eitaa logo
کرسی‌های نظریه‌پردازی دانشگاه ادیان
272 دنبال‌کننده
293 عکس
0 ویدیو
24 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
🛑کرسی علمی - ترویجی 1️⃣ اولین کرسی علمی - ترویجی معاونت پژوهشی دانشگاه ادیان و مذاهب در سال 1403 برگزار می شود: ✅ عنوان: تحلیل و ارزیابی اندیشه های شاه ولی الله دهلوی درباره نبوت پیامبر (صلی الله علیه و آله) 👤 ارائه دهنده: دکتر سید محمدمهدی حسین پور؛ عضو هیئت علمی دانشکده مذاهب اسلامی دانشگاه ادیان و مذاهب 👤ناقد: دکتر محمد معینی فر؛ عضو هیئت علمی دانشکده مذاهب اسلامی دانشگاه ادیان و مذاهب 👤 دبیر: دکتر محمدعلی موحدی؛ عضو هیئت علمی دانشکده مذاهب اسلامی دانشگاه ادیان و مذاهب ⏱ چهارشنبه: 1403/03/09 ساعت 10:30 دانشگاه ادیان و مذاهب سالن شهید بهشتی ✔️ دبیرخانه کرسی های نظریه پردازی، نقد و مناظره دانشگاه ادیان و مذاهب آدرس کانال کرسی های علمی دانشگاه ادیان و مذاهب: ایتا: https://eitaa.com/acrurd
❇️ معاونت پژوهشی دانشگاه ادیان و مذاهب برگزار می کند: ✳️ در ادامه برگزاری کرسی های علمی ترویجی که طی سالهای پیش توسط معاونت پژوهشی برگزار می شد، دوره جدید این جلسات علمی در سال 1403 برنامه ریزی شده و اجرا می شود. ✅ معاونت پژوهشی از تمامی اعضاء محترم هیئت علمی برای ارائه دیدگاه ها و نظریاتشان در قالب کرسی علمی - ترویجی استقبال می کند. ✳️ دبیرخانه کرسی های نظریه پردازی، نقد و مناظره، معاونت پژوهشی دانشگاه ادیان و مذاهب ⬅️ آدرس کانال کرسی های علمی دانشگاه ادیان و مذاهب: ⏪ در ایتا: ⏩ https://eitaa.com/acrurd
🛑 آغاز دوره جدید کرسی های علمی - ترویجی در معاونت پژوهشیچهارشنبه های نقد و نظر✅ 1️⃣ نخستین کرسی علمی - ترویجی معاونت پژوهشی دانشگاه ادیان و مذاهب در سال۱۴۰۳ برگزار می شود: ✅ عنوان: تحلیل و ارزیابی اندیشه های شاه ولی الله دهلوی درباره نبوت پیامبر (صلی الله علیه و آله) 👤 ارائه دهنده: دکتر سید محمدمهدی حسین پور؛ عضو هیئت علمی دانشکده مذاهب اسلامی دانشگاه ادیان و مذاهب 👤ناقد: دکتر محمد معینی فر؛ عضو هیئت علمی دانشکده مذاهب اسلامی دانشگاه ادیان و مذاهب 👤 دبیر: دکتر محمدعلی موحدی؛ عضو هیئت علمی دانشکده مذاهب اسلامی دانشگاه ادیان و مذاهب ⏱ چهارشنبه: ۱۴۰۳/۰۳/۰۹ ساعت: ۱۰:۳۰ دانشگاه ادیان و مذاهب، سالن شهید بهشتی ✔️ دبیرخانه کرسی های نظریه پردازی، نقد و مناظره دانشگاه ادیان و مذاهب آدرس کانال کرسی های علمی دانشگاه ادیان و مذاهب: ایتا: https://eitaa.com/acrurd
1️⃣ اولین کرسی علمی - ترویجی معاونت پژوهشی در سال 1403 ✴️ عنوان: تحلیل و ارزیابی اندیشه های شاه ولی الله دهلوی درباره نبوت پیامبر (صلی الله علیه و آله) ❇️خلاصه بحث: یکی از مسائل مهم کلامی که همیشه مورد توجه و اهتمام متکلمان اسلامی بوده، مسئله نیازمندی بشر به ضرورت وجود نبی و ارسال رُسُل از سوی خداوند است. بر همین اساس بعد از توحید، دومین اصل از اصول دین مسلمانان مسئله نبوت عنوان شده و علاوه بر دلایل عقلی، آیات و روایات بسیاری نیز در تایید آن وجود دارد. در این زمینه شاه ولی الله دهلوی به عنوان مهمترین تئوریسین مسلمانان اهل تسنن هند در سده‌های اخیر با ارائه مطالبی نو و جدید توانسته تاثیر به سزایی را در تفکرات برخی از جریانات و مسلکهای اعتقادی بعد از خود داشته