eitaa logo
ادیان ، فرق و مذاهب
135 دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
462 ویدیو
242 فایل
مطالعه و رصد ادیان ، فرقه های انحرافی و جنبش های نو پدید مدعی معنویت
مشاهده در ایتا
دانلود
چشمِ طمعِ اقلیم کردستان به اهل حق ایران! 🔹کانال تلگرامی وابسته به خاندان اهل حقِ شاه ابراهیمی، پیام های تبریکِ برخی از شخصیت های سیاسی کردستان عراق را به مناسبت فرا رسیدن «جشن قولطاس» منتشر کرد. 🔹«مسعود بارزانی» رهبر اقلیم کردستان عراق، «مسرور بارزانی» نخست وزیر اقلیم کردستان عراق و «ادریس بارزانی» رئیس اقلیم کردستان عراق، از جمله شخصیت های عراقی هستند که جشن آئینی قولطاس رابه جامعه اهل حق ایران تبریک گفته اند. 🔹نکته قابل توجه این است که تاکنون این حجم از پیام های تبریک‌ ازسوی مسئولین «اقلیم کردستان عراق» به «جامعه اهل حق ایران» کم سابقه بوده است. بانگاهی به مواضع سیاسی حکومت خودمختار اقلیم کردستان ازگروهک های «کومله» و «دموکرات» و اغتشاشگران داخلی که منجر به ضربه کاری سپاه پاسداران به مواضع این گروهک ها شد؛ به نظر می رسدکه سیاستمداران اقلیم کردستان عراق در راستای منافع سیاسی خود و به بهانه های مختلف چشمِ طمع به جامعه بزرگ اهل حق ایران دوخته اند. 🔹این درحالی است که باگذشت ۴۳ سال از انقلاب اسلامی مردم ایران؛ وفاداری جامعه اهل حق به این انقلاب ونظام برکسی پوشیده نیست. @ferghenews_com
چشمِ طمعِ اقلیم کردستان به اهل حق ایران! 🔹کانال تلگرامی وابسته به خاندان اهل حقِ شاه ابراهیمی، پیام های تبریکِ برخی از شخصیت های سیاسی کردستان عراق را به مناسبت فرا رسیدن «جشن قولطاس» منتشر کرد. 🔹«مسعود بارزانی» رهبر اقلیم کردستان عراق، «مسرور بارزانی» نخست وزیر اقلیم کردستان عراق و «ادریس بارزانی» رئیس اقلیم کردستان عراق، از جمله شخصیت های عراقی هستند که جشن آئینی قولطاس رابه جامعه اهل حق ایران تبریک گفته اند. 🔹نکته قابل توجه این است که تاکنون این حجم از پیام های تبریک‌ ازسوی مسئولین «اقلیم کردستان عراق» به «جامعه اهل حق ایران» کم سابقه بوده است. بانگاهی به مواضع سیاسی حکومت خودمختار اقلیم کردستان ازگروهک های «کومله» و «دموکرات» و اغتشاشگران داخلی که منجر به ضربه کاری سپاه پاسداران به مواضع این گروهک ها شد؛ به نظر می رسدکه سیاستمداران اقلیم کردستان عراق در راستای منافع سیاسی خود و به بهانه های مختلف چشمِ طمع به جامعه بزرگ اهل حق ایران دوخته اند. 🔹این درحالی است که باگذشت ۴۳ سال از انقلاب اسلامی مردم ایران؛ وفاداری جامعه اهل حق به این انقلاب ونظام برکسی پوشیده نیست. اخبار و گزارش های تخصصی و تکمیلی را درخصوص فرقه ها و مذاهب را در کانال ادیان و مذاهب به آدرس زیر بخوانید . https://eitaa.com/joinchat/3498901651Ce4dca2daf6
