#خاطرات_امیر_المومنین_علیه_السلام
✍🏻 بازنویسی تاریخ زندگی امیرمؤمنان علی (علیه السلام) به صورت داستانی از زبان ایشان
📃 قسمت صد و بیست و چهارم
❇️ شمشیرها را با خون سیراب کنید تا از آب سیراب شوید
[ در میان یاران خویش خطبهای خواندم و آنان را به بازپسگیری شریعه آب تشویق کردم: ]
🔻 این قوم با بستن آب به روی شما، در حقیقت شما را بر سر سفره جنگ میهمان کردهاند. اکنون بر سر دوراهی قرار دارید: یا با ذلت و خواری و جای خود بنشینید یا شمشیرها را از خون آنها سیراب کنید تا از آب سیراب شوید. پس اگر شکستخورده و مقهور شوید، زنده بودن شما هم به منزله مرگ خواهد بود و اگر پیروز شوید، حتی مرگ شما نیز حیات جاودان است.
🔻بدانید معاویه جماعتی از گمراهان را به همراه خود به میدان جنگ آورده و حقیقت حال را از آنان پوشیده داشته است تا گلوهای خود را آماج تیر و شمشیرها سازند.
❇️ یا از آب بنوشید یا همگی تن به کشتن دهید!
[ "اشعثبنقیس" را که فرماندهی بخشی از لشکر را بر عهده داشت، خواستم و برای بازپسگیری شریعه آب به وی دستور دادم: ]
🔻با چهار هزار سوار حرکت کن و به قلب لشکر معاویه حمله ببر. یا از آن آب مینوشی و یارانت را نیز سیراب می کنی یا همگی کشته میشوید. من نیز مالک اشتر را با سربازان سوار و پیاده پشت سر تو میفرستم.
❇️ مقابله به مثل نکنید
[ سپاهیان ما حمله کردند و شریعه آب را از لشکریان معاویه بازپس گرفتند و در این حال سوگند یاد کردند که به آنها اجازه نوشیدن از این آب را نخواهند داد. به آنان پیام دادم: ]
🔻به اندازه نیازتان آب بردارید و به لشکر خویش بازگردید و راه را برای رسیدن آنها به آب باز بگذارید که خداوند در مقابل ظلم و ستمی که آنها بر شما روا داشتند، شما را بر آنها پیروز کرد. امروز شما با مردانگی و غیرتی که به خرج دادید، به پیروزی دست یافتید.
❇️ من رفتار جاهلانه نمیکنم
[ یارانم درخواست کردند که ای امیرالمومنین، حال که شریعه آب را در اختیار گرفتهایم، همانگونه که آنان اجازه استفاده از آب را به ما ندادند، شما هم اجازه ندهید که آنها از آب استفاده کنند. به آنها گفتم: ]
🔻نه، بین آنها و آب مانع نشوید! من همانند نادانان رفتار نمیکنم. به زودی کتاب خدا را بر آنها عرضه کرده و آنها را به راه هدایت دعوت خواهم کرد. اگر پذیرفتند که چه بهتر؛ در غیر اینصورت، تیزی شمشیر کفایت میکند، ان شاءالله.
📚منابع:
۱. نهج البلاغه، خطبه ۵۱
۲. مروج الذهب، ج۲، ص۴۱۷
۳. تاریخ طبری، ج۳، ص۵۶۹
۴. الفتوح، ج۱، ص۲۴۰
۵. الکامل، ج۳، ص۲۸۵
📗 علی علیه السلام از زبان علی علیه السلام
↩️ ادامه دارد...
#نهج_البلاغه
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
🔵 غنیمت شمردن فرصت ها
💠 فرصت مانند ابر از افق زندگی میگذرد، مواقعی که فرصتهای خیری پیش میآید غنیمت بشمارید و از آنها استفاده کنید.
#نهج_البلاغه ، حکمت ۲۱
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
شرح حکمت ۱۷۰ نهج البلاغه بخش اول(1).mp3
3.81M
🌹سلسله جلسات #درسهای_نهج_البلاغه
✅ شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه
📒 #حکمت170 1⃣
⭕️ ضرورت ترک گناه
🎙حجت الاسلام #مهدوی_ارفع
✨ بسم الله الرحمن الرحیم✨
🌹 شرح #حکمت170 (1)
🔷 ضرورت ترک گناه
🔰 درود خدا بر امیرالمؤمنین (علیه السلام) فرمودند: ترك گناه آسانتر از درخواست توبه است.
🔻امیرالمؤمنین (علیه السلام) در حکمت ۱۷۰ نهج البلاغه میفرمایند: ترک گناه آسانتر از درخواست توبه است.
شاید به نظر خیلی ها توبه امری ساده و سهل باشد، اما همین تصور یکی از دسیسه ها و مکاید شیطان است. شیطان چون نمی خواهد انسان به دامان خدا برگردد، دو کار را همزمان انجام میدهد:
🔹۱. گناه را کوچک جلوه می دهد.
🔹۲. توبه را کوچک و آسان نشان می دهد.
البته برای بعضی ها توبه را خیلی سخت جلوه میدهد؛ و آن بعد از انجام گناه است.
🔻 قبل از انجام گناه، توبه را خیلی سهل به انسان نشان میدهد. می گوید حالا خدا که توبه پذیر است، بالاخره بعد از گناه می رویم توبه می کنیم. درحالی که امیرالمؤمنین (علیه السلام) می فرمایند: انجام ندادن گناه از طلب توبه آسانتر است. چرا؟ چون خود توبه شرایطی دارد، مقدماتی دارد، اینکه اولاً آیا کسی به او تضمین داده است که بعد از گناه زنده بماند و توبه کند؟ و بعد بر فرض که زنده بماند، واقعا کسی به او تضمین داده است که توفیق پیدا کند برود در خانه خدا توبه کند؟ و بعد اگر توفیق پیدا کند برود استغفار کند، اینکه واقعا این استغفار فایده ای داشته باشد و خدا این استغفار را بپذیرد، مگر کسی به او تضمین داده است؟
🔻در حالی که حتی اگر توبه به معنای پاک شدن گناه از نامه اعمال باشد، اثر وضعی که گناه بر روح و جسم انسان می گذارد، آن را باید چکار کرد؟ خود آن پاک کردن و از بین بردن کار بسیار شاق و سختی است. لذا حضرت علی(علیه السلام) در حکمت ۴۱۷ وقتی دیدند یک نفر دارد بی توجه و از روی لقلقه زبان استغفار میکند، اینگونه با او برخورد کردند، فرمودند:«ثَكِلَتْكَ أُمُّكَ» در حکمت ۴۱۷ :
آیا می دانی معنای استغفار چيست؟ استغفار درجه والامقامان است و دارای شش معنا است:
1⃣ اوّل پشيمانی از آنچه گذشت.
2⃣ دوم تصميم به عدم بازگشت.
3⃣ سوم پرداختن حقوق مردم، چنان كه خدا را پاك ديدار كنی، در حالیكه چيزی بر عهده تو نباشد.
4⃣ چهارم انجام تمام واجب های ضايع شده.
5⃣ پنجم کاری کنی که گوشتی كه از حرام بر اندامت روييده، با اندوه فراوان آب كنی، چنان كه پوست به استخوان چسبيده، گوشت تازه برويد.
6⃣ ششم رنج طاعت را چنان به تن بچشانی، همچنان كه شيرينی گناه را به او چشانده بودی، پس آنگاه می توانی بگويی: استغفرالله! »
🎙 حجت الاسلام مهدوی ارفع
#نهج_البلاغه
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
🌸🍃 #روز_صد_وچهل_ویکم🌸🍃
شروع پستهایی که امروز شما ادمین های محترم باید در کانال هایتان ارسال بفرمایید👇👇
ختم روزانه نهج البلاغه .. ..mp3
3.52M
🔈 نهج البلاغه گویا
🌹سهم روزانه نهج البلاغه
✅ خطبه ۱۴۷ تا ۱۴۶
#نهج_البلاغه
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
┄┄┅┅✿❀🌿🌹🌿❀✿┅┅┄┄
سهم #روز_صد_وسی_ونهم مطالعه نهج البلاغه خطبه ۱۴۷ تا ۱۴۶
┄═❁✦••••🌿🌹🌿••••✦❁═┄
📜 #خطبه147
1⃣ فلسفه بعثت پيامبر (صلی الله علیه وآله وسلم)
♦️خداوند حضرت محمد(صلی الله علیه و آله) را به حق برانگيخت تا بندگان خود را از پرستش دروغين بُت ها رهايی بخشيده، به پرستش خود راهنمايی کند و آنان را از پيروی شيطان نجات داده به اطاعت خود کشاند. با قرآنی که معنی آن را آشکار کرد و اساسش را استوار فرمود، تا بندگان عظمت و بزرگی خدا را بدانند که نمی دانستند و به پروردگار اعتراف کنند. پس از انکارهای طولانی اعتراف کردند و او را پس از آنکه نسبت به خدا آشنايی نداشتند، به درستی بشناسند. پس، خدای سبحان در کتاب خود بی آنکه او را بنگرند خود را به بندگان شناساند و قدرت خود را به همه نماياند و از قهر خود ترساند و اينکه چگونه با کيفرها ملّتی را که بايد نابود کند از ميان برداشت و آنان را چگونه با داس انتقام درو کرد.
