📌 ۱۱ تیر به بهانهء روزِ بزرگداشتِ صائب تبریزی:
✍🏽 تحقیقاً نمیتوان گفت صائب تا چه حد براه مولوی افتاده و تا چه اندازه از وی رنگ پذیرفته است، ولی از تجلیل و تکریمی که بیدریغ دربارۀ این صوفی بزرگ روا داشته میتوان یقین کرد که هم مثنوی را خوانده و فهمیده و معانی آن را درک کرده و هم دیوان غزلیّات او را زیر و رو کرده و گویی صددرصد آنها را منطبق با آنچه در ذهن داشته دیده است و این حسن عقیدت در ادبیات عدیدۀ او دیده میشود. (ص۱۴۹)
✍🏽 در میدان اخلاق و تأملات اجتماعی، صائب غنی است و نکتههای ارزنده و عبرتانگیز فراوان دارد بحدّی که میتوان مجموعۀ آنها را آینۀ عصر صائب و بازتاب اندیشهاش دانست. (ص۲۱۲)
✍🏽 این امتیاز را میتوان برای صائب شناخت که با زندگانی، بیشتر تماس دارد و حتی میتوان گفت مضمونهای بدیع خود را از حوادثِ زندگی و مشهوداتِ روزانه گرفته است و دلیل روی آوردن مردم به وی نیز همین است. علاوه برجنبههای روحانی درس اخالق و عبرت گرفتن از حوادث و پیروی از ملکاتِ اخالقی در دیوان وی گسترده است و همۀ آنها به زبانی گفته شده است که دریافتش دشوار نیست. تک بیتهای وی به منزلۀ کلماتِ قصار و حاوی حکمتِ عملی است از اینرو بسیاری از آنها حکم ضربالمثل پیدا کرده است پس اگر ادیب شوروی او را قهرمانِ سبک هندی گفته است چندان بیراه نیست. (ص۳۱)
#میرزامحمدعلیصائبتبریزی
📝 نگاهی به صائب؛ علی دشتی؛ زیرِ نظر مهدی ماحوزی؛ اساطیر؛ ۱۳۶۴
________________
✅ لینک ثبت نام #کارشناسی_ارشد ویژه طلاب:
🌐 http://azmoon.urd.ac.ir
♨️ ارتباط با ما:
📱 09945704331
🆔 @admin_adyan_va_erfan
┏━━━━━━━━━━━━━━━🕊┓
https://eitaa.com/adyanerfan
┗🔶🔷━━━━━━━━━━━━━┛
🔰 به بهانه سالروز عید مباهله؛ یادداشتی از آیت الله جوادی آملی تقدیم میگردد:
💠 جریان «مباهله» مستحضرید که یک معجزه خالده الهی است؛ یعنی امروز هم اگر کسی آن توفیق را بیابد و آن طهارت روح را تحصیل کند، میتواند مباهله کند. در مسیحیت سخن از «تثلیث» بود، در کلیمیت سخن از «تثنیه» بود؛ ﴿لَقَدْ كَفَرَ الَّذینَ قالُوا إِنَّ اللَّهَ ثالِثُ ثَلاثَة﴾، یا درباره یهود گفته شد: ﴿وَ قالَتِ الْیهُودُ عُزَیرٌ ابْنُ اللَّه﴾. آنهایی که گرفتار تثنیه بودند «عُزیرٌ ابْنُ اللَّه»ی بودند، اینها که گرفتار تثلیث بودند «عیسی إبْنُ اللَّه»ی شدند. قرآن کریم براهین توحیدی اقامه کرد و ثابت کرد که نه عُزیر، إبن الله است و نه مسیح؛ برهانی که قرآن اقامه میکند این است که ﴿إِنَّ مَثَلَ عِیسَی عِندَ اللّهِ كَمَثَلِ آدَمَ خَلَقَهُ مِن تُرَاب﴾، ذات أقدس الهی مسیح را با قدرت غیبی خود مواد اولیهاش را ولو در دستگاه درونی مریم(سلام الله علیها) ساخت، ولی ﴿ثُمَّ قَالَ لَهُ كُن فَیكُونُ﴾، جریان روح را در جریان آدم و جریان مسیح و سایر انسانها که مربوط به عالم تجرّد است با ﴿كُن فَیكُونُ﴾ یاد میکند. فرمود: ﴿إِنَّ مَثَلَ عِیسَی عِندَ اللّهِ كَمَثَلِ آدَمَ خَلَقَهُ مِن تُرَابٍ ثُمَّ قَالَ لَهُ كُن فَیكُون﴾. این مضمون در قرآن کریم به صورتهای گوناگون آمده است، در آیه شصت سوره مبارکه «آل عمران» و بعد 61 به بعد این جریان «مباهله» مطرح است. با مسیحیهای نجران برهان اقامه کرد که در جریان حضرت آدم برای شما مسلّم است که او پدری نداشت و مادری نداشت، ولی با این حال «إبن الله» نبود، او مخلوق خدا و «عبدالله» است. عیسی(سلام الله علیه) هم مخلوق خداست و «عبد الله» است، نه «الله» است و نه «إبن الله». این برهان را اقامه کردند.
💠 وقتی برهان در آنها اثر نکرد، فرمودند اثر عملی دارد و آن «مباهله» است. خدای سبحان به پیامبرش(علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) دستور بِهال داد، فرمود به آنها بگو ما چنین مباهله میکنیم و راه مباهله هم این است که ما فرزندانمان و دخترانمان و مردانمان را دعوت میکنیم، شما هم همین کار را بکنید. این را در جریان روز قبل گفت و آنها هم پذیرفتند. فردا که شد دیدند وجود مبارک رسول گرامی(علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) حسین بن علی(صلوات الله و سلامه علیه) را در آغوش گرفت، دست امام حسن(سلام الله علیه) را گرفت، فاطمه زهرا(سلام الله علیها) پشت سر و امیرالمؤمنین(سلام الله علیه) هم در کنار او، اینها پشت سر پیامبر بودند. فرمود: ﴿نَدْعُ أَبْنَاءَنَا وَ أَبْنَاءَكُمْ﴾؛ یعنی حسن و حسین(سلام الله علیهما) را ما آوردیم و شما هم فرزندانتان را بیاورید، ما دخترانمان شما دخترانتان، ما کسانی هم که به منزله جان ما هستند را میآوریم شما هم همچنین؛ این برای آن است که ریشه این خانوادهای که داعیه دروغ دارند قطع بشود ﴿ثُمَّ نَبْتَهِل فَنَجْعَلْ لَعْنَةَ اللّهِ عَلَی الْكَاذِبِینَ﴾.
____________
✅ لینک ثبت نام #کارشناسی_ارشد ویژه طلاب:
🌐 http://azmoon.urd.ac.ir
♨️ ارتباط با ما:
📱 09945704331
🆔 @admin_adyan_va_erfan
┏━━━━━━━━━━━━━━━🕊┓
https://eitaa.com/adyanerfan
┗🔶🔷━━━━━━━━━━━━━┛
📣📣📣📣📣📣📣📣📣
📌 طلاب محترم پذیرفته شده آزمون اختصاصی دانشگاه ادیان و مذاهب در مقطع #دکتری
🔴 لطفاً توجه بفرمایید:
فردا و پس فردا (۱۳_۱۴تیرماه) زمان برگزاری مصاحبه ها می باشد
هدایت شده از ادیان و عرفان
📣 به همت دانشکده عرفان برگزار میشود:
📜 دوره «آشنایی با تصوف و عرفان اسلامی»
❗️ویژه طلاب و دانشجویان سراسر کشور
➖ با سخنرانی استادان:
🎙 دکتر رضا الهی منش:
* جایگاه انسان در هستی، از نگاه قرآن با رویکرد عرفانی
🎙 دکتر امیر جوان آراسته:
* مولانا و دنیای معاصر
🎙 دکتر محمد انصاری اصل:
* درآمدی به سیمیولوژی(نشانه شناسی) عارف
🎙 دکتر احسان جندقی:
* تصوف و جهاد با کفار؛ شروعی برای تصوف در اسلام
📌 مزایای دوره:
🔻بهرهمندی از اساتید مجرب حوزه و دانشگاه
🔻آشنایی علمی و کاربردی با تصوف و عرفان اسلامی
🔻ارائه گواهی حضور در دوره
🔻اولویت جذب برای پذیرش در تحصیلات مقطع کارشناسی ارشد ویژه طلاب
⏰ زمان: 13 تیر ماه 1403 از ساعت 8 الی 12
🏷 مکان: قم، پردیسان، دانشگاه ادیان و مذاهب، سالن شهید بهشتی
📝 جهت ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر به آیدی زیر مراجعه بفرمایید
@farhangiadyan
┏━━━━━━━━━━━━━━━🕊┓
https://eitaa.com/adyanerfan
┗🔶🔷━━━━━━━━━━━━━┛
🔴🔔🔴🔔🔴🔔🔴
▪️قابل توجه متقاضیان ورود به مقطع #دکتری
☑️ نتایج مصاحبه ها:
➖ برای داوطلبین آزمون سازمان سنجش از طریق سایت سازمان
➖ برای طلاب پذیرفته شده در آزمون اختصاصی از طریق سایت دانشگاه
اطلاع رسانی خواهد شد.
