May 11
با سلام
بازگو کردن حقیقتی شیرین از زبان استاد محمد حسن #وکیلی
نکته ای که همیشه طلبه ها با هم خلط می کنن و اساتید گوشزد!
حقیقت اینست که صرف و نحو در حد صرف ساده و سیوطی برای فهم روایات فقهی و متون درسی حوزه کافیست و شما نیاز به خواندن مغنی و کذا و کذا ندارید زیرا روایات فقهی یک اسلوب متعارف غالب دارد که سوال و جواب است و اکثرا ادبیات پیچیده ای ندارد.
اما عالمیت و جامعیت در دين و خاصه در فقه مختص به روایات فقهی نیست رکن رکین علوم دینی و اساس آنها قرآن است که بنا بر مشهور 500 عدد آیات الاحکام داریم و بنا بر غیر مشهور 1000تا 2000 عدد آیه وجود دارد که می شود از آنها استفاده فقهی کرد.
خطب نهج البلاغه و ادعیه ادبیاتی در اوج دارند که مخاطبانی در اوج را می طلبند.
لذا ادبیات در حد صرف ساده و... کفایت نمی کند!
استاد وکیلی
سلسله جلسات نقد اخباریگری
با اندکی دخل و تصرف
یکی از عللی که طلاب و مدیریت حوزه های علمیه به سمت ادبیات به شکل مفصل نمی روند و راه را برای تلخيص کتب ادبی باز گذاشته اند سه علت بیشتر نیست:
1_قرآن دارای محکم و #متشابه، عام و خاص، ناسخ و منسوخ و در مقام کلی گویی می باشد و علاوه بر این ها چون معجزه بلاغت است سبب عجز در #فهم برای مخاطب شده است و در یک کلام قرآن فهميدنش #سخت است.
2_#اهل بیت ما را کفایت می کند و هر چه هست در روایات و حتی خود قرآن نیز فهمش #متوقف بر اهل بیت است و قرآن بدون اهل بیت خروجی اش داعش است پس چه بهتر که از در آستان اهل بیت سر بر نداریم به جای دیگری نرویم.
3_ادبیات به اندازه سیوطی برای فهم روایات و احادیث کافی ست پس نیازی به تفصیل خوانی نیست.
شاید کسی به زبان اعتراف به این سه علت نکند ولی به درون و ضمیر ناخودآگاه خود نگاهی بیندازید و به کارها و اهداف خودمان، که قرآن در آن جایگاه کتاب #الله را ندارد...
در ادامه به بررسی این سه گذاره و عوامل نهادینه شدن آنها در جامعه خواهیم پرداخت ان شالله
#عوامل علت اول
1_قرآن دارای محکم و #متشابه، عام و خاص، ناسخ و منسوخ و در مقام کلی گویی می باشد و علاوه بر این ها چون معجزه بلاغت است سبب عجز در #فهم برای مخاطب شده است و در یک کلام قرآن فهميدنش #سخت است.
بررسی
1_ در ابتدای کودکی کودکان را با روش غلط با قرآن آشنا کردن:
*روخوانی بدون فهم
*حفظ بدون معنا
*حفظ مباحثی که قابل فهم برای همه کودکان نیست.
کسانی که به اسم کار فرهنگی ساعت ها کودک را می نشانند و به او الفاظی را می آموزند که خودشان هم نفهمیده اند جواب گو باشند!
مجبورند بگویند یا صفت برای اسم ماقبل است (اگر ما قبل نکره باشد). یا حال برای ماقبل است (اگر معرفه باشد).
اما خب
اینها خواستند فضلا را به عنوان مصدر نگه دارند لذا یک تقدیری لحاظ کردند.
اما بجای این کار می توان خودش را با تأویل به «فاضلا» صفت یا حال گرفت.
.
هر دو قول یک خلاف اصل دارند.
در قول اول تقدیر خلاف اصل است.
در قول دوم تأویل خلاف اصل است.
ترجیح با کدام است؟
هر کدام با غرض تاکید بیشتر سازگار باشد ترجیح دارد.
حالا طبق مبنای مشهور باشد، ترجیح با دومی است. چون در مقام تاکید است و مشهور می گویند مقام تاکید با حذف سازگار نیست.
اما
از یک نظر دیگر ترجیح با اولی است. و آن اینکه مصدر جانشین فعلش می شود و به جهت انقطاع لفظی از فاعل و زمان مفید تاکید بالاتری می شود.
.
نتیجه:
هر دو نقش صحیح است و جهات بلاغي نقش مفعول مطلقی را ترجیح می دهد.
و نقش جمله مذکور هم یا صفت می شود و یا حال.
🌹🌹🌹
نکته:
وقتی برتری درهم را بر دینار مطرح می کنیم مرادمان برتری در مالک شدن است(یعنی راحت تر می شود مالک شد) و الا از نظر ارزشی دینار بالاتر از درهم است.
May 11
May 11
هدایت شده از 📚|میراث علمی سَلَف|
بسم الله الرحمن الرحیم
🌸🍀گلچینی از مطالب مهم کانال (محو نحو) :
🔺شرح جامی (الفوائدالضیائیة): https://eitaa.com/mahvenahv/17
🔺فایل تطابق افعال عربی و فارسی در زمان های مختلف: https://eitaa.com/mahvenahv/34
🔺راننده اسنپ؛ دین، قرآن و نحو: https://eitaa.com/mahvenahv/38
🔺اسم مصدر: https://eitaa.com/mahvenahv/47
🔺تدریس تضمین در ادبیات عرب: https://eitaa.com/mahvenahv/70
🔺مقاله حجت الاسلام جناب آقای جواد آسه (ساختار قرآن): https://eitaa.com/mahvenahv/76
🔺پرونده لغت شناسی ادیب مشهور جناب وکیلی دام عزه: https://eitaa.com/mahvenahv/89
🔺نمودار مفید استادان و شاگردان مکتب بصره و کوفه و بغداد: https://eitaa.com/mahvenahv/91
🔺بلاغت، چرا و چگونه؟ (ضرورت مطول خوانی) حجت الاسلام جناب آقای وکیلی: https://eitaa.com/mahvenahv/92
🔺فوائد و برکات و آثار مباحثه: https://eitaa.com/mahvenahv/94
🔺روش تحصیل؛ استاد معزز حجت الاسلام آقای وکیلی: https://eitaa.com/mahvenahv/99
🔺لقمه هاي آماده و ذهن هاي مصرف گرا: https://eitaa.com/mahvenahv/100
🔺نمونه ای از بحث تضمین: https://eitaa.com/mahvenahv/106
🔺تاثیر علوم ادبی و عقلی بر تحصیل علوم دینی: https://eitaa.com/mahvenahv/107
🔺روش خواندن سیوطی، حجت الاسلام جناب آقای وکیلی: https://eitaa.com/mahvenahv/111
🔺فایده و اثر ادبیات در علوم اسلامی، حجت الاسلام آقای وکیلی: https://eitaa.com/mahvenahv/112
🔺پرونده اختصاصی لغت (ویژه؛ بررسی ویژگی های کتب مهم لغت و میزان اعتبارشان): https://eitaa.com/mahvenahv/114
🔺بلاغت کاربردی، جناب آقای محمد عشایری منفرد: https://eitaa.com/mahvenahv/119
🔺کتاب دقیق و فنی «اساس النحو» مرحوم بهبهانی: https://eitaa.com/mahvenahv/123
🔺سیه چهره اندوهناک: https://eitaa.com/mahvenahv/125
🔺سایتی مفید تجزیه و ترکیب برای نوآموزان: https://eitaa.com/mahvenahv/138
🔺بلاغت کاربردی (متن شاهکار): https://eitaa.com/mahvenahv/143
ارتباط: @hm1370
🌸🌺کانال محو در نحو /لینک عضویت:
http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
هدایت شده از 📚|میراث علمی سَلَف|
🔶🔹 پرسش برخی طلاب از جناب حجت الاسلام و المسلمین محمدحسن وکیلی دام عزه و پاسخ ایشان:
1. آیا اگر صوت یا استاد خوب برای کتاب مطولّ بود، میشه مختصر رو تعطیل کرد و کلا مطول خواند؟
2. آیا صوت حضرتعالی در مطول، کامل است؟
3. اگر قرار بر مطول شد، علاوه بر صوت آیا منبع دیگری را نیز باید همزمان پیگیری کرد؟
4. بهترین چاپ کتاب مطول کدام است؟ (انتشارات)
5.طلاب زیادی مثل بنده در ادبیات بدایه النحو
سیوطی تصحیح شده
مغنی الادیب
جواهر البلاغه
خونديم البته در کنار سیوطی با حواشی انس داشتیم ولی توی مغنی نه، می خواستیم بپرسیم کسانی مثل ما برای تکمیل ادبیات شون ناظر به تفسیر قرآن باید چیکار کنن؟ (یعنی کسی که در قرآن کریم قصد فهم خوبی با استفاده از مسائل ادبی دارد، اصلی ترین کتبی که باید مطالعه کند، کدام هاست؟ مثلا: کشاف، فتوح الغیب، در المصون، التحریر و التنویر، روح المعانی، و ... )؟
پاسخ استاد:
اگر کسی مطول بخواند هیچ نیازی به مختصر نیست ولی خیلی خوب هست قبلش یک دوره فشرده بلاغت بخوانند مثل جواهر البلاغه یا خلاصه آن یا درر الأدب يا البلاغة الواضحة يا... چون مطالب مطول مفصل است و رشته بحث گم میشه.
صوت مطول حقیر دوره اخر هست از اول معانی تا آخر بیان
البته فرصت مطالعه تفصیلی نداشتم و با رفقای درس هم شرط کرده بودم ولی روی هم رفته احتمالا به کارتان بیاید
کنار مطول مراجعه به حواشی سید و در صورت امکان چلبی خیلی خوب است یا شرح دوم در شروح التلخيص
یک جزوه چگونه مطول بخوانیم هست بنده مطالبی که میدانستم را آنجا نوشتم احتمالا توی فضای مجازی باشد.
بهترین چاپ را نمیدانم چون ما از روی چاپ سنگی میخواندیم ولی تعریف طبع آقای سید زکی جعفری را زیاد شنیده ام.
واقعیت امر با مغني الأديب و جواهر نمیشه تفاسير ادبی را کامل فهمید
کسی که بخواد تفسیر کار کنه یا مجتهد در فقه یا کلام بشه باید در حد مغني اللبيب و مطول درس بگیره يا مطالعه کنه یا صوت گوش کنه و گرنه جهل مرکب پیش میاد و تصور میشه کشاف و بيضاوي و التحریر و... را میفهمد گرچه نکات ریز زیادی داره که معمولا فهمیده نمیشه.
٭نشر مطلب بدون ذکر منبع جایز نیست*
ارتباط: @hm1370
🌸🌺کانال میراث علمی سلف/لینک عضویت:
http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
هدایت شده از یادداشت های علمی
🌹بسم الله، الحمدلله، وصلّی الله علی محمد و آله، ولعنة الله علی اعدائهم اجمعین🌹
🍀نقش قرآن در ادبیات عرب🍀 0⃣7⃣
معجزه قرآن کریم دو بخش دارد:
1⃣ محتوا
2⃣ ادبیات
و مخاطب قرِآن یا
1⃣ عرب (مادرزادی) و یا
2⃣ عجم (اکتسابی)
می باشد.
برخی می گویند: قرار دادن قرآن به عنوان حجّت در قوانین ادبیات عرب، صحیح نیست؛ چراکه در این صورت دور باطل پیش می آید؛ زیرا قرآن بر اساس ادبیات عرب نازل شده است.
دور 👈 شناخت قرآن به وسیله ادبیات و شناخت ادبیات به وسیله قرآن
🍃 اما در حقیقت خود این دور است که باطل می باشد؛ زیرا ادبیات قرآن مستقل بوده و قواعد خاص خودش را دارد و لزومی ندارد که قواعدش تابع قوانین بشری و غیر معصوم باشد. درست است که برای شناخت قوانین ادبیات، باید آن ها را مورد بررسی قرار دهیم، اما نباید حتما پیرو قوانین آن _ در موارد اختلافی با قرآن _ باشیم.
همانطور که خدای سبحان، ذاتاً و صفاتاً و افعالاً مستقل و مستغنی از دیگران است، کتابش نیز:
1⃣ لغتش از لغت
2⃣ ادبش از ادب
3⃣ صرفش از صرف
4⃣ نحوش از نحو
بی نیاز می باشد.
🍂 دروس حوزوی مدخلیت اصلی در فهم قرآن ندارند، بلکه ابزاری هستند برای قبول و ردّ مطالب.
مثلاً ذنب در لغت 👈 گناه
در قرآن 👈 آنچه که عاقبتش خطرناک است؛ اگر عاقبت اخرویش خطرناک باشد《بدترین گناه》و اگر عاقبت دنیوش خطرناک باشد《بهترین ثواب》است. {و لَهُم عَلَیَّ ذَنب}، شعراء/۱۴؛ ذنب در این آیه به معنای (پیامد بد) می باشد.
🔴 تفسیر به رای سه حالت دارد:
1⃣ تحمیل به نصّ؛
2⃣ تحمیل به ظاهر؛
3⃣ تحمیل به چیزی که نه نصّ است و نه ظاهر؛
تمام اندیشه های عقیدتی، سیاسی، فقهی، لغوی و ادبیاتی، اگر از قرآن اتخاذ نشوند مطلق نیستند 👈 یعنی معصوم نیستند و غلط و صحیح آمیخته به هم می باشند؛ و این مطلق نبودن دو مرحله دارد: یا
1⃣ غلط است؛ و یا
2⃣ مشکوک،
اگر ما لغت قرآنی را با لغت بشری، صرف و نحو قرآنی را با صرف و نحو بشری تفسیر کنیم، تحمیل بر قرآن است.
درخواست دعا دارم، با تشکر🙏
مهدی درستی
۱۳۹۸/۰۹/۰۸
@kalam_zabz
#قرآن
#ادبیات
#نحو
#صرف
#لغت
#تفسیر_به_رای
سفارش های علامه تهراني به طلاب
مطالب ذیل، سفارشهای معظم له به طلاب است که خود میفرمایند: برخی از سفارشهائی را که مرحوم علامه والد به ما داشتند و ما هم همیشه در طول تحصیل از آن بهرهبردهایم عرض میکنم:
۱. از درس گرفتن کتابهای عمیق و متقن مثل مغنی، مطول، جوهر النضید، قوانین، رسائل و مکاسب غفلت نکنند و به کتابهای مختصر بسنده ننمایند که قدرت لازم را برای استنباط حاصل نمیکند.
۲. درسها را دقیق و با حواشی و شروح عمیق بخوانند و بدون پیشمطالعه و مطالعه و مباحثه در درس حاضر نشوند.
۳. تمام کتابها را کامل و دقیق خط به خط بخوانند که هر بحثی در جائی در فهم کتاب و سنت به کار میآید گرچه به ظاهر به چشم نیاید.
۴. خود را متمرکز بر ادبیات یا فقه و اصول نکنند، بلکه علوم دیگر چون کلام و حکمت و عرفان و رجال و تاریخ و ... را نیز به خوبی تحصیل کنند و در نهایت همه را در آستان قرآن کریم برده و از معارف آن بهره ببرند که هدف اصلی حوزههای علمیه فهم قرآن کریم است.
۵. تمام اوقات خود را مصروف در علم و عمل نمایند و از تحصیل زرق و برق دنیا و امور اعتباریه حبّاً و طلباً للدنیا بیش از مقدار کفایت اجتناب کنند که روزی اهل علم را خداوند تضمین فرموده است.
۶. درس را با اخلاص و با عشق خدا و فقط برای رسیدن به معرفت الله و عبودیت مطلقه بخواننند. علامه والد رضوان الله علیه همیشه میفرمودند: اگر عالم میشوید عالم عاشق شوید، عالم عارف شوید، سری که عشق ندارد کدوی بیبار است.
۷. تمام آنچه را میخوانند به طور کامل عمل کنند و هیچ سنتی از سنن رسول خدا و اهل بیت علیهم الصلوة و السلام را فروگزار نکنند؛ خصوصاً تهجد و نماز شب و توسل به اهل بیت علیهم السلام و رعایت ذوی الحقوق که بدون عمل و تقوا درس خواندن ثمرهای ندارد و لایزید من الله الا بعداً.
انتشار مطالب کانال بدون ذکر آدرس جایز نیست ⛑
امام هادی در زیارتی که تعلیم فرموده است : می فرماید بگویید که من حقیقت می دانم آنچه را که شما حقیقت می دانید و باطل می دانم آنچه را که شما باطل می دانید. انسان باید با تحقیق و پژوهش به مقامی برسد که بتواند این جمله را در محضر اهل بیت بگوید.
-نون (مرکب) و القلم و مایسطرون خداوند به هر یک اینها جدا گانه قسم خورده این یعنی انسان می تواند با درس خواندن به جایی برسد که با نوشتن کتابی خدا به آن کتاب قسم بخورد چه بالاتر از این!
خداوند به رسائل شیخ انصاری قسم خورده به قلم علامه طباطبایی قسم خورده به قلم امام قسم خورده...
-از آیات قرآن بر می آید که انسان برای تعقل و داشتن عقلی که با ان بهشت را کسب کند و خداوند را عبادت کند باید عالم باشد یعنی علم نردبان است هدف نیست! یک وقت ما مهندسی می شویم که بنا می سازد یک وقت گزارش گر بنای دیگران می شویم روایتگری که علم نیست باید بتوانیم بنا بسازیم و بنا بسازیم زیرا صرف توانایی ارزش ندارد باید عمل کنیم تا عقل حاصل شود که با آن نیروهای مزاحم را دفع کنیم و به کمال برسیم برای دیدن ملکوت اسمان ها و زمین!
-کسی بعد از نوشتن قلمش را روی زمین گذاشت پیامبر به او فرمود حیف این قلم نباشد که ان را روی زمین می گذاری بگذار روی گوشت!
این یعنی آنچه مهم است فهم است فهم است فهم است!