eitaa logo
ادمین یار نهضت(هر محب علی یک کانال)
2.2هزار دنبال‌کننده
986 عکس
42 ویدیو
2 فایل
آرشیو محتوای کانالهای پویش هر فرد یک کانال برای امیر المومنین علیه السلام شماره تماس :3174(025) شماره پیامک: 10003130313 ادمین و پشتیبانی: @nehzati04
مشاهده در ایتا
دانلود
📒 لذت مطالعه (خلاصه کتاب) 📖 منشور حکومت علوی(شرح نهج البلاغه) آیت الله خامنه ای 📚 انتشارات انقلاب اسلامی 3⃣ (قسمت سوم) سنتهای ماندگار اجتماعی در تاریخ بشر(خطبه قاصعه) 🔻« بسُوءِ الاَْفْعَالِ وَ ذَمِيمِ الاَْعْمَالِ » آن بلیه هایی که بر سر امّتهای گذشته آمد ، از روی ظلم و جور از طرف خدا نبود ؛ بر اثر بدی افعال خودشان و زشتی اعمال خودشان بود . 🔻« فَتَذَكَّرُوا فِي الْخَيْرِ وَالشَّرِّ أَحْوَالَهُمْ وَاحْذَرُوا أَنْ تَكُونُوا أَمْثَالَهُمْ » ؛ " پس در خیر و در شر ، در نیکی و در بدی ، احوال آنان را به یاد آورید و بپرهیزید از اینکه باشید و بشوید امثال آنان. " ( همیشه کارهای آنها و حالات آنها را در نظر بگیرید ؛ خوبی هایشان را و بدی هایشان را همیشه در نظر بگیرید و مواظب باشید از اینکه نبادا در بدیهای اعمال همانند آنان شوید. ) 🔻« فَإِذَا تَفَكَّرْتُمْ فِي تَفَاوُتِ حَالَيْهِمْ فَالْزَمُوا كُلَّ أَمْرٍ لَزِمَتِ الْعِزَّةُ بِهِ شَأْنَهُمْ » حاصل این جملاتی که میخوانم این است که وقتی دو حالت و دو گونه زندگی امّتهای گذشته را ، یعنی حالت بدبختی آنها و حالت نیکبختی آنها ، حالت عزّت و سربلندی آنها و حالت ذلت و زبونی و انحطاط آنها را (مثلاً بنی اسرائیل) در نظر خود مجسّم کردید ، آن وقت دقت کنید ببینید بر اثر چه چیزی بود که عزّت نصیب آنان شد ، سربلندی به دست آنها آمد ، آقایی در اختیار آنها قرار گرفت ، نیکی دنیا و آخرت نصیب و حظّ و بهرهٔ آنها شد ؛ بر اثر هر چیزی که بود ، آن چیز را شما هم در پیش بگیرید ؛ بعد ببینید در آن حالت بدی و بدبختی و ناکامی چه عاملی موجب شد که آنها ناکام بشوند ، چه موجبی پدید آمد که آنها بدبخت و ذلیل شدند ، چه چیزی باعث شد که آنها این جور پراکنده و درهم و برهم شدند ، از آن چیزها و عاملهای بدی بپرهیزید. یعنی چه ؟ ↩️ ادامه دارد...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🍎 نکوداشت نعمتهای الهی 💠 نعمتهایی كه خدا به تو بخشيده نيكو دار و نعمتهایی كه در اختيار داری تباه مكن و چنان باش كه خدا آثار نعمتهای خود را در تو آشكارا بنگرد. 📜 ، نامه ۶۹ ، بند ۱
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
شرح حکمت ۱۰۵ بخش ۴ اقسام احکام الهی.mp3
2.66M
🌹سلسله جلسات ✅ شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه 📒 4⃣ ⭕️ اقسام احکام الهی 🎙حجت الاسلام
