💠 رفع چهار بحران مهم با چهار راهکار ارزشمند
🔻امام صادق(علیهالسلام)
🔹عجِبْتُ لِمَنْ خَافَ کَیْفَ لَا یَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ «حَسْبُنَا اللهُ وَ نِعْمَ الْوَکِیلُ» فَإِنِّی سَمِعْتُ اللهَ عَزَّوَجَلَّ یَقُولُ بِعَقِبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللهِ وَ فَضْلٍ لَمْ یَمْسَسْهُمْ سُوءٌ.
🔹و عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ کَیْفَ لَا یَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ «لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَکَ إِنِّی کُنْتُ مِنَ الظَّالِمِینَ» فَإِنِّی سَمِعْتُ اللهَ عَزَّوَجَلَّ یَقُولُ بِعَقِبِهَا وَ نَجَّیْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ کَذلِکَ نُنْجِی الْمُؤْمِنِینَ.
🔹و عَجِبْتُ لِمَنْ مُکِرَ بِهِ کَیْفَ لَا یَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ «أُفَوِّضُ أَمْرِی إِلَى اللهِ إِنَّ اللهَ بَصِیرٌ بِالْعِبادِ» فَإِنِّی سَمِعْتُ اللهَ عَزَّوَجَلَّ یَقُولُ بِعَقِبِهَا فَوَقاهُ اللهُ سَیِّئاتِ ما مَکَرُوا.
🔹و عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْیَا وَ زِینَتَهَا کَیْفَ لَا یَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ «ما شاءَ اللهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ» فَإِنِّی سَمِعْتُ اللهَ عَزَّوَجَلَّ یَقُولُ بِعَقِبِهَا إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْکَ مالًا وَ وَلَداً فَعَسى رَبِّی أَنْ یُؤْتِیَنِ خَیْراً مِنْ جَنَّتِکَ وَ عَسَى مُوجِبَة؛
🔻امام صادق(علیهالسلام) فرموده است:
🔸در شگفتم برای کسی که از چهار چیز میترسد واز آنها بیم دارد، چرا به چهار کلمه پناه نمیبرد(و از چهار ذکر کمک نمیگیرد)!
1⃣ در شگفتم برای کسی که ترس بر او غلبه کرده، چگونه به ذکر «حَسْبُنَا اللهُ وَ نِعْمَ الْوَکِیلُ» (آل عمران:۱۷۱) پناه نمیبرد.
✨در صورتی که خداوند در ادامه این ذکر فرموده است: پس(آن کسانی که به عزم جهاد خارج گشتند، و ترس شیاطین در آنها اثر نکرد و به ذکر فوق تمسک جستند) همراه با نعمتی از جانب خداوند(نعمت عافیت) و چیزی زاید بر آن(سود در تجارت) بازگشتند، و هیچگونه بدی به آنان نرسید.
2⃣ در شگفتم برای کسی که اندوهگین است چگونه به ذکر «لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَکَ إِنِّی کُنْتُ مِنَ الظَّالِمِینَ» (انبیاء:۸۷) پناه نمیبرد.
✨زیرا خداوند به دنبال این ذکر فرموده است: «پس ما یونس را در اثر تمسک به ذکر یاد شده، از اندوه نجات دادیم و همین گونه مومنین را نجات می بخشیم.»
3⃣ در شگفتم برای کسی که مورد مکر و حیله واقع شده، چگونه به ذکر «أُفَوِّضُ أَمْرِی إِلَى اللهِ إِنَّ اللهَ بَصِیرٌ بِالْعِبادِ» (غافر:۴۴) ... پناه نمیبرد.
✨زیرا خداوند به دنبال ذکر فوق فرموده است: «پس خداوند (موسی را در اثر ذکر یاد شده) از شر و مکر فرعونیان مصون داشت.»
4⃣ در شگفتم برای کسی که طالب دنیا و زیبایی های دنیاست چگونه به ذکر «ما شاءَ اللهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللهِ» (کهف: 39) پناه نمیبرد.
✨زیرا خداوند بعد از ذکر یاد شده فرموده است: «مردی که فاقد نعمتهای دنیوی بود، خطاب به مردی که از نعمتها برخوردار بود) فرمود: اگر تو مرا به مال و فرزند، کمتر از خود می دانی امید است خداوند مرا بهتر از باغ تو بدهد.»
📚 كتاب من لا يحضره الفقيه : ج 4 ص 392 و 393 ح 5835 - ميزان الحكمه ج 9 ص 240
#حدیث
@adeeyeh
💠 ده ويژگی باعث ده بلا
🔻پيامبرخدا(ص) فرمود:
🔹«إِذَا ظَهَرَتْ فِي أُمَّتِي عَشْرُ خِصَالٍ، عَاقَبَهُمُ اللهُ بِعَشْرِ خِصَالٍ.
