آخرین وصیت صادق آل محمد«ص»:💫
ابا بصیر میگوید پس از شهادت امام صادق «ع» به منزل ایشان رفتم تا به همسر ایشان(ام حمیده) که در سوگ حضرت بسیار دلشکسته بود و میگریست تسلیت بگویم...
تا مرا دید گفت: اي ابو محمد،کاش بودی و حالت عجیب امام را در آخرین لحظات عمر خود میدیدی!!
امام در لحظه آخر عمر خود فرمود:
هر که را که بین من و او خویشاوندی است جمع کنید؛ و ما احدی را نگذاشتیم و همه را آوردیم...
همه با اشتیاق و دلهره فراوان خیره به امام مینگریستیم تا آخرین وصیت امام را از لسان مبارک بشنویم: تا اینکه امام لب به سخن گشودند،، ان هم چه سخنی
🔸لم ینال شفاعتنا من استخف الصلاه🔹
⭕️بدانید هرگز شفاعت ما(اهل بیت) به کسی که نمازش را سبک بشمارد نمیرسد.❌
🧡👈از امام صادق روایات فراوان و گهرباری نقل شده ولے تصمیم گرفتم که این روایت حضرت را مورد بررسی قرار بدهیم...
مقصود امام از این سخن چه بود؟؟!
منظور ایشان از (مَنِ استخف الصلاه) چیست؟؟
چرا آخرین وصیت و سفارش امام براے آیندگان اهتمام و توجه به نماز بود؟؟
در روايت از امام صادق (ع) آمده است: نماز اولين چيزي است كه در قيامت مورد سوال قرار مي گيرد، و در صورت قبول شدن آن، ساير عبادات نيز پذيرفته مي شود.(1)
همچنین امام صادق (ع) فرمودند: ((شفاعت ما به كسي كه نماز را سبك بشمارد، نمي رسد)).(2) بنابر اين كسي كه نماز نخواند هيچ عمل مقبولي ندارد و از شفاعت نيز بهره اي نمي برد و مورد سخت ترين عذابها واقع خواهد شد. قرآن مجيد مي فرمايد:" ملكه دوزخ از جهنميان مي پرسد: ((چه چيز شما را گرفتار اين عذاب سخت نمود؟ آنها مي گويند: ما از نمازگزاران نبوديم )).(3)
مقصود از سبك شمردن نماز، اهميت ندادن به آن است. يكى از مصاديق سبك شمردن نماز اين است كه شخص گاهى نماز را ترك مىكند و يا با نداشتن عذر شرعى، نماز را از اول وقت به تأخير مىاندازد هم چنين با سرعت نماز خواندن، ركوع و سجود را صحيح و كامل بجا نياوردن، قرائت و اذكار را بدون توجه و غلط خواندن، شرايط نماز (مثل طهارت، شناختن قبله و وقت، داشتن پوشش و ...) را رعايت نكردن، با وجود دسترسي به مسجد و جماعت، نماز را فرادا خواندن و ... همه اينها از مصاديق سبك شمردن نماز است.
شكی نیست كه بی اعتنایی به نماز گناهی بزرگ است. بنابراین شناسایی مصادیق این تحقیر ناپسند، مقدمۀ پرهیز از این گناه است.
1. احمد بن محمد بن خالد البرقی، المحاسن، ج 1، ص 81، الناشر دار الکتب الاسلامیه.
2. همان، ص 80.
3. مدثر(74) آيه 42.
🖤👈مصادیق سبك شمردن نماز:
الف) تأخیر نماز:
امام صادق(ع) در تفسیر آیهی شریفهی قرآن، كه در ارتباط با مذمت بی اعتنایی به نماز نازل گردیده است.(4) میفرماید: «تاخیر الصّلاه عن اوّل وقتها لغیر عذرٍ»(5) مراد از بی اعتنایی به نماز، «تأخیر آن از اول وقت بدون عذر است».