╭❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╮ ✨بسم الله الرحمن الرحیم ✨ 🌹شرح (4) 🔹 اقسام احکام الهی 🔻 امیرالمؤمنین (علیه السلام) بر این اساس نمونه ای را برای ما بیان می کنند و آن نمونه حضرت آدم (علیه السلام) در خطبه ۹۱ فرمود : « وَللّهُ أَوْعَزَ إِلَيْهِ فِيمَا نَهَاهُ عَنْهُ...فَأَقْدَمَ عَلَى مَا نَهَاهُ عَنْهُ مُوَافَاةً لِسَابِقِ عِلْمِهِ » " خداوند متعال آدم (علیه السلام) را نهی کرد، امّا آدم اقدام کرد به همان چیزی که خدا نهی کرده بود به خاطر علم سابق خودش. " 🔻در پایان مولا علی (علیه السلام) در خطبه ۲۲۲ از ویژگیهای اهل ذکر این را می دانند که : " فَزَعوا لِمُحَاسَبَةِ أَنْفُسِهِمْ عَلَى كُلِّ صَغِيرَةٍ وَ كَبِيرَةٍ أُمِرُوا بِهَا فَقَصَّرُوا عَنْهَا أَوْ نُهُوا عَنْهَا فَفَرَّطُوا فيهَا " " اهل ذکر دائماً در محاسبهٔ نفس فَزَع و ناله و گریه دارند بر هر گناه صغیره و کبیره ای که خداوند امر کرده بود، تقصیر کردند یا نهی کرده بود تفریط کردند." 🔻 و در خطبه ۱۱۴ ، حضرت علی (علیه السلام) به ما می آموزند مبارزه با نفس در توقّف هنگام منهیّات و محرّمات به یاری خدا احتیاج دارد. « وَ نَسْتَعِينُهُ عَلَى هذِهِ النُّفُوسِ الْبِطَاءِ عَمَّا أُمِرَتْ بِهِ السِّرَاعِ إلَى مَا نُهِيَتْ عَنْهُ » " از خداوند متعال یاری می جوییم علیه این نفس های امّاره ای که در مورد آن چیزهایی که به آنها امر شده کوتاهی و کُندی می کنند و دربارهٔ چیزهایی که از آنها نهی شده سرعت می گیرند و شتاب می کنند." 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع ╰❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌─┅•═༅𖣔•✾‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌•🌹•✾‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌•𖣔༅═•┅─ 📢 همراهان گرامی 🔹 برای دسترسی به پست های ارسالی 👈 دور اول ادمین یار 👉 روی لینک آبی رنگ کلیک کنید. 🔸 برای دسترسی به پستهای ارسالی 👈 دور دوم ادمین یار 👉 روی لینک آبی رنگ کلیک کنید. ‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌─┅•═༅𖣔•✾‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌•🌹•✾‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌•𖣔༅═•┅─
🌸🍃 🌸🍃 👇شروع پستهایی که امروز شما ادمین های گرامی باید در کانال هایتان ارسال بفرمایید
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ختم نهج البلاغه در ۱۹۲ روز (24).mp3
9.81M
🔈ختم گویای در ۱۹۲ روز. 🌺 طرح باعلی تامهدی (علیهما السلام) 🔷 سهم روز صد و پنجاهم: خطبه ۱۱۴ ┄┄┅┅✿❀🌿🌹🌿❀✿┅┅┄┄
🌹سهم : خطبه ۱۱۴ ┄═❁❀✦❈🌿🌸🌿❈✦❀❁═┄ 📜 : در اندرز به مردم 1⃣ ارزش ستايش و شهادت به يگانگی خدا ♦️ستايش خداوندی را سزاست که حمد و ستايش را به نعمت ها و نعمت ها را به شکرگزاری پيوند داد. خدای را بر نعمت هايش آن گونه ستايش می کنيم که بر بلاهايش. و برای به راه آوردن نفسِ سرکش که در برابر اوامر الهی سُستی می کند و در ارتکاب زشتی ها که نهی فرمود شتاب دارد، از خدا ياری می خواهيم و از گناهانی که علم خدا به آنها احاطه دارد و کتابش آنها را برشمرده و ثبت کرده طلب آمرزش می کنيم. علم خداوندی که کمترين نارسايی نداشته و کتابی که چيزی را وانگذاشته است. به خدا ايمان داريم، ايمان کسی که غيب ها را به چشم خود ديده و بر آنچه وعده داده اند آگاه است، ايمانی که اخلاص آن شرک را زدوده و يقين آن شک را نابود کرده است. و گواهی می دهيم که خدايی