمرو دین سه نوع نگاه به دین قابل تصور است: ✅1. نگاه حداقلی به دین: یعنی از چهار نوع رابطه انسان (رابطه با خود، طبیعت، انسان‌ها و خداوند) دین فقط پاسخگوی رابطه انسان با خداست و امور اجتماعی و دنیایی انسان خارج از محدوده دخالت و وظیفه دین است. ✅2. نگاه حداکثری به دین: یعنی انسان باید پاسخ همه نیازهای خود را از دین بگیرد. حتی در اموری جزیی مثل شیوه تهیه غذا، ساخت وسایل نقلیه و ... . لذا بشر دیگر نباید به دنبال تحقیقات علمی برود. ✅3. نگاه جامع به دین: یعنی حوزه‌‌هاي مختلف زندگي انسان (خانواده, حقوق، سياست, اقتصاد، فرهنگ و ...) مورد توجه دین قرار گرفته است. اما توجه اسلام به همه حوزه‌هابه معنای بیان همه جزییات و نیازهای بشر نیست. بلکه با توجه به پيوستگي دنيا و آخرت و تأثير رفتار دنيايي ما در سعادت نهايي و اخروي، دین متکفل بیان اموری است که در سعادت و يا شقاوت ابدي ما تأثير دارد. خواه این امور در حالیت اولیه دنیوی باشد یا اخروی، فردی باشد یا اجتماعی. 🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸 نگاه صحیح به قلمرو دین نگاه سوم است. وقتی جامعیت دین اسلام پذیرفته شد. طبیعتا مسائل سیاسی هم در دین مورد توجه قرار میگیرد و سیاست باید دینی باشد. @aboutalebi57