البته روشن است كه مراد از عذر، ضرورتی است كه بصورت اضطراري پیش آید و قابل تأخیر نباشد و الاّ باید چنانكه برخي از مردان خدا توصيه مي كردند به كار بگوییم نماز دارم نه به نماز بگوییم كار دارم!
ب) عدم رعایت آداب آن در خلوت:
پیامبر اكرم (ص) در روایتی چنین میفرماید: «من احسن صَلَوتَهُ حین یَراهُ النّاسُ و أَساءَها حینَ یَخلُوا فتلك استهانهٌ»(6) یعنی: «آن كس كه در مقابل مردم با دقت نماز بخواند و در خلوت بدون دقت نماز گزارد به نماز بی اعتنایی كرده است».
مروری بر نمازهای خلوت و جلوت ما، روشن مینماید كه آیا احترام و توجه ما به نماز بیشتر بوده است یا به ناظران صحنهی نماز!
ج) فراهم نكردن مقدمات نماز قبل از اذان:
در روایت دیگری میفرماید: كسی كه وضوی نماز را تا وقت اذان به تأخیر اندازد او به نماز بی اعتنایی كرده است. آری كسی كه به كاري اهمیت میدهد، قبل از رسیدن وقت آن، مقدمات آن را فراهم میكند. كدام ملاقات و میهمانی است كه وقت آن فرا رسیده باشد و ما هنوز در فكر پوشیدن لباس و یا آماده كردن شرایط آن باشیم؟!
د) عدم یادگیری معانی:
آیا ندانستن معانی الفاظی كه روزانه ده بار در نماز تكرار میشود به معنی بی اعتنایی به نماز نیست؟! آیا اگر ما برای طرف گفتگوی خویش در نماز اهمیتی قائل باشیم در فكر این نخواهیم بود كه محتوا و مضمون مذاكره و نجوای خود را بفهمیم و با ادراك صحیح به سخن در برابر او بایستیم؟! چگونه ممكن است با اقامت كوتاه در یك كشور، تا حدودی به زبان مردم آنجا آشنا میشویم و با یكی دو بار عبور از مسیری، نام و نشان آن را فرا گیریم و در برخورد با هر بنایی از اسم و بانی و مشخصات آن جویا شویم. اما هیچكدام از این توجهات و حساسیتها در مورد نماز اعمال نشود؟! آیا اینها به معنی بی اعتنایی به نماز نیست؟! چگونه میتوانیم پاسخگوی عباداتی باشیم كه به دليل سبك شمردن و بي توجهي به آنها، بيش از آنكه بيانگر بندگي و خضوع ما باشد، بيانگر تكبر و بي اعتنايي ما مي باشد؟! اینجاست كه امام حسین(ع) به خداوند تبارك و تعالی عرض میكند: «الهی مَن كانَت محاسِنُه مَساوِی فكیف لایكونُ مَساوِیه مَساوِی»(7) (خدایا آن كس كه اعمال به ظاهر نیك او گناه است پس چگونه گناهان او گناه نباشد؟!)
فرق نمازگزارانی كه در نماز هیچ دردی را احساس نمیكنند(8) جز درد فراق دوست، از هیچ حادثهای مطلع نمیشوند،(9) هیچ صدایی را نمیشنوند و غرق در لذت با معشوقند، نماز گزارانی كه زیر شلاق و علیرغم هر گونه تهدید و شكنجه و محدودیتی نماز را بپا میدارند(10) با كسانی كه نماز را مانع و رنجی میدانند كه در برداشتن و عبور از آن باید شتاب كرد و در هنگام اقامهی آن به هر موضوعي جز سخن و راز و نياز با خالق هستي فكر كرده و به مخاطب و ارتباط خود با او نمي انديشند.
هـ) عجله و شتاب در نماز:
سریع خواندن نماز و تبدیل این عبادت به عادتی كه همچون عمل ماشین نویسی بدون توجه به معانی و بدون رعایت خشوع و طمأنینه انجام گیرد از نشانههای دیگر بی توجهی به نماز است.
