✡ مولانا و داستان «وزیر یهودی» (٢)
1⃣ در این زمان مسیحیان به ١٢ گروه تقسیم میشدند که در رأس هر دسته امیری بود و جملگیِ ایشان و قومشان وزیر را رهبر معنوی خود میدانستند.
2⃣ وزیر بهدستور شاه ابتدا برای هر یک از سران ١٢گانهی فوق طوماری از احکام عیسی نوشت که با طومار دیگری متناقض بود و بدینسان در میان مسیحیان تفرقه انداخت و ایشان را به ١٢ جناح معارض و معاند بدل کرد:
🔸 ساخت طوماری بهنام هر یکی
🔸 نقش هر طومار دیگر مسلکی
🔹 حکمهای هر یکی نوعی دگر
🔹 این خلاف آن ز پایان تا به سر
🔸 در یکی راه ریاضت را و جوع
🔸 رکن توبه کرده و شرط رجوع
🔹 در یکی گفته ریاضت سود نیست
🔹 اندرین ره مَخلَصی جز جود نیست
🔸 در یکی گفته که جوع و جود تو
🔸 شرک باشد از تو با معبود تو
3⃣ چون وزیر از طریق این طومارهای متناقض اسباب تفرقه در مسیحیان و انشعاب ایشان به فرقهها و جناحهای متخاصم را فراهم ساخت، مکر نهایی را آغاز نمود:
4⃣ او بهناگاه دست از موعظه برداشت و در خلوت به ریاضت نشست. روزها گذشت، مریدان به تب و تاب افتادند و از فراق وی لابه و زاری سر دادند:
🔸 خلق دیوانه شدند از شوق او
🔸 از فراق حال و قال و ذوق او
🔹 لابه و زاری همی کردند و او
🔹 از ریاضت گشته در خلوت دو تو
5⃣ سرانجام، مریدان دست تضرع به سوی او برداشتند که ما را از فیض خود محروم نکن:
🔸 از سر اکرام و از بهر خدا
🔸 بیش از این ما را مدار از خود جدا
🔹 ما چو طفلانیم و ما را دایه، تو
🔹 بر سر ما گستران آن سایه، تو
🔸 ما به گفتار خوشت خو کردهایم
🔸 ما ز شیر حکمت تو خوردهایم
🔹 الله الله این جفا با ما مکن
🔹 خیر کن، امروز را فردا مکن
6⃣ وزیر پاسخ میدهد که جانم با شماست لیک این خلوت و ریاضت بهدستور عالم غیب است و چارهای ندارم:
🔸 من نخواهم شد از این خلوت برون
🔸 زآنک مشغولم به احوال درون
.@adyanoerfann
✡ مولانا و داستان «وزیر یهودی» (٣)
1⃣ اصرار سران ١٢گانهی مسیحیان مکرر میشود و اِبرام وزیر در نشکستن خلوت و ریاضت استوار و پا برجا است. تا سرانجام به مریدان پیام میدهد که قصد رخت بربستن از این جهان و سفر به نزد عیسی دارد:
🔸 که مرا عیسی چنین پیغام کرد
🔸 کز همه یاران و خویشان باش فرد
🔹 روی در دیوار کن، تنها نشین
🔹 وز وجود خویش هم خلوت گزین
🔸 الوداع ای دوستان من مردهام
🔸 رَخت بر چارُم فلک بر بُردهام
🔹 پهلوی عیسی نشینم بعد از این
🔹 بر فراز آسمان چارُمین
2⃣ وزیر سپس یکایک رهبران دوازدهگانه مسیحیان را فرامیخواند، در تنهایی هر یک را خلیفهی خویش میکند و فرمان میدهد که هرکسِ دیگر مدعی خلافت شد او را بیهیچ تردید بکُش یا زندانی کن:
🔸 وآنگهانی آن امیران را بخواند
🔸 یک به یک تنها به هر یک حرف راند
🔹 گفت هریک را بدینِ عیسوی
🔹 نایب حق و خلیفه من تویی
🔸 وآن امیرانِ دگر اتباع تو
🔸 کرد عیسی جمله را اشیاعِ تو
🔹 هر امیری کو کِشَد گردن، بگیر
🔹 یا بکُش یا خود همی دارش اسیر