نيست جز خدای يکتا نه شريکی دارد و نه همتايی و گواهی می دهيم که محمد بنده و فرستاده اوست «که درود خدا بر او و خاندانش باد». اين دو گواهی (شهادتين) گفتار را بالا می برند و کردار و عمل را به پيشگاه خدا می رسانند، ترازويی که اين دو گواهی را در آن نهند سبک نباشد و اگر بردارند با چيز ديگری سنگين نخواهد شد. 2⃣ سفارش به تقوی ♦️ ای بندگان خدا! شما را به تقوای الهی سفارش می کنم که زاد و توشه سفر قيامت است. تقوا توشه ای است که به منزل رسانَد، پناهگاهی است که ايمن می گرداند. بهترين گوينده آن را به گوش مردم خوانده و بهترين شنونده آن را فرا گرفت، پيامبری که بهتر از هر کس سخن را به گوش مردم رساند. پس خواننده دعوت خود را به خوبی شنواند و شنونده خود را رستگار گرداند. ای بندگان خدا! همانا تقوای الهی دوستان خدا را از انجام محرّمات باز می دارد و قلب هايشان را پر از ترس خدا می سازد، تا آنکه شب های آنان با بی خوابی و روزهايشان با تحمّل تشنگی و روزه داری سپری می گردد، که آسايش آخرت را با رنج دنيا و سيراب شدن آنجا را با تحمّل تشنگی دنيا به دست آوردند. اجل و مرگ را نزديک ديده و در اعمال نيکو شتاب کرده اند، آرزوهای دنيايی را دروغ خواندند و مرگ را به درستی نِگَريستند. ┄═❁❀✦❈🌿🌸🌿❈✦❀❁═┄
🌹سهم : خطبه ۱۱۴ ┄═❁❀✦❈🌿🌸🌿❈✦❀❁═┄ 📜 3⃣ شناخت دنيا ♦️ آری همانا دنيا خانه نابود شدن، رنج بردن از دگرگونی ها و عبرت گرفتن است و از نشانه نابودی آنکه روزگار کمان خود را به زِه کرده، تيرش به خطا نمی رود و زخمش بهبودی ندارد؛ زنده را با تير مرگ هدف قرار می دهد و تندرست را با بيماری از پا درمی آورد و نجات يافته را به هلاکت می کشاند. دنيا خورنده ايست که سيری ندارد و نوشنده ای است که سيراب نمی شود. و نشانه رنج دنيا آنکه آدمی جمع آوری می کند آنچه را که نمی خورد و می سازد بنايی که خود در آن مسکن نمی کند، پس به سوی پروردگار خود می رود، نه مالی برداشته و نه خانه ای به همراه برده است. و نشانه دگرگونی دنيا آنکه کسی که ديروز مردم به او ترحّم می کردند، امروز حسرت او را می خورند و آن کس را که حسرت او می خوردند امروز به او ترحّم می کنند و اين نيست مگر برای نعمت هايی که به سرعت دگرگون می شود و بلاهايی که ناگهان نازل می گردد و نشانه عبرت انگيز بودن دنيا آنکه آدمی پس از تلاش و انتظار تا می رود به آرزوهايش برسد، ناگهان مرگ او فرا رسيده اميدش را قطع می کند، نه به آرزو رسيده و نه آنچه را آرزو داشته باقی می ماند. سبحان الله، شادی دنيا چه فريبنده و سيراب شدن از آن چه تشنگی زاست. و سايه آن چه سوزان است، نه زمان آمده را می شود رد کرد و نه گذشته را می توان بازگرداند، پس منزّه و پاک است خداوند، چقدر زنده به مرده نزديک است برای پيوستن به آن و چه دور است مرده از زنده که از آنان جدا گشته. 4⃣ ارزيابی دنيا و آخرت ♦️چيزی بدتر از شرّ و بدی نيست جز کيفر و عذاب آن و چيزی نيکوتر از خير و نيکی وجود ندارد جز پاداش آن. همه چيز دنيا شنيدن آن بزرگتر از ديدن آن است و هر چيز از آخرت ديدن آن بزرگتر از شنيدن آن است. پس کفايت می کند شما