جشن قولطاس یکی از اعیاد آئینی فرقه اهل حق است که با هدف پاسداشت جمعی از پیران این فرقه در فصل زمستان و بعد از گرفتن سه روز روزه بر پا می‌شود. به گزارش پایگاه خبری مفاز، یکی از جشن های آئینی فرقه اهل حق جشن قولطاس است. این مراسم ریشه در افسانه های کهن در این فرقه دارد. براساس برخی از منابع اهل حق «قَوَل» یا «قَول» به معنی اقرار و شرط است و «طاس» به معنی کولاک برف یا سایه بانی شبیه طاس آمده است.(1) این افسانه در متون فرقه اهل حق به دو گونه متفاوت نقل شده است. گونه ای از داستان در متون این فرقه چنین بیان شده است که زمانی جمعی از سرسپردگان سلطان اسحاق بنام‌های قلی، شهاب الدین، شاکه، شاه نظر، عیسی، شاه مراد و پیر دلاور عزمشان را جزم کرده بودند که به دیدار سلطان بروند. پس از ارشاد شدن توسط شاه ابراهیم از او تقاضا نمودند تا در آذربایجان، مردمان اهل حق را از نزدیک هدایت کند، او به یارانش گفت: فصل زمستان است و طبق اطلاع از مناطق سردسیری هم اکنون آن مناطق را کلاً برف گرفته، در تابستان آینده و با کمال میل خواهم آمد؛ اما در مراجعت به آذربایجان مشکلی سنگین در پیش دارید. بایستی بردبار بوده و تحمل داشته باشید که این یک آزمایش و آزمون باطنی است. هیچ نهراسید یاران دست یارشان را بوسیدند و جهت انجام مأموریت های محوله که از طرف شاه ابراهیم ارجاع شده بود، به طرف آذربایجان به راه افتادند، یاران چند شبانه روز در حرکت بودنـد تـا بـه گردنه و کوه سلماس آذربایجان رسیدند شدت برف چنان بود که یاران در مسیر راه، زیر کولاک برف ماندند؛ ولی چیزی مثل چتر روی سر آنها قرار گرفت که هر هفت نفر در زیر آن می توانستند با هم حرف بزنند و همدیگر را تماشا کنند این سایه بان حالت «طاس» داشت. آنان فکر میکردند که تنها چند ساعتی زیر برف مانده اند. پس از سه روز خود به خود برف روی سر آنان کنار رفت و هوا آفتابی و صاف شد و یاران به محض رسیدن به اولین قریه در مسیر راه بلافاصله نذر و جشن و شادی برپا کردند. بر اساس این داستان ساختگی عده ای از اهل حق به میمنت زنده ماندن این گروه، این سه روز را جشن و روزه می‌گیرند و آن را «قولطاس» نامگذاری کردند.(2) هر ساله پیروان این فرقه این جشن و روزه آن را در زمستان به جا آورده که در سال جاری نیز در روزهایی از دی ماه انجام می‌گیرد. این داستان از افسانه های ساختگی فرقه اهل حق است که در هیچ کتب تاریخی معتبری مورد اشاره قرار نگرفته است. اگر قرار است که برای پاسداشت پیران و بزرگان روزه گرفت، چرا فرقه اهل حق برای سایر بزرگان از جمله حضرت علی (علیه السلام) که خود را شیفته و مرید آن حضرت می دانند، چنین کاری را انجام نمی دهند و این در حالیست که آن حضرت در ماه مبارک رمضان که گرفتن روزه در این ماه واجب است به شهادت رسیدند، ولی فرقه اهل حق حتی روزه واجب در این ماه را ترک کرده و افسانه های بی پایه را بر وحی الهی ترجیح داده اند. پی نوشت: (1). بررسی تحلیلی فرقه اهل حق، حسینی، سید حسین، ذکری، ص 467.
