مباحثی پیرامون ادیان شرقی 🕉
🛑 ضرورت مطالعه ادیان هند 🚨
⬅️ ۱ - ضرورت مطالعه ادیان هند از دیدگاه جهانی
☑️ ۱-۱) ضرورت مطالعه ادیان هند از نظر تاریخی
💠 هند در زمره کشورهای باستانی جهان و دارای یکی از کهن ترین و شکوفاترین تمدنهای جهانی است. لذا برای مطالعه تاریخ تمدن بشری، کسی نمیتواند از هند و تمدن دیرینه آن غافل باشد.
💠 ادیان و مکاتب هندی آن قدر قدیمی و ریشهدار است که در حدود قرن شش پیش از میلاد، مکاتب فکری و فلسفی مثل بودیسم و جاینیزم از آن منشعب شدند. در حالی که در آن زمان، مکاتب فکری و فلسفه در غرب، تازه در حال شکوفایی و جوانه زدن بودند و افرادی مثل تالس ظهوور کردند.
💠 هند از لحاظ جایگاه تاریخی در علمی، مانند ریاضیات (مثل کشف عدد صفر) و پزشکی (مثل تشریح بدن)، هنری (خصوصا معماری و مجسمهسازی) نیز دارای جایگاه بلندی است.
💠 هند از جهت عرفان و معارف باطنی هم جایگاه ویژهای دارد؛ تا آنجا که هند نماد شرق، اشراق و باطنگرایی در جهان به شمار میرود و عرفان هندی شهرتی جهانی دارد.
☑️ ۱-۲) ضرورت مطالعه ادیان هند از نظر اقبال جهانی
💠 مهمترین نیاز انسان معاصر، معنویت و بزرگترین دغدغه او خلأ معنوی است. انسان معاصر سعی میکند به نحوی این خلأ را پر کند.
💠 این خلأ علیرغم امکانات و تکنولوژی پر نشده است و انسان را سیراب نکرده است؛ بالعکس او را دلزده کرده و زندگی او را پر از استرس و دلهره کرده است و روز به روز، به حیرانی او افزوده میشود.
💠 افرادی که این خلأ را درست درک کردهاند به دنبال رفع آن هستند و یکی از مهمترین چیزهایی که به سراغ آن میرود، مکاتب عرفانی و باطنی است. از جمله مهمترین تکیهگاهها برای چنین افرادی مکاتب هندی است.
💠 امروزه تعداد بیشماری از حرکتهای معنوی اروپا و امریکا، به گونهای ملهم و متاثر از مکاتب عرفانی و فلسفی هندی است. لذا جهان معاصر برای خلاصی از کمبود معنویت به هند چشم دوخته است.
#ادیان_شرقی
🆔 https://eitaa.com/adyan_zendeh
ادامه مباحثی پیرامون ادیان شرقی🚨
⬅️ ۲- ضرورت مطالعه ادیان هند از دیدگاه ایرانی
☑️ ۲-۱) ضرورت مطالعه ادیان هند از نظر ریشه تاریخی و فرهنگی
🔰 ایرانیان و هندیان هر دو از نژاد آریاییاند : هنگامی که آریاییان رهسپار (و به تعبیر دقیق یورش) سزرمینهای دیگر شدند، گروهی در ایران و گروهی در هند ساکن شدند. پس هر دو مملکت دارای اجدادی مشترک هستند.
🔰 مادر زبان پهلوی و سنسکریت، یکی بوده و ریشه آن در قوم هندواروپایی است. لذا هنوز هم در زبان فارسی و هندی لغات مشترک زیادی دیده میشود.
🔰 رابیندرانات تاگور ادیب مشهور هندی (برنده جایزه ادبی نوبل) در سال 1311 شمسی (1933 میلادی) در سفری به ایران در سخنانی اینگونه گفته است : «من ایرانیام و نیاکان من از این سرزمین به هندوستان مهاجرت کردهاند و مسرورم که به وطن اجداد خود آمدهام و علت این همه محبت به من، همین وحدت نژادی و فرهنگی است و سبب مسافرت من هم با وجود کهولت و ضعف مزاج و دشواریهای سفر، همین یگانگی و عاطفی است که من به ایران دارم.»
🔰 از لحاظ اساطیری هم شباهتهای زیادی بین ایران باستان و هند وجود دارد.