باشد به گونه‌ای که جریانات متضادی همچون سلفیان تکفیری و جهادی، و یا جریانات نوگرا، وحدت‌گرا و اصلاح‌طلب در این زمینه از او تاثیر پذیرفته اند. بر همین اساس در زمینه نبوت پیامبراکرم(ص) نیز وی نکات قابل توجه و جدیدی را ارائه کرد که اهم آن به قرار ذیل است: -شاه ولی الله دهلوی برای اولین‌بار مسئله رؤیا‌پنداری وحی قرآن بر پیامبر را مطرح کرد راهی که دهلوی برای این مقصود برگزیده است توسل به خواب و رؤیاست. به عقیده او تمام قصص قرآن و معجزاتی که در این قصص به پیامبرانی همچون حضرت آدم، ادریس، نوح، ابراهیم، موسی و... نسبت داده شده است، نظیر بیرون راندن آدم از بهشت و افکندن ابراهیم در آتش و اژدها شدن عصای موسی.... از قبیل منامات و رؤیاست. در جواب باید گفت: این موضوع با هیچ یک از گزاره‌های تاریخی و تفسیری سازگاری نداشته و به طور نمونه هیچگاه پیامبر اکرم(ص) یا صحابه، مدعی رؤیا‌پنداری وحی نبوده‌اند. - در مسئله بعثت وی دو گونه دعوت برای آن حضرت متصور کرده است، بعثتی به سوی بنی اسماعیل و بعثتی برای همه جهانیان، در حالی که عمدتا دیگر علمای اسلام از بعثت و دعوت سری و سپس دعوت خویشاوندان و دعوت عمومی سخن رانده‌اند. در رابطه با این ادعا نیز باید گفت اولا این نوع تقسیم بندی دهلوی شامل سه سال دعوت سری و مخفیانه پیامبر نمی شود، ثانیا آیاتی که دهلوی برای مدعایش می آورد (که بعثت پیامبر(ص) ابتدا فقط برای بنی اسماعیل بوده) هم هیچ ارتباطی با اینگونه بعثت ندارد چراکه این آیات تنها بر عربی بودن قرآن تاکید دارد و روشن است که زبان عربی زبان رایج تمام جزیره العرب بوده است نه زبان خاص بنی اسماعیل. - در باب علوم پیامبر وی از کساني است که به تمايز ميان امور دنيوي و امور شرعي و اخروي در رفتار و حديث نبوي باور داشته و در نهایت معتقد به سهو النبی می‌شود که اشکالات متعددی بر آن وارد است. - در انتها دهلوی با استناد به روایاتی ضعیف معتقد به اجتهاد پیامبر بوده و آنرا در عوض وحی بر آن حضرت جایز می‌شمارد در حالی که این مدعا مستلزم عدم اعتماد به سخنان آن حضرت و در تضاد با صریح آیات قرآن است. ⏹ ارائه کننده : دکتر محمدمهدی حسین پور؛ عضو هیئت علمی دانشکده مذاهب اسلامی دانشگاه ادیان و مذاهب ⏸ ناقد: دکتر محمد معینی فر؛ عضو هیئت علمی دانشکده مذاهب اسلامی دانشگاه ادیان و مذاهب ◀️ دبیر: دکتر محمدعلی موحدی: عضو هیئت علمی دانشکده مذاهب اسلامی دانشگاه ادیان و مذاهب 🕒 چهارشنبه 1403/03/09 ساعت 10:30، سالن شهید بهشتی دانشگاه ادیان و مذاهب ⬅️ آدرس کانال کرسی های علمی دانشگاه ادیان و مذاهب: ⏪ در ایتا: ⏩ https://eitaa.com/acrurd
🖊🖌 گزارش برگزاری اولین کرسی علمی - ترویجی معاونت پژوهشی در سال 1403 ✴️ عنوان: تحلیل و ارزیابی اندیشه های شاه ولی الله دهلوی درباره نبوت پیامبر (صلی الله علیه و آله) ❇️گزارش جلسه : دبیر جلسه در ابتدا با توضیحی درباره پیشینه‌ی بحث رؤیاانگاریِ وحی نزدِ فارابی بر این نکته تأکید نمود که دیدگاه شاه ولی الله دهلوی در این باب، تلفیقی از آرای فلسفی فارابی و حکمای پس از او مانندِ ابن سینا با دیدگاه عرفایی چون ابن عربی است و از آنجایی که شاه ولی الله دهلوی صوفی مسلک بوده، و حتی سلفی‌گریِ طرح‌ریزی شده از سوی او نیز ـ که برخاسته از 14 ماه تحصیل وی در حجاز است،ـ صبغه غلیظ صوفیانه دارد، با وام گیری از ابن عربی و فارابی، مبانی کلامی خود را در باب چیستی وحی ارائه کرده است. دکتر سیدمحمدحسین حسین‌پور، در ابتدا با مقدمه‌ای بر شرح حال و تاریخ عصر حیاتِ دهلوی و تلاش وی در طرح تمامی مسائل علمی آن روزگار، بر این نکته تأکید نمود که شاه ولی الله افزون بر ذوابعاد بودن در مباحث و موضوعات علمی، آمیزه‌ای از سنت و نوگرایی بود و از همین حیث او را با اندیشمندانی چون غزالی، شاطبی، و مارکس برابر و قابل قیاس می‌انگارند. دکتر حسین‌پور بحث خود را در باب اندیشه‌‌های دهلوی در خصوص نبوت پیامبر با تکیه بر کتابِ تأویل الأحادیث فی رموز قصص القرآن، آغاز نمود و چهار مؤلفه‌ «رؤیا انگاری وحی»، «بعثت پیامبر»، «علوم پیامبر»، «اجتهاد پیامبر» را مورد بررسی قرار داد. وی پس از تبیین خلاصه دیدگاه دهلوی به ارزیابی و نقد آن پرداخت. برای نمونه در نقد رؤیاپنداری وحی رسالی، با استناد به لایتغیر بودنِ الفاظ قرآن، و نبود هیچ مستند و ادعای تاریخی و روایی و تفسیری در تأیید نظریه دهلوی، به ابطال این دیدگاه پرداخت. دکتر محمد معینی‌فر نیز به عنوان ناقد، با تقسیم انواع نقد به سه طیفِ «مخالفتِ تباینی با ایده»، «تبیین کاستی‌ها و موارد مغفول تحقیق در جهت ارتقای آن» و «نقد به مثابه ارائه نگاهی دیگر به روش و موضوع» بر این نکته تأکید کرد که نقدهای قابل طرح بر تحقیق ارائه شده، تنها متوجه طیف دوم، و ناظر به موارد مغفول در مقاله است. دکتر معینی فر در ادامه به دو جهتِ مغفول‌مانده در مقاله اشاره نمود. یکی بحث در باب مبانی، خاستگاه، و ریشه‌های دیدگاه شاه ولی الله دهلوی، و دیگری بحث در باب سایر مسائل مربوط به نبوت پیامبر در آرای دهلوی چون عصمت، استغاثه، توسل و شفاعت. وی هم‌چنین با تبیین تاریخی تأثیرپذیریِ جریان سلفی از ابن تیمیه و ابن قیم جوزی و ارائه مثال‌هایی در این باب خاستگاه برخی آرای دهلوی را در کلماتِ آنان رهگیری نمود. دکتر حسین‌پور در انتهای جلسه با تأکید بر صحیح بودنِ هر دو نقد ارائه شده، به این نکته اشاره کرد که برخی از موارد مذکور با دقت و حوصله بیشتری در کتاب تحلیل و ارزیابی اندیشه ها و نوآوری‌های شاه ولی الله دهلوی [که اندکی پس از انتشار مقاله به طبع رسیده]، مورد بحث واقع شده است. ⏹ ارائه کننده : دکتر محمدمهدی حسین پور؛ عضو هیئت علمی دانشکده مذاهب اسلامی دانشگاه ادیان و مذاهب ⏸ ناقد: دکتر محمد معینی فر؛ عضو هیئت علمی دانشکده مذاهب اسلامی دانشگاه ادیان و مذاهب ◀️ دبیر: دکتر محمدعلی موحدی: عضو هیئت علمی دانشکده مذاهب اسلامی دانشگاه ادیان و مذاهب ⬅️ آدرس کانال کرسی های علمی دانشگاه ادیان و مذاهب: ⏪ در ایتا: ⏩ https://eitaa.com/acrurd🖋
📷📸 گزارش تصویری اولین کرسی علمی - ترویجی معاونت پژوهشی در سال 1403 ✴️ عنوان: تحلیل و ارزیابی اندیشه های شاه ولی الله دهلوی درباره نبوت پیامبر (صلی الله علیه و آله) ⏹ ارائه کننده : دکتر محمدمهدی حسین پور؛ عضو هیئت علمی دانشکده مذاهب اسلامی دانشگاه ادیان و مذاهب ⏸ ناقد: دکتر محمد معینی فر؛ عضو هیئت علمی دانشکده مذاهب اسلامی دانشگاه ادیان و مذاهب ◀️ دبیر: دکتر محمدعلی موحدی: عضو هیئت علمی دانشکده مذاهب اسلامی دانشگاه ادیان و مذاهب ⬅️ آدرس کانال کرسی های علمی دانشگاه ادیان و مذاهب: ⏪ در ایتا: ⏩ https://eitaa.com/acrurd🖋