قِيلَ: وَ مَا هِيَ يَا رَسُولَ اللهِ؟
قَالَ: إِذَا قَلَّلُوا الدُّعَاءَ نَزَلَ الْبَلَاءُ،
وَ إِذَا تَرَكُوا الصَّدَقَاتِ كَثُرَ الْأَمْرَاضُ،
وَ إِذَا مَنَعُوا الزَّكَاةَ هَلَكَتِ الْمَوَاشِي،
وَ إِذَا جَارَ السُّلْطَانُ مُنِعَ الْقَطْرُ مِنَ السَّمَاءِ،
وَ إِذَا كَثُرَ فِيهِمُ الزِّنَاءُ كَثُرَ فِيهِمْ مَوْتُ الْفَجْأَةِ،
وَ إِذَا كَثُرَ الرِّبَا كَثُرَتِ الزَّلَازِلُ،
وَ إِذَا حَكَمُوا بِخِلَافِ مَا أَنْزَلَ اللهُ تَعَالَى سَلَّطَ عَلَيْهِمْ عَدُوَّهُمْ،
وَ إِذَا نَقَضُوا عَهْدَ اللهِ ابْتَلَاهُمُ اللهُ بِالْقَتْلِ،
وَ إِذَا طَفَّفُوا الْكَيْلَ أَخَذَهُمُ اللهُ بِالسِّنِينَ،
ثُمَّ قَرَأَ رَسُولُ اللهِ(ص): ظَهَرَ الْفَسادُ فِي الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ بِما كَسَبَتْ أَيْدِي النَّاسِ لِيُذِيقَهُمْ بَعْضَ الَّذِي عَمِلُوا لَعَلَّهُمْ يَرْجِعُونَ»؛
🔸 هنگامی که ده ویژگی در امّت من پیدا شود، خداوند آنها را دهگونه عذاب میکند:
گفتند: ای رسول خدا، آن ده ویژگی چیست؟
فرمودند:
◽️هنگامی که کم دعا کنند (نسبت به دعا بی اهتمام شوند) بلا نازل میشود،
◽️و هنگامی که صدقه دادن را ترک کنند، مریضیها زیاد میشود،
◽️و هنگامی که زکات را ترک کنند، مرگ و مير چهارپایان زیاد میشود،
◽️و هنگامی که حکومت ستم کند، آسمان از باران دریغ میکند،
◽️و هنگامی که در ميان آنها زنا زیاد شود، در ميان آنها مرگ ناگهانی زیاد میشود،
◽️و هنگامی که ربا زیاد شود، زلزله زیاد میشود،
◽️و هنگامی که بر خلاف حکم خدا، حکم کنند، دشمنانشان بر آنها مسلط میشوند،
◽️و هنگامی که پیمان خدا را بشکنند، خداوند آنها را به کشتار مبتلا میکند،
◽️و هنگامی که کمفروشی کنند، خدا آنها را با قحطی مؤاخذه میکند.
✨سپس رسول خدا(ص) این آیه را خواندند:
◀️بواسطه اعمال و کردار خود مردم، فساد در خشکی و دریا پدیدار گشت، تا بعضی از آنچه را انجام دادهاند به آنها بچشاند، شاید که از راه خلاف بازگردند. (الروم : آیه 41)
📚 جامع الأخبار : ص 509 ح 1420
#حدیث
@adeeyeh
💠گناهانى كه باعث نزول عذاب میشوند
🔻امام سجاد علیه السلام:
🔹و الذُّنُوبُ الّتى تُنْزِلُ النِّقَمَ عِصْیانُ الْعارِفِ بِالْبَغىِ وَ التَطاوُلُ عَلَىالنّاسِ وَ الاِستِهْزاءُ بِهِمْ وَ السُّخْریةُ مِنْهُمْ؛
🔸گناهانى كه باعث نزول عذاب میشوند، عبارت اند از: ستم كردن شخص از روی آگاهى، تجاوز به حقوق مردم، و دست انداختن و مسخره كردن آنان.
📚 معانى الاخبار، ص 270
#حدیث
@adeeyeh
💠 مصادیق سبک شمردن نماز
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
1⃣ تأخیر نماز:
🔹امام صادق(ع) در تفسیر آیه شریفه (ماعون/5ـ4) میفرماید:
«تاخیر الصّلاه عن اوّل وقتها لغیر عذرٍ»
🔸یعنی مراد از بی اعتنایی به نماز، "تأخیر آن از اول وقت بدون عذر است." ("بحارالانوار"، ج83، ص6)
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
2⃣ عدم رعایت آداب آن در خلوت:
🔹پیامبر اكرم(ص) در روایتی چنین میفرماید:
"من أحسن صَلوتَهُ حین یراهُ النّاسُ وأَساءَها حینَ یخلُو فتلك استهانة"
🔸یعنی آن كس كه در مقابل مردم به نیکی نماز بخواند و در خلوت بدون دقت نماز گزارد به نماز بی اعتنایی كرده است.
("مستدرك الوسائل"، ج3، ص26)
مروری بر نمازهای خلوت و جلوت ما، روشن مینماید كه آیا احترام و توجه ما به نماز بیشتر بوده است، یا به ناظران صحنه نماز.
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
3⃣فراهم نكردن مقدمات نماز قبل از اذان:
🔹 رسول خدا(ص) در روایت دیگری میفرماید: كسی كه وضوی نماز را تا وقت اذان به تأخیر اندازد، او به نماز بی اعتنایی كرده است.
🔸كسی كه به كاری اهمیت میدهد، قبل از رسیدن وقت آن، مقدمات انجام آن را فراهم میكند. كدام ملاقات و میهمانی ای است كه وقت آن فرارسیده باشد و ما هنوز در فكر پوشیدن لباس و یا آماده كردن شرایط آن باشیم؟!
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
4⃣ عدم یادگیری معانی نماز:
🔹 آیا ندانستن معانی الفاظی كه روزانه ده بار در نماز تكرار میشود به معنی بی اعتنایی به نماز نیست؟! آیا اگر ما برای طرف گفتگوی خویش در نماز اهمیتی قائل باشیم در فكر این نخواهیم بود كه محتوا و مضمون مذاكره و نجوای خود را بفهمیم و با ادراك صحیح به سخن در برابر او بایستیم؟!
🔸فرق نمازگزارانی كه در نماز هیچ دردی را احساس نمیكنند جز درد فراق دوست، و از هیچ حادثهای مطلع نمیشوند، با كسانی كه نماز را بار و رنجی میدانند كه در برداشتن و عبور از آن باید شتاب كرد، و در هنگام اقامه آن با دست و محاسن بازی میكنند و خمیازه میكشند، فقط در اهتمام و استخفاف به نماز است.