☑️ ۲-۲) ضرورت مطالعه ادیان هند از نظر پیوند فکری و دینی
🔰 ارتباط دینی و فکری این دو سرزمین در طول زمان بسیار گسترده بوده است.
🔰 جواهر لعل نهرو (شخص دوم انقلاب هند پس از گاندی) میگوید : زبان فارسی و بسیاری از آداب و رسوم ایرانی در طول صدها سال در هند نفوذ یافته و مخصوصا در شمال هند تاثیر فراوان و عمیقی بخشیده است. ایران فرانسه شرق بوده است و زبان و فرهنگ خود را در میان همسایگانش رواج داده است. برای همه ما هندیان، این نفوذ ایرانی، میراثی گرانبها است.
🔰 نمونههایی از ارتباط دیرینه هند و ایران :
🔺 کتاب کلیله و دمنه، برگردان کتاب پنچه تنتره است که در عصر ساسانیان، برزویه طبیب آن را از سنسکریت به پهلوی برگرداند. البته این کتاب بعدها به عربی و سپس از عربی به فارسی دری ترجمه شد. کلیله و دمنه یکی از متون مهم تربیتی و ادبی ایرانیان در گذشته و حال بوده است.
🔺 کتاب مشهور هزار و یک شب نیز با توجه به نازکاندیشیها و خیالپردازیهای ویژهای که دارد به احتمال زیاد از تراوشات فکر هندی است.
🔺 کتاب مهابهارته، بزرگترین منظومه حماسی جهان، به قلم میر غیاث الدین علی قزوینی مشهور به نقیب خان (متوفی ۱۰۲۳ هجری قمری/١٦١٤ میلادی)، در مدت یک سال و نیم از سنسکریت به فارسی برگردانده شد.
🔰 ارتباط عمیق و متقابل «دینی - عرفانی» بین هند و ایران بسیار حایز اهمیت است و جای بحث بسیار دارد.
🔰 در عرفان و ادب ایران، هندوستان به عنوان سرزمین عرفان و اسرار معرفی گردیده است.
🔰 بی جهت نیست که عارف بزرگی چون مولوی در ضمن اشعار مثنوی معنوی حدود سی مرتبه از هند یاد میکند و هر بار اشارهای به ظرافت روح و فکر هندی در شرح لطایف عرفانی دارد.
#ادیان_شرقی
🆔 https://eitaa.com/adyan_zendeh
36.1M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#ببینید
مباحثی پیرامون ادیان شرقی 🕉
✅ تاریخی مختصر از هند، از دوران باستان تا استعمار توسط بریتانیا کبیر.
#ویدئو
#ادیان_شرقی
🆔 https://eitaa.com/adyan_zendeh
ادامه مباحثی پیرامون ادیان شرقی🚨
🔰 نام هند :
• از رود "سند" با طول بیش از 1600 کیلومتر گرفته شده است.
• نام "سند" هم از واژه بومی "سندو" به معنی "رود" اخذ شده است.
• ایرانیان "سند" را به "هند" و "سندو" را به "هندو" تبدیل کردهاند و این سرزمین را "هند" (به اعتبار رود سند) و هندوستان (به معنی سرزمین رودها) نامیدند.
• انگلیسی هند نیز "ایندیا" (India) است که از واژه یونانی "ایندوس" (Indus) که به رود سند اطلاق میشده گرفته شده است.
• نام هندی کشور هند، "بارته" (Barata)، اسم یکی از قهرمانان اساطیری آن سرزمین است.
🔰 سرزمین هند :
• سرزمینی سبز و خرم است.
• دارای سه رود بزرگ گنگ، جمنا و سند است.
• رشته کوه هیمالیا در شمال هند است.
• حدود 30 ایالت دارد و جز ایالت راجستان (Rajestan) که کویری است، همه سرسبز و خرماند.
• مهمترین ایالت کوهستانی آن : جامو و کشمیر است که به خاطر زیبایی و سرسبزی دلانگیزی که دارد، مردم هند به آن لقب "بهشت روی زمین" دادهاند.
• مساحت هند، تقریبا دو برابر ایران است.
• تا حدود 70 سال پیش پاکستان و بنگلادش فعلی هم جزو هندوستان بود و به دلیل وسعت زیاد این سرزمین "شبه قاره هند" نامیده میشد.
تمدن هند :
• از کهنترین تمدنهای جهان است.
