eitaa logo
ادمین یار نهضت(هر محب علی یک کانال)
2.2هزار دنبال‌کننده
986 عکس
42 ویدیو
2 فایل
آرشیو محتوای کانالهای پویش هر فرد یک کانال برای امیر المومنین علیه السلام شماره تماس :3174(025) شماره پیامک: 10003130313 ادمین و پشتیبانی: @nehzati04
مشاهده در ایتا
دانلود
گزارش موضوعات مهم خطبه ۲۱۵ تا خطبه ۲۱۲.mp3
3.68M
🔊 گزارش موضوعات مهم خطبه ۲۱۵ تا خطبه ۲۱۲ 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع 🌹 طرح «باعلی تا مهدی» علیهما السلام ┄┄┅┅✿❀🌿🌼🌿❀✿┅┅┄┄
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📒 لذت مطالعه (خلاصه کتاب) 📖 قضاوتهای حضرت علی (علیه السلام) 📚 انتشارات پیام حق 7⃣(قسمت هفتم) معنای روح 🔻قیصر نامه ای به خلیفهٔ دوم نوشت ، در نامه اش سؤالاتی دینی و علمی وجود داشت. خلیفه پاسخهایش را ندانسته، لذا از امیرالمؤمنین (علیه السلام) کمک خواست ، آن حضرت (علیہ السلام) به سؤالات قیصر پاسخ داده ، نامه از طرف خلیفه برای قیصر فرستاده شد. 🔻قیصر پاسخ نامه اش را دریافت نموده از مطالعه آن دریافت که پاسخ دهنده علی (علیه السلام) بوده ، از این رو نامه ای به این مضمون به آن حضرت (علیہ السلام) نوشت : بر پاسخهای تو آگهی یافتم و دانستم که تو از خاندان رسالت هستی و به علم و شجاعت آراسته؛ اکنون می خواهم معنای روح را که خداوند در قرآن مجید فرموده : «وَ يَسْئَلُونَكَ عَنِ الرُّوحِ قُلِ الرُّوحُ مِنْ أَمْرِ رَبِّي» ( سوره اسراء ، آیه ۸۵ ) برایم توضیح دهی . ✨ امیرالمؤمنین (علیه السلام) در پاسخش نوشت : اما بعد ؛ روح نکته ای است لطیف و نوری است شریف که از آفریده های حیرت آور و اسرارآمیز پروردگارش می باشد. خداوند روح را از گنجینه های ارزشمند خود خارج ساخته و آن را در نهاد انسان قرار داده است. روح وسیله ارتباط توست با خدایت و سپرده ای است از سوی خداوند در نزد تو و هرگاه پیمانه ات پر شود روح را از تو باز خواهد ستاند. ↩️ ادامه دارد...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔵 ارزش یاری دین 💠 كسی كه برای دين خود كار كند، خدا دنيای او را كفايت فرمايد. 📒 ، حکمت ۴۲۳
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
شرح حکمت ۷۶ بخش ۲ روش تحلیل رویدادها.mp3
1.29M
🌹سلسله جلسات ✅ شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه 📒 2⃣ ⭕️ روش تحلیل رویدادها 🎙حجت الاسلام
╭❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╮ ✨بسم الله الرحمن الرحیم ✨ 🌹شرح ( 2 ) 🔹 روش تحلیل رویدادها 🔻 در حکمت ۲۹۷، حضرت حسرت می‌خورند که چقدر مایه عبرت گیری زیاد، اما عبرت گیری کم است. 🔻 در خطبه ۸۵ مولا علی (علیه‌السلام) به ما توصیه می‌کنند که : « فَاتَّعِظُوا عِبَادَ اللهِ بِالْعِبَرِ النَّوَافِعِ » ؛ " ای بندگان خدا! از عبرت های سودمند، موعظه بگیرید، پند بگیرید." 🔻 در حکمت ۱۵۰ ، مولا علی(علیه السلام) به ما هشدار می‌دهند که: «لا تَکُن ممَّن يَصِفُ الْعِبْرَةَ وَ لَا يَعْتَبِرُ» ؛ " از کسانی مباش که عبرت گیری را توصیف می‌کنند، خوب هم توصیف می‌کنند، اما خودشان عبرت نمی‌گیرند. " 🔻 در حکمت ۳۶۷، مولا علی (علیه‌السلام) مؤمن را اینگونه معرفی می‌فرمایند که: « إِنَّمَا يَنْظُرُ الْمُؤْمِنُ إِلَى الدُّنْيَا بِعَيْنِ الِاعْتِبَارِ» ؛ " این است و جز این نیست که مؤمن فقط با چشم عبرت گیری به دنیا نگاه می‌کند. " 🔻 و در حکمت ۳۶۵ هم مولا علی (علیه‌السلام) می‌فرمایند: « اَلاِعتِبارُ مُنذِرٌ صالِح» ؛ " عبرت گیری، انذار کننده ای سالم و پاکیزه است." 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع ╰❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌸🍃 🌸🍃 👇شروع پستهایی که امروز شما ادمین های گرامی باید در کانال هایتان ارسال بفرمایید
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ختم نهج البلاغه در ۱۹۲ روز(82).mp3
9.64M
🔈ختم گویای در ۱۹۲ روز. 🌺 طرح باعلی تامهدی (علیهما السلام) 🔷 سهم روز صد و ششم: خطبه ۲۱۱ تا خطبه ۲۱۰ ┄┄┅┅✿❀🌿🌹🌿❀✿┅┅┄┄
🌹سهم : خطبه ۲۱۱ تا خطبه ۲۱۰ ┄═❁🍃❈🌹🍃❈🍃❁═┄ 📜 : در قدرت خداوند 🔹شگفتی آفرينش پديده ها 🔻از نشانه های توانایی و عظمت خدا و شگفتی ظرافتهای صنعت او آن است كه از آب دريای موج زننده و امواج فراوان شكننده، خشكی آفريد و به طبقاتی تقسيم كرد، سپس طبقه ها را از هم گشود و هفت آسمان را آفريد، كه به فرمان او برقرار ماندند و در اندازه های معين استوار شدند و زمين را آفريد كه دريایی سبز رنگ و روان آن را بر دوش می كشد، زمين در برابر فرمان خدا فروتن و در برابر شكوه پروردگاری تسليم است و آب روان از ترس او ايستاد و سپس صخره ها، تپه ها و كوههای بزرگ را آفريد. آنها را در جايگاه خود ثابت نگاه داشت و در قرارگاهشان استقرار بخشيد. پس كوهها در هوا و ريشه های آن در آب رسوخ كرد، كوهها از جاهای پست و هموار سر بيرون كشيده و كم كم ارتفاع يافتند و ريشه آن در دل زمين ريشه دوانيد، قلّه ها سر به سوی آسمان برافراشت و نوك آنها را طولانی ساخت، تا تكيه گاه زمين و ميخهای نگهدارنده آن باشد. سپس زمين با حركات شديدی كه داشت آرام گرفت، تا ساكنان خود را نلرزاند و آنچه بر پشت زمين است سقوط نكند يا از جای خويش منتقل نگردد. پس پاك و منزّه است خدایی كه زمين را در ميان آنهمه از امواج ناآرام، نگهداشت و پس از رطوبت آن را خشك ساخت و آن را جايگاه زندگی مخلوقات خود گردانيد و چون بستری برايشان بگستراند، بر روی دريایی عظيم و ايستاده ای كه روان نيست و تنها بادهای تند آن را بر هم می زند و ابرهای پرباران آن را می جنباند. (و توجه به اين شگفتی ها درس عبرتی است برای كسی كه بترسد.) ┄═❁🍃❈🌹🍃❈🍃❁═┄
🌹سهم : خطبه ۲۱۱ تا خطبه ۲۱۰ ┄═❁🍃❈🌹🍃❈🍃❁═┄ 📜 : شخصی از احادیث بدعت آور و گوناگونی که در میان مردم رواج داشت پرسید امام (علیه السلام) فرمود: 1⃣ اقسام احاديث رواج يافته 🔻احاديثی كه در دسترس مردم قرار دارد، هم حق است هم باطل، هم راست هم دروغ، هم ناسخ هم منسوخ، هم عام هم خاص، هم محكم هم متشابه، هم احاديثی كه به درستی ضبط گرديد و هم احاديثی كه با ظن و گمان روايت شد. در روزگار پيامبر (صلی الله علیه و آله وسلم) آنقدر دروغ به آن حضرت نسبت داده شد كه ايستاد و خطابه ايراد كرد و فرمود: «هر كس از روی عمد به من دروغ نسبت دهد جايگاه او پر از آتش است.» 2⃣ اقسام راويان حديث 🔻افرادی كه حديث نقل می كنند چهار دسته اند، كه پنجمی ندارد. 