🔸 لیک تا من زندهام این وا مگو
🔸 تا نمیرم این ریاست را مجو
3⃣ سپس، وزیر چهل روز دیگر در خلوت نشست و سرانجام خود را کشت:
🔸 بعد از آن چل روز دیگر در ببست
🔸 خویش کُشت و از وجود خود بِرَست
4⃣ بعد از مرگ وی غوغا و فتنه در میان مسیحیان افتاد و اُمَرا و اتباعشان، که هریک خود را طبق فرمانها و طومارهای وزیر، خلیفهی بر حق میدانستند، به قتل و هدم یکدیگر مشغول شدند:
🔸 چونک خلق از مرگ او آگاه شد
🔸 بر سر گورش قیامتگاه شد
🔹 خلق چندان جمع شد بر گور او
🔹 مو کنان جامه دران در شور او
🔸 بعدِ ماهی گفت خلق: ای مهتران
🔸 از امیران کیست بر جایش نشان
🔹 یک امیری زان امیران پیش رفت
🔹 پیش آن قوم وفااندیش رفت
🔸 گفت اینک نایب آن مرد، من
🔸 نایب عیسی منم اندر زمن
🔹 اینک این طومار برهان مناست
🔹 کین نیابت بعد از او مال مناست
🔸 آن امیر دیگر آمد از کمین
🔸 دَعویِ او در خلافت بُد همین
🔹 آن امیرانِ دگر یک یک قطار
🔹 برکشیده تیغهای آبدار
🔸 هر یکی را تیغ و طوماری بهدست
🔸 در هم افتادند چون پیلانِ مست
🔹 صد هزاران مردِ ترسا کشته شد
🔹 تا ز سرهای بریده پُشته شد
🔸 تخمهای فتنهها کو کشته بود
🔸 آفت سرهای ایشان گشته بود
5⃣ بدینسان، انهدام مسیحیان، که با سرکوب و جنگ و خونریزیِ «شاه یهودیه» ممکن نشده بود، با خدعهی وزیر او به فرجام رسید!
.@adyanoerfann
✡ مولانا و داستان «وزیر یهودی» (۴)
🎯 یهود؛ بازندهی نهایی
1⃣ مولانا، بهرغم این مکر شیطانیِ عجیبِ شاه و وزیر #یهودی، ایشان را احمق و جاهل و بازندهی نهاییِ بازی میداند که بهظاهر در آن برندهاند، زیرا از حکمت و "سببسوزی" خداوند غافلاند:
🔸 همچو شَه نادان و غافل بُد وزیر
🔸 پنجه میزد با قدیمِ ناگزیر
🔹 با چنان قادرْ خدایی کز عدم
🔹 صد چو عالَم هست گرداند به دَم
🔸 صد چو عالِم در نظر پیدا کند
🔸 چون که چشمت را به خود بینا کند
🔹 صد هزاران نیزهی فرعون را
🔹 درشکست از موسیئی با یک عصا
🔸 صد هزاران طبِّ جالینوس بود
🔸 پیش عیسی و دَمَش افسوس بود
🔹 صد هزاران دفتر اشعار بود
🔹 پیش حرف امییاش عار بود
🔸 با چنین غالبْ خداوندی کسی
🔸 چون نمیرد گر نباشد او خَسی
🔹 بس دل چون کوه را انگیخت او
🔹 مرغ زیرک با دو پا آویخت او
🔸 چند گویی من بگیرم عالَمی
🔸 این جهان را پُرکنم از خود هَمی
🔹 گر جهان پُر برف گردد سر به سر
🔹 تابِ خُور بگدازدش با یک نظر
🔸 وزر او و صد وزیر و صد هزار
🔸 نیست گرداند خدا از یک شرار
🔹 عین آن تخییل را حکمت کند
🔹 عین آن زهرآب را شربت کند
🔸 آن گمانانگیز را سازد یقین
🔸 مِهرها رویاند از اسباب کین
🔹 پرورد در آتش ابراهیم را
🔹 ایمنیِ روح سازد بیم را
🔸 از سببسوزیش من سوداییم
🔸 در خیالاتش چو سوفسطاییم
.@adyanoerfann
✡ مولانا و داستان «وزیر یهودی» (۵)
🎯 وظیفهی ما چیست؟
1⃣ و سرانجام، پیام حکیمانهی مولانا توجه به "موش"هایی است که مدام، انبارِ اندوختهها و حاصل تلاش ما را تهی میکنند!
2⃣ ما بیتوجه به ایشان، باز انبار خود را پر میکنیم و دگر باره آن را تهی مییابیم!
3⃣ بهعبارت دیگر، "دفع شَرّ موش" اولویّتی است که بدون انجام آن نمیتوان به هیچ اقدام سازنده پرداخت:
🔸 ما درین انبار گندم میکنیم
🔸 گندمِ جمعآمده گم میکنیم
🔹 مینیندیشیم آخر ما به هوش
🔹 کین خلل در گندمست از مکر موش
🔸 موش تا انبار ما حفره زدست
🔸 وز فنش انبار ما ویران شدست
🔹 اوّل ای جان دفع شَرّ موش کن
🔹 وآنگهان در جمع گندم جوش کن
@adyanoerfann
📚 چاپ کتاب: «گزارش یک دوران: سیسال زندگی یهودیان ایرانی»، نوشته: «هارون یشایایی» از شخصیتهای مهم یهودی معاصر، بهانهاى شد تا نگاهی دوباره داشته باشیم به تاریخ معاصر یهودیان ایرانی. لذا قصد داریم در سلسله گزارشهایی، گوشهای از مطالب قابل توجه این کتاب را به اطلاع شما خوانندگان عزیز برسانیم. قسمت اول این گزارش را چند ماه قبل منتشر کردیم. دوستانی که موفق به مطالعهی آن نشدهاند میتوانند در آدرس زیر مطالعه کنند:
👉 http://jscenter.ir/other-topics/jewish-celebrities/10412
@adyanoerfann
✡ یهودیان ایران در دوران مبارزه علیه رژیم پهلوی (١)
1⃣ آقای #هارون_یشایایی در ادامهی کتاب و ذیل عنوان «ورود به دورانی جدید» مىنویسد:
2⃣ بعد از وقایع ۱۷ شهریور ۱۳۵۷ در تهران که تظاهرات مردم به خشونت گرائید و نقطه آغاز انقلاب و #نشانه_سقوط رژیم پهلوی بود، گروهی از #جوانان_کلیمی به فعالیتهای انقلابی جذب شدند و در این ارتباط سازماندهی مناسب را بهوجود آورده و اعلام موجودیت کردند و محوریت و مسؤولیت فعالیتهای بعدی را سالها به عهده گرفتند.
3⃣ از مهمترین وقایع قابل ذکر، شرکت #کلیمیان_ایران در تظاهرات اربعین، (دیماه ۱۳۵۷)!! بود که بزرگترین تظاهرات خیابانی قبل از پیروزی انقلاب است و غیرمسلمانان مخصوصاً #یهودیان در آن شرکت داشتهاند و این حضور و مشارکت یهودیان، در جریان انقلاب و در رسانههای داخلی و جهانی بازتاب گستردهای یافت.
✍ [اندیشکده: متأسفانه برخلاف بسیاری از اقوام و اقلیتها، #یهودیان_ایران که در دوران سیاه ستمشاهی از #نفوذ فراوان در دربار پهلوی برخوردار بودند، «کمترین» همراهی را با حرکت انقلابی مردم داشتند. حضور #دیرهنگام یهودیان در بین مردم (که اعتراف به آن در کلمات جناب یشایایی آشکار است)، آنهم بعد از آشکار شدن #نشانههای_سقوط پهلوی، خود نشان از این ناهمدلی دارد!]