• آثار بدست آمده در دره سند نشان میدهد که ساکنان این دره حدود 2500 سال قبل از میلاد، از زندگی پیشرفتهای در زمان خود برخوردار بودهاند.
• شهرهای آن بنا بر نقشههای اصولی بنا شده بود و دارای خیابانهای عریض و منظم با سیستم فاضلاب و خانههای چند طبقه بودهاند.
• یکی از مهمترین اقوام بومی هند باستان "دراویدیان" Dravidas بودهاند که قبل از هجوم آریاییان در این سرزمین زندگی میکردند و انسانهایی متمدن و صاحب فکر و فرهنگ بودهاند.
○ اکنون این قوم در جنوب هند زندگی میکنند و دارای قدی نسبتا کوتاه، پوستی سیاه و موهای مجعد هستند.
🔰 آریاییان :
• حدود 1500 سال پیش از میلاد از آسیای میانه حرکت کردند و از سلسله جبال هندوکش گذشتند و سرزمین هند را مورد تاخت و تاز قرار دادند.
• پس از استیلا بر بومیان، هند را به تصرف خود درآورده و در آنجا ماندگار شدند و وارث تمدن دره سند شدند.
• آریاییان مردمانی با این ویژگیها بودند :
○ سفیدپوست
○ مردمانی جنگجو
○ تنومند
○ خشن
○ دامدار
○ خانه به دوش
• علاوه بر جنگ با بومیان به دامداری هم پرداخته و فرهنگ و آیین خود را بر آنها تحمیل کردند.
• اقوام بومی هند مانند (دراویدیان) هر چند از نظر فکری و فرهنگی نسبت به آریاییان برتری داشتند، ولی در قوای بدنی و جنگاوری ضعیفتر از آنها بودند. لذا مغلوب آنان شدند.
• آریاییان بعدها در بسیاری از آداب دینی، آیین اجتماعی و شیوه اداره امور مملکتی تحت تاثیر بومیان قرار گرفتند.
🔰 تسلط دیگران بر هند :
• سرزمین هند در طول تاریخ بارها مورد هجوم دیگران قرار گرفته است و بیش از شش قرن تحت سلطه بیگانگان بوده است.
• بیش از پنج قرن (از اواخر قرن دوازدهم میلادی تا اوایل قرن هیجدهم میلادی) حاکمان مسلمان بر آن حکومت کردهاند که سه قرن اول آن متعلق به سلسله ترکان غوری و بیش از دو قرن آن متعلق به سلسله مغولان تیموری بوده است.
• بیش از یک قرن (اواسط قرن 19 تا اواسط قرن 20) تحت تسلط انگلستان بوده است و سرانجام در حدود نیمه قرن بیستم به رهبری مهاتما گاندی به استقلال رسید.
🔰 ویژگیهای دیگر هند :
• به سرزمین عجایب شهرت دارد.
• در طی قرون و اعصار کشور هفتاد و ملت نام گرفته است.
• از نظر معارف باطنی و رازورزانه، شهره آفاق بوده است.
• ادیان و فرق مختلفی در طی سالیان در این گشور در کنار هم زندگی مسالمتآمیزی داشتهاند.
• حدود 75 درصد جمعیت هند، پیرو آیین هندو و حدود 10 درصد مسلمان هستند. باقی جمعیت هند را پیروان مسیحیت، سیکیزم، جاینیزم، بودیسم و ... تشکیل میدهد.
• این کشور بیش از 1500 زبان و لهجه دارد که حدود 15 زبان آن به رسمیت شناخته شده است و پشت اسکناسهای کشور هند، مبالغ به هر 15 زبان نوشته شده است.
○ در حال حاضر زبان آموزشی در هند، زبان انگیسی است. قبل از تسلط انگلیس بر هند، زبان فارسی چنین جایگاهی داشت.
#ادیان_شرقی
🆔 https://eitaa.com/adyan_zendeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
صوتِ صفحهِ بیست و ششم قرآن
همراه با ترجمه💡
بحث از ادیان ابتدایی 🛐
🔰 با سلام خدمت اعضای محترم کانال شناخت ادیان جهان
💠 هفتههای گذشته درباره هشت مورد از عناصر مشترک ادیان ابتدایی (یعنی مانا، سحر و جادو، آنیمیسم، شمنیسم، تابو، تطهیر و کفاره، توتمپرستی و فتیشپرستی) صحبت کردیم.
✅ با استعانت از پروردگار متعال بحث از ۴ مورد آخر از این عناصر را شروع میکنیم :
9⃣ طبیعت پرستی (نیچریسم)
🟢 در هفتههای پیش گفته شد که جاندار پنداری و مانا در میان انسانهای بدوی رواج داشت و این ارتباط بشر با محیط زیست و طبیعت را به شدت تقویت میکرد، به گونهای که انسان خود را از آن جدا نمیدید.
🔵 اما گاهی قداست پدیدههای طبیعی چنان تشدید میشد که به مرحله پرستش میرسید.
🟢 برخی بر این باورند که نمیتوان همه پرستشهای انسان بدوی را با آنیمیسم مرتبط دانست؛ چون آنها خود جسم مادی را هم میپرستیدند و آن را دارای نیروی مانا یا رمزی از یک امر حقیقی میدانستند.
🔵 گاهی پرستش یک شیء ناشی از سه مورد است : یعنی آن شی هم مظهر امر پنهان بود، هم ناشی از نیروی مانا و هم آنیمیسم.
🟢 مثلاً بت پرستی در هند این گونه است که مردم جاهل آن را زنده و فعال میدانند، عدهای دیگر قائل به روح نهفته در آن هستند و دانشمندان با خلوص نیت آن را میپرستند و آن را رمزی از یک حقیقت عالی میدانند.
#چهارشنبه_های_ادیان_باستانی_و_ابتدایی
🆔 https://eitaa.com/adyan_zendeh
طبیعتپرستی ✍
🔵 پرستش مظاهر طبیعت را دارای چهار نوع میدانند :
♦️ یک) سنگپرستی : گاهی یک سنگ به تنهایی و گاه مجموعهای از سنگها پرستش میشد. آنچه در پرستش برای آنان مهم بود، جنس، شکل و ماده ترکیبی سنگ بود. گاهی با هنر دست تغییراتی روی سنگ میدادند و گاهی آن را به همان صورت طبیعی میپرستیدند.
♦️ دو) گیاهپرستی : پرستش گیاهان و درختان در میان همه قبایل و امتها رایج بود. هم اکنون نیز آداب و رسوم مربوط به دعا خواندن هنگام قطع درختان تنومند توسط هیزم شکنان در نواحی شمالی اروپا رایج است.
♦️ سه) جانور پرستی : این آیین عنصر اساسی مذهب اقوام ابتدایی و صورت دیگری از توتم پرستی است. ریشه این پرستش را عقیده به تاثیر فوق العاده حیوانات در زندگی بشر میدانند. داستانها و افسانهها و عقیده به خفاش خون آشام و صورتهای توهمزا مثل آدم گرگی همه در بحث جانور پرستی جای میگیرد.
♦️ چهار) عنصرپرستی : پرستش خاک، باد، آب و آتش (یعنی چهار عنصر اصلی طبیعت) در میان انسانهای گذشته و اقوام بدوی رایج بوده است. آنان آسمان را که سبب همه حوادث طبیعی (مانند باد و طوفان و رعد و برق) است دارای روح و روان غیبی میدانستند. آبها چشمهها چاهها رودها و دریاچهها نیز جایگاهی مهم در میان آنها داشته است.
#چهارشنبه_های_ادیان_باستانی_و_ابتدایی
🆔 https://eitaa.com/adyan_zendeh
0⃣1⃣ آیین قربانی
🔶 واژه قربانی، واژهای عربی از ریشه «قرب» به معنای نزدیک شدن است و همانطور که معلوم است، قربانی برای نزدیکی معنوی به خدایان و نیروهای انجام ماوراءالطبیعه میشود.
🔷 قربانی در نظر ادیان ابتدایی به معنای نزدیکی به موجود برتر و قدرت مطلق یا معبودها و خدایان و بتهای مرسوم میان آنها بوده است.
🔶 چیزی که قربانی میشود باید مظهر ارزش و خلوص باشد، نه استفاده اتفاقی از یک جنس اضافی و مازاد و به اصطلاح روغن چراغ ریخته نباشد.
🔷 آیین قربانی به طور مشترک در میان انسانهای ابتدایی وجود داشت و تاکنون نیز ادامه یافته اما ادیان توحیدی به آن جهت دادند و آن را به کمال حقیقی رساندند.
🔶 انواع قربانی : قربانی در رسوم انسانهای ابتدایی به شیوههای گوناگون انجام میشد :
۱) به صورت انجام دادن کاری ویژه (مانند خوردن آب یا شراب).