2⃣ خبر از آينده تاسف بار اسلام و مسلمين
♦️ همانا پس از من روزگاری بر شما فرا خواهد رسيد که چيزی پنهان تر از حق و آشکارتر از باطل و فراوان تر از دروغِ به خدا و پيامبرش(صلی الله علیه و آله) نباشد. و نزد مردمِ آن زمان، کالايی زيانمندتر از قرآن نيست، اگر آن را درست بخوانند و تفسير کنند و متاعی پرسودتر از قرآن يافت نمی شود، آنگاه که آن را تحريف کنند و معانی دلخواه خود را رواج دهند. در شهرها چيزی ناشناخته تر از معروف و شناخته تر از منکر نيست. حاملان قرآن آن را واگذاشته و حافظان قرآن، آن را فراموش می کنند، پس در آن روز قرآن و پيروانش از ميان مردم رانده و مهجور می گردند و هر دو غريبانه در يک راهِ ناشناخته سرگردانند و پناهگاهی ميان مردم ندارند. پس قرآن و پيروانش در ميان مردمند، امّا گويا حضور ندارند؛ با مردمند، ولی از آنها بريده اند، زيرا گمراهی و هدايت هرگز هماهنگ نشوند گرچه کنار يکديگر قرار گيرند. مردم در آن روز، در جدايی و تفرقه هم داستان و در اتّحاد و يگانگی پراکنده اند، گويی آنان پيشوای قرآن بوده و قرآن پيشوای آنان نيست. پس، از قرآن جز نامی نزدشان باقی نماند و آنان جز خطّی را از قرآن نشناسند و در گذشته نيکوکاران را کيفر داده و سخن راست آنان را بر خدا دروغ پنداشتند و کار نيکشان را پاداش بد دادند. و همانا آنان که پيش از شما زندگی می کردند، به خاطر آرزوهای دراز و پنهان بودن زمان اَجَل ها نابود گرديدند، تا ناگهان مرگِ وعده داده شده بر سرشان فرود آمد، مرگی که عذرها را نپذيرد و درهای باز توبه را ببندد و حوادث سخت و مجازات های پس از مُردن را به همراه آورد.
3⃣ پندهای حكيمانه
♦️ ای مردم! هر کس از خدا خيرخواهی طلبد، توفيق يابد و آن کس که سخنان خدا را راهنمای خود قرار دهد به راست ترين راه هدايت خواهد شد. پس همانا همسايه خدا در أمان و دشمن خدا ترسان است. آن کس که عظمت خدا را می شناسد سزاوار نيست خود را بزرگ جلوه دهد، پس بلندیِ ارزشِ کسانی که بزرگی پروردگار را می دانند، در اين است که برابر او فروتنی کنند و سلامت آنان که می دانند قدرتِ خدا چه اندازه می باشد، در اين است که برابر فرمانش تسليم باشند. پس، از حق نگريزيد چونان گريز انسانِ تندرست از فردِ «گَر» گرفته، يا انسان سالم از بيمار و بدانيد که هيچ گاه حق را نخواهيد شناخت جز آن که ترک کننده آن را بشناسيد! هرگز به پيمان قرآن وفادار نخواهيد بود، مگر آن که پيمان شکنان را بشناسيد و هرگز به قرآن چنگ نمی زنيد، مگر آن که رهاکننده آن را شناسايی کنيد.
4⃣ ویژگیهای اهل بیت پیامبر صل الله علیه و آله و سلّم( امامان دوازده گانه)
♦️ پس رستگاری را از اهل آن جستجو کنيد، که اهل بيت پيامبر رمزِ حياتِ دانش و رازِ مرگِ جهل و نادانی هستند. آنان که حکمتشان شما را از دانش آنان و سکوتشان از منطق آنان و ظاهرشان از باطنشان، اطّلاع می دهد. نه با دين خدا مخالفتی دارند و نه در آن اختلاف می کنند، دين در ميان آنان گواهی صادق و ساکتی سخنگوست.