روحیه اخباری‌گری انجمن حجتیه موجب شده‌است که این جریان نسبت به شعائر مذهبی تشیع، نگاهی تند و افراطی داشته‌ باشد و در گفتمان آن، تقابل مذهبی شیعه و‌ سنی بسیار پررنگ باشد به گزارش پایگاه خبری مفاز، روحیه اخباری‌گری انجمن حجتیه موجب شده‌است که این جریان نسبت به شعائر مذهبی تشیع، نگاهی تند و افراطی داشته‌ باشد و در گفتمان آن، تقابل مذهبی شیعه و‌ سنی بسیار پررنگ باشد. آن‌گونه که حتی گاهی بعضی از منبری‌های معروف انجمن به عنوان وحدت اسلامی حمله می‌کنند و ترویج وحدت اسلامی را موجب تضعیف تشیع می‌دانند. البته شخص مؤسس انجمن، شیخ محمود حلبی از عنوان وحدت دفاع می‌کرد و از احترام به اهل سنت سخن می‌گفت، اما در روش تبلیغ مذهبی وی نیز نقد اندیشه‌های اهل‌سنت و تقابل فکری با آن‌ها پررنگ بود. در واقع، نگاه شیخ محمود حلبی به وحدت اسلامی، بیشتر سیاسی بود و او اعتقادی به پیگیری اشتراکات دینی با اهل‌سنت نداشت. به همین خاطر است که وقتی از وحدت اسلامی سخن می‌گوید نیز به تمسخر اعتقادات اهل‌سنت می‌پردازد. مثلا در یکی از سخنرانی‌های وی که در تاریخ ۲۵ شهریور ۱۳۵۵ در مسجد عزیزالله تهران بیان شده، می‌گوید: « ما برادران سنت و جماعت خودمان را دوست داریم و با مخالفان آن‌ها به شدت مخالفیم. این به جای خودش، برادران ما هستند، نه برادر مادری، ما از مادر جدا هستیم، مادر آن‌ها عایشه است، اما والده مقامی ما حضرت خدیجه است، دایی آن‌ها معاویه است، دایی مقامی ما محمدبن ابی‌بکر است.» بر اساس این رویکرد مذهبی، متأثرین از انجمن حجتیه در دهه‌های ۷۰ و ۸۰، حرکت جدیدی را در تبلیغ اندیشه‌های مذهبی آغاز کردند که بیش از همه به وحدت شیعه و‌ سنی آسیب می‌زد. آن‌ها در دفاع از امامت امیرالمومنین( ع)، روش مخاصمه با اهل‌سنت را پیش‌گرفته و بر انتشار مطاعن خلفای اهل‌سنت و لعن و توهین به آن‌ها تأکید کردند. در این مسیر، انجمن حجتیه با سبکی خاص به پررنگ کردن عزاداری فاطمیه پرداخت. نکته دیگر اینکه، برخلاف شیخ محمود حلبی که با احترام از اهل‌سنت سخن می‌گفت و از تعبیر وحدت اسلامی در منبرهای خود زیاد استفاده می‌کرد، سخنرانان کنونی منتسب به انجمن حجتیه، نه‌تنها از به‌ کار بردن جایگاه مثبت برای تعبیر وحدت اسلامی ابا می‌ورزند، بلکه درصدد تخریب و ایجاد معنای منفی برای آن هستند و به شبهه‌پراکنی در قبال آن می‌پردازند. حاصل آنکه، در ابتدای انقلاب، چالش بزرگ انجمن حجتیه، موضوع نگاه این جریان به انتظار امام زمان( عج) و به تبع آن، نگرش آن‌ها به حکومت اسلامی و ولایت‌فقیه بود اما در زمان کنونی، منازعه آن‌ها با ولایت‌فقیه و حکومت اسلامی، به تفاوت نگاهشان به بعضی رفتارهای مذهبی کشیده شده، خصوصاً اینکه تقابل روش مذهبی آن‌ها با گفتمان وحدت اسلامی، بیشتر شده‌است. افزون بر این، نگاه جمهوری اسلامی به بعضی مسائل فقهی همچون موسیقی، شطرنج و عزاداری‌هایی مانند قمه‌زنی، برای بعضی از آن‌ها به هیچ‌وجه قابل‌قبول نیست و این مسائل نیز بر مخاصمه ایشان با ولایت‌فقیه و جمهوری اسلامی، شدت بخشیده‌است.
در مراسم اختتامیه پانزدهمین دوره جایزه ادبی جلال آل‌احمد، کتاب مستندنگاری «سازمان سیاسی بهائیت» با رای داوران به عنوان اثر برگزیده معرفی شد. به گزارش پایگاه خبری مفاز، پانزدهمین جایزه جلال‌ آل‌احمد با اعلام آثار برگزیده به کار خود پایان داد که در بخش مستندنگاری، کتاب «سازمان سیاسی بهائیت» نوشته حمیدرضا اسماعیلی از نشر موسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی به عنوان اثر برگزیده معرفی شد. همچنین در این بخش کتاب «عقیله» اثر الهام امین، از انتشارات به‌نشر شایسته تقدیر شناخته شد و از کتاب «نبرد تنگه‌ها» به قلم مصطفی رحیمی از انتشارات شهید حسن باقری نیز تجلیل به عمل آمد. این آثار در کنار کتاب‌های «اینجا سوریه است صدای زنان راوی جنگ» اثر زهره یزدان‌پناه از انتشارات راه‌یار و «پاییز آمد» نوشته گلستان جعفریان از نشر سوره مهر نامزد‌های نهایی این دوره از جایزه ادبی جلال آل‌احمد در بخش مستندنگاری بودند. داوران این بخش نیز بهناز ضرابی‌زاده، مهدی کاموس و گلعلی بابایی بوده‌اند.