۲) به صورت اهدای گیاه و محصولات زراعی و باغداری.
۳) ذبح حیوانات
۴) قربانی کودکان و بزرگسالان، به صورت سر بریدن یا انداختن در آتش یا تیرباران کردن یا درآوردن قلب قربانی.
۵) اعمال خلاف عفت (قربانی عفت)
۶) خودکشی و ایثار نفس
🔷 قربانی برای اقوام ابتدایی آنچنان مهم بود که از خود و خانوادهشان میگذشتند و فدای خدایان میشدند.
🔶 گاهی برای قربانی دست به غارت هم میزدند.
#چهارشنبه_های_ادیان_باستانی_و_ابتدایی
🆔 https://eitaa.com/adyan_zendeh
آیین قربانی ✍
🔷 هدف مراسم قربانی : هدف از قربانی این است که بتوانند نیروهای فوق بشری را رام کنند و به نیازهای خود دست یابند. هدف اصلی قربانی ابراز عشق به خدایان و رسیدن به حاجتهای خود بوده است؛ چون نیروهای فوق طبیعی و قوی و به گونهای بود که امکان به تسخیر درآوردن آنها به صورت عادی یا با سحر و جادو ممکن نبود.
🔶 اندک اندک آیین قربانی تکامل یافت و به گونهای شد که قربانی و ذبح انسان منسوخ، و در قربانی حیوانات منحصر شد. البته هنوز هم در برخی روستاها و مناطق دور افتاده در هند، به دور از چشم پلیس، قربانی انسانی صورت میگیرد.
🔷 قربانی حیوان یا اهدای گیاهان به خدا، همراه با ذکر و دعاهای خاص و اعمالی ویژه بود و برای این کار مکانهایی خاص در نظر گرفته بودند که لازم بود مقدس باشد.
🔶 اندک اندک مناجاتهای جمعی و تشریفات ویژه بر آن افزوده شد و برای انجام درست آیین قربانی لازم بود خواندن ذکر به درستی انجام شود؛ از این رو کاهنان مسئولیت این کار را به عهده گرفتند.
🔷 در قرآن آیین قربانی برای نخستین بار درباره هابیل و قابیل، مطرح میشود که خداوند از هابیل، قربانیاش را میپذیرد و قربانی قابیل را رد میکند.
🔶 این نشان میدهد که قربانی کردن امری فطری و دینی است و خداوند ممکن است قربانی را رد کند یا بپذیرد.
🔷 قربانی باید با ارزش باشد تا قبول شود.
🔶 شاید یکی از وجوه داستان قربانی حضرت اسماعیل(ع) توسط پدرش حضرت ابراهیم (ع) و اشاره به آن در قرآن، این باشد که خداوند متعال خواسته به بشر بفهماند که قربانی انسان کاری شایسته نیست.
#چهارشنبه_های_ادیان_باستانی_و_ابتدایی
🆔 https://eitaa.com/adyan_zendeh
1⃣1⃣ پرستش ارواح نیاکان
⚪️ اندیشیدن دربارۀ نیستی و نابودی مطلق و همیشگی برای بشر بسیار دشوار و وحشتزاست.
⚫️ انسان نمی تواند باور کند که با مرگ کاملاً نابود میشود. همین احساس در میان نیاکان باستانی ما نیز وجود داشته است؛ از این رو جامعه شناسان در تحلیلهای خود بیان کردهاند که تصور
انسانهای ابتدایی بر این بود که مردگان نیز مانند زندگان دارای شوق زندگی و نیاز هستند.
⚪️ برای جلوگیری از حضور مردگان در میان خود تدابیری اندیشیده بودند تا آن ها را در میان
زندگان نبینند؛ برای نمونه برای جلوگیری از ورود آنان به درون اجتماع، آنها را با طناب محکم میبستند و سنگ یا چوبی نوک تیز در سینه آنها فرو میکردند تا به زمین بچسبند.
⚫️ آنها برای تشییع جنازه مردگان نیز برنامهای ویژه داشتند. در برخی کشورها دیده می شود که جنازه مرده را به گونهای حرکت میدهند که سر به سوی عقب و پا به سوی جلو است و به این معناست که راه را به او نشان میدهند.
⚪️ گاهی نیز شخص حامل جنازه به صورت مستقیم حرکت نمیکند تا مرده راه را گم کند و به منزل اول خود برنگردد.
