eitaa logo
هیئت‌أدمیٰ‌خاتون
396 دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
553 ویدیو
12 فایل
آیدی خادمین هیئت @Adma_Khatoon_1205👈 @ZahraAbedzadeh👈 شماره تماس هیئت 09960224431 شماره حساب هیئت جهت پرداخت نذورات 💳6037998217575025 👈
مشاهده در ایتا
دانلود
✔️جملات جگرسوز فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها با امیرالمومنین علیه‌السلام در مسیر بازگشت به خانه ...😭 ✍در نقل‌ها آمده است: بعد از آنکه علیه‌السلام را به زور طناب و تازیانه به مسجد برای بیعت کشاندند، وقتی که امیرالمومنین علیه‌السلام از مسجد خارج شدند، فَلمّا رَأَتْهُ اِنکَبّتْ عَلیٰ کِتفَیهِ تُقَبّلُهُما و هِیَ تَقولُ ▪️تا نگاه سلام‌الله‌علیها به مولا افتاد، پیش آمدند و سر مبارک خود را بر روی شانه‌های امیرالمومنین علیه‌السلام گذاشتند و ‌آنها را می‌بوسیدند؛ (گویا ردّ طناب، بر روی گردن و شانه‌های مولا باقی مانده بود) و می‌فرمودند: رُوحِی لِروحِكَ الفِداء و نَفسى لِنفسك الوَقا يا أبَا الحسن! 🔻جان من فدای جانت شود! من پیش‌مرگت بشوم یا ابا الحسن! علیه السلام اِنْ كنتَ في خيرٍ كنتُ مَعك وَ اِنْ كنتَ فى شرٍّ كنتُ مَعك ▪️من همواره پا به پای تو خواهم بود؛ چه این ماجرا به خیر تمام بشود چه به شرّ. فَبکیا جمیعاً ثُمّ أخَذَ السّبطَین مِن یَدِها و مَضَیٰا 🔻با این جملات، هر دو به گریه افتادند؛ سپس و علیهماالسلام دست مادرشان را گرفتند و همگی به سمت خانه برگشتند.😭 📚الكوكب الدُّرّي،حائری مازندرانی، ج۱، ص۱۹۶. 📚احتجاج الزهراء «سلام‌الله‌علیها»،رضوی نجفی‌.ص ۱۴۰ 📚فاطمه الزهراء «سلام‌الله‌علیها» من المهد الی اللحد ص۲۷۷ ✍ای اذانِ «اَشهدُ اَنّ علیّ» مولای من می‌شود تکمیل با دنیای تو دنیای من یا علی جانم ، فدای عین و لام و یای تو حرف حرفم : فا و آ و طا و میم و های من من خودم فکری به حال دردهایم میکنم جان زهرا تو فقط غصه نخور آقای من صبح تا حالا نشستم چند تا گل چیده‌ام ای بزرگ خانه‌ام ! تقدیم تو گلهای من هر چه کردم سینه‌ام نگذاشت، جان فاطمه چند بار این بچه‌هایم را بغل کن جای من..😭💔 @Adma_Khatoon
نماز شب، ویژگی شیعیان اهل‌بیت در قرآن 👈 ابوعبیده حذّاء کوفی از حضرت علیه‌السلام نقل می‌کند که در تفسیر آیه تَتَجافَىٰ جُنُوبُهُم عَنِ المَضَاجِعِ يَدعُونَ رَبَّهُم خَوفًا وَطَمَعًا پهلوهايشان از بسترهای خواب جدا مى‌شود و پروردگارشان را از روى بيم و امید مى‌خوانند؛ سوره سجده، آیه ۱۶ فرمودند:این آیه در حقّ امیرالمؤمنین علیه‌السلام و پیروان او از شیعیان ما نازل‌ شده است که در آغاز شب می‌خوابند و چون دو سوّم شب یا هر مقدار که خدا بخواهد سپری شود، از خواب برخاسته و با بیم و امید به آنچه نزد اوست به عبادت و شب زنده‌داری می‌پردازند؛ از این رو خداوند آنان را در کتابش یاد کرده و تو را از آنچه به ایشان عطا فرموده، خبر داده است که آنها را در جوار رحمتش جای می‌دهد و به بهشت خویش وارد می‌کند و ترس آنان را به امنیّت مبدّل ساخته و وحشتشان را برطرف می‌نماید 📚 منابع: ۱. علل الشرایع شیخ صدوق جلد ۲ صفحه ۳۶۵ ۲. بحارالأنوار علامه مجلسی جلد ۸۴ صفحه ۱۵۱ @Adma_Khatoon
