eitaa logo
کانال فرق و ادیان
2.6هزار دنبال‌کننده
3.7هزار عکس
619 ویدیو
145 فایل
👇جهت عضویت کلیک کنید. لینک مستقیم عضویت در کانال: https://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e - انتشار مطالب، خبر و آثار در کانال - ارتباط با ادمین - تبلیغات 🔰 @Adminkhatam🔰⁦
مشاهده در ایتا
دانلود
👈🏻 ۱۵شوال سالروز غزوه و یادآور فراریان جنگ… 🔶 و فراریان… 🔶 علمای أهل تسنن با طرح نظریه معتقدند که تمامی اصحاب صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم در گفتار و رفتار عادل بوده و از این طریق قصد دارند جریان را مشروعیت ببخشند. اما بر اساس شواهد تاریخی اشکالات فراوانی بر این نظریه وجود دارد؛ به عنوان نمونه یکی از گناهان کبیره‌ای که دامن بسیاری از صحابه به آن آلوده شده است، فرار از جنگ می‌باشد. در کتاب تفسیر خود چنین اعتراف می‌کند: از فراریان روز أحد، به همراه و دو نفر از انصار به نام‌های و بودند. آنها فرار کردند تا به مکان دوردستی رسیدند و پس از سه روز بازگشتند. 📚 تفسیر فخررازی ج۹ ص۵۲ 🔰 @Adyanuniv🔰
و دستور ۳ هدف از اين کار تنها و تنها به خاطر او حتی بعد از سلام الله عليها بوده است ... 📚 صفة الصفوة ج۱ ص۳۷۷ 🔰 @Adyanuniv🔰
و دستور ٤ بدستور مردم نبش قبر کرده که در این هنگام كلنگ به پای شهیدی برخورد و تازه جوشيد. 📚 مجموع فتاوی ج۲۱ ص۶۱ 🔰 @Adyanuniv🔰
✅ اسکندر و از بین رفتن اوستا 🔹 زمانی که در مورد کتاب اوستا بحث می شود، نام اسکندر و اعراب هم به ذهن متبادر می شود. زیرا امروزه باور بدون اندیشه این است که اسکندر مقدونی یکی از افرادی است که اوستا را از بین برده است! هرچند طبق تاریخ برخی از نسخه‌ها را در میان سایر اسناد حکومتی و مذهبی به آتش کشید. 🔸برای مثال یان ریپکا، در کتاب «تاریخ ادبیات ایران از دوران باستان تا قاجاریه‏» می‌گوید: «شاه ویشتاسپ به نگارش اوستا فرمان داد و مقرر داشت که نسخه اصلى را در خزانه شاهى و دو رونوشت آن را در بایگانى، که اصطلاحا «دژنوشت» نامیده مى‌‏شد، نگه‏دارى کنند. اسکندر کبیر، پس از پیروزى، دستور داد یکى از نسخه ‏ها را سوزانده دیگرى را به زبان یونانى ترجمه کنند.» نکته قابل ملاحظه که توجیه‌گران زرتشتی به آن توجه نداشتند این بود که اوستا فقط یک یا دو نسخه نبود بلکه نسخه‌های بیشتری هم به صورت تکه‌های پراکنده در نقاط گوناگون ایران زمین وجود داشت که البته بیشتر این نسخه‌ها در ارزشمندی، پایین تر از نسخه‌های خزانۀ شاهی بود. اما به هر روی، این نسخه‌ها مصداق اوستا بودند. 🔰 @Adyanuniv🔰
