eitaa logo
سیاست‌و‌دیانت | مهدی ‌ابوطالبی
2هزار دنبال‌کننده
247 عکس
65 ویدیو
26 فایل
مدرس سطوح عالی حوزه علمیه دکترای علوم سیاسی عضو هیئت علمی موسسه امام خمینی (ره) ادمین @mim_he_alef1378
مشاهده در ایتا
دانلود
⛔️ ؟ (6)⛔️ ❇️ و از و معاملات بانکی (1) 1. یکی از تصورات نادرست در مورد اين است که هر که از طرف دريافت کننده پول به صاحب پول داده شود، يا محسوب ميشود و است. مثلا اگر بانک از مردم پول گرفت يا مردم از بانک پول گرفتند و بابت اين پول به طرف مقابل سود و مازادي دادند،‌ است. جواب: در حالي که ربايي که امروز در جامعه ما احتمال تحقق دارد رباي قرضي است که در شرع آمده است. و آن در صورتي است که پولي داده شود و پول، صرفا در ازاي به قرض دهنده، يا مازاد بدهد. اما اگر پول قرض نباشد بلکه يک بر اساس طرفين باشد، يعني کسي پولي را به کسي بدهد که بر اساس مثل مضاربه، مشارکت،‌جعاله و .... اين پول صرف صنعتي يا کشاورزي و .... شود يا مثل ، و ... خريده شود و ضوابط عقود شرعيه در آن رعايت شود، سود اين يا يا فعاليت اقتصادي . ولو اين که اين سود 50 درصد يا 100 درصد ويا حتي بيشتر باشد. @aboutalebi57
⛔️ ؟ (7)⛔️ ❇️ و از و معاملات بانکی (2) ✳️ یکی از در مورد اینست که و . لذا دیده میشود که بین بانکهای ايران و بانکهای دیگر کشورها مقایسه میشود و یک درصدی یا سه درصدی و ... در بانکهای کشورهای دیگر را بودن این بانکها میدانند و 15 و 20 و 30 درصدی بانکهای ایران را علامت و غیراسلامی بودن آن میدانند. ✳️ در حالی که در اسلام در مواردی که پولی بین طرفین رد و بدل میشود، و کم و زیاد بودن آن بلکه ملاک این است که این سود، سود‌ـ‌قرض باشد یا سود‌ـ‌فعالیت‌ـ‌اقتصادی و تجاری. لذا اگر سود در ازای قرض باشد حتی اگر یک درصد و کمتر از یک درصد هم باشد محسوب شده و است. اما اگر در ازای یک و تجاری با شرعی باشد حتی اگر 100 درصد هم باشد . لذا در بانکهای خارجی که عموما شرایط شرعی رعایت نمیشود حتی سودهای یک درصدی هم احتمال ربا بودنش زیاد است اما در بانکهای جمهوری اسلامی اگر سود بر اساس باشد است ولو این که میزان سود زیاد باشد. ✳️ البته اين مطلب به معناي دفاع از سودهاي زياد بانکهاي ايراني يا تقبيح سودهاي کم بانکهاي خارجي نيست. بلکه فقط بيان حکم شرعي هرکدام است. مطلوب اين است که بانکهاي ايران داشته باشند. ❇️ همانطور که قبلا هم گفته شد, علت‌ـ‌سود‌ـ‌کم در بانکهای خارجی نرخ و نرخ بالاست و در بانکهای ایرانی، و وجود است. و این کمی و زیادی ربطی به ربوی بودن ندارد. مشکل سود بالاي بانکهاي ايران، حل مسائل کلان اقتصادي است که مقام معظم رهبري در قالب مطرح کردند مواردي مثل: از ، ممانعت از ،‌ اقتصاد ، اصلاح و ... @aboutalebi57