✔️ وقایع بیست ودوم 1⃣شهادت حضرت موسی مبرقع علیه السلام در روز بیست و دوم ربیع الثانی سال ۲۹۶هجری قمری مصادف با دوم بهمن سال ۲۸۷هجری شمسی حضرت علیه السلام فرزند بلافصل حضرت علیهم السلام در به شهادت رسیدند. ایشان برادر تنی و أبَوینی علیه السلام است و مادرشان جناب علیهاالسلام نام دارد. ولادت آن حضرت درسال ۲۱۴قمری بوده و او را بخاطر حضرت علیهماالسلام، موسی نام نهادند. جناب موسی علیه السلام ازفرط زیبایی بر روی صورت مبارکشان همیشه برقع و روپوشی می انداختند، فلذا به موسی مبرقع ملقب شدند. واتباعش برای اذیت وآزار امام هادی علیه السلام وبرادرشان اتهاماتی به ایشان زد وبرای فریب مردم، سه بار دعوتنامه فرستاد تا حضرت موسی علیه السلام به نزد متوکل بروند ومردم خیال کنند که رابطه ای این بین است. ولی اونزد متوکل ملعون نرفت وجوابش رانداد. هجرت به قم اولین کسی که ازسادات رضوی به شهر قم واردشد این بزرگوار بوده است. متأسفانه چون دروغهای متوکل بین مردم شایع شده بود، عربهای کوفی که درقم ساکن بودند ایشان رااذیت نموده وازقم بیرون کردند. بدین ترتیب ایشان به کاشان سفرکرده ودرآنجا بسیارمورد تکریم واحترام قرارگرفت. ابوالصدیم از شاگردان امام هادی و علیهماالسلام، که بارؤسای عرب برای حج به مکه رفته بودند به قم بازگشتند وازاحوال حضرت موسی علیه السلام مبرقع آگاه شدند. وقتی فهمیدند که به ایشان بی حرمتی شده اهل قم را توبیخ کردند وحقیقت را روشن واز مقامات ایشان برای مردم گفتند. شیعیان، رؤساى عرب را بدنبال ایشان فرستادند تاشفاعت كنند واو رابه قم باز گردانند. اینباراهل قم به استقبال رفتند وبااكرام بسیارحضرت راوارد قم كردند وازمال خود براى اوخانه ها خریدند. درمقام والای این امامزاده واجب التعظیم و سلاله علیهاالسلام، همین بس که بعداز امام هادی علیه السلام، ایشان وصی پدر بودند وامام جواد علیه السلام در وصیت نامه خویش تولیت صدقات وموقوفات رابه حضرت موسی مبرقع علیه السلام واگذار فرمودند و بااین عمل، اعتماد خویش به ایشان ومراتب عدالت وتقوای آن بزرگوار راآشکار نمودند. همچنین مرحوم كلينی، شيخ طوسی وشيخ مفيد ازایشان رواياتی نقل كردند كه شاهد برصداقت وی بین بزرگان شيعه است. سرانجام حضرت موسی مبرقع درسن ۸۲سالگی مسموم و درقم ازدنیا رفتند. تعدادی ازاولاد وی دركنار مرقدشان، معروف به مدفون میباشند وبه این نسل میگویند. 📚کافی ج۱ص۴۰۱ 📚بحارالانوار ج۵۰ص۱۲۲ 📚بدرالمشعشع دراحوال ذریه موسی مبرقع @Adma_Khatoon
❤️ در شناخت امام ِ الهی، عقل‌ها گم می‌شود ✍حضرت امام رضا صلوات الله علیه می فرمایند : چه كسى به معرفت امام دست مى‌يابد يا مى‌تواند آن را اختيار كند ؟ هيهات ، هيهات . در شناخت امام عقل‌ها گم می‌شود، ادراک افراد متحیر می‌گردد، اعیان و خواص ، پست و بزرگان جامعه صغیر مى‌شوند. برای معرفی امام، حكيمان سرگردان گشته، خطباء در لفظ کم می‌آورند و عقلا جاهل مى‌شوند. در بيان حقيقت امام شعرا وامانده شده، اديبان عاجز گشته و افراد بليغ و فصيح درمانده مى‌شوند. (همه اين گروه ها، حتى قادر به) وصف شأنى از شؤونات يا فضيلتى از فضايل امام نيستند و همگى به عجز خود اقرار مى‌كنند. چگونه مى‌شود كه افراد كل وجود امام را توصيف كنند؟ 📚اصول کافی، جلد۱، صفحه۲۰۱ ✍ مفضل گوید: روزی خدمت امام صادق علیه السلام رسیدم، به من فرمود: ای مفضل، آیا محمد و علی و فاطمه و حسن و حسین علیهم السلام را به حقیقت معرفت شناخته‌ای؟ عرض کردم به من بشناسان. فرمود: اینکه بدانی ایشان می‌دانند هر آنچه را که خداوند خلق کرده، و آن‌ها نشانه تقوا و خزانه‌دار آسمان‌ها و زمین و کوه‎ها و ریگ‌ها و دریاها هستند، و آن‌ها می‌دانند چه تعداد در آسمان فرشته و ستاره است و وزن کوه‌ها و اندازه آب دریاها و رودها و چشمه‌ها را می‌دانند، پس کسی که به حقیقت معرفت آن‌ها را بشناسد در درجات عالی مؤمن خواهد بود.. مفضل گوید: این مطلب را دانستم و به آن ایمان آوردم. امام علیه السلام فرمود: آری ای مفضل، آری ای گرامی، آری ای نعمت داده شده، ای نیکو، پاک شدی و بهشت برای تو و برای هر مؤمنی که به این مطلب ایمان دارد. 📚بحار الأنوار، ج‏۲۶، ص۱۱۶، ح۲۲ @Adma_Khatoon
شب جمعه را غنیمت بشمارید 👈🏻ابو بصیر از امام باقر (علیه السلام) نقل كرده است كه فرمود: به راستی خدای بلندمرتبه، هر شب جمعه از بالای عرش تا صبح ندا می‌دهد:    آیا بنده مؤمنی نیست كه مرا برای دنیا و آخرتش قبل از طلوع فجر بخواند، پس من جوابش دهم؟    آیا بنده مؤمنی نیست كه از گناهانش قبل از طلوع فجر توبه كند من توبه او را بپذیرم؟ آیا بنده مؤمنی نیست كه از نظر روزی در تنگنا باشد و از من درخواست زیادت كند پیش از طلوع فجر، من نیز [بر رزق او] بیفزایم و بر او توسعه دهم؟    آیا عبد مؤمن بیماری كه شفای خود را قبل از طلوع فجر بخواهد، نیست تا شفایش دهم؟    آیا بنده مؤمن زندانی غمناكی نیست كه درخواست آزادی از حبس كند قبل از طلوع فجر، سپس من آزاد و رهایش بنمایم؟    آیا بنده مؤمنی كه مظلوم واقع شده نیست كه از من درخواست كند تقاص ظلم او را بگیرم، و من یاری‌اش كنم و مظلمه‌های او را پس بگیرم؟    امام باقر (علیه السلام) فرمود: این ندا مرتب تا طلوع فجر ادامه دارد. 📚(وسائل الشیعه، ج 5، ص 73 و 74)  🌺 شرط انصاف جز آن نیست که پیش از طلوع فجر ، بر فرج مولای غریبمان متوسل و دعاگو باشیم... @Adma_Khatoon
سلام یگانه منجی ما جمعه ای دیگر آمیخته با بوی حسرت بار پاییز و غبار سرد و غمبار بی کسی طلوع کرد و من آن آرزومند چشم براهی هستم که همچنان جزحریم وصلت رویای دیگری درسر ندارم. بازآی محبوب ما... @Adma_Khatoon
2_144187756889641804 (1).mp3
12.45M
شنیدن این صوت به والدین توصیه میشود. # دکتر هزار @Adma_Khatoon
مسجد الاقصی کجاست؟؟ ❥༻⃘⃕࿇﷽༻⃘⃕❀༅⊹━┅┄ آیا مسجد الاقصی در فلسطین ؛ همان مسجد الاقصای مقدس مسلمانان است؟ آیا مسجد الاقصی در فلسطین همان مسجد الاقصای متبرک و نورانی مذکور در سوره إسراء است که معراج از آن محل رخ داده است؟ ✅ پاسخ: 📌 هر گردی گردو نیست! در هر شهری از دیار مسلمین هزاران مسجد به نام مسجد النبی داریم، آیا همه آنها مسجد النبی مقدس و محل دفن پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله است؟ قطعا خیر! نام مسجد الاقصی ، در بیت المقدس هم بدین شکل، توسط بنی امیه برای مسجدی که بر روی صخره مقدس بنی اسرائیل بنا شد، جعل شده است و مسجد الاقصی و به ویژه قبة الصخره در فلسطین هیچ ربطی به مسجد الاقصای مقدس مذکور در جریان معراج پیامبر ندارد. مسجد الاقصای مورد نظر قرآن مصلائی است در آسمان، و نه روی زمین! به این روایات دقت کنید:: 🔹اسماعیل جعفی گوید که در مسجد الحرام نشسته بودم، امام باقر علیه‌السلام نیز در کناره ای از مسجد حضور داشتند. امام علیه‌السلام سرشان را بلند کردند و به آسمان نظر انداختند و سپس به سوی کعبه نگاه کردند و این آیه از سوره اسرا را خواندند: {سُبْحانَ الَّذِي أَسْرى‏ بِعَبْدِهِ لَيْلًا مِنَ الْمَسْجِدِ الْحَرامِ إِلَى الْمَسْجِدِ الْأَقْصَى.} ایشان ۳ مرتبه آن را انجام داد و سپس رو به من فرمود: ای عراقی، اهالی عراق درباره این آیه چه می‌گویند؟ عرض کردم می‌گویند خداوند حضرت محمد صلی‌الله‌علیه‌وآله را شبانگاه از مسجد الحرام به سوی بیت المقدس سیر داد. امام علیه‌السلام فرمودند: اینطور که می‌گویند نیست، بلکه خداوند پیامبر را از اینجا به اینجا سیر داد و با دست خویش به آسمان اشاره نمود و فرمود: بین این دو حرم است. 📚بحار الأنوار - العلامة المجلسي ج ١٨ الصفحة ٣٧٢ ، تفسیر قمی ج۲ ص۲۴۳ 🔹امام صادق علیه‌السلام فرمودند: مردی در مسجد کوفه به نزد اميرالمؤمنين علیه‌السلام آمد و گفت یا اميرالمؤمنين در قرآن آیه‌ای است که مرا به شک انداخته و دین مرا فاسد ساخته. امیرالمؤمنین علیه‌السلام فرمودند چه آیه‌ای؟ عرض کرد: وَ سْئَلْ مَنْ أَرْسَلْنا مِنْ قَبْلِكَ مِنْ رُسُلِنا أَ جَعَلْنا مِنْ دُونِ الرَّحْمنِ آلِهَةً يُعْبَدُونَ [یعنی از رسولانی که پیش از تو فرستادیم بپرس که آیا ما جز خدای رحمان إلاه های دیگری را معبود قرار دادیم؟]‏ مگر در آن زمان غیر از محمد صلی‌الله‌علیه‌وآله پیامبر دیگری بوده که از او بپرسد؟ امیرالمؤمنین علیه‌السلام فرمودند: بنشین که ان‌شاءالله تو را مطلع سازم. خداوند در قرآن می‌فرماید: سُبْحانَ الَّذِي أَسْرى‏ بِعَبْدِهِ لَيْلًا مِنَ الْمَسْجِدِ الْحَرامِ إِلَى الْمَسْجِدِ الْأَقْصَى‏ الَّذِي بارَكْنا حَوْلَهُ لِنُرِيَهُ مِنْ آياتِنا. از آیاتی که محمد صلی‌الله‌علیه‌وآله مشاهده کرد، این بود که به همراه جبرئیل به بیت المعمور که همان مسجد الاقصی است رسیدند، جبرئیل بر سر چشمه ای در نزدیکی آن وضو گرفت و گفت ای محمد تو نیز وضو بگیر، سپس جبرائیل اذان گفت و گفت ای محمد به امامتِ نماز قیام کن و قرائت را بلند ادا کن چرا که پشت تو بی نهایت از ملائکه [به نماز ایستاده‌اند] که شمار آنها را جز خدا نمی‌داند و در صف اول آدم و نوح و ابراهیم و هود و موسی و عیسی و تمام پیامبرانِ پیش از تو حضور دارند. پس محمد صلی‌الله‌علیه‌وآله بدون ترس و نگرانی به امامت ایستاد. پس هنگامی که از نماز فارغ شد خداوند به او آیه مذکور را فرمود که ای محمد بپرس مَنْ أَرْسَلْنا مِنْ قَبْلِكَ مِنْ رُسُلِنا أَ جَعَلْنا مِنْ دُونِ الرَّحْمنِ آلِهَةً يُعْبَدُون. پس محمد صلی‌الله‌علیه‌وآله رو به آنان کرد و پرسید: به چه شهادت دادید و چه چیز را بندگی کردید؟ گفتند : شهادت دادیم به اینکه خدایی جز الله نیست و تو رسول خدایی و علی امیرالمؤمنین و وصی توست و تو سید المرسلین هستی و علی سید الوصیین؛ بر اینها از ما عهد گرفته شده است. پس از آن، مرد حاضر در مسجد به امیرالمؤمنین علیه‌السلام عرض کرد قلبم را زنده کردی و گره ام را گشودی ای امیرمؤمنان. 📚بحار الأنوار - العلامة المجلسي - ج ١٨ - الصفحة ٣٩٤ ‍ 🔹سلام حناط گوید: از شخصی نقل کرده است که از امام صادق علیه‌السلام در مورد مساجدی که فضل و برتری دارند سؤال کردم که امام علیه‌السلام فرمودند: مسجد الحرام و مسجد الرسول. عرض کردم فدایت شوم مسجد الاقصی چطور؟ امام علیه‌السلام فرمودند: مسجد الاقصی در آسمان است، رسول خدا صلی الله علیه و آله شبانه به سوی آن به معراج رفت. عرض کردم مردم می‌گویند آن در بیت المقدس است، امام علیه‌السلام فرمودند: مسجد کوفه از آن پر فضیلت تر است. 📚بحار الأنوار - العلامة المجلسي ج ٩٧ الصفحة ٤٠٥ به نقل از تفسیر عیاشی ؛ تفسیر عیاشی ج۲ ص۲۷۹ ⁉️اما ماجرای مسجد الاقصای فلسطین چیست؟👇🤔
عمر بن خطاب در جریان فتوحات بلافاصله پس از فتح اورشلیم در بیت المقدس محلی را به عنوان مسجد مشخص کرد که تا به حال برای اهل سقیفه مقدس است، ابن خلدون نیز از مسجد الاقصی به عنوان مسجد جامع عُمَر نام می‌برد (ابن خلدون ج۱ص۴۳۳) لذا در زمان مسجدی به نام الاقصی در فلسطین ساخته نشده بود که بخواهد از آن مکان معراج رخ دهد ، در آن زمان در تپه بیت المقدس کلیسایی به نام حضرت مریم سلام الله علیها موجود بوده است (تمدن اسلام و غرب گوستاو لوبون ص۱۸۳) 🟩 علامه مرحوم سید جعفر مرتضی عاملی در کتاب الصحیح من سیره النبی الاعظم می‌گوید: إنه حين دخل عمر بيت المقدس لم يكن هناك مسجد أصلا، فضلا عن أنه يسمى بالأقصى. 👈وقتی عمر (غاصب دوم) به بیت المقدس وارد شد، در آنجا اصلا مسجدی نبود چه برسد به اینکه اسمی تحت عنوان اقصی هم داشته باشد. 📘 الصحيح من سيرة النبي الأعظم صلّى الله عليه وآله. جلد : 3 صفحه : 137 و همچنین ایشان تصریح میکند: 👈مسجد الاقصی که اسراء به سوی آسمان واقع شد و خداوند دور و بر آن را پربرکت قرار داده در آسمان چهارم است. 📘 الصحيح من سيرة النبي الأعظم صلّى الله عليه وآله. جلد : 3 صفحه : 106 🔚🔚 دستگاه سقیفه بنا داشت تا قدر و منزلت و جایگاهی برای مسجد ساخته شده در فلسطین توسط خلیفه دوم دست و پا کند ، و حتی در زمان حکومت امیرالمؤمنین علیه‌السلام ایشان افرادی را که قصد داشتند به جای کعبه به مسجد الاقصای فلسطین بروند از این کار برحذر داشتند و آشکارا مقام مسجد کوفه را بالاتر از آن مسجد معرفی نمودند. (وسائل الشیعه ج۵ ص٢٦١) مسجد الاقصی تا زمان عبدالملک بن مروان در جهان اسلام معروفیتی به دست نیاورد تا اینکه وی مسجد کوچک عمَر را عظیم ساخت و حدودا به همین اندازه‌ای نمود که در حال حاضر است.(البدایة و النهاية ج٨ ق٢٨٠) جاعلان حدیث در دستگاه خلافت بنی امیه نیز به همراهی یهودیان شروع به فضیلت تراشی برای مسجد الاقصای جدید! نمودند تا جایی که امام صادق علیه السلام برای مقابله با این دروغ پردازی ها ، گویندگان فضایل مسجد الاقصی ساختگی را کذاب و دروغگو معرفی می‌فرمایند. (فروع کافی ج۴ ص۲۴۰) 🔚🔚نتیجه آنکه: 🔸متون شیعی نشان می‌دهند که امامان شیعه تعمداً در مقابل تقدیس این اماکن مقاومت کرده‌اند. 🔸در کتاب‌ ادعیه شیعه، معمولاً به طور مفصل درباره فضایل، آداب، ادعیه و زیارات مخصوص هریک از اماکن مقدس شیعه سخن گفته شده است. حتی در مورد قبور نوادگان ائمه شیعه نیز چنین فضایل و آدابی ذکر شده است. نگاهی گذرا به مهمترین کتاب‌های شیعی از این جنس، فقدان چنین فضایل و آدابی در مورد مسجدالاقصی و بیت‌المقدس را به وضوح آشکار می‌کند. 🔸جالب آنکه شیخ کلینی در مجموعه حدیثی «کافی» احادیث مربوط به فضیلت مساجدی چون مسجد‌النبی، مسجد قبا، مسجد الفضیخ، مسجد الفتح، مسجد الاحزاب و مساجد دیگر را جمع آورده اما هیچ اشاره‌ای به بیت‌المقدس نکرده است. ✅ با فضیلت ترین مساجد در اسلام سه مسجد است؛ که در روایات نام برده شده اند؛ 🕌 مسجد الحرام، که اولین خانه ای است که در زمین محل عبادت قرار گرفته است؛ 🕌 مسجد النبی صلی‌الله علیه و آله که محل عبادت رسول الله صلی الله علیه واله بوده است؛ 🕌 مسجد کوفه که محل عبادت و شهادت حضرت امیر علیه‌السلام بوده است. 🔚🔚 مسجد کوچک موجود در بیت المقدس در کنار مسجدی که به نام الاقصی نامگذاری شده , جامع القبلی ، معبد حضرت سلیمان نبی علیه‌السلام است؛ که برای یهود و نصاری هم محترم است. اما گنبد زرد رنگ موجود در نزدیکی معبد سلیمان علیه السلام، مسجدی است که عمر بن الخطاب در زمان فتح بیت المقدس مشخص ساخت؛ و بعداً، خلفای جنایت کار بنی امیه ساختند. این گنبد را «قبة الصخرة» یا گنبد بالای صخره می‌نامند؛ و برای آن فضائلی از قبیل محل عبادت حضرت ابراهیم علیه السلام تراشیده اند. این مکان برای مسلمانان و به خصوص شیعیان قداستي ندارد 🔻آیا مسجد الاقصی در فلسطین همان مسجد الاقصای ذکر شده و نورانی در سوره اسراء است؟ آیا این مسجد برای شیعیان قداستی دارد؟ پی نوشت : محوطه رنگ آمیزی شده در طول تاریخ با عنوان «بیت المقدس» شناخته می‌شده و قبله اول مسلمانان هم به صورت کلی این محوطه بوده است که به صورت تپه ای از اطراف خود شناخته میشده، نه اینکه مسجدی به نام الاقصی در زمان معراج و دوران نبوت رسول‌الله صلی‌الله علیه و آله تا قبل از تغییر قبله در آن بوده باشد. منظور از «مسجد» بیت المقدس که در روایات به آن اشاره شده ، همان الجامع القبلی است که جهودان آن را هیکل یا معبد سلیمان نبی علیه‌السلام می‌نامند. @Adma_Khatoon
مجملی از افعال ناشایست و اعمال ناپسندیده لعنة الله علیه1⃣ لعنة الله علیه یکی از دشمنان و مبغضان حضرت علیه السلام است و سنیان بی دین و متابعان لعین از اصحاب کبارش می دانند و او را می نامند به محض عداوتی که او را با مولای بوده و ایشان را هم هست . 📚 انساب النواصب باب 23 ص 337📚 بر لعنت مجملی از افعال ناشایست و اعمال ناپسندیده لعنة الله علیه 2⃣ در کتاب کاشف الحق روایت است؛ حضرت صلی الله علیه و آله چندین بار دست مبارک به درگاه الهی برداشته فرمودند : " اللهم اِنی اَبرءُ اِلیک مما فَعَلَ خالدا " " خدایا پناه می برم به تو ، و بری و بیزارم از آنچه خالد کرده" و سببش آن بود که قبیله ای بودند که در حوالی یَلَملَم جا داشتند و خبر اسلام ایشان به سید صلی الله علیه و آله رسید ، را طلبید با جماعتی نزد ایشان فرستاد و سفارش نمود که به احتیاط برو و از ایشان خبر بگیر، اگر شِعار اسلام در ایشان بینی زکات مال ایشان را جمع نموده بیا ، و اِلا به اسلام دعوت نما، چون پلید ‌به نزدیک قبیله و طایفه  ایشان رسید کسی را فرستاده تفحص کرد و آن مرد خبر آورد که مساجد بنا کرده اند و نماز می کنند و بانگ نماز ایشان را شنیدم ، و چون پلید از دور پیدا شد را از قبل با طایفه ای از اعراب عداوتی بود به جهت احتیاط با سلاح از خانه های خود بر آمدند و چون از ایشان پرسید که چرا با سلاح از خانه های خود بر آمدید؟ گفتند ؛ از خوف آنکه مبادا آن جماعت دشمنان ما باشند، پلید عذر ایشان را نپسندید ، گفت؛ سلاح از خود دور کنید و آن بی گناهان به جهت آنکه او را فرستاده صلی الله علیه و آله می داستند، سلاحها را از خود بینداختند ، و به روایتی آنکه چون از ایشان پرسید که مسلمانید یا نه ؟ جواب گفتند؛ صَبانا صَبانا و نگفتند ؛ اَسلَمنا و معنی صَبانا از دینی به دینی نقل کردن است، به هر تقدیر چون یکی از خویشان در زمان جاهلیت در دست این قوم کشته شده بود رسالت و سفارش آن سرور و مسلمانی آن‌جمع و شرمندگی دنیا و عذاب آخرت را به یک طرف نهاده، زنان و اطفال آن قبیله بی گناه را اسیر کرده تیغ بیداد در آن طایفه نهاده اکثر را بکشت ، مگر قیلی که در دست جمعی از مهاجر و انصار بودند که ایشان گفتند؛ صبر کنیم تا ببینیم چه می شود و یکی از آن قبیله که بوسیله کاری اسیر نشده بود خود را به مدینه طیبه رسانید و از ایمان آن طایفه و بنای مساجد و شِعار اسلام و آنچه جنایتکار با ایشان رفتار کرده بود به عرض حضرت صلی الله علیه و آله رسانید، و آن صلی الله علیه و آله بر ایشان گریسته آن کلام را مکرر ادا نموده و بعد از چند روز مال بسیار به علیه السلام داده به قبیله فرستاد که دیه کشتگان را به وارثان ایشان برساند و رضای آن جمع را حاصل کند، و حضرت علیه السلام به آن قبیله رفته دیه کشتگان را ادا نموده و از مواشی و اموال ایشان هر چه رفته بود از میان بالتمام بایشان رسانید و آنچه از ان زر مانده بود به ایشان سپرده تا اگر کسی پیدا شود و از او چیزی از دست رفته باشد یا پریشان یا محتاجی که غایب باشد حاضر گردد به او برسانند ، و چون خاطر مبارک خود را آن از همه جهت جمع نمود به خدمت حضرت صلی الله علیه و آله آمده خاطر مبارک حضرت صلی الله علیه و آله را نیز جمع و مطمئن ساخت. 📚 السبعة من السلف ص 225 از صحیح بخاری انساب النواصب باب 23 ص 337_338📚 بر لعنت @Adma_Khatoon
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❤️ ❤️ از دور سلامم بہ تو اے اے پیڪر صد پاره شده زخمے خنجر جانم بہ فــدا ےتو و یاران شهیدٺ لبیڪ ڪشتہ‌ے بےسر ‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‎‌‎‌‌‎‎‌‎‌‌‎‌‎‌‌‎ @Adma_Khatoon