✅ اعراب و از بین رفتن اوستا 🔸 می گویند اعراب در حمله به ایران کتابخانه‌ها را به آتش کشیدند! در پاسخ می‌گوییم اعراب مگر می‌توانستند تا چه مقدار کتابخانه و کتاب آتش بزنند؟ 🔹 برتولد اشپولر در کتاب «تاریخ ایران در قرون نخستین اسلامى‏» می‌نویسد: «این‏طور به نظر مى‏‌رسد که تازه پس از تسلّط عرب‌ها، اوستا در دسترس عموم قرار گرفته و به نام کتاب مقدّسى آسمانى به مسلمانان ارائه گشته است. مسلمانان نیز این ادّعا را پذیرفتند و نوشته‏ هاى مجوسان بدین عنوان مورد احترام‏ واقع گشت. از ویرانى آتشکده‏‌ها به فرمان دولت و یا اقدامات دیگرى بر ضدّ مقدّسات زردشتى‏ و یا کتب دینى آنان‏ خیلى ‏به‏ ندرت شنیده مى‌شود، بلکه به عکس اوستا را از کتب مسلّم زردشتیان به حساب آوردند و موجود بودن آن را دلیل بر عقاید زردشتى گرفتند. با این وضع عقاید زردشت نیز جزء ادیانى درآمد که با آنها مى‏‌بایستى مدارا شود، و بدین ترتیب وظیفه سرکوبى آنان دیگر موردى نیافت، و حتى در سال ۸۴۰ میلادى (برابر با ۲۲۵ هجرى) اعضاى دون پایه حکومت که در سرزمین سغد، به زردشتیان تجاوز کرده بودند، از طرف دولت مورد بازخواست و مجازات واقع شدند.» 🔰 @Adyanuniv🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅ تحریف اوستا 🔹 آرتور کریستین سن در کتاب «ایران در زمان ساسانیان‏» می‌گوید: «قراینى در دست داریم، که از روى آن می‌توان گفت شریعت زردشتى در قرن نخستین تسلط عرب تا حدى اصلاح شده و تغییر پیدا کرده است و زردشتیان خود مایل بوده‏ اند، که بعضى از افسانه‌‏ها و اساطیر عامى و بعضى از اعتقاداتى را که، در فصول اوستا ثبت شده بود، حذف‏ کنند.» 🔸همین طور می‌گوید: «شریعت زردشتى، که در زمان ساسانیان دین رسمى کشور محسوب می شد،مبتنى بر اصولى بود، که در پایان این عهد بکلى میان‏ تهى و بى ‏مغز شده بود. انحطاط قطعى و ناگزیر بود. هنگامى که غلبه اسلام دولت ساسانى را، که پشتیبان روحانیان بود، واژگون کرد، روحانیون دریافتند، که باید کوشش فوق العاده براى حفظ شریعت خود از انحلال تام بنمایند.» 🔰 @Adyanuniv🔰
✅ این‏طور به نظر مى‏‌رسد که تازه پس از تسلّط عرب‌ها، اوستا در دسترس عموم قرار گرفته و به نام کتاب مقدّسى آسمانى به مسلمانان ارائه گشته است. مسلمانان نیز این ادّعا را پذیرفتند و نوشته‏ هاى مجوسان بدین عنوان مورد احترام‏ واقع گشت. از ویرانى آتشکده‏‌ها به فرمان دولت و یا اقدامات دیگرى بر ضدّ مقدّسات زردشتى‏ و یا کتب دینى آنان‏ خیلى ‏به‏ ندرت شنیده مى‌شود، بلکه به عکس اوستا را از کتب مسلّم زردشتیان به حساب آوردند و موجود بودن آن را دلیل بر عقاید زردشتى گرفتند. با این وضع عقاید زردشت نیز جزء ادیانى درآمد که با آنها مى‏‌بایستى مدارا شود، و بدین ترتیب وظیفه سرکوبى آنان دیگر موردى نیافت، و حتى در سال ۸۴۰ میلادى (برابر با ۲۲۵ هجرى) اعضاى دون پایه حکومت که در سرزمین سغد، به زردشتیان تجاوز کرده بودند، از طرف دولت مورد بازخواست و مجازات واقع شدند. 🔰 @Adyanuniv🔰
IMG_20200610_233916_742.jpg
42.2K
🔰 در نظر اندیشمندان غربی: 🔻 هِر ِدر ( 1803 - 1744م) فیلسوف و منتقد آلمانی : باید تصریح کرد که مسیحِ موجود در انجیل های متی، مرقُس و لوقا با مسیحی که یوحنا در انجیل خود معرفی می کند به گونه ای سازش ناپذیر دارای اختلاف است. 📚(تاریخ تمدن ، ویل دورانت ،جلد 3 ،ص 652 ) 🔰 @adyanuniv 🔰