استاد شهید مرتضي مطهری در این باره می گويد:
«(به اعتقاد روانشناسان:یك كار همین قدر كه برای انسان عادت شد، دو خاصیّت متضاد در آن به وجود میآید. هر چه كه بر عادت بودنش افزوده شود و تمرین انسان زیادتر گردد، كار، سهلتر و سادهتر انجام میشود). یك ماشین نویس كه به ماشین نویسی عادت میكند، هر چه بیشتر عادت میكند، از توجهش كاسته میشود. یعنی از اینكه این عمل او یك عمل ارادی و از روی توجّه باشد كاسته میشود و به یك عمل غیر ارادی نزدیكتر میگردد. خاصیّت عادت این است. اینكه در اسلام به مسألهی نیّت تا این اندازه توجّه شده، برای جلوگیری از این است كه عبادتها آن چنان عادت نشود كه به واسطهی عادت، به یك كار طبیعی و غیر ارادی و غیر فكری و غیر هدفی و كار بدون توّجه كه هدف درك نشود و فقط به پیكر عمل توجه گردد تبدیل شود.
اینها چیزهایی است كه ما تنها در نماز اسلامی به دست میآوریم و متوّجه میشویم كه بسیاری از برنامههای تربیتی به وسیله این عبادت و در پیكر این عبادت پیاده میشود، گذشته از اینكه خود این عمل، پرورش عشق و محبّت خدا و معنویّت در انسان است، كه این روح عبادت است.»(11)
مردی در حضور امیر المؤمنین(ع)نماز خود را با شتاب به جا میآورد. حضرت نگاهی به او كرده و فرمود: چند وقت است اینگونه نماز میخوانی؟ او گفت: مدت هاست. حضرت فرمود: مَثَل تو نزد خداوند مثل كلاغی است (كه منقار بر زمین میكوبد. سجده تو خضوع در برابر خدا نیست. منقار به زمین كوبیدن است) اگر اینگونه بمیری بر غیر ملت و دین پیامبر اكرم، مردهای. سپس حضرت در مورد كم گذاشتن در نماز فرمود: به درستی كه دزدترین مردم كسی است كه از نمازش بدزدد.(12)
برخی از پیامدهای استخفاف و بی توجهی به نماز:
1ـ قهر و قطع رابطه با عترت:
امیر المؤمنین ـ علیه السلام ـ در یك بیان قهرآمیز، با صراحت چنین خطاب فرمودند:
«لیس مِنّی مَن ضَیَّعَ الصّلاه»(13)(آن كس كه نماز را تضییع نماید از من نیست).
امام صادق ـ علیه السلام ـ در بیان معیاری برای شناسایی افرادی كه با آن حضرت پیوند مكتبی دارند چنین میفرمایند:
«اِمتَحِنُوا شِیعَتَنا عِندَ مواقیت الصلوه كیف محافظتهم علیها»(14) (شیعیان ما را از دقت آنان در انجام به موقع نمازها شناسایی كنید).
در روایت مشهور دیگری حضرتش سهل انگاری در مسئلهی نماز و استخفاف به آن را موجب محرومیت از شفاعت خاندان عترت و طهارت در روز قیامت شمردند(15) پیامبر اكرم(ص)نیز در بیانی دیگر میفرمایند: «مَن استَخَفَّ بالصّلاه لا یَرِدُ عَلیَّ الحوضَ لا و اللّه» (آن كس كه نماز را سبك شمارد (به خدا قسم) روز قیامت در كنار حوض كوثر، با من ملاقات نخواهد كرد).(16)
این تأكید و بیان همراه با قسم، حكایت از عمق فاصله بین پیامبر اكرم(ص) و نماز گزارانی كه به نماز اهمیت نمیدهند دارد.
2ـ غضب خداوند:
قرآن كریم با نكوهش افرادی كه نماز را ضایع میكنند(17) یا نسبت به آن بیاعتنا هستند.(18) مسلمانان را از این عمل بر حذر میدارد.
پیامبر اكرم(ص) خطاب به حضرت علی(ع)میفرمایند:
«فی تأخیرِها مِن غَیرِ عِلّهٍ غَضَبُ اللّه عزوجل»(19) (تأخیر نماز از اول وقت بدون دلیل، موجب غضب خداوند متعال میگردد).
امام صادق(ع) میفرمایند:
«إِذَا قَامَ الْعَبْدُ فِی الصَّلَاهِ فَخَفَّفَ صَلَاتَهُ قَالَ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى لِمَلَائِكَتِهِ أَمَا تَرَوْنَ إِلَى عَبْدِی كَأَنَّهُ یَرَى أَنَّ قَضَاءَ حَوَائِجِهِ بِیَدِ غَیْرِی أَمَا یَعْلَمُ أَنَّ قَضَاءَ حَوَائِجِهِ بِیَدِی»(20) (وقتی بندهای نماز خود را با عجله و شتاب به پایان میبرد و آن را كوتاه میكند خدا به ملائكه میفرماید: آیا نمیبینید بندهی من چگونه نماز خود را كوتاه میكند گویا میپندارد كه بر آوردن حوائجش به دست غیر من است (كه اینگونه عجله میكند.) آیا نمی داند برآوردن حوائجش به دست من است).
3ـ عدم اجابت دعا و محرومیت از دعای صالحان:
كسانی كه به نماز به عنوان تكلیف و خواست الهی بی توجهی كنند و آن را كوچك بشمارند خداوند نیز به خواستهها و اعمال آنان توجهی نخواهد داشت. پیامبر اكرم ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ در روایتی چنین میفرماید:
«من تهاون بصلاته من الرجال و النساء ابتلاه الله بخمس عشره خصله ... و كل عمل یعمله لا یؤجر علیه و لا یرتفع دعاؤه إلى السماء»(21) (هر كس به نمازش بیتوجه باشد و در برابر اعمالش مأجور نمیگردد دعایش به آسمان راه نمییابد.. و در ادامه، میفرمایند: مشمول دعای خیر صالحین نخواهد بود).
4ـ مضیقه و نارسایی دنیوی:
قهر و غضب خدا و پیامبر نسبت به كسانی كه نماز را كوچك میشمارند زیانها و خساراتی بر جای خواهد نهاد. گر چه ممكن است تارك و یا استخفاف كننده به نماز این تأثیر را درك نكند و متوجه علت مضیقهها و گرفتاریهای خود نباشد. امام صادق(ع)فرمود: خداوند بركت را از عمر و روزی كسانی كه نماز را كوچك میشمردند بر میدارد.(22)پیامبر اكرم(ص) نیز برای این گروه از افراد، تهیدستی و نیاز را پیش بینی نموده و میفرماید:
«قال رسول الله(ص) عشرون خصله تورث الفقر ... و الاستخفاف بالصلاه»(23) (استخفاف و سبك شمردن نماز موجب فقر و تهیدستی میشود).
5ـ سختی احوال قبر و قیامت:
امام صادق(ع)فرمود: نماز گزاری كه نمازش را سبك بشمارد وقتی از قبرش خارج شود خداوند ملكی را بر وی موّكل میگرداند كه او را بر عرصهی قیامت وارونه بر زمین میكشد و مردم به او نگاه میكنند و با شدت و سختگیری مورد محاسبه قرار میگیرد.(24)
منابع:📚
4. ماعون(107)آیۀ 5ـ4. فویلٌ للمصلّین، الذین هم عن صلاتهم ساهون.
5. مجلسی، محمدباقر بن محمد تقی، بحار الانوار، ج6، ص83، دار احیاء التراث العربی، بیروت، چاپ دوم، 1403ق.
6. محدث نورى، مستدرك الوسائل، ج3، 26، مؤسسه آل البيت عليهم السلام قم، 1408 ه.ق.
7. مجلسی، محمدباقر بن محمد تقی، بحار الانوار، ج95، ص225 .
8. اشاره به جریان كشیدن تیر از پای مبارك امیر المؤمنین ـ علیه السلام ـ در حال نماز.