🔹اول- منافقان نفودی : نخست منافقی كه تظاهر به ايمان می كند و نقاب اسلام بر چهره دارد، نه از گناه می ترسد و نه از آن دوری می جويد و از روی عمد دروغ به پيامبر (صلی الله علیه و آله وسلم ) نسبت می دهد. اگر مردم می دانستند كه او منافق دروغگو است، از او نمی پذيرفتند و گفتار دروغين او را تصديق نمی كردند، اما با ناآگاهی می گويند: او از اصحاب پيامبر است، رسول خدا را ديده و از او حديث شنيده و از او گرفته است، پس حديث دروغين او را قبول می كنند، در صورتيكه خدا تو را از منافقين آنگونه كه لازم بود آگاهاند و وصف آنان را برای تو بيان داشت، آنان پس از پيامبر (صلی الله علیه و آله وسلم) باقی ماندند و به پيشوايان گمراهی و دعوت كنندگان به آتش با دروغ و تهمت نزديك شده پس به آنان ولايت و حكومت بخشيدند و بر گردن مردم سوار گرديدند و به وسيله آنان به دنيا رسيدند، همانا مردم هم با سلاطين و دنيا هستند، مگر آن كس كه خدا او را حفظ كند، اين يكی از آن چهار گروه است. 🔹 دوم- اشتباه كار : دوم كسی كه از پيامبر (صلی الله علیه و آله وسلم) چيزی را به اشتباه شنيده و سخن آن حضرت را درست حفظ نكرده است و با توهّم چيزی را گرفته، اما از روی عمد دروغ نمی گويد، آنچه در اختيار دارد روايت كرده و به آن عمل می كند و می گويد من از پيامبر (صلی الله علیه و آله وسلم ) آن را شنيده ام، اگر مسلمانان بدانند كه او اشتباه كرده و غير واقعی پنداشته از او نمی پذيرفتند، خودش هم اگر آگاهی می يافت كه اشتباه كرده آن را رها می كرد. 🔹 سوم- ناآگاهانی كه حديث شناس نيستند: و سومی شخصی كه شنيده پيامبر (صلی الله علیه و آله و سلّم) به چيزی امر فرمود، سپس از آن نهی كرد و او نمی داند، يا شنيد كه چيزی را نهی كرد، سپس به آن امر فرمود و او آگاهی ندارد، پس نسخ شده را حفظ كرد ولی ناسخ را نمی داند، اگر بداند كه حديث او منسوخ است تركش می كند و اگر مسلمانان نيز می دانستند روايت او نسخ شده آن را ترك می كردند. 🔹 چهارم- حافظان راست گفتار: دسته چهارم، آنكه نه به خدا دروغ می بندد و نه به پيامبرش دروغ نسبت می دهد، دروغ را از ترس خدا و حرمت نگهداشتن از رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلّم) دشمن دارد، در آن چه از پيامبر (صلی الله علیه و آله و سلّم) شنيده اشتباه نكرده، بلكه آن را با تمام جوانبش حفظ كرده است. و آن چنانكه شنيده بدون كم و كاست نقل می كند، پس او ناسخ را حفظ و به آن عمل كرد و منسوخ را حفظ و از آن دوری جست، خاص و عام، محكم و متشابه را شناخته، هر كدام را در جای خويش قرار داده است. 3⃣ اقسام اصحاب رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) : 🔻گاهی سخنی از رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) دارای دو معنا بود، سخنی عام و سخنی خاص، كسی آن را می شنيد كه مقصود خدا و پيامبرش را از كلام نمی فهميد، پس به معنای دلخواه خود تفسير می كرد و بدون آنكه معنای واقعی آن را بداند، كه برای چه هدفی صادر شد و چرا چنين گفته شد، حفظ و نقل می كرد. همه ياران پيامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) چنان نبودند كه از او چيزی بپرسند و معنای واقعی آن را درخواست كنند تا آنجا كه عده ای دوست داشتند، عربی بيابانی يا سوال كننده ای از آن حضرت چيزی بپرسد و آنها پاسخ آن را بشنوند، اما من هر چه از خاطرم می گذشت می پرسيدم و حفظ می كردم، پس اين است علل اختلاف رواياتی كه در ميان مردم وجود دارد و علل اختلاف روايات در نقل حدیث. ┄═❁🍃❈🌹🍃❈🍃❁═┄
گزارش موضوعات مهم خطبه ۲۱۱ تا خطبه ۲۱۰.mp3
2.51M
🔊 گزارش موضوعات مهم خطبه ۲۱۱ تا خطبه ۲۱۰ 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع 🌹 طرح «باعلی تا مهدی» علیهما السلام ┄┄┅┅✿❀🌿🌼🌿❀✿┅┅┄┄
