🔰 اسلام امروز امانتی در دست ماست و اگر خللی در آن وارد شود علاوه بر آن که آخرت ما از بین رفته است، دنیای ما هم بر باد میرود.
📅 امام خمینی(ره) | ۲۸ بهمن ۱۳۶۳
✅ @Sahifeh_noor
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 اطلاعنگاشت متحرک | تولید؛ عامل امنیت اقتصاد
🔻حضرت آیتالله خامنهای: «اگر ما در اقتصاد کشور، اقتصاد را به یک بدن انسان تشبیه بکنیم، سیستم دفاعی و امنیّتّبخشِ اقتصاد عبارت از تولید است؛ یعنی آن چیزی که میتواند ویروسهای مهاجم و میکروبهای مهاجم به اقتصاد را خنثیٰ بکند و آن را سالم نگه دارد تولید در کشور است.» ۱۳۹۹/۰۲/۱۷
💻 @khamenei_ir
🌸اولویت با دختر است!
در شرع یک اولویتهایی برای بعضی از رفتارها قائل شدهاند که آن هم نظام خاصّی دارد. مثلاً گفته شده: وقتی هدیهای برای فرزندانتان میخرید، اول به دختر بدهید. دختر لطیفتر و عاطفیتر است و بیشتر احتیاج به رعایت و عطوفت پدر و مادر دارد.
۸۸/۸/۶
🌐 @mesbahyazdi_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 گفتگوی زیبای حاج قاسم با دختر #شهید_حامد_بافنده
💖 حاج قاسم: من شماره تو گم کرده بودم،نتونستم باهات تماس بگیرم
💞 فاطمه: زود بیا پیش من توروخدا، من خیلی شما رو دوست دارم..
🌺 تقدیم به تمام دختران شهدا
#روشنگری
┈┈••✾••┈┈
💠 @Javanebasir313
2. بیاعتنایی به دنیا
علامت دیگر شناخت خدای متعال معطوف شدن بیشتر توجه انسان به حیات آخرت و کم اعتنا شدن او به زندگی دنیاست. انسانِ با معرفت برای حیات اخروی خویش تلاش میکند. از امیرالمۆمنین علیهالسلام نقل شده است: «عَجِبْتُ لِمَنْ عَرَفَ رَبَّهُ كَیفَ لَا یسْعَى لِدَارِ الْبَقَاء؛2تعجب میکنم از کسی که ادعای شناخت خدا را دارد، اما برای زندگی ابدی آخرت تلاشی نمیکند». معلوم میشود کسی که برای آخرت تلاش نمیکند و از هنگام صبح تا به شب، تنها نگران منافع دنیوی خویش است یا بهرهای از معرفت خدا ندارد یا معرفت او بسیار ضعیف است.
@jannatolmahdi313
مرحوم صدوق در کتاب امالی، حدیثی از پیغمبر اکرم صلیاللهعلیهوآله نقل کردهاند که میتواند تفسیری بر این حدیث حضرت امیر علیهالسلام باشد: «مَنْ عَرَفَ اللَّهَ وَعَظَّمَهُ مَنَعَ فَاهُ مِنَ الْكَلَامِ وَبَطْنَهُ مِنَ الطَّعَامِ وَعَنَّى نَفْسَهُ بِالصِّیامِ وَالْقِیام؛3 کسی که خدای متعال را شناخته، او را عظیم شمارد، دهان خود را از کلام و شکم خویش را از طعام باز میدارد و نفس خویش را با روزه و سحرخیزی سختی میدهد.»
گریه از ترس خدا به خاطر نگرانی از دوری از خدا عبادت عارفان است.» مادری که به وصال فرزند خویش رسیده، از شدت شادی میگرید، اما اگر نگران شود که ممکن است دوباره به فراق فرزند خویش مبتلا گردد این نگرانی، خود موجب گریستن بیشتر او میشود و این عامل دیگری است. امیرالمۆمنین علیهالسلام به این حقیقت اشاره میفرماید که عارف بالله از ترس ابتلا به دوری از خدا میگرید.
🌻اللّٰھـُم ؏جِّل لِوَلیڪَ الفَرَجْـ🌻
💠کانال جنت المهدی۳۱۳👇••🇮🇷••
❁❁═༅ ═🌸🌸🌸═❁❁═༅
@jannatolmahdi313
❁❁═༅ ═🌸🌸🌸═❁❁═༅
۵اثــــر پـــربـــرکــت مـــعـــرفـــت خـــدا
1. بینیازی از خلق خدا
@jannatolmahdi313
یکی از آثاری که برای معرفت حقیقی خدا ذکر شده است «بینیازی از خلق خدا» است. اگر کسی واقعا خدا را بشناسد احساس میکند که هیچ نیازی به غیر خدا ندارد. از حضرت امیر علیهالسلام نقل شده است: «مَنْ سَكَنَ قَلْبَهُ الْعِلْمُ بِاللَّهِ سَكَنَهُ الْغِنَى عَنْ خَلْقِ اللَّهِ؛1 در هر دلی که معرفت خدا جای گیرد، بینیازی از خلق خدا هم جای خواهد گرفت.»