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
5⃣ عجله و شتاب در نماز:
🔹سریع خواندن نماز و تبدیل این عبادت به عادتی كه همچون عمل ماشین نویسی بدون توجه به معانی و بدون رعایت خشوع و طمأنینه انجام گیرد، از نشانههای دیگر بی توجهی به نماز است.
🔸مردی در حضور امیرالمؤمنین(ع) نماز خود را با شتاب به جا میآورد. حضرت نگاهی به او كرده و فرمود: چند وقت است این گونه نماز میخوانی؟ او گفت: مدتهاست. حضرت فرمود: مَثَل تو نزد خداوند مثل كلاغی است ـ كه منقار بر زمین میكوبد. سجده تو خضوع در برابر خدا نیست؛ منقار به زمین كوبیدن است ـ اگر در این حال بمیری بر غیر ملت و دین پیامبر اكرم(ص) مردهای.
🔹 سپس حضرت در مورد كم گذاشتن در نماز فرمود: به درستی كه دزدترین مردم كسی است كه از نمازش بدزدد. ("مستدرك الوسائل"، ج3، ص98)
@adeeyeh
❇️ سه نابودگرِ تکبر
🔻رسول خدا صلیاللهعلیه وآله فرمود:
🔹قالَ رَسُولُ اللَّهِ(ص): لَوْ لَا ثَلَاثٌ فِي ابْنِ آدَمَ مَا طَأْطَأَ رَأْسَهُ شَيْءٌ الْمَرَضُ وَ الْفَقْرُ وَ الْمَوْتُ كُلُّهُمْ فِيهِ وَ إِنَّهُ مَعَهُنَّ لَوَثَّابٌ.
🔸سه چیزند که اگر نبودند هیچ چیز دیگری نمیتوانست سر انسان را فرو بیندازد (غرور او را از بین ببرد):
بیماری، تنگدستی و مرگ. و تمام اینها در انسان هست و با این حال باز هم سرکشی میکند.
👈 خصال شیخ صدوق، ج1، ص113
@adeeyeh
💠 نماز شب
🔹نماز شب مهمترین نماز مستحبی است که ۱۱ رکعت دارد و وقت آن پس از نیمه شب شرعی تا طلوع فجر است. بنا بر آیه «وَمِنَ اللَّيْلِ فَتَهَجَّدْ بِهِ نَافِلَةً لَّكَ» نماز شب بر پیامبر اکرم(ص) واجب و بر سایر مؤمنان مستحب است. در روایات بر اهمیت آن تأکید شده و آن را شرف مؤمن، کفّاره گناهان روز، برطرف کننده وحشت قبر و ضامن روزی معرفی میکند و توصیه شده در صورت گذشتن وقت، قضای آن خوانده شود.
✨الزامی برای خواندن همه ۱۱ رکعت وجود نداشته و میتوان کمتر خواند، که در این صورت خواندن سه رکعت آخر (دو رکعت نماز شَفع و یک رکعت نماز وَتر) فضیلت بیشتری دارد.
🌸چگونگی نماز شب
🔸نماز شب ۱۱ رکعت است که به این ترتیب خوانده میشود:
◽️هشت رکعت به صورت چهار نماز دو رکعتی به نیت نافله شب.
◽️دو رکعت به نیت نماز شَفع که مستحب است در رکعت اول آن سوره حمد و سوره ناس، و در رکعت دوم سوره حمد و سوره فلق خوانده شود.
◽️یک رکعت به نیت نماز وَتر که بهتر است پس از سوره حمد، سه مرتبه سوره توحید و یک مرتبه سورههای فلق و ناس قرائت شود. به طولانی کردن قنوت این نماز سفارش بیشتری شده است.
👈مستحبّ است در قنوت نماز وتر برای چهل مؤمن دعا یا استغفار کند. هفتاد مرتبه ذکر: اَسْتَغْفِرُاللّهَ رَبّی وَ اَتُوبُ اِلَیهِ ، هفت مرتبه : هذا مَقامُ الْعائِذِ بِک مِنَ النّارِ (ترجمه: این است مقام پناه برنده به تو از آتش دوزخ) ، و سیصد بار «اَلعَفو» بگوید (کمتر از این اعداد هم اشکال ندارد) و سپس این دعا را بخواند: رَبِّ اغْفِرْلی وَارْحَمْنی وَ تُبْ عَلیَّ اِنَّک اَنْتَ التَّوّابُ الْغَفُورُ الرَّحیمُ (ترجمه: و به من رحم کن و توبهام را بپذیر، به درستی که تو بسیار توبه پذیر و آمرزنده و مهربانی)
@adeeyeh
💠 کیفر «ظلم به دیگران» و «ناسپاسی در مقابل خوبی»، در همین دنیاست
🔹«ثَلَاثَةٌ مِنَ الذُّنُوبِ تُعَجَّلُ عُقُوبَتُهَا وَ لَا تُؤَخَّرُ إِلَى الْآخِرَةِ عُقُوقُ الْوَالِدَیْنِ وَ الْبَغْیُ عَلَى النَّاسِ وَ کُفْرُ الْإِحْسَانِ»
🔻حضرت علی(ع) از پیامبر خدا(ص) نقل میکند که:
🔸سه گناه است که کیفر آن در همین دنیا فرا میرسد و به آخرت نمیافتد:
◽️بی احترامی به پدر و مادر
◽️ ظلم به مردم
◽️ ناسپاسی در مقابل نیکی دیگران.