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📒 لذت مطالعه (خلاصه کتاب) 📖 قضاوتهای حضرت علی (علیه السلام) 📚 انتشارات پیام حق 8⃣(قسمت هشتم) فلسفه بعضی از افعال نماز 🔻مردی از حضرت امیر (علیه السلام) پرسید : بالا بردن دستها به هنگام تکبیرة الاحرام چه معنا دارد ؟ ✨على (علیه السلام) فرمود : معنایش این است که خدا بزرگتر است ، یکتا و یگانه است ، مانندی ندارد ، با حواس و ادراکات ظاهری لمس و ادراک نمی شود. 🔻 پرسید: کشیدن گردن در حال رکوع چه معنا دارد ؟ فرمود : معنایش این است که به خدا ایمان آوردم اگر چه گردنم را بزند. 🔻پرسید ؛ معنای سجده اول چیست ؟ فرمود : معنایش این است که خدایا ! تو ما را از زمین آفریده ای و معنای برداشتن سر از سجده این است که خدایا ! تو ما را از زمین بیرون آورده ای و معنای سجده دوم این است که خدایا ! تو ما را به زمین بر می گردانی و معنای برداشتن سر از سجده دوم این است که خدایا تو بار دیگر ما را از زمین بیرون می آری ( در روز رستاخیز ) . 🔻 پرسید ؛ گذاشتن پای راست بر روی پای چپ در حال تشهد چیست ؟ فرمود : معنایش این است که خدایا ! باطل را بمیران و حق را بر پا و استوار نگهدار . 🔻 پرسید ؛ پس معنای السلام علیکم گفتن امام چیست ؟ فرمود : امام مترجمی است از طرف خداوند که به اهل جماعت می گوید : شما در روز قیامت از عذاب خداوند در امانید. ↩️ ادامه دارد...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴 اهمیت تربیت نفس 💠 ای مردم كار تربيت خود را ، خود بر عهده گيريد و نفْس را از عادتهایی كه به آن حرص دارد باز گردانيد. 📒 ، حکمت ۳۵۹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
شرح حکمت ۷۶ بخش ۳ روش تحلیل رویدادها.mp3
2.2M
🌹سلسله جلسات ✅ شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه 📒 3⃣ ⭕️ روش تحلیل رویدادها 🎙حجت الاسلام
╭❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╮ ✨بسم الله الرحمن الرحیم ✨ 🌹شرح ( 3 ) 🔹 روش تحلیل رویدادها 2⃣ بخش دوم از شرح حکمت ۷۶ نهج‌ البلاغه، پیرامون آثار عبرت و عبرت انگیزی است؛ 🔸 ۱. اثر اول ؛ حفظ شدن از سقوط در شبهات 🔻 مولا علی (علیه‌السلام)، در خطبه ۱۶ نهج‌البلاغه (که ظاهراً اولین سخنرانی ایشان پس از پذیرش حکومت است)، می‌فرمایند: " هرکس از آنچه که در گذشته اتّفاق افتاده و عبرت های روشن دارد عبرت بگیرد، از افتادن در ورته شبهات حفظ می‌شود. " 🔻 در خطبه ۱۵۳ نهج‌البلاغه، مولا علی (علیه‌السلام)، بصیر را کسی می‌دانند که از عبرت ها موعظه می‌گیرد و سود می‌برد. 🔻 همچنین در خطبه ۱۰۳ هم می‌فرمایند که: «رَحِمَ اللَّهُ امْرَأً تَفَكَّرَ فَاعْتَبَرَ وَ اعْتَبَرَ فَأَبْصَرَ» " خدا رحمت کند کسی را که فکر کند و عبرت بگیرد و به بصیرت برسید." 🔸 ۲. بنابراین دومین فایده و اثر عبرت گرفتن، بصیرت یافتن است. 🔸 ۳. سومین موضوع که به عنوان آثار عبرت در نهج‌البلاغه بیان شده، حفاظت از باقیمانده عمر، به واسطه عبرت گرفتن از عمر گذشته است؛ 🔻 مولا علی(علیه‌السلام) در نامه ۴۹ می‌فرمایند: " اگر از آنچه گذشت عبرت بگیری، می‌توانی مابقی عمرت را هم، محافظت کنی. " 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع ╰❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا