احمد بصری به روایتی استدلال می کند که در آن تمامی دوازده امام را از فرزندان رسول خدا میداند و چون امیر المومنین علیه السلام جزو ائمه معصومین بوده ولی از فرزندان پیامبر نیست با این حساب عدد امامان سیزده خواهد بود لذا میگوید من همان امام سیزدهم هستم
روایت این است عن ابی جعفر قال :قال رسول الله صلی الله علیه وآله من ولدی اثنا عشر نقیبا نجباء محدثون مفهمون آخرهم القائم بالحق یملاها عدلا کما ملئت ظلما و جورا
که به عبارت من ولدی (یعنی اون دوازده امام از فرزندان رسول خدا هستند ) استدلال کرده است
#یمانی
#احمدالحسن
@adyanuniv
در پاسخ به این روایت باید به دو نکته مهم توجه کرد ...
اولا این روایت با همین سند در سایر منابع به شکل دیگری نقل شده است که به دو مورد آن اشاره میشود
الف / روایتی که به جای اثنا عشر از عبارت احد عشر استفاده شده است
عن ابی جعفر علیه السلام قال قال رسول الله من ولدی احد عشر نقیبا نجبا محدثون مفهمون آخرهم القائم بالحق یملاها عدلا کما ملئت جورا ..(کافی جلد 1 ص 534)
ب/ روایتی که به جای من ولدی از عبارت من اهل بیتی استفاده شده است
عن ابی جعفر قال قال رسول الله من اهل بیتی اثنا عشر نقیبا نجبا محدثون مفهمون .........
ثانیا نظر به اینکه یازده تن از ائمه معصومین علیهم السلام از اولاد رسول گرامی اسلام هستند از باب تغلیب تمامی ائمه اثنا عشر را از اولاد و ذریه پیامبر شمردند .
چناچه در روایتی از رسول گرامی اسلام به آن تصریح شده و حضرت علی علیه السلام را از ذریه آن حضرت دانسته است
عن الحسین بن علی قال دخل اعرابی علی رسول الله فاخبرنی یا رسول الله هل یکون بعدک نبی قال لا انا خاتم النبیین و لکن یکون بعدی ائمه من ذریتی قوامون بالقسط کعدد نقباء بنی اسرائیل اولهم علی بن ابی طالب هو الامام و الخلیفه بعدی .......
بحار الانوار جلد36 ص 342
#یمانی
#احمدالحسن
@adyanuniv
✅ اعتراف قطب سابق صوفیه به مخالفت صریح خلفا بر علیه شیعه!
◀️ قطب گنابادی بر خلاف عقیدهی #صلح_کل، خلفای اهل سنت را مخالف تفکر شیعهگری معرفی کرد.
⏪ وی میگوید؛
همیشه در طی تاریخ بین دو تفکر شیعی و سنی مخالفتهای فراوانی بوده است و همواره خلفا به طرق مختلف در صدد از بین بردن فکر شیعی بودهاند و طرفداران این فکر را آزار میدادند.
بدین طریق عدهای از شیعیان برای آنکه شناخته نشوند و برای آنکه بتوانند به افکار و عقاید خودشان سر و صورتی بدهند و دیگران را نیز ارشاد کنند، مجبور به گوشهگیری و زهد شدند که به زهاد شهرت یافتند و سپس نام دیگری در تاریخ اسلام یافتند که آن نام صوفی بود و کم کم کلمه تصوف رایج شد!
📚 تابنده نورعلی، آشنایی با عرفان و تصوف، حقیقت، تهران، 1383، صص 7 و 8
✔️✔️✔️✔️✔️✔️✔️✔️✔️
لازم بذکر است تابنده سعی کرده از آب گلآلود، به نفع صوفیه ماهی بگیرد، و إلا تحلیل غلط وی بر خلاف شکلگیری تاریخ تصوف در اسلام بوده، که از قرن دوم و از بین اهل سنت آغاز شده است.
#نقد_تصوف
#غدیر
#نورعلی_تابنده
#شیعه
🔰 @Adyanuniv🔰
💠 حمایت صوفیه از مخالفین غدیر تا به امروز!
⭕️ در حالی سران صوفیه، از صوفیان طبقات نخستین به عنوان شاگردان و ملازمان ائمه اطهار (علیهمالسلام) نام میبرند که نه تنها پیرو مذهب تشیع نبودهاند، بلکه از پیروان مکتب بنیامیه و مخالفین غدیر به شمار میرفتهاند.