┄═❁✦••••🌿🌹🌿••••✦❁═┄
#نهج_البلاغه
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
سهم #روز_صد_وسی_ونهم مطالعه نهج البلاغه خطبه ۱۴۷ تا ۱۴۶
┄═❁✦••••🌿🌹🌿••••✦❁═┄
📜 #خطبه146 : ( عمر با امیرالمؤمنین علیه السلام مشورت کرد که آیا در جنگ ایران شرکت کند، حضرت پاسخ دادند)
1⃣ علل پيروزی اسلام و مسلمين
♦️پيروزی و شکست اسلام، به فراوانی و کمی طرفداران آن نبود، اسلام دين خداست که آن را پيروز ساخت و سپاه اوست که آن را آماده و ياری فرمود و رسيد تا آنجا که بايد برسد، در هر جا که لازم بود طلوع کرد و ما بر وعده پرودگار خود اميداوريم که او به وعده خود وفا می کند و سپاه خود را ياری خواهد کرد. جايگاه رهبر چونان ريسمانی محکم است که مُهره ها را متّحد ساخته به هم پيوند می دهد. اگر اين رشته از هم بُگسلد، مهره ها پراکنده و هر کدام به سويی خواهند افتاد و سپس هرگز جمع آوری نخواهند شد. عَرَب امروز گرچه از نظر تعداد اندک، امّا با نعمت اسلام فراوانند و با اتّحاد و هماهنگی عزيز و قدرتمندند. چونان محور آسياب، جامعه را به گردش درآور و با کمک مردم، جنگ را اداره کن، زيرا اگر تو از اين سرزمين بيرون شوی، مخالفان عرب از هر سو تو را رها کرده و پيمان می شکنند، چنان که حفظ مرزهای داخل که پشت سر می گذاری، مهم تر از آن باشد که در پيش روی خواهی داشت.
2⃣ واقع بينی در مشاوره نظامی
♦️همانا، عَجَم اگر تو را در نبرد بنگرند، گويند اين ريشه عرب است، اگر آن را بريديد آسوده می گرديد و همين فکر سبب فشار و تهاجماتِ پياپی آنان می شود و طمع ايشان در تو بيشتر گردد. اينکه گفتی آنان به راه افتاده اند تا با مسلمانان پيکار کنند، ناخشنودی خدا از تو بيشتر و خدا در دگرگون ساختن آنچه که دوست ندارند تواناتر است. امّا آنچه از فراوانی دشمن گفتی، ما در جنگ های گذشته با فراوانی سرباز نمی جنگيديم، بلکه با ياری و کمک خدا مبارزه می کرديم.
┄═❁✦••••🌿🌹🌿••••✦❁═┄
#نهج_البلاغه
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
همراهان گرامی.m4a
58.5K
⛔️⛔️⛔️⛔️⛔️⛔️
با سلام به همراهان گرامی
📢 این بخش که مربوط به #شرح_کلی_و_ساختاری نهج البلاغه می باشد ، ان شاالله پس از آماده سازی در کانال قرار خواهد گرفت.
#خاطرات_امیر_المومنین_علیه_السلام
✍🏻 بازنویسی تاریخ زندگی امیرالمؤمنین علی (علیه السلام) به صورت داستانی از زبان ایشان
📃 قسمت صد و بیست و پنجم
❇️ هدایت لشکریان
[ قبل از آغاز جنگ فرصتهایی برای گفتوگو با سپاهیان پیش میآمد و به اصحاب و یارانم تذکراتی میدادم در یکی از این فرصتها به حقوق متقابل امام و امّت پرداختم و به آنان گفتم: ]
🔻اما بعد، به راستی که خداوند متعال برای من به گردن شما حقی قرار داده و از سوی دیگر، شما نیز نظیر همان حق را به گردن من دارید. حقی که من بر شما دارم به دلیل حاکمیت و ولایت من بر شما و همچنین به سبب مقام و منزلتی است که خداوند در میان شما به من بخشیده است...
🔸بزرگترین حقوق متقابل رهبر و مردم
🔻از دیگر حقوق الهی که خداوند بر مردم واجب کرده، حقوقی است که در ارتباط مردم با یکدیگر قرارداده و این حقوق نیز متقابل است؛ یعنی برای هر کس که حقی قائل شده، در مقابل حقوقی نیز بر عهده وی گذاشته است که باید درباره دیگران رعایت کند و این حقوق در ارتباط با یکدیگر معنا پیدا میکند و واجب میشود.