⛔️ ؟ (8)⛔️ ❇️ و از و معاملات بانکی (3) یکی از تصورات نادرست در مورد ربوی و حرام بودن یک معامله اینست که همواره طرفین معامله باید در باشند. در حالی که این مساله . در بسیاری از معاملات بانکی لزوما طرفین در سود و زیان شریک نیستند و حتی در مواردی میتوانند از ابتدا که بخشی از ضرر یا حتی بر عهده باشد. مثلا در مضاربه در اصل سرمایه فقط است و ربطی به عامل ندارد. و طبق فتوای برخی فقها مثل آیت الله بهجت میتوانند از ابتدا که این باشد. (مساله 1700 رساله آیت الله بهجت) در مشارکت طبق فتواي برخي از فقها مثل امام، آيت الله مکارم، ايت الله اراکي اگر شرط کنند که بر عهده باشد، است. (مساله 2146 و 2147 رساله سيزده مرجع) بنابراین تقسیم سود و ضرر بستگی به نوع معامله دارد که از کدام عقود شرعی باشد و همچنین بستگی به نوع توافق طرفین دارد. لذا نمیتوان گفت هرجا طرفین معامله در سود و زیان شریک نبودند پس معامله شرعی نیست و سود آن حرام است. @aboutalebi57
سیاست‌و‌دیانت | مهدی ‌ابوطالبی
✳️نفی حکم آخوند خراسانی علیه شیخ فضل الله (1)✳️ 🔶حجت الاسلام شیخ عبدالرضا کفائی از قول پدرش آیت‌الل
🔶تکذیب شایعه حکم آخوند به فساد یااعدام شیخ (2)🔶 ✅استاد عبدالحسین حائری با یک واسطه از قول آیت الله شیخ الشریعه (از اصحاب استفتای آخوند) می‌گوید: مرحوم آخوند خراسانی از شنیدن جریان فوت مرحوم شیخ‌فضل‌الله نوری بیمار شده بود» . ✅استاد محسن اردبیلی از قول پدربزرگش مرحوم آیت الله میرزا یوسف مجتهد اردبیلی (از شاگردان آخوند) می‌گوید: اگر در جامعه‌ای اشخاصی چون شیخ‌ فضل‌الله نوری و دهها مرتبه پایین‌تر از وی، مفسد فی‌الأرض شمرده شوند، در ارض آن جامعه چه کسانی مصلح خواهند بود؟! در آن چنان جامعه‌ای مردم چه نیازی به مشروطیت دارند؟!» (حیات سیاسی، فرهنگی و اجتماعی آخوند خراسانی؛ محسن دریابیگی،ص 232 و 410) @aboutalebi57
سیاست‌و‌دیانت | مهدی ‌ابوطالبی
♦️پیشینه تاریخی ولایت فقیه (2)♦️ 💠بداهت ولایت فقیه در افکار عمومی💠 🔶 شاه اسماعيل دوم صفوی هنگام رس
(3) در ميان ايرانيان شاردن جهانگرد فرانسوی دوره صفويه در کتابش در مورد باور ایرانیان به حق حکومت، به دو نوع نگاه در بين ايرانيان اشاره مي‌کند: ✅دسته اول معتقدند یک که جامع علوم باشد و منزه از فساد و گناه باشد بايد امور دینی و اجتماعی و حکومتی مملکت را اداره کند. شاردن مي‌نويسد اين دسته معتقدند که چون مجتهد وارسته‌ای پردانش و سلیم است، باید پادشاهی در کنارش باشد که به ضرب شمشیر مردمان را به رعایت عدالت وادار نماید، اما باید چون وزیری فرمانبردار و سر به راه باشد، نه بیش. ✅دسته دوم معتقدند حکومت حق سادات و فرزندان ائمه ع است ولازم نيست حتما عالم باشد. (سفرنامه شاردن، ج 3، ص 1143-1145) @aboutalebi57
سیاست‌و‌دیانت | مهدی ‌ابوطالبی
🔶تکذیب شایعه حکم آخوند به فساد یااعدام شیخ (2)🔶 ✅استاد عبدالحسین حائری با یک واسطه از قول آیت الله
🔶تکذیب شایعه حکم آخوند به فساد یا اعدام شیخ (3)🔶 ✅دكتر عبدالهادي‌ حائري،‌ از برادر مرحوم‌ ميرزاي‌ نائيني، دغدغة مرحوم نائینی و آخوند خراسانی نسبت به شیخ فضل الله را این گونه نقل مي‌کند: بعد از دریافت خبر فتح تهران با تذکر مرحوم نایینی به آخوند مبنی بر خطر جان شیخ در فتح تهران، مرحوم آخوند تلگرافی به تهران فرستاد تا جان نوری را از مرگ برهاند» .( دكتر عبدالهادي‌ حائري‌: تشيع‌ و مشروطيت‌ در ايران و نقش ایرانیان مقیم عراق، ص200‌.) @aboutalebi57