↩️ تا اینکه در قرن هشتم، تصوف وارد حوزه تشیع شد. اما بازهم صوفیان شیعه نیز بهمانند بزرگان سنی مذهب خود، دست ارادت از مخالفین غدیر نکشیدند.
کما اینکه صفی علیشاه با اینکه از خلافت ابوبکر ایراد گرفته است، اما در کتاب خود مینویسد: «ما انکار فضیلت ابوبکر (رضیاللهعنه) را نداریم.»
📚 (صفی علیشاه، اسرارالمعارف و میزان المعرفه، ص 56)
🔶 درواقع در بسیاری از اشعار و سخنان دیگر اقطاب صوفیه نیز اینچنین سخنانی بهوفور مشاهده میشود. چنانچه سلطانعلی گنابادی میگوید: «دعوت باطنی و علم لدنی با علی بوده و دعوت ظاهری سلطنت و جهاد با خلفای ثلاثه بوده.»
📚(حجت بلاغی، مقامات العرفا، ص 157)
🔵 این چنین صوفیه نشان دادهاند که قائل به مرزبندی مشخصی با مخالفین غدیر نبودهاند و برای آنان شأن و منزلت و جایگاهی نیز قائل شدهاند.
#نقد_تصوف
#غدیر
#تشیع
#سلطان_علیشاه
🔰 @Adyanuniv🔰
◽️◽️☑️◽️
⁉️مگر به قومموسی یهود گفته نمیشود؟
پس یعنی موسی از نسل یهود هست؟
✅پاسخ
⬅️در بررسی تاریخ یهودیت به این نتیجه میرسیم که باید میان دو مفهوم بنیاسرائیل و یهود به طور جدّی تفاوت قائل شویم. این تفاوت در گذشته هم در فرهنگ اسلامی و هم در فرهنگ اروپایی وجود داشته است. در متون ما همیشه میان بنیاسرائیل و یهود تفاوت قائل شدهاند و در دوران جدید ایرانیان واژه کلیمی را به کار میبردند که به معنی پیروان موسی کلیمالله است و شامل تمامی بنیاسرائیل میشود نه یک قبیله خاص آن. در اروپا هم تا اواخر قرن نوزدهم یهودیان با نام اسرائیلی یا عبرانی شناخته میشدند و حتی زمانی که در سال 1860 سازمان خود را در پاریس تأسیس کردند نام آن را آلیانس اسرائیلی گذاشتند نه آلیانس یهود. ولی از دهههای 1880 و 1890 میلادی خود یهودیان اروپا تعمداً شروع کردند به استفاده از واژه یهود. برای همین است که هرتزل کتاب معروف خود را، که در سال 1895 نوشت، دولت یهود نامید نه دولت اسرائیل.
#نقد_و_بررسی_یهودیت
#نقد_و_بررسی_مسیحیت
🔰 @adyanuniv 🔰
◽️◽️☑️◽️
⁉️سئوال؛
از #آئین های ۷ گانه مسیحیت چه میدانید؟
✅جواب؛.
👌هفتراز (sacrament) که هفتآیین و شعائر نیز نامیده شده آن دسته از فریضههای دینی درمسیحیت هستند که به باور مسیحیان با انجام آنها خدا نزد انسان میآید، برخلاف مواردی چون نیایش و قربانی کردن که در آنها این انسان است که راهی به سوی نزدیک شدن به خدا میجوید.
👈این آیینهای هفتگانه عبارتاند از: ۱. غسل تعمید ؛۲. تدهین؛ ۳. آیین توبه؛ ۴. تبرک؛ ۵. ازدواج؛ ۶. آخرین تدهین؛ ۷. دستگذاری (تفویض مقام روحانیت).
تعدادی از این آیینها مثل غسل تعمید، تدهین، و تبرک برای مؤمنان اجباری و تعدادی دیگر مثل ازدواج و دستگذاری اختیاریاند.
#آئینهای_هفتگانه_مسحیت
#نقد_و_بررسی_مسیحیت
🔰 @adyanuniv 🔰
◽️☑️◽️◽️
⁉️سوال
⬅️این قربانی مقدس چیست؟
سخنان حضرت عیسی در شام آخر چی هست ؟
کجا ذکر شده ؟
✅پاسخ
💠قربانی مقدس همان نان و شراب است که به نشانه ی گوشت و خون مسیح خورده میشود... در مراسم #عشای_ربانی...
🔸مسیحیان معتقدند عیسی مسیح برای گناهان ما قربانی شد. و در عشای ربانی به نماد این قربانی نان و شراب میخورند.
چون در شب اخر عمر مسیح، عیسی به حواریون نان و شراب خوراند و آنها را گوشت و بدن خود دانست.
🔹لذا به نان و شراب مراسم عشای ربانی قربانی مقدس گفته میشود
در انجیل متی باب بیست وشش نیز سخنان عیسی در شب آخر آورده شده است.
کاتولیکها آموزه ای به نام تبدل جوهری دارند به این معنا که معتقدند شراب و نانی که میخورند واقعا گوشت و خون عیسی است.
👈برای توضیح : طعم و خصوصیات یا همان عرضیات در نان و شراب میماند
🔹اما ذات آن دو حقیقتا تغیر پیدا میکند و به گوشت و خون عیسی تبدیل میشود
⬅️اما پروتستانها این شراب و آب را فقط نماد گوشت و خون عیسی مسیح میدانند. نه حقیقتاً
دلیل این اختلاف هم گفته ی مسیح است که وقتی به حواریون نان و شراب میداد گفت بخورید این است خون و گوشت من در عهد جدید.
البته برخی مسیحیان نیز به دلیل حرام دانستن شراب، آب انگور یا آبمیوه میخورند.
#آموزه
#نان_و_شراب
#نقد_و_بررسی_مسیحیت
🔰 @adyanuniv 🔰
🔶 حقانیت #امیرالمومنین بر غاصبین در #غدیر 🔶
#وصی_الله_عباس که به جرئت میتوان او را از کبار و بزرگان معاصر #اهل_سنت عنوان نمود و خدمات علمی و تالیفات و تحقیقات و منزلت و جایگاهش نزد #مخالفین شیعه بر همگان واضح است ، در وصف دریای فضائل #امیرمؤمنان لب به اعتراف می گشاید.
وی در تحقیقش بر کتاب #فضائل_الصحابه #احمد_بن_حنبل ، بعد از نقل #حدیث_غدیر ، تحقیق جالبی می زند.
در فضائل الصحابه آمده است که:
#رسول_خدا #پیامبر_اکرم فرمودند که هرکه من مولای او هستم #علی مولای اوست.
📚 فضائل الصحابه لاحمد بن حنبل (ط جامعة أم القري) ج۲ ص۵۶۹
👈🏻 وصی الله عباس ذیل این روایت مینویسد:
إسناده صحيح وانظر ٩٤٨. وقال ابن حزم في المفاضلة ٢٦٤ (وأما من كنت مولاه فعلي مولاه فلا يصح من طريق الثقات أصلا ) . وهذا الكلام فيه مجازفة قبيحة منه رحمه الله فهؤلاء رجال الحديث وهم ثقات أثبات معروفون.
سند روایت #صحیح است. #ابن_حزم گفته است که حدیث هرکه من مولای او هستم علی مولای اوست ، صحیح نیست و از طریق افراد #ثقه و مطمئن نقل نشده است!! در این کلام ابن حزم جسارت زشتی وجود دارد و رجال این روایت ثقه و مورد اطمینان و اثبات و معروف هستند.
📚 فضائل الصحابه لاحمد بن حنبل (ط جامعة أم القري) ج۲ ص۵۶۹
دیدیم که وصی الله عباس عالم بزرگ معاصر #اهلسنت چه دفاع جانانه ای در قبال این آفتاب تابان در برابر جسارت مسخره ابن حزم کرده است.حدیث غدیر صحیح است و منکری یارای مقابله با این مطلب را ندارد.
#نقد_وهابیت
#امیرالمومنین
#پاسخ_به_شبهات
#غدیر #غدیرخم #امامت
#غدیر_خم #ولایت #الولایة
🔰 @adyanuniv 🔰
احتجاجات و مناشدات به حدیث غدیر.pdf
2.04M
📚 #کتاب #احتجاجات_و_مناشدات_به_حدیث_غدیر
✍🏻 رضا #رفیعی
👈🏼 به زبان #فارسی
👈🏼 مؤلف اين كتاب تمام سعي و اهتمام خويش را براي جمعآوري مناشدات و احتجاجات از منابع شيعه به كار گرفته است. نويسنده در اين كتاب با جمعآوري و دستهبندي آنها بر اساس شأن افراد و زمان وقوع آنها و رجوع به منابع اصلي كتب مذكور، آن روايات را بهدقت بررسي كرده و چيزي را در قبل يا بعد از آن قسمت از حديث كه درباره غدير است و به بحث امامت و ولايت مربوط ميشود نيز ذكر كرده تا معرفت بيشتر نسبت به فضايل حضرت و علل سكوت و حقانيت ايشان حاصل شود. او همچنين براي پرهيز از طولاني شدن مطلب، تنها منبع اصلي را كه بقيه از آن نقل كردهاند آورده و به ذكر احاديث مشابه نپرداخته است.
#کتاب_علوی
#پاسخ_به_شبهات
#تفرقه #وهابی #وهابیت
#کتب_نقد_وهابیت #نقد_وهابیت
#کتاب #کتابخانه #کتابخانه_نقد_وهابیت
#عقاید #عقاید_اسلامی #کلام_اسلامی
🔰 @Adyanuniv🔰
📚 #کتاب #احتجاجات_و_مناشدات_به_حدیث_غدیر
✍🏻 رضا #رفیعی
👈🏼 به زبان #فارسی
👈🏼 مؤلف اين كتاب تمام سعي و اهتمام خويش را براي جمعآوري مناشدات و احتجاجات از منابع شيعه به كار گرفته است. نويسنده در اين كتاب با جمعآوري و دستهبندي آنها بر اساس شأن افراد و زمان وقوع آنها و رجوع به منابع اصلي كتب مذكور، آن روايات را بهدقت بررسي كرده و چيزي را در قبل يا بعد از آن قسمت از حديث كه درباره غدير است و به بحث امامت و ولايت مربوط ميشود نيز ذكر كرده تا معرفت بيشتر نسبت به فضايل حضرت و علل سكوت و حقانيت ايشان حاصل شود. او همچنين براي پرهيز از طولاني شدن مطلب، تنها منبع اصلي را كه بقيه از آن نقل كردهاند آورده و به ذكر احاديث مشابه نپرداخته است.
#کتاب_علوی
#پاسخ_به_شبهات
#تفرقه #وهابی #وهابیت
#کتب_نقد_وهابیت #نقد_وهابیت
#کتاب #کتابخانه #کتابخانه_نقد_وهابیت
#عقاید #عقاید_اسلامی #کلام_اسلامی
🔰 @Adyanuniv🔰
🔶 #غدیر؛ متواتر در #متواتر 🔶
« #ابن_الجزری » دانشمند مشهور و از محدثین برجسته #اهل_سنت در قرن هشتم و نهم هجری، پس از نقل #حدیث_غدیر و جمله «من کنت مولاه فعلی مولاه اللهم وال من والاه و عاد من عاداه» می گوید:
«این حدیث طرق متعدد صحیح دارد و هم از #علی علیه السلام و هم از #رسول_خدا صلی الله علیه و آله و سلم به صورت متواتر نقل شده است و نباید به تضعیف کننده این حدیث توجه نمود؛ زیرا اطلاعی از #علم_حدیث ندارد ».
📚 أسنی المطالب فی مناقب علی بن أبی طالب (نسخه خطی)
#نقد_وهابیت
#امیرالمومنین
#پاسخ_به_شبهات
#غدیر #غدیرخم #امامت
#غدیر_خم #ولایت #الولایة
🔰 @Adyanuniv🔰
🔶 اعتراف #ابن_شاهین عالم #اهلسنت در مورد #حدیث_غدیر 🔶
#ابن_شاهین عالم و امام بزرگ و مشهور #اهل_سنت مینویسد:
#زید_بن_ارقم و #براء نقل می کنند که همراه #رسول_خدا در روز #غدیر_خم بودیم و #پیامبر_اکرم فرمود که آیا خدا ولی من نیست و من ولی کل مومنان نیستن؟!هرکه من مولای اویم علی مولای اوست؛
و در غیر از این روایت فرمود که خداوندا ، #دوست بدار هرکه او را دوست میدارد و دشمنی کن با #دشمن علی، این حدیث غریب صحیحی است و حدیث #غدیرخم روایت شده است از پیامبر از صد نفر از جمله عشره مبشره و حدیث ثابتی است که اشکالی در آن نیست و این فضیلت فقط برای #علی می باشد و علی در آن با احدی شریک نیست!!
📚 شرح مذاهب أهل السنة و معرفة شرائع الدين و التمسك بالسنن (ط مؤسسة قرطبة للنشر والتوزيع) ص۱۰۳
این سخنان عجیب در مورد صحت و اعتبار و تواتر حدیث غدیر و شریک نداشتن #امیرالمومنین در مورد آن از شخصی صادر شده است که از ائمه و بزرگان اهل سنّت محسوب می شود،ابن الجزری در مورد ابن شاهین می نویسد:
كان إمامًا كبيرًا ثقة مشهورًا له تواليف في السنة وغيرها مفيدة
او امامی بزرگ و مورد اعتماد و مشهور بود و در سنت و غیر از آن تالیفات مفیدی دارد...