🌻اللّٰھـُم ؏جِّل لِوَلیڪَ الفَرَجْـ🌻
💠کانال جنت المهدی۳۱۳👇••🇮🇷••
❁❁═༅ ═🌸🌸🌸═❁❁═༅
@jannatolmahdi313
❁❁═༅ ═🌸🌸🌸═❁❁═༅
3. تواضع در برابر خدا
@jannatolmahdi313
در نهجالبلاغه از امیرالمۆمنین علیهالسلام نقل شده است که میفرمایند: «لَا ینْبَغِی لِمَنْ عَرَفَ عَظَمَةَ اللَّهِ أَنْ یتَعَظَّمَ فَإِنَّ رِفْعَةَ الَّذِینَ یعْلَمُونَ مَا عَظَمَتُهُ أَنْ یتَوَاضَعُوا لَه؛4 برای کسی که عظمت خداوند را شناخته است شایسته نیست که بزرگی نُماید. به درستی بلندمرتبگی کسانی که عظمت او را میدانند آن است که در برابر او فروتنی کنند.»
معرفت حقیقی خدا با معرفت نفس ارتباط تنگاتنگی دارد و هر چه انسان بیشتر خدا را به عظمت بشناسد حقارت خود را بیشتر درک خواهد کرد.
🌻اللّٰھـُم ؏جِّل لِوَلیڪَ الفَرَجْـ🌻
💠کانال جنت المهدی۳۱۳👇••🇮🇷••
❁❁═༅ ═🌸🌸🌸═❁❁═༅
@jannatolmahdi313
❁❁═༅ ═🌸🌸🌸═❁❁═༅
4. رضایت از تقدیرات الهی
@jannatolmahdi313
در روایتی دیگر از امام صادق علیهالسلام نقل شده است: «إِنَّ أَعْلَمَ النَّاسِ بِاللَّهِ أَرْضَاهُمْ بِقَضَاءِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ؛5 داناترین مردم نسبت به خدای متعال کسی است که بیش از همه از قضا و قدر الهی راضی باشد.» برای بسیاری از انسانها راضی بودن به تقدیرات الهی کاری مشکل است. چراکه بسیاری از پیشامدها برای ایشان عجیب بوده، تحمل آن سخت مینماید. زلزلهها، سیلها، جنگها، گرفتاریها و ... برای آنان این سۆال را به ذهن میآورد که چگونه خداوند چنین بلاهایی را نازل میکند یا چرا خداوند ظالمان را مهلت داده، عقوبت نمیکند؟ عدم رضایت از تقدیرات الهی ناشی از ضعف در شناخت خدا و حکمت اوست. کسی که از عالم هنر خبری ندارد هنگامیکه به یک تابلوی نقاشی زیبا نگاه میکند که خطوطی سیاه رنگ در آن به کار رفته است در دل میگوید: کاش نقاش به جای این خطوط سیاه، رنگهای روشن به کار میبرد! در حالی که استاد نقاش میداند اگر این خطوط سیاه نباشد تابلو اصلا آن زیبایی را ندارد. اهل معرفت، شروری را که در عالم دیده میشود مانند آن رنگهای سیاهی میبینند که در تابلوی نقاشی به کار رفته و برای زیبایی تابلو لازم است (الَّذِی أَحْسَنَ كُلَّ شَیءٍ خَلَقَهُ).6 هر قدر که انسان با حکیم بودن خدای متعال بیشتر آشنا شود گلهمندی او کم شده، بر رضایتش افزوده میشود.
🌻اللّٰھـُم ؏جِّل لِوَلیڪَ الفَرَجْـ🌻
💠کانال جنت المهدی۳۱۳👇••🇮🇷••
❁❁═༅ ═🌸🌸🌸═❁❁═༅
@jannatolmahdi313
❁❁═༅ ═🌸🌸🌸═❁❁═༅
5. خوف و خشیت از خدا
از دیگر آثار معرفت و شناخت خدای متعال که در آیات قرآن و روایات بر آن تأکید شده است خوف و خشیت است. باور این حقیقت بسیار مشکل مینُماید که شناخت خدا موجب پدید آمدن خوف و خشیت در دل انسان شود. قرآن کریم میفرماید: «إِنَّمَا یخْشَى اللَّهَ مِنْ عِبَادِهِ الْعُلَمَاءُ؛ 7از میان بندگان خدا تنها علما از او خشیت دارند.» علمِ حقیقی موجب میشود که انسان ارتباط خویش را با خدای خود درک کند، خواه متعلق این علم فیزیک یا شیمی یا کیهانشناسی یا زیستشناسی یا ... باشد. اگر انسان علمی را کامل فراگیرد ارتباط موضوع آن علم را هم با آفریننده و تدبیرکننده آن درک میکند و سرانجام ارتباطش با خدا هم در حیطه علم قرار خواهد گرفت. در روایتی معروف از رسول خدا صلیاللهعلیهوآله نقل شده است: «رَأْسُ الْحِكْمَةِ مَخَافَةُ اللَّهِ؛8قلّهی حکمت، خوف خداست.»