📚بحار الأنوار 72: 275
@adeeyeh
💠پاداش زیارت قبر حضرت عبدالعظیم حسنی علیه السلام
🔹عنْ مُحَمَّدِ بْنِ يَحْيَى الْعَطَّارِ عَنْ بَعْضِ أَهْلِ الرَّيِّ قَالَ: دَخَلْتُ عَلَى أَبِي الْحَسَنِ الْعَسْكَرِيِّ علیه السلام، فَقَالَ: أَيْنَ كُنْتَ؟ فَقُلْتُ: زُرْتُ الْحُسَيْنَ بْنَ عَلِيٍّ علیه السلام. فَقَالَ: أَمَا إِنَّكَ لَوْ زُرْتَ قَبْرَ عَبْدِ الْعَظِيمِ عِنْدَكُمْ، لَكُنْتَ كَمَنْ زَارَ الْحُسَيْنَ علیه السلام.
🔸یکی از اهالی رى نقل می کند: نزد حضرت هادی علیه السلام رفتم. آن حضرت فرمود: كجا بودى؟ عرض كردم: به زيارت حضرت حسين بن على عليهما السّلام رفته بودم. حضرت فرمود: آيا نمى دانى اگر قبر عبد العظيم را كه نزدتان هست زيارت كنى، مثل آن است كه حسين بن علی عليه السّلام را زيارت كرده اى.
👈 كامل الزيارات، ص324
@adeeyeh
💠سفارش امام رضا (ع) به حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) برای شیعیان
🔹 «یَا عَبْدَ الْعَظِیمِ! أَبْلِغْ عَنِّی أَوْلِیَائِیَ السَّلَامَ وَ قُلْ لَهُمْ أَنْ لَا یَجْعَلُوا لِلشَّیْطَانِ عَلَى أَنْفُسِهِمْ سَبِیلًا وَ مُرْهُمْ بِالصِّدْقِ فِی الْحَدِیثِ وَ أَدَاءِ الْأَمَانَةِ وَ مُرْهُمْ بِالسُّکُوتِ وَ تَرْکِ الْجِدَالِ فِیمَا لَا یَعْنِیهِمْ وَ إِقْبَالِ بَعْضِهِمْ عَلَى بَعْضٍ وَ الْمُزَاوَرَةِ فَإِنَّ ذَلِکَ قُرْبَةٌ إِلَیَّ وَ لَا یَشْتَغِلُوا أَنْفُسَهُمْ بِتَمْزِیقِ بَعْضِهِمْ بَعْضاً فَإِنِّی آلَیْتُ عَلَى نَفْسِی إِنَّهُ مَنْ فَعَلَ ذَلِکَ وَ أَسْخَطَ وَلِیّاً مِنْ أَوْلِیَائِی دَعَوْتُ اللهَ لِیُعَذِّبَهُ فِی الدُّنْیَا أَشَدَّ الْعَذَابِ وَ کَانَ فِی الْآخِرَةِ مِنَ الْخاسِرِینَ وَ عَرِّفْهُمْ أَنَّ اللهَ قَدْ غَفَرَ لِمُحْسِنِهِمْ وَ تَجَاوَزَ عَنْ مُسِیئِهِمْ إِلَّا مَنْ أَشْرَکَ بِهِ أَوْ آذَى وَلِیّاً مِنْ أَوْلِیَائِی أَوْ أَضْمَرَ لَهُ سُوءاً فَإِنَّ اللهَ لَا یَغْفِرُ لَهُ حَتَّى یَرْجِعَ عَنْهُ فَإِنْ رَجَعَ وَ إِلَّا نَزَعَ رُوحَ الْإِیمَانِ عَنْ قَلْبِهِ وَ خَرَجَ عَنْ وَلَایَتِی وَ لَمْ یَکُنْ لَهُ نَصِیباً فِی وَلَایَتِنَا وَ أَعُوذُ بِاللَّهِ مِنْ ذَلِک»
🔻از حضرت رضا(ع) نقل شده که فرمود:
🔸اى عبدالعظیم! به دوستان من سلام برسان و به آنان بگو در دلهاى خود براى شیطان راهى باز نکنند، و آنان را امر کن به راستگوئى در گفتار و أدای امانت و سکوت و ترک منازعه و جدال در کارهاى بیهوده، و امر کن که با یکدیگر معاشرت و رفت و آمد نمایند، و این عمل آنها موجب نزدیکى به من مىشود.
دوستان من، نباید اوقات خود را به مخالفت و دشمنى با یکدیگر مشغول سازند.
من با خویشتن پیمان بستهام که هر کسى مرتکب اینگونه کارهای زشت شود، و یا یکى از دوستانم را مورد خشم و غضب قرار دهد، از خداوند بخواهم تا وى را در دنیا به سختترین عذاب گرفتار کند.
این نوع اشخاص در آخرت از زیانکاران خواهند بود.
دوستان مرا متوجه کن که خداوند نیکوکاران آنها را آمرزیده و از بدکاران آنان درگذشته، مگر کسانى که مشرک شده و یا یکى از دوستان مرا رنجانیدهاند، و یا در دل خود نسبت به وى کینه و عداوتى دارند.
پروردگار از این گروه نخواهد گذشت و آنها را نمىبخشد، مگر اینکه از نیت خود برگردند.
اگر از این کار زشت خود برگشت، مورد آمرزش خداوند متعال قرار خواهد گرفت، و اگر در این عمل باقى ماند، خداوند روح ایمان را از دل او خارج خواهد ساخت و از ولایت من نیز بیرون میرود، و از دوستى ما اهل بیت نیز بهرهاى نخواهد برد، و من به خداوند از این امور پناه میبرم.