@adyanoerfann
✡ یهودیان ایران در دوران مبارزه علیه رژیم پهلوی (٢)
📖 ادامهی مطالب جناب یشایایی:
1⃣ تجربهٔ شرکت در تظاهرات اربعین ۱۳۵۷ برای مدیریت کمتر سازمان یافته در جامعهٔ #کلیمیان_ایران آموزنده و راهگشا بود، اول آنکه کلیمیان ایران پی بردند اعتقادات اسلامی، انقلابی و روحیهی مبارزهجویانه در میان مردم ایران در آن شرایط نباید موجب جدایی یا ترس آنها از هموطنانشان باشد.
2⃣ نتیجهٔ دیگرِ مشارکت #یهودیان در تظاهرات اربعین ۱۳۵۷ #آشنایی و #ارتباط با بدنهٔ #فعالان_سیاسی طرفدار انقلاب در طیفهای مختلف بود، #این_کسان در جریان انقلاب و بعد از استقرار جمهوری اسلامی ایران، #مسؤولیتهای_متعدد را در نظام جمهوری اسلامی ایران عهدهدار شدند و در بسیاری موارد ما را راهنمایی کرده و فضای رابطه کلیمیان ایران را در سالهای بعد از انقلاب اسلامی آرام و صمیمانه کردند.
3⃣ هرچند متأسفانه در سالهای اخیر با طرح مسئله #انکار_هولوکاست از طرف بعضی مقامات دولتی، آن روحیهٔ حاصل از فضای انقلاب با هیاهوی بسیار تا حدودی مخدوش شد.
✍ [اندیشکده: اولاً: بد نیست نهادهای مربوطه در مورد این #آشنایان و #رابطها تحقیقاتی داشته باشند تا معلوم شود که چه کسانی بوده و چه انگیزههای احتمالی داشتهاند! ثانیاً: بعد از اثبات دروغ بودنِ ادعای #هولوکاست (که گوشهای از اسناد این دروغ بیشرمانه را میتوانید در مقالات شاخهی هولوکاست سایت ما مطالعه کنید)، جناب یشایایی بهتر است بجای طلبکاری و دستِ پیش گرفتن، لااقل به نمایندگی از یهودیان ایران، بخاطر بیش از هفتاد سال دروغگفتن به جامعهی جهانی، عذرخواهی کنند!]
✅@adyanoerfann
✡ یهودیان ایران در دوران مبارزه علیه رژیم پهلوی (٣)
📖 ادامهی مطالب جناب یشایایی:
1⃣ بعد از پیروزی انقلاب نیز در موارد بسیار #یهودیان در تظاهرات خیابانی به مناسبتهای مختلف شرکت میکردند و این مشارکت نتیجه مفید و مؤثر داشت که همچنان ادامه دارد.
2⃣ ازجمله میتوان به شرکت در راهپیماییهای #روز_قدس اشاره کرد که هر سال برگزار میشود، هدف مدیران و مردم #یهودی در اینگونه اقدامات اولاً همراهی با سایر هموطنان خود و نزدیک شدن با آنها بود، ثانیاً با شرکت در این تظاهرات شعارهایی که از طرف یهودیان داده میشد تأکید بر جدایی #یهودیت از اقدامات دولتمردان #کشور [!!] #اسرائیل [!!] و صهیونیستها بود و برای همزیستی بین یهودیان و مسلمانان و مسیحیان و احترام به ارزشهای دینی همه ادیان توحیدی ابراهیمی در بیتالمقدس تلاش فراوان میشد.
3⃣ بر پارچهنوشتهای که بهوسیله #کلیمیان در روز قدس حمل میگردید نوشته بود:
👈 «قدس (اورشلیم) شهر خداوند و نشانه برادری مسلمانان، یهودیان و مسیحیان است»!
✍ [اندیشکده: از میزان «دشمنشکن» بودن این شعار که بگذریم! خودِ جناب یشایایی هم تصدیق دارند که متأسفانه #اکثریت جامعه #یهودیان_ایران همدلی لازم علیه جنایات رژیم صهیونیستی را نداشتهاند! ایشان در صفحه ۶١ از همین کتاب و ذیل بحث از جنگهای ١٩۵۶ و ١٩۶٧ بین اعراب و اسرائیل، مینویسد:
👈 «بین یهودیان ایران نیز افرادی بودند که این تجاوز و خشونت را از طرف ارتش اسرائیل محکوم مینمودند. [اما] تعداد این افراد که عموماً تعلّق خاطر به جریان فکری چپ در ایران داشتند #بسیار_اندک بود.»]