cross-backgrounds-unique-good-friday-cross-of-the-day-of-cross-backgrounds.jpg
654.5K
از نظر دانشمندان غربی: 🔰 می نویسد: مسیحیت در پنج قرن اول حیات خود با جذب عوامل فلسفی و مذهبی و یونانی و شرقی؛ به تطّور و پیشرفت خود ادامه داد و به همین ترتیب مخلوطی از معتقدات شرقی مخصوصا معتقدات مصری و ایرانی که در حوالی قرن اول میلادی در سرزمین های اروپایی انتشار یافته بود گردید. 🔻مردم تثلیث تازه ای را به نام پدر، پسر، روح القدس به جای تثلیث قدیمی " نروپی تر"، "ژنون " و " نرو" پذیرفتند. 📔(کتاب راه خدا شناسی ، ص 38 ) 🔰 @adyanuniv 🔰
IMG_20200521_024929_311.jpg
131.6K
🔰ویل دورانت« در این باره می گوید: «واضح است که میان یک انجیل با انجیل دیگر تناقضات فراوان وجود دارد، و در هر چهار انجیل، اطلاعات تاریخی مبهم، شباهت هاي سوءظن آمیز با افسانه های خدایان مشرکان، حوادث ساختگی برای اثبات تحقق یافتن پیشگویی های عهد قدیم و ... احتمالاً به منظـور مبنای تاریخی دادن به آیین یا مراسم بعدی کلیسا موجود است.» 📘( تاریخ تمدن ، ویل دورانت ،جلد 3 ،ص 655-656 ) 🔰 @adyanuniv 🔰
Saint Paul by Bartolomeo Montagna[4].jpg
166.8K
در نظر دانشمندان مسیحی: 🔵بیری، یکی از بزرگان مسیحیت می گوید: عیسی شخصی یهودی بود و تا زنده بود چنین بود، ولی پولس مسیحیت را به حساب عیسی تأسیس نمود، و لذا او در حقیقت مؤسس مسیحیت به شمار می آید. ♦️ پولس به جهت جذب عوام یهود، برخی از تعلیمات یهود را وارد در مسیحیت کرد؛ همان گونه که صورت هایی از فلسفه اغریق را داخل آن نمود تا پیروانی نیز از یونان به این دین جذب نماید. 🔰 او به مردم چنین وانمود کرد که عیسی نجات دهنده و خلاصی دهنده و آقایی است که جنس بشر می تواند به واسطه او به نجات نایل شود. 🔻وی این کار را برای خشنودی دانشمندان یونان انجام داد. لذا از فلسفه یونان و علی الخصوص "فیلو" استفاده کرد. ▪️ او معتقد به ارتباط خدا با زمین از طریق کلمه "اللوغوس" یا ابن اله یا روح القدس بود. 📚( الدیات فی العالم ص 70به نقل از احمد شبلی در کتاب "المسیحیه" ص .76 🔰 @adyanuniv 🔰
IMG_20200521_025024_753.jpg
95.9K
🔻اثبات تثلیث بر اساس کتاب مقدس ✅یکی از دلایل مسیحیان در راستای اثبات تثلیث، وجود آیاتی در کتاب مقدس و به‌خصوص عهد عتیق است. 👈 برخی آیات مورد استدلال توسط مسیحیان: 1⃣ در سفر خروج به این نحو بیان‌شده است: «... یهوه خدای پدران شما، خدای ابراهیم و خدای اسحاق و خدای یعقوب، مرا نزد شما فرستاده. این است نام من تا ابدالآباد و این است یادگاری من نسلاً بعد نسل.» [1] 2⃣ در اشعیا چنین آمده است: «و یکی دیگری را صدا زده، میگفت: قدّوس قدّوس قدّوس یهوه صبایوت، تمامی زمین از جلال او مملو است.» [2] 📝 وجه استدلال مسیحیان به این آیات در اثبات آموزه‌ی تثلیث به این‌گونه است که تکرار سه‌باره کلمه خدا در این آیات دلیلی بر اثبات تثلیث و وجود سه اله و سه اقنوم است. 