👈 الإختصاص ص 247
@adeeyeh
سفارش_امام_رضا_علیه_السلام_به_عبدالعظیم.mp3
2.44M
💠 سفارش امام رضا علیه السلام به عبدالعظیم حسنی
🔹 #حجت_الاسلام_مومنی
@adeeyeh
💠زیارت حضرت حمزه سیدالشهدا (ع)
◽️از رسول خدا (صلیالله علیه و آله) روایتشده: «هرکه مرا زیارت کند و عمویم حمزه را زیارت نکند، همانا به من جفا کرده است.» همچنین حضرت فاطمه (علیها السلام) پس از وفات پدر بزرگوار خود، هرروز دوشنبه و پنجشنبه به زیارت حمزه و شهداى احد میرفتند و این عمل را تا زمان وفاتشان ترک نکردند.
◽️سالروز شهادت حضرت حمزه بهانه خوبی است برای اینکه حضرت حمزه (ع) را هرچند از راه دور زیارت کنیم، همانطور که اهلبیت (علیهمالسلام) به زیارت ایشان تأکید داشتند.
🔹السَّلامُ عَلَیْکَ یَا عَمَّ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ السَّلامُ عَلَیْکَ یَا خَیْرَ الشُّهَدَاءِ...
🔹سلام بر تو اى عموى رسول خدا (درود خدا بر او و خاندانش باد) سلام بر تو اى بهترین شهیدان...
🔻ادامه زیارت در
http://ahlolbait.com/doa/2455
📚مفاتیحالجنان
@adeeyeh
💠زیارت حضرت عبدالعظیم (علیه السلام)
◽️با زیارتش امید داریم که ثواب زیارت سیدالشهداء را ببریم. آرزو داریم که در حشر و قیامت هم با همین گروه محشور باشیم...
🔹...السَّلامُ عَلَى الْعَبْدِ الصَّالِحِ الْمُطِیعِ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَ لِرَسُولِهِ وَ لِأَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ السَّلامُ عَلَیْکَ یَا أَبَا الْقَاسِمِ ابْنَ السِّبْطِ الْمُنْتَجَبِ الْمُجْتَبَى
🔹 السَّلامُ عَلَیْکَ یَا مَنْ بِزِیَارَتِهِ ثَوَابُ زِیَارَةِ سَیِّدِ الشُّهَدَاءِ یُرْتَجَى
🔹 السَّلامُ عَلَیْکَ عَرَّفَ اللَّهُ بَیْنَنَا وَ بَیْنَکُمْ فِی الْجَنَّةِ وَ حَشَرَنَا فِی زُمْرَتِکُمْ...
🔸متن کامل زیارت حضرت عبدالعظیم (ع)
http://ahlolbait.com/doa/2719
◽️از مرحوم بهجت نقل است که جفاست اگر اهالی تهران، هفتهای یکبار به زیارت او نروند. متن کامل زیارت در مفاتیحالجنان موجود است.
@adeeyeh
💠 چند پند خودسازی از امیرالمؤمنین(ع)
🔹 أيُّهَا النَّاسُ اتَّقُوا اللَّهَ الَّذِي إِنْ قُلْتُمْ سَمِعَ وَ إِنْ أَضْمَرْتُمْ عَلِمَ وَ بَادِرُوا الْمَوْتَ الَّذِي إِنْ هَرَبْتُمْ مِنْهُ أَدْرَكَكُمْ وَ إِنْ أَقَمْتُمْ أَخَذَكُمْ وَ إِنْ نَسِيتُمُوهُ ذَكَرَكُم.
🔸امیرالمؤمنین(ع) فرمود:
◽️ای مردم از خدایی پروا کنید
◽️که اگر بگوئید میشنود
◽️و اگر در دل نهان کنید میداند
◽️و خود را برای مرگی آماده کنید
◽️که اگر از آن فرار کنید شما را در مییابد
◽️و اگر بمانید شما را فرا میگیرد
◽️و اگر آن را فراموش کنید او به یاد شما است.
📚 نهج البلاغه(صبحی صالح)، ص505
#حدیث
@adeeyeh
💠آثار شگفت انگیز بسم الله الرحمن الرحیم 💠
🔹پیامبر رحمت ( صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند :
🔸دعایی که ابتدایش بسم الله الرحمن الرحیم باشد ، رد نمیشود.
✨(الدعوات ص52)
🔹امیرالمؤمنین امام علی (علیه السلام) میفرمایند:
🔸هر بنده ای بخواهد چیزی بخواند یا کاری انجام دهد و " بسم الله الرحمن الرحیم " بگوید در کارش برکت داده می شود.
✨(تفسیر امام عسکری علیه السلام ص25)
🔹پیامبر گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند:
🔸هر که در ابتدای وضویش "بسم الله الرحمن الرحیم" بگوید همه ی اعضایش از گناهان پاک میشود.
✨(وسائل الشیعه ج1 ص398)
🔹امام کاظم (علیه السلام) فرمودند :
🔸هر کس دچار کاری شود که غمگینش کند یا ناخوشایندی ناراحتش کند و او سرش را به سوی آسمان بلند کره و سه بار "بسم الله الرحمن الرحیم" بگوید ، خداوند گره از کارش بگشاید و غمش را بزداید.
✨(مکارم الاخلاق ص347)
🔹پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند :
🔸هر کس "بسم الله الرحمن الرحیم" را قرائت کند خداوند به ازای هر حرف آن ، چهار هزار حسنه برایش مینویسد و چهار هزار گناه از او پاک میکند و چهار هزار درجه او را بالا میبرد.
✨(بحار ج89 ص258)
🔹پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) میفرمانید:
🔸هر کار با ارزشی که با "بسم الله الرحمن الرحیم" آغاز نشود به پایان نمیرسد و ناقص است.
✨(بحارالانوار ج73 ص305)
@adeeyeh
💠دعای مشلول
◽️دعای مشلول یا دعای «الشاب المأخوذ بذنبه»، دعایی نقل شده از امام علی (ع) است. امام، این دعا را به جوانی که دستش به نفرین پدر شَل شده بود یاد داده و فرمود هرگاه فرد باایمانی خالصانه خدا را با این دعا بخواند دعایش مُستجاب میشود.