📚 غاية النهاية في طبقات القراء (ط مكتبة ابن تيمية) ج۱ ص۵۵۸
#نقد_وهابیت
#امیرالمومنین
#پاسخ_به_شبهات
#غدیر #غدیرخم #امامت
#غدیر_خم #ولایت #الولایة
🔰 @Adyanuniv🔰
🔻🔻
🔺بررسی حدیث لوح جابرابن عبدالله🔻
در حدیث جابر ابن عبدالله انصاری عدد اوصیاء رسول اکرم را به نقل از لوح حضرت زهرا دوازده نفر از اولاد حضرت زهرا نقل می کند .
احمد الحسن با استفاده از این روایت خودش را نفر دوازدهم از فرزندان آن حضرت دانسته واین روایت را دلیل حقانیت خود می شمارد .
#یمانی
#احمدالحسن
@adyanuniv
حدیث لوح به چهار صورت نقل شده است..
که احمد بصری جهت سوءاستفاده از آن تنها به یک موضوع متمسک شده است تا از این طریق بتواند به اغراض خود دست یابد.
این چهار روایت عبارتند از:⤵
الف:روایتی که در آن عدد اوصیاءحضرت زهرا را ۱۱نفر دانسته وتعداد نام های علی را در آن چهار علی شمارش کرده است.
امام باقر علیه السلام به نقل از جابر عبدالله انصاری می فرماید:
به نزد حضرت زهرا دختر رسول خدا وارد شدم در حالیکه لوح نورانی مقابلش بود در آن لوح ۱۲اسم بود که سه اسم در رو وسه اسم در پشت وسه اسم در آخر وسه اسم در حاشیه اش بود شمارش کردم دیدم در حالیکه ۱۲اسم بودند پس عرض کردم اینها اسامی چه کسانی هستند؟فرمود:اسامی اوصیاء است اولین آنها پسر عمویم ویازده تن دیگر فرزندانم هستند که آخرین آنها قائم علیه السلام است.جابر گفت پس دربین آنها سه محمد وچهار علی دیدم.
(وسائل الشیعه ج۱۶ص۲۴۵)
ب:روایتی که عدد اوصیاءرا۱۲نفر دانسته وتعداد نام های علی را در آن چهار علی شمارش کرده است در این روایت (من ولده)ذکر نشده است.امام باقر به نقل از جابر ابن عبدالله انصاری می فرماید:به نزد حضرت زهرا وارد شدم در حالیکه لوحی از اسماءدر مقابلش بود.پس شمارش کردم و۱۲تن بودند که آخر آنان قائم علیه السلام بود.سه تن از آنان محمد وچهار تن علی بود درود خدا بر آنان.
(خصال ج۱ص۴۷۸)
ج:روایتی که در آن عدد اوصیاءاز فرزندان را۱۲دانسته اما در شمارش تعداد نام علی به چهار علی اشاره کرده است.این بدین معناست که علی بن ابی طالب را داخل در این ۱۲اوصیاء دانسته است.زیرا در بین فرزندان امیرالمومنین ۳علی وجود داردنه۴علی.
#یمانی
#احمدالحسن
@adyanuniv
💠سنگ زدن بر شیطان دور از جوانمردی
🔹 برخی از صوفیان با تکیه بر اعتقاد به اعتذار ابلیس و جایگاه خاصی که برای شیطان قائل هستند، هرگونه توهین و افترا یا تحقیر شیطان را مذمت کرده و از آن تبری میجویند.
🔹 #عبدالرحمن_جامی درباره یکی از بزرگان صوفیه میگوید:
« #ابوالعباس_قصاب سنگ انداختن بر ابلیس را دور از جوانمردی می شمارد.»
📚 تذکره الاولیاء، ص ۵۵۹
🔸در حالیکه پیامبر خدا (ص) در انجام مراسم حج، رمی جمرات کرده و سنت حضرت #ابراهیم (ع) را احیا کرده است، پس چگونه صوفیان سنگ انداختن به شیطان را دور از جوانمردی میدانند؟
#نقد_تصوف
#ابلیس
#شیطان
#جوانمردی
🔰 @adyanuniv 🔰
شـاد بودیم از غدیرِ خم دوباره عید شد
تو بہ دنیا آمـدے شادےِ ما تمدید شد ...
اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يَا اَبَا الْحَسَنِ يا مُوسَى بْنَ جَعْفَرٍ يَا بَابَ الحَوائِجِ اَيُّهَا الْكاظِمُ يَا بْنَ رَسُولِ اللّهِ يا حُجَّةَ اللّهِ عَلى خَلْقِهِ . . .
ولادت امام موسی کاظم علیه السلام باب الحوائج مبارک باد.
🔰 @Adyanuniv🔰
⚔ #جنگهای_صلیبی
✡️ با اینکه قرآن دشمنترینِ مردم نسبت به مسلمانان را #یهود معرفی كرده و دوستترین آنان را #نصارا، ( پیروان پولُس را #کریستیان نامند که در فارسی، مسیحیت ترجمه میشود )
معالوصف جنگی میان دو گروه مسلمان و مسیحی درگرفت که بعدها در تاریخ بهنام «جنگهای صلیبی» مشهور شد.
#نقد_و_بررسی_مسیحیت
🔰 @adyanuniv 🔰
#جنگهای_صلیبی به نام مسیح به کام یهود
◀️ بخش اول
1️⃣ آنگاه که #حزب_شیطان از سویی در تقابل با دو جریان «نهضت علمی آیندهساز امامان شیعه» و «حکومتهای شیعی قدرتمند» حاضر در صحنه، ناچار شده بود دست به دامان اقوام تُرک شمالی شود و به آنان اجازهی گسترش در سراسر جهان اسلام و حتی روم را بدهد، و از سویی دیگر با احساس خطر از سوی آنان در پی قدرت گرفتن بیش از حد در منطقه، بهویژه برای اروپا و روم شرقی آن دوره، از یک طرف مقدمات درگیری داخلی آنان را فراهم کرده و از طرف دیگر آنان را به دشمنیِ گروههایی همانند اسماعیلیه مبتلا ساخته بود، برای تغییر آرایش صحنه و برونرفت از این عرصهی تنگ، اقدام بزرگ دیگری طراحی میشود که در پی آن سرنوشت جهان به طرزی شگفتآور دگرگون میشود.
2️⃣ در حالی که مسلمانان در کتاب مقدس خود به شکلی راهبردی راهنمایی شده بودند که دشمنترینِ مردم نسبت به آنان، #یهود و مشرکان بوده و در عین حال دوستترین آنان نصاری و مسیحیاناند، معالوصف در این دوره جنگ و دشمنیای میان دو گروه مسلمان و مسیحی درمیگیرد که بعدها در تاریخ بهنام #جنگهای_صلیبی مشهور شد.
3️⃣ این نام که بر مجموعهی هشت جنگ بزرگ و حوادث لابلای آن اطلاق میشود، برههای دویستساله از تاریخ است که از سال 489 هجری قمری آغاز و تا سال 691 ادامه مییابد (1291-1095م).
#جنگهای_صلیبی
#نقد_و_بررسی_مسیحیت
🔰 @adyanuniv 🔰
4_5873220189318810243.PDF
1.04M
شناختی از چگونگی و تشکیل جنگ های صلیبی و تعداد آنها در طول ۲۰۰ سال
#جنگهای_صلیبی
#نقد_و_بررسی_مسیحیت
🔰 @adyanuniv 🔰
پاپ اوربان دوم(به لاتین: Urbanus II)(۱۰۴۲ -۲۹ ژوئیه ۱۰۹۹) یکی از پاپهای کلیسای کاتولیک روم بود و در مارس ۱۰۸۸ به مقام پاپ رسید و در سال ۱۰۹۶ فرمان اولین جنگ صلیبی را صادر نمود. وی شخصاً در راس شوالیههای فرانسه برای آزاد سازی اسپانیا شد. او اهل استان شامپانی فرانسه بود. پاپ اوربان در سال ۱۰۹۵ تمامی مسیحیان را در کلرمون جمع و همه را به تشویق برای باز پسگیری اورشلیم کرد. حرفهای به ظاهر دفاع گرانه از عالم مسیحیت او بیشتر مردم اروپا را تشویق برای جنگ صلیبی کرد. او به تمامی جنگاوران مسیحی دستور داد بر روی سینه و پیشانی خودشان صلیب بکشند. پاپ دستور داد تمامی جنگها بین مسیحیان لغو و تمامی غلامان آزاد شوند. بنابر این لشکر عظیمی از صلیبیون به طرف اورشلیم حرکت کردند. قبل از این پاپ برای جمعآوری افراد به طرف جنوب فرانسه حرکت کرد و توانست بارونها کنتها و دوک هارا به این جنگ وارد کند. او به طرف ایتالیا رفت و سپس به سمت جنوب ایتالیا حرکت کرد. در شهرهای پیزاوژن افراد زیادی برای این جنگ آماده شدند. شاید برایتان سؤال باشد که چطور اینقدر زود ایتالیاییها و نورمن این فراخوان را قبول کردند، در سال های۱۰۰۴و۱۰۱۱ اعراب دزد دریای دو بار در این سالها به این دو شهر حمله کرده بودند و همه جا را تاراج کرده بودند و بنابر این اهالی این دو شهر به خوبی دعوت پاپ را پذیرفتند. فراخوان پاپ یک اتفاق را به عقب انداخت و آن تسخیر قسطنطنیه بود.
#جنگهای_صلیبی
#پاپ_اوربان_دوم
#نقد_و_بررسی_مسیحیت
🔰 @adyanuniv 🔰
#جنگهای_صلیبی به نام مسیح به کام یهود
◀️بخش دوم
1️⃣ در پی شکست ملازگرد، الکسیس کومنین، امپراتور بیزانس هراسناک شد و با وجود دشمنیها و اختلافات پیشین میان دو کلیسای ارتدوکس شرق و کاتولیک غرب اروپا، در سال 1094 سفیرانی نزد #پاپ_اوربان_دوم (دوره پاپی 1099-1088م) فرستاد و از وی استمداد جست.
2️⃣ این پاپ #یهودیالاصل که از خاندان یهودی «پییر لئونی» در فرانسه بود، از دیرباز مترصد این فرصت بود. پیش از او پاپ گریگوری هفتم (1085-1073م) که او نیز یکی از پاپهای یهودیالاصل این خاندان بود، برای نخستین بار از عبارت #ارتش_مسیح در نامههای تشویق امیران اروپا برای لشکرکشی به جهان اسلام استفاده کرده بود.
3️⃣ اگرچه درگیری پاپ گریگوری هفتم با هانری چهارم به وی فرصت چنین اقدامی را نداد، اما اینک شرط برای خَلَف شایستهی او #اوربان_دوم کاملاً فراهم بود. وی در 27 نوامبر 1095 و در پایان اجلاس کلرمون که در آن جمع زیادی از امیران، شوالیهها و کشیشان شرکت کرده بودند، سخنرانی آتشینی کرد که این سخنرانی سرآغاز #جنگهای_صلیبی تلقی میشود.
4️⃣ در دوران معاصر نیز پاپ #بندیکت_شانزدهم در ابتدای تصدی منصب پاپی در سال 2006 با حمله به مسلمانان چنین قصدی را داشت که خوشبختانه جهان اسلام و مسیحیت در این دوره هشیارتر از آن بودند که بازیچهی دست حزب شیطان قرار گیرند.
#نقد_و_بررسی_مسیحیت
🔰 @adyanuniv 🔰
4_5801153653158969743.pdf
5.39M
📚 #جنگ_های_صلیبی
📕 #به_روایت_اعراب
✍ نویسنده : امین معلوف
📝 مترجم : عبدالحسین نیكگهر
📖 تعداد صفحات : ۴۰۸
♨️ مـعـرفـے ڪـتـاب :
💢 موضوع کتاب حاضر، شرح جنگهای صلیبی از منظر اعراب است. این کتاب، با تکیه بر مستندات مورّخان و وقایع نگاران عرب و با هدف بازخوانی تاریخ جنگهای صلیبی از دیدگاه اعراب و روشن نمودن برخی وقایع و واقعیتهای موجود در دوره مورد بحث تدوین شده است. نگارنده در این اثر میکوشد، تاریخ دو قرن پرتلاطم که به غرب و دنیای عرب شکل داده و در دوره معاصر نیز به روابط میان آنها تأثیرگذار است را شرح دهد. وی روایت تاریخی خویش را با بیان نخستین نشانههای حمله «صلیبیون» به « بیت المقدّس » آغاز کرده و طی فصل بندیهای زمانی، تاریخ جنگ های مذکور را از سال 1096 تا 1291 میلادی بیان میکند. در پایان کتاب، توضیحات کتاب شناسی، تاریخی و یادداشت هایی برای درک بهتر مطلب بر حسب فصل ها دسته بندی و ارائه شده است .