در فرقه ها بیشترین آسیب متوجه زنان است.
هدایت شده از رضا فضلی
زنان قربانی انحرافات فرق تصوف اسناد و مدارک تاریخی معتبر و موثق گواهی می‌دهد که زنان در فرق تصوف همواره از محدودیت‌ها و مشکلات جدی برخوردار بوده و ارزش انسانیت آنان نادیده گرفته‌شده است. به گزارش پایگاه خبری مفاز، بعضاً در برخی موارد نادر ذکرشده است زنان مورداحترام اقطاب و مشایخ فرقه قرارگرفته‌اند و کراماتی هم برایشان ذکرشده اما درنهایت مشاهده می‌شود که هدف اصلی آنان جز بهره‌برداری برای رونق مسلک فرقه چیز دیگری نبوده است. به نقل از کتاب زن در نگاه صوفی نوشته سلیمان اولوداغ زن، برخی از رویکردهای فرقه‌های صوفیه نسبت به شأن و منزلت زنان را بیان می‌کنیم. به‌عنوان نمونه زن در فرقه صوفیه نقشبندیه از جایگاه مناسبی برخوردار نبوده است. در احوالات این فرقه صوفیه آمده است که مریدان تازه‌وارد اگر می‌توانند ازدواج نکنند و حتی‌الامکان از زنان دوری کنند. در فرقه صوفیه بکتاشیه، زنان از حقوق برابر مردان برخوردار نیستند و اگر قصد داشتند در مجالس خانقاهی شرکت کنند بایستی بعد از مردان وارد شوند و در پشت مردان بنشینند. در فرقه دیگر صوفیه به نام مولویه بر این باور هستند زن که به خاطر ناتوانی‌اش، جهاد اصغر بر او واجب نشده است، چگونه می‌تواند در جهاد اکبر موفق باشد؟ برخی از فرقه‌های صوفیه به‌دروغ مدعی هستند که جایگاه و شأنیتی والایی برای زنان قائل شده‌اند اما رفتار و سلوک فرقه‌ای آنان کاملاً برعکس ادعای آنان را ثابت می‌کند. به‌عنوان نمونه در فرقه ذهبیه علی‌رغم قداست آفرینی برای زنان، مشاهده شد عناصر رده‌بالای این فرقه مرتکب جرم تجاوز به زنان شده است. فرقه نعمت الهیه گنابادیه مدعی است که سعادت دنیوی و اخروی زنان در گروی اطاعت و پیروی از دستورات قطب فرقه است. در عمل مشاهده می‌شود زنان درویش برای ابراز همدردی و تبعیت از فرامین قطب فرقه به‌راحتی کشف حجاب می‌کنند و عامدانه در فضای مجازی خود را مریدان نورعلی تابنده معرفی می‌کنند. تجربه تلخ فرقه‌های صوفیه نشان داده است آنچه از حقوق و شأنیت زنان صحبت می‌کنند با آنچه در مبانی فقهی شریعت اسلام ناب محمدی آمده است، تفاوت و تناقض اساسی دارد. به گواه تاریخ روسا و عناصر جریان‌های انحرافی صوفیه، نه‌تنها نتوانستند شأنیت و کرامت انسانی زنان را حفظ کنند بلکه با ایجاد بسترهای منجلاب فساد، زنان را قربانی اهداف نامشروع خودشان کرده‌اند.