💎پاسخ این ادعا: 1⃣ همان‌گونه که خود مسیحیان نیز می‌دانند، تکرار یک‌لفظ دلالت بر تأکید و اهمیت یک امر کرده و دلیلی بر تکثر آن نمی‌کند. 👈 در آیات مذکور ذکر سه‌باره خدا، دلالتی بر تثلیث نداشته و تنها در بیان تأکید محتوای آیه است. 2⃣علاوه بر این، اشکال دیگری که متوجه این نوع استدلال مسیحیان است، وجود آیاتی است که در آن‌ها نام خدا فقط یک‌بار آمده است. در اول تواریخ چنین آمده است: «ای یهُوَه خدای پدران ما ابراهیم و اسحاق و اسرائیل...»[3] 📌پی‌نوشت: [1]. ترجمه‌ی قدیم کتاب مقدس، خروج 3: 15. [2]. اشعیا 6: 3.1 [3]. ارمیا 38: 17. 🔰 @adyanuniv 🔰
احمد دیدات نویسنده هندی احمد حسین دیدات (۱ ژوئیه ۱۹۱۸-۸ اوت ۲۰۰۵)، یک نویسندهٔ مسلمان و سخنران عمومی از هندیان آفریقای جنوبی بود. او بیش‌تر به دلیل بحث‌های عمومی بین‌مذهبی با مسیحیان انجیلی، و نیز سخنرانی‌های ویدئویی پیشرو که بیش‌ترشان حول اسلام، مسیحیت و اناجیل بود، شناخته شده‌است. وی همچنین IPCI را تأسیس کرد که یک سازمان تبلیغات اسلامی بین‌المللی است، و جزوات گوناگونی در اسلام و مسیحیت نوشت که به‌صورت گسترده توسط سازمان توزیع می‌شدند. در سال ۱۹۸۶ میلادی به پاس ۵۰ سال کار تبلیغی جایزهٔ شاه فیصل را دریافت کرد. یکی از تمرکزهای آثار او، ارائهٔ ابزار کلامی برای مسلمانان به‌منظور دفاع از خود در برابر تبلیغات فعالانهٔ مبلغان مسیحی بود. او از زبان انگلیسی برای انتقال پیامش به مسلمانان و غیرمسلمانان کشورهای غربی استفاده می‌کرد. 🔰 @adyanuniv 🔰
پاسخ چند سوال اعضای کانال🔰🔰🔰
🔵 سؤال یکی از اعضا: چگونه است که در فقه یهودی یهودیت از طریق مادر انتقال پیدا میکند نه پدر و چرا نقش مادر در یهودیت مهم تر از پدر است تا جایی که یهودیت از طریق مادر به بچه می رسد نه پدر اگر فلسفه این مورد از فقه یهودی را بگویید متشکرم. 🔷 پاسخ کارشناس: یهودیان خود را فرزندان خدا میدانند، چون در زمانهای گذشته خدا این قوم را قوم خود معرفی کرده هست. و آنها دین و نژاد خود را نژاد برتر و آئین برتر و برترین به شمار می آورند. و به سختی فردی غیریهودی میتواند یهودی شود، یعنی قوانین یهودی شدن به شدّت سخت و طاقت فرساست. آنها نژاد، دین، و تابعیت را به عنوان هویت یک یهودی میشناسند و این برخلاف مسیحیت و اسلام هست. و البته تشخیص یک یهودی با یک غیر یهودی کار دشواری است. بر این اساس آنها به غیریهودیان به شددت مخالفند و آنها را حیوان قلمداد میکنند و با لفظ« جنتیل » از آنها تعبیر میکنند. 🔹خلاصه ماجرا اینکه: ۱_ نژادپرستی در آئین یهود به خاطر انتخاب این قوم در گذشته های دور بوده و آنها قوانین سختی برای یهودی سازی فرد اعمال میکنند. ۲_ یهودیان مادر را به عنوان عامل اصلی یهودی سازی نژاد خود قلمداد میکنند و نه پدر را. ممکن است پدر از فلان مذهب باشد ولی فرزندش باید یهودی باشد. ۳_ یهودیان برخلاف اسلام و مسیحیت ، مخلوطی از دین، و نژاد و تابعیت دارند. 🔰 @adyanuniv 🔰
🔵 سوال یکی از اعضا: فقه یهودی که از تلمود و تورات گرفته شده است حالا این تلمود بر پایه چه چیزی است یعنی تلمود از چه چیزی گرفته شده است؟ 🔷 پاسخ کارشناس: تلمود یعنی آموزش فقه شفاهی یهود. البته اسامی همه به زبان عبری هست. به مجموع میشنا و گمارا تلمود گفته میشود. 🌹🌹🌹🌹 در ابتدا فقه یهود به‌صورت شفاهی بود، خاخامها درمورد تفسیر آیات در عهد عتیق  با هم مباحثه می‌کردند. بعد از دومین نابودی معبد اورشلیم در سال ۷۰ میلادی به‌دست تیتوس، امپراتور روم، وضعیت متفاوت گردید. در این زمان، خاخامها باید با واقعیت جدیدی که یهودیت بدون معبد سلیمان بود روبه‌رو می‌شدند. در این زمان، فقهای یهود به نوشتن روی آوردند. اولین تفسیر جامع عهد عتیق که براساس موضوع، به‌جای ترتیب آیات، گردآوری شده‌بود، درحدود سال ۲۰۰ میلادی، به دست خاخام جوداه هاناسی به‌صورت میشنا گردآوری شد. 🔰 @adyanuniv 🔰
🔵 سؤال یکی از اعضا: این عهد عتیق کتاب مقدس با تورات به زبان عبری یهودیان چه تفاوتی دارد؟ 🔷 پاسخ کارشناس: عهد عتیق یا قدیم شامل ۳۹ کتاب یا نامه است که در اصل به زبان عبری نگاشته شده. از این تعداد ۵ کتاب آن قدیمی تر از همه هست که تورات خوانده میشود. که عبارتنداز: پیدایش خروج تثنیه لاویان اعداد 🔰 @adyanuniv 🔰
🔸 اگر چه تشیع در بلاد عرب زاده شد و در میان آنان پیشرفت کرد، اما در محدوده عرب محصور نگردید و از همان روهای آغازین، بزرگان برخی ملل آزاده همچون سلمان فارسی ایرانی تشیع را پسندیده و با بزرگ رهبر عالم تشیع یعنی حضرت علی علیه السلام همراهی نمودند. 🔹 شاید آن روز که پیامبر خدا صلی الله علیه و آله و سلم در کلام جاودانه خود فرمود سلمان از خانواده ما و از اهل بیت علیهم السلام است، می خواست بدین وسیله به نقش موثری که سلمان فارسی و سپس نژاد او در خدمت به اهل بیت علیهم السلام در آینده به عهده خواهند گرفت، اشاره فرماید. 🔰 @adyanuniv 🔰
✅ اهل بیت و ایرانیان 🇮🇷 🔸 علاوه بر پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم، امام علی علیه السلام نیز به ایرانیان ابراز علاقه فراوانی می نمودند. « روزی که امیرالمومنین علی علیه السلام به کوفه آمدند، کوفه نزدیک ترین شهر مرزی به ایران بود و در آنجا رحل اقامت افکندند، مردم ایران به آن حضرت روی آوردند. ایشان را در مقایسه با حکام گذشته، به صورتی دیگر دیدند. آن ها که روش حکومتی علی علیه السلام را در ملازمت عدل بی سابقه می دیدند، ملازم مجلس او گشتند و با ازدحام به وی روی آوردند. امیرالمومنین علی علیه السلام ایرانیان را به سوی خود فرا می خواندند و با آن ها گرم می گرفتند. در این هنگام اشعث بن قیث کندی به امیرالمومنین علی علیه السلام گفت: به این ترتیب، ایرانیان فرصت های بهره وری ما از تو را گرفتند.»!!! امیرالمومنین علیه السلام چنین پاسخ می فرمایند: « اگر ایرانیان را ترجیح می دهم به این دلیل است که در آینده شما را با اعمال قدرت برای حفظ و نگهداری دین فرا می خوانند. همانطور که شما با اعمال قدرت آن ها را واداشتید تا اسلام را بپذیرند.» 🔰 @adyanuniv 🔰