را شنيدن از ديدن و خبر دادن از پنهانی های آخرت. آگاه باشيد، هرگاه از دنيای شما کاهش يابد و به آخرت افزوده گردد بهتر از آن است که از پاداش آخرت شما کاسته و بر دنيای شما افزوده شود. چه بسا کاهش يافته هايی که سودآور است و افزايش داشته هايی که زيان آور بود، همانا به آنچه فرمان داده شديد، گسترده تر از چيزی است که شما را از آن باز داشتند و آنچه بر شما حلال است بيش از چيزی است که بر شما حرام کرده اند. پس آنچه را که اندک است برای آنچه که بسيار است ترک کنيد و آنچه را بر شما تنگ گرفته اند به خاطر آنچه که شما را در گشايش قرار دادند انجام ندهيد. خداوند روزیِ شما را ضمانت کرده و شما را به کار و تلاش امر فرموده، پس نبايد روزیِ تضمين شده را بر آنچه که واجب شده مقدّم داريد، با اينکه به خدا سوگند آن چنان نادانی و شکّ و يقين به هم آميخته است که گويا روزیِ تضمين شده بر شما واجب است و آنچه را که واجب کرده اند برداشتند. پس در اعمال نيکو شتاب کنيد و از فرارسيدن مرگ ناگهانی بترسيد، زيرا آنچه از روزی که از دست رفته اميد بازگشت آن وجود دارد، امّا عمر گذشته را نمی شود بازگرداند. آنچه را امروز از بهره دنيا کم شده می توان فردا به دست آورد، امّا آنچه ديروز از عمر گذشته اميد به بازگشت آن نيست، به آينده اميدوار و از گذشته نااميد باشيد. (از خدا بترسيد چنان چه شايسته خداترس بودن است تا جز بر مسلمانی نميريد). ┄═❁❀✦❈🌿🌸🌿❈✦❀❁═┄
گزارش موضوعات مهم خطبه ۱۱۴.mp3
4.8M
🔊 گزارش موضوعات مهم خطبه ۱۱۴ 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع 🌹 طرح «باعلی تا مهدی» علیهما السلام ┄┄┅┅✿❀🌿🌼🌿❀✿┅┅┄┄
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📒 لذت مطالعه (خلاصه کتاب) 📖 منشور حکومت علوی(شرح نهج البلاغه) آیت الله خامنه ای 📚 انتشارات انقلاب اسلامی 4⃣ (قسمت چهارم) سنتهای ماندگار اجتماعی در تاریخ بشر (خطبه قاصعه) 🔻یعنی همان علّتی که موجب می شود بنی اسرائیل مثلاً در چهل پنجاه قرن قبل دچار یک حالت بدی بشوند ، همان علت اگر در روزگار شما برای شما به وجود آمد ، شما هم دچار همان سرنوشت خواهید شد . 🔻این وحدت قوانین عالم و سنّتهای عالم است ؛ این از فرازهای عالی و جالب بینش اسلامی و جهان بینی اسلام است ؛ جهان بینی اسلام و بینش اصیل و فلسفی اسلام و فلسفه قرآن این جور بیان می کند. در نتیجه قوانین عالم، قوانین طبیعی و قوانین اجتماعی همه یکی اند و در طول تاریخ یکسان هستند. همچنان که قانون جاذبه یک میلیون سال قبل هم اگر زمین و آسمانی وجود داشته و تا امروز هم هست. 🔻همین طور قوانین انحطاط ملّتها و ترقّی ملتها و پیشرفتها و عقب ماندنها و آقایی ها و ذلتها ، همه و همه در این زمان کنونی که ما در آن زندگی می کنیم و در میلیون ها سال قبل هم اگر انسانی وجود داشته ، یکسان و مشابه است ؛ قوانين عالم ، قوانین آفرینش ، کمترین تغییری نکرده . 🔻هر چیزی که موجب شد بنی اسرائیل بدبخت و توسری خور بشوند ، ممکن است اگر در میان شما به وجود آمد ، موجب بشود که شما هم توسری خور و بدبخت و ذلیل بشوید ؛ همان چیزی که موجب شد مسلمانان صدر اسلام به آقایی و عزّت برسند ، اگر در میان شما هم وجود داشته باشد ، یقیناً شما هم به آقایی و عزت و سربلندی خواهید رسید ؛ ببینید این جوری است. امیرالمؤمنین این را می فرماید. ↩️ ادامه دارد...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