سیاست‌و‌دیانت | مهدی ‌ابوطالبی
🔶تکذیب شایعه حکم آخوند به فساد یا اعدام شیخ (3)🔶 ✅دكتر عبدالهادي‌ حائري،‌ از برادر مرحوم‌ ميرزاي‌ ن
🔶تکذیب شایعه حکم آخوند به فساد یااعدام شیخ (4)🔶 ✅ آيت الله سيد محمد موسوي بجنوردي از قول سه عالم و مرجع تقلید شیعه یعنی پدرش آیت‌الله العظمی سید حسن موسوی بجنوردی و آیت‌الله‌العظمی سید محسن حکیم و آیت‌الله العظمی سید محمود شاهرودی می‌گوید: بنا بر نقل استادان خود و پدرم، ‌آن بهتان عظیم به آخوند مبنی بر مفسد خواندن شیخ، دروغ است و تهمت . (حیات سیاسی، فرهنگی و اجتماعی آخوند خراسانی؛ محسن دریابیگی،ص 334 و 335) @aboutalebi57
(4) (2) ✅ نيکي کدي استاد دانشگاه کاليفرنيا که آثار زيادي درباره ايران نوشته است، در مورد اعتقاد ايرانيان و علما به فراهم شدن زمينه‌هاي اجرايي شدن در اواخر دوره قاجار مي‌نويسد:‌ 🔸اعتقاد شيعه به اين مسأله که « تا زمان رجعت امام دوازدهم (عج) توسط آن دسته از پيشوايان علما که صلاحيت تفسير و تعبير خواست‌هاي امام را دارند، قابل اجراست، در قرن نوزدهم آشکار شده بود» و «علما که خود از دخالت روز افزون کفار در امر تجارت و دولت خشمگين بودند و بيم آن داشتند که مبادا قدرت‌هاي اروپايي بر همة شئون کشور حاکم گردد، نارضايتي تودة مردم را منعکس مي‌نمودند.» (نيکي کدي،‌ تحريم تنباکو در ايران،‌ص 14) @aboutalebi57
🔶مطالب منسوب به آخوند خراسانی علیه ولایت فقیه🔶(۱) 🔴مدتهاست در شبکه های مجازی متنی منسوب به آخوند خراسانی علیه ولایت فقیه منتشر شده و دست به دست می شود. ✅ وجود چنین نامه ای در اسناد تاریخی ثبت نشده است. و هیچ مستندی ندارد. خود آقای ثبوت منتشر کننده این نامه نیز معتقدند مطالب فوق بصورت شفاهی بین آخوند و نایینی رد و بدل شده است. آقای ثبوت مدعی است این مطالب را در دهه چهل شفاها از آقابزرگ شنیده آقا بزرگ هم حدود پنجاه سال قبل از آن شنیده بوده است. لذا مستند مکتوبی در دست نیست. ✅ ضمن این که محتوای این مکتوب اعم از ادبیات آن که کاملا ادبیات جدید است و به ادبیات دوره مشروطه نمیخورد. همچنین استدلالات آن که در خور شأن فقیه بزرگی چون آخوند خراسانی نیست عدم صحت آن را تایید می کند. ✅ نقد سندی و محتوایی این مکتوب و پاسخ ادعاهای فوق و همچنین مستندات اعتقاد آخوندخراسانی به ولایت فقیه به قلم جناب آقای علیرضا جوادزاده در کتاب "ولایت سیاسی فقیهان از نگاه آخوند خراسانی" توسط انتشارات موسسه امام خمینی منتشر شده است. @aboutalebi57
سیاست‌و‌دیانت | مهدی ‌ابوطالبی
#پيشنيه‌ـتاريخي‌ـولايت‌ـ‌فقيه (4) #بداهت‌ـ‌ولايت‌ـ‌فقيه (2) ✅ نيکي کدي استاد دانشگاه کاليفرنيا که آ
(5) 🔸عباس اقبال آشتیانی در مورد جایگاه سیاسی اجتماعی علما در دوره قاجار می‌نویسد: ✅ علماي اماميه دوره قاجاريه بر اثر تشويقي که از ايشان مي‌شد و شهرتي که در نتيجه تأليفات و علم و فضل و کثرت شاگردان و مقلدين پيدا کردند، به تدريج چنان نفوذ يافتند که پاية قدرت خود را برابر يا بالاتر از قدرت سلاطين و اولياي امور گذاشتند و به نام ترويج احکام و دين و اجراي حدود و [عج] در بسياري از موارد سلاطين و حکام را مطيع اوامر و احکام خود کردند. (اقبال آشتياني، حجت الاسلام حاج سيدمحمدباقر شفتي، ص30) @aboutalebi57
سیاست‌و‌دیانت | مهدی ‌ابوطالبی
🔶مطالب منسوب به آخوند خراسانی علیه ولایت فقیه🔶(۱) 🔴مدتهاست در شبکه های مجازی متنی منسوب به آخوند خر
🔶مطالب منسوب به آخوند خراسانی علیه ولایت فقیه🔶(۲) سال 1388 به همراه جمعی از دوستان خدمت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی رسیدیم در محضر ایشان بحث از مشروطه و نقش علمای شیعه در مشروطه و تاریخ معاصر بود. بعد از اتمام جلسه ایشان متنی را به یکی از دوستان دادند که دقیقا همین متن منسوب به آخوند خراسانی بود. فرمودند این متن اخیرا در اصفهان به صورت کپی منتشر شده است. توصیه کردند که حتما جواب این شبهات و اتهامات نسبت به آخوند خراسانی را بدهید.ایشان فرمودند اینها میخواهند با این نوشته ها رهبری و ولایت فقیه را تضعیف کنند و شما باید جواب اینها را بدهید. @aboutalebi57
سیاست‌و‌دیانت | مهدی ‌ابوطالبی
#پيشنيه‌ـتاريخي‌ـولايت‌ـ‌فقيه(5) 🔸عباس اقبال آشتیانی در مورد جایگاه سیاسی اجتماعی علما در دوره قاجا
(6) 🔸مرحوم کاشف الغطا، حدود دویست سال پیش، در فتوای جهاد علیه روسها به چند نکته مهم در باب و شئونات سياسي آنها اشاره می‌کند: ✅ امور سیاسی مثل جهاد از شئونات مخصوص انبیاء، ائمه ع و قائم مقام آنها یعنی فقهاست. ✅ اینکه فقها در دوره قاجار متصدی امور سیاسی نشده‌اند به خاطر وجود موانع بوده است نه به خاطر عدم اعتقاد به شئونات سياسي براي فقها. ✅ دستور داديم به و يگانه اين دوران، که معترف است به بندگي ما و سالک است در دفع دشمنان ما به طريقه شريعت از فراهم کردن لشکر وسپاه براي شکستن شوکت اهل سرکش وانکار . (احکام الجهاد و اسباب الرشاد، ص164) @aboutalebi57
🌹سابقه بيش از صدساله تعبير در ايران🌹 ❇️ مردم ايران از خواهان بودند. اولین بار تعبیر در مورد در حدود 115 سال پیش در جریان يا به کار رفت. ❇️ نگاه مردم و علما به يا نگاه و ديني بوده نه نگاه فرنگي و آنچنان که روشنفکران سکولار و غربزده دوره مشروطه و حتي امروز به دنبال ترويج آن بوده و هستند. در تأييد اين مطلب مي‌توان به تلگراف در جريان قيام آن مردم در دوران نهضت عدالتخانه عليه ظلم شعاع السلطنه اشاره کرد که در آن از و حضور فرنگ‌رفته‌ها در مسائل حکومتي و سياسي شده و بر و بومي تأکيد شده است. در اين تلگراف آمده است: ❇️ تاکنون عقيده ما اين بود که دولت عبارت است از هيئت رجال، دانشمندان سياسي‌دان،‌نه منحصر به يکي از تازه و از پوسيده و روزنامه‌خوان خوشيده، که لفظ دولت مطلقة مستبده آموخته و حال آن که است. چه ازعهد سلف تا حال خلف، ملت هر شهري به حکومت شورش کردند، دولت با حاکم را فرمود... و به اين معني باز يک جمهوري ما رشک فرانسه و آمريکاست. (مهدی ابوطالبی, نقش فرهنگ سیاسی شیعه در نهضتهای معاصر ایران, ص 202، به نقل از ناظم الاسلام کرمانی، تاریخ بیداری ایرانیان ج 1, ص 396-397) @aboutalebi57