📖 متن کامل مقالهٔ در سایت اندیشکده:
👉 http://jscenter.ir/other-topics/jewish-celebrities/10415
@adyanoerfann
📆 تقویم روزانه 🌺 امروز دوشنبه
🌞 ٢١ بهمن ۱۳۹۸ هجریشمسی
☪ ١۵ جمادیالثانی ۱۴۴۱ قمری
✝ ١٠ فوریه ۲۰٢٠ میلادی
🕎 ١۵ شواط ۵۷۸۰ عبری
🌍 مناسبتهای شمسی
1⃣ مرگ #عباس_اقبال_آشتیانی از عوامل انحراف تاریخنگاری جدید ایران (١٣٣۴ش)
🌍 مناسبتهای میلادی
1⃣ #سقوط_بغداد بهدست #ایلخانان_مغول و پایان خلافت #عباسیان در بغداد (١٢٨۵م)
📚 بیشتر بدانیم:
📖 نفوذ یهود در دربار ایلخانان مغول:
👉 http://jscenter.ir/jewish-history/formation/2884
2⃣ مرگ #مونتسکیو نویسندهٔ #روحالقوانین (١٧۵۵م)
📚 بیشتر بدانیم:
📖 بنیانگذاران فراماسونری:
👉 http://jscenter.ir/jewish-and-sects/freemasonry/7290
🌍 مناسبتهای عبری
1⃣ جشن #ایلانوت (جشن نوروز درختان - روز درختکاری)
@adyanoerfann
✡ اسناد بابلی از عصر سلطه هخامنشیان (١)
1⃣ در قرن ششم قبل از میلاد، #امپراتوری_هخامنشی سراسر آسیای غربی و برخی نواحی مجاور را تحت انقیاد خود در آورد. این فرمانروایی تا حدود ٢٠٠ سال دوام آورد و آنگاه پس از چندین قیام استقلالطلبانه که همگی سرکوب شدند، در نهایت تضعیف و تجزیه گردیده و متلاشی شد.
2⃣ در آن هنگام، #بابل کشور و شهری پرجمعیت بهشمار میرفت که به مفهوم امروزی خود یک مگاپلیس بزرگ و تمامعیار بود. کشوری که ناگهان تمامی سابقهی تاریخی و استقلال سیاسی خود را متعاقب حملهی #کوروش هخامنشی برای همیشه از دست داد و هیچگاه نتوانست مجدداً آنرا احیا کند.
3⃣ بابل و عموم تمدنهای #بینالنهرین را میتوان مهد پیدایش و رونق نگارش و کتابت بهشمار آورد. از آنجا بیش از صدها #کتیبه سلطنتی و هزاران لوح گلی حقوقی و اداری به دست آمده است.
4⃣ اوج این اکتشافات به نیمه دوم قرن نوزدهم میلادی باز میگردد كه گروههای اکتشافی متعددی از بریتانیا، فرانسه و آمریکا در آن منطقه و بخصوص در محل شهرهای باستانی #بابل و #نیپور مشغول تفحص بودهاند و الواح کشف شده را به موزههای مختلفی جهان از جمله موزه بریتانیا، موزه لوور و انستیتوی مطالعات شرقی دانشگاه شیکاگو منتقل کردند.
5⃣ هرچند کتیبههای سلطنتی عمدتاً در بردارندهی محتوای شعارگونه و تبلیغاتی به نفع فرمانروای غالب هستند، اما اسناد و الواح حقوقی و اداری که تعدادشان بسی بیشتر است، بهعنوان اسناد دست اول، آگاهیهای ارزشمند، بکر و دستنخوردهای را از چگونگی زندگی عامهی مردم و جزئیات اجتماعی و اقتصادی در اختیار محققان قرار میدهد.
@adyanoerfann