⁉️چرا صوفیه بر خلاف فتوای فقهای اسلامی که بلند کردن سبیل را جایز نمی‌دانند سبیل های خود را بلند می‌کنند؟ ✅1-صوفیه مدعی هستند که در هنگام غسل پیامبر ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ توسط علی ـ علیه السلام ـ مقداری آب در ناف آن حضرت جمع شده بود، و علی آن آب را نوشید، و چون سبیل حضرت به ناف پیامبر برخورد نمود از آن لحظه حضرت سبیل طولانی داشت. 2-چون اهل سنت سبیل خود را می تراشند ما بخاطر مخالفت با آنان سبیل را طولانی می کنیم. 3-حاج ملا سلطان می گوید: از آن جا که صوفی رو به دل خود که بیت الله است، می رود، بمنزله حاجی احرام بسته است، و باید چهار چیز را حرام بشمارد و به جا نیاورد، که یکی از آن ها چیدن موی سر و صورت است، پس صوفی همواره این حرام را ترک می کند، برای این که معلوم شود که محرم کعبه حضور خدا است. 🔅جهت مشاهده متن کامل این مطلب به پایگاه تخصصی نقد تصوف به آدرس https://www.adyanuniv.ir/sufism/ مراجعه فرمایید. 🔰 @adyanuniv 🔰
⁉️ آیا دراویش گنابادی اعتقاد به خمس و زکات دارند یا نه، تفصیلاً توضیح دهید؟ ✅دراویش گنابادی خمس و زکات را به آن معنا که نزد علمای دین و مراجع عظام تقلید مرسوم است نمی پذیرند. اما خودشان به جای خمس و زکات، قانون عشریه را وضع و جعل کرده اند. چنان چه عباس علی کیوان قزوینی در این باره می گوید: «بعد از تشرف از هر داعی که دخل تازه کند و چیزی به او عاید شود، باید دَه یک آن را بدهد به قطب تا باقی بر او حلال شود». سلطان حسین تابنده (قطب سابق گنابادی ها) نیز می نویسند: «یک عُشر (یک دهم) از ارباح مکاسب و زراعات داده شود، مغنی (کفایت کننده) از زکات زکوی و از خمس خواهد بود». شیخ محمد حسن نیز پرداخت خمس را بعد از پرداخت عشریه اجازه نداده و آن را بدعت قلمداد می کند». ♻️مراجع تقلید درباره عشریه صوفیان نظریاتی ارائه داده اند که به برخی از آنها اشاره می شود: حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی: «عشریه دراویش ریشه اسلامی ندارد و عشریه تنها مربوط به غلات چهارگانه است به شرط این که با آب باران و قنات و مانند آن آبیاری شود». حضرت آیت الله العظمی مرحوم میرزا جواد تبریزی: «عشریه مشروع نیست و کفایت از خمس نمی کند». حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی: «گرفتن و پرداختن عشریه به جای خمس اصل شرعی ندارد و کفایت از خمس نمی کند و علاوه عمل به چنین برنامه ای بدعت و حرام است». 🔅جهت مشاهده متن کامل این مطلب به پایگاه تخصصی نقد تصوف به آدرس https://www.adyanuniv.ir/sufism/ مراجعه فرمایید. 🔰 @adyanuniv 🔰