┏━━━━━━━━━━━━━━━🕊┓
https://eitaa.com/adyanerfan
┗🔶🔷━━━━━━━━━━━━━┛
67.18M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰 Exploring Sufism and Philosophy in Shia Seminaries by Dr Seyed Amir Hossein Asghari
💢 کلیپ به زبان انگلیسی می باشد
💢 قابل استفاده برای علاقه مندان زبان دان به مطالعه در خصوص تصوف
┏━━━━━━━━━━━━━━━🕊┓
https://eitaa.com/adyanerfan
┗🔶🔷━━━━━━━━━━━━━┛
▪️راز هایی وجود دارند که صرفا از طریق ایمان و کشف قابل دریافتند و دیگران از جمله فلاسفه را بدانها راهی نیست.
✍🏽 مایستر اکهارت
▪️ هانری کربن در کتاب « Bibilotheque de idea en islam iranian » آورده است که در دیدار با علامه طباطبائی گوشه از آثار عارف بزرگ مسیحی مایستر اکهارت را ترجمه و به ایشان ارائه کرده است و ایشان به آثار اکهارت ابراز علاقهٔ فراوان کرده و آن ها را بسیار پسندیده است.
#دانشکده_ادیان
__________________
✅ لینک ثبت نام #کارشناسی_ارشد ویژه طلاب:
🌐 http://azmoon.urd.ac.ir
♨️ ارتباط با ما:
📱 09945704331
🆔 @admin_adyan_va_erfan
┏━━━━━━━━━━━━━━━🕊┓
https://eitaa.com/adyanerfan
┗🔶🔷━━━━━━━━━━━━━┛
🔰 اهمیت آکادمیک و مطالعاتی گرایشهای #ادیانی_و_عرفانی
🔴 دانشجویان در گرایشهای ادیان و عرفان به بررسی تاریخ ظهور و گسترش ادیانی که هنوز پیروان زیادی دارند، میپردازند و عقاید، احکام و اخلاق هر دین را پژوهش میکنند و به درک مواضع مشترک هر دین اشراف پیدا میکنند.
تحلیل تاریخچه و شکلگیری دینها، بررسی نظریات و مذاهب دینی، مطالعه سنتها، کتب مقدس، زندگی پیامبران و شخصیتهای مذهبی، موضوعات متافیزیکی و خداشناسی از جمله موضوعات مورد بررسی در این رشتهها هستند.
🟠 دانشجویان مشغول به تحصیل در این گرایشها به دلیل بررسی مسائلی همچون تعریف خدا، معنای حیات و مرگ، عدالت و بیعدالتی، نظریات مورد قبول و نامور در تاریخ، نقد و تحلیل ادیان و فرهنگهای دین، چالشهای معاصر و …، درک عمیقی از فرهنگهای مختلف دینی و غیردینی پیدا میکنند.
🟡 گرایشهای ادیان و عرفان شامل جوانب مختلفی از مطالعات دینی است. بسیاری از دانشجویان این گرایشها به عنوان مطالعهکنندگان و شناسایی کنندگان آثار دینی، نظریات و خطبات، ادعیه و دعاها، تحلیلگران قوانین و نظام حقوقی دینی، متخصصان زبانشناسی دینی، محققان مختصر، طراحان و برنامهریزان در زمینه مطالعات دینی شغل پیدا میکنند
#دانشکده_ادیان
#دانشکده_عرفان
______________
✅ لینک ثبت نام #کارشناسی_ارشد ویژه طلاب:
🌐 http://azmoon.urd.ac.ir
♨️ ارتباط با ما:
📱 09945704331
🆔 @admin_adyan_va_erfan
┏━━━━━━━━━━━━━━━🕊┓
https://eitaa.com/adyanerfan
┗🔶🔷━━━━━━━━━━━━━┛