@jannatolmahdi313
تعجب میکنم از کسی که ادعای شناخت خدا را دارد، اما برای زندگی ابدی آخرت تلاشی نمیکند». معلوم میشود کسی که برای آخرت تلاش نمیکند و از هنگام صبح تا به شب، تنها نگران منافع دنیوی خویش است یا بهرهای از معرفت خدا ندارد یا معرفت او بسیار ضعیف است
خوف تنها خوف از عذاب نیست. حقیقت خوف، حالتی انفعالی است که هنگام قرار گرفتن فرد در برابر قدرتی با سیطره کامل پدید میآید؛ قدرتی که کاملا قادر است ضرری بر آن فرد وارد کند. در حقیقت، خوفْ نوعی بریدن و انقطاع است. در این حالت، یک مرتبه فرد احساس میکند که از خود هیچ نداشته، در مقابل کسی یا چیزی واقع شده که بر او سیطره دارد. در واقع احساس خوف لازمه احساس عجز و حقارت است. تاجری که در اثر پدیدهای اقتصادی سرمایهاش را در معرض نابودی میبیند نمونهای از خوف در دل او پدید آمده است. قطعا ملائکه در مقابل عظمت خدا چنین حالتی دارند. زیرا نیاز و ناداری خود را نسبت به خدای متعال با علم حضوری درک میکنند که لازمه این درک نوعی نگرانی است. یکی از شاخههای خوف هم حالت انسان گناهکاری است که نگران عقوبت گناهان خویش است.
@jannatolmahdi313
از امیرالمۆمنین علیهالسلام نقل شده است: «الْبُكَاءُ مِنْ خِیفَةِ اللَّهِ لِلْبُعْدِ عَنِ اللَّهِ عِبَادَةُ الْعَارِفِین؛9 گریه از ترس خدا به خاطر نگرانی از دوری از خدا عبادت عارفان است.» مادری که به وصال فرزند خویش رسیده، از شدت شادی میگرید، اما اگر نگران شود که ممکن است دوباره به فراق فرزند خویش مبتلا گردد این نگرانی، خود موجب گریستن بیشتر او میشود و این عامل دیگری است. امیرالمۆمنین علیهالسلام به این حقیقت اشاره میفرماید که عارف بالله از ترس ابتلا به دوری از خدا میگرید. این سخن بدین معناست که عارفی که به بسیاری از مراتب وصل رسیده، و به أنس با خدای خویش متنعم شده، در عین حال ممکن است نگرانی از محرومیت او را رها نکند. این بندگان شایسته خدا از آنجا که خود را مالک چیزی نمیبینند احتمال میدهند که در اثر فریب شیطان دچار لغزش شده، از چشم خدا بیافتند. این احتمال، نگرانی و خوفی در دل آنها پدید میآورد. هر قدر شناخت انسان نسبت به خدا بیشتر شود نگرانیهای لطیفتری هم به دنبال خواهد آورد.
🌻اللّٰھـُم ؏جِّل لِوَلیڪَ الفَرَجْـ🌻
💠کانال جنت المهدی۳۱۳👇••🇮🇷••
❁❁═༅ ═🌸🌸🌸═❁❁═༅
@jannatolmahdi313
❁❁═༅ ═🌸🌸🌸═❁❁═༅
جواز چند همسری
در باور بسیاری از مردم، اسلام در مورد تعدد زوجات، فتوا به جواز داده و مرد مطابق آیه قرآن و فتوای فقها مجاز است بیش از یک همسر داشته باشد.
در حالی که اسلام برای تعدد زوجات شرایطی قائل شده که مهمترین آن ها رعایت عدالت است و از آنجایی که رعایت عدالت بین همسران کاری بشدت مشکل می باشد1 به بسیاری از مردان توصیه می کند که به یک همسر قناعت کرده و در پی امیال خود نروند.
◽️شهید مطهری:
شما افراد بسیاری را میبینید که میپرسند: "میترسم آب برایم زیان داشته باشد، وضو بگیرم یا نگیرم" "میترسم روزه برایم ضرر داشته باشد، روزه بگیرم یا نگیرم" البته این پرسش ها پرسش های درستی است. چنین اشخاصی نباید وضو بسازند و نباید روزه بگیرند.
ولی نصّ قرآن کریم است که «اگر بیم دارید که نتوانید میان زنان خود به عدالت رفتار کنید، یک زن بیشتر نگیرید»2 با این حال آیا شما در عمر از یک نفر شنیدهاید که بگوید: "میخواهم زن دوم بگیرم اما بیم دارم که رعایت عدالت و مساوات میان آنها نکنم، بگیرم یا نگیرم؟" من که نشنیدهام، حتماً شما هم نشنیدهاید.
