✍وبینار علمی با موضوع
وهابیت و عواقب تخریب بقیع و آثار اسلامی
استاد محترم:
حجتالاسلام و المسلمین دکتر سیدمهدی #علیزاده_موسوی
(مولف و استاد مراکز تخصصی حوزه علمیه قم)
⏰چهارشنبه ۲۱ اردیبهشت ساعت ۲۱
مکان: درگاه اینترنتی 👇🌹
https://www.skyroom.online/ch/aq2aq2/jalaseh
@ENOEnsani
📢نشست علمی
نقد کتاب شفاعت، توسل و استغاثه از دیدگاه مفسران فریقین
✅ارائه دهنده: حجتالاسلام والمسلمین دکتر فتحالله نجارزادگان
استاد دانشکده الهیات دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران
❇️ناقدین:
حجتالاسلام والمسلمین روح الله حیاتی مقدم
مدرس حوزه علمیه قم
حجتالاسلام والمسلمین حسین قاضی زاده
مدیر مرکز پژوهشی مصباح
📅زمان: پنجشنبه مورخ 1401/02/22
🕗ساعت: 8 الی 10 صبح
📌مکان موسسه دارالاعلام لمدرسة اهل البیت علیهم السلام
لینک ورود:
https://www.skyroom.online/ch/u09127515824/taleban.ir
⚠️چند نکته :
1-بزرگواران برای ورود به سامانه از گزینه #مهمان استفاده نمایید.
2-برای اتصال به وبینار از #مرورگر_گوگل_کروم استفاده شود.
کانال معرفی دوره ها و وبینارها 👇👇
https://eitaa.com/joinchat/4160618659C7fdaf0b8d1
⛔️نقل بدون لینک جایز نیست
تمدید شد .
شرکت در جشنواره پژوهشی حوزه های علمیه تا 31 خرداد 1401 تمدید شد .
طلاب خواهر و برادر تا 35 سال و اساتید تا 50 سال می توانند آثار (کتاب و مقاله و پایان نامه و پروژه و ... ) را در این سامانه www.jhelli.ir #جشنواره #علامه_حلی ثبت نمایند .
مرادی پژوهش مرکزی
لینک کانال #مهارتهای_پژوهشی #مرکزی
https://eitaa.com/mahart_pajuhesh_markazi
📌سیوسومین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران، از دقایقی پیش به طور رسمی کار خود را در مصلای امام خمینی (ره) آغاز کرد.
⏰مخاطبان از ساعت ۱۰ صبح تا ۸ شب میتوانند از بخش فیزیکی نمایشگاه کتاب بازدید کنند.
📲 بازدید و خرید از بخش مجازی نمایشگاه ۲۴ ساعته است.
📅تاریخ برگزاری: ۲۱ اردیبهشت تا ۳۱ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱
🏠مکان: بخش فیزیکی در مصلای امام خمینی(ره)
📎بخش مجازی: در سامانه ketab.ir
📖 فراخوان بیست و چهارمین همایش کتاب سال و ششمین جشنواره مقالات علمی حوزه
▫️کتابهای چاپ اول حوزویان در سال ۱۴۰۰
▫️پایاننامههای سطح ۴ (دکتری) دفاع شده در سال ۱۴۰۰
مقالات علمی پژوهشی و علمی ترویجی حوزویان که در سال ۱۴۰۰ در نشریات علمی منتشر شده است
📆 مهلت ارسال آثار: پایان خرداد ماه ۱۴۰۱
✍️ ثبتنام اینترنتی: http://bookr.ismc.ir
☎️ ۰۲۵۳۳۱۳۳۶۰۳-۵
📩 ۱۰۰۰۰۷۰۲۰
📡 www.ketabehowzeh.ir
@sotohaali
⭕️ کویت مسئله فلسطین را در برنامه آموزشی کودکان دنبال میکند
🔹فعالان شبکههای اجتماعی تصویری از جلد کتاب «التربیة الإسلامیة» کلاس چهارم در #کویت را منتشر کردند که تصویری از قبة الصخرة و مسجد الاقصی را به نمایش میگذارد.
🔹کاربران فضای مجازی کویت با توجه به کمپینهای عادیسازی روابط با #رژیم_صهیونیستی در قالب برنامههای درسی عربی که به دنبال پاک کردن مسئله #فلسطین از ذهن دانشآموزان است، با به اشتراک گذاشتن این تصویر حس غرور و افتخار خود را ابراز کردند.
🔹بر خلاف برخی کشورهای عربی که سیاست #عادیسازی را دنبال میکنند، دولت و مردم کویت بارها نشان دادهاند که مسئله فلسطین در میان آنها به شدت زنده است.
