eitaa logo
ادمین یار نهضت(هر محب علی یک کانال)
2.3هزار دنبال‌کننده
986 عکس
42 ویدیو
2 فایل
آرشیو محتوای کانالهای پویش هر فرد یک کانال برای امیر المومنین علیه السلام شماره تماس :3174(025) شماره پیامک: 10003130313 ادمین و پشتیبانی: @nehzati04
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✳️ علی باور و مهدی یاور عزیز 📝 برای عضویت در گروه «مدیران کانالهای پویش با علی تا مهدی» علیهما السلام ، لطفا از طریق لینک زیر کانالتان را ثبت کنید: ✅ http://nahjolbalagheh.net/pay/sc/ 🎁 گروه مدیران ایجاد شده تا شما ادمین عزیز: 🔸 سوالات یا تجربیات خودتان را با سایر خادمین امیرالمؤمنین ع مطرح کنید. 🔸 مطالب تکمیلی و جذاب برای ارسال در کانالتان را دریافت کنید. 🔸 اطلاعیه های اختصاصی و آموزش های لازم برای جذب و نگه داشتن مخاطب و کانال داری و… برایتان ارسال بشود. ⚠️اگر خواستید کانالتان در لیست کانالهای طرح قرار بگیرد و همه بتوانند کانال شما را ببینند، و اگر خواستند عضو بشوند، در لینک بالا ، تیک بخش معرفی را بزنید. 🆔 @adminyar110 ═════ ೋ🌿🌹🌿ೋ════
✾══🌺🍃═════ ✾ ✾ ✾ 📢 ادمین های گرامی از طریق لینک زیر 👇 به پست سهم های روزانه از تا دسترسی پیدا می کنید ( با ورود به لینک مورد نظر ، سهم روزانه مربوطه را در گروه یا کانال خود ارسال بفرمائید ) https://eitaa.com/adminyar110/19 🌹حضورتان مستدام... ✾ ✾ ✾ ═════🌺🍃══✾
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌸🍃 🌸🍃 شروع پستهایی که امروز شما ادمین های محترم باید در کانال هایتان ارسال بفرمایید👇👇
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ختم روزانه نهج البلاغه(35).mp3
4.9M
🔈 نهج البلاغه گویا 🌹سهم روزانه نهج البلاغه ✅ خطبه ۱ بند ۱ تا ۳ ┄┄┅┅✿❀🌿🌹🌿❀✿┅┅┄┄
سهم مطالعه نهج البلاغه خطبه ۱ بخش ۱ تا ۳ ‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌─┅•═༅𖣔•✾‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌❀🌹❀✾‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌•𖣔༅═•┅─ 📜 : ( امام علیه السلام در این سخنرانی از آفرينش آسمان و زمین و آفرینش انسان یاد می کند.) {قسمت ۱} 1⃣ عجز انسان از شناخت ذات خدا ♦️سپاس خداوندی را که سخنوران از ستودن او عاجزند و حساب گران از شمارش نعمت های او ناتوان و تلاش گران از ادای حق او درمانده اند. خدايی که افکار ژرف انديش، ذات او را درک نمی کنند و دست غوّاصان دريای علوم به او نخواهد رسيد. پروردگاری که برای صفات او حدّ و مرزی وجود ندارد و تعريف کاملی نمی توان يافت و برای خدا وقتی معيّن و سرآمدی مشخّص نمی توان تعيين کرد. مخلوقات را با قدرت خود آفريد و با رحمت خود بادها را به حرکت در آورد و به وسيله کوه ها اضطراب و لرزش زمين را به آرامش تبديل کرد. 2⃣ دين و شناخت خدا ♦️ سرآغازِ دين، خداشناسی است و کمال شناخت خدا باور داشتن او و کمال باور داشتن خدا، شهادت به يگانگی اوست و کمال توحيد «شهادت بر يگانگی خدا» اخلاص و کمال اخلاص، خدا را از صفات مخلوقات جدا کردن است؛ زيرا هر صفتی نشان می دهد که غير از موصوف و هر موصوفی گواهی می دهد که غير از صفت است؛ پس کسی که خدا را با صفت مخلوقات تعريف کند او را به چيزی نزديک کرده و با نزديک کردن خدا به چيزی، دو خدا مطرح شده و با طرح شدن دو خدا، اجزايی برای او تصوّر نموده و با تصوّر اجزا برای خدا او را نشناخته است. و کسی که خدا را نشناسد به سوی او اشاره می کند و هر کس به سوی خدا اشاره کند، او را محدود کرده به شمارش آوَرَد. و آن کس که بگويد «خدا در چيست؟»