#جنگهای_صلیبی
#نقد_و_بررسی_مسیحیت
🔰 @adyanuniv 🔰
#جنگ_صلیبی_یهودی با شیوههای نوین
◀️بخش سوم
1️⃣ #کاهش_جمعیت دیگر کشورها برای تضعیف آنها، و در مقابل، #افزایش_جمعیتِ خود برای تقویت نیروی انسانی، برنامهی درازمدتی است که از سالهای دور آغاز شده است.
2️⃣ #نظام_سلطه تنها به طرح #کنترل_جمعیت با سیاست کاهش، از راه سازمان بهداشت جهانی بسنده نکرده و راههای دیگری را هم طی کرده است. ایجاد بیماریهای تازه با ویروسهای کشنده و لاعلاج، ایجاد جنگهای طولانی میان کشورها برای کشتار و لشکرکشیهای ارتش ایالات متحده به دیگر کشورها و جاگذاری آشوب و بیثباتی در آنها در راستای همان سیاست کشتار جمعیتی است که نظام سلطه دنبال میکند.
3️⃣ #هنری_کیسینجر سال 1974 برنامهای را در سر داشت که طی آن از #غذا بهعنوان #سلاح استفاده میشد. این برنامه را در یادداشت شماره 200 در سند تحقیقات امنیت ملی سال 1974 میتوان دید. عنوان این یادداشت «پیامدهای جهانی رشد جمعیت برای امنیت و منافع خارجی آمریکا» بود. این سند، یک سال بعد در ماه نوامبر سال 1975، بهعنوان سیاست رسمی «جرالد فورد» رئیسجمهوری وقت آمریکا به تصویب رسید.
4️⃣ این یادداشت، یک طرح مخفیانه برای کاهش رشد جمعیت در کشورهای کمتر توسعهیافته با استفاده از کنترل جمعیت و به طور ضمنی، جنگ و قحطی بود. #برنت_اسکوکرافت که تا آن زمان، جایگزین کیسینجر به عنوان مشاور امنیت ملی شده بود، مسئول اجرای این طرح شد. همچنین به رئیس وقت سازمان سیا و وزرای امور خارجه، خزانهداری، دفاع و کشاورزی دستور داده شد با اسکوکرافت همکاری کنند.
#نقد_و_بررسی_مسیحیت
🔰 @adyanuniv 🔰
#جنگهای_صلیبی به نام مسیح به کام یهود
◀️بخش چهارم4⃣ قسمت اول
1️⃣ در این گیرودار که مسیحیان و مسلمانان از هر سو کشته میشدند، و ظاهراً #یهودیان (که مسبّبان اصلی و سودبرندگان عمدهی این تجارت محسوب میشدند) میبایست در رفاه و آسایش باشند، ما در بررسی تاریخ این دوره با پدیدهای عجیب مواجه هستیم: آزار بیسابقه یهودیان و کشتار گستردهی آنان در اروپای مسیحی!!
2️⃣ از آغاز جنگ نخست، «یهودیان خائن» مورد آزار و اذیت #صلیبیان قرار گرفته و آنانی که غسل تعمید را رد کرده بودند، به قتل رسیدند. از جنگ سوم، یهودیان از جوامع اروپای مسیحی چنان طرد شدند که با پایان یافتن قرن یازدهم، تجمّعات یهودی در اروپا از بین رفتند.
3️⃣ این نخستین جریان #یهودستیزی رسمی در اروپا بود که بعدها در جریان دو جنگ جهانی نیز تکرار و منشأ شکلگیری رژیم صهیونیستی در منطقه شد. طرد #یهود از بریتانیا در سال 1290، سوزاندن #تلمود در پاریس در نیمه قرن سیزدهم، #اخراج_یهود از فرانسه در پایان قرن چهاردهم، و محاصره آنان در #گتو و جهودمحلهها در آلمان و ایتالیا از پیامدها و نشانههای این دشمنی است.
4️⃣ پاسخ این پرسش را بایستی در شبهجزیره ایبری یافت، همانجا که تلاشهای مسیحیان برای بیرون راندن یهودیان تا اواخر قرن پانزدهم ناکام ماند. یهودیان در اسپانیا تا سال 1492 و در پرتغال تا سال 1497 باقی ماندند. برخی از این یهودیان از جمله «یهودیان مارانو» (یا: #یهودیان_مخفی) بهظاهر مسیحی شدند و نام «مسیحیان جدید» را برای خود برگزیدند.
#نقد_و_بررسی_مسیحیت
🔰 @adyanuniv 🔰