🔻یکی از آن حقوق، بلکه بزرگترین آن، حق ولی و رهبر جامعه بر عهده مردم و حق مردم بر عهده ولی و سرپرست است و این همان واجبی است که خداوند متعال برای حاکمان و مردم مقرر ساخته است تا رعایت آن تضمین کننده نظاممندی جامعه و صمیمیت مردم و حاکمان باشد و زمینه عزّت و سربلندی دین و استحکام روابط اجتماعی را فراهم آورد.
🔸ثمرات نصرت ولی حق
🔻پس، مردم و امورشان اصلاح نمیشوند مگر زمانی که رهبرشان صالح باشد و ولی جامعه و رهبران نمیتوانند اصلاحگری کنند، مگر اینکه مردم در یاری و اطاعت از او استقامت و ایستادگی داشته باشند.
پس هر گاه مردم و جامعه حقّ ولی و رهبر را اداء کردند و ولی حقّ مردم را اداء نمود، حق و حقیقت در میان آنان عزیز و ارزشمند شده، قواعد و راهکارهای دین در جامعه برپا میگردد، ساختارهای عدالت و نشانههای عدل و درستکاری برپا میشود، سنّتهای اسلام ناب محمدی مانند خون تازه در رگهای جامعه جاری میگردد و در اثر آن روزگار اصلاح شده و امیدها برای پایداری حکومت عدل الهی زیاد میگردد و دشمنان از نابود کردن آن مأیوس می شوند.
🔸عواقب عدم نصرت ولی حق
🔻اما اگر مردم بر ولی و رهبر جامعه غلبه کرده و از فرمان او سرپیچی کنند یا اگر ولی به مردم فخر فروشد و به آنان ستم کند، اختلاف کلمه پیش میآید، طمعهای باطل ظهور و بروز مییابد، بدعتگذاری در دین فراوان میشود، نمادهای والای دین مغفول واقع میشود، هوا و هوس بر جامعه سایه میافکند، نشانههای دین به تعطیلی کشیده میشود، بیماریهای نفسانی رو به ازدیاد میگذارد و کار به جایی میرسد که کسی از تعطیل شدن حدود الهی احساس نگرانی نمیکند، ریشهدار شدن باطلهای بزرگ در جامعه موجب آزردگی خاطر کسی نمیشود و نتیجه این میشود که خوبانِ جامعه خوار شوند، افراد پست و حقیر ارج و منزلت یابند، شهرها رو به ویرانی بگذارند و مجازات سخت خداوند درباره بندگان قطعی شود.
🔻پس ای مردم، بشتابید برای یاری کردن یکدیگر در مسیر فرمانبرداری از خداوند بزرگ و قیام برای عدالتی که خواست پروردگار است و وفاداری به پیمانی که با خدا بستهاید و انصافورزیدن درباره همه حقوق الهی که بر عهده شما قرار دارد؛ زیرا بندگان خدا بیش از هر چیزی نیازمند همکاری صمیمی با یکدیگر و خیرخواهی در حق هم در این زمینهها هستند...
🔻از همگان برای برپایی حق استمداد میشود؛ حتی از کسانی که موقعیت درخور توجهی ندارند و مردم با دیده حقارت به آنان مینگرند و امید به یاریرسانی آنها ندارند! و البته از کسانی که وضعیت برتری دارند و از نعمتهای بیشتری برخوردارند، انتظار بیشتری برای یاری حق میرود و همه مردم، از کوچک و بزرگ، در نیازمندی به درگاه خداوند بزرگ، یکساناند.
📚منابع:
۱. نهج البلاغه، خطبه ۲۱۶
📗 علی علیه السلام از زبان علی علیه السلام
↩️ ادامه دارد...
#نهج_البلاغه
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
🌹کودکان نهج البلاغه ای🌹
🧠 از عقل و فکرت استفاده کن
💡ما باید از عقل و فکرمون استفاده کنیم تا کارهای خوب و بد را از هم تشخیص بدیم.
📒 #نهج_البلاغه ، حکمت ۴۲۱
💌 #نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
شرح حکمت ۱۷۰ نهج البلاغه بخش دوم.mp3
1.9M
🌹سلسله جلسات #درسهای_نهج_البلاغه
✅ شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه
📒 #حکمت170 2⃣
⭕️ ضرورت ترک گناه
🎙حجت الاسلام #مهدوی_ارفع