خروش رود و دریا: یا اباالفضل
پناه اهل دنیا: یا اباالفضل
به حق دستهایی که قلم شد
بگیر این دستها را یا اباالفضل
التماس دعا✋
عاشقان اهل بیت علیه السلام
AUD-20200828-WA0000.mp3
4.14M
🖤تاسوعا
مستان همه افتاده و ساقی نمانده
✔️ با نوای : استاد کریمخانی
عاشقان اهل بیت علیه السلام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹چشمهای که دور قبرحضرت عباس(ع) طواف میکند
♦چشمه آب زلالی که صدها سال است گرداگرد قبر اصلی حضرت ابوالفضل العباس علیهالسلام در زیر حرم مطهرش در کربلا طواف میکند
◾️اعمال شب عاشورا
۱ـ چند نماز برای این شب در روایات آمده است که یکی از آنها چنین است:
چهار رکعت نماز که در هر رکعت بعد از سوره حمد، ۵۰ بار سوره توحید خوانده میشود. پس از پایان نماز، ۷۰ بار «سبحان الله والحمدالله و لا اله الاّ الله و الله اکبر ولا حول ولا قوة الاّ بالله العلیّ العظیم» خوانده شود.
۲ـ احیای این شب کنار قبر امام حسین(علیه السلام).
۳ـ دعا و نیایش.
◾️روز عاشورا
۱ـ عزاداری بر امام حسین(علیه السلام) و شهدای کربلا، در این مورد از امام رضا(علیه السلام) نقل شده است:
هر کس کار و کوشش را در این روز، رها کند، خداوند خواستههایش را برآورد و هر کس این روز را با حزن و اندوه سپری کند، خداوند قیامت را روز خوشحالی او قرار دهد.
۲ـ زیارت امام حسین(علیه السلام).
۳ـ روزه گرفتن در این روز کراهت دارد؛ ولی بهتر است بدون قصد روزه، تا بعد از نماز عصر از خوردن و آشامیدن خودداری شود.
۴ـ آب دادن به زائران امام حسین(علیه السلام).
۵ـ خواندن سوره توحید هزار مرتبه.
۶ـ خواندن زیارت عاشورا.
۷ـ گفتن هزار بار ذکر «اللّهم العن قتلة الحسین(علیه السلام).»
▪️روز دوازدهم محرم
ورود کاروان اسیران کربلا به کوفه و شهادت حضرت سجاد(علیه السلام) در سال ۹۴ ه .ق.
📚پینوشتها:
۱- مصباح کفعمی، ص ۵۰۹٫
۲- فرهنگ عاشورا، ص ۴۰۵، جواد محدثی.
۳- وسائل الشیعه، ج ۵، ص ۳۹۴، حدیث ۸٫
🏴🏴 زیبایی های فرهنگ عاشورا/ بخش یک:
شناخت فرهنگ افتخار آمیز عاشورا وقتی میسر است که با ضد آن مقایسه شود، روش ما در این نوشتار بررسی فراز و فرودهای این دو فرهنگ است.
🌀گرچه فرهنگ ضد عاشورا کثیف است و تلخ، ولی ناچاریم سیر در این گنداب را تحمل کنیم تا ارزش فرهنگ درخشان عاشورا بیشتر نمایان شود.
⚔️بخش اول: سلاح اقتصادی
🌀فرهنگ ضد عاشورا از سلاح اقتصاد هر جا که بتواند بهره می برد، در کربلا با محاصره اقتصادی و نظامی سپاه امام، کار بر این سپاه سخت شد و صحنه های رقت باری بوجود آمد. در حالی که دارنده فرهنگ عاشورا حتی به سپاه یزید، آب میدهد.
🌀محاصره در شعب ابی طالب که بسیار سخت و جانکاه بود یک نمونه بزرگ استفاده از سلاح اقتصادی بود .
⛳️این فرهنگ انسانی و عاشورایی اسلام است که به سپاه معاویه که تا دیروز، سپاه علی (ع) را از آب محروم کرده بود، اجازه برداشت از آب می دهد.
🌀در حالی که فرهنگ ضد عاشورا با محاصره اقتصادی یمن، کودکان را به استخوانی متحرک، تبدیل می کند.
🌀اگر امروز کشورهای حامی فرهنگ غرب، توان پیدا کنند، همه مسلمین را به سرنوشت مردم یمن و غزه که در محاصره کامل اند مبتلا میکنند. و از کشتار میلیونها نفر حتی اندکی هم نگران نخواهند شد، چنانکه انگلیس در جنگ اول جهانی بر سر مردم ایران چنان قحطی را مسلط کرد که صدها نویسنده اگر بخواهند خاطرات تلخ و وحشتناک آن روزگار را تدوین کنند از عهده آن بر نمی آیند.