مردم ما عمدتا با علم و تصمیم بر اینکه به عدالت رفتار نمی کنند، زنان متعدد میگیرند و این کار را به نام اسلام و زیر سرپوش اسلامی انجام میدهند، این ها هستند که با عمل ناهنجار خود اسلام را بدنام میکنند.3
1. نساء آیه 129
2. همان آیه 3
3. استاد مطهری، نظام حقوق زن در اسلام، ص352
🌱
🔸کانال برداشت های نادرست از احکام👇
http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
🔸ادامه👇
👌دوست اهل سنت ما برای عقیده خود به تعصیب به نقلی از صحیح بخاری استناد کرد که بخارى از مسلم بن ابراهيم، از وهيب، از ابن طاووس، از پدرش، از ابن عباس نقل كرده است كه رسول خدا فرمود:الحقوا الفرائض بأهلها، فما بقي فهو لأولى رجلٍ ذكر؛ « فرائض را به اهلش بدهيد و آنچه اضافه آمد، از آن سزاوارترين مرد به متوفّاست. »
📚صحیح بخاری ج 8 ص 151
❕اين همان روايت معروف به روايت طاووس بن كيسان يمانى (م 132 ق) است. حال بررسى روايت ؛
1⃣ اوّلًا، سند اين روايت ضعيف است؛ زيرا به عبداللّٰه بن طاووس بن كيسان يمانى منتهى مىشود كه هر چند علماى رجال اهل سنت او را توثيق كردهاند، اما توثيق آنها با آنچه ابوطالب انبارى در مورد اين روايت ذكر كرده، در تعارض است. او در مورد اين روايت از سفیان از ابی اسحاق از قاربه بن مضربه نقل می کند که گفته است ؛
« نزد ابن عباس، كه در مكه بود، نشستم و گفتم: اى ابن عباس، اهل عراق حديثى از تو نقل مىكنند و طاووس ، بنده آزاد شدۀ تو، آن را چنين روايت مىكند كه آنچه از فرائض باقى مىماند، براى سزاوارترين عصبۀ مرد است. ابن عباس گفت: آيا تو از اهل عراق هستى؟ گفتم: آرى. گفت: به ديگران برسان كه من مىگويم: خداوند عزّوجلّ فرموده است: «آبٰاؤُكُمْ وَ أَبْنٰاؤُكُمْ لٰا تَدْرُونَ أَيُّهُمْ أَقْرَبُ لَكُمْ نَفْعاً فَرِيضَةً مِنَ اللّٰهِ» و همچنين «أُولُوا الْأَرْحٰامِ بَعْضُهُمْ أَوْلىٰ بِبَعْضٍ فِي كِتٰابِ اللّٰهِ». آيا اينها جز فريضهاند؟ آيا اين آيات چيزى باقى گذاردهاند؟ نه من چنين چيزى گفتهام و نه طاووس از من چنين چيزى نقل كرده است.قاربة بن مضرب گفت: پس از اين سخنان ابن عباس، طاووس را ديدم و گفت: نه، به خدا سوگند من چنين چيزى را هرگز از ابن عباس روايت نكردهام. همانا شيطان اين سخن را بر دهان آنها انداخته است. سفيان گفت: به نظر من اين كار از جانب فرزندش عبداللّٰه بن طاووس بوده است؛ زيرا او مُهر دار سليمان بن عبدالملك بود و به اين گروه- يعنى بنى هاشم- كينه زيادى داشت. »
📚التهذیب ج 9 ص 262
❕سليمان بن عبدالملك، خليفۀ اموى مروانى، كسى است كه ابو هاشم، عبداللّٰه بن محمد بن على حنفيه را ظالمانه و فريبكارانه با سم كشت. با اين وصف، معلوم است حال دوستداران آنها چگونه خواهد بود.
2⃣ثانياً، وراثت عصبه از مسائلى نيست كه ابتلاى مردم به آن كم باشد، بلكه از مسائل عام البلوى در دورۀ رسول اكرم و خلفا بود.حال اگر در اين زمينه، تشريعى مطابق مضمون اين روايت وجود مىداشت، نبايد از ديگران مخفى مىماند و ديگران هم بايستى آن را نقل مىكردند؛ در حالى كه همۀ اسناد اين روايت به عبداللّٰه بن طاووس منتهى مىشود.
3⃣ثالثاً، فقهاى مذاهب اهل سنت در مواردى بر خلاف مضمون اين روايت فتوا دادهاند كه فقيه الطائفه، شيخ طوسى، به آنها اشاره كرده است که جهت آگاهی رجوع کنید ؛
📚الخلاف ج 4 ص 68 مساله 80
4⃣علامه مجلسی هم تصریح می کند که قول به تعصیب از بدعت های عمر بن خطاب است و شایسته است که اهلسنت این بدعت را ترک کنند ، آنجا که فرمود ؛
« عول و تعصيب كه سنيان به گفته عمر در ميراث ميكنند بدعت است و مخالف قرآن است و با فرزند پدر و مادر احدى ميراث نميبرد مگر زن و شوهر و كسى كه خدا از براى ايشان در قرآن سهمى قرار كرده است اولى و احق است به ميراث از كسى كه سهمى در قرآن نداشته باشد و ميراث به عصبه دادن چنانكه عمر كرده است از دين خدا نيست »
📚حق الیقین ص 558
❕و باز گفت ؛ « عمر از روى ضلالت و معانده حق عول و تعصيب و ساير بدع و آثار را تا روز قيامت در ميان مردم گذاشت »
📚همان ص 608
#پرسمان_اعتقادی
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❇️ پیام مهم آیت الله سبحانی به مناسبت فرا رسیدن دهه کرامت
🤔 دوست و دشمن همیشگی ما⁉️
در کلام امام رضا علیه السلام
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
#پاسخی_به_تعصیب_در_ارث_سنت_جاهلیت
🤔#پرسش
❔آیه 11 النسا’ است :
يُوصِيكُمُ اللَّهُ فِي أَوْلَادِكُمْ لِلذَّكَرِ مِثْلُ حَظِّ الْأُنْثَيَيْنِ👈 فإِنْ كُنَّ نِسَاءً فَوْقَ اثْنَتَيْنِ فَلَهُنَّ ثُلُثَا مَا تَرَكَ 👉وإِنْ كَانَتْ وَاحِدَةً فَلَهَا النِّصْفُ وَلِأَبَوَيْهِ لِكُلِّ وَاحِدٍ مِنْهُمَا السُّدُسُ مِمَّا تَرَكَ إِنْ كَانَ لَهُ وَلَدٌ فَإِنْ لَمْ يَكُنْ لَهُ وَلَدٌ وَوَرِثَهُ أَبَوَاهُ فَلِأُمِّهِ الثُّلُثُ فَإِنْ كَانَ لَهُ إِخْوَةٌ فَلِأُمِّهِ السُّدُسُ مِنْ بَعْدِ وَصِيَّةٍ يُوصِي بِهَا أَوْ دَيْنٍ آبَاؤُكُمْ وَأَبْنَاؤُكُمْ لَا تَدْرُونَ أَيُّهُمْ أَقْرَبُ لَكُمْ نَفْعًا فَرِيضَةً مِنَ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ كَانَ عَلِيمًا حَكِيمًا (11)
طبق اين آيه ، دختران ، نهایتاً ، دو سوم ، ترکه را میبرند، مابقی ترکه ، به عصبه میرسد ، عصبه کسی است که آنچه از أصحاب فروض باقی میماند ، به او تعلق میگیرد ، برادر ، از عصبه بالنفس محسوب میشود
و طبق حدیث شریف نبوی در بخاری و مسلم ، پیامبر ص فرموده :
«أَلْحِقُوا الفَرَائِضَ بِأَهْلِهَا، فَمَا بَقِيَ فَلِأَوْلَى رَجُلٍ ذَكَرٍ».