@dolatedin
بررسی علم امام به مرگ خویش توسط سم و اقدام به شرب آن
تالیف: حیدر حب الله
ترجمه: مجمع علمی طور سینا
سؤال:
گفته میشود که ائمه علیهمالسلام علم حضوری دارند و علم ایشان به امور غیبی، از سنخ همین علم حضوری است و یکی از مصادیق علم حضوریِ ایشان – اگر این تعبیر درست باشد – آگاهی به مکان و زمان و کیفیت شهادتشان است. سوالی که در اینجا به ذهن میرسد این است که با آگاهی از زمان و مکان شهادت خویش، چگونه در آن مکان حاضر میشوند؟ آیا اینکار اقدام به هلاکتِ خویش (و به تعبیرِ دیگر، اقدام به خودکشی) نیست؟
جواب
این اشکال، هم قدیمی است و هم جدید. حتی در برخی از سوالهای اصحاب ائمه علیهمالسلام نیز وارد شده است و برخی از علماء از همان زمانهای قدیم، متعرض این اشکال شده اند. برای فهم موضوع به صورت روشمند و علمی، برخی از تقسیمات ساده را ارائه میکنم تا به حل این مشکل نزدیک شویم:
گاهی میگوییم انبیاء و ائمه علیهمالسلام علم به امور غیبی ندارند و از مرگ خویش نیز آگاه نیستند؛ در این فرض، جایی برای سؤال شما باقی نمیماند و اشکال شما مرتفع میشود.
گاهی میگوییم اینان، عالم به غیب و نیز عالم به موت خویش – زمان و مکان و کیفیت آن – هستند؛ در اینجا اقوال و آراء و فرضیه هایی یافت میشود که نتایج مختلفی را جلوی روی ما میگذارند. مهمترین این فرضیهها را ذکر میکنیم تا متوجه شویم اشکال شما بر کدام یک از آنها وارد است و بر کدام یک، وارد نیست...
⭕️ پادشاه مراکش نیز سیاست دینی خود را با ابزار اعتبارسنجی احادیث به پیش میبرد
🔹تی آر تی: احمد التوفیق، وزیر #اوقاف و امور اسلامی #مراکش، روز دوشنبه از راهاندازی «پلتفرم حدیث محمد ششم» که شامل ده هزار حدیث است، خبر داد.
🔹التوفیق در یک کنفرانس مطبوعاتی در رباط، پایتخت، گفت که کمیتهای متشکل از هشت تن از علمای متخصص در حدیث بر روی پروژه پلتفرم کار کردند.
🔹وی افزود: این کمیته «پس از یک سال تلاش توانست متنی را که قرار است روی پلتفرم ارائه شود، مشخص کند.
🔹وی ادامه داد که متن پلتفرم مشتمل بر ده هزار #حدیث به همراه بیان اعتبار آنها است، یعنی حدیث صحیح، حدیث حسن، حدیث ضعیف و حدیث موضوع (جعلی) کدام است.
🔹وی تاکید کرد: «هدف از ایجاد این بستر، حفظ احادیث رسول خدا از جعل و دستکاری با استفاده از فناوری رسانه است.»
✍️ برای کنترل فرهنگی جوامع عرب که عمدتاً پیوند محکمی با قرآن و سنت رسول خدا(ص) دارند، رسمیسازی و هدایت کردن تراث دینی در مسیری مشخص، یکی از راهبردهای اصلی رؤسای حکومت در این کشورهای اسلامی بوده است.
🔸#عربستان سعودی یکی از پیشتازان این عرصه به شمار میآید؛ حاکمان سعودی که پیش از این با راهاندازی پروژههای بزرگی همچون پایگاه «الدرر السنیة» خوانش سلفی از قرآن و سنت را به مثابه اسلام اصیل برجسته میکردند، در دوره تازه سیاسی و با تحولات فرهنگی مهمی که در این کشور اتفاق افتاد، باز همین سیاست کنترل دینی را به نحوی دیگر دنبال میکنند.
🔸همانطور که نرمافزار و پایگاه حدیث محمد ششم، پادشاه مراکش، قرار است با برچسبگذاری احادیث نبوی به صحیح و ضعیف، تکلیف احادیث معتبر و جعلی را مشخص و قاعدتاً قرائت مطلوب پادشاهی را از تراث برکشد، محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان نیز در مارس گذشته از پروژه اعتبارسنجی احادیث نبوی خبر داد که در مراحل پایانی خود به سر میبرد و قرار است «احادیث بسیار ضعیفی که مستمسک گروههایی همچون القاعده و داعش قرار میگیرد» را مشخص کند.
🔸در همین راستا، در دسامبر گذشته مجلس سنای #مصر پیشنهاد تدوین تفسیری جامع و مدرن از قرآن را مطرح کرد که بیانگر #اعتدال اسلامی و در چارچوب مقابله با #افراطگرایی و در پاسخ به احادیثی باشد که گروههای افراطی به آن پایبند هستند.
@dolatedin
💢نحوه پیگیری خطای ثبت نام بن کتاب ویژه اساتید و طلاب حوزههای علمیه سراسر کشور
متاسفانه با خبر شدیم برخی از اساتید و طلاب عزیز موفق به ثبت نام جهت دریافت یارانه (بن) کتاب نشده اند، لطفا اسامی این عزیزان را به همراه کد ملی و کد طلبگی شماره تلفن همراه فعال متعلق به همان فرد را سریعا به ایتای آقای غلامعلی رائیجی امور کتابخانه های معاونت پژوهش به شماره همراه ۰۹۱۲۳۵۳۱۵۶۴ ارسال فرمائید تا پیگیری شود.
🔰لطفا به دوستان طلبه خود اطلاع رسانی فرمایید
https://eitaa.com/Riismc
▫️▫️▫️▫️▫️▫️
@riismc I معاونت پژوهش
سایت | کانال ایتا | ارتباط باما