سیاست‌و‌دیانت | مهدی ‌ابوطالبی
#پيشنيه‌ـتاريخي‌ـولايت‌ـ‌فقيه (6) 🔸مرحوم کاشف الغطا، حدود دویست سال پیش، در فتوای جهاد علیه روسها
(7) مخالفت با مخالفت با (عج) است. 🔸در نوشته‌ يکي از علما در مورد عدم مشروعيت قرارداد تنباکو با استناد به حديث امام صادق عليه السلام آمده است: ✅ جناب حجت الاسلام آقا ميرزا ـ دام ظله العالي ـ ‌ـ‌عصر عج است بر خلق؛ نقض حکم ايشان (ع) است و وسوسه در بودن حکم از جناب ايشان مثل وسوسه در قرآن است که آيا کلام خلق است يا فرمايش خالق. 🔸مرحوم مرجع تهران در دوران به نايب السلطنه مي‌گويد: ‌ ✅اين حکم از حضرت حجت الاسلام صادر شده و مخالفت اين حکم، بالقطع و اليقين با – عليه الصلاه و السلام ـ است. (شيخ حسن کربلايي،‌تاريخ دخانيه،‌ص 128 و 131) @aboutalebi57
🌹ماهيت مذهبي نهضت مشروطيت🌹 نقش محوري در نهضت مشروطيت و تعبير (عج) براي آن دوره ✳️ ناظم الاسلام کرماني در توصيف تجمع مردم در مسجد شاه تهران مي‌نويسد: آقا سيد جمال الدين بر بالاي منبر صعود نمود. ... آيات و اخباري که در فضيلت عدل بود قرائت نمود. پس از آن گفت: اي مردم اين آقايان و اين پيشوايان دين که در اين مسجد اجتماع نموده‌اند، همگي رؤساء اسلام و (عج) مي‌باشند، همه متفق القول و متحدند. خيال و عزمشان کندن ريشة ظلم و بدعت است،‌عموم مسلمين و جميع علماء اعلام، بلکه هيئت جامعة اسلام با اين بزرگواران است. (تاريخ بيداري ايرانيان، ج1، ص 234) همچنين در اعلاميه‌اي آمده است: ❇️ آيا در زمان عجل الله فرجه و حجج اسلام عتبات (ع) نيستند؟ آيا اطاعت آنها بر مسلمانان واجب نيست؟ ... هرکس احکام و فتواي مقتدايان و حجج اسلام را بشنود و اطاعت ننمايد، حال او مانند اهل کوفه است. (همان، ج2، ص 247) @aboutalebi57
سیاست‌و‌دیانت | مهدی ‌ابوطالبی
#پيشنيه‌ـتاريخي‌ـولايت‌ـ‌فقيه (7) مخالفت با #حکم‌ـ‌فقها مخالفت با #امام‌ـ‌زمان (عج) است. 🔸در نوشت
☘️ ☘️ (۱) 🔸ولايت فقيه همان ولايت رسول الله ص است🔸 ✅ آيا ولايت مطلقه فقيه که توسط امام خميني مطرح شد در بين فقهاي گذشته هم سابقه دارد؟ ✅ تعريف امام خميني از ولايت مطلقه اين است که:‌ همين ولايتى كه براى رسول اكرم (ص) و امام در تشكيل حكومت و اجرا و تصدى اداره هسمت، براى فقيه هم هست‏. (مگر مواردي که دليل خاص دارد مثل جهاد ابتدايي) (کتاب ولايت فقيه ص 52، تحرير الوسيله ج 1 ص 548) ✅مشابه اين نظر را فقهاي متعددي در گذشته داشته‌اند. به عنوان نمونه : 🔹مرحوم محقق کرکي 🔹مرحوم مقدس اردبيلي 🔹مرحوم محقق نراقي 🔹آيت الله حاج آقا رضا همداني 🔹آيت الله آقانجفي اصفهاني 🔹آيت الله سيد عبدالحسين لاري و .... @aboutalebi57