، او را در چيز ديگری پنداشته است و کسی که بپرسد «خدا بر روی چه چيزی قرار دارد؟»، به تحقيق جايی را خالی از او در نظر گرفته است، در صورتی که خدا همواره بوده و از چيزی به وجود نيامده است. با همه چيز هست، نه اينکه همنشين آنان باشد و با همه چيز فرق دارد نه اينکه از آنان جدا و بيگانه باشد. انجام دهنده همه کارهاست، بدون حرکت و ابزار و وسيله. بيناست حتّی در آن هنگام که پديده ای وجود نداشت، يگانه و تنهاست، زيرا کسی نبوده تا با او اُنس گيرد و يا از فقدانش وحشت کند. ‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌─┅•═༅𖣔•✾‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌❀🌹❀✾‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌•𖣔༅═•┅─
سهم مطالعه نهج البلاغه خطبه ۱ بخش ۱ تا ۳ ‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌─┅•═༅𖣔•✾‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌❀🌹❀✾‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌•𖣔༅═•┅─ 📜 : ( امام علیه السلام در این سخنرانی از آفرينش آسمان و زمین و آفرینش انسان یاد می کند.) {قسمت ۲} 3⃣ راههای خدا شناسی 🔹اوّل - آفرينش جهان ♦️خلقت را آغاز کرد و موجودات را بيافريد، بدون نياز به فکر و انديشه ای، يا استفاده از تجربه ای، بی آنکه حرکتی ايجاد کند و يا تصميمی مضطرب در او راه داشته باشد. برای پديد آمدن موجودات، وقت مناسبی قرار داد و موجودات گوناگون را هماهنگ کرد و در هر کدام، غريزه خاصّ خودش را قرار داد و غرايز را همراه آنان گردانيد. خدا پيش از آنکه موجودات را بيافريند، از تمام جزئيّات و جوانب آنها آگاهی داشت و حدود و پايان آنها را می دانست و از اسرار درون و بيرون پديده ها آشنا بود. سپس خدای سبحان طبقات فضا را شکافت و اطراف آن را باز کرد و هوایِ به آسمان و زمين راه يافته را آفريد و در آن آبی روان ساخت، آبی که امواج متلاطم آن شکننده بود، که يکی بر ديگری می نشست، آب را بر بادی طوفانی و شکننده نهاد و باد را به بازگرداندن آن فرمان داد و به نگهداری آب مسلّط ساخت و حدّ و مرز آن را به خوبی تعيين فرمود. فضا در زير تندباد و آب بر بالای آن در حرکت بود. سپس خدای سبحان طوفانی برانگيخت که آب را متلاطم ساخت و امواج آب را پی در پی در هم کوبيد. طوفان به شدّت وزيد و از نقطه ای دور دوباره آغاز شد. سپس به طوفان امر کرد تا امواج درياها را به هر سو روان کند و بر هم کوبد و با همان شدّت که در فضا وزيدن داشت، بر امواج آب ها حمله ور گردد از اوّلِ آن برمی داشت و به آخرش می ريخت و آبهای ساکن را به امواج سرکش برگرداند. تا آنجا که آب ها روی هم قرار گرفتند و چون قلّه های بلند کوه ها بالا آمدند. امواج تُند کف های برآمده از آب ها را در هوای باز و فضای گسترده بالا برد که از آن هفت آسمان را پديد آورد. آسمان پايين را چون موج مهار شده و آسمان های بالا را مانند سَقفی استوار و بلند قرار داد، بی آنکه نيازمند به ستونی باشد يا ميخ هايی که آنها را استوار کند. آنگاه فضای آسمان پايين را به وسيله نور ستارگانِ درخشنده زينت بخشيد و در آن چراغی روشنايی بخش (خورشيد) و ماهی درخشان، در مدارِ فَلَکی گردان و برقرار و سقفی متحرّک و صفحه ای بی قرار به جريان انداخت. 🔹دوّم- شگفتی خلقت فرشتگان: ♦️سپس آسمان های بالا را از هم گُشود و از فرشتگان گوناگون پُر نمود. گروهی از فرشتگان همواره در سجده اند و رکوع ندارند و گروهی در رکوعند و يارای ايستادن ندارند و گروهی در صف هايی ايستاده اند که پراکنده نمی شوند و گروهی همواره تسبيح گويند و خسته نمی شوند و هيچ گاه خواب به چشمشان راه نمی يابد و عقلهای آنان دچار اشتباه نمی گردد، بدن های آنان دچار سُستی نشده و آنان دچار بی خبریِ برخاسته از فراموشی نمی شوند. برخی از فرشتگان، امينان وحی الهی و زبان گويای وحی برای پيامبران می باشند، که پيوسته برای رساندن حکم و فرمان خدا در رفت و آمدند. جمعی از فرشتگان حافظان بندگان و جمعی ديگر دَربانان بهشتِ خداوندند. بعضی از آنها پاهايشان در طبقات پايين زمين قرار داشته و گردن هاشان از آسمان فراتر و ارکان وجودشان از اطراف جهان گذشته، عرش الهی بر دوش هايشان استوار است، برابر عَرش خدا ديدگان به زير افکنده و در زير آن، بال ها را به خود پيچيده اند. ميان اين دسته از فرشتگان با آنها که در مراتب پايين تری قرار دارند، حجابِ عِزّت و پرده های قدرت فاصله انداخته است. هرگز خدا را با وَهم و خيال در شکل و صورتی نمی پندارند و صفات پديده ها را بر او روا نمی دارند؛ هرگز خدا را در جايی محدود نمی سازند و نه با همانند آوردن به او اشاره می کنند. ‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌─┅•═༅𖣔•✾‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌❀🌹❀✾‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌•𖣔༅═•┅─
همراهان گرامی.m4a
58.5K
⛔️⛔️⛔️⛔️⛔️⛔️ با سلام به همراهان گرامی 📢 این بخش که مربوط به نهج البلاغه می باشد ، ان شاالله پس از آماده سازی در کانال قرار خواهد گرفت.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✍🏻 بازنویسی تاریخ زندگی امیرمؤمنان علی (علیه السلام) به صورت داستانی از زبان ایشان 📃قسمت صد و هفتادوهفتم 🔹رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌و‌آله به من دستور دادند که به تو وصیت کنم [ در ادامهٔ وصیتم به فرزندان و شیعیانم، خطاب به فرزندم حسن گفتم: ] 🔻فرزندم، رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌و‌آله به من دستور دادند که به تو وصیت کنم و کتاب‌ها و سلاحم را به تو بسپارم؛ همان‌گونه که رسول‌خدا صلی‌الله‌علیه‌و‌آله به من وصیت کردند و کتاب‌ها و سلاحشان را به من تحویل داده و به من دستور دادند از تو بخواهم که وقتی مرگت فرا‌رسد، آنها را به برادرت حسین بسپاری. [ پس از آن، متوجه فرزندم حسین شدم و به او گفتم: ] 🔻فرزندم، فرمان رسول‌خدا صلی‌الله‌علیه‌و‌آله این بود که تو نیز آنها را به علی، فرزندت، بسپاری. [ در این هنگام، دست علی فرزند حسین را در دستانم گرفتم و به او گفتم: ] 🔻فرزندم، رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌و‌آله به تو نیز فرمان دادند که آنها را به فرزندت، محمد، بسپاری. سلام رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌و‌آله و سلام مرا نیز به او برسان. 🔹امانتی را به آن‌ دو سپردم که رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌و‌آله به من سپرده بودند [ خطاب به فرزندانم تأکید کردم: ] 🔻بدانید که صاحب اختیار شما این دو فرزند رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌و‌آله، یعنی حسن و حسین هستند. به سخن آن دو گوش دهید و فرمانشان را گردن نهید و به یاری‌شان بشتابید. من امانتی را به آن‌ دو سپردم که رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌و‌آله به من سپرده بودند. این همان امانتی بود که رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌و‌آله از خداوند دریافت کرده بودند؛ یعنی اطلاعاتی دربارهٔ خلق خدا و رازهای غیبی که به آن بزرگوار اختصاص داشت و دینی که مورد رضای خداوند بود. 🔹 دیروز یار و هم‌نشین شما بودم و امروز مایهٔ پند و عبرت شماهستم! [ کسانی که به عیادتم آمده و در اطرافم حلقه زده بودند، درخواست وصیت کردند. به آنان چنین سفارش کردم: ] 🔻ای مردم، هرکس از مرگ بگریزد، به هنگام فرار آن را خواهد دید. اجل چونان میدانی است که در آن هرکس را به‌سوی پایانش سوق می‌دهند و فرار از مرگ، مساوی با گرفتارشدن در چنگ آن است. 🔻اما وصیت من به شما: هیچ چیزی را شریک خدا قرار ندهید و سنت و شریعت محمد صلی‌الله‌علیه‌و‌آله را ضایع نکنید. این دو ستون محکم را همواره برپای دارید و این دو چراغ فروزان را همیشه افروخته نگاه دارید! 🔻تا زمانی که دست در دست یکدیگر دارید و منحرف نشده‌اید، کسی شما را سرزنش نخواهد کرد. برای هرکس به قدر طاقتش وظیفه‌ای تعیین شده است؛ هرچند تکلیف افراد نادان آسان‌تر شمرده شده‌ است. پروردگاری مهربان و پیشوایی آگاه و دینی استوار دارید. 🔻من دیروز یار و هم‌نشین شما بودم و امروز مایهٔ پند و عبرت شما هستم و فردا در میان شما نخواهم بود. خدا من و شما را بیامرزد! 🔻روزگاری چند همسایهٔ شما بودم و تنم در جوار شما بود. به‌زودی از من جسدی بی‌جان خواهد‌ ماند. پس از آن همه تلاش و جنبش، ساکن و بی‌حرکت و پس از آن هم سخنوری، ساکت و خاموش خواهم شد! وداع من با شما همانند وداع‌کردن کسی است که منتظر ملاقات دیگری است! 🔻فردا به یاد روزهای زندگی من می‌افتید و رازهای درونم برای شما آشکار خواهد شد. پس از آن که جای مرا خالی دیدید و دیگری بر جای من نشست، مرا خواهید شناخت. اگر زنده ماندم، خود اختیار خویش را دارم و اگر بمیرم، مرگ وعده‌گاه من است. 🔹حسن‌جان، تو وصی و جانشین من هستی [ بار دیگر حسن و حسین را مخاطب قرار دادم و به آنان گفتم: ] 🔻امشب، شب پایان عمر من است؛ پس به سخنانم گوش فرا دهید. حسن‌جان، تو وصی من و جانشین من هستی. و تو ای حسین، در اجرای وصیت با برادرت مشارکت می‌کنی. هر گاه او سخن گفت، تو ساکت باش و تا زمانی که او در قید حیات است، فرمانش را بپذیر. بعد از وفات او، تو سخن خواهی گفت و زمام امر را در دست می‌گیری. [ به فرزندم، محمد‌بن‌حنفیه، رو کردم و از وی پرسیدم: ] 🔻آیا به خاطر سپردی آنچه به برادرانت سفارش کردم؟ [ او پاسخ داد: آری، به خاطر سپردم. به وی تأکید کردم: ] 🔻همان سفارش‌ها را برای تو نیز دارم و سفارش می‌کنم احترام این دو برادر را در کمال ادب حفظ کنی که حق بزرگی به گردن تو دارند. از فرمانشان پیروی کن و هیچ‌کاری را بدون نظر آن‌ دو انجام نده. [ سپس به حسن و حسین سفارش کردم: ] 🔻نیکی به فرزندم، محمد، را به شما توصیه می‌کنم که او برادر و فرزند پدر شماست و می‌دانید که پدر شما چقدر او را دوست دارد. 