⛳️فرهنگ عاشورا یعنی عدم استفاده از هر سلاح ناجوانمردانه برای پیروزی بر حریف، فرهنگ عاشورا یعنی احترام به انسان و انسانیت.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹هماکنون؛ بین الحرمین
عاشقان اهل بیت علیه السلام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
.
اى كاش بگيرند از امروز سحر را
اى اهل حـــرم سير ببينيد پدر را
#شب_عاشورا
#شب_دهم | #محرم
عاشقان اهل بیت علیه السلام
4_5823448742493160255.mp3
1.32M
محزون ترين و دلنشين ترين صوت اذان😭
به ياد اذان شلمچه و طلائيه...💔😭😭
عاشقان اهل بیت علیه السلام
💢شبهات محرم /آیا کوبیدن سرحضرت زینب(س) به محمل صحت و سندیت دارد؟آیا این کار حضرت دلیلی برای توجیه قمه زنی است؟
بخش_اول
♦️آیا حضرت زینب(س) پس از دیدن سر برادرشان، پیشانی خود را به چوبه محمل زدند؟ آیا این ماجرا میتواند تأییدی بر جواز قمهزنی باشد؟
#پاسخ
♦️در برخی از کتابهای روایی مرتبط با واقعه کربلا نقل شده است؛ مسلم جَصّاص(گچکار) به استقبال اسراى کربلا رفت و گزارشى از چگونگى حضور آنها در شهر کوفه ارائه داده است که در ضمن آن به ماجرای کوبیدن سر حضرت زینب(س) به محمل نیز اشاره شده است.
علامه مجلسی چنین نقل میکند: در بعضى از کتب معتبره دیدم از مسلم جصّاص نقل شده است: «ابن زیاد مرا خواست تا دارالاماره کوفه را تعمیر نمایم. زمانی که درهای دار الاماره را گچکارى میکردم، ناگاه شنیدم فریادهایى از اطراف بلند شد. از کارگر زیر دستم پرسیدم: چرا کوفه دچار زاری و فغان گشت!؟
گفت: همین حالا سر یکى از خارجیهایی که بر یزید خروج کرده را آوردهاند!
گفتم: آن خارجى کیست!؟
♦️زینب(س) با دیدن سر برادرش، پیشانی خود را بر چوب جلوی محمل زد و خون از زیر مقنعهاش فرو ریخت، سپس با یک قطعه پارچه به سر امام حسین(ع) اشاره کرده و اشعارى را خواند
💢💢بررسی سندی
♦️چند اشکال به سند این گزارش وارد است:
1. شیخ عباس قمى(صاحب مفاتیح الجنان) منبع این گزارش علامه مجلسى را کتابهای «نور العین فی مشهد الحسین» اسفراینى(م 418ق) و «المنتخب فی جمع المراثی و الخطب» طریحى(م 1085ق) میداند و به دنبال آن در صحت ماجرای کوباندن سر حضرت زینب(س) به محمل تردید میکند
♦️به نظر میرسد که مجلسى(ره) این مطلب را از «المنتخب» طریحى نقل کرده است؛ زیرا نقل «بحار الانوار» منطبق با همان متن نقل شده در کتاب «المنتخب» بوده؛
♦️و در گزارش اسفراینی در «نور العین» - که از مقاتل اولیه است - سخنی از بخش اخیر داستان نیست:
«و بعد مدت کمى شترها آمدند، در حالیکه بر آنها خانواده حسین و شهدا بودند؛ آنان بر شتران برهنه بودند و هیچ پوششى نداشتند و زین العابدین در حال ضعف بر شترى سوار بود و دیدم که رانهاى آنها آمیخته به خون بود...».
در این گزارش، سخنی از آن نیست که حضرت زینب(س) پیشانى خود را به محمل زده باشد، بلکه طبق نقل این کتاب، اساساً محملی بر روی شتران نبوده تا زینب(س) سرشان را به چوبه آن بکوبند! این کوباندن سر در نسخه چاپى مقتل الحسین(ع) منسوب به أبى مخنف، نیز نیامده است.
📚منابع:
قمی، شیخ عباس، منتهی الآمال فی تواریخ النبی و الآل، ج 2، ص 938
طریحی، فخرالدین بن محمد، المنتخب، ج 2، ص 435 – 436
بحار الأنوار، ج 45، ص 114.