🌹 (1)🌹 نقش محوري در نهضت مشروطيت و تعبير (عج) براي آن دوره ✳️ ناظم الاسلام کرماني در توصيف تجمع مردم در مسجد شاه تهران مي‌نويسد: آقا سيد جمال الدين بر بالاي منبر صعود نمود. ... آيات و اخباري که در فضيلت عدل بود قرائت نمود. پس از آن گفت: اي مردم اين آقايان و اين پيشوايان دين که در اين مسجد اجتماع نموده‌اند، همگي رؤساء اسلام و (عج) مي‌باشند، همه متفق القول و متحدند. خيال و عزمشان کندن ريشة ظلم و بدعت است،‌عموم مسلمين و جميع علماء اعلام، بلکه هيئت جامعة اسلام با اين بزرگواران است. (تاريخ بيداري ايرانيان، ج1، ص 234) همچنين در اعلاميه‌اي آمده است: ❇️ آيا در زمان عجل الله فرجه و حجج اسلام عتبات (ع) نيستند؟ آيا اطاعت آنها بر مسلمانان واجب نيست؟ ... هرکس احکام و فتواي مقتدايان و حجج اسلام را بشنود و اطاعت ننمايد، حال او مانند اهل کوفه است. (همان، ج2، ص 247) @aboutalebi57
🌹 (2)🌹 ❇️ رهبری و نقش محوری (2) 🔹در زمان تحصن علما در حرم عبدالعظيم (ع) در يکي از مسيرهايي که شاه در حال عبور از ميان مردم بود، مردم در سر راه او جمع شده و زنان گرد کالسکه شاه را گرفته و فرياد مي‌زدند: 🔸 «ما آقايان و را مي‌خواهيم! ما مسلمانيم و را مي‌دانيم! عقد ما را آقايان بسته‌اند، خانه‌هاي ما را آقايان اجاره مي‌داده‌اند. مجملا تمام امور ما در دست آقايان بوده و هست. چطور راضي شويم علما را نفي بلد و تبعيد نمايند. اي شاه مسلمان بفرما رؤساي مسلمانان را احترام کنند. اي پادشاه مسلمان علماي اسلام را ذليل و خوار نخواهيد. اي پادشاه اسلام اگر وقتي روس و انگليس با تو طرف شوند شصت کرور ، به اين آقايان مي‌کنند ...». 🔹 کسروي مي‌گويد در آن روز از اين گونه سخنان زياد گفته شد و با و فعاليت زيادي انجام دادند. (مهدي ابوطالبي، نقش فرهنگ سياسي شيعه درنهضتهاي معاصر، ص 169) @aboutalebi57
سیاست‌و‌دیانت | مهدی ‌ابوطالبی
☘️ #پيشنيه‌ـتاريخي‌ـولايت‌ـمطلقه‌ ☘️ (۱) 🔸ولايت فقيه همان ولايت رسول الله ص است🔸 ✅ آيا ولايت مطلقه
(2) ✅ ولایت مطلقه فقیه از نظر آيت الله حاج آقا رضا همداني: ايشان در استدلال خود به توقيع شريف امام زمان (عج) مىفرمايند: تدبر در توقیع شریف امام زمان عج که دلیل اصلی و عمده نصب فقیه توسط امام معصوم ع است نشان می دهد که امام معصوم ع فقیهی که بر اساس روایات اهل بیت ع نظر می دهد را قائم مقام خود معرفی کرده است و فرموده است که شیعیان در تمام اموری که باید به امام مراجعه کنند در عصر غیبت به فقیه مراجعه کنند تا شیعیان در عصر غیبت متحیر و سرگردان نباشند. (مصباح الفقيه، ص 161) توقیع امام زمان (عج) به اسحاق بن یعقوب : (و اما الحوادث الواقعه فارجعوا فیها الی رواه حدیثنا فانهم حجتی علیکم و انا حجه الله علیهم) در حوادثی که برای شما رخ می دهد به راویان حدیث مراجعه کنید چرا که آنها حجت من بر شما هستند و من حجت خدا بر آنها هستم). (بحارالانوار, ج 53, ص 180) @aboutalebi57