📚منابع: ۱. کافی، ج۱، ص۲۹۱ ۲. من لا یحضره‌ الفقیه، ج۴، ص۱۸۹ ۳. نهج البلاغه، خطبه ۱۴۹ و نامه ۲۳ ۴. مروج‌الذهب، ج۲، ص۴۶۰ ۵. کشف‌الغمه، ج۱، ص۴۳۱ 📗 علی علیه السلام از زبان علی علیه السلام ↩️ ادامه دارد...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
‏🔵 نماز؛ غلبه بر خودپسندی 💠 خداوند «ایمان» را براى پاکسازى دل از شرک و «نماز» را براى پاک بودن از کِبر و خودپسندى واجب کرد. 📒 ، حکمت ۲۵۲
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ویژگیهای اقتصادی کارگزاران 2⃣ 💎 ساده زیستی و قناعت 💠 امیرالمؤمنین (علیه السلام) به فرماندار خود وقتی که در مهمانی سرمایه داران شرکت کرده بود، فرمودند: از خدا بترس ای پسر حنیف و به قرص های نان خودت قناعت کن، تا تو را از آتش دوزخ رهایی بخشد. 📚 ، نامه ۴۵
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
شرح کلی و ساختاری خطبه ۱ بخش ۱ تا ۳.mp3
1.79M
🔊 شرح کلی و ساختاری خطبه ۱ بند ۱ تا ۳ 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع 🌹 پویش «باعلی تا مهدی» علیهما السلام ┄┄┅┅✿❀🌿🌼🌿❀✿┅┅┄┄
شرح کلی و ساختاری خطبه ۱، بند ۱ تا ۳
🌸🍃 🌸🍃 شروع پستهایی که امروز شما ادمین های محترم باید در کانال هایتان ارسال بفرمایید👇👇
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ختم روزانه نهج البلاغه(36).mp3
2.76M
🔈 نهج البلاغه گویا 🌹سهم روزانه نهج البلاغه ✅ خطبه ۱ بند ۴ تا ۸ ┄┄┅┅✿❀🌿🌹🌿❀✿┅┅┄┄
: امام علیه‌السلام در این سخنرانی از آفرينش آسمان و زمین و آفرینش انسان یاد میکند {قسمت ۳و۴} 🔹سوم-شگفتی آفرينش آدم علیه‌السلام و ويژگيهای انسان كامل سپس خدای بزرگ خاکی از قسمتهای گوناگون زمين از قسمتهای سخت و نرم، شور و شيرين گرد آورد، آب بر آن افزود تا گلی خالص و آماده شد و با افزودن رطوبت چسبناک گرديد که از آن اندامی شايسته و عضوهايی جدا و به يکديگر پيوسته آفريد. آنرا خشکانيد تا محکم شد.خشکاندن را ادامه داد تا سخت شد تا زمانی معين و سرانجامی مشخص اندام انسان کامل گرديد.آنگاه از روحی که آفريد در آن دميد تا بصورت انسانی زنده درآمد دارای نيروی انديشه که وی را به تلاش اندازد و دارای افکاری که در ديگر موجودات تصرف نمايد. به انسان اعضا و جوارحی بخشيد که در خدمت او باشند و ابزاری عطا فرمود که آنها را در زندگی به کار گيرد.قدرت تشخيص به او داد تا حق و باطل را بشناسد و حواس چشايی و بويايی و وسيله تشخيص رنگها و اجناس مختلف در اختيار او قرار داد. انسان را مخلوطی از رنگهای گوناگون و چيزهای همانند و سازگار و نيروهای متضاد و مزاجهای گوناگون، گرمی، سردی، تری و خشکی قرار داد.سپس از فرشتگان خواست تا آنچه در عهده دارند انجام دهند و عهدی را که پذيرفته اند وفا کنند اينگونه که بر آدم سجده کنند و او را بزرگ بشمارند و فرمود:«بر آدم سجده کنيد پس فرشتگان همه سجده کردند جز شيطان» غرور و خودبزرگ بينی او را گرفت و شقاوت و بدی بر او غلبه کرد و به آفرينش خود از آتش افتخار نمود و آفرينش انسان از خاک را پست شمرد. خداوند برای سزاوار بودن شيطان به خشم الهی و برای کامل شدن آزمايش و تحقق وعده ها به او مهلت داد و فرمود: «تا روز رستاخيز مهلت داده شدی» 🔹چهارم-آدم علیه‌السلام و داستان بهشت سپس خداوند آدم علیه‌السلام را در خانه ای مسکن داد که زندگی درآن گوارا بود.