9. فرزند امام سجاد(ع) در حالی كه حضرت در نماز بودند به چاه افتاد و حضرت علیرغم شیون افراد خانه متوجه آن نشد و پس از نماز فرزند را به سلامت از چاه بیرون كشید (بحار، 81/245).
10. به كتاب خاطرات آزادگان ایرانی در اردوگاههای عراق با عنوان «نماز در اسارت» چاپ سازمان تبلیغات اسلامی مراجعه شود.
11. شهید مرتضی مطهری(ره)، تعلیم و تربیت در اسلام، ص197، قم انتشارات صدرا.
12. بحارالانوار، 84/242.
13. مستدرك الوسائل، 3/98.
14. محمد بن الحسن الحر العاملی، وسایل الشیعه، ج4، ص 114، دار التراث العربی، بیروت، 1391 ق.
15. بحار الانوار 236/82.
16. بحارالانوار، 83/9.
17. فخلف من بعدهم خلف اضاعوا الصلاه ((مریم(19) آیۀ 56)).
18. ویل للمصلین الذین هم عن صلاتهم ساهون ((ماعون(107)آیۀ 5)).
19. بحار الانوار، ج2، ص154.
20. شیخ کلینی، کافی، ج3، ص269، دارالحدیث، چاپ اول، قم،1429ق.
21. بحار الانوار، 80/21.
22. بحارالانوار،83/202.
23. بحار الانوار،73/315 .
24. بحارالانوار، 80/22.
والسلام علیڪم و رحمة الله و برڪاته
ان شاءاللـہ خداوند ما را از شیعیان واقعي امام صادق «ع» و از سربازان و یاران فرزند گرامیشاݧ منجی موعود(ارواحنا فداه) قرار بدهد
و ما و فرزندان و ذریه مان را از بی نمازی مصون بدارد
آمین
سپاس از همراهے شما خوباݧ🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
السلام علیڪ یا صادق آل محمد صلوات الله علیه🦋✋
آیا به اندازه ای که اهل بیت پیامبر ص به مامحبت دارند ما به ایشان محبت داریم!؟👀
🎞حاج آقا حسین انصاریان💎
╭┅──────┅╮
🌓 @adventt 🌖
╰┅──────┅╯
به نام آن که
او نامی ندارد
به هر نامی که
خوانی،سر برآرد
باتوکل به اسم الله...
الهی به امید کرمت
🍁بسم الله الرحمن الرحیم🍁
سلام🦋
╭┅──────┅╮
🦋 @adventt 🦋
╰┅──────┅╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
درمان ناامیدی
🔸ناامیدی از رحمت خدا یعنی چه؟ یعنی خدایا تو دیگر نمیتوانی ما را اداره کنی و درمدیریت رزق و روزی مخلوقات ماندهای! نشانهاش اینهمه کم و کاستی! اینهمه چیزهای سادهای که ما دلمان میخواهد اما جور نمیشود!
1⃣ نعمتهای فعلی را مرور کن
صبح که از خواب برخاستی،اول به دستها و پاهایت نگاه کن،این یعنی امروز هم سالم هستی و حرکت میکنی؛ یاحتی اگر دراثر حادثهای نقصی داری اما هنوز زندهای،هنوز فرصت زندگی کردن داری واین یعنی اگر اراده کنی میتوانی دنیا راتکان دهی.
2⃣ شکرگزار باش
در همین لحظه که اینجا نشستهایم، بسیاری ازبندگان خدا هستند که گرفتار حوادث سختی شدند؛در بستر بیماری از درد به خودمیپیچند و... و ما دراین لحظه از آن گرفتاری درعافیت به سر میبریم پس خدا هنوزدوستمان دارد.
3⃣ ناملایمات دنیا را امتحان بدان
مگرخودش نفرموده که امتحانتان میکنیم؟پس جای تردید نمیماند که خداوند برای این مشکلات برنامهریزی اختصاصی کرده؛برای هرکس مطابق امکانات و ظرفیتش.ما مدام درحال مقایسه کردن خود بادیگرانیم درحالیکه خدا ما رامنحصربهفرد میبیند؛ باورمان نمیشود که هرکدام برای او دردانهایم.
╭┅──────┅╮
🦋 @adventt 🦋
╰┅──────┅╯
💠 جایگاه پوشش در ایران باستان
🔰 بررسی پوشش بانوان ایرانی در سنگ نوشتهها و نقاشیهای برجامانده از ادوار مختلف تاریخی نشان میدهد که پوشش #زنان ایرانی حتی قبل از ورود اسلام به ایران پوشش کامل و منحصر بفرد بوده است. به طوریکه مورخ بزرگی مانند ویل دورانت مینویسد: #حجاب آنچنان در #ایران_باستان برجسته بود که میتوان گفت حجاب از ایران به کشورهای دیگر راه پیداکرده است.❗️
📚منبع: تاریخ تمدن؛ ج۲؛ ص۷۸
╭┅──────┅╮
🦋 @adventt 🦋
╰┅──────┅╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کلیپ_تصویری
✍سخنرانی استاد قرائتی
💠موضوع: سوت خمس
╭┅──────┅╮
🦋 @adventt 🦋
╰┅──────┅╯
🌷آیت الله بهجت(ره) :
💠اگر می خواهید
💠از حوادث واتفاقات روزمره
💠درامان ومحفوظ بمانید،
💠همیشه همراه خود
💠قرآن داشته باشید.
#در_محضر_علما
╭┅──────┅╮
🦋 @adventt 🦋
╰┅──────┅╯
💥🌺 خبر خوب اینکه امروز 700 جهیزیه اهدایی مقام معظم رهبری به نوعروسان بلوچ و سیستانی توزیع شد.
╭┅──────┅╮
🦋 @adventt 🦋
╰┅──────┅╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ببینید👀
😴 لالایی رهبر انقلاب برای #شهدای_غواص
🏊♀️به مناسبت سالروز تشییع باشکوه و 5ساعته شهدای غواص در تهران
🌹یاد شهدای غواص باذکر 5 صلوات 🌺
╭┅──────┅╮
🦋 @adventt 🦋
╰┅──────┅╯
🔻ﺍﯾﻤﺎﻥ ﺩﺍﺭﻡ . . .
ﮐــﻪ ﻗﺸﻨـﮕـﺘﺮﯾﻦ ﻋﺸﻖ
🌴نگاه ﻣﻬﺮﺑﺎﻥ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺑـﻪ ﺑﻨﺪﮔﺎﻧﺶ ﺍﺳﺖ . . .
🔻ﺯﻧﺪﮔﯽ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺍﻭ ﺑﺴﭙﺎﺭ . . .
🌴ﻭ ﻣﻄﻤﺌﻦ ﺑﺎﺵ ﮐﻪ ﺗﺎ ﻭﻗﺘﯽ ﮐﻪ ﭘﺸﺘﺖ
ﺑــﻪ ﺧﺪﺍ ﮔﺮﻡ ﺍﺳﺖ
💚ﺗﻤﺎﻡ ﻫﺮﺍﺱ ﻫﺎﯼ ﺩﻧﯿـﺎ ﺧندﻩ ﺩﺍﺭ ﺍﺳﺖ..
خدایا عاشق آرامش اسمتم..💖
شبتون آرامش💫
╭┅──────┅╮
🦋 @adventt 🦋
╰┅──────┅╯
أنّی مَسَّنِیَ الضُّرُّ وَ أنتَ أرحَمُ الرّاحِمين
مشکلات سخت و بدحالی به من روی آورده، و تویی که مهربانترینِ مهربانانی..
انبیاء|۸۳
4_6039553080008114177.mp3
391.2K
صوت آدینه که میشود
ای گل نرگس
سالهای درازی ست درانتظار امدنت به انتظارنشسته ام
سالهاست به دلم میگویم به همین زودیها میایی وراه زیادی تاپایان راه انتظار نمانده است
╭┅──────┅╮
🦋 @adventt 🦋
╰┅──────┅╯