🌹 (3)🌹 ❇️ رهبری و نقش محوری (3) ❇️ کسروي: نهضت مشروطه بودند کسروي مي‌‌نويسد: را در تهران [ و ] پديد آوردند و و حاجي شيخ مرتضي و شيخ محمد رضاي و کسان ديگري از ، همگام مي‌بودند. سپس در پيش‌آمد بست نشيني در مسجد آدينه و کوچيدن به قم، حاجي نيز با آنان همراهي نمود و پس از آن هميشه همراه مي‌بود. پس از پيشرفت مشروطه و باز شدن مجلس، ديگران هريکي بهره‌اي جسته به کنار رفتند. ولي و حاجي همچنان بازماندند، و چون مشروطه را پديدآورده خود مي‌شماردند از نگهباني باز نمي‌ايستادند. (مهدي ابوطالبي، نقش فرهنگ سياسي شيعه درنهضتهاي معاصر، ص 168) @aboutalebi57
(3) 🔸ولايت مطلقه فقيه از نظر مقدس اردبيلي🔸 ✅ مرحوم مقدس اردبیلی می نویسد: 🔹فقیه در زمان غیبت حاکم مستقل و مطلق است و همه اموری که به امام ارجاع داده میشد، در عصر غیبت به فقیه ارجاع داده میشود. این مساله میتواند دلایل مختلفی داشته باشد ازجمه دلایل ذکر شده: 1. اجماع 2. لزوم حفظ نظام و جلوگیری از هرج و مرج و برای به سختی نیافتادن مردم که دلایل عقلی و نقلی بر آن تأکید دارد. (مجمع الفائدة والبرهان، ج 8, ص 160 – 161. ج 12، ص 29 – 28.) @aboutalebi57
💠 (۱) 💠 🌹شکسته شدن در اثر ميرزاي شيرازي 🌹 🔸شيخ حسن کربلايي مي‌نويسد: مردم فرنگستان که در اين ساليان دراز چقدر زحمت‌ها کشيده و رنجها برده تا به وسايل مقدماتي چند، موقعيتي را در ايران براي خودشان برقرار نموده بودند، يک دفعه در انظار ايرانيان از و اعتنا ... يک دفعه مقطوع اليدشان از همه کار نموده، عاطل و باطل به کناري‌شان گذاشتند. 🔹ادوارد براون انگليسي معتقد است: ناکامي امتياز تنباکو نه فقط شرکت را دچارخسران زياد کرد بلکه به ونفوذ دولت انگليس بزرگي زد. کشف سلاح و مهمات در صندوق‌هاي متعلق به شرکت رژي بعد از لغو قرارداد، موجب اعتبار و در ايران شد. 🔸نيکي کدي نويسنده آمريکايي مي‌نويسد: موفقيت شورشي که به رهبري علما به مخالفت امتياز برپا شد به معناي موقع و انگليسي‌ها بود. (شيخ حسن کربلايي، تاريخ دخانيه، ص 217 ـ 216. ابراهيم تيموري، تحريم تنباکو اولين مقاومت منفي در ايران، ص 215. نيکي آر. کدي، تحريم تنباکو در ايران، ص 174 ـ 173.) @aboutalebi57
سیاست‌و‌دیانت | مهدی ‌ابوطالبی
💠#آثار_دیپلماتیک_حکم_ولایی_میرزای_شیرازی (۱) 💠 🌹شکسته شدن #ابهت‌ـ‌انگليسي‌ها در اثر #حکم‌ـ‌ولايي مي
💠 (۲) 💠 ✅عبرت از تاريخ 🌹برخورد قاطعانه ميرزا و اظهار و تواضع و .🌹 🔸بعد از میرزای شیرازی و ، تواضع و خشوع خود نسبت به مرحوم ميرزا را در نامه‌اي مؤدبانه و با خطاب به ميرزا نشان مي‌دهد و مي‌نويسد: من را در ممالک روسيه نسبت به مسلمانان اجرا مي‌کنم و حاضرم براي در مملکت ايران هر اقدامي بنمايم. 🔸البته ميرزاي شيرازي که از فراست و کياست بالايي برخوردار است، مي‌داند که سلام گرگ بي‌طمع نيست و روس‌ها در هر صورت به دنبال منافع کشور خودشان هستند و هيچ‌گاه خيرخواه ملت مسلمان و ايرانيان نيستند. به همين جهت، با زيرکي تمام به رغم اين که سرکنسول روس دو سه روز در کشتي توقف کرده تا اذن ملاقات با ميرزا را بگيرد، از پذيرفتن و ملاقات با او عذر مي‌خواهد و به بهانة اين که آداب نامه‌نگاري با امپراطور را نمي‌داند، از دادن جواب امتناع مي‌کندو صرفا پيغام مي‌دهد که شما از طرف من به امپراطور اظهار امتنان بنويسيد. 