۲۵ مهر ۱۴۰۰
💕🍃💕🍃💕🍃💕
*💟دعا برای شروع روز💟*
*💙بسم الله الرحمن الرحیم💙*
ا🍃💕🍃
اَلـلّـهُـمَ اجـْعَـلْ صَـبَـاحَـنـَا
صَـبـَاحَ الْـاَبـْـــــرَار
وَ لـَـا تَــجْــعـَـلْ صَـبـَاحَـنـَا
صَـبَـاحَ الْـاَشَـــــرَار
ا🍃💕🍃
اَلـلّـهُـمَ اجـْعَـلْ صَـبَـاحَـنـَا
صَـبَـاحَ الـْمـَقـْبـُولـِیـن
وَ لـَـا تَــجْــعـَـلْ صَـبـَاحَـنـَا
صَـبَـاحَ الـْمـَرْدُودِیــــن
ا🍃💕🍃
اَلـلّـهُـمَ اجـْعَـلْ صَـبَـاحَـنـَا
صَـبَـاحَ الـْصّـَالـِحـِیـن
وَ لـَـا تَــجْــعـَـلْ صَـبـَاحَـنـَا
صَـبَـاحَ الـْطّـَالـِحـِیـن
ا🍃💕🍃
اَلـلّـهُـمَ اجـْعَـلْ صَـبَـاحَـنـَا
صَـبَـاحَ الـْخـَیْـرِ وَ السَّعـَادَة
وَ لـَـا تَــجْــعـَـلْ صَـبـَاحَـنـَا
صَـبَـاحَ الـشَّـرِ وَ الْشِّـقـَاوَة
ا🍃💕🍃
💠امين يا رب العالمین💠
۲۵ مهر ۱۴۰۰
۲۵ مهر ۱۴۰۰
۲۵ مهر ۱۴۰۰
۲۵ مهر ۱۴۰۰
🌹پیامبر اکرم (ص) : هر کس در ازدواج زن و مردى تلاش کند، خداوند به تعداد هر مویى از بدنش شهرى در بهشت به او کرامت میفرماید. و پاداشش مانند کسى است که پیغمبرى را خریده و در راه خدا آزاد کرده و اگر موقع رفتن به خانه خود از دنیا برود، در قیامت جزو شهیدان خواهد بود...
📚ارشاد القلوب
🌺سالروز ازدواج پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) و حضرت خدیجه (سلام الله علیها) مبارک باد.
۲۵ مهر ۱۴۰۰
۲۵ مهر ۱۴۰۰
۲۵ مهر ۱۴۰۰
♦️روح تشیع و تسنن و علت انشعاب جامعه اسلامی به شیعه و سنی (قسمت اول)
🔻از بدو امر بعد از رحلت حضرت نبى اكرم صلوات الله علیه و آله، مسلمين به دو فرقه تقسيم شدند: سنى و شيعه.
سنیها در یک شعار و چهارچوب عقيده هستند و شيعه در شعار و چهارچوب عقيده اى ديگر.
🔻شيعه مى گويد: خليفه بلافصل پيغمبر على است و آن حضرت على را براى خلافت و جانشينى خويش به امر الهى تعيين كرده است و اين مقام حق خاص اوست پس از پيغمبر.
و اهل سنت مى گويند: اسلام در قانونگذارى خود، در موضوع خلافت و امامت پيش بينى خاصى نكرده است بلكه امر انتخاب زعيم را به خود مردم واگذار كرده است. حد اكثر اين است كه از ميان قريش انتخاب شود.
🔻شيعه بسيارى از صحابه پيغمبر را كه از شخصيتها و اكابر و معاريف به شمار مىروند مورد انتقاد قرار مىدهد ؛
🔻 اهل سنت، درست در نقطه مقابل شيعه ازاين جهت قرار گرفته اند؛ به هركس كه نام «صحابى» دارد با خوشبينى افراطى عجيبى مى نگرند، مىگويند: صحابه پيغمبر همه عادل و درستكار بودهاند.
🔻بناى تشيع بر انتقاد و بررسى و اعتراض و مو را از ماست كشيدن است، و بناى تسنن بر حمل به صحت و توجيه «ان شاء الله گربه بوده است».
❌ (ادامه دارد)
📚 مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (جاذبه و دافعه على عليه السلام)، جلد ۱۶، صفحه: ۳۰۶-۳۰۵- با ویرایش جزئی
۲۵ مهر ۱۴۰۰
کانال "عاشقان و خادمین اهل بیت علیه السلام
♦️روح تشیع و تسنن و علت انشعاب جامعه اسلامی به شیعه و سنی (قسمت اول) 🔻از بدو امر بعد از رحلت حضرت
🔵 روح « تشیع و تسنن » و علت انشعاب جامعه اسلامی به شیعه و سنی (قسمت دوم)
✅ در اين عصر و زمان كه ما هستيم كافى است كه هركس بگويد « على » خليفه بلافصل پيغمبر است، ما او را شيعه بدانيم و چيز ديگرى از او توقع نداشته باشيم،
او داراى هر روح و هر نوع طرز تفكرى كه هست باشد!
✅ ولى اگر به صدر اسلام برگرديم به يك روحيه خاصى برمى خوريم كه آن روحيه، روحيه تشيع است و تنها آن روحيه ها بودند كه مى توانستند وصيت پيغمبر را در مورد على صددرصد بپذيرند و دچار ترديد و تزلزل نشوند
✅ نقطه مقابل آن روحيه و آن طرز تفكر يك روحيه و طرز تفكر ديگرى بوده است كه وصيت هاى پيغمبر اكرم را با همه ايمان كامل به آن حضرت ، با نوعى توجيه و تفسير و تأويل ناديده مى گرفتند.
✅ در حقيقت اين انشعاب اسلامى - شیعه و سنی - از اينجا به وجود آمد كه يك دسته - كه البته اكثريت بودند- فقط ظاهر را مى نگريستند و ديدشان آنقدر تيزبين نبود و عمق نداشت كه باطن و حقيقت هر واقعه اى را نيز ببينند؛ ظاهر را مى ديدند و در همه جا حمل به صحت مى كردند،
✅ مى گفتند: عده اى از بزرگان صحابه و پيرمردها و سابقه دارهاى اسلام راهى را رفته اند و نمى توان گفت اشتباه كرده اند.
✅ اما دسته ديگر- كه اقليت بودند- در همان هنگام مى گفتند :
شخصيتها تا آن وقت پيش ما احترام دارند كه به حقيقت احترام بگذارند
اما آنجا كه مى بينيم اصول اسلامى به دست همين سابقه دارها پايمال مى شود، ديگر احترامى ندارند؛
✅ ما طرفدار اصوليم نه طرفدارشخصيتها.
تشيع با اين روح به وجود آمده است (ادامه دارد)
📚 مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (جاذبه و دافعه على عليه السلام)، جلد ۱۶، صفحه ۳۰۹-۳۰۶- با تلخیص و ویرایش
۲۵ مهر ۱۴۰۰
کانال "عاشقان و خادمین اهل بیت علیه السلام
🔵 روح « تشیع و تسنن » و علت انشعاب جامعه اسلامی به شیعه و سنی (قسمت دوم) ✅ در اين عصر و زمان كه ما
🔵 روح « تشیع و تسنن » و علت انشعاب جامعه اسلامی به شیعه و سنی (قسمت سوم)
🔸شاخصه تشیع : اهمیت دادن به اصول نه اشخاص
🔻...ما وقتى در تاريخ اسلام به سراغ سلمان فارسى و ابو ذر غِفارى و مقداد كِنْدى و عمار ياسر و امثال آنان مى رويم و مى خواهيم ببينيم چه چيز آنها را وادار كرد كه دور على را بگيرند و اكثريت را رها كنند، مى بينيم آنها مردمى بودند اصولى و اصول شناس، هم ديندار و هم دين شناس.
🔻مى گفتند: ما نبايد درك و فكر خويش را به دست ديگران بسپريم و وقتى آنها اشتباه كردند ما نيز اشتباه كنيم.
🔻در حقيقت روح آنان روحى بود كه اصول و حقايق بر آن حكومت مى كرد نه اشخاص و شخصيتها
🔻- اینان می گفتند -: شخصيتها تا آن وقت پيش ما احترام دارند كه به حقيقت احترام بگذارند
🔻اما آنجا كه مى بينيم اصول اسلامى به دست همين سابقه دارها پايمال مى شود، ديگر احترامى ندارند؛
🔻- می گفتند - ما طرفدار اصوليم نه طرفدارشخصيتها.
🔻مردى از صحابه امير المؤمنين در جريان جنگ جمل، سخت در ترديد قرار گرفته بود.
او دو طرف را مى نگريست. از يك طرف على را مى ديد و شخصيتهاى بزرگ اسلامى را كه در ركاب على شمشير مى زدند ؛
🔻از طرفى نيز همسر نبى اكرم، عايشه را مى ديد كه قرآن درباره زوجات آن حضرت مى فرمايد: «وَ أَزْواجُهُ أُمَّهاتُهُمْ» (همسران او مادران امّتند) و در ركاب عايشه،
🔻طلحه را مى ديد از پيشتازان در اسلام، مرد خوش سابقه و تيرانداز ماهر ميدان جنگهاى اسلامى و مردى كه به اسلام خدمتهاى ارزنده اى كرده است،
و باز زبير را مى ديد خوش سابقه تر از طلحه، آن كه حتى در روز سقيفه از جمله متحصّنين در خانه على بود.
🔻اين مرد در حيرتى عجيب افتاده بود كه يعنى چه؟! آخر على و طلحه و زبير از پيشتازان اسلام و فداكاران سختترين دژهاى اسلام اند؛ اكنون رودررو قرار گرفته اند؟ كدام يك به حق نزديكترند؟ در اين گير و دار چه بايد كرد؟!
⭕️ توجه داشته باشيد! نبايد آن مرد را در اين حيرت زياد ملامت كرد.
شايد اگر ما هم در شرايطى كه او قرار داشت قرار مى گرفتيم، شخصيت و سابقه زبير و طلحه چشم ما را خيره مى كرد. (ادامه دارد)
📚 مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى؛ جلد ۱۶؛ صفحه ۳۰۸-۳۰۷- با تلخیص و ویرایش
۲۵ مهر ۱۴۰۰
۲۵ مهر ۱۴۰۰