⚫️در برخی مناطق دیگر، اطراف قبر را سد
میزنند یا خاربست بنا میکنند و یا خندق میکنند تا روح مرده در آن جا رفت و آمد نکند.
⚪️ البته گفتنی است که این تدبیرها و احتیاطها درباره امواتی بوده که انتظار بازگشت به زندگی در آنها متصور بوده است؛ مانند کسانی که در اثر بیماری یا تصادف یا افتادن از بلندی مردهاند یا در جوانی یا کودکی از دنیا رفتهاند.
⚫️ اما درباره کسانی که زندگی آنها سرشار از مهر و محبت بوده، قضیه برعکس است؛ چون برای رضایت این اموات که زندگی پر محبتی داشتند، اشیای مورد نیاز و حتی گرانقیمت با آن دفن میکردند و برای آنان هدیه میبردند.
⚪️ آنها معتقد بودند که این مردگان دارای ارواح سودمندند و از آنان انتظار کمک و یاری داشتند. تقدیم هدایا
به اموات، برای جلب کمک یا دوری از پیش آمدن مشکلاتی بوده است که اشاره کردیم.
⚫️ آنها در اهدای هدایا به جایی رسیده بودند که در برخی تمدنها زنان و خدمتگزاران را همراه با میت زنده در گور میگذاشتند یا همراه با مرده میسوزاندند؛ برای نمونه در آفریقا، مردن یک سلطان با کشته شدن صدها مرد و زن همراه بود که باید با سلطان بزرگ دفن میشدند.
⚪️ آنها باور داشتند که افراد بدکار پس از مردن هم همان صفات بد را همراه دارند و صورت شیطان و عفریت در میآیند و برعکس، نیکوکاران چندان مورد احترام قرار میگرفتند که به مرور زمان جنبۀ تقدس مییافتند و در اسطورهها به درجۀ اولوهیت و پرستش میرسیدند. این مرحله وضعیتی را به نام پرستش اجداد پدید می آورد
⚫️ قرآن کریم گاه این وضعیت را نکوهیده و تمسک صرف به نیاکان را مردود شمرده است. این برخورد نشان میدهد که شاید آنها به پدران خود اعتقاد داشتند و در برابر پیامبران خدا به پدران خود تمسک میکردند؛ چون حاضر بودند تنها به این دلیل که پدران آنها چنین گفتند، در برابر حق بایستند و این چیزی جز پرستش نیاکان نبوده است.
#چهارشنبه_های_ادیان_باستانی_و_ابتدایی
🆔 https://eitaa.com/adyan_zendeh
2⃣1⃣ زبان اسطوره
🔴 اسطوره واژهای عربی است که معرب واژه یونانی «ایستوریا» (Istoria) باشد که در زبان انگلیسی به صورت «هیستوری» (History) به معنای تاریخ یا «استوری» (Story) به معنای داستان و خبر درآمده است.
🟢 در فرهنگ معین هم به معنای افسانه، قصه و سخن پریشان و بیهوده است.
🔴 اما اسطوره در اصطلاح روایت یا جلوهای نمادین درباره ایزدان، فرشتگان، موجودات فوق طبیعی و به طور کلی نوعی جهان شناسی است که یک قوم به منظور تفسیر خود از هستی به کار میبندند.
🟢 اسطوره سرگذشتی راست و مقدس است که در زمانی ازلی رخ داده و به گونهای نمادین، تخیلی و وهمانگیز میگوید که چگونه چیزی پدید آمده و هستی دارد یا
چگونه از میان خواهد رفت و در نهایت اسطوره به شیوهای تمثیلی، کاوشگر هستی است.
🔴همچنین گفته شده است که اسطورهها داستانهایی هستند که میخواهند معانی مهمی را در زمینه خاستگاه جهان، خاستگاه قبیله، معنای مرگ یا راه رستگاری یا رهایی بیان کنند.
🟢 اسطورهها اغلب با زبانی نمادین و بیشتر درباره آیینها وصف میشوند و معمولاً تبیینهایی برای اعمال و باورهای یک گروه دینی ارائه می کنند.
🔴 ریشه اساطیر اولیه را میتوان در خوابها و رؤیاها جست و جو کرد که آن را بارها بیان کردهاند تا به وسیله آن برای آغاز و علل معانی امور، دلیل و سببی بیابند.