فرائض (= نصیب مقدر وارثان ) را به آنها بدهید ، اگر چیزی از میراث باقی ماند ، بایستی آن را به نزدیکترین رجل (= عصبه ) داد.
بر طبق نص قرآن، نهایت میراث دختران ، دو سوم است ، و ما بقی به برادران میرسد ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌در گذشته پرسیده بودند که چرا اگر فردی بمیرد و دخترانی از خود به جای گذاشته باشد ، برادران میت هم ارث می برند و تمام ارث به دختران نمی رسد ، متن پرسش از کانال مذکور چنین بود ؛
«اگر پدری پسر نداشته باشد و یک یا چند دختر داشته باشد، بعد از فوت ظاهرا بخشی از میراث او به برادرانش تعلق میگیرد (بخاطر اینکه پسر نداشته است). آیا این خورده شدن حق دخترها نیست؟پاسخ ؛خیر، هیچ حقی خورده نشده است....»
👌ما گفتیم که در فرض مذکور تمام ارث به دختران می رسد و برادران میت حقی ندارند ، و ارث بردن برادران با وجود دختران سنت جاهلیت است که برای دختران ارزش قائل نبودند ، دختران دو سوم خویش را بالفرض مطابق حکم قرآن می برند و مابقی را بالرد ، کانال مذکور پاسخی را به ما داده است که مبتنی است بر عقیده باطلشان تحت عنوان « تعصیب »
❕تعصیب آن است که ترکه میت زیادتر از سهام مفروضه ای باشد که برای صاحبانشان تعیین شده است ، در مورد اینکه زیادی به چه کسی می رسد بین شیعه و اهل سنت اختلاف است ، اهل سنت می گویند آن را باید به عصبه میت داد یعنی خویشاوندی پدری و ذکور میت مانند برادران رد کرد اما ما می گوییم در صورتی که خویشاوندان نزدیک میت چون فرزندان دختر باشند باید مقدار زائد از مفروضات را به آنها رد نمود و با وجود طبقه قبل، یعنی دختران نوبت به طبقه بعد یعنی برادران میت نمى رسد به علاوه دادن مقدار اضافى به مردان طبقه بعد، شبيه قوانين دوران جاهليت است كه زنان را بدون دليل از ارث محروم مى ساختند .
📚تفسیر نمونه ج 3 ص 305
❕مرحوم امام در تحریر الوسیله می آورد ؛
« موردى است كه تركه بيشتر از سهام باشد؛ پس اين زيادى بر صاحبان فرضها برمى گردد و به «عُصبه» ميت داده نمى شود. و «عُصبه» هر مردى است كه بدون واسطه يا با واسطه ذكور به ميت انتساب دارد. پس اگر وارث به يك دختر و مادر منحصر باشد نصف آن به عنوان فرض به دختر و سدس آن به فرض به مادر داده مىشود و ثلث باقى مانده به طور چهار يك به نسبت سهمشان، به آنها رد مى شود. و اگر وارث او به دخترهاى متعدد و مادر منحصر باشد دو سوم آن به فرض به دخترها و سدس آن به فرض به مادر داده مى شود و سدسى كه باقى مانده است به طور پنج يك به نسبت سهامشان به آنها رد مى شود و عصبه در دهانشان خاك است (و نصيبى از ارث ندارند). »
📚ترجمه تحریر الوسیله ج 2 ص 404
👌دلیل ما بر این سخن آیات قرآن و روایات اهل سنت و روایات اهل بیت علیهم السلام است .
1⃣خداوند می فرماید ؛
« وَ أُولُوا الْأَرْحٰامِ بَعْضُهُمْ أَوْلىٰ بِبَعْضٍ فِي كِتٰابِ اللّٰهِ إِنَّ اللّٰهَ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ » « خويشاوندان به ارث بردن از يكديگر سزاوارتراند. به يقين خداوند بر هر چيزى داناست. » ( انفال 75)
👌 آيه نشان مىدهد كه از ارحام و نزديكان، در ارث بردن از يك ديگر سزاوارتر از ديگرانند . دليل اولويت ارحام در ارث بردن، اقربيت آنان به متوفّاست. براين اساس، نسبت هركس به متوفّا نزديكتر باشد، در ارث بردن اولويت دارد، براين اساس، چگونه ممكن است با وجود وارث نزديكترى مانند دختر، خويشاوند دورترى مانند برادر ارث ببرد ❕
🔸ادامه👇
🔸ادامه👇
2⃣و می فرماید ؛
« لِلرِّجٰالِ نَصِيبٌ مِمّٰا تَرَكَ الْوٰالِدٰانِ وَ الْأَقْرَبُونَ وَ لِلنِّسٰاءِ نَصِيبٌ مِمّٰا تَرَكَ الْوٰالِدٰانِ وَ الْأَقْرَبُونَ مِمّٰا قَلَّ مِنْهُ أَوْ كَثُرَ نَصِیباً مَفْرُوضاً » « براى مردان، از آنچه پدر و مادر و خويشاوندان نزديكترشان بر جاى نهادهاند، سهمى از ارث است و براى زنان نيز از آنچه پدر و مادر و خويشاوند نزديكترشان برجاى گذاشتهاند، سهمى از ارث است- خواه آن مال كم باشد و خواه زياد- اين سهمى است كه مقرر شده است.» (نساء 7)
👌 آيه نشان مىدهد كه زنان از نظر استحقاق ارث نظير مردان هستند و در هر موردى كه مرد ارث مىبرد، زن نيز ارث مىبرد، مگر مواردى كه به وسيله دليل استثنا شده است؛ مانند قاتل و مرتد. به عبارت ديگر، همه زنان و نزديكان ارث مىبرند و اين آيه دلالت دارد بر اينكه مردان و زنان از نظر استحقاق ارث- نه مقدار آن- مساوى هستند؛ زيرا در اين آيه حكم شده كه براى مردان سهمى از ارث است؛ همچنان كه براى زنان سهمى از ارث است؛ در حالى كه از نظر قائلان به تعصيب، صورى وجود دارد كه مردان ارث مىبرند و زنان هر چند در رتبۀ مردان باشند، ارث نمىبرند که یک نمونه آن فرض مذکور است که تمام ارث را به دختران نمی دهند و مردان طبقه بعد را شریک در ارث می کنند .
📚الانصاف فی مسائل دام فیها الخلاف ج 2 ص 220
3⃣مسلم و بخارى از سعدبن ابى وقاص روايت كردهاند كه گفت ؛
❕در مكه دچار مرضى شدم كه مشرف به مرگ بودم. پيامبر به عيادتم آمد، عرض كردم: اى رسول خدا، من اموال زيادى دارم و وارثى جز دخترم ندارم. آيا مىتوانم دوسوم مالم را صدقه بدهم؟ فرمود: نه. عرض كردم: آيا مىتوانم نيمى از آن را صدقه بدهم؟ فرمود: نه. عرض كردم: آيا مىتوانم يك سوم آن را صدقه بدهم؟ فرمود: يك سوم زياد است. اگر بعد از تو فرزندت بى نياز باشد، بهتر است از اينكه فقير باشد و نزد مردم در يوزگى كند. »
📚صحیح بخاری ج 8 ص 150 _ صحیح مسلم ج 4 ص 71
👌اين روايت صراحت دارد كه در ذهن سعد بن ابى وقاص چنين بوده كه دخترش تنها وارث مالش است و پيامبر هم سخن او را شنيد و تنها وارث بودن دختر او را تأييد كرد و به او نگفت كه وارث ديگرى هم دارد و آن عصبه است، بلكه همان يك وارث را تأييد كرد كه براساس آن، تمام تركه براى دختر است، نيمى از آن به عنوان فرض و نيمى ديگر به عنوان ردّ.
4⃣بيهقى از سويدبن غفله در مورد دختر و زن و مولايى روايت كرده است ؛
« على به دختر، نصف، و به زن يك هشتم از تركه را داد و مازاد را به دختر برگرداند. »
📚سنن الکبری ج 6 ص 242
5⃣دارمى هم اين روايت را از حيان بن سليمان نقل كرده است ؛
« نزد سويد بن غفله بودم كه فردى نزد او آمد و از سهم مردى كه از دنيا رفته و يك دختر و همسرش را برجاى گذاشته، سؤال كرد. سويد گفت: آيا مىخواهى تو را از حكم على با خبر كنم؟ مرد گفت: حكم على مرا كافى است.سويد گفت: حكم على اين بود كه به زن متوفّا يك هشتم، و به دخترش نصف تركه را داد، آن گاه بقيه را به دختر برگرداند. »
📚سنن الدارمي، كتاب الفرائض، باب فيمن أعطى ذوي الأرحام دون الموالي، ص 288.
6⃣از رسول خدا روايت شده كه فرمود ؛
« من ترك مالًا فلأهله؛ » « هركس مالى را از خود به جاى گذارد، آن مال براى خانوادهاش است. »
📚صحیح بخاری ج 8 ص 150
👌برادر يا خواهر از خانوادۀ مرد محسوب نمىشود، بلكه فرزندان و همسر فرد، خانوادۀ او هستند.
7⃣از بريد عجلى نقل شده است كه از امام باقر علیه السلام پرسيد ؛
« ميراث مردى كه مىميرد و از خود يك دختر و عمويش را بر جاى مىگذارد، چگونه است؟ امام در پاسخ فرمود:المال للإبنة وليس للعمّ شيء أو قال: ليس للعمّ مع الابنة شىء؛ » « تمام مال به دختر مىرسد و به عمو چيزى نمىرسد يا فرمود: براى عمو با وجود دختر، چيزى نيست. »
📚وسائل الشیعه ج 26 ص 104
8⃣كسى از امام صادق علیه السلام سؤال کرد كه تركۀ متوفّا از آن كيست؟ آيا از آن نزديكترين بستگان است يا از آنِ عصبه؟ امام در پاسخ فرمود:المال للأقرب و العصبة في فيه التراب؛ « تمام مال از آن نزديكترين بستگان است و عصبه را خاك در دهان است. »
📚الکافی ج 7 ص 75
🔸ادامه👇
🔸ادامه👇
👌دوست اهل سنت ما برای عقیده خود به تعصیب به نقلی از صحیح بخاری استناد کرد که بخارى از مسلم بن ابراهيم، از وهيب، از ابن طاووس، از پدرش، از ابن عباس نقل كرده است كه رسول خدا فرمود:الحقوا الفرائض بأهلها، فما بقي فهو لأولى رجلٍ ذكر؛ « فرائض را به اهلش بدهيد و آنچه اضافه آمد، از آن سزاوارترين مرد به متوفّاست. »
📚صحیح بخاری ج 8 ص 151
❕اين همان روايت معروف به روايت طاووس بن كيسان يمانى (م 132 ق) است. حال بررسى روايت ؛
1⃣ اوّلًا، سند اين روايت ضعيف است؛ زيرا به عبداللّٰه بن طاووس بن كيسان يمانى منتهى مىشود كه هر چند علماى رجال اهل سنت او را توثيق كردهاند، اما توثيق آنها با آنچه ابوطالب انبارى در مورد اين روايت ذكر كرده، در تعارض است. او در مورد اين روايت از سفیان از ابی اسحاق از قاربه بن مضربه نقل می کند که گفته است ؛
« نزد ابن عباس، كه در مكه بود، نشستم و گفتم: اى ابن عباس، اهل عراق حديثى از تو نقل مىكنند و طاووس ، بنده آزاد شدۀ تو، آن را چنين روايت مىكند كه آنچه از فرائض باقى مىماند، براى سزاوارترين عصبۀ مرد است. ابن عباس گفت: آيا تو از اهل عراق هستى؟ گفتم: آرى. گفت: به ديگران برسان كه من مىگويم: خداوند عزّوجلّ فرموده است: «آبٰاؤُكُمْ وَ أَبْنٰاؤُكُمْ لٰا تَدْرُونَ أَيُّهُمْ أَقْرَبُ لَكُمْ نَفْعاً فَرِيضَةً مِنَ اللّٰهِ» و همچنين «أُولُوا الْأَرْحٰامِ بَعْضُهُمْ أَوْلىٰ بِبَعْضٍ فِي كِتٰابِ اللّٰهِ». آيا اينها جز فريضهاند؟ آيا اين آيات چيزى باقى گذاردهاند؟ نه من چنين چيزى گفتهام و نه طاووس از من چنين چيزى نقل كرده است.قاربة بن مضرب گفت: پس از اين سخنان ابن عباس، طاووس را ديدم و گفت: نه، به خدا سوگند من چنين چيزى را هرگز از ابن عباس روايت نكردهام. همانا شيطان اين سخن را بر دهان آنها انداخته است. سفيان گفت: به نظر من اين كار از جانب فرزندش عبداللّٰه بن طاووس بوده است؛ زيرا او مُهر دار سليمان بن عبدالملك بود و به اين گروه- يعنى بنى هاشم- كينه زيادى داشت. »
📚التهذیب ج 9 ص 262
❕سليمان بن عبدالملك، خليفۀ اموى مروانى، كسى است كه ابو هاشم، عبداللّٰه بن محمد بن على حنفيه را ظالمانه و فريبكارانه با سم كشت. با اين وصف، معلوم است حال دوستداران آنها چگونه خواهد بود.
2⃣ثانياً، وراثت عصبه از مسائلى نيست كه ابتلاى مردم به آن كم باشد، بلكه از مسائل عام البلوى در دورۀ رسول اكرم و خلفا بود.حال اگر در اين زمينه، تشريعى مطابق مضمون اين روايت وجود مىداشت، نبايد از ديگران مخفى مىماند و ديگران هم بايستى آن را نقل مىكردند؛ در حالى كه همۀ اسناد اين روايت به عبداللّٰه بن طاووس منتهى مىشود.