هدایت شده از رضا فضلی
مسیحیت دینی صلح‌آمیز نیست، پناهندگی شما رد شد! 🔸جالب‌ترین پاسخ به درخواست پناهندگی 🔹یک شهروند ایرانی که پناهندگی انگلستان را درخواست کرده بود، دلیل اینکه درخواست را «تغییر دین» از اسلام به نصرانیت عنوان می‌کند؛ اسلام را ترک کرده زیرا دینی خشونت‌آمیز است، درحالیکه نصرانیت دین صلح است! 🔹وزارت کشور، این درخواست را به شیوه‌ای عجیب اما جالب و تعجب‌برانگیز رد کرده است. در پاسخِ درخواست، نصوصی از کتاب مقدس نصاری نقل قول شده و گفته شده است: «این کتاب پر از تصاویر انتقام، ویرانی، مرگ و خشونت است... ادعا کرده‌اید مسیحی شده‌اید، زیرا کشف کرده‌اید که مسیحیت دینی صلح آمیز است، اما این مثال‌ها با ادعای شما هم‌خوانی ندارد!»
کابالا چیست؟ (١) 1️⃣ نامی است که بر اطلاق می‌شود. این مکتب را «دانش سرّی و پنهان» حاخام‌های یهودی می‌خوانند و برای آن پیشینه‌ای کهن قائل‌اند. 2️⃣ برای نمونه، رهبر فرقهٔ مدعی است که کابالا در اصل کتابی است رمزگونه که از سوی خداوند به پیامبران، آدم و نوح و ابراهیم و موسی، نازل شد و حاوی دانش پنهان قوم بود. و نه تنها پیامبران بلکه تمامی شخصیت‌های مهم فرهنگی و سیاسی و حتی نظامی تاریخ، چون افلاطون و ارسطو و اسکندر و...، دانش خود را از این کتاب گرفته‌اند. مادام بلاواتسکی برخی از متفکرین غربی، چون اسپینوزا و بیکن و نیوتون، را نیز از پیروان آئین کابالا می‌داند! 3️⃣ این ادعا نه تنها نپذیرفتنی است بلکه برای تصوف یهودی، به‌عنوان یک مکتب مستقل فکری، پیشینهٔ جدّی نمی‌توان یافت. مشارکت در نحله‌های فکری رازآمیز و عرفانی به در اوایل سدهٔ اوّل میلادی می‌رسد. ولی فیلو واضع مکتب جدید فکری نبود و کار او را باید به ارائهٔ اندیشه‌های دینی در قالب و محدود دانست. 4️⃣ در دوران اسلامی نیز چنین است. نحله‌های فکری گستردهٔ عرفانی رازآمیز که در فضای فرهنگ اسلامی پدید شد بر یهودیان نیز تأثیر گذارد و برخی متفکرین آشنا با مباحث عرفانی پدید شدند. 5️⃣ اوج تولید فکری یهودیان در عرصهٔ اندیشهٔ عرفانی در دوران پیش از کابالا، دو رسالهٔ سِفر یصیرا (آفرینش‌نامه) و سِفر بهیرا‌ (روشنایی‌نامه) است. این دو رساله را باید تلاشی دانست برای ارائهٔ عقاید دینی-سیاسی یهود در قالب مفاهیم عرفانی رایج در دنیای اسلام. ✍️ استاد عبدالله شهبازی
کابالا چیست؟ (٢) 1️⃣ بدین‌سان، مفاهیمی چون «نور»، «سلوک»، «تجلی»، «جدایی»، «وصل» و... به راه یافت؛ نخستین تجلی نور در کوه طور بر موسی (ع) است و سپس داوود، نماد نور الهی، به حامل آن در دنیای زمینی و تجلّی روحانی داوود، به حامل آن در دنیای ماوراء زمینی بدل می‌شود. این همان اسطورهٔ سیاسی است که اینک جامهٔ رازآمیز پوشیده است. 2️⃣ اندیشه‌پردازان مکتب ، به‌دلیل زندگی در فضای فرهنگ اسلامی، به اقتباس از متون دست زدند و با تأویل‌های خود به آن روح و صبغهٔ دادند. این کاری است که در شاخه‌های متنوّع علم و دانش انجام دادند. 3️⃣ برای نمونه، به مفاهیم هوخمه (حکمت)، کُدِش (قدس)، نِفِش (نفس)، نِفِش مِدَبِّرِت (نفس مُدَبِّره)، نِفِش سیخلِت (نفس عاقله)، نِفِش حَیَّ (نفس حیات‌بخش)، روح و... در کابالا باید اشاره کرد. 4️⃣ این میراثِ نه چندان غنی، که (کابالا) خوانده می‌شد، در سدهٔ ١٣ میلادی به پیدایش انجامید. تا زمان فوق، کابالا واژه‌ای عام بود و مصداقی مشخص نداشت. نه کتابی به این نام در کار بود نه مکتبی جدّی از . 5️⃣ از زمان تدوین «کتاب زوهَر» در اواخر سدهٔ ١٣ میلادی، واژهٔ کابالا به‌طور عمده به این کتاب اطلاق شد و پیروان این مکتب جدید نام گرفتند. ✍️ استاد عبدالله شهبازی