👈سند دعا
🔹مشلول به معنی کسی است که بخشی از بدن او شَل شده است.
سید بن طاووس این دعا را با سند خود در کتاب مهج الدعوات نقل کرده است، کفعمی در بلد الامین، علامه مجلسی در بحار الانوار و شیخ عباس قمی در مفاتیح الجنان نیز از او نقل کردهاند.
این دعا با عوان دعای «الشاب المأخوذ بذنبه» نیز نامیده شده است.
👈 شأن صدور دعا
🔸امام حسین(ع) نقل میکند که شبی به همراه پدرم مشغول طواف خانه خدا بودم که صدای ناله جوانی را شنیدیم. پدرم مرا به دنبال صاحب صدا فرستاد. جوان خوش سیمایی را مشغول دعا و ناله یافته و او را نزد امام بردم. او ماجرای خود را اینگونه بیان کرد:
جوان خوشگذرانی بودم و پدرم از این موضوع سخت ناراحت بود. یکبار بدون اجازه پولهای پدرم را برداشته و او را کتک زدم، او دل شکسته شده و در سفر خود به مکه مرا نفرین کرد. در همان هنگام دست من شَل شد و از آن تاریخ چند سال با آه و ناله از پدر عذر تقصیر میخواستم تا راضی شد امسال دوباره به مکه بیاید و شفای مرا از خدا بخواهد ولی در راه از دنیا رفت و من تنها به مکه آمدم.
پدرم به جوان بشارت داد که زمان شفا یافتنش رسیده است و این دعا را که از پیامبر (ص) آموخته بود به او یاد داد و شرایطی را برای برآورده شدن حاجتش بیان کرد.
🔵 متن کامل دعای مشلول
http://ahlolbait.com/doa/1405
@adeeyeh
💠امام علی علیهالسلام:
🔹 إنَ لِلْجِسْمِ سِتَّةَ أَحْوَالٍ الصِّحَّةَ وَ الْمَرَضَ وَ الْمَوْتَ وَ الْحَیَاةَ وَ النَّوْمَ وَ الْیَقَظَةَ وَ کَذَلِکَ الرُّوحُ فَحَیَاتُهَا عِلْمُهَا وَ مَوْتُهَا جَهْلُهَا وَ مَرَضُهَا شَکُّهَا وَ صِحَّتُهَا یَقِینُهَا وَ نَوْمُهَا غَفْلَتُهَا وَ یَقَظَتُهَا حِفْظُهَا.
🔸جسم و بدن را شش حالت است:
▫️صحت، بیمارى، مرگ، زندگى، خواب و بیدارى
🔸و روح هم، چنین است،
▫️دانش موجب زندگانی آن میشود،
▫️جهل، مرگ #روح است،
▫️شک بیماری آن،
▫️یقین، صحت آن؛
▫️غفلت؛ خواب روح
▫️حفظ و یادآوری؛ بیداری روح است.
📚توحید صدوق؛ ص۳۰۰
#حدیث
@adeeyeh
💠 دعا برای انجام کارهای مهم و هنگام پیش آمدهای ناخوشایند و رنج و اندوه
✨ كفعمى در كتاب «مصباح» دعايى نقل كرده و فرموده است: سيّد ابن طاووس اين دعا را براى ايمن شدن از ستم سلطان و نزول بلا و چيرگى دشمنان و ترس و تنگدستى و دل تنگى ذكر كرده، و آن از دعاهاى صحيفه سجّاديه است، پس هرگاه از زيان آنچه ذكر شد در هراس بودى آن را بخوان.
🔹يا مَنْ تُحَلُّ بِهِ عُقَدُ الْمَكَارِهِ وَ يَا مَنْ يُفْثَأُ بِهِ حَدُّ الشَّدَائِدِ وَ يَا مَنْ يُلْتَمَسُ مِنْهُ المَخْرَجُ إِلَى رَوْحِ الْفَرَجِ ذَلَّتْ لِقُدْرَتِكَ الصِّعَابُ وَ تَسَبَّبَتْ بِلُطْفِكَ الْأَسْبَابُ وَ جَرَى بِقُدْرَتِكَ الْقَضَاءُ وَ مَضَتْ عَلَى إِرَادَتِكَ الْأَشْيَاءُ فَهِيَ بِمَشِيَّتِكَ دُونَ قَوْلِكَ مُؤْتَمِرَةٌ وَ بِإِرَادَتِكَ دُونَ نَهْيِكَ مُنْزَجِرَةٌ أَنْتَ الْمَدْعُوُّ لِلْمُهِمَّاتِ وَ أَنْتَ الْمَفْزَعُ فِي الْمُلِمَّاتِ لا يَنْدَفِعُ مِنْهَا إِلّا مَا دَفَعْتَ وَ لا يَنْكَشِفُ مِنْهَا إِلّا مَا كَشَفْتَ وَ قَدْ نَزَلَ بِي يَا رَبِّ مَا قَدْ تَكَأَّدَنِي ثِقْلُهُ وَ أَلَمَّ بِي مَا قَدْ بَهَظَنِي حَمْلُهُ وَ بِقُدْرَتِكَ أَوْرَدْتَهُ عَلَيَّ وَ بِسُلْطَانِكَ وَجَّهْتَهُ إِلَيَّ فَلا مُصْدِرَ لِمَا أَوْرَدْتَ وَ لا صَارِفَ لِمَا وَجَّهْتَ وَ لا فَاتِحَ لِمَا أَغْلَقْتَ وَ لا مُغْلِقَ لِمَا فَتَحْتَ وَ لا مُيَسِّرَ لِمَا عَسَّرْتَ وَ لا نَاصِرَ لِمَنْ خَذَلْتَ فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ وَ افْتَحْ لِي يَا رَبِّ بَابَ الْفَرَجِ بِطَوْلِكَ ، وَ اكْسِرْ عَنِّي سُلْطَانَ الْهَمِّ بِحَوْلِكَ وَ أَنِلْنِي حُسْنَ النَّظَرِ فِيمَا شَكَوْتُ وَ أَذِقْنِي حَلاوَةَ الصُّنْعِ فِيمَا سَأَلْتُ وَ هَبْ لِي مِنْ لَدُنْكَ رَحْمَةً وَ فَرَجاً هَنِيئاً وَ اجْعَلْ لِي مِنْ عِنْدِكَ مَخْرَجا وَحِيّاً وَ لا تَشْغَلْنِي بِالاهْتِمَامِ عَنْ تَعَاهُدِ فُرُوضِكَ وَ اسْتِعْمَالِ سُنَنِكَ [سُنَّتِكَ ] فَقَدْ ضِقْتُ لِمَا نَزَلَ بِي يَا رَبِّ ذَرْعاً وَ امْتَلَأْتُ بِحَمْلِ مَا حَدَثَ عَلَيَّ هَمّا وَ أَنْتَ الْقَادِرُ عَلَى كَشْفِ مَا مُنِيتُ بِهِ وَ دَفْعِ مَا وَقَعْتُ فِيهِ فَافْعَلْ بِي ذَلِكَ وَ إِنْ لَمْ أَسْتَوْجِبْهُ مِنْكَ يَا ذَا الْعَرْشِ الْعَظِيمِ [وَ ذَا الْمَنِّ الْكَرِيمِ فَأَنْتَ قَادِرٌ يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ آمِينَ رَبَّ الْعَالَمِينَ
🔸اى آن كه گرفتاري هاى سخت تنها به وسيله او بازگردد، اى آن كه تيزى تيغ دشواري ها به او درهم شكسته شود، اى آن كه بيرون آمدن از رنجها و راه يافتن به سوى عرصه گشايش تنها از او درخواست گردد، در برابر توانايى ات سختي ها رام شد، و به لطف اسباب و وسائل فراهم گشت، و به نيرويت قضا جارى شد، و امور براساس اراده ات گذرد، پس اشياء تنها نه به گفتارت بلكه به اراده ات فرمان پذيرند، و تنها به اراده ات قبل از نهى كردنت باز داشته اند، تنها تو براى رفع گرفتاري ها خوانده شدى، و در بلاهاى سخت پناهگاهى، چيزى از آن بلاهاى سخت دفع نگردد جز آنچه تو دفع كردى، و چيزى از آن گشوده نشود مگر آنچه تو گشودى، پروردگارم مشكلى به من رسيده كه سنگينى اش مرا به زحمت انداخته است، و دشوارى بر من فرود آمده كه به دوش كشيدنش مرا گرانبار نموده است آرى آن را تو به قدرت خويش بر من فرود آوردى، و با نيرويت متوجّه من ساختى، پس از آنچه مرا در آن وارد كردى بيرون كننده اى نيست و از آنچه متوجه من نمودى بازگرداننده اى وجود ندارد و از آنچه تو بستى گشاينده اى نمى باشد و از آنچه تو گشودى كسى را ياراى بستن نيست و بر آنچه تو سخت گرفتى آسان كننده اى وجود ندارد و براى آن كه تو از يارى اش دريغ ورزيدى ياورى نيست، بر محمّد و خاندانش درود فرست، و گشايش را پروردگارا به كرم و فضلت به روى من بگشا، و چيرگى اندوه را به نيرویت از من برگير، و مرا در آنچه از آن به تو شكايت نمودم خوش بينى عطا فرما، و شيرينى رفتارت را نسبت به آنچه از تو خواستم به من بچشان، و از پيشگاه خود مهر و گشايش گوارايى به من ببخش، و از نزد خود را نجات فورى برايم قرار ده، و از محافظت در انجام واجبات، و به كار گرفتن احكامت در زندگى مرا غافل مساز، پروردگارا از مشكلى كه بر من فرود آمده سخت به تنگ آمدم، و وجودم را به خاطر حادثه اى كه برايم رخ داده اندوه فرا گرفته است، تنها تو توانايى براى برطرف ساختن آنچه به آن دچار شدم و دفع آنچه در آن افتادم، پس به فضل خويش آن را برايم به انجام برسان، هرچند خود را سزاوار آن از سوى تو نمى دانم، اى صاحب عرش بزرگ، و داراى نعمت كريمانه، تنها تو نيرومندى، اى مهربان ترين مهربانان، دعايم را اجابت كن اى پروردگار جهانيان.
📚مفاتیح الجنان - دعای هفتم #صحیفه_سجادیه
@adeeyeh
💠این چند ویژگی موجب عافیت انسان میشود
🔹عنْ أَبِي حَمْزَةَ الثُّمَالِيِّ قَالَ كَانَ عَلِيُّ بْنُ الْحُسَيْنِ (ع) يَقُولُ ابْنَ آدَمَ لَا تَزَالُ بِخَيْرٍ مَا كَانَ لَكَ وَاعِظٌ مِنْ نَفْسِكَ وَ مَا كَانَتِ الْمُحَاسَبَةُ لَهَا مِنْ هَمِّكَ وَ مَا كَانَ الْخَوْفُ لَكَ شِعَاراً وَ الْحُزْنُ لَكَ دِثَاراً ابْنَ آدَمَ إِنَّكَ مَيِّتٌ وَ مَبْعُوثٌ وَ مَوْقُوفٌ بَيْنَ يَدَيِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ مَسْئُولٌ فَأَعِدَّ جَوَاباً.