🔸 نيز در رقابت با روس‌ها به همين مضامين نامه‌اي از طرف براي ميرزا فرستادند و به وسيله کنسول خود پيغام دادند که و فقط ممنون مي‌شوند که ميرزاي شيرازي نامه را قبول کند. (ابراهيم تيموري، تحريم تنباکو اولين مقاومت منفي در ايران،ص 205 ـ 204) اين برخوردها بايد درسي باشد براي ديپلماتها و مذاکره کنندگان امروز کشورمان که با مستکبران و استعمارگران بايد قاطعانه و از موضع قدرت برخورد کرد نه از موضع ضعف و تواضع. هرگاه با اقتدار و از موضع قدرت برخورد کرديم با تواضع و خضوع آنها مواجه شديم و بالعکس. @aboutalebi57
سیاست‌و‌دیانت | مهدی ‌ابوطالبی
💠#آثار_دیپلماتیک_حکم_ولایی_میرزای_شیرازی (۲) 💠 ✅عبرت از تاريخ 🌹برخورد قاطعانه ميرزا و اظهار #ذلت و
💠 (۳) 🌹ترس و از 🌹 🔹 شيرازي به عنوان اصلي‌ترين عامل پيروزي نهضت تحریم تنباکو موجب ترس و و عمال آنها در ايران شد. ترس از در همان زمان صدور حکم تحريم توسط ميرزا و قبل از لغو قرارداد در ميان اين افراد ايجاد شد. اين ترس را مي‌توان در سخنان در يک مهماني که سفراي کشورهاي ديگر را دعوت کرده است، به وضوح مشاهده نمود. 🔹 در اين مهماني با اشاره به مردم از تحريم ميرزا، نسبت به اين قدرت عظيم اجتماعي هشدار داده و مي‌کند. سفير روس به اين نکته اشاره مي‌کند که اگر چنين فتاوايي در مورد برخي ديگر داده شود و يا حتي به طور کلي کالاهاي خارجي شود، منافع اقتصادي همه ما به خطر مي‌افتد و بالاتر از اين اگر فتوايي در مورد در ايران صادر شود، بلوايي عظيم به راه خواهد افتاد که از دست ما هيچ کاري بر نخواهد آمد. (شيخ حسن کربلايي، تاريخ دخانيه،‌ص 164) البته اين پيش بيني سفير روس در مورد کالاهاي خارجي به وقوع پيوست که ان شاء‌الله در پستهاي بعدي به آن اشاره خواهيم کرد. @aboutalebi57
💠 ✅ در زیارت حضرت ابی الفضل العباس که از امام صادق (ع) نقل شده است، ايشان به عنوان مصداق تام ولایت پذیری و اطاعت از خدا و رسول و ائمه ع معرفی شده است: السلام علیک ایها العبد الصالح المطیع لله و لرسوله و لامیرالمومنین و الحسن و الحسین علیهم السلام. 🔸نکته مهم در اين عبارت اين است که حضرت ابي الفضل ع هم مطيع خدابود هم مطيع رسول ص و هم مطيع امام علي وامام حسن و امام حسين عليهم السلام. يعني در هر زماني مطيع ولي زمان خود بود. 🔸در تاريخ اسلام خيلي‌ها نتوانستند همه اطاعت‌هاي فوق را داشته باشند: 🔹برخي مطيع خدا نبودند: مشرکيني مثل عموهاي پيامبر ابوجهل و ابولهب 🔸برخي مطيع خدا بودند ولي مطيع رسول ص نشدند: مثل اهل کتاب 🔹برخي مطيع خدا و رسول ص بودند ولي مطيع علي ع نشدند: طلحه و زبير 🔸برخي ميطع خدا و رسول ص و علي ع بودند ولي مطيع حسنين ع نشدند: مثل سيلمان بن صرد، احنف بن قيس، شمر، شبث بن ربعي و ... 🔹 برخي مطيع خدا و رسول و ائمه ع هستند ولي مطيع فقه و فقها نيستند. ✅ البته روشن است کسي که مطيع رسول ص نباشد مطيع حقيقي خدا نيست و کسي که مطيع ائمه ع نباشد هم مطيع حقيقي خدا و رسول ص نيست. کسي هم که مطيع فقه و فقها نباشد،‌مطيع خدا و معصومين ع نيست. ع @aboutalebi57