کابالا چیست؟ (٢) 1️⃣ بدین‌سان، مفاهیمی چون «نور»، «سلوک»، «تجلی»، «جدایی»، «وصل» و... به راه یافت؛ نخستین تجلی نور در کوه طور بر موسی (ع) است و سپس داوود، نماد نور الهی، به حامل آن در دنیای زمینی و تجلّی روحانی داوود، به حامل آن در دنیای ماوراء زمینی بدل می‌شود. این همان اسطورهٔ سیاسی است که اینک جامهٔ رازآمیز پوشیده است. 2️⃣ اندیشه‌پردازان مکتب ، به‌دلیل زندگی در فضای فرهنگ اسلامی، به اقتباس از متون دست زدند و با تأویل‌های خود به آن روح و صبغهٔ دادند. این کاری است که در شاخه‌های متنوّع علم و دانش انجام دادند. 3️⃣ برای نمونه، به مفاهیم هوخمه (حکمت)، کُدِش (قدس)، نِفِش (نفس)، نِفِش مِدَبِّرِت (نفس مُدَبِّره)، نِفِش سیخلِت (نفس عاقله)، نِفِش حَیَّ (نفس حیات‌بخش)، روح و... در کابالا باید اشاره کرد. 4️⃣ این میراثِ نه چندان غنی، که (کابالا) خوانده می‌شد، در سدهٔ ١٣ میلادی به پیدایش انجامید. تا زمان فوق، کابالا واژه‌ای عام بود و مصداقی مشخص نداشت. نه کتابی به این نام در کار بود نه مکتبی جدّی از . 5️⃣ از زمان تدوین «کتاب زوهَر» در اواخر سدهٔ ١٣ میلادی، واژهٔ کابالا به‌طور عمده به این کتاب اطلاق شد و پیروان این مکتب جدید نام گرفتند. ✍️ استاد عبدالله شهبازی
مجموعه مقالات «شناخت فراماسونری» 💥 پیرامونِ را هاله‌ای از غبار شایعات و افسانه‌ها فراگرفته است. از نظر ما، صحیح‌ترین نگاه به این پدیده را استاد در جلد چهارم کتاب ارزشمند خویش، ارائه کرده است. این نگاه را می‌توانید در آدرس‌های زیر مطالعه کنید: (آنچه در پست قبل، در مورد کاترین مدیچی خواندید، در قسمت ششم از همین مقالات آمده است.) 1️⃣ مقدمه‌ای بر شناخت فراماسونری 👉 https://jscenter.ir/jewish-and-sects/freemasonry/7050 2️⃣ بنیانگذاران فراماسونری (۱) 👉 https://jscenter.ir/jewish-and-sects/freemasonry/7152 3️⃣ بنیانگذاران فراماسونری (۲) 👉 https://jscenter.ir/jewish-and-sects/freemasonry/7290 4️⃣ فراماسونری و اسطوره گیلدها (۱) 👉 https://jscenter.ir/jewish-and-sects/freemasonry/7405 5️⃣ فراماسونری و اسطوره گیلدها (۲) 👉 https://jscenter.ir/jewish-and-sects/freemasonry/7603 6️⃣ فراماسونری محصول کابالا، جادو و فرقه‌های سرّی (۱) 👉 https://jscenter.ir/jewish-and-sects/freemasonry/7608 7️⃣ فراماسونری محصول کابالا، جادو و فرقه‌های سرّی (۲) 👉 https://jscenter.ir/jewish-and-sects/freemasonry/7655 8️⃣ فراماسونری محصول کابالا، جادو و فرقه‌های سرّی (۳) 👉 https://jscenter.ir/jewish-and-sects/freemasonry/7705 9️⃣ فراماسونری و میراث صلیبی (۱) 👉 https://jscenter.ir/jewish-and-sects/freemasonry/7781 🔟 فراماسونری و میراث صلیبی (۲) 👉 https://jscenter.ir/jewish-and-sects/freemasonry/7909