🔸ابوحمزه ثمالی میگوید: امام سجاد(ع) میفرمود:
🔻ای فرزند آدم، همیشه در عافیت و خیر هستی مادامی كه:
◽️ از درون خود پند دهندهای داشته باشی
◽️ محاسبه(نفس) از كارهای مهمت باشد
◽️ ترس از (عاقبت امور) سرلوحهات گردد
◽️ (به خاطر گناه خود) اندوهگین باشی.
ای فرزند آدم تو میمیری و سپس برانگیخته میشوی در پیشگاه خدای عزوجل قرار میگیری و درباره اعمالت از تو پرسیده میشود، پس جوابی آماده کن.
📚امالی شیخ مفید، ص۳۳۷
#حدیث
@adeeyeh
💠تسبیحات ۸ گانه حضرت زهرا (س) بعد از نماز
🔹عنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ (ع) قَالَ كَانَتْ لِأُمِّي فَاطِمَةَ (ع) رَكْعَتَانِ تُصَلِّيهِمَا عَلَّمَهَا جَبْرَئِيلُ (ع) فَإِذَا سَلَّمَتْ سَبَّحَتِ التَّسْبِيحَ وَ هُوَ «سُبْحَانَ ذِي الْعِزِّ الشَّامِخِ الْمُنِيفِ سُبْحَانَ ذِي الْجَلَالِ الْبَاذِخِ الْعَظِيمِ سُبْحَانَ ذِي الْمُلْكِ الْفَاخِرِ الْقَدِيمِ سُبْحَانَ مَنْ لَبِسَ الْبَهْجَةَ وَ الْجَمَالَ سُبْحَانَ مَنْ تَرَدَّى بِالنُّورِ وَ الْوَقَارِ سُبْحَانَ مَنْ يَرَى أَثَرَ النَّمْلِ فِي الصَّفَا سُبْحَانَ مَنْ يَرَى وَقْعَ الطَّيْرِ فِي الْهَوَاءِ سُبْحَانَ مَنْ هُوَ هَكَذَا وَ لَا هَكَذَا غَيْرُهُ».
🔻 امام صادق عليه السلام فرمود:
🔸مادرم فاطمه عليها السلام دو ركعت نماز می خواند كه جبرئيل عليه السلام آن را به او ياد داده بود و چون سلام مى داد، تسبيح را اين گونه مى گفت:
◽️منزه است خداوندگارِ شُكوه و بلندمرتبه و باعظمت!
◽️منزه است خداوندگار عزّت و والامقام و بارَفعت!
◽️منزه است پادشاه سرفراز ديرين!
◽️منزه است خداوندگار بهجت و زيبايى!
◽️منزه است آن كه رداى روشنايى و وقار پوشيده است!
◽️منزه است آن كه ردّ پاى موران بر تخته سنگ!
◽️منزه است جايگاه فرود آمدن پرندگان هوا را مى بيند!
◽️منزه است آن كه اين گونه است و جز او اين گونه نيست!».
📚جمال الأسبوع بكمال العمل المشروع، ص: 263، سیدبن طاووس.
@adeeyeh
💠سه ویژگی اساسی مؤمن
🔹 عنْ أَبِي جَعْفَرٍ (ع) قَالَ: إِنَّمَا الْمُؤْمِنُ الَّذِي إِذَا رَضِيَ لَمْ يُدْخِلْهُ رِضَاهُ فِي إِثْمٍ وَ لَا بَاطِلٍ وَ إِذَا سَخِطَ لَمْ يُخْرِجْهُ سَخَطُهُ مِنْ قَوْلِ الْحَقِّ وَ الْمُؤْمِنُ الَّذِي إِذَا قَدَرَ لَمْ تُخْرِجْهُ قُدْرَتُهُ إِلَى التَّعَدِّي وَ إِلَى مَا لَيْسَ لَهُ بِحَقٍّ.
🔻 امامباقرعلیهالسلام فرمود:
🔸 مؤمن کسی است که:
◽️هرگاه شاد باشد، شادیاش او را به گناه و باطل نمیکشاند
◽️هرگاه خشمگین شود، خشمش او را از گفتار حق خارج نسازد
◽️هرگاه قدرت یابد، قدرتش او را به ظلم و کردار ناروا نکشاند.
👈 خصال شیخ صدوق، ج۱، ص۱۰۵
@adeeyeh
💠 آیا می دانید که راه کار امام حسین (علیه السلام) برای پرهیز از گناه چیست؟
◽️جوانی خدمت امام حسین علیه السلام شرفیاب شده و عرض کرد:من مردی گناه کارم و توتنایی ترک گناه را هم ندارم،مرا نصیحت کنید(چاره کار من چیست؟)
▪️حضرت فرمودند : پنج کار انجام بده آن وقت هر چه می خواهی گناه کن.
1⃣: روزی خداوند را نخور و هر چه می خواهی معصیت کن.
2⃣: از قلمرو حکومت خداوند بیرون برو و هر چه می خواهی معصیت کن.
3⃣: به دنبال مکانی باش که خداوند تبارک و تعالی تو را نبیند و هر چه قدر که می خواهی گناه کن.
4⃣: زمانی که عزرائیل برای گرفتن جان تو آمد او را از خود بران(و اجازه نده جانت را بگیرد) و هر چه می خواهی گناه کن.
5⃣: وقتی ک مالک جهنم تو را بسمت آتش می برد وارد آتش نشو و هر چه قدر که می خواهی گناه کن.
▫️ جوان پس از تامل و تفکر به این نتیجه رسید که توبه کند و توبه هم کرد.
📚 منبع : بحار الانوار جلد ۷۸ ص ۱۲۶
@adeeyeh