موضوع : امام شناسی در نهج البلاغه(۲۲) 🔵 تدوام امامت تا ظهور امام زمان(علیه السلام) 💠 آگاه باشيد مَثَلِ آل محمّد چونان ستارگان آسمان است، اگر ستاره ای غروب کند ستارهٔ ديگری طلوع خواهد کرد (تا ظهور صاحب الزمان«عجل الله تعالی فرجه») گويا می بينم در پرتو خاندان پيامبر(صلی الله علیه و آله) نعمت های خدا بر شما تمام شده و شما به آنچه آرزو داريد رسيده ايد. 📜 ، خطبه ۱۰۰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
شرح حکمت ۱۰۵ بخش ۵ اقسام احکام الهی.mp3
3.22M
🌹سلسله جلسات ✅ شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه 📒 5⃣ ⭕️ اقسام احکام الهی 🎙حجت الاسلام
╭❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╮ ✨بسم الله الرحمن الرحیم ✨ 🌹شرح (5) 🔹 اقسام احکام الهی 🔰 امیرالمؤمنین (عليه‌السلام) در بخش چهارم از حکمت ۱۰۵ می‌فرمایند: 💠 " خداوند متعال نسبت به حکم بعضی از اشیاء و امور، سکوت کرده و آنها را در حالیکه نسيان و فراموشی نداشته رها کرده، پس شما خودتان را درباره حکم آن امور به تکلف و سختی نیندازید. " 🔻 یعنی بعضی چیزها هست که خدا آنها را مباح قرار داده؛ نه واجب کرده، نه حرام کرده، نه مکروه کرده، نه مستحب کرده است؛ شما خودتان را به زحمت نیندازید که به زور، یک حکمی برایش جور کنید. همان جور که خدا رها کرده، همانطور آزاد باشید در آن مورد؛ به جهت اینکه خدا نه جهل داشته که حکم این ها را نفرموده، نه فراموش کرده که حکم این ها را نفرموده است. 🔻نمونه ای از این مسائل را در حکمت ۲۷۰ نهج‌ البلاغه می‌خوانیم؛ در حکمت ۲۷۰ آمده: [در زمان حکومت عمر، نسبت به فراوانی زینت های کعبه نزد وی صحبت شد؛ گروهی گفتند: اگر آنها را برای لشگر اسلام مصرف کنی، ثوابش بیشتر است. کعبه زر و زینت نمی‌خواهد. او نیز می خواست چنین کند؛ از امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) پرسید.] " حضرت فرمودند: همانا قرآن بر پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) هنگامی نازل گردید که اموال چهار قسم بود: اموال مسلمان که آن را بر اساس سهم هر یک از وارثان تقسیم کرد؛ دوم غنيمت جنگی که آن را به نیازمندانش رساند؛ سوم خمس که خدا جایگاه مصرف آن را تعیین فرمود و صدقات که خداوند راه های بخشش آن را مشخص کرد؛ و چهارم زيورآلات و زینت کعبه، از اموالی بودند که خدا آنها را به حال خود گذاشت؛ نه از روی فراموشی آن را ترک کرد و نه از چشم خدا پنهان بود. تو نیز آن را به حال خود واگذار، چنانکه خدا و پیامبرش ، آن را به حال خود وا گذاشتند." [عمر گفت: اگر تو نبودی، رسوا می‌شدیم و متعرّض زيورآلات کعبه نشد.] 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع ╰❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا