eitaa logo
ساوه آدینه
2.2هزار دنبال‌کننده
9.6هزار عکس
2.1هزار ویدیو
92 فایل
ارتباط با ادمین: @hojat_k@
مشاهده در ایتا
دانلود
‌هاي تروريستي مانند هواپيماربايي، گروگان‌گيري، غارتگري، آدم‌ربايي يا بمب‌گذاري و كشتار انسان‌هاي بي‌گناه را دربر مي‌گيرد. در عين حال، صرفا اقداماتي را شامل مي‌شود كه به قصد ايجاد فساد و به انگيزه‌هاي نامشروع باشد؛ چنان‌كه در آيه شريفه، محاربه را در كنار «افساد في الارض» ذكر نموده است و در كلام فقها نيز بدان تصريح شده است؛ چنان‌كه شيخ طوسي محارب را تبه‌كاري مي‌داند كه سلاح بركشد.37 حضرت امام خميني قدس‌سره نيز سلاح بركشيدني را كه به قصد فساد و تبه‌كاري در زمين باشد، «محاربه» مي‌داند.38 بنابراين، اگر در دفاع مشروع، تنها راه متوقف كردن دشمن متجاوز، به ناچار و از روي اضطرار ناشي از نداشتن سلاح مناسب در برابر دشمن متجاوزي كه تا دندان مسلّح است، دست به برخي اقدامات خشونت‌بار بزند، قطعا نبايد آن اقدامات را تروريستي ناميد. قرآن كريم در مجازات عاملان ترس و وحشت در جوامع بشري، تا آنجا پيش مي‌رود كه آنان را شايسته بهره‌وري از امنيت، كه خود دشمن آن هستند، نمي‌داند و مقابله به مثل با آنان را تجويز مي‌كند؛ زيرا آنها دشمن بشريت هستند و لياقت برخورداري از امنيت را ندارند؛ چراكه امنيت آنان به معناي ناامني گسترده و هميشگي براي ديگران است: «وَأَعِدُّواْ لَهُم مَّا اسْتَطَعْتُم مِن قُوَّةٍ وَ مِن رِّبَاطِ الْخَيْلِ تُرْهِبُونَ بِهِ عَدْوَّ اللّهِ وَعَدُوَّكُمْ» (انفال: 61)؛ خود را آماده كنيد تا آنجا كه مي‌توانيد از نيروها بهره بگيريد تا دشمنان خدا و دشمنان خود را بترسانيد كه عليه شما و خدا دست به تهديد و تهاجم نزنند. فقها خون كسي كه جان ديگري را تهديد كرده، مباح مي‌دانند و تعرّض به امنيت خانه همسايه را، حتي به سبب نگاه كردن، مجوز دفاع، تا حدّ جرح و يا حتي كشتن فرد متعرض دانسته‌اند.39 در اسلام، مسئوليت مقابله با تهديد و ارعاب وظيفه‌اي همگاني و واجب كفايي است كه همه بايد يكدست در برابر عوامل تهديد و ارعاب بايستند و از مظلوم دفاع كنند و خصم ظالم باشند.40 سخن مشهور امام علي عليه‌السلامبه امام حسن و امام حسين عليهماالسلام، كه بر تارك عالم مي‌درخشد: «كونا للظالم خصما و للمظلوم عونا»41 دليل روشني بر اهميت تهديدزدايي از جامعه بشري است؛ چه اينكه در سخن آن حضرت، ستمگر و ستم‌ديده به طور مطلق آمده است و اين خط‌مشي كلي در سياست علوي است كه «همواره دشمن ظالم و ياور و پشتيبان مظلوم باشيد» و مفهوم آن، اين است كه حتي اگر ظالم، مسلمان و مظلوم و بي‌گناه خارج از اسلام باشد، در هر حال، وظيفه مسلمان ايستادن در كنار مظلوم و ياري او عليه ستمگر است. خاموش كردن فتنه يكي از اهداف دفاع مشروع جهاد اسلامي است و فتنه بنابر برخي تفاسير، به معناي تهديد و ارعاب است. از اين‌رو، تأكيد قرآن كريم بر «وَ قَاتِلُوهُمْ حَتَّي لاَ تَكُونَ فِتْنَةٌ» (بقره: 193) بدين‌روست كه بجنگيد تا ريشه ارعاب و تهديد از جهان كنده شود و چنان‌كه در برخي روايات يا سخنان مفسّران «فتنه» به شرك تفسير شده از باب آن است كه پليدي در اعتقاد، زمينه‌ساز پليدي در عمل است و شرك پليدترين اعتقاد و از بارزترين مصاديق فتنه اعتقادي است. چگونه اسلام مي‌تواند با كشتن انسان‌هاي بي‌گناه و اقدامات تروريستي، كه منجر به قتل نفس مي‌شود، موافق باشد و يا بدان رضايت دهد، و حال آنكه پروردگار متعال با صراحت مي‌فرمايد: هر كس انساني را بدون ارتكاب قتل نفس (به قصد قصاص) يا فساد در زمين (به قصد مجازات مفسد في‌الارض) بكشد، چنان است كه گويي همه انسان‌ها را كشته است و هر كس انساني را از مرگ رهايي بخشد (او را زنده كند) چنان است كه گويي همه مردم را زنده كرده است؟42 در اين آيه، قتل در دو مورد مشروع دانسته شده است: 1. از روي قصاص؛ 2. ايجاد فساد در زمين. ترور، كه سلب امنيت و آسايش از مردم به انگيزه‌هاي سياسي و خشونت غير قانوني است، خود فساد في‌الارض است، نه مقابله با فساد و خون‌ريزي. چگونه اسلام مي‌تواند با ارعاب و ترس و ترور موافق باشد، در حالي كه اميرالمومنين عليه‌السلام در سفارش به مأمور جمع‌آوري زكات فرمودند: «هيچ چهارپايي را رم نده و نترسان»؟43 وقتي ترساندن و ايجاد وحشت براي حيوانات در حدّ رم دادن آنان جايز نباشد، قطعا به دلالت اولويت، ترساندن و ارعاب انسان‌ها مخالف دستور ايشان و نارواست. ب. نكوهش فتك در آموزه‌هاي اسلامي، بر اساس روايات، «فتك» مورد نكوهش و منع قرار گرفته است. «فتك» در لغت، به معناي كشتن يا مجروح كردن بي‌گناه است به خواسته نفس و با انگيزه‌هاي مادي و شخصي كه با بي‌پروايي و تجاهر و يا به صورت غافلگيرانه انجام شود.44 بنابراين، واژه «فتك» در نظر علماي لغت، داراي اركان و مقوّماتي است: الف. اقدامي است از روي ميل و خواست نفساني و نه بر مبناي قاعده و قانون.45 ب. عملي است خودسرانه؛46 از اين‌رو، در برخي از روايات، براي قتل مهدورالدم اذن امام شرط دانسته شده است. ج. در فتك، اغراض شخصي نيز دخالت دارد. د. همراه با لجاجت
و پافشاري است. ه . جرئت داشتن و جري بودن نيز در معناي آن نهفته است. در اين صورت، «فاتك» كسي است كه پروايي نسبت به عمل خود ندارد و خود را در برابر آن مسئول نمي‌داند. از اين‌رو، براي او مهم نيست كه در برابر اعمالش حجّتي دارد يا نه. به همين دليل، هر شخص بي‌باكي كه به كارهاي بزرگ دست مي‌زند، در لغت، «فاتك» ناميده مي‌شود. و. غافل‌گيري و وقوع قتل در غير رويارويي جنگي.47 بنابراين، «فتك» يعني كشتن يا مجروح ساختن خودسرانه بي‌گناه بدون مجوّز شرعي، به خواست نفس يا انگيزه‌هاي مادي يا شخصي، همراه با بي‌پروايي و تجاهر به صورت غافلگيرانه. فاتك يا گروه فتك كساني هستند كه خودسرانه و بدون ضابطه براي دست‌يابي به منافع شخصي يا گروهي، انسان‌هاي بي‌گناه را غافل‌گيرانه و ناجوان‌مردانه مورد حمله قرار مي‌دهند كه در ادبيات سياسي امروز، از آن به «ترور» و «تروريست» تعبير مي‌شود. در جاهليت پيش از اسلام، زورگيري و فتك رواج داشت. در عصر جاهلي، ياغيان و زورگويان براي رسيدن به اهداف مادي و ناچيز خود، انسان‌هاي بي‌گناه را مورد هجوم قرار مي‌دادند. اما اسلام، كه دين قانون‌مداري و عدالت‌خواهي و انتظام امور بر اساس شريعت الهي و منطبق بر سرشت پاك بشري است، اين عمل زشت را ممنوع كرد؛ چنان‌كه پيامبر اكرم صلي‌الله‌عليه‌و‌آله در اين‌باره فرمودند: «الامان قيد الفتك»؛48 امان دادن، ترور را محدود ساخته است. شريف رضي در ذيل اين حديث مي‌نويسد: اين سخن استعاره است. مراد از آن، اين است كه مؤمن به دليل ايمانش، خون محترم را به خاطر تعصّب و سنّت‌هاي جاهلي بر زمين نمي‌ريزد. پس ايمان او ترور و آدم‌كشي او را مقيّد مي‌سازد و او را حفظ مي‌كند.49 از برخي روايات استفاده مي‌شود كه فتكِ نهي شده عملي است كه پس از امان دادن انجام شود؛ چنان‌كه از رسول خدا صلي‌الله‌عليه‌و‌آلهنقل شده كه فرمودند: «الايمان قيد الفتك. من اَمِنَ رجلاً علي دمه فقتل، فأنا من القاتل بري‌ء و ان كان المقتول كافرا»؛50 ايمان بازدارنده از ترور است. هر كس فردي را از ريختن خونش امان دهد، اما او را بكشد من از آن قاتل بيزارم، هرچند كشته شده كافر باشد. به همين دليل در فيض القدير، «فتك» به «كشتن با حيله پس از امان دادن» تعريف شده است.51 بنابراين، فتك يا خشونت غيرقانوني مخالف با مقتضيات ايمان و پاي‌بندي به شريعت الهي است؛ چنان‌كه در حديث معتبر آمده است: ابوصباح كناني به امام صادق عليه‌السلاممي‌گويد: همسايه‌اي داريم كه نسبت به اميرالمومنين عليه‌السلامبدگويي مي‌كند، اجازه قتل او را مي‌دهيد؟ حضرت فرمودند: آيا تو اهل اين كار هستي؟ گفتم: به خدا قسم! اگر اجازه دهيد در كمين او مي‌نشينم؛ هنگامي كه به دام افتاد، با شمشير او را مي‌كشم. حضرت فرمودند: اي ابوصباح، اين كار «فتك» است و رسول خدا صلي‌الله‌عليه‌و‌آله از فتك نهي فرمودند. اي ابوصباح، قطعا اسلام قيد (عامل محدودكننده) و مانع فتك است.52 تذكر: گاهي شنيده مي‌شود كه كساني «مجازات اسلامي» را با «فتك» همسان مي‌پندارند و تمايزي بين آن دو قايل نمي‌شوند؛ مانند مجازات «سابّ النبي صلي‌الله‌عليه‌و‌آله» يا دستوراتي كه رسول اكرم صلي‌الله‌عليه‌و‌آلهدرباره كشتن برخي افراد صادر نموده‌اند. ولي با دقت در آنچه گفته شد، تفاوت اين مجازات‌ها با فتكِ نهي شده كاملاً آشكار مي‌گردد؛ چراكه: اولاً، كسي كه به پيامبران الهي و به ويژه پيامبر اكرم صلي‌الله‌عليه‌و‌آله، اهانت نمايد مجرم و گنه‌كار است و بايد بين «فتك»، كه كشتن انساني بي‌گناه است، با مجازات سابّ‌النبي صلي‌الله‌عليه‌و‌آله، كه مهدورالدم، است و خونش حرمتي ندارد، فرق گذاشت. فلسفه اين حكم نيز جلوگيري از استفاده ابزاري از شعر و وسايل فرهنگي يا رسانه‌هاي جمعي براي تحريك مردم بر ضدّ رسول خدا صلي‌الله‌عليه‌و‌آله و مسلمانان و در نهايت، محروم كردن شمار زيادي از مردم از هدايت‌ها و پيام‌هاي آسماني پيامبر صلي‌الله‌عليه‌و‌آلهاست. كاريكاتور، شعر و رمان در اهانت به ساحت مقدّس نبي مكرّم اسلام صلي‌الله‌عليه‌و‌آله يا ساير پيامبران يك كار ضدفرهنگي و ضد ارزشي به كمك وسايل فرهنگي و ارزشي است. ثانيا، مجازات سابّ النبي صلي‌الله‌عليه‌و‌آله يك خشونت قانوني و اعلام شده و علني است، گرچه اجراي آن علني نباشد. مقام معظّم رهبري حضرت آيه‌اللّه خامنه‌اي فرمودند: آنجايي كه قانون خشونت را نسبت به كسي بخواهد، البته خشونت اعمال خواهد شد. قانون هم قانون است. قانون يك چيز پنهاني نيست. آن روزي كه پيامبر دستور داد كه آن افراد را ترور كنند، در گوش كسي نگفت، علنا گفت كه هر كس هند را پيدا كرد او را بكشد، هر كس فلان بن فلان را پيدا كرد او را بكشد. امام خميني قدس‌سره گفت: هر كس سلمان رشدي را پيدا كرد او را بكشد. امروز هم رهبري اگر بر طبق احكام اسلام يك جا تكليفش اقتضا كند علني خواهد گفت، مخفيانه و در گوشي نيست.53 ثالثا، قتل افرادي كه پيامبر اكرم صلي‌الله‌عليه‌و‌آله دستور كشتن آنها
را داده بود ترور نبود؛ چون نه به قصد ايجاد ترس و وحشت در بين مردم بود، و نه غافلگيرانه و نه غير قانوني، بلكه اين افراد مجرماني بودند كه دست‌رسي و محاكمه آنان ميسّر نبود و چنانچه حكومت اسلامي بر آنان تسلّط مي‌يافت، قطعا آنان را دستگير و محاكمه مي‌كرد؛ زيرا بقاي آنها موجب به خطر افتادن نظام اسلامي و مسلمانان مي‌شد. رابعا، در تمام اين موارد، اذن حاكم اسلامي به طور علني اعلام شده بود. بنابراين، خودسرانه و بر اساس هوا و هوس شخصي نبود. از اين‌رو، هيچ كس حق ندارد به تشخيص خود، چنين مجازاتي را انجام دهد و اجازه حاكم اسلامي، هرچند به صورت عام باشد، در آن شرط شده است. اين در حالي است كه «فتك» به معناي كشتن يا مجروح ساختن بي‌گناه، طبق هوا و هوس شخصي و يا انگيزه‌هاي مادي و شخصي همراه با بي‌پروايي و تجاهر و به صورت غافلگيرانه است. ج. ممنوعيت اغتيال و غيله يكي ديگر از اقدامات ضد امنيتي، كه در اسلام حرام و جرم شمرده شده، «غيله» و «اغتيال» است كه ماهيتي همانند فتك دارد، با اين تفاوت كه در غيله و اغتيال، عمليات به صورت كمين و فريب انجام مي‌گيرد، به گونه‌اي كه مقتول، فريفته و غافلگير شود و قدرت بر انجام كاري نداشته باشد.54 البته برخي آن را مرادف «ترور» هم دانسته‌اند.55 از اين‌رو، در تعريف «اغتيال» و «غيله» گفته‌اند: شيوه‌اي كه كسي ديگري را فريب دهد و در موضعي مخفيانه او را به قتل برساند.56 علّامه حلّي در تذكرة الفقهاء گفته است: اگر كافر در ميدان جنگ گمان برد كه مسلمانان قصد دارند به وي امان دهند، در حالي كه مسلمانان چنين مقصودي نداشته باشند و او با چنين گماني تسليم شود، روا نيست او را غيله كنند و از روي فريب بكشند.57 آيا ديني كه كارشناسان طراز اول او هفت قرن پيش چنين فتوايي صادر كنند، مي‌تواند و يا امكان دارد از تروريسم يا از تروريست حمايت كند؟! (دقت كنيد!) طرف انسان مسلمان كافر حربي و در ميدان جنگ است، مسلمانان به او امان و پناه نداده‌اند، اما او چنين پنداشته است و با چنين گماني خود را تسليم كرده، پس كشتن او نارواست و مجوّز شرعي ندارد. همين است كه حتي دشمنان اسلام را مجذوب خود كرده است تا به حقّانيت و تعالي آموزه‌هاي آن اعتراف كنند. پيامبر اكرم صلي‌الله‌عليه‌و‌آلهمي‌فرمايد: مؤمن نيست كسي، مگر آنكه براي ديگران آن را بپسندد كه براي خود مي‌پسندد.58 اين روح تمام مفاد حقوق بشردوستانه است؛ چنان‌كه جين پيكتر، حقوق‌دان سوئيسي، كه در تهيه كنوانسيون ژنو مربوط به حقوق بين‌الملل بشردوستانه و پروتكل‌هاي يادشده مشاركت فعّال داشته و شروح زيادي در اين زمينه نگاشته است، مي‌گويد: خواستم تمام قواعد انسان‌دوستانه بين‌المللي را در قالب جمله‌اي جامع و فراگير تبيين نمايم. نهايت آنچه را توانستم ارائه دهم اين اصل است: با ديگران آنچنان كن كه مايلي با تو بكنند.59 مرحوم صاحب جواهر نيز مي‌گويد: امان مانع اغتيال است.60 از اين‌رو، اگر كسي با امان وارد دارالاسلام شد جايز نيست كه او را از اغتيال به قتل برسانند و در برخي روايات، حكمت تشريع «قسامه»61 در باب «لوث» همين است؛ چنان‌كه از امام صادق عليه‌السلامپرسيدند: آيا قسامه حق است؟ حضرت فرمودند: قسامه به خاطر حفظ خون افراد تشريع شده است تا اگر فاسق بخواهد كسي را به اغتيال دور از چشم مردم بكشد، از اين بترسد و مانعش شود.62 د. محكوميت غَدر «غَدر» يكي از عناوين مجرمانه در جنگ و عبارت است از مكر و حيله‌اي كه در جنگ به كار مي‌بردند، بدين نحو كه به افرادي از دشمن امان مي‌دادند تا وارد قلمروشان شوند، سپس آنها را غافلگير نموده، به قتل مي‌رساندند. شايد بتوان گفت: «غدر» ترور در ميدان جنگ است؛ همان‌گونه كه فقيه بزرگوار معروف صاحب جواهر مي‌گويد: غدر به كفّار جايز نيست، اين‌گونه كه پس از امان دادن آنان را به قتل برسانيم.63 ايشان در علت ناروايي آن، علاوه بر ذكر برخي رواياتي شبيه آنچه در مسئله «فتك» ذكر شد، به قبح ذاتي و عقلي اين كار اشاره كرده و طبق قاعده «ملازمه»، قبح شرعي آن را استنباط نموده است.64 امام باقر عليه‌السلامفرمودند: هيچ كس نيست كه به ديگري (دشمن) امان دهد و سپس او را بكشد، مگر آنكه روز قيامت پرچم نيرنگ حمل مي‌كند.65 قابل توجه است كه «غدر» در رديف خيانت به عهد و پيمان و كشتن ناجوان‌مردانه و چيزي غير حيله‌هاي جنگي و تاكتيك‌هاي نظامي است كه در حالت اعلام وضعيت جنگي صورت مي‌گيرد و شيوه‌اي عقلايي براي غلبه بر دشمن است. ه . پاي‌بندي به تعهدات بين‌المللي يكي از راه‌هاي مؤثر در مقابله با اقدامات تروريستي، مشاركت در معاهدات بين‌المللي و التزام وفاداري به آنهاست. يكي از اصول حاكم در روابط بين‌المللي اسلام «وفاداري به تعهدات» است كه به مقتضاي «أَوْفُواْ بِالْعُقُودِ»(مائده: 1) و «المؤمنون عند شروطهم»،66 در اعتبار معاهدات بين‌المللي از ديدگاه اسلام جاي ترديد نمي‌ماند، جز آنكه پيمانْ نامشروع بوده و يا حاكم اسلامي براي انعقا
د آن، فاقد مشروعيت باشد. ولي با توجه به آنچه گذشت، اسلام خود پيش‌گام مبارزه با خشونت‌هاي غيرقانوني و اقدامات تروريستي است. در كنوانسيون سازمان كنفرانس اسلامي براي مقابله با تروريسم بين‌المللي ضمن تأكيد بر حق ملت‌ها در مبارزه با اشغال بيگانه و اشكال گوناگون تجاوز، از جمله مبارزه مسلّحانه براي آزادسازي سرزمين‌ها و دست‌يابي به حق تعيين سرنوشت و استقلال، گفته شده است: تحرّكاتي كه بر خلاف احكام دين مبين اسلام عليه كشورها صورت مي‌گيرد بايد متوقف شود. همچنين بر اهميت هماهنگي ميان كشورهاي عضو براي كنترل پديده تروريسم و افراط‌گرايي تأكيد مي‌كند. كليه اشكال خشونت و تروريسم مردود شناخته شده، تروريسم به عنوان نقض فاحش حقوق بشر، بخصوص حق حيات، و مانعي در راه توسعه اجتماعي ـ اقتصادي بوده و به هيچ وجه، قابل توجيه نيست. اين كنوانسيون در سال 1378 مورد تصويب قرار گرفت. 3. جهاد اسلامي؛ دفاع مشروع به دلايل گوناگون، از جمله تبليغات سوء دشمنان اسلام و نيز عملكرد نادرست برخي اسلام‌نمايان ـ مانند «طالبان» و گروه‌هاي تروريستي «وهّابيت» ـ گاهي دستورات نوراني اسلام در دفاع از خود (جهاد دفاعي) و دفاع از حقوق اساسي بشر (جهاد دعوت) مستمسك توجيه اقدامات تروريستي و كشتار افراد بي‌گناه و بمب‌گذاري‌ها، عمليات انتحاري و ايجاد ترس و وحشت در بين مردم قلمداد مي‌شود كه اين بر خلاف روح شريعت اسلامي است. الف. جهاد؛ خشونت مشروع در مقابله با دشمنان دشمنان در جامعه اسلامي يا مرتدان هستند يا بُغات، يا محاربان كه همان راهزنان و دزدان دريايي و مفسدان در زمين و در واقع تروريست‌ها هستند و يا كفّار (غير مسلمان). در زمان صلح، كفّار مي‌توانند در پناه حكومت اسلامي با پيمان ذمّه در صلح و امنيت به سر ببرند و حكومت اسلامي امنيت آنان را تضمين مي‌كند. در ميدان نبرد نيز اسلام با توجه به اصل «تفكيك»، كشتار غيررزمندگان، شامل كشاورزان، تاجران، بازرگانان، پيمان‌كاران و نيز اطفال، زنان، نابينايان، معلولان، راهبان و صومعه‌نشينان جايز نيست، همچنين رعايت اصل محدوديت در سه بعد زماني ـ يعني تحريم آغازگري جنگ در ماه‌هاي حرام (به مدت 4 ماه) ـ و مكاني (اماكن محترم، اعم از مسجدالحرام و اماكن مقدّس ديگر، حتي كنيسه‌ها و كليساها) و محدوديت در شيوه لازم است. بر اساس اصل «محدوديت» مسلمانان مجاز نيستند با هر وسيله ممكن، دشمن را از پاي درآورند، هرچند اقدامات دشمن خلاف كرامت انساني باشد. نيز از به كارگيري سلاح‌هاي جنگي يا مواد سمّي و ميكروبي و سوزاندن دشمن، چه در حال حيات و چه پس از مرگ، قطع اشجار و ايجاد حريق در كشتزارها و قطع آب آشاميدني ممانعت مي‌كند.67 پس ممكن نيست با اقدامات كور و بي‌منطق تروريستي موافقت داشته باشد. ب. نادرستي تروريسم ديني در اسلام خداوند متعال بين دفاع مشروع به عنوان يك خشونت قانوني با تجاوزگري و تروريسم فرق مي‌گذارد؛ همچنان‌كه اجراي مجازات اسلامي نوعي اقدام قانوني و متفاوت با تروريسم است. به عبارت ديگر، «ترور» يعني كاربرد خشونتي كه به گونه‌اي غيرمشروع و خارج از چارچوب قانون، براي به سلطه درآوردن ديگران به كار مي‌رود. برخي از گونه‌هاي تروريسم عبارتند از: الف. تروريسم دولتي؛ ب. تروريسم ديني؛ يعني تروري كه ادعا مي‌شود زمينه‌ساز آن دين است؛ مانند كشتار كاتوليك‌ها عليه پروتستان‌ها و يا وهّابيت عليه شيعيان و يا بعكس. ج. تروريسم جنايي؛ مانند اعمال تروريستي مافيا؛ د. تروريسم عليل يا برخاسته از بيماري‌هاي رواني از سوي كساني كه دچار نوعي بيماري رواني هستند و براي جلب توجه جهانيان به كشتن رئيس جمهور و مقامات بلندمرتبه يا گروگان گرفتن يك اتوبوس يا هواپيماربايي مي‌پردازند. ه . تروريسم گروه‌هاي معرض يا گروه‌هاي خاص؛ مانند سرخ‌پوستان، ويتنامي‌ها، الجزايري‌ها و فلسطيني‌ها. خشونت قانوني در اسلام، منحصر در سه امر است و همه اين سه نيز ضابطه‌مند و با رعايت مقرّرات خاصي صورت مي‌گيرد: 1. مجازات قانوني؛ مانند قصاص و يا در قالب حدود و تعزيرات؛ 2. امر به معروف و نهي از منكر كه احيانا به حدّ ضرب و جرح و يا قتل نيز مي‌رسد، اما در بالاتر از حدّ زباني و در كوچك‌ترين حدّ خشونت، نيازمند اجازه حاكم شرع و رعايت مراتب امر به معروف و نهي از منكر و نه از روي خودسري است. 3. دفاع مشروع به تناسب آنچه در دفاع ضرورت دارد؛ چنان‌كه خداي متعال مي‌فرمايد: «وَ جَزَاء سَيِّئَةٍ سَيِّئَةٌ مِثْلُهَا فَمَنْ عَفَا وَأَصْلَحَ فَأَجْرُهُ عَلَي اللَّهِ إِنَّهُ لَا يُحِبُّ الظَّالِمِينَ وَ لَمَنِ انتَصَرَ بَعْدَ ظُلْمِهِ فَأُوْلَئِكَ مَا عَلَيْهِم مِن سَبِيلٍ إِنَّمَا السَّبِيلُ عَلَي الَّذِينَ يَظْلِمُونَ النَّاسَ وَيَبْغُونَ فِي الْأَرْضِ بِغَيْرِ الْحَقِّ أُوْلَئِكَ لَهُم عَذَابٌ أَلِيمٌ.»(شوري: 40ـ42) فلسطينيان در سال 1948 به خاطر ظلم دولت انگلستان و صهيونيست‌ها آواره شدند. آنها بين سال‌هاي 1948 تا 1965 به ت
مام دادگاه‌هاي جهان مراجعه كردند و درِ هر خانه‌اي را زدند، اما در عوض، به آنها گفته شد: از خانه‌هاي خود تبعيد شده‌ايد؛ چون يكي از ايستگاه‌هاي پخش برنامه در كشورهاي عربي از آنان خواسته بود تا سرزمين و كاشانه خود را رها كنند. و اين ظلمي آشكار بود. هيچ‌كس به اعتراض فلسطينيان توجه نكرد. از اين‌رو، براي دفاع از سرزمين خود و بازداري اسرائيل اشغالگر و متجاوز، دست به خشونت زدند. به ياد آوريد كه در سال 1970 خانم گلد ماير، نخست‌وزير وقت اسرائيل، به صراحت بيان كرد: مردمي به نام فلسطين وجود ندارد!68 از ديدگاه اسلام، هيچ‌يك از اقسام تروريسم و به طور كلي خشونت، جايز نيست، جز آنكه قانونمند و در دفاع از خويش و ارزش‌هاي ديني، اما ضابطه‌مند، بدون خودسري و با انگيزه‌هاي مشروع صورت پذيرد كه در آن صورت نمي‌توان آن را مصداق تروريسم دانست. ج. مبارزه اسلام با ريشه‌هاي پيدايش تروريسم در مبارزه با تروريسم، معمولاً نظام‌هاي حقوقي و سياسي دنيا از روي ناچاري و آن هم در حدّ مبارزه با معلول‌ها پيش رفته‌اند. به نظر مي‌رسد اسلام در اين زمينه نيز بسيار متعالي‌تر و مترقّي‌تر حركت كرده است؛ زيرا اولاً، با آگاهي و بصيرت و از روي علاقه به صلح و امنيت پايدار، به عنوان پيش شرط ايجاد يك جامعه ايده‌آل و ثانيا، با ريشه‌هاي تروريسم به مبارزه برخاسته است. كميته ويژه سازمان ملل متحد در خصوص تروريسم، كه به منظور شناسايي تخصصي عوامل بنيادين و اصلي شكل‌گيري تروريسم به وجود آمده است، پس از انجام تحقيق و تفحّص، اصلي‌ترين علل پيدايش تروريسم را چنين بيان كرد: 1. استفاده از زور بر خلاف منشور سازمان ملل متحد؛ 2. تجاوز به استقلال سياسي، حاكميت و يك‌پارچگي سرزميني كشورها؛ 3و4. نژادپرستي و استثمار؛ 5. نابرابري و توسعه ناهماهنگ ميان كشورهاي شمال و جنوب با كشورهاي در حال توسعه؛ 6. بي‌عدالتي سياسي، اقتصادي و اجتماعي. اصولاً تفكر ليبرال يا عدالت را برنمي‌تابد و به نام «مالكيت فردي» بر طبل آزادي مي‌كوبد، و بر فرض پذيرش عدالت، به عدالت معاوضي اكتفا مي‌كند. اما اسلام ضمن معتبر دانستن عدالت معاوضي، بر عدالت توزيعي و ايجاد فرصت‌هاي برابر و زمينه‌سازي براي شكوفايي همه استعدادها تأكيد مي‌ورزد. 7. نقض گسترده و نظام‌مند حقوق بشر؛ 8. گرسنگي، قحطي و فقر و مانند آن. اسلام با همه اين عوامل مخالف بوده و براي هر يك راه‌كارهايي ارائه داده است. نتيجه‌گيري تعريف روشن و پذيرفته شده‌اي از «ترور» و «تروريسم» وجود ندارد، گرچه درباره برخي مصاديق واژگان و عناصر آن تا حدي اتفاق‌نظر وجود دارد. چنانچه ترور را به «كاربرد خشونت غيرقانوني براي اهداف ناروا و عمدتا سياسي به قصد ايجاد رعب و وحشت عمومي در ميان مردم و به شيوه غافلگيرانه و خودسرانه» تعريف كنيم، هم در حقوق بين‌الملل و هم فقه و حقوق اسلامي نامشروع و محكوم است. اما ريشه بسياري از اختلافات، موضع‌گيري‌هاي سياسي است. به هر صورت خشونت قانوني، مجازات مجرمان و يا دفاع مشروع در راستاي حق تعيين سرنوشت و يا مقابله با اهانت‌كنندگان به انبياء و ارزش‌هاي ديني، بيرون از مفهوم ترور است.
🔻با حکم رهبر معظم انقلاب اسلامی؛ حجةالاسلام کریمی تبار نماینده ولی‌فقیه و امام‌جمعه ایلام شد 🔹حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی با صدور حکمی حجةالاسلام الله نور کریمی تبار را به‌عنوان نماینده‌ ولی‌فقیه در استان و امام جمعه‌ شهر ایلام منصوب کردند. متن حکم رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است: بسم الله الرحمن الرحیم 🔹جناب حجة‌الاسلام آقای حاج شیخ الله نور کریمی تبار دامت‌افاضاته در پی استعفای جناب حجة‌الاسلام آقای لطفی دامت توفیقاته از امامت جمعه‌ی ایلام، با قدردانی و تشکر از خدمات چندین ساله‌ی ایشان، جنابعالی را که از میان مردم مؤمن و وفادار آن استان برخاسته و مدتها به خدمت در آن سامان اشتغال داشته و بحمدالله از صلاحیت لازم برخوردار میباشید، به امامت جمعه و نمایندگی خود منصوب میکنم. 🔹مردم عزیز آن استان مرزی، دورانهای دشواری را در سالهای دفاع مقدس و پس از آن گذرانیده و با همه‌ی مشکلات، وفاداری خود به نظام اسلامی را حقاً به اثبات رسانیده‌اند. اکنون جنابعالی در میان این مردم بزرگوار و فداکار به قبول وظیفه‌ی سنگینی مفتخر گشته‌اید. انتظار میرود با همه‌ی توان در خدمتگزاری به آنان کوشیده و با تقویت مجموعه‌های دلسوز و انقلابی به مجاهدات فکری و عملی در زمینه‌های گوناگون مدد رسانید. ارتباط نزدیک و صمیمی با جوانان و سلوک مردمی با همگان و بهره‌گیری از نخبگان و دانشگاهیان را توصیه میکنم و مزید توفیقات الهی را برای جنابعالی مسألت مینمایم. سیّدعلی خامنه‌ای ۱۷ مهرماه ۱۳۹۷ Eitaa.com/saveh_adineh1
🔻رهبر معظم انقلاب اسلامی در جلسه دو ساعت و نیمه با سران قوا با موضوع مسائل اقتصادی:برای حل مشکل نظام بانکی،نقدینگی،اشتغال وتورم تصمیم‌های جدی بگیرید 🔹جلسه سران قوای سه‌گانه با موضوع مسائل اقتصادی شب گذشته به مدت دو ساعت و نیم در حضور رهبر معظم انقلاب اسلامی برگزار شد. 🔹حضرت آیت الله خامنه‌ی در این جلسه با تقدیر از اهتمام رؤسای قوا و اعضای شورای عالی هماهنگی اقتصادی برای مشارکت فعال در جلسات و مباحث، وظیفه اصلی این شورا را تصمیم‌گیری‌های کلان و راهگشا در عرصه اقتصاد خواندند و تأکید کردند: حل مشکلات جاری اقتصاد کشور و تأمین نیازهای عمومی مردم، نیازمند کار جهادی و تلاش فوق العاده است زیرا این مشکلات بویژه مشکل گرانی و کاهش قدرت خرید، معیشت بخش زیادی از مردم بویژه طبقات ضعیف را دچار تنگنا کرده است. 🔹رهبر انقلاب اسلامی، اعضای شورای عالی هماهنگی اقتصادی را به اتخاذ تصمیم‌های قاطع و راهگشا در خصوص مسائل اصلی و چالشهای مهم اقتصاد کشور توصیه مؤکد کردند و گفتند: برای حل برخی مسائل کلیدیِ اقتصاد مانند مشکلات نظام بانکی، نقدینگی، اشتغال، تورم و فرایند بودجه‌ریزی باید تصمیم‌های جدی و عملیاتی بگیرید. 🔹ایشان قوای سه‌گانه بویژه دولت را به استفاده از نظرات و راه‌حل‌های اقتصاددانان دلسوز و فعالان بخش خصوصی فراخواندند و گفتند: شرایط کنونی کشور موجب شده است نخبگان و فعالان دلسوز احساس مسئولیت مضاعف کنند و ظرفیت‌ها و داشته‌های علمی و تجربی خود را به مسئولان عرضه کنند، بنابراین قدر این فرصت را بدانید و از پیشنهادهای فعالان دانشگاهی و اقتصادی استفاده کامل کنید. 🔹حضرت آیت الله خامنه‌ای با تقسیم مشکلات اقتصادی به «چالش‌های درونی و ساختاری اقتصاد کشور» و «مسائل ناشی از تحریم‌های ظالمانه امریکا» افزودند: در مواجهه با هر یک از این دو بخش، راه‌حل‌های خردمندانه‌ای را به کار ببندید که نتیجه آن، گره‌گشایی پایدار از زندگی مردم و ناامید شدن دشمن از اثرگذاریِ حربه تحریم باشد. 🔹حضرت آیت الله خامنه‌ای با تأکید بر لزوم هم‌افزایی هر سه قوه و دستگاههای مختلف کشور، خاطرنشان کردند: هیچ بن‌بست و مشکل غیرقابل حلی در کشور وجود ندارد و ما به فضل الهی و با عزم و اراده مردم و مسئولان، و با استفاده از ظرفیت بی‌بدیل جوانان و نخبگان توانمند ایران عزیز و با فعال کردن ظرفیت‌ها و منابع ممتاز کشور، یقیناً بر مشکلات درونی و تحمیلی فائق خواهیم آمد. 🔹در این جلسه که معاون اول رئیس‌جمهور و معاون اول رئیس قوه‌قضائیه نیز حضور داشتند، رئیس‌جمهور ضمن تشکر از همکاری و همراهی رؤسای مجلس و قوه‌قضائیه، گزارشی از جلسات شورای عالی هماهنگی اقتصادی و مصوبات آن برای حل مشکلات مردم بیان کرد. همچنین برخی از حاضران در جلسه نیز دیدگاهها و نظرات خود را بیان کردند. Eitaa.com/saveh_adineh1
باحضور حجت الاسلام دکترحسینی امام جمعه ساوه ,مدیریت محترم کمیته امداد ,معاونت محترم فرماندار ساوه وجمعی از مسئولان ,پلاک های طرح " شجره طبیه " بروی درختان اهدا شده توسط باغداران نصب گردید و از باغداران عضو این طرح تجلیل شد. Eitaa.com/saveh_adineh1
به اطلاع نمازگزاران محترم می رساند سخنران پیش از خطبه های نمازجمعه ۲۰_۰۷_۱۳۹۷ حضرت حجت الاسلام و المسلمین کریمیان مسئول عقیدتی سیاسی اداره بهداشت قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء (ص) آجا می باشد.
سخنرانی پیش از خطبه های نمازجمعه ۲۰_۰۷_۱۳۹۷ حضرت حجت الاسلام و المسلمین کریمیان مسئول محترم عقیدتی سیاسی اداره بهداشت و درمان قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء (ص) آجا Eitaa.com/saveh_adineh1
نماز عبادی سیاسی جمعه ۲۰_۰۷_۱۳۹۷ به امامت حجت الاسلام دکترحسینی امام جمعه شهرستان ساوه Eitaa.com/saveh_adineh1
امام جمعه ساوه گفت: باید به تاسی از فرمایشات رهبر معظم انقلاب مبنی بر نبود بن بست در کشور، با همدلی و کار جهادی نسبت به ر فع مشکلات کشور اقدام شود، چرا که تنها بن بست، مایوس کردن مردم است. حجت الاسلام سید « ابراهیم حسینی» در خطبه های نماز جمعه با قدردانی از مسئولان خدوم که برای کمک به مردم و حل مشکلات آنان اهتمام جدی دارند، افزود: جدی گرفتن فرمایشات رهبری در خصوص انجام امورات کشور، امری جهادی است. وی با اشاره به حلول ماه صفر گفت: صفر ماه عزای اهل بیت (ع) است که امسال با توجه به تفرقه افکنی دشمنان اسلام باید عزاداری ها نسبت به گذشته پررنگ تر شود. خطیب جمعه ساوه با اشاره به تغییرات کابینه دولت، بیان کرد: باید در انتخاب و معرفی وزرای اقتصادی، افراد با روحیه جهادی معرفی شوند که دغدعه مردم و طبقات پایین جامعه را داشته باشند. وی در خصوص تصویب FATF در مجلس، گفت: باید در مواجهه با مخالفان این طرح رعایت انصاف و ادب را داشته باشیم و از تصمیم نهایی نهادهای مربوطه تمکین شود.
اسامی نمایندگانی که به CFT رای مخالف داده اند. Eitaa.com/saveh_adineh1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #اختصاصی 🔺ظهره‌وند (دیپلمات باسابقه وزارت خارجه): کنوانسیون‌هایی مثل #FATF یک هدف دارند و آن هم نُرمالیزه کردن ایران است. Eitaa.com/saveh_adineh1