3⃣ثالثاً، فقهاى مذاهب اهل سنت در مواردى بر خلاف مضمون اين روايت فتوا دادهاند كه فقيه الطائفه، شيخ طوسى، به آنها اشاره كرده است که جهت آگاهی رجوع کنید ؛
📚الخلاف ج 4 ص 68 مساله 80
4⃣علامه مجلسی هم تصریح می کند که قول به تعصیب از بدعت های عمر بن خطاب است و شایسته است که اهلسنت این بدعت را ترک کنند ، آنجا که فرمود ؛
« عول و تعصيب كه سنيان به گفته عمر در ميراث ميكنند بدعت است و مخالف قرآن است و با فرزند پدر و مادر احدى ميراث نميبرد مگر زن و شوهر و كسى كه خدا از براى ايشان در قرآن سهمى قرار كرده است اولى و احق است به ميراث از كسى كه سهمى در قرآن نداشته باشد و ميراث به عصبه دادن چنانكه عمر كرده است از دين خدا نيست »
📚حق الیقین ص 558
❕و باز گفت ؛ « عمر از روى ضلالت و معانده حق عول و تعصيب و ساير بدع و آثار را تا روز قيامت در ميان مردم گذاشت »
📚همان ص 608
#پرسمان_اعتقادی
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
دشمن کلاه سرمون گذاشت
آب مون کُلُر دار شد
،نمک مون یُد دار شد
،لباس مون کُت و شلوار شد ،
غذامون فسفود شد ،
شیمیایی به جای کود شد
#پوستر
سوءقصد به جان حضرت «آیتالله خامنهای» امامجمعه تهران در مسجد ابوذر (۶ تیر 1360 ش)
«بشکست اگر دل من به فدای چشم مستت سر خُمِّ می سلامت، شکند اگر سبویی»
#کورشودآن که تورانتوان دید
سلامتی آقامون صلوات 🌹
@ghamarbaniihashem
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♻️این ویدیو رو دست به دست کنید تا اونایی که خودشون رو به خواب زدند موضع رهبرانقلاب رو در مورد برجام بدونند!
⭕️آیا برجام مورد تایید صد در صد رهبر بود؟!
به #فرزندان_فیضیه بپیوندید
🆔 @farzandan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
تلاوت تحقیق استاد منشاوی ص۳۳۹
#تلاوتروزانهیکصفحهقرآن🕊👇
┏━━━🍃═♥️━━━┓
@tartilvathdir96
┗━━━♥️═🍃━━━┛
صفحهی ۳۳۹
جزء #۱۷
#سوره_مبارکه_الحج
#تلاوتروزانهیکصفحهقرآن🕊👇
┏━━━🍃═♥️━━━┓
@tartilvathdir96
┗━━━♥️═🍃━━━┛
🎙ترجمه گویای فارسی
📖صفحه ۳۳۹
#تلاوتروزانهیکصفحهقرآن🕊👇
┏━━━🍃═♥️━━━┓
@tartilvathdir96
┗━━━♥️═🍃━━━┛
#ترجمهی_سورهی_مبارکهی_حج
روزى كه قيامت فرارسد، آشكار شود كه مالكيّت و فرمانروايى جهان هستى از آن خداست.
او ميان مردم داورى مىكند؛ پس كسانى كه ايمان آورده و كارهاى شايسته كردهاند، در بوستانهايى پرنعمت خواهند بود. (56)
و كسانى كه كافر شده و آيات ما را دروغ انگاشتهاند، اينانند كه برايشان عذابى خواركننده خواهد بود. (57)
و كسانى كه در راه خدا هجرت كرده، آنگاه در اين مسير كشته شده يا مردهاند، قطعا خداوند به آنان رزقى نيكو عطا مىكند، و بىگمان خداست كه بهترين روزىدهندگان است. (58)
بىترديد آنان را به جايگاهى كه آن را مىپسندند درمىآورد، و به راستى خدا به آنچه مهاجران راه خدا مىپسندند آگاه و در كيفر دشمنانشان بردبار است. (59)
حقيقت همين است كه گفته شد، و هركس مانند عقوبتى كه بر او رفته است عقوبت كند، به شرط اينكه به ناروا عقوبت شده باشد، خدا به او رخصت مقابله به مثل مىدهد و او را بدين وسيله يارى مىكند، چرا كه خدا بسيار بخشاينده و آمرزنده است. (60)
اين قانون مقابله به مثل برخاسته از سنّت خدا در جهان آفرينش است؛ چنانكه خدا شب را در روز فرومىبرد و بر آن چيره مىكند و روز را در شب فرومىبرد و بر آن چيره مىسازد، و نيز بدان سبب است كه خداوند گفتار ستمديدگان را مىشنود و به كردارشان بيناست. (61)
اين تصرفاتى كه از جانب خدا در تكوين و تشريع صورت مىپذيرد بدان سبب است كه خدا پايدار و از هر باطلى پيراسته است و آنچه جز او مىخوانند باطل و بىثبات است، و نيز بدان سبب است كه خدا بلندمرتبه و بزرگ است. (62)
آيا نديدهاى كه خدا از آسمان آبى فروفرستادهاست، آنگاه زمين به وسيله آن سبز و خرّم مىشود؟ آرى، علم خدا بر ژرفاى هر چيزى احاطه دارد و از كنه موجودات با خبر است. (63)
آنچه در آسمانها و آنچه در زمين است از آن اوست، و به راستى خدا از آنچه مردم انجام مىدهند بىنياز است و كارهايش همه زيباست و بر آن ستايش مىشود. (64)
#تلاوتروزانهیکصفحهقرآن🕊👇
┏━━━🍃═♥️━━━┓
@tartilvathdir96
┗━━━♥️═🍃━━━┛