#چهارشنبه_های_ادیان_باستانی_و_ابتدایی
🆔 https://eitaa.com/adyan_zendeh
زبان اسطوره ✍
🟢 همچنین ممکن است اسطورهها این گونه شکل گرفته باشند که در یکی از روزهای آغازین از کسی که قوه تخیلی نیرومند داشته سؤالاتی پرسیده باشند و پس از آن همان شخص با تصور و خواب و خیال خودش، پاسخهایی برای آن تراشیده باشد. برخی از پرسشهای آن فرد میتواند چنین باشد که چگونه آسمان برافراشته شده است؟ جهان را چه کسی آفرید؟ آدم اولی از کجا آمد؟
🔴 گاهی نیز پندارهای کودکانه از رخدادهای عالم سبب پیدایش یک اسطوره شده است؛ برای نمونه به داستان تصور چگونگی پیدایش زلزله توجه کنید : تصور کنید زلزله در منزل اتفاق میافتد و کودک از مادر میپرسد که این چه بود؟ در حالی که هر دو به سرعت از اتاق بیرون میروند مادر پاسخ میدهد زمین لرزه بود. کودک میپرسد از کجا آمده؟ میگوید از زیر خانه. پس از گذشت ساعتی در همان روز که دوباره زلزله روی میدهد و کودک به یاد گفته مادر میافتد، در عالم خیال تصور میکند که زمین لرزه مانند یک خوک پرواری بسیار بزرگ در زیر زمین است و چون همیشه در زباله و خاکروبه به سر میبرد، بدن او میخارد و برای آن که آن گرد و کثافت را از بدن خود بتکاند پشت خود را بلند کرده و به شدت میجنباند و زمین میلرزد. همین ممکن است بعدها به صورت داستانی برای نسلها تعریف شود و اسطوره زمینلرزه را شکل دهد.
🟢 نقل کنندگان چنین روایتی میگویند که نقل این اسطوره ها کارکردی ویژه هم داشته است برای برخی افراد سبب کاهش رنج یا اعتراض به امور نامطلوب و غیر عادلانه و یا باعث آرامش فکری میشده است.
#چهارشنبه_های_ادیان_باستانی_و_ابتدایی
🆔 https://eitaa.com/adyan_zendeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
صوتِ صفحهِ بیست و هفتم قرآن
همراه با ترجمه💡
بحث از عرفان های نوظهور🚨
تقسیم بندی عرفان های نوظهور⏺
🔹آنچه در نوشتار این هفته و
هفته آینده بیان خواهد شده ارائه
دسته بندی جدیدی بر مبنای رفتار عملی گروهها و جریانها است که جهت گیری کلی هرگروه را در سلوک عملی روشن میکند⚡️
🔹به عبارت روشن تر مبنای این دسته بندی، رفتار و هدف رفتاری است نه
بینش و نگرش اعتقادی♊️
🔹معنویت های نوظهور از منظر رویکرد
رفتاری و جهت گیری عملی در
هفت عنوان قابل دسته بندی هستند:
1⃣آیین های روان شناختی
2⃣مکاتب هنری
3⃣آیینهای جادو مدار
4⃣آیینهای جنسی
5⃣آیینهای درمانی
6⃣آیینهای رؤیا محور
7⃣آیینهای ورزشی
🔹نکته قابل ذکر اینکه عرفان های مذکور همگی معنویت خالص نیستند
و این گونه نیست که در این جریانات فقط و فقط شعار معنویت و عرفان مطرح باشد
و از ابتدا خود را معنویت بنامند✅
🔹اما قدر مشترک همگی استفاده از آموزه های معنوی و ترکیب نمودن معنویت با مفاهیم دیگر است.
به عبارت روشن تر همه این مکاتب دستی در باطن گرایی و معنویت خواهی دارند. بدیهی است همه این مکاتب به یک میزان به معنویت نپرداخته اند
پاره ای کمتر و پاره ای به گونه پررنگی
خود را به رنگ معنویت آراسته اند
از این رو بهره این مکاتب از معنویت متفاوت است.🔃
#پنجشنبه_های_عرفان_نوظهور
🆔 https://eitaa.com/adyan_zendeh
بحث از عرفان های نوظهور🚨
1⃣عرفانهای روان شناسانه:
🔹عرفانهای روان شناسانه جریانهای
متأثر از روان شناسی جدید هستند
که به صورت پررنگی از آموزه های
روان شناسی درتعلیمات خویش
بهره گرفته اند.📝
🔹این جنبش که هم اکنون فراگیرترین و گسترده ترین جریان معنویت گرا در ایران است مفاهیمی همچون شادی
هیجان های مثبت-آرامش و مثبت اندیشی را با مفاهیم روحی و معنوی ترکیب کرده است و تلاش دارد تا سبک زندگی جدیدی را عرضه کند شاخصه اصلی این سبک زندگی احساس موفقیت و بهره مندی از حس معنوی و در نتیجه رضایتمندی روحی و باطنی میباشد♻️
🔹یکی از علل پیدایش عرفانهای روان شناسانه شکل گیری شاخه های جدیدِ علمی در روان شناسی است که تلاش دارد علوم روانشناختی را از شکل موجود خارج و به سمت معنویت خواهی سوق دهد.🔆
🔹امروزه کتابهای مربوط به این جنبش با طرح شعارهایی همچون
جادوی تفکر مثبت✔️
قدرت درون✔️
زندگی موفق✔️
راز تحول✔️
معجزه✔️
تفکر✔️
تحول معنوی✔️
و مفاهیمی از این دست به صورت چشمگیری در گیشه کتابفروشی ها
به چشم می خورد
اگرچه این کتابها همگی از مفاهیم
روان شناسی بهره برده اند،
اما به
شکل برجسته ای به بینش معنوی تحولات روحی و راهکارهای باطنی
همچون
مدیتیشن و مراقبه پرداخته اند
و با تکیه بر اصل قانون جذب به باطن گرایی معناخواهی روی آورده اند.🛐
#پنجشنبه_های_عرفان_نوظهور
🆔 https://eitaa.com/adyan_zendeh
بحث از عرفان های نوظهور🚨
2⃣مکاتب هنری:
🔹دسته دیگر از معنویتهای جدید در کشور جریانهای هنری است که با هدف کسب انرژی بیشتر و استفاده از این قوه تعلیمات و آموزشهایی را به کار می گیرند
هماهنگی و همسویی میدانهای
انرژی بدن با هم و نیز با میدان انرژی سراسری در کیهان هدف اصلی این دسته
از آیین هاست.🔰
مثال واضح برای این نوع فنگ شویی واستو شاسترا و بادی آرت است.
واستو شاسترا یا معماری ودائی دانشی است که در زمینه قوانین طبیعت
تأثیرات این قوانین بر زندگی انسان
سخن میگوید ✅
این آیین مدعی است کارخانه هایی که
در حال ورشکستگی هستند واحدهای مسکونی که فاقد شادی میباشند و بیمارانی که بیماری آنها نیاز به بهبودی سریع دارد،
با استفاده از اسلوبهای معنوی که در رنگها و نور و صدا نهفته است میتوانند به وضعیت مطلوب دست یابند.🔱
🔹بادی آرت که به هنر بدن نیز شهرت دارد مرامی معنوی است که با هدف پرهیز از انرژیهای منفی و نیروهای ،شر گونههایی از خالکوبی و تاتوی کهن را با اجزای بدن پیوند میزند
این هنر روحی از آنجا که معتقد است نقوش روی بدن و برجستگیهای ضابطه مند باعث رهایی از شر و بدی میشود
«حرز همراه» نام گرفته است✍
🔹بادی آرت در سرزمین کهن هند و مصر رواج داشته و با عقاید ایشان ممزوج شده است.
#پنجشنبه_های_عرفان_نوظهور
🆔 https://eitaa.com/adyan_zendeh
بحث از عرفان های نوظهور 🚨
3⃣ عرفان های جادو مدار
🔹آیین های جادویی مکاتب و
عرفان هایی هستند که بر محور آیین
و مناسک جادویی و تقدس بخشی
به جادو بنا شده اند⚡️
🔹و مناسک جادویی را به مثابه بخشی
از زندگی معنوی و تحول روحی
مثبت پذیرفته اند
نمونه روشن این آیینها
🔸پائولو کوئلیو
🔸عرفان سرخ پوستی
🔸مكتـب لامائیسم
🔸مرام شیطان پرستی
هستند که طرفداران خاص خود را دارند
#پنجشنبه_های_عرفان_نوظهور
🆔 https://eitaa.com/adyan_zendeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
صوتِ صفحهِ بیست و هشتم قرآن
همراه با ترجمه💡