جايگاه او را امن و امان بخشيد و او را از شيطان و دشمنی او ترساند. پس شيطان او را فريب داد بدان علت که از زندگی آدم در بهشت و همنشينی او با نيکان حسادت ورزيد.پس آدم علیه‌السلام يقين را به ترديد و عزم استوار را به گفته های ناپايدار شيطان فروخت و شادی خود را به ترس تبديل کرد که فريب خوردن برای او پشيمانی آورد آنگاه خدای سبحان در توبه را بروی آدم علیه‌السلام گشود و کلمه رحمت بر زبان او جاری ساخت و به او وعده بازگشت به بهشت را داد.آنگاه آدم علیه‌السلام را به زمين، خانه آزمايشها و مشکلات، فرود آورد تا ازدواج کند و فرزندانی پديد آورد و خدای سبحان از فرزندان او پيامبرانی برگزيد. 4⃣فلسفه بعثت پيامبران(نبوت عامه) خدا پيمان وحی را از پيامبران گرفت تا امانت رسالت را به مردم برسانند آنگاه که در عصر جاهليت ها بيشتر مردم پيمان خدا را ناديده انگاشتند و حق پروردگار را نشناختند و برابر او به خدايان دروغين روی آوردند و شيطانها مردم را از معرفت خدا بازداشتند و از پرستش او جدا کردند، خدا پيامبران خود را مبعوث فرمود و هرچند گاه متناسب با خواسته های انسانها رسولان خود را پی در پی اعزام کرد تا وفاداری به پيمان فطرت را از آنان باز جويند و نعمتهای فراموش شده را به ياد آورند و با ابلاغ احکام الهی، حجت را بر آنها تمام نمايند و توانمندیهای پنهان شده عقلها را آشکار سازند و نشانه های قدرت خدا را معرفی کنند؛ مانند سقف بلند پايه آسمانها بر فراز انسانها، گاهواره گسترده زمين در زير پای آنها و وسايل و عوامل حيات و زندگی و راههای مرگ و مردن و مشکلات و رنجهای پيرکننده و حوادث پی در پی که همواره بر سر راه آدميان است. خداوند هرگز انسانها را بدون پيامبر يا کتابی آسمانی يا برهانی قاطع يا راهی استوار رها نساخته است. پيامبرانی که با اندک بودن ياران و فراوانی انکارکنندگان هرگز در انجام وظيفه خود کوتاهی نکردند. بعضی از پيامبران بشارت ظهور پيامبر آينده را دادند و برخی ديگر را پيامبران گذشته معرفی کردند. بدين گونه قرنها پديد آمد و روزگاران سپری شد؛ پدران رفتند و فرزندان جای آنها را گرفتند. 5⃣فلسفه بعثت پيامبر خاتم(ص) تا اينکه خدای سبحان برای وفای به وعده خود و کامل گردانيدن دوران نبوت، حضرت محمد(ص) را مبعوث کرد؛ پيامبری که از همه پيامبران پيمان پذيرش نبوت او را گرفته بود، نشانه های او شهرت داشت و تولدش بر همه مبارک بود. در روزگاری که مردم روی زمين دارای مذاهب پراکنده، خواسته های گوناگون و روشهای متفاوت بودند؛ عده ای خدا را به پديده ها تشبيه کرده و گروهی نامهای ارزشمند خدا را انکار و به بتها نسبت می دادند و برخی به غير خدا اشاره می کردند.پس خدای سبحان مردم را به وسيله محمد(ص) از گمراهی نجات داد و هدايت کرد و از جهالت رهايی بخشيد. سپس ديدار خود را برای پيامبر برگزید و آنچه نزد خود را برای پيامبر برگزيد و آنچه نزد خود داشت برای او پسنديد.او را با کوچ دادن از دنیا گرامی داشت و از گرفتاریها و مشکلات رهایی بخشید و کریمانه قبض روح کرد.